20 יום בקמבודיה

שני שותפים בני 23, 20 יום (16.9.19-4.10.19), 500$ (ללא טיסות בנ"ל וטיסה פנימית), שינה בדורמס בהוסטלים. פנום פן -> קמפוט -> סיהנוקוויל (מעבר) -> קורונג -> קורונג סמלואם -> סיהנוקוויל (מעבר) -> סיאם ריפ

תאריך הטיולSeptember 2019
עונה מומלצתאנחנו עשינו בספטמבר - אוקטובר שהיה ה-Low season. מזג האוויר היה חם ולא ירד הרבה גשם.

אמירות כלליות

1. התניידות במדינה
א. יש אפליקציה בשם Pass App (סמל כתום), נותנת אחלה מחירים ואם (לעיתים רחוקות) אין נהגים זמינים אפשר להראות את ההצעה שלה לנהגי טוקטוק מהרחוב.
ב. אלא אם יש לכם סיבה מיוחדת – תתניידו בטוקטוק. אנחנו היינו צעירים ולקחנו מונית מהשדה להוסטל, סתם חבל על הכסף.
2. הזמנת מקומות לינה
א. הזמנו דרך Booking ולפעמים מהאתר של ההוסטל עצמו, שווה להשוות.
ב. שווה להשוות גם עם אתרים אחרים כמו agoda.
ג. לרוב הזמנו ללילה אחד ואז הארכנו במקום אם רצינו. אם אתם טסים בעונה המתוירת קחו בחשבון שאולי לא יהיה מקום בצורה ספונטנית בהוסטלים המבוקשים.
3. טיסות
א. ישראל – בנגקוק
i. לקחנו טיסת צ'ארטר של ארקיע ב-300$ (!), 12 שעות ולא המטוס הכי נוח אבל שווה בשביל המחיר הזה למי שרוצה לחסוך. שימו לב שסטטיסטית הטיסה נוטה לאחר אז הייתי לוקחת טיסת המשך רק אחרי 3-3.5 שעות מזמן הנחיתה המשוער.
ב. בנגקוק – פנום פן
i. לקחנו טיסה של Emirates ב-100$, חברה מדהימה, ממש מומלץ.
ג. סיהנוקוויל - סיאם ריפ
i. יש במסלול הזה סליפר עם מספר דו ספרתי של שעות. אני לא אוהבת נסיעות ארוכות וגם רצינו לחסוך זמן. ממש שווה את זה!
ii. טסנו עם JC international airlines (חברת התעופה הרשמית של קמבודיה) והיה אחלה. עלה 28$ כולל מוצ'ילה בשעות נוחות (הזמנו לערב ליתר ביטחון עם המעבורות מהאיים).
ד. סיאם ריפ – האנוי
i. טסנו עם VietJet שגם היה אחלה, עלה בערך 100$ והתעכב ב-40 דקות.
4. כביסה
א. מומלץ מאוד לעשות שם כביסה, זה נוח וזול מאוד (1$ לקילו זה הסטנדרט, בגדול לוקח 24 שעות עד שמחזירים)
ב. אנחנו עשינו גם כביסה ביום האחרון כדי שלא נצטרך לעשות כביסה בבית.
5. ציוד
א. יש לי רשימת ציוד טובה, תבקשו ממני ואשלח לכם אותה.
ב. כשאתם אורזים באמת אל תארזו הרבה, חבל על המשקל והמקום, יש שם הכל ובזול.
ג. אני הייתי עם הרבה בגדים וציוד עם הרבה נפח אז לקחתי תיק של 75 ליטר שמתחבר אליו תיק של 15 ליטר. היה לי עוד תיק קטן שהסתובבתי איתו.
6. כסף
א. בקטע מפתיע ומעניין המטבע שבו משתמשים בקמבודיה הוא דולר אמריקאי.
ב. רק אם צריך לתת עודף של פחות מדולר משתמשים במטבע המקומי שנקרא ריאל קמבודי.
ג. שער ההמרה הקבוע שמשתמשים בו הוא 1 דולר = 4000 ריאל.
ד. אני אישית באתי עם דולרים מהבית אז לא הוצאתי מכספומטים, אבל יש כאלה שמשתמשים בכספומטים שם, שימו לב לעמלות (הבנתי שבבנק בשם MB bank אין עמלה) ושימו לב שבאיים אין כספומטים.
ה. הם מאוד קפדניים על השטרות, שלא יהיה קרוע או מלוכלך, שהשטרות יהיו חדשים (אם הם מהישנים אז לפחות משנת 2006). הם קצת עושים פרצופים אם משלמים להם בשטרות גדולים אז שווה להביא גם שטרות קטנים מהבית אם אפשר.
7. כרטיס SIM
א. עשינו עם Metfone בשדה, סים לחודש, 7GB ב-7$, היה עם אחלה קליטה (גם באיים).
8. Visa
א. תהליך פשוט בשדה, אצלנו גם לא היה תור, לא צריך להביא כלום מלבד 30$ במזומן, אין צורך לעשות כלום מראש.
9. ביטוח
א. אני עשיתי של passportcard כולל איבוד כבודה וספורט אתגרי, עלה לי 155$ לחמישה שבועות (כולל הטיול שלי בויאטנם) וספציפית גם יצא לי יותר זול להזמין רגיל מאשר עם ההטבה של "חבר".
10. מסמכים
א. אני הבאתי מהבית תיקייה עם הרבה מסמכים חשובים, ממליצה גם לכם
i. צילומי דרכון
ii. עותק של הביטוח ומספרים חשובים של הביטוח
iii. צילומי כרטיסי טיסה
iv. תכנונים והמלצות
v. אישור לימודים באנגלית אם אתם סטודנטים (בשביל הנחות, לא באמת השתמשתי)
11. אפליקציות מומלצות להורדה
א. Passapptaxi – דומה מאוד לאובר, ניתן להזמין טוקטוק וזה חצי מחיר ממה שיש ברחוב. תורידו כבר בארץ כי צריך לקבל איזשהו SMS.
ב. My wallet – נוחה לתיעוד הוצאות וחישוב תקציב.
ג. Maps me – מפות אופליין, מראה מסלול הגעה ליעד ברגל או ברכב (לא הכי מדויק ברמת המטר.
ד. Currency (סמל כחול) עוזר להמיר בקלות.
ה. Trip advisor – לרוב כשרצינו לאכול פתחנו Trip advisor ופחות הסתמכנו על המלצות אוכל של ישראלים.
ו. Booking
ז. Splitwise – אפליקציה טובה לחלוקת הוצאות בין אנשים, שימושי אם אנחנו מטיילים עם אנשים קבועים.
ח. אפליקציית ביטוח אם רוצים
12. תצטרפו כמה שיותר מוקדם לקבוצת "קמבודיה לישראלים" בוואטסאפ, קצת חופר אבל לי זה עזר כשרציתי לחפש המלצות בהיסטוריה. ניתן למצוא לינק אליה ממש בקלות בתגובה של רובי בכל פוסט אפשרי בקבוצת "קמבודיה למטיילים" בפייסבוק.

פנום פן (לילה אחד)

1. התניידות לשם
א. טיסה כמפורט לעיל.
2. אמירות כלליות
א. אין שם הרבה מה לעשות, ממליצה לעשות שם לילה אחד אם מגיעים לשם בערב או רק יום אם מגיעים בבוקר
3. לינה
א. דורמס של 8 ב-mad monkey הוסטל (8.50$, יחסית יקר כפי שהבנו בהמשך הטיול).
ב. יחסית לסניפים האחרים של ה-mad monkey זה היה סניף ממש גרוע, ממליצה ללכת להוסטלים מומלצים אחרים.
4. אוכל
א. אנחנו הגענו בערב והכל היה סגור, שימו לב להתארגן מראש אם אתם מגיעים מאוחר.
ב. יש בית חב"ד למי שרוצה עם מסעדה. בלי קשר, לי בנצי מבית חב"ד עזר להחליף שטרות ישנים לחדשים.
5. מה לעשות
א. נחמד להסתובב בעיר אבל אין יותר מידי מה לעשות.

קמפוט (4 לילות)

1. אמירות כלליות
א. עיר מדהימה עם נופים מטורפים בסביבה, ממליצה בחום!
ב. מפנום פן התלבטנו אם להתחיל באיים או בקמפוט, חשוב מאוד לשים לב למזג אוויר כי חברים שלנו שהחליטו איים ממש התבאסו על המזג אוויר.
2. התניידות לשם
א. הצטרפנו לוואן דרך ההוסטל, עלה 9$ כולל הסעה למקום שהוואן יוצא ממנו.
ב. יצא בבוקר ולקח בערך 3.5 שעות נסיעה.
3. לינה
א. דורמס ב-mad monkey (בערך 6.5$ ללילה), מקום ממש מגניב עם אווירה טובה.
ב. יש open bar (בירה ופונץ' חינם) בין 19:30 ל-20:00, שווה ביותר!
ג. יש גם כאלה שישנים ליד הנהר ולא בעיר, אמור להיות גם נחמד.
א. Espresso cafe – אחלה מקום, פנקייק שווה
ב. Aroma house – לאפות עם בשר או עוף, ממש נחמד, חזרנו לשם שוב אחר כך.
ג. אנשים ממליצים גם על ה-epic art cafe, לא ניסיתי.
ד. יש גם מקום של הפיצות של פרנצ'סקו שזה מישהו שמכין לבד בבית ואמור להיות טוב.
5. מה לעשות
א. סיור יום לחוות פלפלים, האגם הנעלם, מערות, העיירה kep – התארגנו על קבוצה של חמישה עם נהג טוקטוק לכל היום, עלה 9$ לאחד. חלק מהדברים קצת מיותרים (לדוגמה חוות הפלפלים שהתבררה כשורת צמחי פלפל שחור ולא יותר מזה) אבל הנוף לשם היה מדהים וחוויה ממש נחמדה.
ב. שיעור יוגה ב-simple things (5$), היה ממש נחמד, קצת קשה לחסרי ניסיון. במקום הזה יש שיעורי יוגה כל בוקר ואוכל צמחוני טבעוני נחמד (קצת overrated בעיניי).
ג. לשכור קטנוע ולעלות את הר בוקור – מדהים! מומלץ בחום גם לחסרי ניסיון על קטנוע, קולטים את זה ממש מהר וזו חוויה משוגעת. אנחנו נסענו בקבוצה ביחד עם חבר'ה עם ניסיון ושעלו כבר את ההר וזה עזר. הנוף משם מהמם וחבל על הכסף של הסיור יום לשם.
ד. הבנתי ששווה לקחת טוקטוק וללכת ל-kep national park, אנחנו לא הספקנו אבל זה אמור להיות מסלול הליכה טוב.
ה. שווקים – יש הרבה וממש נחמד.
ו. בכללי להסתובב בעיר, זה כיף.

סיהנוקוויל (מעבר)

1. אמירות כלליות
א. האמירה הידועה של להתרחק משם כמה שאפשר. מקום מגעיל, המון אתרי בנייה ומקומות קזינו.
2. התניידות לשם
א. הזמנו כרטיס לאוטובוס תיירים דרך ההוסטל (6$), 4 שעות בערך, נסיעה קצת קשה, יש הרבה קפיצות אז תתכוננו.

קורונג (2 לילות)

1. אמירות כלליות
א. אווירה טובה, אי ממש נחמד, הייתי נשארת שם יותר אם לא היינו מכירים חברות שעברו לאי השני ורצינו להיות איתן.
ב. אם יש לכם שבוע ממליצה על 3 לילות בקורונג ו-4 בקורונג סמלואם.
2. התניידות לשם
א. קנינו במקום שהאוטובוס לסיהנוקוויל הוריד אותנו כרטיס מעבורת הלוך חזור ב-22$, דרך חברת speed ferry Cambodia, היה אחלה.
ב. אצלנו בהוסטל הייתה חבילה של אוטובוס לסיהנוקוויל ב-8 ומעבורת ב-11:30 וידענו שאין סיכוי שנספיק את המעבורת וסתם חבל. אז כדאי להזמין את האוטובוס הכי מוקדם לסיהנוקוויל (8 זה הכי מוקדם שראינו) וכשמגיעים להזמין כרטיס לחברה עם המעבורת הכי קרובה.
ג. שימו לב שאם יש לכם אחר כך טיסה מסיהנוקוויל כדאי לוודא שהזמני מעבורת בחזרה מתאימים לכם.
ד. חשוב מאוד – כשהמזג אוויר לא טוב לא יוצאות מעבורות ואנשים נתקעים ללילה בסיהנוקוויל. תבקשו מההוסטל שלכם לוודא שבאמת מעבורות יוצאות. באופן כללי המעבורת האחרונה יוצאת בערך ב-16:00 אז שימו לב גם לזה.
3. לינה
א. ישנו בהוסטל עם מלא ישראלים שנקרא reef on the beach. התנאים שם די קשים. ב-3$ ללילה אתם מקבלים מיטה, לוקר וכילה נגד יתושים. יש מלא חול, מקלחת מבאסת וזו די התכלבות. אווירה ממש כיפית שם אז שווה לבוא לשם בערב.
ב. אם אין לכם בעיות תקציב יש ליד resort מהמם בשם long set בערך ב-20$ ללילה, עם מים חמים ותנאים נורמליים.
4. אוכל
א. אכלנו כמעט אך ורק במסעדה של ה-reef, אוכל ממש טעים במחירים סבבה.
ב. ב-village אכלנו ב-bamboo pizza שהיה מקום חביב ונתן שתייה חינם בקניית ארוחה.
5. מה לעשות
א. בתקווה למזג אוויר טוב – שבו בחוף, יש מלא ערסלים, תקראו ספר, תשמעו מוזיקה. תענוג.
ב. החופים המהממים הם ה-4k וה-long beach.
ג. כנסו למים באמצע הלילה ותזיזו את המים עם הידיים, תראו פלנקטונים וזה מהמם. ישי גם אפשרות לעשות סיורי פלנקטונים עם סירה מההוסטלים, בעיניי קצת מיותר.
ד. לכו ל-village שיש ליד, זה במרחק 40 דקות הליכה בערך, אפשר גם לקחת taxi boat אבל בעיניי זה חבל כי ההליכה היא בתוך יער ממש מגניב (תביאו אלתוש). שימו לב שבדרך לצד הזה של האי יש גשר חצי בנוי והחצי השני שלו הוא קורה ארוכה וצרה. לא מומלץ לבעלי לב חלש. לי זה היה אחלה אבל היו כאלה שפחות.

קורונג סמלואם (6 לילות)

1. אמירות כלליות
א. אי ממש מגניב, יש בו פחות ציוויליזציה מקורונג.
ב. בחלק המבודד שלו (פירוט בהמשך) אין WiFi אז תתכוננו.
2. התניידות לשם
א. בעיקרון יש שתי אופציות – סירות עם מסלול מובנה והחלפה וסירה ישירה. אנחנו אספנו שמונה אנשים ולקחנו סירה ישירה, עלה 9$ לאחד והיה ממש מהיר. ממליצה, אם מוצאים כמות גדולה של אנשים (זה עולה בערך 70$ לסירה לא משנה כמה אנשים אתם מביאים). הזמנו אותה דרך ה-reef.
3. לינה
א. ישנו ארבעה לילות ב-mad monkey ושני לילות בonederz.
ב. ה-mad monkey (7$ ללילה על חדר של ארבעה, דורמס חוף קלאסיים וטיפה מתכלבים) הוא באזור מבודד של האי, יש לו חוף פרטי ורחוק מהשאר, אין שם WiFi, ואתה די תלוי בהוסטל אז גם האוכל יקר. אני נהניתי מהבידוד אבל יותר נהניתי בחלק השני של האי. ממליצה על בערך 2 לילות שם. כשיורדים מהמעבורת צריך לקחת סירה של ההוסטל לאי (יש להם בשעות קבועות).
ג. ה-onederz (7$ ללילה) היה מדהים, מאוד נקי, היה WiFi, אבל גם הוא עם מים קרים במקלחת אז אל תתלהבו.
4. אוכל
א. בכל הימים ב-mad monkey הייתי מרותקת למיטה עם קלקול קיבה וחום. תשימו לב טוב טוב מה אתם אוכלים באיים כי ההיגיינה שם יחסית ירודה. אל תאכלו ירקות חיים (אני חושבת שזה נבע מכך שאכלתי סלט בהוסטל), אל תשתו מים שלא מבקבוק סגור ותשימו לב למה שמגישים לכם.
ב. בצד של ה-onederz יש אחלה מסעדות. צמוד להוסטל יש מסעדה ממש מגניבה שבה אתם בוחרים נתחים של בשר או עוף או דג ומכינים את זה מולכם, ממש נחמד.
א. לשבת בחוף, לשחות בים וכו'
ב. מופעי אש שמקומיים עושים על החוף, ממש נחמד!
ג. ה-mad monkey מציעים חצי יום סיור שדגים דגים ועושים שנורקלים, אני לא עשיתי כי לא הרגשתי טוב וחלק מהאנשים אמרו לי שהיה כיף וחלק לא. לשיקולכם.
ד. אפשר ללכת ל-sunset beach, 45 דקות הליכה בערך בג'ונגל מאזור ה-onederz, מהמם שם.

סיהנוקוויל (מעבר)

1. אמירות כלליות
א. כאמור, אל תבזבזו שם יותר מידי זמן. אנחנו לקחנו לשם את המעבורת חזור ולקחנו מהרחוב שליד המזח מונית לשדה.
2. התניידות לשם
א. מעבורת חזור, יש לתאם אותה בעזרת ההוסטל שלכם באיים יום לפני.
ב. לגבי מונית לשדה – יש שם נטייה לרמאות. אנחנו היינו חמישה ובסוף מצאנו מונית ב-20$ לכולנו. אין סיבה שתשלמו על הנסיעה הזו יותר מ-4$, תתמקחו על זה.

סיאם ריפ (5 לילות)

1. אמירות כלליות
א. עיר מגניבה ממש, שווה להיות שם לפחות 3-4 לילות כדי לחוות.
2. התניידות לשם
א. טיסה פנימית כאמור, חסך לנו המון זמן וכאב ראש ולא היה יקר.
3. לינה
א. ישנו לילה אחד ב-funky hostel ולא נהננו, לא ממליצה עליו כל כך.
ב. את שאר הלילות ישנו ב-onederz (6.5$) והיה מעולה.
ג. הרבה ישראלים ישנים בגארדן וילג', בעיניי התנאים שם נוראיים, אבל יש שם אווירה טובה אז שווה להגיע במהלך היום.
4. אוכל
א. E7 cafe – מקום מהמם וממש זול, אכלנו שם הרבה.
ב. יש אוכל טעים ולא יקר במסעדה של ה-garden village. למנות לוקח המון זמן להגיע אז קחו בחשבון.
ג. Project Y – יוגורט מגניב בשוק לילה, קצת יקר אבל יש לו סיפור מעניין. זו יוזמה של ישראלי בשם אביב כדי לקדם את החינוך בקמבודיה, הם עושים כל מיני פרוייקטים כדי לממן לימודים באוניברסיטאות למקומיים עם פוטנציאל. ממש נחמד.
ד. ב-onederz יש אוכל טעים ופנקייק שווה.
5. מה לעשות
א. סיאם ריפ מהממת בערב, כיף להסתובב בשוק לילה ובפאב סטריט. יש אחלה שווקים אז שווה לקנות שם אם רואים משהו שאוהבים.
ב. המקדשים – כמובן שחובה. הזמנו טוקטוק ב-6$ לכל אחד לכל היום (18$ סך הכל) שהסיע אותנו בין המקדשים. כניסה למקדשים ל-24 שעות עולה 37$. אנחנו הלכנו בזריחה (יציאה ב-4:30 בבוקר) וחזרנו באזור 13:00 בצהריים כי כבר היה חם והתעייפנו. ממש יפה למי שבקטע של מקדשים, אבל יכול להיות קצת מתיש וחוזר על עצמו. לא חושבת שיש צורך במדריך.
ג. הכפר הצף (15$ כולל הסעות מההוסטל) – הזמנו דרך רובי, נחמד מאוד, חצי יום שבו נוסעים לכפר הצף, שטים בסירות ובסוף רואים את השקיעה. יש גם אופציה בתשלום לעשות שיט בסירות קטנות, לדעתי מיותר.
ד. הסיור של סאמבט (12$)– בחור מקסים שעושה סיור יום בכפר שנקרא buffalo village. עושים טיול רגלי ברחבי הכפר, רואים איך הם חיים, מסתובבים בשוק, במקדשים שלהם, שומעים סיפורים על התרבות וההיסטוריה הקמבודית. בנוסף, הולכים אליו הביתה ומכינים ביחד ארוחה, עושים סדנת קש קטנה, רואים חוות תנינים ועוד. בעיקרון זה כולל התנדבות בבית הספר של סאמבט אבל כשאנחנו היינו הם היו בחופש גדול אז רק ראינו איזה שיעור של כיתה י"ב (שלמדו לחשב גבולות באינפי!). כיף ואותנטי, שווה ביותר.
אפשר למצוא אותו בפייסבוק תחת Cambodian village experience.