11 ימים ברומניה - טבע וערים

נסענו זוג צעיר לטיול שמשלב טבע וטיולים עם ערים. חלק מהטיול בתחבורה ציבורית וחלק ברכב שכור. רומניה יעד מדהים וסופר מגוון! ממליצה בחום :)

תאריך הטיולJune 2022
עונה מומלצתאנחנו טסנו ביוני והיה מדהים. אני מניחה שבכל חודשי הקיץ יתאים מאוד. אפשר גם מחוץ לחודשי הקיץ, אבל אז לא יהיה ניתן להגיע לחלק מהמקומות בגלל שלג.

רקע כללי וטיפים

חיפשנו מקום עם טבע יפה, עם תמורה יפה לכסף ופשוט מקום שאפשר ליהנות בו. רומניה לגמרי עונה על הציפיות האלה!

תכנון הטיול שלנו בגדול - נחיתה בבוקרשט, לילה או שניים בכל מיני ערים ומקומות בדרך לעיר בשם אורדיאה, משם טיסה לבוקרשט והמראה לארץ.
סדר המקומות: בוקרשט -> סינאיה (מדהימה) -> בראשוב (גם מדהימה) -> סיביו (מעפנה)-> אגם בלאה (יותר ממדהים) ->טורדה ומכרות המלח -> קלוז' נפוקה (עיר חמודה מאוד) -> אורדיאה (חמודה אך מיותר להגיע כל כך רחוק)

קצת בכללי על רומניה:
1. משתמשים במטבע מקומי ולא ביורו. המטבע נקרא ליי.
2. המלונות זולים, האוכל זול יותר מבארץ אבל לא מחירים ממש מטורפים.
3. המקומיים לא דוברים הרבה אנגלית, בעיקר באזורים הפחות עירוניים. דוברי רוסית לפעמים יסתדרו יותר. צעירים מקומיים כן יחסית סבבה באנגלית.
4. אנשים מאוד נחמדים, מנסים לעזור כמה שאפשר.
5. סים לטלפון - קנינו סים של חברות וודפון. 5 ג'יגה ושיחות מקומיות ב5 יורו. אולי מחיר מיוחד כי במדינות אחרות אני יודעת שיקר יותר. החבילה לגמרי הספיקה וזה היה מעולה שהיה שיחות מקומיות. גם בנינו וגם ככה הרגשנו יותר בטוחים בטיולים כשהיה אפשר להתקשר לעזרה + עזר לתקשר עם המלונות.
6. יש שם דובים! על אמת! אם מתכננים לטייל ביער לקחת בחשבון ולהגיע מוכנים נפשית. אנחנו די גילינו את זה שם, יש בכל כניסה למסלול שלטים של זהירות דובים. היו טיולים מדהימים אבל הינו רוב הזמן גם בלחץ ממפגש עם גוש חום ענקי עם שיניים.
7. יש שם הרבה כלבים משוטטים. לפעמים זה קצת מלחיץ ולפעמים סבבה.
8. בפארקים הלאומיים יש סימוני שבילים מאוד טובים, ויש שלטים שכתוב הם לאן וכמה זמן הליכה זה. לנו הזמנים היו יחסית מדוייקים ומאוד נוחים. בניגוד לסימוני שבילים בארץ, הסימנים לא מצביעים על כיוון ההליכה, לכן פשוט למצוא את הסימון הבא תמיד.
9. חלק מהמסלולים עולים כסף, חלק לא. הסכומים לא גדולים, ובניגוד לרכבות בכניסות לאתרים למסלולים קיבלנו הנחת סטודנט עם הכרטיס מהארץ. בערך חצי מחיר.
10. אנחנו שנינו צמחונים. הם מאוד אוהבים בשר, אבל תמיד אפשר למצוא צמחוני כמעט, בעיקר את הממליגה שהיא מאכל רומני קלאסי שיש בהמון מקומות וכמובן צמחוני. טבעונים - בערים הגדולות יש מקומות מתאימים, בכפרים היותר קטנים, תכלס זה רק ללכת לסופר ולקנות לכם דברים.
11. הקנסות ברומניה הם מאוד גבוהים וכתובים רק ברומנית. אם משלמים אותם באותו היום מורידים את המחיר בשליש או משהו בסגנון, אבל מן הסתם זה לא ממש משהו שתיירים יכולים לעשות. תמיד לחנות רק במקומות מסודרים, מאוד לשים לב לחוק ולהימנע מקנסות (וגם בכללי תמיד עדיף להקשיב לחוק בלי קשר לקנסות, כן?).

בכללי על תחבורה:
את החלק הראשון של הטיול עשינו בתחבורה ציבורית בלבד. גם בשביל ליהנות מהדרכים בלי לנהוג, וגם בשביל החיסכון הכספי. ממליצה על תחבורה ציבורית רק למי שנהנה לנסוע ככה, ולא מתכנן חופשה סופר עמוסה, ולא אכפת לו לפעמים לחכות בתחנות.
את כל תכנון הנסיעה עשינו בעזרת גוגל מאפס, ממש כמו מוביט בארץ.
נסיעות בתוך הערים: אפשר לקנות כרטיס לאוטובוס ליד רוב תחנות האוטובוס, בחלק מהאוטובוסים גם עם כרטיס אשראי על האוטובוס עצמו. הנסיעות זולות, ויש אפשרות לכל מיני סוגי כרטיסים - יומי, יומיים וכו. לשים לב שאם לא בטוחים , עדיף לקנות כרטיס נוסף מאשר לקבל קנס, בדקו לנו א הכרטיסים כמה פעמים.
מבחינת רכבות - ברוב הרכבות לא שמעו על מזגן! להצטייד מראש במניפה עוזר מאוד. יש רמות שונות של רכבות, חדשות, ממש מעפנות וכאלה שהן סתם סבבה. קונים כרטיסים באינטרנט, או בתחנה עצמה. לצערנו לא נתנו לנו הנחת סטודנט בהצגת תעודת סטודנט מהארץ. הרכבות לא היו זולות משמעותית מרכב. להרכב של 3 ומעלה, מבחינת עלות הייתי לוקחת רכב. אני נהניתי מהרכבות, היה נוף יפה ומנוחה לשנינו.
בחלק שבו נהגתי - הכבישים היו מאוד טובים, לרוב גם בתוך כל מיני כפרים קטנים וחמודים.
גם חווית התחב"צ וגם חוויות הנהיגה היו חיוביות מאוד.
שכרנו רכב במקום אחד והחזרנו במקום אחר - העלה לנו את המחיר של הרכב ב200 יורו. בדיעבד אולי פשט הינו נוהגים את כל הדרך חזרה.

יומיים בבוקרשט

היו לנו 2 וחצי ימים מלאים בבוקרשט. ביום הראשון הסתובבנו בעיר העתיקה, עשינו סים לטלפון והכנות של ציוד לקראת הטיולים. בדיעבד גילינו שיש שם המון פארקים מהממים ומקומות יפים להסתובב בהם. אנחנו לא מצאנו אותם, אולי שווה להתייעץ עם מקומיים. ביום האחרון היו לנו כמה שעות להעביר בבוקרשט והלכנו לגנים הבוטניים - מאוד יפים ונעימים להסתובב למי שאוהב.
ביום השני נסענו לטרמה - פארק מים גדול עם מליון המלצות בכל כתבה על רומניה. כן שווה להגיע, אבל לא שווה בסופ"ש - הכרטיס יקר יותר וצפוף שם מידי. להקפיד לקנות כרטיסים מראש! ולא תצטרכו לעמוד בתור.
בכללי על בוקרשט: בגלל שהיא נמוכה היה לנו שם חם, בניגוד לכל שאר הטיול. התחבורה שם באוטובוסים נוחה מאוד ואין שום בעיה. אחלה אוכל לצמחונים.
שמחנו להמשיך לדרכנו ולקחנו רכבת ליעד הבא.

יומיים בסינאיה וטיול בבוצ'אץ'

סינאיה היא עיירת סקי קטנה וסופר מתויירת, קרובה לבוקרשט ולברשוב. בקיץ אפשר לצתא ממנה לטיולים ברכס הבוצ'אץ' (Bucegi Mountains).
העיירה סופר מתויירת, אבל לגמרי בצדק - היא ממוקמת בין הרים ירוקים, נוף מדהים ובכללי היא מאוד יפה ומטופחת. יש שם ארמונות נחמדים להסתובב בהם, פארק ותחנת רכבת למי שממעניין אותו.
אנחנו הגענו משם ברכבת בערב. אכלנו ארוחת ערב והלכנו למלון.
בדיעבד הינו רוצים להגיע בצהריים, ישר לאינפורמיישן של התיירים כדי לקחת מפה של ההרים ולקבל מידע על הרכבל.

טיול יום ראשון:
קמנו בבוקר מוקדם, ועשינו טיול יום ברכס הבוצאץ. לא תכננו אותו מראש, אמרנו נראה מה יש שם כשנגיע. יש בסינאיה נקודות מידע וכל מיני שלטים עם מסלולים על הרכס. בחרנו אחד אקראי ערב לפני מהשלטים (האינפורמיישן כבר היה סגור, אז לא הספקנו להתייעץ)
יש שם רכבל ב2 תחנות, אחת לגובה מסויים והרכבל הבא ממש מגיע לפסגות. הלכנו לרכבל הראשון וגילינו שבדיוק ביום שהינו שם, הוא מתחיל לעבוד רק החל מהצהריים. אפשר גם להגיע לנקודה שהרכבל הראשון מגיעה אליה ברכב. אנחנו הלכנו דרך היער במסלול שמידי פעם חוצה את הכביש של הרכבים. הינו לבד לגמרי, חוויה מדהימה אך מלחיצה, בהתחשב בזה שהעובדים ברכב שאמרו שהרכבל יתחיל רק מאוחר יותר והפנו אותנו לשביל - אמרו לנו להיות בשקט ולהיזהר מהדובים.
להיות בשקט ממש השתלם, זכינו לרגע לראות במבי ענק שפשוט עמד על השביל. כמובן ברח כשראה אותנו.
הגענו למעלה ועלינו על הרכבל השני - ממש לגובה הפסגות (בגובה הזה כבר אין יער). עשינו טיול לאיזה אגם, לאכזבנתנו זה לא היה אגם שממש נכנסים אליו. עם קצת תכנון מראש אפשר גם לעשות שם טרקים עם לילה, יש שם כל מיני בקתות - נקראות שם קבאנות. בגלל שטיילנו במה שחורף הוא אתר סקי, היו שם עליות וירידות רצחניות. היה מאוד יפה למעלה. פשוט בחרנו שביל ועשינו אותו. אפשר גם רק לעלות ברכבל לפסגות בשביל התצפית ולהסתובב קצת בלי לעלות ולרדת עליות קשות.
שווה לבדוק מראש מתי יש רכבל חזרה!
יש שביל שיורד למטה אבל הרגליים היו מותשות וממש בנינו על הרכבל. הגענו כשהם כבר נגמרו - במקרה הזה הגוגל מפס לא היה מאוד מעודכן. תפסנו טרמפ למטה עם המפעיל של הרכבל שירד למטה גם.
ברכבל בא הוא כבר לא נתן לנו להצטרף, ותפסנו טרמפ עם אמא ובן מקומיים שבדיוק סיימו יום עבודה בדוכן שלהם ולקחו אותנו למטה. נסענו בכביש שדרכו מידי פעם עובר המסלול שהלכנו בהתחלה, לארוך הכביש היו דובים שיצאו מהיער! הם מגיעים לכביש כדי לקבל אוכל. כמובן להיות אחראיים ולא לתת להם אוכל וכמובןןןן שלא להתקרב אליהם. הייתה חוויה מלחיצה אך שווה מאוד.

הגענו בערב, לקחנו את המזוודות מהמלון ולקחנו רכבת ליעד הבא.

2 לילות בבראשוב וטיול בשבעת הסולמות

מסינאיה לקחנו רכבת לבראשוב, הגענו לשם ב21:00 בערב.
בראשוב מאוד יפה וציורית, הרבה יותר נעימה מבוקרשט. מאוד כיף להתסתובב שם, הרים יפים מסביב ומרכז העיר נקי ומלא במסעדות ובתי קפה ובמקומות נעימים. בכיף אפשר להיות שם שלושה ימים.
טיול יום שני:
בבוקר נסענו למסלול שבעת הסולמות, הכי מוכר לישראלים.
אנחנו נסענו לשם בתחבורה ציבורית. החלפנו 2 אוטובוסים בתחנה די נידחת אך בסוף הגענו.
מסלול שבעת הסולמות עצמו הוא מאוד מרשים ויפה ואני ממש ממליצה.
כשמסיימים את הנקיק ואת שבעת הסומות, רוב האנשים חוזרים בדרך הכי מהירה. לנו הבחור בכניסה המליץ דווקא לחזור במסלול אחר - החלטה מעולה. הלכנו במסלול ארוך יותר, הינו לגמרי לבד, בניגוד גמור לנקיק עם הסולמות שהוא סופר מתוייר אז הינו עם הרבה אנשים (למרות שלא עומס ברמה שלא נהנים). מסלול ממש יפה שעובר ביער עם מלא נחלי מים קטנים.

חזרנו חזרה לבראשוב, יצאנו בערב למסעדה והלכנו לישון.
בבוקר נסענו ליעד הבא.

לילה אחד בסיביו

סיביו זו העיר עם הגגות שיש בהם עיניים. זה די מוזר ונחמד.
סיביו עצמה בעיניו הייתה די משעממת ופחות נעימה מבראשוב.
בדיעבד לא הינו נשארים אפילו לישון. רק להסתובב קצת ולהמשיך הלאה.
פה אספנו את הרכב ומהנקודה הזו המשכנו רק ברכב. לא עשינו שם שום דבר מיוחד חוץ מלהסתובב ואין המלצות מיוחדות

3 ימים בTransfăgărășan וטיול יום

מסיביו לקחנו רכב לכביש הTransfăgărășan. הוא אמור להיות אחד הכבישים היפים, והוא באמת כזה.
הכביש עובר ברכס עם אותו השם, פסגות מושלמות, מלא מים מפכפכים ומלונות קטנים, ביתיים וחמודים לצד הדרך. כל הימים שלנו באזור היו לטובת טיול לפסגה הכי גבוהה ברומניה - Moldoveanu Peak (ספויילר, לא הגענו אליה בסוף).
תחילת המסלול הייתה מאגם בלאה Bâlea Lac ולכן ישנו במקום קרוב (ולא בבקתה שממש על האגם, שהיא במיקום מדהים אבל אזור עמוס מאוד מטיילים ורכבים ודי רועש. שמחנו שישנו במרחק של כמה דקות נסיעה.
האזורים שרחוקים מערים גדולות הם לא ידידותיים לצמחונים - אנחנו זוג צמחוני, אבל הכינו לו במיוחד פסטה ברוטב עגבניות והסתדרנו. לקחנו מראש סנביצ'ים לארוחת בוקר מהמטבח כי ידענו שנרצה לצאת מאוד מוקדם. באזור סיביו קנינו אוכל בסיסי בסופר כדי שיהיה לארוחת צהריים בטיול ומעבר.

הטיול השלישי והעיקרי - מאגם בלאה לפסגה הכי גבוהה ברומניה (30 קמ!!!).
הפרטים המלאים של המסלול (באנגלית) בקישור: https://lizytravelstheworld.co...
ידענו שיהיה יום ארוך מאוד, לכן יצאנו מוקדם סביב 6 בבוקר.
הגענו לאגם בלאה וחנינו את האוטו. היה ריק לגמרי. כשחזרנו אחרי הטיול היה מפוצץץץ. יצאנו מהאוטו והנוף מדהים. אגם עם בקתה פסטורליתבאמצע הרים ירוקים עם שאריות שלג. בגובה הזה אין יער כך שאין חשש דובים. אחרי התפעלות רבה מהנוף, מצאנו את השביל והתחלנו ללכת.
השביל מתחיל בעליה של 500 מטר דוח למעלה להרים. מאוד קשה אבל ברגע שסיימנו א העליה הרגשנו בגן עדן: אגם בתולי ועוד יותר יפה מבלאה לייק בין הרים ירוקים מדהימים.
ההסבר על המסלול עצמו נמצא בקישור בפסקה לפני, לכן אספר רק על החוויה שלנו.
מראש ידענו שהיום הזה יהיה לי קשה (ולא יהיה קשה לאדון מלך הכושר לאחר שחרור מצה"ל) ובאמת היה לי מאוד קשה.
הטיול הוא גבוה, גבוה יותר מהחרמון ההליכה הייתה על פסגות ההרים, לכן המון עליות וירידות מאוד תלולות. השביל היה מידי פעם ממש בסכין ההר והיו שלבים עם רוח מאוד חזקה ועבר בין חתיכות שלג שעוד לא נמסו (בטח יהיה שונה באוגוסט, אנחנו הינו ביוני) שהן מחליקות ודי מלחיצות למי שלא רגיל כמונו.
אז מעבר לקושי הפיזי, המסלול עצמו היה די מפחיד, כזה שיש מקומות שאם אתה נופל אתה מידרדר למטה. בדרך אפילו עוברים כל מיני אנדרטאות זיכרון לאנשים שכנראה מתו שם!
לכן אחרי בערך 2/3 מהמסלול החלטנו להסתובב.
המסלול הזה הוא חלק ממסלול של שבעה ימים בהרים שמשפחות רומניות ממש מתאמנות לארוך השנה לקראת המסלול הזה. יחד עם זה שהיה סופשבוע, היו שם המון מטיילים, הרבה רומנים. היה מרענן לטייל עם אנשים ולא לגמרי לבד כמו בשאר הטיולים. לתחושתנו לא היה עמוס מידי.
אז המסלול בהחלט היה מפחיד, אך מאוד מאוד יפה. בדיעבד הינו מחלקים את המסלול ליומיים, ישנים באחת הקבנות שיש בהרים ומגיעים לפסגה הכי גבוהה וחוזרים.
כן היה מדהים ואני בכל זאת ממליצה מאוד על המסלול. חובה להגיע עם מקלות הליכה! אנחנו הינו בלי, ובירידה לאגם בלאה הברכיים שלי היו בריב קשה מאוד עם ה60 ק"ג של הגוף שלי.

סיימנו את היום קצת מאוכזבים, אבל עם טעם של עוד לסיבוב חוזר ומראות שישארו לנו בראש לנצח.
הלכנו לישון באותו המלון, ומשם המשכנו ליעד הבא.

בעיני, יכולנו לסיים בנקודה הזו את הטיול שלנו ולחזור. אולי הייתי מאריכה בלילה כל מקום לינה ועושה עוד קצת דברים בכל מקום. המקומות שביקרנו בהמשך היו נחמדים ומעניים, אבל שיא הטיול בעיני היה על לנקודה הזו.

יומיים בטורדה

מהמלון שישנו בו נסענו לעיר בשם טורדה.
יש שם מכרו מלח ובריכות מלח עם מים שיוצאים מהמכרות.
מאוד תיירותי אבל תכלס באמת די מעניין.
ביום הראשון רק הגעו ואכלנו ארוחת ערב.
בבוקר יום השני הלכנו למכרות מלח:
נכנסים למכרות מלח, ומסתובבים שם. הם ממש ענקיים, יש שם אפיל אגם תת קרקעי עם כל מיני אטרציות לתיירים. שווה ביקור של שעה בערך.
הבריכות מלח הן ממש ליד, צפים בהם כמו בים המלח, אבל בגלל שהן בריכות חמות לא מספיק מלוחות כמו ים המוות החמוד שלנו, אחת הבריכות בעצם הייתה מרק של תיירים ושל יתושים/זבובים. קצת מגעיל אבל חוויה (הבריכה השניה הייתה סבבה לגמרי) בטורדה ישנו במקום שהזמנו בבוקינג, כשהגענו גילינו שזה חדרים ממש בתוך בית ש איזה גיברת. ברמה שהורדנו נעליים בכניסה. בעיני זה היה נחמד ומגוון.
יש שם חניה מסודרת בתשלום, לחנות רק בה!!!!!!!
אנחנו התקמצנו על 5 שקלים, חנינו לצד הכביש עם עוד מליון מכוניות. יצאנו וראינו מליון דוחות חניה על המליון מכוניות שחנו לצד הכביש. כולל שלנו. קנס מאוד גדול - 1400 שח כמעט. לא נעים בכלל ולא שווה.
מרכז העיר עצמה עם מדרחוב עם חנויות ומסעדות וכו. העיר היא עיר של הרבה מהגרים ופועים כזאת, לא מהמקומות שממש כיף להסתובב.
בבוקר פינינו את החדר והמשכנו למסלול בקאילה טורזי - מסלול מתוייר בטבע בנקיק לארוך נחל, טיול חמוד של כמה שעות. לנו קצת הזכיר טיול בנחל תבור בארץ - יפה, הרבה פרחים וצמחייה, יחסית עמוס, קצתצת חם ובוצי.

קלוז' נפוקה ואורדיאה

בקלוז' החזרנו את הרכב ורק הסתובבנו בעיר. בזבזנו חצי יום על בדיקת קורונה. אם לא היה צריך הינו מספיקים יותר. קלוז' היא עיר מאוד נעימה וחמודה, כיף להסתובב בה והיא נמצאת ליד הרבה טבע.
לא הלכנו למקום ספציפי כי היינו כבר די עייפים ובלחץ לקבל את התוצאות הבדיקות בזמן.
אם אתם נוסעים לשם, ממליצה בחום לבדוק קצת מראש ולהיות שם לפחות יומיים, כולל עיר וטבע.
ישנו בקלוז' לילה אחד ומשם נסענו לאורדיאה.
מראש תכננו מסלול שיגיע מבוקרשט לאורידיאה כי הבנו שיש שם מעיינות חמים מפנקים. בסוף לא הלכנו לשם כי הבנו שזה די מיושן, הלכנו לפארק מים מאוד דומה לטרמה, רק קצת קטן יותר. לגמרי הייתי מוותרת על החלק הזה ומאריכה את קלוז'.

סיכום הטיול

רומניה ממש מדהימה! נהננו ברמות ואנחנו מאוד ממליצים.
תסעו, תהנו ותעלו סיכום טיול כאן כדי לעזור באים אחריכם לתכנן את הטיול. אנחנו מאוד נעזרנו בסיפורי דרך שעלו כאן :)