10 ימים ב- Kungsleden (שביל המלך)

מסלול של 10 ימים בצפון שוודיה שמכיל בתוכו יערות, הרים, נוף אלפיני והמון המון מים.

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתאמצע יוני עד סוף ספטמבר

טרק הKungsleden (שביל המלך) הוא טרק הבנוי מארבעה חלקים שבכל חלק יש נקודות כניסה ויציאה שמגיעים לשמה בעזרת תחבורה ציבורית, זה מקנה גמישות רבה בתכנון הטרק ומאפשר לכל אחד להתחיל ולסיים כל מקטע (בערך) ב5 ימים.
לאורך השביל ישנם בקתות בחזקת הארגון STF, בכל בקתה יש מיטות שאפשר לישון בהם, מטבח שאפשר לבשל בו, ברוב הבקתות יש גם חנות לקניית מזון וציוד בסיסי ואפילו סאונה. מי שרוצה יכול להקים אוהל בשטח הבקתה וכך להנות משירותי הבקתה ולשלם הרבה פחות על הלינה.
ישנה אפשרות להירשם כחבר באירגון STF וככה מקבלים הרבה הנחות בעת שימוש בבקתות.
בשבדיה ניתן להקים אוהל בכל מקום כל עוד הוא רחוק 150 מטר משטח פרטי, לכן מאוד מומלץ לדעתי לעשות את הטרק הזה עם אוהל, מה גם שזה חוסך בעלויות הטיול.
המסלול מסומן היטב ולדעתי אין צורך במפה קשיחה, מפה בפלאפון זה נחמד כי אפשר לדעת כמה נשאר ללכת.

הגעה לטרק

אפשר להגיע לתחילת הטרק בעזרת טיסה לKiruna שזו עיר שנמצאת קרובה לאביסקו, מהנמל תעופה יש אוטובוסים בחודשי הקיץ לאביסקו ולתחילת המסלול. אוטובוס אחרון אמור להיות בסביבות 3-4 בצהריים אותו פספסתי ונאלצתי לישון בקירונה לילה ולמחרת לנסוע לאביסקו ברכבת.
דרך שנייה היא רכבת שיוצאת מסטוקהולם וחוצה את כל שבדיה עד לאביסקו (זו נסיעה מאוד ארוכה).

Abisko - (אמצע) Alesjaure

אורך מסלול: 24 ק"מ.
תחילת המסלול מתחיל בהליכה מישורית קלילה לצד נהר עד שמגיעים לבקתה הראשונה שאפשר לעצור בה, Abiskojaure. משמה ממשיכים עד לנהר אחר חוצים את הגשר, משמה ממשיכים דרומה עד שמגיעים לאגמים גדולים שלצדם יש מקום לפתוח אוהל, שם עצרתי והלכתי לישון.

Alesjaure - Tjakta(אמצע)

אורך מסלול: 25 ק"מ.
קמתי לבוקר קצת גשום, אחרי שנגמר הגשם קיפלתי זריז את הדברים והתחלתי ללכת, בדרך חוצים במישורים ועמקים יפים. לקראת סוף אותו יום יש עלייה של כמה מאות מטרים לבקתה של Tjakja. אחרי שעולים הנוף משתנה בקטנה לנוף אלפיני, חוצים את הגשר והקמתי בשטח הקרוב לבקתה אוהל, יש המון שטח שהרבה מטיילים הקימו שם אוהלים.

Tjakta - Singi

אורך מסלול: 24 ק"מ.
אחרי הליכה של 3 ק"מ בערך למגיעים לפאס (אוכף) שזו בעצם הנקודה הגבוהה ביותר במסלול, האזור היה קצת מושלג שהייתי שם. העלייה לפאס לא קשה במיוחד ואחרי שעוברים אותה מתגלה עמק מדהים שהולכים בתוכו בערך כל המסלול עד שמגיעים לסינגי.
בסינגי אין חנות.

Singi - Teusajaure

אורך מסלול: 22 ק"מ.
מסינגי יש אפשרות לחתוך מזרחה ולהגיע לKebnekaise שזו בקתה פופולרית מאוד, שהייתי שם שמעתי ממשהי שהיו שם 500 איש(!!!), אנשים מגיעים לשמה בד"כ דרך Nikkaloukta שזו עוד דרך כניסה לטרק.
יש אפשרות לטפס להר Kebnekaise שהוא ההר הכי גבוה בשבדיה.
אני המשכתי דרומה לכיוון Teusajaure. לקראת סוף המסלול יש ירידה חדה לאגם ששם שוכנת הבקתה האהובה עליי בטיול, מקום ממש נחמד :).

Teusajaure - Saltoluokta

אורך מסלול: 16 ק"מ.
חציית האגם הראשונה מתחילה מפה, יש אפשרות לחצות האגם בעזרת סירת משוטים (צריך להשאיר סירה בכל צד של האגם) או לקחת סירת מנוע שתשיט אתכם לגדה השנייה. יש שייט ב7 בבוקר וב9 בבוקר ובצהריים. לקחתי את השייט של 7 בבוקר והגעתי לבקתה Vakkotavare בערך ב12 שם נחתי ואכלתי משהו עד 2 בצהריים ואז הגיע האוטובוס שצריך לקחת אותו כדי להמשיך במסלול. האוטובוס נוסע עד לKebnats ששמה לוקחים ספינה כדי להגיע לSaltoluokta.
הגעתי לSaltoluokta שם מצאתי נקודה נוחה ליד האגם ועצרתי לישון שם (לא בתשלום).

Saltoluokta - Sitojaure

אורך מסלול: 20 ק"מ.
Saltoluokta זו Mountain Station ככה שזאת בקתה די מפוארת, יש שם מסעדה/בית קפה, יש וויפי ונראה לי גם חשמל להטעין את הפלאפון מי שצריך.
אותו יום מתחיל בעלייה של שעה בערך ואז מתחיל מישור עם מעט עליות וירידות כאלה עד סוף המסלול.
לקראת סוף המסלול יש ירידה לאגם ולבקתה של Sitojaure, שם ישנתי באותו לילה.
בSitojaure אין חנות.

Sitojaure - Aktse

אורך מסלול: 13 ק"מ.
מSitojaure צריך ללכת 300 מטר עד לאיזה בית של זוג צעיר ונחמד שמציע שירות של שייט מעבר לאגם, האגם רחב מאוד אז לא הייתי ממליץ להשתמש בסירת משוטים, למרות שראיתי מישהו שעשה זאת ולקח לו כמה שעות. לאחר חציית האגם הדרך לAktse היא די יבשה, כלומר אין הרבה מקורות מים ולכן הייתי ממליץ למלא מים באגם או בנחל שיש בערך 10 דקות הליכה מהאגם, אחרי זה אין מים עד סוף המסלול.
הדרך לAktse היא מאוד יפה והיא מתחילה בהליכה מישורית שנהפכת מהר מאוד לעלייה לנקודה הגבוהה של האזור ואז משם, איך לא, ירידה חזרה לאגם, ששם שוכנת Aktse. ההליכה היא לא קשה יותר מדי ולקחה לי בערך 3 שעות. ברגע שהגעתי לאזור הבקתה, הקמתי את האוהל, התארגנתי ויצאתי לכיוון נקודת התצפית על הר Skierfe, זה טיול יום חובה לדעתי, הנוף מSkierfe הוא הכי יפה שראיתי נראה לי בכל הטיול. הדרך היא 6 ק"מ לכל כיוון ולוקח בערך 4-5 שעות (הלוך וחזור).
Aktse הוא מקום חביב מאוד, שם עשיתי גם סאונה בפעם הראשונה (תנסו לא יזיק) אבל הבעיה שיש בו בערך מיליון וחצי של יתושים, סיוט :( .

Aktse - Parte

אורך מסלול: 24 ק"מ.
קמתי בבוקר לשייט נוסף מעבר לאגם, ההליכה מתחילה בתוך יער, משמה עולים ואז מגיעים לנקודה גבוהה מספיק כדי לתצפת על הנוף המדהים של שבדיה עם כל האגמים שיש לה להציע. ההליכה במישור היא די ארוכה עם נוף מדהים עד שיורדים חזרה לתוך יער נוסף ולכיוון האגמון החמים לצד Parte.
הגעתי לבקתה שם קיבלה את פניי שבדית זקנה נחמדה להפליא שפינקה אותי עם מיץ פירות יער והראתה לי את הנקודה החמימה ביותר באגם שאפשר לטבול בלי לקבל היפותרמיה (היא מודדת כל יום את טמפרטורת האגם). אחרי טבילה קטנה וארוחת ערב התחיל קצת גשם (בפעם השנייה בטיול) אז ברחתי לאוהל והלכתי לישון.
בParte אין חנות.

Parte - Kvikkjokk

אורך מסלול: 16 ק"מ.
ההליכה מParte כל הדרך היא בתוך יער ואילולא היתושים והזבובים הייתה יכולה להיות נחמדה אבל לצערי הם לא הפסיקו להציק לי כל הדרך. הגעתי לKvikkjokk תשוש אך מבסוט אחרי 9 ימים של הליכה, לקחתי שם מיטה בחדר דורמס, התקלחתי והתפנקתי בארוחת צהריים וערב מפנקות.
למחרת המשכתי לStockholm.

• הטיול הוא מאוד ידידותי, פגשתי הרבה אנשים, בנים ובנות שטיילו לבד.
  • מי שלא רוצה יכול להסתדר בלי אוהל,שק"ש וכלי בישול, רק להביא ציפה או ליינר ולישון בבקתות ולבשל בהן.
  • מבחינת מים לא צריך יותר מבקבוק של ליטר יש שפע של מים בכל מקום. עם זאת הבאתי איתי שלוקר למקרה ויהיו מקומות עם קצת מים, כמו הדרך לAktse לדוגמא. למרות זאת לא השתמשתי בשלוקר.
  • להיות חבר בארגון STF חוסך המון בעלויות אם מתכננים להישאר בבקתות, לפחות פעמיים.
  • אין אפשרות להטעין את מכשירים אלקטרונים במסלול, אז תביאו מטען נייד.
  • השתמשתי באפלקציית OsmAnd לצורך ניווט, למרות שהסימון טוב ולא צריך ממש מפה תמיד נחמד לדעת כמה נשאר עד לסוף היום.
  • לשעות המתות ממליץ להביא ספר או ספר אלקטרוני, להעביר את הזמן או קלפים אם אתם כמה חבר'ה.
  • חשוב להביא ספריי נגד יתושים כי הם יש המון כאלה והם עוקצים בלי סוף. תקופת היתושים היא בד"כ תחילת יולי עד סוף אוגוסט אבל לא להסתמך על זה יותר מדי.