טראק ברכס הפאגאראש, רומניה אוגוסט 2018

טיול תרמילאים, שינה בבקתות בהרים ובאכסניות בערים (סביו ובראשוב). יצאנו לטיול סוף תואר, תקציב נמוך, חוויה של טבע, טרקים, נופים מדהימים וחוויה עירונית צעירה(:

תאריך הטיולAugust 2018
עונה מומלצתקיץ חודשים יולי-אוגוסט: אזור ההרים מתאפיין במזג אוויר הפכפך. גם בקיץ יש סיכוי לגשם ויש להיערך בהתאם.

יום 1- .7.8.18 נחיתה בסיביו

נחתנו בשדה התעופה של סיביו (Sibiu) משם לקחנו קו אוטובוס מס' 11 [עולה 2 לאי( לאי 1 ~ 1 ש"ח) לנסיעה בודדת, בגדול אין נסיעת המשך] ומשם עוד 5 דקות הליכה לאכסניה במרכז העיר בשם B13 Hostel - במיקום מרכזי , אחלה מקום, נקי, חדרים גדולים, יחסית זול אך ללא ארוחת בוקר. בתכלס יש אחלה בתי קפה מסעדות ומאפיות שאפשר לשבת בהם לארוחת בוקר קלילה.

השהות בסיביו הייתה בעיקר להכנות לטרק וניצלנו זאת גם להסתובבות בעיר העתיקה.
* בכיכר המרכזית קנינו מפת טיולים של הרכס, בחנות הספרים Schiller, ממליצים לקנות בקנה מידה של 1:35.
* במהלך הטרק התכווננו על ארוחות בוקר וערב בבקתות ולארוחות הצהריים עשינו קניות בסופר בעיר- חטיפים, נקניקים, גבינות, קרקרים- אוכל לטרקים קל יחסית ועמיד.

יום 2 -8.8.18 תחילת הטרק

בבוקר לקחנו אוטובוס מהתחנה המרכזית בעיר (Autogara - פירוש: תחנה מרכזית) של חברת AXI בשעה 9:30 לכיוון בראשוב, מחיר כרטיס 2-4 יורו (הנסיעות מופעלות ע"י חברות פרטיות, קצת כמו מוניות שירות אבל עדיף להזמין כרטיס מראש אם לחוצים בזמן כדי להבטיח מקום - אנחנו לא הזמנו מראש והיה בסדר אבל מה שתחליטו). נסענו עד עיירה בשם Vistea ומשם תכננו לקחת מונית לתחילת המסלול בבקתה Floarea Reginei ליד הכפר Sambata. כשירדנו מהאוטובוס הבנו שירדנו במקום ממש לא מרכזי, אין מוניות ואנחנו רחוקים מהיעד, אבל אז פגשנו את שמשון ויובב המקומיים- בטלנים נחמדים וחביבים שעזרנו לנו להיחלץ מהמצב אליו נקלענו. בעזרת תנועות ידיים וגרמנית פשוטה הצלחנו להסביר להם לאן אנחנו צריכים להגיע. הם הזמינו לנו מונית מהעיר פאגאראש שהייתה הכי קרובה אלינו, במרחק כ-30 דקות נסיעה וחיכו איתנו עד שהיא הגיעה והמשיכו לדרכם. נהג המונית לקח אותנו עד להתחלת המסלול בבקתה במחיר של 150 לאי. (אנחנו ממליצים לקחת מונית ישירה מסיביו, המחיר יהיה בערך אותו הדבר וככה תחסכו זמן המתנה מיותר).

קישורים לתחבורה ציבורית ברומניה-
1. אתר של AXI שפועלת בסיביו https://axitours.autogari.ro/?...
2. אתר כללי של תחב"צ ברומניה https://www.autogari.ro/?lang=...

מ-Floarea Reginei התחלנו את הטיפוס אל ההרים לבקתה הראשונה בגובה של 1400 מטר בשם Cabana Valea Sambetei, שם העברנו את הלילה הראשון של הטרק. השביל, מסומן במשולש אדום, עובר ביער על דרך כורכר רחבה שמתאימה גם לרכבים, עד לנקודה מסוימת, שם התחיל הטיפוס אל עבר הבקתה, לקח כ-3 וחצי שעות. כשהגענו הלכנו להזמין חדר וקיבלנו חדר עם מיטת קומותיים, המיטות היו מוצעות עם שמיכות חמות (יש עוד 2 חדרים בקומה הראשונה עם 4-5 מיטות בכל חדר ובקומה העליונה עוד כ-4 חדרים כאלו, ככה שהתקמבנו 🙂) הבקתה מנוהלת ע"י משפחה, אמא ו-2 הבנים שלה ועוד זוג ממולדובה שגדלו ברומניה שעזרו שם למשפחה עם התיירים דוברי האנגלית (האנגלית של המקומיים לא הכי טובה אבל זה לא אומר שהם לא יעזרו בכל דרך שהם יכולים!)

לקראת ערב הזמנו אוכל, מרק ותבשיל בשר ואפונה ולחם בצד. באותו הערב פגשנו בחור ישראלי בשם אלי, איתו התחברנו וקבענו להתחיל לטפס למחרת בבוקר. בחוץ מחשיך רק בסביבות 21:00 אך זה לא מנע מאיתנו ללכת לישון כבר ב20:00.

יום- 3 9.8.18 מ- Cabana Valea Sambetei ועד Refuigul Vstea Mare

התעוררנו לבוקר קריר, הלכנו להזמין ארוחת בוקר מפנקת: 2 ביצי עין, גבינות, נקניקים לחם וחמאה במחיר מצחיק של 10 לאי ואז התארגנו ליציאה להתחיל טיפוס של כ- 800 מטר. זה היה יום קשוח מבחינת הליכה, זהו היום הראשון הרציני של ההליכה-טיפוס לגובה של 2200 מטר למסלול המסומן בפס אדום וחוצה את הרכס לכל אורכו ממזרח למערב. לאחר שהגענו לשיא גובה חלפנו על בקתת מחסה לא מאוישת (Refugiul Sambata) מאוד ישנה ולא ממש ראויה למגורים, אך למי שיש אוהל, אפשרי לישון בסביבתה. משם המשכנו לעוד כמה עליות וירידות (כ150-200 מטר כל אחת) עד שהגענו לבקתת מחסה לא מאוישת נוספת (Refuigul Vstea Mare), שם יש רק דרגשים לישון עליהם ומקום מוגן מהרוח. אנחנו טיילנו ללא אוהל והסתמכנו על מקום בבקתות ובמחסות. כשהגענו לבקתת המחסה השניה גילינו שנשאר רק מקום לאדם אחד נוסף (סה"כ מקום ל-8 אנשים) אבל 5 אנשים מקומיים שטיילו גם כן,אשר פגשו אותנו בתחילת המסלול ידעו שאנחנו ללא אוהל, פינו לנו מקום ומבלי שנבקש הלכו להקים את האוהל שלהם ליד הבקתה - יצא לנו במזל בגדול, אבל ככה הם הרומנים, ממש ממש נחמדים. משך כל הטיפוס עד לבקתת המחסה לקח כ-8 שעות, כולל עצירות להתרעננות ולצהריים קלים. ליד המחסה Vstea Mare ישנה אופציה למלא מים באחד הפלגים שנמצאים כ-100 מטר ירידה לכיוון דרום.

יום 4- 10.8.18 אל Cabana Podragu

התעוררנו לבוקר קריר עם נוף מרהיב, מעל קו העננים, ומיד התחלנו בטיפוס של כ-200 מטר, עם הפס האדום, כמעט לשיא הגובה של הרכס, אל פסגת Vistea Mare בגובה 2527 מטרים (בקרבתה נמצאת הפסגה הכי גבוהה ברכס שנקראת Moldoveanu בגובה של 2544 מטרים). המשכנו עם עליות ומורדות וברוב הזמן טיילנו בערפל לכיוון הבקתה הכי לא מאוישת בעליל (לפחות לא מהגובה ממנו ראינו אותה), שנקראת Cabana Podragu. היא הייתה כ"כ לא מאוישת שאנשים נאלצו לישון בחלל חדר האוכל כי המיטות היו בתפוסה מלאה- בדיעבד שמנו לב שזה בגלל הסופ"ש. אפשר להזמין מקום לפני. למזלנו הגענו לשם ב-15:30, מספיק מוקדם כדי לתפוס מקום נוח. בסופו של דבר הזמנו אפילו לילה נוסף כדי שלמחרת נוכל להשאיר בבקתה את התיקים הגדולים ולעשות טיול יום עם תרמילים קטנים.

הבקתה נמצאת בתוך עמק מדהים, לידה 2 אגמי קרח שהפשירו ועל המדרונות סביבה מסתובבות להם כבשים עם רועה הצאן והכלבים שלהם. מראה פסטורלי שהשאיר אותנו ללילה נוסף בעמק. (עמק המומינים!)

לאחר שהזמנו לנו מיטות יצאנו להתרענן באחד האגמים (אחרי 3 ימים ללא מקלחת) ולהתחמם במעט השמש שהייתה זמינה לנו, אחרי שכמעט כל המסלול היינו בערפל.

יום 5- 11.8.18 טיול יום

עם תיקים קטנים יצאנו לטיול יום על השביל המסומן במשולש אדום לכיוון בקתת Cabana Turnuri. היה נחמד להוריד קצת את המשקל מהגב ולשנות קצת את הנוף- ירדנו עם השביל לאורך הנחל שבצידי הדרך שיחי אוכמניות. לקראת הבקתה חזרנו לנוף מיוער. הבקתה מאוישת, אך לא בנויה לארוחת צהריים (אז אכלנו את האוכל שהבאנו איתנו) וליד הבקתה (קצת בהמשך השביל) יש מפל מרשים, ישבנו שם למנוחת צהריים שמסביבנו עשרות פרפרים.

בדרך חזרה חזרנו על דרך רועים שמסומנת במפה, אך לא מסומנת בשטח- הגדה המזרחית של הנחל ממנו באנו. טיפסנו בדרך שהיא פחות מטוילת-מדי פעם יש עמודי סימון (עמוד גבוה-נראה לסימון בזמן שלגים)- הדרך עוברת בעשב גבוה מעיינות ושיחי אוכמניות מלאי פרי. היה יום קליל ורגוע לאמצע הטרק וגם השמש פירגנה.

יום 6- 12.8.18 אל Balea lack

חזרנו לתרמילים שלנו בדרך ל-Balea lack( שנסביר עליו בהמשך), יש שתי דרכים שמובילות לאגם- פס אדום וצלב כחול. אנחנו הלכנו בצלב הכחול, שבהמשך התחבר אל הפס האדום. המסלול עובר בין עמקים ירוקים ושקטים, מה שאומר שהיום כולל הרבה(!!!) עליות וירידות (בערך 6 עליות וירידות של 250 כ"א)! אבל שווה כל רגע. היום עצמו יחסית ארוך.

לקראת האגם פוגשים מטיילי יום רבים (סוג חדש של מטיילים) שכן הכביש שחוצה את הרכס עובר באגם, משמע שאפשר להגיע לאזור ברכב. האגם מאוד תיירותי, יש בו דוכנים רבים של מזכרות, אוכל, דוכני גבינות, נקניקים, קיורטוש- מקום טוב להתפנקות ולהצטיידות מחדש. בנוסף הבקתות באגם הן מלונות והמחירים הרבה יותר גבוהים אנחנו שילמנו 150 לאי לאדם- החדרים כוללים מקלחת חמה! וואי-פי וארוחת בוקר מפנקת.

*לחסכנים שבנינו יש מקום לקמפינג ומטיילים בדרך סיפרו שאפשר לישון במחירי בקתה במחסה של המחלצים (שאנחנו ניסינו לבדוק את העניין הבקתות מחלצים היו סגורות)

יום 7- 13.8.18 אל Cabana Negoiu

אחד הימים היפים בטרק! מתחילים לעלות חזרה לרכס דרך השביל המסומן בפס כחול- עלייה מתונה של 300 מטר עד החיבור לשביל האדום. בהמשך השביל יש חלק קצת אתגרי של טיפוס בעזרת שרשראות המקובעות לסלע, לא צריך ציוד מיוחד רק תשומת לב. בהמשך הגענו לפיסגה Varful laitel שם חיכו לנו כלבי רועים ונוף פנוראמי. עשינו עצירת שוקולד והמשכנו לכיוון המחסה החללי Refuigiul Caltun השוכן על גדת אגם קסום. משם אפשר לטפס לפסגת ההר Negoiu אנחנו בחרנו ללכת בשביל עוקף פסגה למרגלות ההר. השביל פחות מטויל ומסומן בצלב אדום. הנוף הוא טרשי, נחלים קטנים זורמים ומצוקים גבוהים. נהנו מאוד מהשביל ונופיו. בסוף השביל יש מעבר רכס אתגרי-תלול, צר עם דרדרת, יש שרשראות שעוזרות למעבר- אחד המקומות המרשימים סדק צר בצוק דרכו עוברים. כמה שהוא יפה ככה הוא מאתגר . אחרי המעבר התלול מתחילים את הירידה האחרונה של הטרק לכיוון Cabana Negoiu. הירידה מרשימה, יש מספר מפלים גבוהים והשביל שעובר ביער בנוי מגשרים רבים. הבקתה מפנקת ואפשר לראות ממנה את השקיעה, המזרונים עבים והאוכל טעים. הצוות היה צעיר ונחמד במיוחד. ישנה אפשרות לשכור חדרים זוגיים.

יום 8 14.8.18 יורדים מהרכס

ירידה מהרכס וטרמפים לבראשוב. הירידה מהבקתה היא בדרך יער לא צפוף אחרי מספר דקות יש פיצול למפל (יש שילוט) הדרך פשוטה והמפל שווה ביקור. רוב הדרך היא דרך עפר שמיועדת ל-4*4. הדרך ארוכה ואנחנו עצרנו טרמפים לקראת הכפר כדי לקצר את ההליכה. עצרו לנו זוג מטיילים רומנים נחמדים ממש שלקחו אותנו עד לכביש הראשי( מספר 1) המחבר בין סיביו לבראשוב. משם עצרנו טרמפ נוסף לבראשוב ( שעה וחצי נסיעה- שווה לרשום שלט ליעד הטרמפ בעצת המקומיים). עצרו לנו ממש מהר ולא הסכימו לקחת כסף על הדלק גם שהתעקשנו.
בבראשוב בילינו יומיים- עיר נחמדה ומומלצת, שווה ביקור, אבל זה לא בסיפור הדרך הזה(:
למי שמועניין להמשיך באווירה הצעירה יש אכסנייה- נקייה, נחמדה, במרכז העיר וזולה- The Evil Clown