חוצה פאגרש- ממזרח למערב

המסלול עצמו חוצה את הפאגרש ממש על מרכז הרכס וכולל עליות וירידות רבות בתוואי קשה ולעיתים טכני בצורה מסויימת. אופי הטיול שלנו עצמאי מאוד-לינה ואוכל בצורה עצמאית.

תאריך הטיולAugust 2022
עונה מומלצתמאי- אוקטובר. בפאגרש עצמו חווינו רק 2 ימי גשם אבל בהמשך הטיול נחשפנו לכך שבכללי המזג אוויר באיזור לא יציב גם בתקופות שנחשבות טובות יותר לטיול. חשוב לבדוק מזג אוויר ובכל מקרה להיות ערוכים עם ציוד מתאים (מעיל/פונצ'ו/אוהל עמיד).

טיול עצמאי

אנחנו זוג שמאוד אוהב לטייל בצורה עצמאית לחלוטין ולקראת הטיול הנוכחי ניסנו לברר איך ואיפה אפשר לטייל ככה באירופה ולכן התמקדנו במזרח אירופה, לא את כל הפרטים הצלחנו להבין מראש ואשתדל בסיפורי דרך לגעת בכמה שיותר נקודות שיהיו רלוונטיות למי שמחפש לטייל בסגנון הזה.

לינה- בכל רומניה למעט בתוך שמורות טבע משולטות ומוגדרות מותר להקים אוהל בכל נקודה שתרצה.
בטרקים הפופלארים יש לאורך השביל במרווחים של יום הליכה פחות או יותר מחסות מטיילים שנקראים רפיוג', הכניסה אליהם חופשית והיא על בסיס מקום פנוי, המחסות משתנים ממקום למקום באיכות, בנקיון ובהגנה שהם נותנים.
אופציה נוספת ללינה ואוכל היא הקבאנות- בקתות מטיילים מסודרות שנותנות חדר וארוחות בתשלום עם אפשרות לשריין מראש, לא ישנו בהם אף פעם ולכן לא ארחיב עליהן.
אוהל- טיילנו עם אוהל 3 עונות והוא הספיק בהחלט אבל חשוב לדעת שעל הרכס למעלה יש לילות עם רוחות הזויות וכדאי להגיע עם ציוד מתאים לתמיכה באוהל.
שקי שינה- ישנו עם שקי שינה של comfort -5 וזה בהחלט הספיק.
ביגוד- ביום נעים ולעיתים חם וביגוד טיולים רגיל מספיק, ללילה כדאי שיהיה מעיל חם, כובע וכפפות.
גשם- אחרי סופת גשמים רצינית שלא ספרה את הציוד הגנה שהגענו איתו (כיסוי לתיק ומעילי גשם) הבנו שצריך לעלות רמה וקנינו בדקטלון פונצ'ו שמכסה גם את התיק, לטעמנו זה הפיתרון הכי נכון כדי להצליח לחטוף גשם ביום ולישון בלילה יבש באוהל.

אוכל- אנחנו הצטיידנו לכל חמישה ימי הליכה באוכל מלא לכל הימים, נייצ'ר ואלי לבוקר, מוזלי לבוקר/צהריים, פירות יבשים להפסקות ואורז+עדשים לערב, בלון גז גדול היה מספיק לנו לשבוע לפחות כולל הפסקות תה.

גז- בלוני הברגה רגילה כמו בארץ קיימים בדקטלון אבל הרבה פעמים אין במלאי, יש אפשרות לבדוק מלאי באתר של דקטלון רומניה. (שימו לב שיש בדקטלון סוג נוסף של בלון שנראה בדיוק כמו הברגה אבל הוא לא).
בלוני ספריי- יותר קלים להשגה, גם בדקטלון וגם בחנויות כלי עבודה- לדוגמא Dedeman.
ממליץ להוסיף לכל פק"ל בישול- מתאם שמאפשר שימוש בבלוני ספריי, נותן גמישות בגלל שבלוני ספריי הרבה יותר זמינים בכל העולם בתחום של כלי עבודה.

מים- התבססנו על מקורות מים לאורך השבילים, הקפדנו לסנן דרך בד צפוף אך לא טיהרנו.
את המקורות מים מצאנו לפי הסימונים של ''well,spring" באפליקציה Mapy.cz, נקודה חשובה בעניין מקורות המים- לא כולם היו פעילים/נקיים מספיק לשתיה, זה תלוי בעונת החורף שהייתה לפני כן ובנוסף תלוי בעונה שהגעתם לשם, אם מגיעים בסוף הקיץ כנראה שחלק מהנקודות יהיו כבר יבשות. המסקנה הסופית שלנו בתחילת אוגוסט הייתה לקחת מים ל2 נקודות קדימה, כלומר לסחוב קצת יותר.

ניווט- האפליקציה Mapy.cz נותנת מענה מושלם לטיול מסוג זה, נרשמים ומורדים את האיזור הרלוונטי ואז יש לך בoffline את הכל.
מיקום, טופגרפיה מלאה ומדוייקת, נקודות מים, רפיוג'ים, קבאנות, נקודות קמפינג, סימון שבילים לפי צבעים, נקודות תצפית ועוד המון דברים חשובים.

תחבורה בכללי ברומניה

המידע הבסיסי שמאוד עזר לנו הגיע מהסיפור דרך המצויין הזה:

4 נקודות שחשוב לי להוסיף:
1. התניידות בתוך הערים הגדולות- שימוש באפליקציית מוביט, צריך לשנות את האיזור לעיר שבה אתם נמצאים.
תשלום באוטובוסים: הכי נוח אבל הכי יקר- תשלום באוטובוס עצמו עם הצמדה של האשראי, אפשרות שלא בדקנו- תשלום עם הצמדה של הטלפון ואפליקציה מתאימה, האופציה הפחות נוחה אבל כנראה הכי זולה- תשלום עם כרטיס עירוני (כמו רב-קו) העניין שהוא שונה מעיר לעיר ולכן לאפרקטי עבור תיירים.
2. נסיעה לכפרים ועיירות ללא תחנת רכבת- לחלק מהמקומות כן מגיע אוטובוס, את המידע אני לא מצאתי באינטרנט אלא בכל מקום שהיינו בו מהמקומיים, לתכנון הטיול זה לא עוזר אלא אם מישהו משם מסביר לך מאיפה לקחת אוטובוס (לדוגמא לנו הבעל גסטהאוס של הלילה הראשון הסביר איך למצוא את האוטובוס הזה).
3. *טרמפים*-המלצת הזהב שלנו- בכל הקושי עם ההתניידות הרגשנו שהטרמפים פשוט מחפים על זה. בכל מקום שלא היה אוטובוס עמדנו לטרמפים, מתוך 20 פעמים שלקחנו טרמפים פעמיים חיכנו 45 דקות ושאר הפעמים תוך רבע שעה כבר עצרו לנו.
ברוב המקרים לא היו מוכנים לשמוע על תשלום. שיטה שעזרה לנו למרחקים ארוכים- לכתוב שלט עם היעד שאליו כיוונו. מבחינת ביטחון ובטיחות הרגשנו מאוד בטוחים ומוגנים ובנוסף זה זימן מפגשים מיוחדם ממש עם האוכלוסיה המקומית.
4. כרטיסים לרכבת- הרבה פעמים ראינו אנשים שעלו ופשוט קנו כרטיס מהמבקר, כמובן שלא מובטח לכם מקום ישיבה.
בתחנות הגדולות יש מכונות לקניה עם כרטיס אשראי, לנו זה חסך לפעמים תור של 20 דקות לדלפק.

תיאור הטרק באופן כללי

את הטרק חילקנו ל2 בגלל הפסקה לסופ"ש אז לא הלכנו את כל הרכס ברצף.
חלוקת הימים שעשינו- ממליץ לחלק את הימים לפי הכושר והיכולת, אנחנו זוג בשנות ה20 בכושר גבוה עם נסיון בטרקים.
בחודשי הקיץ הימים ארוכים מאוד- זריחה ב6 ושקיעה ב21 בערך, אז אורך יום ההליכה תלוי רק בכם.
יום 0-נחיתה בבוקרשט ונסיעה לזרנשט
יום 1- מ Cabana Plaiul Foii Cabin לכתף בנ"צ: 45.5875869N, 25.0113392E (18.4 ק"מ)
יום 2- מנ"צ: 45.5875869N, 25.0113392E לרפיוג' Fereastra Mică (21.6 ק"מ)
יום 3- מרפיוג' Fereastra Mică דרך פסגת Moldoveanu עד לאגם Podragu (11 ק"מ)
יום 4- מאגם Podragu לVictoria (16 ק"מ)- ירידה מהרכס לטובת ימי מנוחה
יום 5- מאגם balea לרפיוג' Scara (11.6 ק"מ)
יום 6- מרפיוג' Scara לנק' מים צפ' מע' לכיפת Claia Bulzului (20.5 ק"מ)
יום 7- מנק' מים צפ' מע' לכיפת Claia Bulzului לlazaret (6 ק"מ)

יום 0-נחיתה בבוקרשט ונסיעה לזרנשט

יצאנו מהשדה בבוקרשט בעזרת אוטובוסים עירוניים לקנות בלוני גז ספריי בחנות Dedeman.
משם המשכנו לתחנת רכבת Gara de Nord, קנינו כרטיסים מהמכונה ויצאנו לבראשוב, הנסיעה עצמה נמשכת שעתיים בערך והשליש האחרון שלה חוצה את הקרפטים בנופים יפים.
בבראשוב נסענו על פי הוראות של המארח שלנו לתחנה מרכזית על יד האצטדיון (Autogara 2) ומשם לקחנו אוטובוס לZarnesti (זרנשט, בכוונה ללא הי' בסוף).
בZarnesti עשינו קניות אחרונות לטרק וסיבוב קטן בכפר, מתחילים לראות בו כבר את הפשטות הכפרית של רומניה בניגוד לערים.

יום 1- מ Cabana Plaiul Foii Cabin לכתף בנ"צ:45.5875869N, 25.0113392E

יצאנו מZarnesti לכיוון תחילת הטרק על השביל המסומן שהולך לאורך כביש את ה8 ק"מ הקרובים, תוך כדי הליכה עצרנו טרמפים ומהר מאוד עצר לנו רומני צעיר שיצא גם לטייל מהנקודה שבה התחלנו.
מ Cabana Plaiul Foii Cabin ההליכה ב8.5 ק"מ הראשונים היא על תוואי של שביל רכב מאוד נוח.
בצומת עם שביל משמאל על יד 2 בתים פונים שמאלה לשביל קטן יותר וממשיכים לטפס במתינות לאורך הנחל, אחרי עוד 2.5 ק"מ עוזבים את הנחל ומתחילים לעלות בעליה תלולה מאוד אל קו הרכס.
לפני שעוזבים את הנחל כדאי למלא מים ל10 ק"מ הקרובים כי הנקודות מים על הרכס לא וודאיות.
אחרי טיפוס קשוח של 280 מטר גובה על פני ק"מ אחד מגיעים קרוב אל קו הרכס וממשיכים ללכת מצפון לו, בנקודה הזו היה שם שבילים חדשים עקב עבודות לא ברורות אבל הכיוון הכללי מערבה הוביל אותנו חזרה אל הסימונים האדומים.
ממשיכים לטפס יותר במתינות על מרכז השלוחה בכיוון מערב ואחרי 3.5 ק"מ מגיעים לצומת עם שביל כחול שעולה צפונה, אנחנו הלכנו לחפש מים בנקודה שמסומנת 500 מ' מצפון והיא הייתה כמעט יבשה ולכן לא יכולנו למלא.
מהצומת המשכנו מערבה ולאחר 2 ק"מ הצלחנו למצוא מים למלא בנקודה שמסומנת מדרום לשביל ואחרי 700 מטר הגענו למישור נוח לשינה ושם עצרנו.

יום 2- מנ"צ:45.5875869N, 25.0113392E לרפיוג' Fereastra Mică

קמנו בבוקר לזריחה יפה וקפואה חמרות שאוגוסט.
ממשיכים טיפוס על השלוחה המרכזית של הרכס בכיוון מערב, אחרי עלייה של כל ק"מ מגיעים לפסגה בגובה 2300. ממנה יורדים עוד כ3 ק"מ עד לרפיוג': Refugiul Curmăturii Brațile.

הרפיוג' עצמו מוזנח יחסית למחלות אחרים בפאגרש אבל במקרה חירום בהחלט יתן מענה טוב. באוכף יש גם אגם קטן עם מים די מלוכלכים שהעדרים גם שותים משהם...

משם יצאנו בטיפוס תלול לאוכף ממערב והמשכנו בירידה הדרגתית עד לאוכף: Curmătura Zarnei גם עם אגם ורפיוג' שאליו לא נכנסנו.

במשך היום עוברים על פני נביעות ונחלים שמאפשרים מילוי, רובם היו מסומנים בmapy.cz.

מהאוכף עולים 2 שבילים מערבה, אחד על מפנה הצפוני ואחד על הבולדרים במרכז השלוחה, אנחנו לקחנו את השביל שהולך על מרכז השלוחה, טיפסנו איתו והמשכנו בהתקדמות מערבה, השביל תופר עוד פסגות ואוכפים ובסופו של דבר מגיעים לאוכף של רפיוג': Fereastra Mică, שם עצרנו לאכול ולישון.

המחסה עצמו מלוכלך ומסריח מגללים אז רק בישלנו שם בגלל הרוח החזקה. מים למלא יש במרחק של 200-300 מטר דרומה מהאוכף.

יום 3- מרפיוג' Fereastra Mică דרך פסגת Moldoveanu עד לאגם Podragu (11 ק"מ)

אחרי בוקר קפוא נוסף על הרכס וקיפול קשוח של האוהל התחלנו בטיפוס מערבה, ממשיכים בהליכה על הרכס אבל קצת פחות תופרים את הפסגות עצמם.

אחרי כ4 ק"מ מגיעים לרפיוג': Refugiul Viștea Mare, זה המקום האחרון למלא מים לפני העליה לפסגת המולדוביאנו כשהנקודה הבאה למלא רחוקה לפחות 6 שעות הליכה - אז ממליצים למלא בהתאם...

**ככל שמתקדמים מערבה ההליכה נעשית טכנית יותר ולוקחת הרבה יותר זמן לק"מ, אותנו זה תפס לא כל כך טוב מבחינת תכנון מילוי מים ועצירות אוכל**

מהאוכף הארוך הזה יוצאים בטיפוס תלול מאוד לכיוון הפסגה של המולדוביאנו- ההר הגבוה ביותר ברומניה. מגיעים לפסגה ויסטה מארה שנמצאת מצפון אליו, השארנו שם את התיקים ויצאנו לכיוון הפסגה מדרום, בחלק מהדרך ההליכה טכנית על סלעים וצריך גם להיעזר בשרשראות.

הירידה מויסטה מארה מארה קלה יותר מהעליה ממזרח ולאחר כ4 ק"מ מגיעים לצומת שבילים באוכף, משם אנחנו ירדנו צפון לכיוון אגם פודרגו ע"מ שנצא מהרכס ביום למחרת, אם רוצים להמשיך עד לאגם בלאה לוקחים את השביל שהולך מזרחה.

ירדנו ממש עד שפת האגם והתמקמנו שם ללילה.

עמק ירוק מדהים עם פסגות ועדרים מסביב ואפילו ההגעה בשעה מוקדת אפשרה להיכנס למים.

יום 4- מאגם Podragu לVictoria (16 ק"מ)

בהמשך להערה מהפרק הקודם- ביום זה חזרנו לתוואי פשוט יותר וכבר יכולנו להתקדם 16 ק"מ ב5.5 שעות.

יצאנו בירידה מהאגם בשביל האדום שנצמד לגדה המערבית של העמק אבל בדיעבד אולי עדיף את האדום המזרחי יותר. אחרי כשעתיים הליכה הגענו לCabana Turnuri ומילאנו שם מים.

משם ההליכה ממשיכה בתוך היער בשביל יפה שחוצה את הנחל מדי פעם.

אחרי 6 ק"מ מגיעים לשביל כורכר שהולך ממש צמוד לנחל עד ויקטוריה, הלכנו איתו ובמפגש עם הכביש תפסנו טרמפ לכפר.

יום 5- מאגם balea לרפיוג' Scara (11.6 ק"מ)

חזרנו לרכס בטרמפ מעניין עם זוג איראני-הולנדית שהורידו אותנו באגם balea, אחרי סיבוב קצר ותמונות מוגבלות בגלל הערפל יצאנו להמשך הטרק לכיוון מערב.

כדי לחזור לשביל האדום שהולך ממש על מרכז הרכס טיפסנו עליה די תלולה ישירות ממערב לאגם בתוך ואדי, משם עוד קטע קצר על שביל כחול והתחברנו שוב לאדום של חוצה פאגרש.

בנקודה הזו עצרנו רגע לנוח ופגשנו זוג גרמני מבוגר שהגיע מהכיוון השני ומאוד הזהירו אותנו מהמשך הדרך בייחוד ביום עם סיכוי לגשם, מסתבר שהשביל עובר קטע טכני מאוד עם טיפוס על בולדרים ענקיים בעזרת שרשראות, לפני שנפרדנו הם שאלו מאיפה אנחנו וכששמעו שבאנו מישראל הם ענו: So it's ok, you will survive.

יצאנו לדרך מחוייכים ועם חשש קל מהשילוב בין הגשם לסלעים, אחרי כ3.5 ק"מ הגענו לאגם Călțun וקצת לפני נמצא הרפיוג':Refugiul Călțun שנראה ממש כמו צימר והוא הכי מושקע שראינו על הפאגרש.

יצאנו לכיוון פסגת Negiu שבינה לבין פסגת Serbota עובר הקטע הבעייתי, לשמחתינו סיימנו אותו ללא גשם ובאמת יש בו טיפוסים תלולים מאוד שדורדים הרבה מאמץ עם הידיים.

מהפסגה עד לרפיוג' Scara השביל כבר הרבה יותר נוח והבקתה עצמה די בסיסית ונקיה, מים למלא יש כ500 מטר בירידה לכיוון דרום מערב.

יום 6- מרפיוג' Scara לנק' מים צפ' מע' לכיפת Claia Bulzului (20.5 ק"מ)

אחרי היום הקשוח אתמול ציפתה לנו הליכה פשוטה יותר ובכללי במגמת ירידה של כל הרכס.

היום מתחיל בעליה לפסגת Scara ומשם ירידה לכיוון אגם Avrig, מהאגם מתחיל הטיפוס האחרון הרציני על הפאגרש ועולים מגובה 1900 עד לפסגת Budislvu שנמצאת בגובה 2320 על פני 2.5 ק"מ.

משם מתחילים לרדת בצורה מתונה והנוף גם מתחיל להשתנות ולחזור ליערות שנמצאים בגבהים המתונים יותר.

מים למלא מצאנו בנקודה שמסומנת מצפון לאוכף Chica Fedeleșului.

המשכנו בתוך היערות ואת העצירה ללילה עשינו בנ"צ: 45°34'8.266"N, 24°18'40.780"E ששם מצאנו מים לבישול ושתיה.

יום 7- מנק' מים צפ' מע' לכיפת Claia Bulzului לlazaret (6 ק"מ)

קמנו בתוך היער לבוקר גשום ויצאנו לכיוון הכפר Lazaret שנמצא במרחק של 6 ק"מ.

ההליכה כולה היא בתוך יער צפוף שקצת הגן עלינו מהגשם.

במפגש עם הנחל חוצים גם את פסי הרכבת ולדברי מטיילים שפגשנו בדרך היא גם עוצרת שם וזו יכולה להיות נקודת התחלה לטיול ברכס.

אנחנו המשכנו עוד כק"מ אחד עד לכביש ובמקום נוח עצרנו טרמפים לסיביו.

• פונצ'ו- כיסוי לגשם שמגן על התיק ועלייך ביחד, קנינו בדקטלון.
  • כלבים- הכלבי רועים נראים ומשדרים שהם מפלצות, אני לא צוחק בכלל, הפיתרון שלנו היה לעמוד במקום ולכות שהרועה יגיע להרחיק אותם להגיד לנו שלום, פעם אחת עמדנו רבע שעה במקום עד שזה קרה.