טרקים ברומניה בקרפטים – ב- Bucegi, Piatra Craiului, Fagaras

אנחנו שתי חברות שאוהבות לטייל בטבע והחלטנו השנה לטייל ברומניה בהרי הקרפטים. היעד קרוב, קראנו שהנוף מדהים ובגלישה באינטרנט ראינו שאפשר להסתדר ולהתארגן לבד על מסלולים. יש אתרים רבים שמפרטים בדיוק רב את המסלולים ברכסי ההרים השונים, באחרים מתוארות חוויות של מטיילים אחרים וכך אספנו מידע רב. הצטיידנו גם במפות של מסלולי הטיולים ויצאנו לדרך בתחילת ספטמבר ל-10 ימים עם רכב שכור.

תאריך הטיולSeptember 2016
עונה מומלצתספטמבר

יום ראשון

יום ראשון – נחיתה בבוקרשט לקיחת הרכב ונסיעה לבושטן ( Busteni) . הגענו למלון בבושטן (Hotel Margaritar ) שמנו את הדברים ונסענו להסתובב בבראשוב. בראשוב מאוד יפה וציורית נעים להסתובב בה. טיילנו ברחובות כמה שעות וחזרנו למלון.

יום שני

יום שני – התחלת הטרק בהרי -Bucegi . התכנון המקורי היה לעלות ברכבל שבבושטן לבבלה (Babele ) ללכת כ- 12 ק"מ דרך פסגת אומו (Omu) ולינה במלון "המערה" ( Hotel Pestera). אבל (האזהרות על התורים הארוכים נכונות ומדויקות) , למרות שחשבנו שהגענו מוקדם ( בכ- 9:15 בבוקר, ספטמבר ולא אוגוסט. אבל בשבת) והתור נראה קצר עמדנו כחצי שעה ולא התקדמנו. מתברר שמדובר בשני קרונות רכבל בלבד שמכילים כ- 25 איש וכל קרון מגיע פעם בכ- 20 דקות. סביב התור מסתובבים אנשים ומציעים טיול או הקפצה לכיוון בבלה ( חשוב לדעת, הם לא מגיעים עד בבלה אלא לקאבאנה Piatra Arsa- כ- 45 דקות הליכה לבבלה). לאחר עוד רבע שעה בתור החלטנו לעלות על ג'יפ להקפצה. רק כשהתחיל לנסוע הבנו כי הסיבוב עצמו עם הג'יפ ייקח יותר מחצי שעה ואחר כך ההליכה של 45 דקות עד התחלת המסלול המתוכנן תביא אותנו להתחיל את הטרק מאוד מאוחר בבוקר. במחשבה שניה החלטנו לשנות את כיוון הטרק המתוכנן ולעשות ביום הראשון את המסלול שתכננו ליום השני.
הג'יפ הוריד אותנו בהצטלבות הכביש עם המסלול הצלב הצהוב. מנקודה זו ירדנו לכיוון אגם Bolboci הקפה של האגם ( מסלול זה מסומן בצלב כחול) חלק בכביש סלול וחלק בדרך עפר ובהליכה קלה הגענו למערת Lalomitei. סיור במערה (מומלץ) ומשם הליכה קצרה למלון המערה. הליכה ביום זה קלה, הלכנו כ- 16 ק"מ עליה מצטברת של כ- 500 מטר, ירידה של כ- 700 מטר.

יום שלישי

יום שלישי - אחרי לילה וארוחת ערב נהדרת במלון התחלנו את היום השני של הטרק. הלכנו במסלול שמסומן בפס כחול לפסגת אומו -Omu . המסלול כולו במגמת עליה אך לא עליה תלולה ובמסלול נוח (מדרונות של דשא ירוק). בדרך היינו כמעט לבד אבל ככל שהתקרבנו לפסגת אומו ראינו יותר ויותר מטיילים, רובם מגיעים מכיוון בבלה. בפסגת ההר (כ 2500 מטר גובה) אכלנו ארוחה קצרה ומשם ירדנו לכיוון בבלה. הירידה על שביל מסומן בפס צהוב ואנחנו החלטנו לסטות מהמסלול ולעבור למסלול שמסומן בצלב אדום כדי לראות את הצלב הגדול שמשקיף על בושטן מלמעלה. מסלול זה חוזר ופוגש את המסלול הצהוב קרוב לבבלה. הגענו לרכבל (זה מהסיפור ביום הראשון) בשעה 16:30, חשבנו שהירידה למטה תהיה מהירה, וטעינו. חיכינו בתור שעתיים. בזמן הזה אפשר לרדת ברגל למטה. אני לא בטוחה מה יותר קשה, לעמוד על הרגליים ולחכות שעתיים או ללכת בירידה תלולה כ- 3 ק"מ.
ב-18:30 היינו למטה וחזרנו ללינה במלון Margaritar . סה"כ יום מהנה, מסלול לא קשה עם נופים של רכסי הרים, קצת מפלים, פסגה של הר וצורות אבן משונות (בבבלה). ביום זה הלכנו 16 ק"מ, טיפוס מצטבר של כ- 1400 מטר וירידה של כ- 800 מטר.

יום רביעי

היום הרביעי- ביום זה עברנו מהרי בוצץ להרי פיאטרה קראיולואי ( Piatra Craiului ) . בדרך עצרנו לטיול בקניון 7 הסולמות. הלכנו כ- 4 שעות. המסלול מתחיל מהעיירה Timisu de Jos.
ההליכה בשביל נוח של כ- 1.5 ק"מ עד לכניסה לקניון עצמו שם משלמים 10 ליי לאדם. כשממשיכים בשביל ישר מגיעים לקניון לאחר כ- 5 דקות ועולים את הסולמות. אנחנו עשינו מסלול היקפי (מיד אחרי עמדת התשלום פנינו בשביל שמאלה ) שמסומן בכחול. המסלול עובר ביער וכולל כמה טיפוסים קצרים אך תלולים. סיום המסלול הכחול בכניסה לקניון 7 הסולמות אותם ירדנו. כל המסלול לא קשה וכמובן שהקניון מדהים.
משם נסענו דרך העיירה זארנסטי (Zarnesti) לקאבאבנה Plaiul Foii שבה לנו 3 לילות.

יום חמישי

היום החמישי- זה היה יום קשה מאוד ולעיתים אף מסוכן. זו הבעיה כשלא יודעים לקרוא נכון טופוגרפיה של מפה. מה שתרם לקושי היה שהתחלנו את הטיול רק ב- 10 בבוקר בגלל שארוחת הבוקר לא התחילה לפני 9. היינו צריכות לוותר עליה ולאכול בדרך, אבל מה לא עושים בשביל כוס קפה בבוקר – שלא הייתה גם כל כך טובה.
תחילת המסלול קרובה מאוד לבקתה כ- 1.5 ק"מ אבל העדפנו לנסוע עם המכונית בידיעה שעלינו לחסוך בזמן. התחלנו לטפס במסלול משולש אדום שהתחיל בטיפוס ביער והמשיך בטיפוס על המצוק עצמו. נראה כי המסלול היה חדש כיוון שהופיע על המפה שלנו (מ 2016) ולא הופיע על המפות שנמצאות על לוחות טיולים (מ 2013). כל המסלול בטיפוס. צברנו גובה מ- 800 מטר ועד 2100 מטר אבל במצטבר טיפסנו יותר מ- 2000 מטר. לא היה קל ולעיתים אף מסוכן (הליכה על מצוק, בקטעים מסוימים היו שרשרות לעזרה בטיפוס). טיפסנו בכ- 4 שעות ( כשעל השלט בתחילת המסלול נרשם כ- 5.5 שעת עד הפסגה) בגלל שלא עצרנו לרגע. חששנו להיכנס לחשיכה. לאחר ההגעה לפסגה עברנו למסלול נקודות אדום (זהו המסלול שחוצה את כל הרכס) עליו הלכנו כ- 2 ק"מ והתחברנו למסלול משולש כחול והתחלנו בירידה. וזה היה לא קל בכלל. שיפועים מטורפים ודרדרת שלא מסתיימת. על המפה המסלול הכחול אורכו כ- 2 קמ (מהפסגה עד ref. Diana ) ולקח לנו כשעתיים וחצי לרדת קטע זה. מראפיוג'י דיאנה המסלול הופך להיות משולש צהוב והוא יורד במתינות בתוך היער עד נקודת ההתחלה. הלכנו כ- 8.5 שעות, כ- 12 ק"מ וטיפסו במצטבר וירדנו כ- 2000 מטר. כפי שאתם מתארים, הגענו שפוכות לבקתה.

יום שישי

היום השישי- החלטנו על יום לשחרור הרגליים. ב- Zarnesti יש לשכת תיירות (שנפתחת רק ב- 10 בבוקר) ושם התייעצנו איזה מסלול לעשות. נסענו כחצי שעה לכיוון העיירה Magura ועצרנו את הרכב ליד אתר קמפינג שם הסתיים המסלול אותו תכננו ללכת. משם המשכנו ברגל במסלול פס כחול לכיוון קניון זארנסטי (Prapastiile Zarnestilor).המסלול על דרך לא סלולה במישור בין מצוקים תלולים אורכו כ- 4 ק"מ. אז המסלול מתחיל לטפס ביער לכיוון קאבאנה Curmatura הממוקמת בגובה 1800 . הטיפוס לא קשה בתוך היער ולאחר כ- 3 ק"מ מגיעים לפסגה שם ניתן לעצור ולאכול. הנוף יפה וביום של שמש כיף לנוח שם. מהבקתה ירדנו לכיוון הרכב במסלול פס צהוב. שוב ירידה לא תלולה ונעימה שעוברת ביער. סה"כ הלכנו כ- 5.5 שעות, 12 ק"מ עם טיפוס מצטבר וירידה של כ- 500 מטר.

יום שביעי

היום השביעי- עזבנו את רכס ה- Piatra Craiului ונסענו לכיוון הפאגארש לאגם בלאה ( Lac Balea ). נסענו דרך החלק הצפוני של כביש ה- TransFagarasan . בדרך עצרנו להליכה למפלי בלאה והגענו למקום הלינה בקאבאנה Paltinu שממוקמת על האגם והנוף מהחדר מדהים. הלכנו סביב האגם, אכלנו ארוחת ערב טובה בקאבאנה והתכוננו להליכה ביום למחרת לפיסגת ה- Negoiu .

יום שמיני

היום השמיני- מהסקת מסקנות של היום המטורף שתיארתי קודם לכן, יצאנו ב- 7:30 מהבקתה ללא ארוחת בוקר כדי להגיע לפסגת Negoiu . ביום זה פעם ראשונה בטיול נתקלנו במזג אוויר לא טוב. היה ערפל סביבנו אבל כיוון שהצלחנו לראות את השביל ואת הסימנים המשכנו ללכת. הערפל התפזר אחרי כשעתיים ושוב ראינו את השמיים הכחולים והנוף המדהים. המסלול מתחיל ממש ממגרש החניה מסומן בצלב אדום שהופך לפס כחול. טיפוס של כ- 400 מטר על מרחק של כ- 1.5 ק"מ. טיפוס לא קל על בטן ריקה ובערפל. המסלול בכחול נפגש עם מסלול פס אדום שהוא המסלול שחוצה את כל רכס הפאגארש. מסלול לא פשוט ויש לעבור קטע של כ- 20 מטר שנעזרים בו בשרשרות וכבלים שמחוברים למצוק. המסלול מוריד לאגם קטן Lac Caitun . לאגם הגענו לאחר כ- 4 שעות הליכה והבנו שלא נגיע לפסגת ההר (להערכתנו הייתה לנו לפחות עוד שעה הליכה עד לפסגה) כיוון שאנחנו צריכות לעשות את אותה הדרך בחזרה. החלטנו לחזור במסלול שיצא מהאגם, צלב כחול, שהוביל חזרה לכביש אך מהצד שני של המנהרה. אמרנו שניקח טרמפ שיעביר אותנו את המנהרה חזרה לאגם בלאה. מסלול זה היה נעים להליכה, נוח ויפה מאוד. הלכנו ביום זה כ- 7.5 שעות, 12 ק"מ. עלינו וירדנו במצטבר כ- 500 מטר. זה היה סיום נהדר לטיול בהרי הקרפטים.

סוף הטיול

נסענו לבוקרשט טיילנו בה חצי יום אחר הצהריים , טיילנו בה גם חצי יום למחרת ובאותו ביום טסנו חזרה לארץ.
קצת על מקומות הלינה:
בבושטן - Hotel Margaritar. הוזמן דרך אתר בוקינג. לינה + ארוחת בוקר 125 ליי. מלון מאוד בסיסי, ישנו בשני חדרים שונים ביומיים שהיינו בו, בשני החדרים מיטות לא נוחות. המלון ממוקם קרוב לפסי רכבת והיינו שם בסוף שבוע ועדיין הייתה תנועה של רכבות שצפרו שהתקרבו לצומת הדרכים. ארוחת הבוקר צנועה מאוד – ביצה, לחם, גבינה צהובה, קפה.
בהרי הבוצץ- Hotel Pestera. הוזמן דרך אתר בוקינג. לינה+ ארוחת בוקר 250 ליי. מלון נהדר. חדר מרווח, מקלחת מרווחת, ארוחת בוקר עשירה, ארוחת ערב נהדרת. יש ג'אקוזי וסאונה הכלולים במחיר. אנחנו הגענו למלון בהליכה אבל יש כביש סלול המוביל למלון. מאוד מומלץ.
ב- Piatra Craiului ישנו שלושה ימים בקאבאנה Plaiul Foii. הזמנה דרך מייל של הקאבאנה דרך האתר שלהם. לא דרשו פיקדון. המחיר ללילה ללא ארוחת בוקר כ- 140 ליי. ארוחת בוקר ניתן לאכול שם, מזמינים מתפריט. אנחנו אכלנו בכ- 25 ליי לאדם. הקאבאנה ממוקמת ממש בטבע, עיצוב החדרים והמקום כולו כמו של בקתה ציורית, הכל מעץ, מפות שולחן מצוירות. החדרים וחדר האמבטיה מאוד מרווחים. מיטות נוחות. מאוד מומלץ.
ב- Fagaras ישנו בקאבאנה Paltinu. המקום הוזמן דרך מייל מאתר של הבקתה. הוזמנו 2 לילות ושילמנו מראש בהעברה בנקאית על לילה אחד כפיקדון. המחיר ללינה וארוחת בוקר 230 ליי. בקתה יחסית בסיסית חדר ומקלחת סבירים אבל הנוף!! שווה הכןל. גם ארוחת הבוקר וגם ארוחת הערב היו טובות מאוד.
בבוקרשט ישנו במלון Z Executive Boutique שהומלץ גם בטיפים שבאתר למטייל. הוזמן דרך בוקינג, ביקשו תשלום מראש. התשלום ללינה+ ארוחת בוקר 400 ליי. המלון ממוקם נהדר, קרוב למרכז העיר, אין חניה. החדר כולל חדר האמבטיה מאוד מרווח (בחדר שלננו היה אפילו חדר ארונות). ארוחת בוקר נהדרת בקומה ה- 9 של המלון עם נוף של העיר. מאוד מומלץ.