שווייץ- טיולים רגליים יומיים ב- bernese alps

בכל יום חיברנו מספר טיולי יום מדהימים באזור היונגפראו ואזור צרמט.

תאריך הטיולAugust 2017
עונה מומלצתיוני-אוקטובר

תכנון הטיול

באמצע אוגוסט היינו בטיול מדהים באזור האינטרלקן בשווייץ.
היו לנו 7 ימי טיול מלאים וחוץ מיום אחד מעונן מאוד, מזג האוויר היה לטובתנו.
בגלל ההרכב המשפחתי המגוון (הורים ו3 ילדיהם מעל גיל 18..) בחרנו מסלולי טיול ברמה בינונית ולא קשה מדי. המסלולים היו מבין המומלצים ביותר בפורומים השונים ובגלל שחלקם קצרים אז בחרנו לחבר כמה ביחד למסלול יומי ארוך יותר.

טסנו בהלוך עם טיסה ישירה של איזי ג'ט לבאזל ובחזור עם טורקיש וקונקשן קצר של שעתיים.
שכרנו רכב בחברת SIXT.
בגלל שהיה לנו רכב אז בחרנו לקנות את כרטיס swiss half card כי זה נתן לנו הנחה ברכבלים להרים עצמם לתחילת ההליכה וזה השתלם. כל התחלת הליכה הצריכה עלייה וירידה ברכבל ובגלל זה גם העלויות לא היו זולות אבל הנופים מפצים על זה בגדול!
משדה התעופה יצאנו לכיוון הכפר שבו ישנו כל השבוע, KANDERSTEG . כפר מקסים ושקט, מיקום מרכזי. לנו בדירות ADLER שהיו טובים בסך הכל. הכפר נמצא פחות או יותר באמצע מאיפה שתכננו לטייל בגלל שרצינו לבקר גם בצרמט, והמיקום שלו התאים לנו מאוד.
מי שבוחר להישאר בעיקר באזור האינטרלקן יכול לבחור באחד הכפרים סביב האגם.

מהכפר קנדרשטג יוצא מסלול לאגם ממש ממש יפה שלטעמי הוא חובה, ומהדירה ששכרנו זה היה מרחק הליכה לרכבל ולכן התקזז עם שאר הנסיעות.
בעצם כל יום יצאנו עם הרכב לכיוון אחר (חוץ מיומיים שבהם נסענו כן לאותה עיירה אבל למסלול שונה) וזה היה נוח מאוד. המרחקים לא היו גדולים, בדרך כלל לא נסענו יותר משעה לכיוון, והכבישים מאוד נוחים.
ההתניידות להרים היא באמצעות רכבלים בלבד - יעילה, מהירה ולא זולה. צריך לתכנן את זמני ההגעה והחזרה כדי לא לפספס.. השוויצרים דייקנים ואם תפספסו את הרכבל האחרון אז תאלצו לרדת ברגל את כל הדרך ולרוב זאת תהיה דרך לא קצרה בכלל..

האזור כולו מקסים וניתן בקלות להאריך את הטיול בעוד מספר ימים.

יום 1

Lake Oeschinen- Circular hike Heuberg
המסלול ההיקפי לאגם לוקח כחצי יום. הרכבל יוצא מהכפר קנדרשטג ומיד ביציאה יש שילוט. מומלץ לקחת מפה במשרד התיירות בכניסה לכפר.
המסלול הוא ברמה בינונית, ישנן מספר עליות אך הן לא מאוד קשות והנוף מהמם! הרים מושלגים, האגם הכחול והירוק מסביב..
ההליכה עצמה לקחה לנו סביב ה3 שעות נטו, לא כולל עצירות.
* יש במקום עוד מספר מסלולים, קצרים/ארוכים יותר שמתאימים לכל רמה. המסלול הקצר לאגם הוא סלול ומתאים לעגלות גם ולכן מומלץ לא לפספס את האגם המקסים הזה!

לאחר מכן המשכנו עם האוטו ל- Niesenbahn. מרחק נסיעה קצר מקנדרשטג.
זו רכבת שעולה באופן מאוד תלול (ומיוחד גם) לתצפית מאוד יפה על כל האזור.
יש במקום מסעדה שאפשר להישאר לארוחת ערב גדולה, אנחנו לא נשארנו כי התחיל להיות מעונן וגשום.
שימו לב לבדוק את התחזית לפני שעולים כי זה לא זול וזה די מבאס להגיע למעלה ולגלות שלא רואים כלום מבעד לעננים...

יום 2

צרמט!
התחזית והאתר של צרמט מראה ב"לייב" דרך מצלמות את מזג האויר במקום וב-7 בבוקר המצלמה הראתה שמיים בהירים לגמרי! החלטנו לנצל את היום הזה ולנסוע לצרמט, הנסיעה כולה לקחה כשעתיים, כולל עלייה של האוטו על "רכבת מכוניות" שיצאה ממש מקנדרשטג וזה היה בונוס נוסף שחסך לנו בזמן. שימו לב שיש לחנות את האוטו בסוף הדרך בחניון של Täsch. לא ניתן להגיע לצרמט עם רכב!
משם לקחנו רכבת של 10 דקות לצרמט והנופים היפים כבר החלו להופיע בדרך..
התחלנו ממרכז התיירות וקנינו משם כרטיסים ולקחנו כמה מפות לדרך.

התכנון המקורי היה לחבר 2 מסלולים ליום אחד ארוך, להתחיל ממסלול 5 האגמים אבל המצלמה הראתה קצת עננות ולכן התחלנו את המסלול אבל בכיוון ההפוך:
ליד המרכז יוצאת רכבת שנקראת Gornergrat והיא מטפסת עד להר ומשם יש תצפית מדהימה למטרהורן ולאגמים! חובה!!! שווה את המחיר לגמרי!
היה קר למעלה אבל גם שמש ולכן כדאי להביא מספיק שכבות.

מומלץ בחום- להמשיך ברגל במגמת ירידה כ-30 דקות לאגם Riffelsee, עם ההשתקפות המדהימה של המטרהורן. הנופים בדרך בהליכה היו מדהימים!
המסלול באמת לא קשה או טכני.. ניתן גם לרדת בתחנת Rotenboden וללכת 10 דקות לאגם.
היה לנו מזל שלא הייתה רוח או עננים וזכינו לראות את כולו. משם ניתן להמשיך ללכת או לקחת רכבת חזרה.
אנחנו המשכנו מההר לתחנה הבאה ברגל (Riffelalp) בדרך נוחה עם נוף מדהים למטרהורן ולהרים המושלגים מסביב.
מ- Riffelalp לקחנו תחנה אחת למטה והמשכנו בהליכה לכיוון SUNNEGA ומסלול 5 האגמים. עברנו ביער מקסים ובנוף קצת שונה עד לאגם הראשון בדרך. כל המסלול הזה היה צריך להיות באזור השעתיים וחצי ושם ראינו שלא נספיק להגיע לרכבל האחרון למטה ולא רצינו לרדת ברגל 1000 מטר עד לעיר.. אז הסתובבנו וחזרנו לאותה התחנה שירדנו ממנה.
בדיעבד, היה צריך לקחת מראש את לוח הזמנים של הרכבת האחרונה, כי היה כל כך יפה שם שלקחנו את הזמן שלנו שם..
המסלול של Gornergrat מאוד מאוד יפה ומומלץ, גם מבלי שהספקנו את החלק השני של המסלול.
זה מתאים ליום נוסף באזור כי יש כל כך הרבה מה לראות שם! ניתן לקחת גם רכבת להר השני שם.
חזרנו בשעות הערב מרוצים ועם הרבה תמונות יפות. לא לשכוח לבוא עם מצלמה/פלאפון טעון :)

יום 3

יום מעונן בהרים ולכן בחרנו ללכת בשביל נמוך ונסענו ל- Iseltwald. חנינו בכניסה בחניון כי אין כניסה לרכבים.
משם התחלנו ללכת מבין הבתים לאורך האגם עד למפלי גיסבך (Giessbach falls) המפורסמים, ובצדק! לא ניתן לפספס את השילוט לשם..
ההליכה קלה ומישורית ועוברת בתוך יער גם עד למפלים, ולוקחת כשעה וחצי.
משם ניתן לעלות ברגל או לקחת את הרכבל למעלה/ למטה.
אנחנו בחרנו לטפס ברגל, שווה לעלות עוד קצת גם אחרי הנקודות שרוב התיירים עצרו בהם, עד שראינו שהיה בוצי מדי וחזרנו ברגל למטה.
המפל מהמם והנוף ממנו יפה מאוד ושווה את ההגעה.
בחזור לקחנו את האונייה לכפר שממנו התחלנו ומשם לרכב. ליד המלון ניתן לראות את לוחות הזמנים של האונייה.

המשכנו לאחר צהריים נעים בעיר THUN.

יום 4

שוב יום מעט מעונן.. אבל ללא גשם! בחרנו במסלול Schynige Platte Panorama Trail שמתחיל מ- Wilderswil.
הרכבת עולה באיטיות במשך כ-50 דקות עד למעלה.
משם מתחיל מסלול מקסים וירוק של כ-שעתיים. המסלול לא קשה מדי ומשלב קצת עליות וירידות אך לא רציניות.

הגענו בחזרה למטה בשעות הצהריים המאוחרות והחלטנו לנסוע לgrindelwald וללכת מתחנת FIRST לאגם Bachalpsee. הספקנו לרכבל של שעה 17:00 והאחרון היה בשעה 19:00 .
הליכה נמרצת של כ-50 דקות בהלוך ומעט מהר יותר בחזור. בגלל שהיה מעונן כבר אז האגם היה ללא השתקפויות אבל עדיין יפה.
יש שם אטרקציה נחמדה של CLIFF WALK

יום 5

יום מושלם! אחד הימים הכי יפים שהיו לנו.
מסלול מעגלי שמתחיל ומסתיים בLauterbrunnen.
התחלה וחניה בכפר Lauterbrunnen- הכפר מפורסם במפלים שיש סביבו.
רכבל אחד ל- Grütschalp והליכה קלה במישור של כשעה לMURREN. ההליכה נחמדה ויפה אך ניתן לקחת את הרכבל ישר מלוטרברונן למורן ולדלג על ההליכה.

מהכפר MURREN יוצאים הרבה מסלולי הליכה ואנחנו בחרנו לעלות ברכבל לBIRG, לא זול אבל לדעתי הכי יפה!
האגם שם למעלה שווה את זה. ניתן לעלות לתחנה הסופית שהיא יקרה יותר ויש שם מסעדה מסתובבת ושם צולם אחד מסרטי ג'יימס בונד.
הנוף מדהים כבר מהיציאה מהרכבל! הרכבל מהיר ותוך דקות אתה בנוף הררי מושלג..
ביציאה מהתחנה יש שילוט לאגם GRAUSEELI וההליכה לוקחת כ-20 דקות בדרך לא קשה ומסודרת.
יש להקיף את האגם כי הנוף מכל כיוון שונה. האגם מדהים ושווה לגמרי ללכת לשם!

בתחנת הרכבל יש מסעדה ואטרקציה נחמדה שנקראת THRILL WALK שעוברת צמוד לצוק ואתה הולך כאילו באוויר. נחמד מאוד :)

בחזרה החלפנו את הרכבל בMURREN ל-stechelberg- ומשם יוצא מסלול מישורי של שעה וחצי עד לכפר לוטרברונן.

לסיכום, יום מושלם עם נוף מגוון!

יום 6

זכינו ליום בהיר ומושלם נוסף.. הפעם נסענו שוב לGRINDELLWALD אך הפעם פנינו לכיוון תחנת הרכבל Männlichen.
חיברנו 3 מסלולים ביחד ליום אחד ארוך אך לא קשה מדי.. ניתן גם לעשות רק 2.

מסלול 1: Männlichen to Kleine Scheidegg
מסלול קל ומישורי. נופים יפים לכל אורך הדרך! המסלול לקח סביב השעה והלכו אותו אנשים מכל הגילאים..

אחרי אכילת גלידה בתחנה המשכנו ללכת למסלול 2: לתחנת Eigerletscher, כ-50 דקות, לא קשה מדי. קצת עלייה לקראת הסוף ויפה מאוד!
אבא שלי לקח בקטע זה רכבת לתחנה ה-3 ואז המשיך איתנו את ההליכה (זו גם התחנה האחרונה לפני העלייה לפסגת יונגפראו המפורסם).

מסלול 3- the Eiger trail
לכיוון Alpigen. מסלול שונה, יפה ומיוחד שעובר גם דרך מפלים יפים. המסלול לוקח כ-3 שעות, הוא לא קל כי כולל ירידה די ארוכה של כ-700 מטר. היו אנשים שעשו אותו בכיוון ההפוך אך הרוב עושים אותו בכיוון הירידה כי כך הוא מעט קל יותר.
סך הכל יום ארוך אך מאוד מאוד יפה ועם מזג אויר מושלם!
מתחנת ALPIGEN לקחנו רכבת לתחנת GRINDELWALD GRUND ומשם חזרנו לאוטו.

יום 7

כאן קצת התלבטנו כי אני מאוד רציתי לנסוע לALETCH GLACIER ואבא שלי קצת התעייף מההליכות ורצה לנסוע לעיר BERN. בסוף מצאנו מסלול יפה שיוצא מחלק אחר של קנדרשטג.
הטעות שלנו הייתה שהוא היה אמור לקחת כשעתיים אבל הדרך לא מעגלית ולכן היינו צריכים לחזור בתחבורה ציבורית שלקחה המון המון זמן (משהו כמו 3 שעות) ושרפה לנו את כל היום סתם.. אז הייתי ממליצה לעשות משהו אחר.

המסלול התחיל מתחנת הרכבל Sunnbüel ל-Gemmipass ולאגם. מהאגם הולכים עוד 15 דקות עד לרכבל שמוריד אותך לעיירה ואז מתחיל מסע של אוטובוס- רכבת ועוד רכבת עד לקנדרשטג.
מסלול יפה עם נופים קצת שונים, רמת קושי בינונית כי היו כמה עליות ארוכות.

בערב הסתובבנו קצת בכפר וגילינו כמה מפלים יפים שהסתתרו בצד השני של הכפר..
למחרת ארזנו בבוקר ונסענו לשדה התעופה.