שלושה שבועות של טרקים ברומניה

רומניה היא מדינה מפתיעה! יש המון מה לראות בשלושה שבועות (ומומלץ גם יותר) אנחנו זוג (דניאל וניצן) מטיילים מיטיבי לכת, שאוהבים לשלב הליכות מאתגרות, נופים יפים, אוכל טעים, תרבות ומפגש עם מקומיים.

תאריך הטיולSeptember 2018
עונה מומלצתספטמבר זהו חודש מצוין לרומניה, מזג האוויר הוא נעים ונוח ולקראת אוקטובר מתחיל להיות חורפי, למזלנו הייתה ראות נהדרת והיה חם, לקראת סוף הטיול היה יום גשום אחד ואף ירד השלג הראשון שיצר נוף קסום להרים המושלגים. אנחנו זוג בכושר שמטרקים המון, רמת הקושי בטרקים היתה לרוב גבוהה, חלק מהטרקים אורכים כיומיים שלושה ואנו עשינו אותם ביום הליכה מלא(לכן ממליצים לרווח יותר ולפצל את הימים). חלק מהזמן הקדשנו לטרקים וחלק לטיולי יום ומנוחה, וטיולים עירוניים

נחתנו עם טיסת Wizz בשדה התעופה טימשווארה (ממולץ לבדוק ישירות באתר החברה ולעשות חבר מועדון), במערב רומניה, אך אנחנו ממליצים לנחות בשדה התעופה בסיביו שהוא השדה הקרוב ביותר והנוח ליציאה לאזורים של הטרקים. יש לציין שטישמווארה היא עיר סטודנטיאלית עם המון בתי קפה, בניינים מרשימים והיסטוריה עשירה.

מלבד הנופים המדהימים, התרבות העשירה גילינו עם מדהים, עם לב רחב מאוד, טיילנו בעיקר עם צעירים מקומיים ונעזרנו בהם רבות לטרמפים.
בחלק הראשון של הטיול שכרנו רכב- לשמונה ימים ולאחר מכן השתנענו בעזרת טרמפים ומעט באמצעות תחבורה ציבורית שיש לציין שהיא מאוד איטית ולא נוחה לרוב. בחרנו לקחת רכב לחלק מהזמן כדי לחוות בצורה קרובה יותר את המקומיים ולצבור חוויות נוספות מה שבדיעבד התברר כנכון! יש לציין שמאוד נוח לטייל ברומניה עם מכונית והעלויות נמוכות מאוד. אנחנו שכרנו רכב דרך האתר Economy rental car כמו כן הביטוח שבחרנו לשלם דרך הביטוח טיולים האישי דרך AIG (לאחר סקירת שוק). רוב המכוניות ברומניה הן ידניות מה שמוזיל את עלות ההשכרה ועלות הדלק, כשהחזרנו את הרכב דאגנו לשטוף אותו בשטיפה חיצונית ולא הייתה כל בעיה עם ההחזרה/ חיובים נוספים. - קיבלנו רנו מגאן חדשה (למרות שהזמנו קטגוריה נמוכה יותר רנו קליאו) דרך חברת ההשכרה PAYLESS.

ישנה תרבות טרמפים מדהימה ברומניה! גם המקומיים נוהגים לקחת טרמפים בעצמם, לקחנו טרמפים רבים ולרוב המתנו מספר דקות עד שעצרו לנו, נהוג להציע תשלום עבור הטרמפ בסופו, אך רוב הנהגים סרבו לקחת כסף על כך.
עוד דרך היא אפליקציית הבלבלה-קאר (BLABLACAR)- אפליקציה מקומית לנסיעות שיתופיות.
מוניות ברומניה מאוד זולות, בעיקר ממליצים על אובר - ממליצים להוריד דרך הקישור הנ"ל שמקבלים 20 שח חינם לנסיעה הראשונה.

קנינו בטימשווארה סים מקומי של וודפון 50G גלישה ושיחות +הודעות תמורת 6 יורו מה שהספיק לנו לכל הטיול.
מבחינת לינה, נעזרנו בבוקינג, גוגל מפס, ובאיר בי אנבי, בדרך כלל חיפשנו כל יום ליום שאחרי או אף באותו היום, אין בעיה של היצע, רק לשים לב שתיירות הפנים ברומניה היא ענפה ולכן בימי ראשון המקומות נוטים להיות מלאים יותר במקומיים ובימים אלו עדיף לשריין קודם. לנו היה חשוב חדר עם מרפסת ונוף ותמיד מצאנו אחד כזה. מבחינת לינה בתוך הטרקים, יש קבנות שנוח מאוד לישון שם. קבנות אלו בקתות מאוד בסיסיות, לינה משותפת בדרגשים עם עוד הרבה אנשים, אנחנו הבאנו סדין זוגי, מה שהרגיש לנו יותר סטרילי(:, ברוב הקבנות יש גם אוכל במחירים זולים. חשוב מאוד להתקשר/ לשלוח הודעה טרם ההגעה כדי לשרין מקום. יש לציין שבהרבה טרקים אין מספיק קבנות נגישות אך יש שלטרים - ראפיוגי'(מעין מחסה בצורת עיגול) שלצורך זה צריך סק"ש ואוכל, מה שפחות מגביל את המשך הטרקים בשמורות. גם אוהל זוהי אופציה מאוד טובה ברומניה באזורים בהן ניתן למקם את האוהל.
קופונים שימושיים:
AIRBNB - מתנה לנרשים חדשים בשווי 150 ש"ח https://abnb.me/e/MvpowZDLEQ
BOOKING - קופון 10% הנחה דרך הקישור https://booking.com/s/61_4/8d7...

מבחינת הוצאות- הליי הרומני דומה מאוד לערך השקל וזה נוח לחישוב, נוח מאוד להוציא בכספומטים של הבנקים בליי בערים הגדולות, שער הוגן ברוב חברות האשראי שער יציג + 2-3% - לבחור בכספומט משיכה בליי ולא ביורו/דולר.
ברוב הטרקים לא ראינו הרבה מטיילים ובפרט מעט מאוד תיירים.
לגבי דובים! הסיפורים אומרים שלפגוש דוב פנים מול פנים זה מאוד לא רצוי ושאנחנו צריכים להיות אסירי תודה שזה לא ארע לנו..ברוב השמורות שטיילנו מתגוררת אוכלוסיית דובים לא מעטה, אך למזלנו לא פגשנו דוב, אולם שמענו אותם, ראינו את עקבותיהם ואת הצרכים שהותירו, לכן חשוב מאוד כשאתם מטיילים בזוג/לבד לעשות קצת רעש כדי שהדובים ישמעו אתכם ולא יתקרבו.

ניווט:
סימון השבילים הוא איכותי, אך חשוב מאוד בטרקים להיות עם מפות, ממליצים גם על הורדת אפליקציית-
muntii nostri

מבחינת שמורות - השמורות העיקריות הן בוצ'ץ (באיזור סינאיה,בוסטני ובראן), פיאטרה קריולי (בארן, לא רחוב מברשוב), פאגרש- ניתן להתחיל מהעיירות למרגלות הרכס (ויקטוריה וכו' או מאגם בלאה ), שמורה פחות מתוירת וכי מומלצת היא ראטזאט -RETEZAT קצת מרוחקת אבל מדהימה !

מבחינת שתיה- המים והסודה מאוד טעימים וזולים! בטרקים עצמם מילאנו מנביעות בעיקר, אין בעיה לשתות ממי הברז גם בערים.
אלכוהול: האלכוהול המקומי נקרא פלינקה - ועשוי מפירות (אגסים/אפרסקים/שזיפים וכו') בירות מקומיות מומלצות הן הטימשווארה והצ'וק.

לוז ככלי לטיול:
8.9: נחיתה בטימשווארה ולינה בהוסטל
9.9: טימשווארה ונסיעת לילה ברכבת לסיביו
10.9: לקיחת רכב משדה התעופה סיביו, כפר סיביאל
11.9: הרי צ'נדלר ולינה בכפר- Palatul Brukenthal Avrig
12.9: כביש הטרנפרגשן, לינה בשמורת הדובים..
13.9: יום נסיעה לבוסטני לכיוון הבוצ'צ'
14.9: טרק מבוסטני לפסגת אומו עליה רגלית
15.9: חזרה מפסגת אומו ללינה בבושטני
16.9: ברשוב
17.9: החזרת הרכב בסיביו, יום בסיביו
18.9: נסיעה בטמרפים לקרניק, לינה בקניק (שמורת ראטזאט)
19.9: טרק מקרניק לאגם גלאס, לינה בביקתת ג'נטיקה
28.9: טימשווארה, פסטיבל
29.9: טיסה הביתה

נחיתה בטימשווארה וטיול בעיר

השדה בטימשווארה הוא קטן מאוד, כך שהלכנו ברגל מהמטוס עד לשערים, יש אוטובוס שעובר מהשדה ומגיע למרכז העיר, בתדירות של אחת לחצי שעה, אך כיוון והוא לא הגיע, ניסינו לעצור מונית, לאחר שראינו שהמוניות מלאות עצרנו טרמפים ולאחר כשתי דקות זוג מטיילים ישראלים שהיה בדרכם לסרביה עצרו לנו ולקחו אותנו עד למרכז העיר בטימשווארה! נסיעה של בערך עשרים דקות. ( עלות נסיעה באוטובוס כ 2ליי לאדם, נסיעה במונית כ35-40 ליי למונית).
בטימשווארה (נסיעה ממנה לסרביה אורכת כ-3 שעות) יש כיכרות מרשימים, הרבה תרבות כמו כן גם תרבות יהודית, מסעדות טובות ואווירה נעימה.
המבורגר מקומי, שיותר נכון מסרביה במקור שווה ניסיון (יש לציין שהבשר מכיל מחזיר) לכן אני הסתפקתי בתפוחי האדמה שהיו מספקים בהחלט!
את ערב ראש השנה חגגנו במסעדה הנקראת- SKY בעלת נוף פנורמי לכל העיר ומנות מצוינות! נמצאת כעשר דקות הליכה מהעיר העתיקה, בבניין עסקים.

ישנו בהוסטל בכניסה לעיר העתיקה(The Houstel)- זהו הוסטל קטן, אך ביתי מאוד וכיפי. יש לציין כי ארוחת הבוקר היא צנימים עם ריבה, ולכן מומלץ לרדת מתחת להוסטל לקנות מאפים ובייגלה חם, כמו שאנחנו קראנו לו "בייגלה פיצוחים" .
מסעדה מגניבה לארוחת בוקר נוספת מומלצת - neta omelette bistro. ארוחות בוקר מפנקות בין 13-33 ליי.
פאב מומלץ ופחות מתויר-Alethernative cafe .
הנסיעה ממנה לסיביו ברכבת ערכה כ-10 שעות, לכן העדפנו לקחת את נסיעת הלילה ולנצל את הזמן לשינה - לא היhתה מחלקת שינה(סליפר) אבל נרדמנו בכל מקרה.

סיביו וסיביאל

ביום השני לקחנו רכבת לילה מטימשווארה לסיביו שערכה 7 שעות' עם החלפת רכבת בעיר Arad. בסיביו חיכה לנו הרכב מחברת ההשכרה, ולאחר הצטיידות בדקטלון ובסופר ונסענו לעירה הציורית סיביאל. לאורך העיירה נחל מקסים, והעיירה ומשלבת הרבה ישן עם חדש, ובעיקר פסטורליות. לאחר סיבוב בעיירה החלטנו לישון ב- Pensiunea Mioritica שבדיעבד התברר שישראלים נוספים המליצו עליו, בתוך הפנסיון עצמו עובר הנחל ויש פינות ישיבה רבות וקסומות, יש מקום גם למנגל ומקרר. החדרים מאוד פשוטים אך מספקים למדי ונראים כצימרים והמחיר הוא בין 80-100 לי לזוג. בכפר יש מכולת קטנה וחנות מזכרות. בעל הבית, היסטוריון לשעבר,אוהב מאוד ישראלים ואף היה בארץ פטפטן לא קטן עם ידע רב.

הרי צ'ינדלר

לאחר ארוחת בוקר על גדות הנחל נסענו להרי צי'נדרל (Cindrel), המסלול מתחיל דרך הכפר המהמם והצבעוני Gura Raului ששווה אף הוא ביקור וניתן גם בו ללון. נסיעה של כעשרים דקות מסיביאל. לאחר כרבע שעה הגענו לסכר גדול ומרשים, עצרנו להצטלם בו והמשכנו לכיוון המסלול ישר בכביש עד שראינו סימון של שני חצים עם נקודה אדומה, שם החנינו את הרכב ועצרנו לטבול בנהר ולפק"ל קפה כמיטב המסורת. למסלול היו שני דרכים ובחרנו את הדרך הימנית לכיוון Fosta cabana fantanele , הליכה בכביש כשעה, לאחר מכן בתוך יער למשך כשעתיים עד שהתגלה לפנינו קרחת יער, שני בתים והמון רועים וכבשים. לאחר עצירה של ארוחת צהריים חזרנו באותה הדרך, סה"כ מסלול של כ5-6 שעות, יש לציין שהיינו המטיילים היחידים.
לאחר הסתכלות קצרה בבוקינג בחרנו להתקרב לכיוון כביש הטרנספרגשן. מצאנו לינה בכפר Avrig ב-20 יורו לזוג, במקום שהתברר בבוקר כגנים מלכותיים של מקום שהיה בעבר ארמון, במקום יש בריכה ומסעדה פעילה.

הטרנספרגשן , וטיול יום מהBelalak

יצאנו בשעה 09:30 לעבר כביש הטרנספרגשן , לאחר כחצי שעה הגענו לתחילתו
( מומלץ מאוד לא להגיע בסופי שבוע כאשר הכביש עמוס במטיילים) הכביש מהמם ונחשב לאחד הכבישים היפים בעולם, יש מקומות עצירה רבים לאורכו, ומסלולי טיול. העצירה הראשונה שלנו היתה במפלי Bela, בעיקר להתרשמות מהנוף, משם המשכנו לאגם Bela. באגם יש חניה בתשלום ואם ממשיכים מעט יש אזור של חניה מותרת ללא תשלום, שם כמובן חנינו. יש כשני מלונות עם מסעדות ושוק מקומי קטן, האגם מאוד מרשים ומתויר בנקודה הזו. התחלנו את המסלול לכיוון אגם Capra בסימון משולש כחול, לאחר כארבעים דקות עליה חזרנו לפיצול דרכים ופנינו ימינה לסימון צלב כחול לכיוון פסגת Vanatarea המגיעה לגובה 2,507 , הטיפוס הוא מאוד טכני, והיה מהנה מאוד עבורנו, בחלקו חייב להעזר בכבלים ולהניח את מקלות ההליכה, הפסגה עצמה מאוד מרשימה! נגלה לפנינו נוף של כמה אגמים ופסגות נוספות, שם עצרנו לפק"ל קפה כמובן עם עוד שני ישראלים (המוהנדסים) שפגשנו בתחילת המסלול.
חזרנו באותה הדרך, מסלול קצר של כ-4 שעות. כיוון והתחלנו אותו מאוחר לא הספקנו להמשיך לעבר פסגות נוספות(מולדבנו והנגוי) אך אנו ממליצים מאוד לחובבי פסגות כמונו להגיע לשם. מצאנו מקום לינה בבוקינג בהמשך הכביש, הנסיעה אליו כללה נסיעה של כ-5 ק"מ בדרך עפר, כאשר לאורך הדרך כבשים שחסמו אותו, המלון שמצאנו התגלה כמלון מבודד על האגם בתוך שמורת דובים. היה אסור לצאת מתחומו בלילה, וראינו עקבות רבות של דובים באזור. מקום לינה קסום, החדרים די ישנים אבל בהחלט עונים על הצורך! יש מסעדה חביבה במקום, והלינה כללה ארוחת בוקר עם נוף מהמם של הנהר, הייתה חוויה נהדרת.
מקום הלינה: cabana cumpana

הדרך לבוסטני

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו בשעה 09: 00 לכיוון הרי הבוצ'צ', יום נסיעה מייגע של שבע שעות, בחרנו בדרך הכפרית והפחות מהירה כדי להתרשם מהכפרים בדרך, ואכן ראינו כפרים לא מתוירים ואותנטיים מאוד, קנינו אוכמניות טריות מכמה צועניות שבדיוק קטפו אותם תמורת לי אחד בלבד.
לנו בבוסטני (עיירת סקי למרגלות הבוצ'צ'), בוילה מהממת(Vila Alunis) עם נוף להרי הבוצ'צ', בריכה ומטבח מאובזר. ממליצים מאוד! בעל המקום נחמד מאוד אך מדבר רומנית/איטלקית בלבד, לכן מומלץ להזמין בבוקינג. ניתן להגיע לשם ברכב/ במונית. http://www.booking.com/Share-O...

יומיים טרק לפסגת הר אומו (Omu 2505m)

יש כמה אופציות להתחיל את הטרק:
1. רכבל(טלקבניה) שמגיע לגובה2200 + לקבנה באבלאה.
2. ברכב/מונית בכביש שמגיע לתוך השמורה כ 40 דקות הליכה מקבנה באבלאה או להוטל פיסטרה.
3. ברגל! לאור התור הענק לרכבל שהתעכב בשעתיים ולאור כך שאנו מעדיפים ללכת ברגל(מה שהוסיף לנו עוד שש שעות לטרק!) התחלנו את המסלול..
מסלול - פלוס כחול מבוסטני עד קאבנה קראימן (2025מ') משם נקודה כחולה לכיוון הצלב (2291מ') ומשם על פלוס אדום - לשים לב שזה לכיוון פסגת אומו ולא לכיוון באבלה . בדרך עוברים את פסגת קאראימן (2384מ') ועוד מספר פסגות עד לחיבור עם סימון פס צהוב שהולך עם הסכין דרך פסגת בוקרה דומברווה 2503מ' ומשם ממשיכים לקאבנה אומו 2507מ'.
בפירוט:
09:30 תחילת המסלול, עליה על כביש משמאל לטלקבינה של בוסטני על סימון פלוס כחול, התחלה מגובה 750 מטר ,דרך יער, במקביל לנחל כשההגעה לפסגה היא בגובה 2505, זוהי הפסגה הגבוהה ביותר בבוצ'צ'. בדרך פגשנו בחור רומני שתחילה חשדתי בו כרוצח סדרתי אולם בהמשך התבדיתי וגילינו כי הוא נחמד מאוד ואף השמיע לנו את השיר האהוב עליו "כאן נולדתי" של דץ ודצה (לא, לא סיפרנו לו שהם נפרדו) לאחר שהתגלו מצוקים מרשימים מסביב, עצרנו לארוחת בוקר מתחת למפל, בהמשך ההליכה יצאנו מהנוף המיוער דרך טיפוס חד ומהיר בגובה, כולל שימוש בחבלי ברזל ויתדות,אחרי טיפוס של כארבע שעות כולל הפסקה לארוחת בוקר הגעה לקבנה caraiman(הבעלים חביב מאוד אך בקתה בסיסית עם לינה בלבד).
מהבקתה המשכנו דרך הנקודה הכחולה אל תצפית הצלב , המשכנו עליה של כ260 מטרים על המצוק המתצפת לכיוון בוסטני וההרים,בין 45דק-שעה, אחרי פק"ל קפה בנוף המשכנו בזריזות בצד ימין של ההר על המסלול של הפלוס האדום שככל הנראה הוזז בשל עבודת דחפורים, אך בהמשך ניגלו סימונים נוספים לאחר טיפוס על פסגת caraiman. משם המשכנו עד לפיצול והתחברנו למסלול הסימון הלבן צהוב לבן עד לפסגת אומו כשעתיים וחצי, שם נמצאת הקבנה אומו סיימנו את המסלול בשעה 17:70,
סה"כ מסלול של כ8-9 שעות בהליכה בקצב מהיר, הגענו לפסגת אומו באור יום למזלנו גם לא היה ערפל .
לנו בקבנת אומו(והיחידה) שממוקמת על הפסגה, לינה עולה 35 לאדם, יש ארוחת ערב -מרק ירקות-10 לי ופירה עם נקניקיות ב18 לי. ישכ גם יין חם, תה, שוקו וקפה במחירים טובים למדי,. בקבוק מים קטן עולה 8 לי, אנחנו מצאנו נביעה מתוך הסלעים בדרך שהספיקה למלא לנו כשני ליטר של מים טעימים מאוד וקרים( לפי הסימון במפה ולפי רעש הטפטוף).
ניתן לפצל יום טרק זה ליומיים האופציה הראשונה לישון בקבנת קרמן למי שמביא איתו אוכל, או להמשיך משם כחצי שעה לכיוון קבנת בבלה( מומלץ לשריין מראש) ולמחרת לעשות את המסלול הצהוב עד לפסגת אומו.
בבוקר למחרת קמנו בשעה 0730 ,שתינו קפה ויצאנו ב09:00 תוך כדי ערפל כבד למסלול. מסלול צהוב לבן לכיוון בוסטני. תחילה נגלה נוף בין מצוקים ועמק שבהמשך התחבר לנוף מיוער ויפה מאוד, מעין גו'נגל קסום. אחרי שלוש שעות וארבעים דקות של ירידה הגענו לפיצול, המשכנו במסלול הצהוב (אפשר גם במסלול משולש אדום , זמן דומה). בשעה 14:00 סיימנו את המסלול, לאחר חמש שעות הליכה עם שתי הפסקות, הגענו לכביש ראשי, עצרו לנו טרמפ שני רומנים חביבים עד לרכב שלנו בבוסטני. הייתה אפשרות גם להמשיך במסלול האדום לכיוון שמקרב יותר לעיר יותר. ישנו לילה בבוסטני בגסט האוס נחמד.

חילוץ איברים בבראשוב

בבוקר נסענו לברשוב, ליום מנוחה ושיטוט בעיר.
ישנו בעיירה בכניסה לברשוב, בגסט האוס שנבחר דרך בוקינג- A&T studios (רלוונטי בעיקר למי שיש רכב) כולל ארוחת בוקר מצוינת! חדרים טובים ונקיים, בעל הדירה נחמד מאוד ויש פינת שתיה חמה 24/7. בערב יצאנו לעיר והיה פסטיבל מוזיקת בודפשט, להקות ודוכנים! כיוון והיה יום ראשון יש חניה חינם! ואין צורך לשלם במדחן.
טיפ לגבי קיורטוש: תחפשו את הקיורטוש שמוכן על האש ולא בתוך טוסטר אובן..

חזרה לסיביו והחזרת הרכב

החזרנו את הרכב לשדה התעופה בסיביו, ביציאה מהשדה משמאל יש תחנת אוטובוס, עלינו על קו 11 שמגיע לעיר העתיקה, נסיעה של כעשרים דקות, תוך כדי מצאנו דירת air b&b במחיר טוב עם גינה ומרפסת חמש דקות הליכה מהעיר העתיקה. העיר העתיקה כיפית ונחמדה שופעת מסעדות וגלידריות. בסיביו מצאנו קרוב לדירה דוכן של כריכים מעולים. המקום הוקם ומנוהל על ידי שלושה אחים, אנחנו הלכנו על האופציה של כריך העוף המקסיקני שהיה ממש טעים ומומלץ. יש הטוענים שזה המזון המהיר הטוב ביותר בעיר!שם המקום la marietto. שימו לב שהמקום נסגר בשעה 17:000.

התקדמות לשמורת הראטזאט -RETEZAT

אחרי ארוחת בוקר, קניות של אוכל בעיר העתיקה והצטיידות במפה(בתוך חנות ספרים), החלטנו לתפוס טרמפ לשמורה כיוון שדרכי ההגעה בתחבורה הציבורית לראטזאט מסורבלות וארוכות, בשעה 11:00 אחרי עשר דקות המתנה עצרה לנו משאית שמגיעה לעיר דווה(Deva). אחרי שעה וחצי-שעתיים נסיעה הנהג הנחמד הוריד אותנו אפילו קרוב יותר במיוחד ביציאה ל-Simeria, על הכביש לכיוון לHateg. שילמנו לו 30 ליי, כמובן בלי שהוא ביקש, ירדנו והלכנו בשול של הכביש לכיוון העיר ואחרי פחות מדקה בחור צעיר ונחמד עצר לנו טרמפ עד לסופר לידל בעיירה Hateg, שם עצרנו לצהריים במסעדה מקומית ולקניות בסופר. עמדנו כשגבינו מול הסופר ומיניבוס ירוק שנסע לכיוון עצר לנו, תמורת שלוש ליי לאדם . ירדנו ב- Ohaba de sub piatra , עברנו לצד לחכות לטרמפ הבא לעבר היעד האחרון Carnic, אחרי כעשר דקות בחור נחמד מכפר קרוב עצר לנו ולקח אותנו במיוחד לשם. זהו לא ממש כפר כיוון והוא מורכב מ4-5 קבנות המיועדות למטיילים היוצאים לפקוד את השמורה. הקבנות די בסיסיות עם שירותים משותפים(חדרים זוגיים מעטים/ משותפים), יש נקודה אחת באזור שאפשר למצוא בה קליטה.
אנחנו ממליצים לא לישון בקבנה הראשונה משמאל! אותו מחיר באיכות ירודה מאוד, מאשר שאר הקבנות- קורין או קסקדה.
אחרי שהתמקמנו יצאנו לטיול של כשעה למפל שנמצא בהמשך הכפר לכיוון המסלולים.

טרק לאגם גלאס

יצאנו בשה 09:00 בסימון מסלול לבן כחול לבן עד לשעה 10:20 כולל עצירה לפק"ל קפה על גדות הנהר(המרשים!), הגענו לפיצול : ימין לקבנה פיאטרה או שמאלה על האבנים והמים לכיוון אגם גלאס בסימון משולש אדום, אחרי שמונה דק נוספות ראינו פיצול עם שילוט, המשכנו שמאלה במשולש אדום לפי השילוט מכאן לקח לנו כשלוש שעות, ב11:20 הגענו לפיצול נוסף, בחרנו ימינה בנקודה אדומה לאגם קטן(taul dinter brazi) לפי השלט כ45 דק שבהמשך יתחבר עם האגם הגדול גלס. שימו לב שאחרי עליה חדה בהמשך עם הגובה הסימון הוא על אבנים נמוכות או על העץ, ראינו אגם קטן ויפה מוקף בעצי אורן ולאחר התברברות וחבירה למסלול המשולש האדום, בשעה 14:30 הגענו לאגם גלאס המדהים! (ממליצים מלכתחילה לא לבחור בנקודה האדומה, שני מקומיים איתם טיילנו התברברו בדיוק באותו המקום, על אף שהזהרנו אותם).
לאחר הפסקת אוכל וקפה באגם המרגיע, בשעה 15:30 התחלנו את דרכנו חזרה, ירדנו חזרה במסלול המשולש האדום. סביב השעה 18:00 הגענו לקבנה Gentiana המציעה לינה משותפת אך ללא אוכל, אין גם אפשרות לקנות. רצוי לתאם מראש את הלינה, שימו לב שיש קבנה נוספת נמוכה יותר(קבנה פיאטרלה) עם אוכל ותנאים טובים יותר אולם בעלת המקום מאוד לא נחמדה בלשון המעטה ואנחנו והמקומיים לא ממליצים על הלינה שם כיוון וקשה להשיג אותה בטלפון ,בנוסף ללא הזמנה מראש גם אם יש מקומות פנויים היא לא מסכימה לקבל( גם אם אמצע הלילה והדובים ינשפו בעורפכם).
*אפשרויות נוספות למסלול :1. לאחר הגעה לאגם גאלס אפשר והמשיך על מסלול פלוס אדום תוך כדי טיפוס ומעבר בין מספר אגמים קטנים וחזרה דרך מסלול משולש צהוב.. ( מסלול זה יותר ארוך ולכן יש לצאת מוקדם יותר/ לצאת מקאבנה פיאטרלה / קאבנה Gentiana .
**אפשרויות נוספות למסלול :2. לאחר הגעה לאגם גאלס אפשרות ארוכה יותר - עליה לקו פסגות עם מסלול משולש אדום - ומשם ממשיכים על פס אדום על סכין הר ומשם ירידה עם פלוס אדום עד למשולש צהוב. (מסלול ארוך מאוד - קחו בחשבון מבחינת זמן!)

טרק לאגם bucura ולפסגת הראטאזאט

טרק זה היה בעינינו המאתגר והיפה ביותר! השמורה עצמה מאוד לא מתוירת, ואפשר לבלות בה זמן רב.
יצאנו למסלול הלבן כחול לבן בשעה 08:30, המסלול החל בעליה, בשעה 10:45 אחרי טיפוס חד נגלה לפנינו נוף מדהים ועוצר נשימה על אגם bucurai ועוד אגמים קטנים. אגם bucurai הוא האגם הגדול ביותר השמורה. אחרי הפסקת א.בוקר על גדת האגם המשכנו על סימון פס אדום לכיוון פסגת bucura בגובה 2433 על סכין הרכס, טיפוס טכני(ומאוד כיפי בעינינו) על אבני בזלת גדולות, למזלנו גם הייתה ראות נהדרת. עצרנו לפק"ל קפה ושוקולד לבן(שוב, כמיטב המסורת) על הפסגה. בשעה 13:00 המשכנו על מסלול פס אדום שמתחבר בהמשך לפס צהוב לכיוון פסגת הראטאזט. ירידה טכנית ומאתגרת של כארבעים דקות ואחריה התחלת טיפוס בגובה על פסגת ראטאזאט. בשעה 15:00 סיימנו את שתי הפסגות. מהפסגה חזרנו חזרה לכיוון הפיצול ושם פנינו בסימון משולש כחול לכיוון פיאטרלה, הירידה בהתחלתה היתה תלולה על דרדרת אבנים, עד להגעה לאגם Stanisoara ומסביבו אגמים קטנים, ההליכה היא במקביל לנהר מקסים (אם לא היינו ממהרים לרדת לפני שעות החושך היינו נשארים שם להפסקה ארוכה ורביצה) עד לפיצול וכניסה לתוך יער, שם המשכנו במסלול משולש כחול שהתמזג עם צלב כחול עד לקבנת פיאטרלה, בפיאטרלה עלינו על מסלול פס כחול ולאחר חמש ק"מ הגענו ל Carnic. ההגעה הייתה סמוך לשעה 20:00, כשכבר ביער החל להיות חשוך(ופחות סימפתי). עייפים, תפוסים אך מרוצים מאוד נשארנו ללון בCarnic.
יש לציין שהמסלולים בשמורה מלאים במקורות מים למילוי! שמענו שיש הרבה יתושים באזור, אנחנו עצמנו לא נתקלנו.
יש לציין שהמסלול היה קשה על אף קצב ההליכה המהיר שלנו סיימנו בשעה די מאוחרת ולכן גם את היום השני ניתן לחלק ליומיים ולהצטייד במספיק אוכל(לישון באוהל או בקבנת Gentiana).

טרמפים לסיביו ולינה בסיביאל

לאחר טרמפים לסיביו החלטנו כי המקום שאנו הכי חפצים לנוח בו הוא סיביאל בגסט האוס בו היינו בתחילת הטיול, הצטיידנו באוכל בסופר ועשינו ברביקיו מפנק על גדות הנחל, יום מנוחה ושחרור עצמות היה נדרש ביותר אחרי הטרק האינטנסיבי.

סיביאל: HOme sweet home

החלטנו להישאר ללילה נוסף בכפר, בצהריים יצאנו לטיול בין הכפרים מסביב לסיביאל ועצרנו במסעדה מקומית לשתות בירה ולאכול. פגשנו זוג ישראלים והחלטנו לבלות איתם את שעות הערב בסיביו, שם היה פסטיבל אוכל.

בראן

הגענו בטרמפים לעיר, לאחר שבחור מקומי התעקש להזמין לנו מונית, לשלם עלינו וחזר איתה בחזרה לנקודה בה מצא אותנו!(המיס אותנו) הטרמפ שאחרי היה לא פחות מעניין והנהג נוצרי שמאמין ביהדות ולכן שומר שבת וכשרות(בין היתר), לאורך הדרך השמיע לנו שירים רבים בעברית (אופרה) והשיחה הייתה מעניינת מאוד.
בראן זוהי עיר מאוד מתוירת ( בלשון המעטה) בעיקר על ידי ישראלים לאור העובדה ששם שוכנת טירת דרקולה, יש לומר כי מאוד לא התלהבנו מהטירה, בחרנו גסט אוס שנמצא בתוך העיר עצמה, שהתגלתה כיפיפייה, מול הגסט האוס זרם נהר ומרחק הליכה ממנו יש מסלולים להרי הבוצ'צ'. לצערו בשל מזג אוויר גשום לא הספקנו לעשות את המסלול לכיוון הים ונשארנו לבשל ארוחת ערב , יחד עם בני זוג -אוסטרי ופיליפיני ששהו שם. בעלת הגסט האוס יוליה נחמדה מאוד~ ויש מטבח מאובזר, מקום מומלץ! שם המקום: lulia's Guesthouse קישור בבוקינג: https://www.booking.com/hotel/...

למחרת נסענו לברשוב עקב מזג אוויר גשום.

יומים טרק בפיאטרה קריולי

ישנו בברשוב, למרות מזג האוויר הגשום החלטנו לצאת לטרק כיוון והתחזית הראתה שיפור ניכר בכמות המשקעים, צעדנו לתחנה המרכזית מספר 2, בדרך עצר לנו טרמפ בחור שכיוון אותנו וחסך לנו רבע שעה הליכה. בתחנה המרכזית ברציף 4 עלינו על האוטובוס לזרנסטי, כפר ממנו ניתן לצאת לטרק בפיאטרה, האוטובוס יוצא מדי שעה ועולה חמישה ליי לאדם, לאחר נסיעה של כשעה הגענו לכפר, ירדנו בתחנה האחרונה ופנינו שמאלה במזרקת המים היפה לכיוון הכפר מגורה. הכפר יפה ואפשר לראות את הרי הפיאטרה מבצבצים בין הבתים משם מתחיל הטרק, כיוון וההליכה היא דרך כביש אפשר לתפוס טרמפ בקטע זה. לאחר מקטע הכביש נכנסים לאזור מיוער(ולא מרשים למדי), ההליכה היא במסלול פס צהוב טיפוס מ722מטר עד לבקתה שהיא בגובה 1500. אחרי כשעה וחצי ביער הגענו לקרחת יער, ובשעה 15:00 לערך לקבנה cumatura. זהו יום הליכה קצר, ירד עלינו השלג הראשון תוך כדי ההליכה!
מחיר לינה בקבנה cumatura 30 ליי לאדם. במקום יש שרותי בול פגיעה , אוכל בסיסי כמו כל קבנה( אם כי בעינינו פחות טעים מהקבנה באומו), המחירים דומים .
למחרת בבוקר יצאנו עם כלל הציוד לפסגות של פיאטרה קריולי, צעדנו במסלול משולש כחול בהליכה איטית עקב הרטיבות והשלג בחלק מהדרך, סה"כ כשלוש שעות עד לפסגה המרהיבה! VF.ASCUTIT התכנון המקורי היה להמשיך על הסכין, אך הסכין היה מושלג ומחליק מאוד וההליכה עליו(כמו שהתריעו המקומיים) הייתה מסוכנת למדי. עצרנו לארוחת צהריים קלילה וקפה בתוך השלטר שהיה בפסגה, חזרנו על עקבותינו עד הסימון משולש כחול עד לקבנה קומטורה ומשם ירדנו סימון עיגול צהוב בהליכה בין קרחת יער מקסימה ותוך היער עד לחיבור ליציאה מהיעד וחיבור עם שביל אפר המסומן בפס כחול / פס אדום / צלב אדום - בהמשך הליכה בין המצוקים חזרה לכיוון זנשטי . בשלב מסוים לאחר שיוצאים מהמצוקים מתחברים לכביש אפר שמגיע מכיוון הכפר מגורה וזנשטי ( אנחנו תפסנו משם טרמפ עם בחור מעניין שחסך לנו קילומטר וחצי /2 .
בשעה 17:00 סיימנו. חיכינו לאוטובוס לכיוון בראשוב, 25 דקות נסיעה בערך (ישנה אפשרות גם של רכבת - היינו בתחנה שנראתה נטושה והיינו צריכים לחכות לרכבת יותר משעה אז חיפשנו את האוטובוס לכיוון בראשוב שהגיע 2 דקות לאחר שהינו בתחנה למזלנו)

חזרה לברשוב - דונאר -זורבה דה גריק!! טימשווארה וחזרה הביתה):

חזרנו לגסט האוס הנחמד בברשוב(שלא נמצא בתוך העיר העתיקה) , לא רחוק ממנו גילינו פאב מקומי ומומלץ מאוד! אוירה סטודנטיאלית ותוססת (פרופוגנדה פאב ) שתינו בירה וצייסרים שהזמינו אותנו שני מקומיים.
למחרת יום רגוע בברשוב טיול בעיר העתיקה, טיול בהר טמפה, נסיעה לקניון ענקי Coresi Shopping Resort מסעדה מומלצת קרוב למרכז העיר ברחוב צדדי טרנסליבניה רסטורנט גולש מאוד מומלץ!! גם השניצל מחירים זולים אווירה מקומית ונעימה.
ממליצים מאוד על זורבה היווני- לחובבי הדונאר.
מברשוב נסענו ברכבת לטימשוואה, נשארנו ללון בגסט האוס בעיר העתיקה, ומשם הביתה- לתכנן את הטיול הבא..
לסיכום יש לנו חווה וניסיון מעולים מטיול ברומניה, למרות התגובות שקיבלנו מהסביבה מה תעשו ברומניה כל כך הרבה זמן?! היינו יכולים להישאר אף עוד, יש כל כך הרבה מה לראות ולגלות!