טרק של 4 ימים בקרואטיה premuzic trail

לאורך מדינות הבלקן יש שביל הנקרא via dinarica שבו נמצא המקטע של premuzic trail ברכס הרי velebit הנמצא מעל חופי קרואטיה. שביל שחוצה הרים יערות וטבע יפיפה. ברכס הרים זה יש עוד מספר שבילים וטיולים.

תאריך הטיולAugust 2023
עונה מומלצתיוני- ספטמבר יש אנשים שעושים את הטרק גם בחודשים קרים יותר אך צריך לקחת בחשבון שיורד בהרים האלו שלג ושלא כל הבקתות פתוחות.

היערכות לטיל

כל אחת ארזה תיק עם שק שינה (עדיף לקיץ כי חם בבקתות באוגוסט), בגדים, אוכל לכל היום וגזיה לקפה ולאוכל חם משום שברוב הבקתות לא מספקים אוכל. הבאנו פילטר אך במהלך הטיול ראינו שאין כל כך מקורות מים למלא חוץ מהבקתות (אפרט בהמשך) ולכן חשוב להביא כמות גדולה של מים (אנחנו הבאנו כל אחת 4.5 ליטר).
לכל הבקתות הזמנו מקום מראש חוץ מהאחרונה שהיא מקלט שמנוהל על ידי מתנדבים. חשוב לבדוק לפני הטיול שהם זוכרים את ההזמנה!
עוד משהו חשוב אם תרצו לנווט דרך הטלפון או לדעת את המפה יש אפליקציה ממש טובה שקוראים לה via dinarica שעובדת גם בלי אינטנט ומראה מיקום שלך על המפה.
טלפונים חשובים-
חילוץ הצלה 112
משטרה 92

יום ראשון - Zagreb to Senj

ניפגשנו שלושתנו בזגראב ומשם לקחנו אוטובוס של חברת flix bus מהתחנה המרכזית לעיירת חוף מתוקה בשם senj, שם עשינו קניות של אוכל לטיול והעברנו את הלילה בחדרי אירוח ממש חמודים בשם nada rooms. הם נתנו לנו להשאיר ציוד לא נחוץ לטיול במחסנים שלהם מה שממש עזר כי אין לוקרים או מקומות איכסון בעיר.

יום שני - Gornja Klada to Dom Zavizan

מרחק- 10 ק״מ
קמנו מוקדם בבוקר ירדנו לאיזור החוף וניסינו לתפוס טרמפים משום שהאוטובוס הראשון היה רק ב13:00 וכעבור כמה דקות עצרו לנו שני בחורים מרומניה והסיעו אותו ישר לנקודת ההתחלה ב Gornja Klada שם עשינו ארוחת בוקר וניכנסנו ישר לשביל. היום הראשון הוא בעיקר עליה משום שמגיעים ישר לפסגת ההר שם נמצאת הבקתה הראשונה.
כל השביל מסומן בסימון שביל אדום לבן ואוכו כ 10 ק״מ. לנו סיפרו שבתקופה הזאת השביל מתוייר מאוד אבל לא ראינו נפש חיה עד הבקתה, רובו מוצל אך לח מאוד. הנופים היו מדהימים עברנו בין יערות ומדי פעם נגלה אלינו הים האדרירטי ושלל איי קרואטיה.
לאורך השביל יש שלטים המסמנים בשעות את המרחקים, אך אי אפשר ממש לסמוך עליהם משום שהליכה היא דבר אינדבידואלי.
בנוסף ראינו שני מעיינות חמודים אך מזוהמים טיפה ( אי אפשר לשתות מהם גם עם פילטר).
בסוף העליה ניגלתה לפנינו Dom Zavizan בקתה חמודה שמכילה כ20 איש המנוהלת על ידי משפחה שגרה באיזור. בבקתה יש חדר עם מיטות קומותיים, שירותים, מטבח מאובזר וחדר אוכל קטן. היא עולה 15 יורו ללילה ואם תרצו להשתמש במטבח יעלה לכם עוד יורו וחצי. איפשרו לנו למלא מים מהמטבח שלהם ללא תשלום ואפילו נתנו לנו משקה קרואטי שהיה נראה כמו תה צמחים אבל היה אלכוהול חזק מאוד, יש שם עוד כמה משקאות, אנחנו קנינו בעיקר בירות שכל אחת עולה 2 יורו .
הביקתה נמצאת בגובה 1600 ובלילה קר מאוד ויש רוחות חזקות.

יום שלישי- Dom Zavizan to Kuca Alan

מרחק- 14 קמ
קמנו בשבע ואחרי התארגנויות ותשלום יצאנו לדרך. שמתחילה בירידה לאורך הכביש הקרוב וכעבור כמה דקות נכנסת ליער. המסלול של היום השני הוא בעיקר מישורי מידי פעם ירידה או עליה קטנה והוא עובר בין יערות מדהימים, שטחים עצומים עם נוף לכיוון הים ולשאר ההרים באיזור, במסלול יש גם סלעים מדהימים שטחים ארכיאולוגיים ותופעות גיאולוגיות מטורפות.
אורך המסלול הוא 14 קמ ולאורכו יש מספר מקומות ביער לעצירה של ארוחה וסתם למנוחה.
בסוף המסלול יש ירידה ארוכה לבקתה השניה בשם kuca alan.
בקתה קטנה שעולה 16 יורו ללילה, אין שם מטבח אך הם מציעים ארוחת ערב ובוקר שעולה בין 3-7 יורו תלוי אם תרצו ארוחה צימחונית או בשרית.
בבקתה יש מספר חדרים ומשום שלא היו הרבה אנשים איפשרו לנו לישון בחדר לבד שהיה ממש כיף, בחדרים יש מיטות קומותיים ומצעים על המיטות.
הדבר היחיד שמבאס טיפה זה שאין אפשרות למלא מים וצריך לקנות בקבוקים שכל בקבוק עולה 2.5 יורו.

יום רביעי- Kuca Alan to Skorpovac

מרחק- 20 קמ
זהו היום עם הכי הרבה קילומטרים ולכן יצאנו יותר מוקדם. ההליכה היא כמו ביום השני לרוב מישורית עם מעט עליות ויותר ירידות ( יש ירידה בגובה וניהיה יותר לח וחם).
ידענו שאת היום אנחנו מסיימות במקלט ולא היינו בטוחות אם יהיה שם מספיק מים או אם יהיה בכלל ולכן עצרנו בנביעה שנמצאת כ7 קילומטר לפני הבקתה(אמרו לנו שלא תמיד יש שם מים אבל שהיינו היה). הנביעה הייתה חלשה ממש ולקח למים מלא זמן להתמלא ובשלב מסוים הגיעו שני בחורים מקרואטיה מהצד השני ואמרו לנו שיש מספיק מים אז המשכנו לכיוון המקלט.
במסלול היה יער בשיפוע מטורף שכל העצים היו בנטייה וזה היה קסום, צריך להיזהר שם קצת כי עצים נופלים כל הזמן.
לקראת שש הגענו למקלט ושם חיכה לנו קרואטי בן 70 שמתנדב שם, הוא הביא לנו גיגית לרחוץ את הרגלים ומשקה קרואטי שקוראים לו שנאפ שהוא הכין. בקתה ממש חמודה וקטנה תשע מיטות בסך הכל ויש שם מטבח לבשל אוכל ובירות שהוא מביא ב2 יורו.
בנוסף הוא מביא בקבוקי מים גדולים שאפשר למלא מהם בחינם.

יום חמישי והאחרון- Skorpovac to Klada

מרחק-בערך 12 ק”מ
ביום הזה לא היינו בלחץ כי ידענו שיש לנו רק ירידה כדי להגיע לעיירה שמצאנו בה דירה לסיום הטרק (klada). מה שלא זכרנו זה שככל שיורדים בגובה ניהיה יותר חם ולח ובנוסף לזה שהדרך הזאת הייתה ברובה ללא צל גרם לזה שהיא הייתה קשה.
עצרנו בדרך בצל שמצאנו לארוחת צהריים ולמנוחה אחרי ירידה תלולה וסבוכה ומשם הבנו שחייב להמשיך כי היה מאוד חם גם בצל ולא נשאר לנו הרבה מים. לאחר קילומטר בערך ראינו באר עם מים שהיו נראיים טובים לשתיה אבל לא היה לנו דרך למלא את הבקבוקים אז המשכנו בירידה עד שהגענו לכביש שחיבר אותנו ישר לklada.