5 ימים על הWHR מLes Hauderes ל Zermatt

החברה שלי(נטע) ואני יצאנו בסוף אוגוסט לחמישה ימי הליכה על הWalker's Haute Route בשוויץ. טרק מדהים, עם קרחונים לבנים, אגמים תכולים, מדשאות ירוקות ושלל פרחים צבעוניים ובעלי חיים.

תאריך הטיולAugust 2021
עונה מומלצתיולי עד ספטמבר. ניתן גם ביוני, אך אתם צפויים להיתקל בהליכה מושלגת.

פרטים כלליים על הטרק WHR

WHR או בשמו המלא Walker's Haute Route, הוא טרק וותיק ומפורסם באלפים השוויצריים, או האלפים הפניניים למדייקים.

הטרק המלא מתחיל בשאמוני שבצרפת, ומסתיים בצרמט שבשוויץ, למרגלות הר המטרהורן המפורסם(שוקולד טובלרון, מכירים?). אורכו הכולל הוא 225 ק"מ, מחולקים ל14 מקטעים מסורתיים ודיי קשוחים.

בסיפור הדרך הזה אתאר את המסלול שאנחנו עשינו, 5 ימים שהתחילו בכפר השומם Les Hauderes והסתיימו בעיירת הסקי היוקרתית Zermatt.

במהלך הטרק נעזרנו בספר Chamonix to Zermatt: The Classic Walker's Haute Route שנכתב ע"י קוו ריינולדס, הוצאת Cicerone (ניתן להזמין בקלות דרך האתר Book Depository).

המסלול שאנחנו עשינו במספרים:

5 ימי הליכה
81 קילומטרים
5,536 מטרים של טיפוס

תהנו!

מנהלות ולוגיסטיקה

התכנון בוצע בעיקר בעזרת הספר וסיפור הדרך המעולה שנכתב ע"י צבי ורונן (תודה רבה) שמצאנו באתר, וע"י איסוף פרטים נוספים מרחבי האינטרנט.

אין לנו הרבה ניסיון בטרקים, וזה הטרק הראשון שאנחנו עשינו ביחד. אני עשיתי לפני כ3 שנים את AV2 שהיה קל משמעותית, ועבור בת זוגתי זה היה טרק ראשון.

הטרק היה ברמת קושי יחסית גבוהה עבורנו למרות שהגענו לטרק בכושר אירובי טוב (רצים באופן קבוע ריצות סיבולת ורוכבים על אופניים).

ציוד: תרמילים של 45 ליטר, שקית שתייה של 3 ליטרים לכל אחד. התרמילים שקלו 7-8 ק"ג כולל מים, שקיות אוכל יבש של אסם לארוחות צהריים, גזייה + בלון + סיר בישול ומעט בגדים להחלפה.
כיוון שידענו שנישן בבקתה אחת ובשאר הכפרים ב"בתי מלון" לקחנו מעט בגדים להחלפה ועשינו כביסה בכיור בסוף כל יום.

יום 0 - הגעה לתחילת הטרק

מתחילים את המסע לכפר Les Hauderes. נוחתים ב09:00 בוקר בז'נבה ולוקחים רכבת לעיר Sion. עיר קטנה ממנה ניתן לקחת אוטובוס לכפר.
ליד תחנת הרכבת נמצאת תחנת האוטבוסים המרכזית, כמו גם כמה סופרים גדולים בהם אפשר לקנות ציוד נוסף.
קנינו צ'וקולוקים, בלון גז לגזייה וזוג כרטיסי אוטבוס יקרים מאוד ( 17 פרנק לאדם לנסיעה של שעה).
האוטובוס מגיע בזמן ומתחיל בטיפוס איטי אך יפהפיה לכפר Les Hauderes בו נעביר את הלילה, ולמחרת נתחיל את הטרק.
בכפר השומם לא הייתה נפש חיה פרט למטיילים בודדים במלון שלנו, ואפילו לא הצלחנו למצוא ארוחת ערב. קנינו כמה נקניקים ולחם בסופר שבכפר, וישבנו לשתות בירה בבר שנמצא בתוך הסופר.. מעניין.

מקום לינה: Hotel Des Hauderes.
מחיר ללילה: 600 ש"ח לחדר זוגי כולל ארוחת בוקר.

יום 1 - Les Hauderes ל-Cabane de Moiry

מתרגשים להתחיל את היום הראשון! חשוב לציין שהמקטע המקורי הוא מקטע מספר 9, ואנחנו הלכנו מעט יותר כיוון שהתחלנו בLes Hauderes:

מרחק כולל: 15 ק"מ (בפועל 16.5 ק"מ).
עלייה כוללת: 1680 מטר (בפועל 2000 מטר).
ירידה כוללת: 520 מטר.
זמן הליכה משוער: 6 שעות (בפועל 7 שעות).
מזג אוויר: קריר בצל ונעים ואפילו חם בשמש. לבשנו מכנס טיולים מתפרק וחולצות קצרות, בהפסקות לבשנו פליזים דקים.

המקטע הרשמי מתחיל בכפר La Sage, שנמצא לאחר עלייה של 2 ק"מ מLes Hauderes(לא הצלחנו למצוא מקום לינה פנוי בLa Sage, ולכן ישנו בLes Hauderes).
ההמלצה שלי היא לישון בLa Sage - מקטע מספר 9 שלפנינו הוא מהמאתגרים שבWHR, ולכן כל תוספת תהפוך אותו לקשה עוד יותר. אנחנו למדנו בדרך הקשה..

אכלנו ארוחת בוקר לא רעה במלון, מילאנו מים בשלוקרים והתחלנו לטפס. הליכה קצרה בתוך Les Hauderes וע"פ השילוט שנמצא בכל מקום נכנסים לעלייה תלולה ביער. העלייה היא בשביל כורכר שגם כלי רכב יכולים לעבור בו, והלחות משוגעת. הדופק מתחיל לעלות ולמזלנו העלייה תלולה אך יחסית קצרה.

הגענו לLa Sage ומילאנו מים בשוקת לרווחת המטיילים.אוו ווה... רק עכשיו מתחילים את מקטע מספר 9 של היום.

לפנינו 6 ק"מ בערך של עלייה רציפה עד לcol du tsaté, המעבר הראשון של הטיול שנמצא בגובה 2,868 מטרים מעפ"י. בחלקה הראשון של העלייה הדרך ירוקה ופורחת, ובהמשך עם צבירת הגובה הדרך הופכת סלעית וצחיחה יחסית. לאחר טיפוס של כשעתיים וחצי וכמה עצירות שביזות בדרך, הגענו לcol du tsaté!

התיישבנו והתחלנו לבשל ארוחת צהריים של פתיתים חמים. זה היה תענוג! בחוץ האוויר קר ויש רוח, אבל אנחנו אכלנו פתיתים חמים מהסיר. מומלץ!

שם פגשנו מטיילים ראשונים ונחמדים, אותם אנחנו עתידים לפגוש כמעט בכל עצירה ולינה לאורך הימים הבאים. חוויה מיוחדת.

מהנקודה שלנו רואים אגם קטן ומבריק, ומעט פסגות מושלגות. מתחילים בירידה הארוכה לעמק(בדיעבד הסתבר שזו ירידה לשם עלייה... מודים שזה קצת הפתיע אותנו אבל אין ברירה...).

לאורך הירידה הרבה נחלים קטנים וצלולים ולאט לאט העמק הולך ומתגלה בפנינו. מצ שמאל שלנו מבצבץ אגם Moiry הגדול והמרשים לצידו נצעד למחרת. מצד ימין לנו מתגלה קרחון Moiry המפורסם והעצום, ואת הנהר שזורם ממנו אפשר לשמוע גם מהפסגה למעלה.

לקראת סוף הירידה, ניתן היה לראות (בקושי) את Cabane de Moiry צופה על הקרחון הענק. וואו היא רחוקה בטירוף. לא הורדנו ממנה את העיניים, ירדנו בזריזות לעמק והתחלנו בטיפוס המסכם של היום (500 מטר גובה).

הטיפוס היה מאתגר, בעיקר בגלל שחלקו השני היה סלעי מאוד וכלל מדרגות סלע רבות. אבל כשרואים את ארוחת הערב בקצה זה הופך את החוויה לפשוטה יותר.

סוף סוף הגענו לבקתה, והאמת, התרשמנו מאוד! מי שמעוניין במקלחת חמה וארוכה (3 דקות) ישלם 5 פרנק. מי שרוצה לחסוך יכול להתקלח במי קרחונים שיוצאים מהברז בחינם. ארוחת הערב הייתה חמה ומנחמת, וארוחת הבוקר הייתה בהשראת הטירונות בביסל"ח. אבל יש כאלה שישנו באוהל, אז מי אנחנו שנתלונן?

לינה: כ700 ש"ח לזוג כולל ארוחות ערב ובוקר, ומקלחות חמות. שינה בחדרים משותפים של עד 10-15 אנשים.

נתראה מחר!

יום 2 - Cabane de Moiry ל-Zinal

ממה שקראתי בספר זה יום פשוט יחסית. רובו מישורי והעלייה לפסגה היומית היא תלולה אך יחסית קצרה. לאחריה יורדים לעמק בו נמצאת העיירה Zinal. מקטע 10 בWHR:

מרחק כולל: 19.5 ק"מ.
עלייה כוללת: 650 מטר.
ירידה כוללת: 1800 מטר.
זמן משוער: 7 שעות.

מתחילים בירידה של כ500 מטר אותה טיפסנו אתמול לבקתה. כמו בעלייה, מדובר בירידה יחסית טכנית ואיטית בין הסלעים והבולדרים, אך לאחר כמה דקות היא מתמתנת ועוברים להליכה מישורית ארוכה ונוחה לאורך שליש הגובה של הרכס.

מהבקתה ניתן לראות שיירה של מטיילים בעקבותינו שאותם נפגוש בהמשך שוב ושוב. יחסית מהר מגיעים חזרה לעמק ולשני האגמים המוזרים והצבעוניים אותם ראינו אתמול, ומרחוק ניתן שוב להבחין באגם Moiry העצום.

ההליכה לאורך האגם ארוכה ומהנה ומשחררת קצת את הרגליים והשרירים אחרי הטיפוסים של אתמול. בסה"כ ההליכה הרגועה נמשכה סביב ה5 ק"מ, והתבצעה על שביל צר, יבש ומלא פרות ופעמוני בקר. חוויה מדהימה ונופים משגעים.

לאחר שחלפנו מימין לסכר Moiry העצום, התגלתה בפנינו העלייה של היום. עלייה כאמור יחסית קצרה, אמנם של 600 מטר בערך, אבל מאוד מאוד תלולה. הקצב היה איטי אבל בטוח ובסוף העלייה הגענו לתצפית מרהיבה, ב- Col de Sorebois, בגובה 2850 מטר מעפ"י.

מכאן הירידה לZinal תלולה ויחסית ארוכה, אבל לפחות הדופק יותר נמוך ואפשר גם לדבר קצת תוך כדי. הסתבר לנו שZinal היא עיירת סקי קטנה, וישנם המון רכבלים שיורדים לעיירה במהלך הירידה. בבקתה של Moiry אפילו קיבלנו שובר של הנחה לירידה ברכבל הגדול לZinal. אופציה לא רעה בכלל.

כשהגענו לZinal ישנו בHotel Besso. הפעם מדובר על עיירה עם מעט פאבים נחמדים ואפילו מסעדת המבורגרים. בסמוך לעיירה, כמו בכל פינה בשוויץ, זורם נהר יפה שניתן לשמוע מכל מקום בסביבה. המלון מיושן אך נחמד, והוא קרוב מאוד לנקודת ההתחלה של היום הבא, במרכז העיירה.

אין סיפורים מיוחדים ומעניינים ביום הזה, "רק" נופים מרהיבים ועוצרי נשימה. אתן לתמונות לדבר בעד עצמן :) נתראה מחר!

לינה: Hotel Besso, בערך 600 ש"ח לזוג כולל ארוחת הבוקר.

יום 3 - Zinal ל- Gruben

היום הזה אמור להיות יחסית ממוצע, עלייה מרשימה וירידה מרשימה. וכמובן עוד נופים יפים!
מקטע 11:

מרחק כולל: 17 ק"מ.
עלייה כוללת: 1250 מטר.
ירידה כוללת: 1100 מטר.
זמן הליכה משוער: 6 שעות.

את היום התחלנו ביציאה מהמלון ומייד ע"פ השילוט, טיפוס קצר באספלט עירוני ולתוך היער. גם כאן מדובר ביער קלאסי עם עצים גבוהים והרבה צל ועלייה תלולה מאוד בזיג זג מתמשך. לאורך כל הטיפוס, ראינו להפתעתנו רצים בודדים שחלפו אותנו בכיוון ההפוך, כן, הגיעו בריצת שטח אי שם מלמעלה.
לאורך הדרך ספרנו עשרות רצים והבנו כי מדובר בתחרות ריצה אליה הגיעו מכמה מדינות באירופה. משוגעים לגמרי אבל תותחים אמיתיים.

במהלך הדרך עקפו אותנו המטיילים האירופיים המקומיים שהכניסו אותנו בכיס הקטן. מבוגרים מאיתנו כנראה ב30 שנה ויותר אבל מדלגים בעליות בקלילות.

לאחר כמעט שעה של הליכה, היער הפך פחות ופחות צפוף, והצלחנו להביט לעמק ממנו הגענו ולראות באיזו מהירות צברנו גובה מרשים בדרך לנקודה הגבוהה של היום - Forclettapass, בגובה 2874 מטר מעפ"י. כאמור העצים הגבוהים לאט לאט הפכו לשיחים ירוקים ונמוכים, וככל שהדרך המשיכה למעלה הופיעו שלל פרחים צבעוניים והרים גבוהים יותר ויותר נגלו בפנינו.

הטיפוס לאורך היום היה מתמשך אבל מתון, ובסופו שוב הגענו לתצפית מדהימה. הירידה לכיוון Gruben הייתה יפה לא פחות, כשסביבנו הופיעו מרחבים ירוקים והמון נחלים קטנים שליוו אותנו בדרך למטה. איפשהו באמצע הירידה עוברים דרך חוות בקר גדולה, כשכל הפרות מסתובבות בינינו באופן חופשי וברקע רעש הפעמונים של הבקר. הרגשנו שאנחנו בסוג של טריפ, מלא צלצולים, רעש של מים זורמים ועשרות פרות מסוגים ומצבעים שונים שעוקבות אחרינו במבטן בעודנו מפריעים להן ללעוס עשב.

מאותה חווה יוצא כביש כורכר מפותל שמבטיח נוף מדהים לעמק למטה ולהרים הסובבים. הולכים על הדרך הכבושה כמה דקות ואז חותכים שוב לתוך היער, לקראת סוף הירידה. הירידה ביער מפותלת אך יחסית קצרה, ובסופה מתגלה כפר פסטורלי וקטן שבו יש רק מלון אחד, ואיך לא - נהר גועש וצבעוני!

מקום לינה: Hotel Schwartzhorn, בערך 650 ש"ח לזוג כולל ארוחת ערב וארוחת בוקר.

נתראה מחר !

יום 4 - Gruben ל- St. Niklaus

יום הטיול ההררי האמיתי האחרון שלנו, ואסביר מדוע. לZermatt אפשר להגיע בשתי דרכים, הראשונה והמקורית היא דרך העמק - הליכה של יום אחד מסנט ניקלאוס לצרמט באורך של 23 ק"מ. אולם, לפני כמה שנים נחנכה דרך חדשה שנקראת גם Europaweg, וכוללת מסלול של שני ימים על הרכס שממזרח לעמק.

במהלך הטיול פגשנו מטיילים שעשו את הדרך בכיוון ההפוך ועדכנו אותנו כי הEuropaweg נחסמה עקב סכנת מפולת אפשרית בחלק מהמקטעים, והחלטנו שנוותר על הסיכון ונלך בראש שקט ישירות דרך העמק.

אבל קודם כל יש להגיע לSt. Niklaus. מקטע מספר 11, קדימה:

מרחק כולל: 18 ק"מ.
עלייה כוללת: 1150 מטר.
ירידה כוללת 1850 מטר.
זמן משוער: 7 שעות.

חציו הראשון של היום בעלייה ארוכה ומתונה יחסית עד לנקודה הגבוהה - Augstbordpass שנמצאת בגובה 2894 מטר מעפ"י, הנקודה הכי גבוהה שאנחנו הגענו אליה בטרק שאמורה גם להיות מהיפות ביותר. ספויילר - לדעתנו זה היה אחד הימים הכי יפים בטיול.

מטפסים ומטפסים, ושוב העצים מלווים אותנו בהתחלה ומהר מאוד נעלמים והופכים למדשאות ירוקות וצבעוניות... הבנתם את הרוטינה. כשאנחנו חושבים שהתקרבנו לפסגה, מתגלה בפנינו הרכס באמת. כיוון שהעלייה תלולה נדמה שרואים את סופה, אבל כשמגיעים מבינים שהשיא עוד רחוק ונשארת עוד עלייה סלעית וארוכה.

למרגלות הנקודה הגבוהה שלנו אנחנו נתקלים ב"שלולית" קטנה שמופיעה גם בספר. לא ממש שווה כניסה אבל נחמד לראות. בפסגה עצמה הנוף מרהיב, כשמצפון לנו נמצא הר ה- Schwartzhorn הגבוה והמפורסם, בספר אפילו מומלץ לטפס עליו כיוון שהוא מאפשר תצפית מיוחדת של 360 מעלות על העמקים והפסגות הגבוהות שמסביב.

ידענו שהמשך היום כולל ירידה ארוכה לכן עשינו הפסקה קצרה והמשכנו לדרכנו. הירידה אכן הייתה ארוכה, וחציה הראשון היה בקרקע מאוד סלעית ומאתגרת. בולדרים ענקיים ואפילו חציית שלג פה ושם. למרות הנוף האפרורי והקודר משהו, קיווינו לנוף מטורף לאחר מכן.

ואכן היום ענה לנו על הציפיות. לקראת סוף המקטע הסלעי השביל מתעקל ימינה על השלוחה, וכמה דקות קצרות של הליכה מתונה חושפות נוף מרהיב לכיוון העמק של St. Niklaus ועד לצרמט. אחת התמונות היפות שראיתי בחיי, פשוט נוף עוצר נשימה. מזל שצילמנו כמה תמונות להמחשה :).

הירידה לאחר מכן הייתה חוויה גם כן, כאשר הנוף לצידנו מרהיב ואנחנו הולכים כאילו בתוך גלויה פנורמית. לאחר הליכה יחסית ארוכה ותלולה לעיתים מתחילים לפגוש בקצת ציוויליזציה, בתים, חוות, ספסלים שצופים על העמק ואפילו רכבל.

הגענו לסנט ניקלאוס בהתרגשות וגילינו עיירה של ממש. עם מבחר מסעדות ובתי מלון ברמה דיי גבוהה.

אכן יום מוצלח!

לינה: Hotel Heimatlodge בערך 350 ש"ח לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר מרשימה ומכונת נספרסו בחדר! מאוד מומלץ.

נתראה מחר בדרך לZermatt!

יום 5 - St. Niklaus ל- Zermatt

זהו היום האחרון של הטרק שלנו, והוא יחסית יום שחרור. זה כיוון שכולו עובר דרך העמק, בשבילים יחסית נוחים עד לעלייה מתונה אך קצרה לZermatt. מקטע 13A בספר שלנו:

מרחק כולל: 23 ק"מ.
עלייה כוללת: 720 מטר.
ירידה כוללת: 240 מטר.
זמן הליכה משוער: 5 וחצי שעות.

החלק הראשון של ההליכה ממש במקביל לנהר שזורם מZermatt. לאורך הדרך חוצים אותו מצד לצד על גשרי עץ רחבים והשילוט מאוד נוח.

האמת היא, שלא היו לנו ציפיות מיוחדות מהיום הזה. בכל, הליכה עירונית בין שתי עיירות, כביש ביניהן ואפילו רכבת. אבל הופתענו מאוד לטובה. הכביש והמסילה שוממים, וכמעט שלא מורגשים החל מהשעה השנייה של ההליכה.

בדרך עוברים על פני בקתות עתיקות ונטושות(או שלא?), מצוקים מושלגים ומרהיבים, ואפילו עברנו במגרש גולף יפה בדרך. ואנחנו מודים שהיה גם נחמד ללכת קצת במישור ארוך... אכן מנוחה אחרי המסעות של הימים הקודמים.

באמצע הדרך, לאחר 10 ק"מ מגיעים לעיירה Randa. אחלה מקום לאכול בו ארוחת צהריים! אנחנו אכלנו בFood Truck מקומי שנקרא Treff494. מקום מצויין שמגיש אוכל מסורתי מקומי ולא יקר - הבעלים הבטיח לי שיטוס בקרוב לתל אביב, אז מי שמגיע לשם מוזמן לשאול אותו איך הייתה החוויה שלו :).

משם ממשיכים בהליכה הנינוחה לעוד 8 ק"מ, שם מתחילה עלייה יחסית מתונה עד לZermatt.

אחד החלקים המרגשים בטיול היה שלפתע, באמצע אותה עלייה, התגלה בפנינו המטרהורן המפורסם - הר ענק עשוי שוקולד עם קצפת בפסגה! (סתם, ברור שלא. זה הר סלעי ענק ובעל צורה ייחודית של 4 פאות, כאשר כל פאה פונה לכיוון אחר של רוחות השמיים). מי מכם שבוודאי מכיר את שוקולד הטובלרון השוויצרי יצליח לזהות את האיור המפורסם על האריזה...

העיירה Zermatt היא מדהימה. אינספור חנויות סקי וטיולים, מסעדות וברים שפתוחים עד השעות הקטנות.. וכמובן המון בתי מלון. היא יחסית יקרה אבל בהחלט שווה את המחיר!

נתראה בטרק של הקיץ הבא! רועי ונטע.

לינה:
לילה ראשון: מלון Adonis, בערך 500 ש"ח לזוג כולל ארוחת בוקר.
לילה שני: מלון Bahnhof, בערך 400 ש"ח לזוג עם מקלחות משותפות ולא כולל ארוחת בוקר.