טרק דרך המלך בשוודיה המלא

משך הטיול3 שבועות
עונה מומלצתיולי אוגוסט

רקע ומידע כללי

הטרק עצמו מחולק לחמישה מקטעים - 1. מאביסקו לסינגי 2. מסינגי לסלטה לוקטה 3. מסלטה לוקטה לקביקיוק 4. מקביקיוק לאמארנס 5. מאמארנס להמאבן.

הגעה ועזיבה -
נקודת ההתחלה של הטרק היא כפר קטן בשם אביסקו בצפון שוודיה. ניתן להגיע לשם ברכבת מקירונה והחל מאמצע יוני עד אמצע ספטמבר יש אפילו אוטובוס ישיר משדה התעופה בקירונה לאביסקו. לקירונה, שזו העיר הצפונית ביותר בשוודיה, מגיעים בטיסה ישירה מסטוקהולם. נקודת הסיום של הטרק היא הכפר המאבן, משם יש אוטובוסים לעיר אומאה משם ניתן להמשיך ברכבת לסטוקהולם. האמת שאני מהמאבן המשכתי לנורווגיה בטרמפים שזו גם אופציה.

תנאי מזג אוויר -
לפני שיוצאים לטרק מומלץ לבדוק לגבי תנאי מזג אוויר והשלג. אני למשל התחלתי באמצע יוני ועדיין היה מלא שלג שטרם נמס והיה מאוד קשה ללכת. באביסקו יש לשכת מידע למטיילים שם ניתן לברר לגבי תנאי ההליכה, מזג אוויר וכו'

ציוד נגד גשם -
ציוד חובה לכל מי שיוצא לטרק! לעולם אין לדעת מתי הגשם יתפוס אותך ולכן חשוב לקחת מעיל גשם, מכנס גשם וכיסוי טוב לתיק. כמו כן מומלץ נעלי הליכה גבוהות ואטומות למים.

לינה באוהל -
אני עשיתי את הטרק עם אוהל ולא בבקתות מה שחסך בעלויות. ניתן להקים אוהל בכל מקום על המסלול. ניתן גם להקים אוהל בסמוך לבקתה ולשהתמש בשירותיה אך הדבר עולה כסף, כ-170 קורונות ללילה. חשוב מאוד אוהל טוב, אטום למים!

מפה -
יש סדרת מפות מעולה 1:000000, שניתן לקנות כמעט בכל הבקתות על השביל, העניין הוא שבכדי לכסות את כל 450 הקילומטרים של השביל יש צורך ב-7 מפות. מה שאני עשיתי פשוט צילמתי עם הפלאפון את המפות מאנשים שהיה להם שפגשתי בדרך כך שתמיד היה איתי מפה מצלומת בפלאפון. אפשר גם לטייל בלי מפה אבל לדעתי עדיף עם, זה עוזר להבין איפה אתה, כמה זמן יש עוד ללכת וחיוני למקרה ונאבדים מה גם שמפה מסומנים השלטרים כך שאם יורד גשם תדעו כמה הליכה עוד יש לכם עד השלטר הבא...

חלוקה לימים -
ברגע שמטיילים עם אוהל החלוקה לימים די שרירותית וכל אחד יכול לבחור את הקצב שלו, אני טיילתי בממוצע 20 קמ ליום, השתדלתי לא יותר מ-25 קמ ביום אחרת זה קצת קשה מידי.

כיוון הטרק -
אני עשיתי את הטרק מצפון לדרום אבל יש גם כאלה שעושים בכיוון ההפוך, לא יודעת אם זה כזה משנה, מבחינתי זו החלטה די שרירותית

נקודות ויפי -
לי לא היתה חבילת גלישה, נראה לי גם ככה ברוב המסלול אין קליטה של אינטרנט. במהלך המסלול אלו המקומות בהם יש ויפי - 1. אביסקו 2. סלטה לוקטה 3. קביקיוק 4. יקביק 5. אדולפסטרום 6. אמארנס 7. המאבן

טלפון חירום -
בכל בקתה וכמעט בכל שלטר יש טלפון רדיו שמקושר למשטרה המקומית למקרה חירום. המקומות עם הטלפון חירום מסומנים במפה באייקון קטן של טלפון. גם אם אתם מטיילים מחוץ לעונה והבקתות סגורות החדר עם הטלפון תמיד פתוח. כך שאם קורה משהו, אתם נפצעים או זקוקים לחילוץ דעו שבמהלך כל המסלול כל 15-20 קילומטר יש אפשרות ליצירת קשר

יום 1

מאביסקו לאביסקוג'ארה. הליכה רגועה בין עצים חוצים בסוף גשר לבקתה. 15 קמ

יום 2

מאביסקוגאורה לאלסגאורה. הליכה קצת קשה יש עליה ואז הליכה ארוכה לאורך אגם עד שמגיעים לבקתה. בדרך יש שלטר. 22 קמ

יום 3

מאביסקוג'אורה לצ'צ'קה - עלייה לבקתה שנמאצת ממש לפני הפס, אין חנות בבקתה של צ'צ'קה. 13 קמ

יום 4

מצ'צ'קה לסינגי - עוברים את הפס שלאחריו ירידה תלולה, על הפס יש שלטר שם ניתן לנוח. לאחר הירידה מגיעים לבקתת סלקה שם יש גם חנות. מסלקה הליכה יחסית קלה לכיוון סינגי, שם אין חנות. 24 קמ

יום 5

מsingi לteusjaure הליכה סבבה לאורך העמק מגיעים בדרך אחרי 13 קמ לבקתת kaitum. ממשיכים לאורך גדר של איילים ואז חוצים אותו צריך לסגור אחרי. עולים על רמה חוצים אותה ואז יורדים דרך יער לבקתה על האגם. יש מפל יפה. 21 קמ

יום 6

מteusajaure ל-vakatobarre מתחילים בחציית האגם. יש אפשרות למונית סירה או לחתור לבד. צריך רק לדאוג להשאיר סירה בכל צד. עולים בין עצים והולכים על רמה גבוה עד שיורדים בין עצים לכביש. עד 14:50 האוטובוס. 16 קמ. למעבורת לקחתי טרמפ וישנתי בkenbats

יום 7

מkenbats לsitojaure בבוקר לוקחים מעבורת לסלטהלוקטה עולה 180 קורונה. יש שם מסעדה חנות טיולים חנות אוכל ווייפיי. משם-עליה של כשעה לרמה הררית ולאחר מכן הליכה מישורית רוב שעות היום עם חציית נחלים. כעבור 9 קמ יש שלטר. ה-3 קמ האחרונים בירידה מתונה ולאחר מכן הליכה מישורית בין עצים עד ההגעה לבקתה. סמוך לבקתה מתגוררת משפחה סמית שעושה הקפצות עם הסירה - 250 קורונה לכיוון למרות שאמןר להיות 200. יש בקצה שלטר שבו ישנתי

יום 8

מsitojaure לaktse. מתחילים את היום בעליה ואז הליכה מישורית וירידה מתונה לקראת אקצה. לפני אקצה יש התפצלות ואפשר לטפס על הפסגה של sjeifr ממש יפה כ-5 שעות סהכ. קשה לפספס את הפניה לפסגה יש שילוט. מאקצה לוקחים סירה וחוצים את האגם. ישנתי בשלטר שבקצה האגם. 13 קמ

יום 9

מaktse לparte מתחילים את היום בעלייה מתונה יחסית ואז הליכה מישורית חלקה באזור הררי חשוף. ישנו ליד פארטה 20 קמ

יום 10

מparte לkjikyov הליכה בתוך יער הרבה אבנים ושורשים בדרך. בקיקיוב יש בחור שעושה הקפצת סירה לוקח 200 לשאול עליו בבקתת stf. יש מקלחת מסעדה וויפי בתשלום. לילה בבקתה עם מקלחת 465 קורונות. 16 קמ.

יום 11

מקביקיוק לשלטר Tsielekjakkstugan ליד הנהר. עליה ולאחר מכן הליכה מישורית פחות או יותר לשלטר. בשלטר יש טלפון חירום ותנור עצים. 12 קמ

יום 12

מהשלטר Tsielekjakkstugan לאגם Falesiavrre. עליה מתונה והליכה מישורית על רמה הררית חשופה ולאחר מכן הליכה מישורית בין עצים. חוצים 4 גשרים בדרך שכולם מסומנים במפה, 2 גשרים בהתחלה יחסית ו-2 גשרים רצופים כעבור 20 קמ בערך לקראת הסוף. מיד אחרי הגשר כמה מאות מטרים בלבד יש פינה טובה לאוהל עם שירותים ואף פח אשפה וגישה נוחה לאגם. אבל יש שם מלאא יתושים! 20 קמ

יום 13

מאגם Falesiavrre לvuonatjviken הליכה של כ-4 קמ בתוך יער ולאחר מכן עלייה ממושכת לרמה הררית חשופה ומשופעת סלעים. הליכה ממשוכת לאורך הרמה מישורית פחות או יותר עם חציה של מספר נחלים. לאחר חציית הרמה ירידה לכיוון יער מחטני. הליכה מישורית ארוכה בתוך יער שבסופה מגיעים לvuonatjviken שזה ממש כפר קטן של כמה משפחות ובתי קיץ. משם לשאול מי זה שמקפיץ ויקפיצו אתכם. 350 קורונות ניתן לשלם גם באשראי. מעבר לנהר יש עוד כמה בתים בודדים אך הם נעולים ובסמוך להם פינה קטנה עם מתחם למדורה ולהקמת אוהל. ניתן ללון שם 30 קמ

יום 14

מvuonatjviken לjackvik מתחילים את היום עם עליה לא ארוכה מידי לרמה הררית חשופה ואז הליכה מישורית עם קצת בוץ לאורך הרמה. לאחר מכן ירידה אל עבר יער מחטני. משם הליכה של כ-5 קמ מישוריים בתוך היער עד לנהר עם הסירות. חוצים את האגם בחתירה בסירה לא ארוך, סהכ 300 מ'. חשוב להשאיר סירה בכל צד. לאחר מכן הליכה מישורית של 5 ק"מ עד יקבק 1 ק"מ בתוך יער ועוד 4 ק"מ בדרך עפר. ביקבק יש הוסטל קטן ונחמד עולה 250 ש"ח ללילה עם מקלחת חמה מטבח מאובזר. סמוך להוסטל ישנה תחנת דלק עם מכולת עם כל מה שצריך- אוכל (גם ירקות ופירות), פארם וציוד טיולים בסיסי. מכולת טובה מאוד. 18 קמ סהכ

יום 15

מיקביק לאדולפסטרום. מתחילים בעליה מתונה ולאחריה הליכה ביער. אחרי 8 קמ יש בקתה אפשר לעשות שם מנוחה. מהבקתה יש עוד 14 קמ עד לאדולפסטרום. באדולפסטרום יש מקומות לינה 250 קורונות לאדם בבקתה מאובזרת עם מקלחת בתשלום. יש גם בית קפה עם מכולת מקום חמוד ומגניב עם כל מיני דברים יד 2. אפשר להצטייד שם. 23 קמ סהכ. בבית קפה אין וייפי אבל יש בקבלה של הבקתות 50 מטר לפני הבית קפה ואפשר לשבת שם ולהתשמש בוויפי גם אם לא ישנים בבקתות. בבית קפה החמוד יש גם חנות מומלץ לעשות שם הפסקת קפה ומאפה שבעלת המקום מכינה לבד קפה+מאפה זה 60 קרונות. שימו לב שתשלום בכרטיס אשראי אפשרי ברכישת של 100 קרונות ומעלה.

יום 16

מתחילים את היום בהליכה של 8 קמ לאורך האגם אפשר גם לעשות קיצור דרך על ידי חציית האגם בסירה עולה 200 קורנות לאדם. לאחר 8 קמ מגיעים למדשאה קטנה על שפת האגם שם יש גם מלון קטן שאפשר לישון בו. משם ממשיכים עוד 3 קמ ביער במהלכם חוצים בגשרים כמה נהרות גועשים ומרשימים עד שמגיעים לשלטר badasjakk יש שם תנור עצים מקום טוב למנוחה אפשר גם לישון שם. משם יש הליכה של עוד 11 קמ עד בקתת sjnulttjie. הליכה שבמהלכה עולים עליה מתונה ולא קשה מידי ולאחריה הליכה מישורית לאורך רמה הררית חשופה. כ-7 קמ לאחר badasjakk מגיעים לגשר החוצה נהר גועש ולאחריו הליכה של 4 קמ נוספים עד לsjnulttjie. השלטר עצמו לא נמצא על השביל אלא במרחק חצי קמ ממנו, בקטע ההתפצלות מן השביל יש שילוט ברור שלא ניתן לפספס. בשלטר יש תנור עצים ומחסן עצים להסקה ששם יש גם פחי אשפה. סהכ 22 קמ.

יום 17

משלטר sjnulttjie לאמארנס. ממשיכים מהשלטר הליכה יחסית מישורית לאורך רמה הררית חשופה לאחר כ-17 קמ יש פיצול יש אפשרות ללכת 9 קמ לRavfallsstuga ואז משם ללכת עוד 24 קמ לאמארנס או ללכת בשביל של 17 קמ שיורד ישירות לאמארנס. אני הלכתי את השביל המקצר ישר לאמארנס ככה שיצא לי יום ארוך מאוד של 34 קמ הליכה, לא מומלץ הייתי מאוד עייפה וסיימתי מאוחר. באמארנס יש מספר בתי הארחה וקמפסייט. יש שם גם חנות מכולת ובית קפה קטן עם חנות לציוד דיג. יש שם ויפי בבית קפה, הסיסמא זה השם של הרשת רק באותיות קטנות guidecenter.
34 קמ.

יום 18

מאמארנס לשלטר Jouvvatjahkka. מתחילים את היום בעלייה של 8 קמ עד בקתת Aigertstugan בקתה מפנקת עם חנות וסאונה אפשר לעשות שם הפסקה. מהבקתה יש הליכה של עוד כ-8 קמ עד לשלטר Jouvvatjahkka הליכה בעלייה מתונה מאוד. כ16 קמ

יום 19

משלטר Jouvvatjahkka לבקתת Tarnasjostugan
ממשיכים מהשלטר בשביל לאורך רמה הררית חשופה במשך 12 קמ במהלכם עוברים על פני שלטר נוסף מימין. מגיעים לבקתת Servestugan שם אפשר לעשות מנוחה יש שם חנות. משם עוד 14 קמ עד בקתת Tarnasjostugan שם יש חנות. המשכתי אחרי הבקתה עוד הליכה של כ-5 10 דקות בשביל ומצד ימין על גדת הנהר יש פינה לאוהל עם מתחם למדורה. מומלץ. 24 קמ

יום 20

מבקתת Tarnasjostugan לשלטר Syterskalet
מתחילים את היום בהליכה מישורית קלילה של 8 קמ לאורך האגם הגדול שבסופם מערכת של 4 או 5 גשרים מרשימים החוצים את הנהר. משם עלייה של כ-6 קמ נוספים בשביל הררי וחשוף עד בקתת syterstuga. מהבקתה עוד כ-6 קמ הליכה עד השלטר, הליכה שמתחילה בעלייה לאוכף וירידה ממנו ולאחר מכן הליכה של עוד כקילומטר וחצי בתוך עמק עד לשלטר. 20 קמ

יום 21

ממשיכים ללכת בתוך העמק בשביל נוח עד שמגיעים לבקתת viterskalsstuga משם הליכה של עוד 11 קמ להמאבן הליכה לאורך רכס הררי ולאחר מכן ירידה. בהמאבן יש כמה הוסטלים ומלונות וסופר גדול ועוד חנויות ואף בתי קפה ומסעדות. 17 קמ

• כמעט בכל הבקתות ניתן לקנות אוכל אך לא בכולן, כמו כן, במקטע שבין קביקיוק לאמארנס יש 5 ימים בהם לא ניתן להצטייד במזון אז חשוב להתכונן בהתאם
  • במהלך המסלול פזורים שלטרים, שלטר הכוונה למכסה נגד גשם, בפועל זה בקתה קטנטנה בדרך כלל עם שני דרגשי שינה ולעיתים יש גם אח עצים. היו כמה לילות גשומים שישנתי בשלטרים בדרך, חלקם חינמיים וחלקם בתשלום, בכל מקרה בשלטרים אין שומרי בקתות או משהו כזה והתשלום נעשה רטרואקטיבי (זה מוסבר בחוברת שנמצאת בשלטר).
  • מים יש כל הזמן במהלך המסלול, אני אפילו לא הסתובבתי עם בקבוק רק עם ספל אמייל ששיפצרתי לתרמיל
  • בקיץ השמש לא שוקעת ולכן כיסוי עיניים הוא חיוני ביותר, בעיקר למי שלן באוהל. חוץ מזה הדבר מהווה יתרון גדול, אין לחץ לסיים יום הליכה ובאמת אפשר לצעוד כל שעות היממה
  • כמעט בכל מקום ניתן לשלם באשראי אבל לא תמיד, במהלך הטרק יש חציית נהרות בסירות מנוע אותם מפעילים שומרי הבקתות, בדרך כלל העלות היא 200-250 קורונות לאדם ולעיתים ניתן לשלם במזמן בלבד, לכן אני ממליצה להוציא מזומנים לפני שיוצאים לטרק. לא צריך יותר מידי כי בבקתות אפשר לשלם באשראי אבל כן מספיק בשביל לשלם עבור הסירות, אני הוצאתי 2000 קורונות לכל הטרק וזה הספיק לגמרי
  • במהלך הטרק יש 3 נקודות בהם חוצים בסירת משוטים על ידי חתירה עצמית. בכל אותם המקומות ניתן גם לבקש מסירת מנוע שיקפיצו אותכם אבל לדעתי לחתור בסירה עצמאית זו חוויה! חשוב רק לדאוג שכאשר עוזבים את המקום משאירים סירה בכל צד של הנהר, כלומר, יכול להיות שתצטרכו לחצות את הנהר 3 פעמים רק כדי לקשור סירה נוספת לסירה שלכם ולחתור חזרה לצד ממנו באתם רק בשביל להשאיר סירה לאלו שבאים אחריכם.
  • יש הרבה יתושים מציקים, בעיקר סמוך לאגמים ונהרות, ממליצה לרכוש לפני הטרק אלתוש חזק
  • המקטע הרביעי של הטרק בין קביקיוק לאמארנס לא פשוט ולא מאוד מתוחזק, יש לעיתים נחלים ללא גשר שצריך לחצות.
  • את השביל עצמו ניתן לעשות גם בחורף ולכן יש סימוני קיץ וסימוני חורף, אני כמובן הלכתי על סימוני הקיץ כי עשיתי את הטרק בקיץ. שביל החורף מסומן באמצעות עמודים עם איקס אדום עליהם ושביל הקיץ מסומן על ידי כתם אדום על סלעים או עצים. חשוב לעקוב אחר סימוני הקיץ, לעיתים שביל החורף ושביל הקיץ מתמזגים אבל חשוב לשים לב כשהם מתפצלים, בנקודות הפיצול בדרך כלל יש שילוט מכווין. במפה שביל הקיץ מסומן בנקודות ושביל החורף מסומן בפסים חוץ מזה השביל באמת מאוד ברור, יש שילוט בנקודות הפיצול ויש סימון טוב.
  • בכדי לא להשתעמם בטרק אבל גם לא לסחוב יותר מידי, ממליצה מאוד לשמור ספרים דיגיטליים בפלאפון (יש את אפליקציית עברית למשל), אני אפילו שמרתי סרטים בפלאפון וצפיתי בערב באוהל. על מנת לשמור על הסוללה רכשתי לפני הטרק פאנלים סולאריים (קניתי של חברת ANKER המעולים דרך אמזון). במהלך היום חיברתי קשרתי את הפאנלים לתיק וחיברתי להם את הפלאפון או את המטען הנייד לסירוגין. חייבת לציין שזה היה אולי הדבר הכי טוב ושימושי שהיה לי, עבד מצויין ולא הייתי צריכה לדאוג לגבי סוללה כל הטרק, מה גם ששמרתי קבצים של מפות הטרק והשתמשתי בג'י פי אס של גוגל מפס בפאלפון
  • יש קטע בטרק שצריך גם קחת אוטובוס למקום ממנו יוצאת מעבורת ואז מעבורת לנקודה הבאה. את האוטובוס לוקחים מvakatobarre לKenbats ומKenbats לוקחים את המעבורת לסלטה לוקטה. ממליצה לבדוק מתי האוטבוס האחרון מvakatobarre לKenbats על מנת שתוכלו לתכנן את עצמכם, אפשר גם לנסות לקחת טרמפים מvakatobarre