טיול אוף-סיזן מושלג ברומניה בסוף החורף (פסח)

טיול עם רכב שכור המשלב נופים וטבע בתקופה מושלגת (טיולי יום). מי שמתלבט אם כדאי לנסוע בתקופה זו, שלא יתלבט! מומלץ מאוד! טיול מאוד שונה מבזמן העונה מה שעושה אותו קסום ומיוחד ( וזול 🙂).

תאריך הטיולMarch 2018
עונה מומלצתהעונה הרשמית של טיולים ברומניה מתחילה בסביבות מאי. אנחנו ממליצים על טיול אוף-סיזן בסוף מרץ-תחילת אפריל.

רומניה בפסח

לי ולאשתי (קרובים ל-30) היה חופש בפסח והתלבטנו הרבה לאן לטוס. פסח יצא מוקדם יחסית (סוף מרץ) וחששנו שבאירופה עדיין יהיה קר מדי ומושלג מדי לטייל. בסוף החלטנו ללכת על רומניה (בעיקר בגלל שמצאנו טיסה זולה..) וזה התברר כהחלטה מעולה! הייתה לנו חוויה מדהימה, כמויות של שלג שהשרו על הכל אווירה קסומה וטיולים יפיפיים. השלג אמנם הגביל אותנו רק לטיולי יום ועלייה עד לגובה של 1500 מטר בלבד אבל בגלל שכל טיול כזה היה בשלג זה היה מדהים ומיוחד! בקיצור יש מה לעשות ברומניה גם כשהכל מושלג ומומלץ מאוד גם למי שהיה בעונה עצמה כי זה טיול שונה לגמרי. הרומנים מאוד נחמדים, הכל מאוד זול יחסית לאירופה, כל הכניסות לשמורות טבע חופשיות, הטבע והנוף משוגעים והאוכל מדהים! רומניה התבררה כיעד המושלם!
כתבתנו פה מדריך מאוד מפורט לטיול של שבועיים. כדאי לבוא לזמן דומה כי צריך לקחת בחשבון שיהיו גם ימים עם מזג אוויר לא טוב. לנו חוץ מכמה ימים בודדים היה בסך הכל מזג אוויר מושלם וראות מאוד טובה. כמובן שהיה מאוד קר בלילה (ולפעמים גם ביום) אבל בתוך הגסט האוסים והמסעדות יש חימום מאוד טוב ובחוץ פשוט צריך לצאת לבושים היטב. הרומנים מאוד יעילים בפינוי השלג מהכבישים כך שאין מה לדאוג לגבי הנהיגה.
מוזמנים להתייעץ ולשאול שאלות, נשמח לעזור אם נוכל.

יום 1 - נחיתה בבוקרשט ונסיעה לבושטני (Buşteni)

כשהמטוס התחיל לנחות וירד מתחת לעננים נגלה לעיננו מחזה מרהיב, הכל היה מכוסה בשלג. שכרנו אוטו מראש וקצת נלחצנו אם יהיה אפשר לנהוג ככה כשהכל מושלג. כשנחתנו נאלצנו לחכות שעה במטוס עד שפינו את השלג מהמסלול והאוטובוס שלוקח לטרמינל יכל בכלל להגיע אלינו. החששות שלנו מהנסיעה בשלג התפוגגו מהר, ברומניה יש חוק שכל הרכבים חייבים להיות עם צמיגי חורף (צמיגים עם חריצים יותר גדולים שמספקים אחיזה יותר טובה בכביש) עד ה-1 באפריל. לאוטו שלנו היה אחיזה טובה מאוד בכביש ולמרות השלג והקרח לא החלקנו אפילו קצת.
הזמנו לילה מראש בבושטני, נחתנו בצהריים אבל עם כל העיכובים של השלג יצאנו מההשכרה רק אחר הצהריים. הנסיעה לבושטני לוקחת שעתיים-שעתיים וחצי והנוף המושלג היה מדהים.
בושטני:
מקום לינה מומלץ - Pensiunea Edy. מחיר טוב, חדרים גדולים ונוחים, מטבח משותף, שולחן פינג-פונג! והכי חשוב נוף פשוט מדהים של רכס Bucegi!
מסעדה מומלצת - Irish House. ארוחות גדולות וטעימות במחירים זולים.

יום 2 - טיול ג'יפים ברכס Bucegi

בכניסה לרכבל של בושטני עומדים כל מיני מדריכים שמציעים טיולי ג'יפים להרים. אם באים באוף-סיזן מומלץ מאוד לקחת את הטיול כי זאת הדרך היחידה להגיע להרים למעלה. כל המדריכים מציעים את אותו הטיול, לכו על מי שנראה לכם נחמד. עלות - 80 ליי. הטיול עובר בין נחלים ואגמים קפואים גבוה בהרים, ממש מומלץ! בסוף הטיול מגיעים למערת נטיפים ארוכה ומדהימה (10 ליי כניסה). כל הטיול לוקח בערך 4 שעות.

יום 3 - עלייה ברכבל של סינאיה (Sinaia) וטיול ל-Cascada Urlatoarea

תיכננו לעלות ברכבל של בושטני אבל הוא היה סגור לשיפוצים אז נסענו לרכבל של סינאיה (10 דקות נסיעה דרומה). הרכבל עוצר בשתי תחנות בגבהים של 1400 ו-2000 מטר. הרכבל עולה לאתר סקי, אנחנו עלינו לתצפית. עלינו ל-2000 מטר (50 ליי) ולא היה אפשר לראות כלום, היה קפוא ומעונן, אפשר לוותר. משם ירדנו לתחנה של ה-1400 מטר, שם היינו מתחת הענן והנוף היה מרהיב (ועדיין קפוא). ישבנו שם בבית קפה נחמד ומחומם עם קירות זכוכית, מומלץ!
ירדנו לסינאיה ונסענו חזרה לבושטני, משם אפשר לצאת לטיול ממש נחמד ל- Cascada Urlatoarea (שעה הליכה לכל כיוון). יוצאים לטיול מאיפה שעולים לרכבל של בושטני, המסלול מסומן היטב בנקודה אדומה. הולכים בשלג בתוך היער עד שמגיעים למפל קפוא בחלקו, חוויה! החזרה באותה דרך.

יום 4 - נסיעה לפרדיאל (Predeal), קאבאנה Trei Brazi וזרנשט (Zărnești)

בבוקר התעוררנו לסופת שלגים מהממת כך שהתחלנו את היום רק כשהיא נפסקה בשעות הצהריים (אז גם ממש התבהר ויצאה השמש). עזבנו את בושטני ונסענו לפרדיאל. נכנסנו ל-Tourist Information שנמצא במרכז העיירה שהיה ממש יעיל, כדאי לעבור שם ולהתעדכן ובנוסף מחלקים שם מפות טיולים חינם. משם נסענו לתצפית עוצרת נשימה ליד Cabana Trei Brazi, חמש דקות נסיעה מפרדיאל. מהתצפית רואים גם את רכס Bucegi וגם את רכס Piatra Craiului, מדהים!
יש שם צריף קטן שמשכיר מזחלות שלג (15 ליי ליום), השכרנו מזחלת זוגית והחלקנו במדרונות, אדיר!
משם נסענו לזרנשט (שעה בערך) עיירה שנמצאת ליד רכס Piatra Craiului. גם שם יש Tourist Information מאוד יעיל וטוב. מסעדה מומלצת בזרנשט: Casa Rustică. על לינה בזרנשט בתקופה זו אנחנו לא ממליצים מסיבה שמפורטת ביום הבא.

יום 5 - מעבר לבראשוב (Brașov)

זרנשט הייתה ריקה לגמרי מתיירים (בבושטני היו תיירים בגלל שהיא גם עיירת סקי). בנוסף היה גם יום גשום שלא מתאים לטיולים אז החלטנו לעבור לבראשוב (חצי שעה נסיעה), העיירה הכי גדולה באיזור. החלטנו להתמקם שם לשבוע ולעשות טיול כוכב. בבראשוב יש מרכז עתיק והמון מסעדות ובתי קפה ומאוד נעים להסתובב שם. את הימים הגשומים ניצלנו לקניות.
בראשוב:
מקום לינה מומלץ - La Nuc Residence. דירות מפנקות ומרווחות הכוללות גם מטבח. דירה מאוד נעימה ונוחה והמטבח המזווד משדרג ממש. היינו שם שבוע והיה קשה לעזוב.
מסעדות מומלצות - La Bucatarul Vesel. פלטת בשרים גדולה (מתאימה לזוג) ומדהימה ב-30 שקל, מה צריך יותר?
למי שרוצה להתנסות במסעדה מקומית - Roata Norocului. חוויה! כדאי להגיע בסופ"ש המסעדה מלאה במקומיים ויש גם הופעה חיה.

יום 6 - טיול יום ל-Cabana Curmatura ברכס Piatra Craiului

נסענו חזרה לזרנשט ומשם ממשיכים לפי השילוט עוד 5 דקות נסיעה לכניסה ל-Piatra Craiului. מחנים את האוטו ב-Fantana lui Botorog, מעין מעיין קטן שאפשר למלא בו מים לשתייה. משם עולים ברגל במסלול הצהוב עד Cabana Curmatura. המסלול מסומן היטב ומדהים ביופיו. כשאנחנו היינו כל המסלול היה מושלג (שלג נמוך שניתן ללכת בו), חוויה מאוד כיפית! הקאבנה גדולה ומרווחת, מומלץ לעצור שם למרק חם (המחירים שם כמו בעיר, 10 ליי למרק). גם שם יש מעיין למלא מים (izvor) אז לא צריך לסחוב מים לכל היום. משם יורדים במסלול הכחול עד למטה וחוזרים לאוטו דרך Prapastiile Zarnestiului, קניון צר ומרהיב.

יום 7 - טיול יום לכפרים מגורה (Magura) ופשטרה (Pestera) וביקור במבצר בראשנוב (Râșnov)

מאותה חנייה שממנה יוצאים ל-Fantana lui Botorog) Cabana Curmatura) אפשר לצאת גם לטיול בין הכפרים הציוריים מגורה ופשטרה. מהחנייה ממשיכים ברגל עם הדרך ג'יפים ומטיילים בין הכפרים. כל הדרך הולכים על הדרך ג'יפים אז אין איפה להתבלבל (יש גם שילוט ברור). המקומיים ממשיכים גם עם רכב פרייבט עד לכפרים אבל בחורף הדרך ממש שבורה אז עדיף לחנות במעיין וללכת ברגל. הדרך יפיפייה והכפרים ציוריים ומדהימים ממש, כפרים של פעם. כל הדרך נשקף נוף לרכס Bucegi המהמם. חוזרים לאוטו באותה דרך.
בדרך חזרה לבראשוב עצרנו במבצר העתיק של ראשנוב. מראשנוב עלינו ברכבל קצר (6 ליי לכיוון) למבצר המשקיף על כל האיזור, אפשר גם לעלות ברגל. הכניסה למבצר עולה 12 ליי (6 ליי לסטודנטים).

יום 8 - טיול יום לקניון 7 הסולמות (Canionul 7 Scări) ו-Cabana Piatra Mare ברכס Piatra Mare

מחנים את האוטו בכניסה לשמורה בעיירה Timișu de Jos (רבע שעה מבראשוב). הולכים על המסלול הצהוב עד לקניון (שעה הליכה), הכניסה עולה 10 ליי. הקניון קצר ונחמד עם סולמות ומפלים. ביציאה מהקניון ממשיכים עם המסלול הצהוב כשעתיים עלייה ל-Cabana Piatra Mare. מהקאבנה נשקף נוף יפייפה לרכס Ciucas ולבראשוב. הקאבנה עצמה קטנה וצפופה אבל מסביב יש שטח גדול. יש מעיין למלא מים. יורדים במסלול האדום עד שחוזרים לחנייה. מומלץ ביותר!

יום 10 - נסיעה לפויאנה בראשוב Poiana Brașov ועלייה ברכבל

אחרי יום גשום נסענו לבקר בפויאנה בראשוב, עיירת נופש שנמצאת מעל בראשוב (רבע שעה נסיעה). עלינו ברכבל לאתר סקי (1800 מטר) ותיכננו לרדת ברגל במסלול המסומן בצלב אדום, אך זה היה בלתי אפשרי בגלל גובה השלג. מהפסגה נשקף נוף יפה מאוד ומרשים אבל קר מאודדד.
בפויאנה בראשוב יש Tourist Information מאוד יעיל וטוב.

יום 11 - טיול יום ל-Cabana Diham ברכס Bucegi

נסענו חזרה לתצפית המדהימה בקאבנה Trei Brazi מעל פרדיאל (45 דקות מבראשוב). חנינו את האוטו והתחלנו ללכת על המסלול של הצלב הכחול. בהמשך הדרך מגיעים לפיצול שגם שמאלה וגם ימינה מסומן כצלב כחול, צריך להמשיך ימינה. הולכים עד שמגיעים לכביש, חוצים אותו וממשיכים ללכת לצידו מזרחה (ימינה) כ-10 דקות עד שמגיעים ל-La Sipote שם עולים על המסלול של הנקודה האדומה (יש גם שלט גדול שמפנה ל-Cabana Diham). הולכים על הנקודה האדומה עד הקאבנה שם יש נוף מרהיב לרכס Bucegi. אין בקאבנה מעיין למלא מים אבל אפשר לקנות שם. כשחוזרים הולכים על המשולש הכחול עד שמגיעים למסלול הכחול (דרך ג'יפים, אי אפשר לפספס). הולכים עם הכחול עד שחוזרים למסלול של הנקודה האדומה ומשם חוזרים באותה הדרך לאוטו. מסלול מאתגר ומרשים! מומלץ!!

יום 12 - עוזבים את בראשוב ונוסעים ל-Transfăgărășan

אחרי שבוע בבראשוב עזבנו את הדירה המפנקת ששכרנו ונסענו ל-Transfăgărășan. בתקופה זו אי אפשר לחצות אותו עם רכב, ניתן להגיע רק עד Cascada Bâlea (שעתיים נסיעה מבראשוב). רוב הנסיעה מבראשוב היא לאורך רכס Făgăraș המרשים. כשמגיעים ל-Cascada Bâlea מחנים את האוטו ועולים עם הרכבל עד לאגם Bâlea שנמצא קרוב לפסגה (60 ליי לאדם). מהרכבל רואים את מפל Bâlea המרשים ואת כביש ה-Transfăgărășan מכוסה כולו בשלג. נוף הפסגות למעלה מדהים והאגם קפוא לגמרי. יש כמה מסעדות וכל מיני מקומות להסתובב בשלג. כשיורדים חזרה אפשר ללכת מהחנייה כשעה עד למפל עצמו (המסלול מסומן בנקודה אדומה). המסלול כולו בשלג ובחלקו קצת אתגרי, להיזהר לא להחליק.
לאחר שחזרנו לאוטו נסענו לסיביו (Sibiu), שעה נסיעה. מסעדה מקומית מומלצת בסיביו - La Dobrun.

יום 13 - טיול יום ל-Cabana Bărcaciu ברכס Făgăraș

מסיביו נסענו חזרה לאבריג (Avrig) שם פנינו ימינה לכיוון רכס פאגראש (40 דקות). נוסעים על כביש 105F עד Poiana Neamțului שם מחנים את האוטו (רבע שעה מאבריג). עולים במסלול שמסומן בצלב אדום עד Cabana Bărcaciu (שעתיים וחצי), חזרה באותה דרך. בקאבאנה יש מעיין למלא מים. מומלץ!

יום 15 - נסיעה מסיביו חזרה לבוקרשט ומעבר במכרה מלח.

אחרי יום גשום שהעברנו בקניות בסיביו התחלנו את הנסיעה לבוקרשט (4 שעות). בדרך עצרנו לביקור במכרה מלח - Salina Ocnele Mari (קרוב ל-Râmnicu Vâlcea). המכרה לא פעיל ובחלל הענק שבתוך ההר בנו כל מיני מתקנים (בעיקר לילדים) כמו מגרש כדורגל, קרטינג ושולחנות פינג-פונג. יש גם מיצג שמראה איך המכרה עבד. נחמד לעצירה של שעה.

• הכסף ברומניה נקרא רון אבל כולם קוראים לו ליי (השם של הכסף הישן).
  • השעה ברומניה זהה לישראל והליי גם שווה פחות או יותר לשקל. מאוד נוח!
  • ברומנית s מבטאים כמו ש' ו-i משמש כמו י' רק כשהוא כפול (ii).
  • השכרת רכב מומלצת - Klass Wagen. חברת השכרה מקומית שמגיעים אליה בשאטל של 5 דקות מהשדה תעופה. האוטו עלה לנו בערך 1000 שקל ל-16 יום כולל ביטוח מלא. טיפ חשוב!!! - מחירי ההשכרה שלהם מאוד נמוכים אבל חשוב מאוד להוסיף את הביטוח שלהם, אחרת בהחזרה הם עושים בעיות ומחפשים את השריטה הכי קטנה כדי לקנוס אותך. אם לוקחים את הביטוח שלהם (שמייקר את המחיר אבל עדיין המחיר אטרקטיבי) מבלים עם האוטו במהלך הטיול בראש שקט.
  • לינה - אנחנו השתמשנו באתר booking.com ותמיד הזמנו מקום לינה מראש. חוסך זמן מיותר בחיפושים. בכל המקומות שישנו לקחנו חדר עם מקלחת ושירותים פרטיים. עלות לחדר זוגי היא בערך 20 יורו. חשוב לציין שהמקומות לינה שאנחנו ממליצים עליהם מתאימים רק למי ששוכר רכב כי הם לא בהכרח במרכז ולא יהיו נוחים להגעה למי שמתנייד בתחבורה ציבורית.
  • כדאי לדעת שביום של חג הפסחא (יוצא בדרך כלל באיזור פסח) כל המסעדות נסגרות מוקדם, כדאי להתארגן מראש.
  • בכל עיירה יש סופר גדול ומסודר ומאוד נוח להצטייד.
  • תחזית מזג האוויר המוצגת בגוגל לפי שעות מדוייקת מאוד ואפשר וכדאי להסתמך עליה ולתכנן את היום לפיה
  • למי שמתכנן לטייל בהרים כדאי מאוד להוריד את האפליקציה Muntii Nostri. אפליקציית מפות של כל שמורות הטבע המרכזיות ברומניה.
  • כדאי מאוד לקנות כרטיס סים מקומי בקיוסק בשדה תעופה או כמעט בכל תחנת דלק. הסים עולה 5 יורו לחודש לשימוש ללא הגבלה. ככה תמיד יש אינטרנט זמין ואפשר להשתמש ב-waze ש"מכיר" את כל היעדים, כולל המקומות שחונים בהם לתחילת המסלולים.
  • לסטודנטים כדאי להביא את הכרטיס סטודנט, מקנה הנחה בכניסות לאתרים.