שבוע בטרק ויה אלפינה (Via Alpina) בשוויץ

טרק מדהים ומומלץ באלפים הברנים בשוויץ. הלכנו מ- Meiringen ל- Lenk ב-6 ימים.

תאריך הטיולJuly 2022
עונה מומלצתלפי מה שקראתי, הכי טוב בין תחילת יולי עד סוף אוגוסט. אנחנו טיילנו באמצע יולי והיה מצוין.

יצאנו שני חברים, לא טיילים מקצועיים, לטרק של שבוע באלפים. שמענו על הטרק מחבר, קראנו עליו כאן באתר, ובעוד מקומות באינטרנט.
המטרה שלנו היתה למצוא טרק של כשבוע, שלא יהיה גדול עלינו מדי, שנוכל לישון במקומות שיש בהם חדרים פרטיים, ושלא נצטרך לסחוב אוכל. כלומר, תכננו לטייל עם תיק יחסית קטן שבו בגדול רק בגדים.
הטרק הזה היה נראה במבט ראשון קצת פיזי מדי עבורנו, אבל אזרנו אומץ והחלטנו שאנחנו הולכים על זה. הנופים של שוויץ שכנעו אותנו שזה שווה את זה, ואכן זה היה שווה את זה.

איך בחרנו את המקטעים?

ממה שקראתי, מסלול ה- Via Alpina (או כמו שאני חושב עליו, השביל ישראל של שוויץ), הוא מסלול שחוצה את כל שוויץ לרוחב ומחולק ל19 מקטעים. ניתן כמובן לעשות חלקים ממנו באופן דיי נוח. בחרנו את האיזור הזה של הטרק מאחר ו:
1. קראנו עליו פה באתר: https://www.sipurderech.co.il/....
2. שמענו מחבר שעשה את החלק הזה ואמר שהיה יפה.

המסקנה שלנו אחרי הטיול היא שזה אכן קבוצת מקטעים טובה כי היא ממש יפה, מאתגרת, והנופים משתנים לאורך הדרך.

נציין גם שפגשנו שתי שוייצריות שעשו את אותם המקטעים שלנו. הן עושות כל שנה כמה ימים מה- Via Alpina, והן אמרו שזה באמת החלק הכי מעניין בטרק.

איך זה היה פיזית?

הימים הראשונים היו קצת קשים. אנחנו לא מורגלים להליכה כל כך ארוכה, אבל אחרי יומיים התרגלנו והיה מצוין.
צריך לציין שבאנו בלי מקלות הליכה, ובטרק הזה יש הרבה מאוד ירידות וזה היה לנו קשה בברכיים.
ביום השני קנינו מקלות, וזה היה שיפור משמעותי! אני מאוד ממליץ למי שעושה את הטרק לקנות מקלות. אנחנו היינו מאוד סקפטים לגבי זה והיה זה מאוד מועיל.
אגב, גם בעליה המקלות ממש עזרו.

נקודה קטנה לגבי מקלות: אני שמעתי מחברים שלפעמים לא מרשים להעלות מקלות לטיסה כמטען יד ואז זה בעיה לטוס איתם (אם אין לכם מזוודה). לכן אנחנו קנינו שם, אבל הצלחנו להביא אותם לארץ. בקיצור, תעשו את השיקול שלכם. קחו בחשבון שבכפרים של הטרק יש הרבה חנויות טיולים. זוג מקלות מתחיל במחירים של בערך 50-70 פרנק שוויצרי.

ארגונים ולוגיסטיקה

אנחנו ישנו בכפרים במלונות / הוסטלים. את כולם הזמנו דרך בוקינג למעט בקתה אחת ב- Griesalp שהזמנו דרך האתר שלהם https://gorneren.nfh.ch//.

מבחינת תחבורה בתוך שוויץ, עשינו הכל בתחבורה ציבורית. הייתה לנו טיסה הלוך-חזור מציריך. מציריך לקחנו רכבת ל- Meiringen שזה הכפר שבו התחלנו את הטרק. ישנו שם את הלילה הראשון ויצאנו לדרך יום לאחר מכן. סיימנו ב- Lenk, ומשם נסענו לשדה ברכבת.

הרכבות לא מאוד זולות. הרכבת הלוך עלתה כ-50 פרנק, והחזור כ-70 פרנק. אבל הנסיעה היתה מעולה, חלקה, ונוחה.
את הרכבות הזמנו באמצעות האפליקציה שלהם (של חברת הרכבות השוויצרית) SBB https://www.sbb.ch/en/timetabl.... זה היה ממש נוח להזמין. ברכבות בשוויץ הזמנה מראש של הרכבת לא היתה זולה באופן משמעותי. רק אם רוכשים כרטיס לרכבת ספציפית בשעה מסוימת אז יש הנחה. אבל אם אתם חוששים לאחר אותה, אולי כדאי לקנות כרטיס שנקרא point-to-point שבעצם מאפשר לכם לעלות על כל רכבת בטווח של יום. את ההסברים המלאים תוכלו לראות באפליקציה.

לגבי תשלום בטרק - מזומן / אשראי?
כל המקומות שהיינו בהם קיבלו כרטיס אשראי (וגם apple pay ו- google pay). אנחנו הבאנו מעט מזומן ליתר בטחון אבל למעשה לא היינו צריכים אותו בכלל.

ארוחות / אוכל

כמעט בכל המקומות שישנו בהם היתה ארוחת בוקר כלולה במחיר. זה תלוי בטעם שלכם, אבל אנחנו היינו מבסוטים לפתוח את היום עם לחם, נקניקים, גבינות, ריבות, יוגורט, ביצים וכו׳.

לארוחת צהריים אפשר לאכול בבקתות שיש באמצע הדרך או להביא משהו איתכם. אנחנו לרוב קנינו בסופר דברים (שוב לחם, נקניקים, גבינות, פירות, ירקות וכו׳), ופשוט עשינו עצירה לאכול באמצע המסלול. לדעתי זה יוצא יותר זול מארוחת צהריים בבקתות, אבל אני לא בטוח. אנחנו פשוט העדפנו שתהיה לנו שליטה מלאה על מתי נאכל, וגם אנחנו אוהבים את כל מה שאפשר לקנות בסופר.

שימו לב שבשביל לקנות צריך להיות בכפר שהוא פתוח. הסופרים בדרך כלל נסגרים באיזור 18-19, ונפתחים ב8. אנחנו היינו מגיעים ליעד בדרך כלל אחרי שהסופר היה סגור, ולכן את הקניות היינו עושים בבוקר.

לארוחת ערב היינו אוכלים במסעדה בכפר שבו ישנו. שימו לב שגם חלק מהמסעדות נסגרות מוקדם (נניח 9).

קיצורים ברכבלים / אוטובוסים

יש הרבה מקומות במהלך הטרק שניתן לקצר בהם חלק מהמסלול. למשל בפס של היום הראשון (בין Meiringen ל- Grindelwald) יש אוטובוס שיורד ל- Grindelwald. אנחנו הגענו לפס הזה ב-17, וקצת אח״כ הגיע האוטובוס. חשבנו לשניה לקחת אותו, ואז אמרנו שנרד ברגל כי הרגשנו דיי טוב. בסוף זה התברר לנו כטעות. הירידה היתה לנו קשה בברכיים (לא היו לנו מקלות אז) ולקחה לנו הרבה זמן. הגענו לכפר Grindelwald לקראת 20:15, רק לגלות שההוסטל שלנו נמצא 700 מטר ממרכז העיר, אבל ירידה של איזה 200 מטר בגובה. בקיצור, כמעט פספסנו את הזמן של הצ׳ק-אין.
בכפר הזה גם היה באותו יום איזה פסטיבל רחוב, אז אפילו עלינו חזרה למרכז העיר בשביל לבלות בו.

מוסר ההשכל הוא ששווה לדעת אם יש קיצורים שאפשר לעשות, ושווה לשקול אותם באמת.
בהליכה אל הכפר Kandersteg יש מקטע בסוף שבו יורדים 600 מטר על דרך סלולה. זאת סתם דרך לא מעניינית וזה סתם כואב בברכיים. ידענו את זה מראש, אבל פשוט לא הצלחנו להגיע בזמן לרכבל האחרון שיכול לחסוך את המקטע הזה.

ביום שבו הולכים מ-Kandersteg ל-Adelboden גם לקחנו רכבל שמקצר חלק מהעליה מכיוון שהתחלנו את היום הזה מאוחר.

דברים שלמדנו בדרך

- מים
לא צריך לסחוב הרבה מים. אנחנו היינו כל אחד עם בקבוק של ליטר מים וכל הזמן מילאנו בדרך. באחד הימים בגובה (אני חושב שזה היה בהליכה מ- Griesalp ל- Kandersteg) לא היה איפה למלא. אבל זה לא היה נורא, ירדנו מספיק ואז מצאנו מקום למלא. אנחנו לא הבאנו כדורי טיהור מים. אבל אולי שווה להביא כדי להיות יותר רגועים. כמעט לכל הדרך יש איזה נחל לידכם, ואם אתם ממש צמאים אז כנראה ניתן למלא ממנו.
כששאלנו שויצרים אם הם ממלאים מהמזרקות אז קיבלנו תשובות שנויות במחלוקת. אז קחו את זה לשיקולכם. שוב, אנחנו שתינו מהמזרקות ואנחנו בסדר.

- זמני הליכה וסימונים
המסלול מסומן דיי טוב בסימון כמו בארץ (אדום-לבן) ובנוסף יש שלטים עם שמות הכפרים. השלטים גם נותנים הערכת זמן. שימו לב שזו הערכה של הליכה נטו, בלי עצירות. תכיילו את עצמכם לפי הזמנים האלה ואז תוכלו לאמוד כמה זמן ייקח לכם. אנחנו היינו טיפה יותר מהירים ממה שכתוב, אבל לא בפער. אז קחו בחשבון שהזמנים דיי קולעים.

יש אפליקציה מצוינת (וגם אתר) שנקראת https://www.outdooractive.com/....
אני הורדתי סימוני gps מהאינטרנט וטענתי אותם כמסלולים לאפליקציה, ואז היה ממש ניתן לנווט לפיהם. זה היה מעולה. שימו לב שהאפליקציה הזו דורשת אינטרנט (בשביל המנוי החינמי שלה), אז תצטרכו איזו חבילה או סים. אם אתם מנווטים לפי האפליקציה היא שומרת את המסלול שעשיתם כולל זמנים וקצבים. אז זה עוזר בהערכות של הזמן לכמה נשאר למסלול בזמן אמת. בנוסף, בסוף היום היא שואלת אם אתם רוצים להעלות את כל התמונות שצילמתם לאפליקציה, שזה עוד פיצ׳ר נחמד.

- הבדלי גובה
כמו שהיה לנו ביום הראשון - ההוסטל היה קרוב, אבל הפרש הגובה היה עצום. זה יכול להיות מבאס.
לכן, כדאי לבדוק מה הגובה של המלון שלכם ביחס למרכז העיר (איפה שיש סופר).

- יתושים
יש במסלול יתושים ענקיים מעצבנים. הם לא הטרידו אותנו מאוד מאוד, אבל היו מעצבנים. לא היה לנו אלתוש, אבל אולי זה עוזר.

איזה ציוד צריך?

אנחנו יצאנו עם תיקים של 35-40 ליטר כל אחד. התיקים היו טובים ונוחים ואני חושב שזה היה משמעותי.

אפשר להביא בגדים להחלפה לכל יום, אבל כמובן שזה אומר שתסחבו יותר. אני הבאתי 4 חולצות דרייפיט וכיבסתי אותן פעם אחת באמצע הטרק וזה היה מעולה. הן הספיקו להתייבש עד הבוקר.

מכנסיים מתפרקים - פעם ראשונה שהשתמשתי בכאלה וזה היה מעולה.

מקלות - כבר אמרנו. מומלץ מאוד.

פליז / סופטשל / משהו חם - אם עוצרים בפס (וכדאי לעצור בפס), אז יכול להיות קר. כדאי שיהיה לכם משהו בשלוף לזה.
בנוסף, בערב יכול להיות קריר. אבל שימו לב שהטמפרטורות יורדות באופן דרמטי בלילה. עם זאת, בשעות 21-22 עדיין לא ממש קר. ההבדל בין חצות ל-22 יכול אפילו 6 מעלות.

צלחות ומזלגות פלסטיק - זה היה מצוין בשביל לאכול באמצע המסלול.
סכין חותך קנינו שם בסופר הראשון שהיינו בו.

מגבת - תבדקו אם אתם מקבלים מגבות בכל ההוסטלים. אצלנו היו 2 הוסטלים שלא קיבלנו מגבות אז הבאנו איתנו מגבת טיולים.
אותו דבר לגבי שמפו/סבון - בדרך כלל מקבלים, אבל כדאי להביא איזה אחד קטן ליתר בטחון (אני השתמשתי בכזה ליום אחד).

נעליים - אישית, זה הטרק הראשון שעשיתי עם נעלי טיולים אמיתיות. אני יכול לומר שזה היה נחמד להיות עם נעליים טובות. אחת הסיבות שקניתי אותן היה כי חששתי שיירד גשם ורציתי נעליים עם הגנה ממים. בסוף לא ירד גשם בכלל, ועדיין הנעליים היו אחלה.
עדיין, אפשר לעשות את הטרק עם נעלי טיולים פשוטות של דקתלון.

אני גיליתי מחבר על הקיום של תחתוני דרייפיט. מוכרח לומר שזה היה מעולה לטרק. בעיקר כי הם שוקלים ממש מעט, הם קטנים יותר (למעשה דקים יותר), ולכן באים יותר טוב בתיק. אפשר לקנות כאלה בדקתלון ב-24 ש״ח.

כל שאר הדברים הברורים: קרם הגנה, כובע, וכו׳.

סיכום קצר של הימים בטרק

אני חושב שיש מספיק תיאורים של המסלול עצמו שנותנים סיפורי דרך מצוינים.
ראו את הסיפור שפורסם כאן באתר https://www.sipurderech.co.il/....

בנוסף, יש את האתר המצוין https://activityworkshop.net/h... שממש מסביר כל מה שאפשר להסביר על המסלול.

כאן אני אכתוב ממש מעט לגבי הרשמים שלנו מהטיול שלדעתי יוכלו לעזור לטייל הישראלי והלא מנוסה (כמונו).
שימו לב שחלק מהתמונות הן תמונות פנורמה, אז בשביל לראות אותן במלואן אתם צריכים ללחוץ עליהן בשביל להגדיל.

יום 0: מציריך ל - Meiringen

אנחנו נחתנו בציריך בצהריים (סביבות 12). עברנו את ביקורת הדרכונים דיי מהר, אפילו שהיינו בתקופת הקיץ העמוסה שבה בכל שדות התעופה בעולם היו עיכובים ובעיות. משדה התעופה עצמו יש רכבת שיוצאת באופן דיי תכוף ועוצרת בכפר Meiringen שהוא הכפר שממנו יצאנו לטרק. הגענו לשם בערך ב4:30 אחה״צ. הכפר הזה ממש נחמד - יש בו מסעדות, חנויות טיולים, וסופר מצוין. אז אם אתם צריכים להשלים ציוד כלשהו ניתן לעשות את זה שם (שימו לב שהחנויות נסגרות בסביבות 18 והסופר נסגר ב19).

יום 1: מ- Meiringen ל - Grindelwald

יום לאחר מכן יצאנו לדרך מ- Meiringen ל - Grindelwald. היום הזה מדורג כ״קל״, אבל זה לא חוכמה כי כל הימים כמעט מדורגים ״קל״. יצאנו בשעה 10 לדרך, אחרי ארוחת בוקר, וכבר שהיו בידינו מצרכים מהסופר לארוחת צהריים.
זה יום של 1000 מטר עליה ו1000 מטר ירידה - כמו רוב הימים בטרק. הגענו לפס בשעה 17 בערך. צריך לומר שלקחנו את הזמן והלכנו דיי לאט את החלק הזה. בילינו בפס בערך 45 דקות, והירידה לקחת לנו כשעתיים וחצי. כמו שציינתי למעלה כבר, הירידה הזו דיי שברה לנו את הברכיים. (לכן, קחו מקלות!).

הגענו ל- Grindelwald בסביבות 20:30. היה עדיין מואר, ופסטיבל הרחוב שנערך שם היה נראה ממש כיפי. אבל היינו צריכים להגיע לצ׳ק אין ולכן לא יכולנו להשאר שם באותו רגע. חזרנו לשם יותר מאוחר בלילה והיה מוצלח. בדיעבד, אם היינו יודעים על הפסטיבל, היינו לוקחים את האוטובוס מהפס לכפר, ואז מספיקים להגיע בכיף לפסטיבל.

יום 2: מ- Grindelwald ל - Lauterbrunnen

זה היום שבו קנינו מקלות וגילינו כמה שהן עוזרות. יצאנו בערך ב9:30. העליה הייתה ארוכה, אבל לא קשה מדי. זה מסלול שהוא דיי חשוף מבחינת עצים, ולכן תתכוננו להיות הרבה בשמש.
הפס שמגיעים אליו הוא פס ממש מתויר ומלא באנשים. יש אליו רכבל מ-Grindelwald, ורכבת שמגיעה מ- Lauterbrunnen.
לקח לנו בערך 2:20 שעות להגיע לפס. כשהגענו החלטנו לקחת את היום בזה בקלות, אז ישבנו שם בכיף איזה שעתיים וחצי, ואז ירדנו ברכבת למטה. זכור לי שהרכבת עולה איזה 30 פרנק לאדם (לא זול).

הגענו ל- Lauterbrunnen מוקדם יחסית, וזה היה נחמד ביחס ליום הקודם. הכפר הזה הרבה יותר קטן. הוא נמצא בין שני קירות כמעט אנכיים ומאוד מרשימים. יש שם מפל יפה מאוד שמואר גם בלילה. חוץ מזה אין שם יותר מדי מה לעשות בערב.

יום 3: מ - Lauterbrunnen ל - Griesalp

התחלנו את היום הזה יחסית מאוחר (בסביבות 10:30). לקחנו רכבל בתחילת המסלול שלקח אותנו איזה 600 מטר למעלה. לדעתי, זה היה אחלה קיצור.
המסלול לקח לנו 5:30 שעות הליכה, ו9:30 שעות בכולל (לפי נתוני האפליקציה).
הפס של היום הזה הוא ממש קטן (אין בו כלום), אז אני ממליץ לכם לאכול לפניו. ממש לפני שמגיעים יש הרבה דשא וגם בקתה שאפשר לאכול בה.

הגענו ל- Griesalp באיזור 19:30. ישנו שם בבקתה שהזמנו לא דרך בוקינג. (מתואר למעלה).
זה הכפר הכי קטן שהיינו בו בכל הטרק. אין שם סופר ואין כמעט כלום. היתה אחלה בקתה. אבל ציפינו ליותר לאור הסיפור שסופר כאן https://www.sipurderech.co.il/... על האירוח. במקרה שלנו הבקתה הייתה דיי מלאה, ולכן אני חושב שלא קיבלנו אירוח אישי כמו שהם קיבלו. עדיין, היה ממש אחלה שם. וזו הייתה חוויה שונה מהמלונות שהיינו בהם.

יום 4: מ - Griesalp ל - Kandersteg

יצאנו יחסית מוקדם (9), כי ידענו שיש לנו יום ארוך ורצינו להספיק להגיע לרכבת כדי לחסוך את ה-600 מטר ירידה המיותרים בסוף הטרק. זה היום היחיד שלא קנינו דברים בסופר וידענו שנאכל בבקתה שיש בפס.
העליה הייתה ארוכה אבל לא קשה מדי. בשביל להגיע לבקתה צריך לעלות עוד 10 דקות מהפס - שזה עוד קצת מאמץ בשביל לקבל אוכל.
הפס הזה היה אחד היפים. היה ממש כיף לשבת שם. לצערנו הגענו בשעת השיא, והיה תור לאוכל. אז כל העצירה לקחה לנו שעה וקצת. ובסוף פספסנו את הרכבל האחרון שהיה נותן לנו את הקיצור המיוחל.
בבקתה הזו לא היה איפה למלא מים. היו שלטים שאמרו שהמים הם לא לשתיה. אנחנו הסתדרנו - עד שירדנו למטה מצאנו מים והיינו בסדר. אבל אם אתם חוששים, אולי תקחו אתכם עוד מים ליום הזה.

הגענו ל- Kandersteg בערך ב1930. זה היה אחרי שעת הצ׳ק אין (מסתבר), אבל הם השאירו לנו פתק עם המפתח לחדר. התקלחנו ויצאנו מהר לאכול, כדי שלא יסגרו עלינו את המסעדה.
הכפר הזה היה ממש נעים. אני חושב שהוא האהוב עלי במהלך הטרק. הייתי שמח להגיע אליו איזה שעתיים קודם להנות ממנו יותר. אני חושב שהאופן שבו הוא ממוקם השרה אווירה מאוד נעימה. וכמובן, ההרים שם היו מאוד יפים.

יום 5: מ - Kandersteg ל - Adelboden

חששנו מהיום הזה מאחר והוא מדורג כ - "medium״ (https://activityworkshop.net/h...).
כמובן שגם את היום הזה התחלנו מאוחר, ולכן רצינו לבדוק אם יש דרך לקצר משהו בסוף. המטרה שלנו היא היתה להגיע באיזור 18 ל - Adelboden במקום באיזור 19:30.

אז מסתבר שאין דרך לקצר את הירידה מהפס באותו יום, אבל אפשר לקצר חלק מהעליה עם רכבל. שימו לב שזה משנה קצת את המסלול הרגיל לפס, אבל לא בהרבה. המסלול עדיין מסומן היטב, ואני לא חושב שהוא יותר קשה מהמסלול הרגיל. יש שם קטע קטן שיכול להפחיד אנשים (אותי הוא הפחיד) שיש מעבר צר על צלע הר, אבל יש חבלים כאלה לאחוז בהם. בנוסף, המקלות עוזרים ביציבות בקטעים כאלה.

עם הקיצור, המסלול הזה היה מצוין עבורנו, הצלחנו להגיע ל- Adelboden באיזור 17:00 וזה היה ממש נחמד. שם היה לנו גם את המלון הכי מפנק שהיה בכל הטרק, אז היה לנו קצת זמן להנות ממנו. בנוסף, יש שם רחוב נחמד להסתובב בו ולבחור מסעדה.

שימו לב שהאיזור של המלונות נמצא קצת למעלה, אז זה דורש עוד איזה 100 מטר עליה בסוף הטרק.

יום 6: מ - Adelboden ל - Lenk

זה היום הכי קל בטרק. עליה מתונה מאוד, וירידה ממש בסדר. הפס דיי נמוך, הנוף נשאר כל הזמן ירוק עם עצים. זה משרה אווירה הרבה יותר רגועה מהימים האחרים. זה הופך אותו ליום מצוין לסיום - זה מעין יום הבראה.

הגענו ל- Lenk בערך ב16:00 (ויצאנו בערך ב9:30), כאשר ישבנו בפס איזה שעתיים.
הכפר הזה גם ממש נחמד. יש מסעדות, יש סופר, יש הכל.

יום 7: מ- Lenk לשדה התעופה בציריך וחזרה לישראל

תחנת הרכבת ממוקמת ממש באמצע העיר. היה מאוד פשוט לקנות כרטיסים דרך האפליקציה ולהגיע לרכבת ולאחר מכן לשדה התעופה בזמן.