שומק- שמונה ימים בדרום סיביר

טרק של שמונה ימים ביערות ובהרים של דרום סיביר (חבל הבוראטים), ובשיאם שומק-אתר מעיינות בריאות.

תאריך הטיולSeptember 2016
עונה מומלצתיוני- אמצע ספטמבר

רקע

שומק (shumak) הוא אתר בריאות השוכן בעמק מבודד בין ההרים והיערות של דרום סיביר- ממערב לקצה הדרומי של הבייקל.
במקום מספר רב של מעיינות בריאות, בעלי סגולות בריאותיות שונות וכ 30 בקתות עץ יפות ומאובזרות, אשר ניתן להיכנס לישון בחינם.
ההגעה למקום אפשרית במסוק,או במינימום יומים הליכה/ רכיבה על סוס.
אנחנו התחלנו ללכת בכפר ארשן (arshan), הלכנו חמישה ימים עד שומק, נחנו יום בשומק, ומשם הלכנו יומים אל נילובה פוסטין (niova pustyn).

הגעה לארשן

הערים הגדולות באיזור הן ירקוצק (irkutsk) ואולן אודה (ulan ude).
אנחנו תפסנו מרשוטקה מהתחנת רכבת באולן אודה ישר לארשן (700-800 רובל)
אם אין מרשוטקה עד לארשן אפשר לחפש מרשוטקה לקירן (kyren), לרדת בצומת לארשן ולתפוס טרמפים לארשן.
אם גם מרשוטקה כזאת לא קיימת, ניתן ליסוע במרשותקה בין ירקוצק לאולן אודה ולרדת בקולתוק (kultuk), ומשם לתפוס מרשוטקה/טרמפים לארשן.
בארשן יש סופרמרקט וכמה גסט-האוסים

יום ראשון

מהתחנת אוטובוס בארשן ממשיכים לעלות עם הכביש שמתעקל שמאלה, כ500 מ' מהתחנה מגיעים לכמה דוכנים שנמצעים ליד מאין כניסה לפארק, שם פונים ימינה לתוך הפארק. (שימו לב שאם הגעתם לגשר מעל לנחל עברתם את הכניסה וצריך לחזור לאחור כ50 מ').
הולכים על השביל שעולה לאורך הנחל מצד ימין (הנחל מצב שמאל), כ2 ק"מ מהכניסה לשמורה השביל חותך ימינה לעלייה חדה לאוכף, ויורד מצידו השני של האוכף חזרה אל הנחל, משם ממשיכים כ4 ק"מ עד מפגש ערוצים גדול, במהלך הקאע הזה חוצים את הנחל מספר פעמים בגשרים מאולתרים או דרך המים (גובה מים עד ירך). במפגש ערוצים עולים בערוץ השמאלי- זה שעולה צפונה, עולים בערוץ שמתעקל מערבה, כ3 ק"מ עד לבקתה שם ישנו.
*אין מים ליד הבקתה, מקור המים הקרוב ביותר הוא נביעה כ1 ק"מ במורד הערוץ ליד הגדה הדרומית.

יום שני

מהבקתה ממשיכים בשביל שהולך צפונה (ימינה מהשביל שהגעתם). לאחר כ2 ק"מ מגיעים לערוץ קטן של מים טובים, וישר אחריו יש עלייה תלולה של כ 30 דקות לפאס (1700 מ' גובה). מהפאס יורדים לכיוון צפון,
*שימו לב, הירידה מהפאס היא תלולה ומחליקה, בגשם ושלג יש לנהוג במשנה זהירות.
מתחברים לנחל ויורדים כ7 ק"מ, עד מפגש עם הנהר הגדול, במפגש עם הנהר פונים שמאלה לשביל שהולך במעלה הנהר- זהו השביל שממשיך עד לשומק. ביום הזה אנחנו המשכנו עוד כ 6 ק"מ וישנו ליד חוף יפה של הנהר.

יום שלישי, רביעי, חמישי.

בשלושת הימים האלה פשוט הולכים על השביל במעלה הנהר סה"כ כ41 ק"מ. השביל עצמו די ברור, והוא עולה ויורד על הגדה הדרומית של הנהר בתוך היער, לאורך השביל יש עשרות מקומות שמתאימים לקמפינג כך שניתן לחלק את המרחק הזה איך שרוצים, אנו הלכנו ביום השלישי- 14 ק"מ, ברביעי-15 ק"מ, ובחמישי-12 ק"מ. את הנקודות שישנו בהן אסמן במפה.
*חשוב לזכור- השביל מסומן ברוג'ומים ובקילוף רוחבי של קליפות עצים, בשום שלב השביל לא נכנס אל תוך המים של הנהר, והשלבים שעלולים להתברבר בהם הם השלבים של כניסה חזרה ליער, לכן לפעמים יש לחפש את הכניסה של השביל ליער- בד"כ מסומן ברוג'ום.

יום שישי שומק

בשומק יש כ30 בקתות שמפוזרות משני צידי הנהר (יש גשר), הבקתות אינן זהות (לא במבנה, ולא בריהוט). ולכן כדאי לעסות סיבוב בין הבקתות לפני שמתמקמים.
במקום ניתן להתרחץ בברכה חמימה בגדה המזרחית (זאת שבאתם ממנה), ניתן לשתות מהנביעות השונות המפוזרות באזור (לכל נביעה סגולה אחרת), או סתם להשאיל גרזן מהשכן וללכת לחטוב עצים.
בנוסף בגדה המערבית ליד המנחת והמלון יש חנות קטנה ודלה שניתן לקנות בה אוכל.

יום שביעי

הולכים מערבה על הגדה המערבית, בשלב מסויים חוצים את הערוץ ולאחר כ8 ק"מ משומק מגיעים למפגש ערוצים גדול, שם מתחילים לעלות בתלילות בערוץ הדרומי לכיוון הפאס, בדרך עוברם ליד אגם אלפיני, 5 ק"מ אחרי המפגש ערוצים מגיעים לפאס (2768 מ'), מהפאס מתחילים לרדת, השביל יורד, חוצה נחל ומשיך מעל הגדה המזרחית, אנחנו המשכנו באותו יום עוד 9 ק"מ וישנו ליד ערוצון זורם.

יום שמיני

בתחילת היום השביל ממשיך לרדת ליד אותו נחל, ואז השביל מתרחק מהנחל מזרחה אל תוך היער ופשוט יורד, בשלב סויים השביל הופך לשביל ג'יפים. כ15 ק"מ מתחילת היום מגיעים למאין חווה, האדם בחווה הזמין בשבילינו את המרשוטקה שהייתה אמורה לצאת מנילובה פוסטין לירקוצק, והיא לקחה אותנו מהחווה לירקוצק (800 רובל).

• השביל מופיע בצורה טובה באפליקציה mapsme
  • ביער ניתן ללקט ולאכול גרגירי יער וצנוברים
  • נאמר לנו שבשיא (יולי אוגוסט) העונה יש הרבה מטיילים בשומק ויכול להיות קשה למצא בקתה פנויי..