טרק מעבר טוסור לא על דרך ג'יפים

טרק של 3.5 ימים ברכס שדרומית לאיסיק קול, מכביש הכורים של Barskoon דרך מעבר טוסור ועד לכפר טמגה.

תאריך הטיולJune 2023
משך הטיול3.5 ימים
עונה מומלצתיוני- ספטמבר

הקדמה

ביוני 2023 יצאנו לטרק 3.5 ימים שבנינו דרך מעבר טוסור. בגלל שהאביב התאחר והשלגים הופשרו מאוחר, חיפשנו טרק עם פאס שלא יהיה מכוסה בשלג. בגלל שמעבר טוסור הוא דרך ג'יפים שמפנים עם מפלסת, בדקנו את העבירות שלו דרך הcbt ואמרו לנו שהוא פתוח.

יצרנו טרק של 3.5 ימים (היום הראשון חצי יום והיום האחרון גם קצר יחסית) שיעבור בכמה שפחות דרכי ג'יפים והתוצאה הייתה אחד הטרקים היפים בעשינו בקירגיזסטן, אם לא הכי יפה. עם זאת הטרק היה קשוח מאוד, בעיקר מבחינת מעברי מים ושביל פראי שלא תמיד קיים.

יתרונות הטרק

- טרק גבוה שהתאפשר גם בחודש יוני

- קל לבירור לגבי עבירות הפס

- אפשר להתחיל בגובה 3000 ועולה רק עד גובה 3900 אז מבחינת עליות לא שובר רגליים.

- מגוון מאוד מבחינת נופים ושילוב נכון בין שבילים לא קיימים לדרכים נוחות לדפוק בהם הליכה רציפה.

יום ראשון- חצי יום הליכה לעומק השטח

ישנו בלילה שלפני בגסטאהוס מומלץ מאוד בטוסור- eldos Ata eco. המארחת לא כל כך אוהבת שמבשלים אצלה אבל האוכל שלה מצוין ומעולה גם לצמחונים וטבעונים.

בבוקר תפסנו טרמפים לbarskoon, עיירה מזרחית לטוסור. בעיירה יש סופרים גדולים יותר מהמכולת בטוסור. בעיירה יש גם תחנת מוניות בה תוכלו לקחת מונית לתחילת המסלול ב3000 סום.

דרומית לbarskoon יוצא כביש גישה ארוך מאוד למכרה זהב בהרים. הדרך מאוד נוחה לתחילת טרקים כי זו דרך עבירה לכל רכב שמגיעה עמוק לשטח ולגבהים רציניים. הנסיעה לתחילת המסלול היא בערך 20 דקות מברקסון, אחרי הסרפנטינות הראשונות בכביש. בסרפנטינה האחרונה נעצרים עם המונית ברחבת עפר קטנה ומתחילים את הטרק. השביל לוקח מערבה.

ביום הראשון הלכנו בערך 5 שעות מערבה. השביל בחלק הזה די נוח ונעצרנו בגובה 3500. העמק הולך ונהיה יפה יותר. הוא מתחיל כעמק ירוק ודרמטי אך הופך עם הזמן למשהו שונה מכל מה שראינו בקירגיזסטן- נוף אחו שמזכיר קצת טונדרה, הרים דרמטיים ושחורים שמכוסים בשלוגיות. לי זה הזכיר תמונות מאיסלנד.

יום שני- "עמק השלווה" והפאס- שלוליות ומעברי נחל

התעוררנו והמשכנו בהליכה לכיוון מעבר טוסור, במטרה לעבור אותו אחר הצהריים. לעמק שהלכנו בו קוראים "עמק השלווה" (זה אפילו כתוב בmapy.cz). שלו, אבל קשוח.

ההליכה ביום השני קשה מאוד בגלל מעברי מים רבים, חלקם גלויים וחלקם לא (מסתתרים מתחת לדשא). בשלב מסוים ויתרנו על הניסיון לדלג מעל כל שלולית ופשוט הלכנו יחפים, הקרקע ממש מאפשרת את זה.

השביל לא ממש ברור ועדיף ברגע שאתם מוצאים מקום לעבור לגדה הצפונית של הנחל. אמנם השביל מסמן כאילו הוא חוצה את הנחל אבל בדיעבד היינו צריכים לחפש מקום לחצות בו ובסוף עשינו מעבר מים רציני. הוא דרש להוריד מכנסיים, להשתמש במקלות וללכת במים אבל הוא לא הרגיש מסוכן או סוחף.

השביל ממשיך מערבה ואחרי ה"חצייה" וקצת לפני האגם הוא נהפך לדרך יותר מסודרת (זה גם מסומן בmapy.cz, שימו לב להבדל בין פס דק לפס עבה).

הגענו לשביל ג'יפים של הפס לקראת 14:00 והתחלנו לעלות. בדיעבד, מזג האוויר אמנם לא צפוי אבל כמעט תמיד יש גשם אחר הצהריים. הגשם הכה בנו על הפס בצורת ברד כבד וברקים רציניים. אולי עדיף להתאים את הטרק ככה שעוברים את הפס על הבוקר ואז גם יש סיכוי לראות יותר טובה.

ירדנו מהפאס צפונה על דרך הג'יפים עד לגובה 3500 ושם הלכנו לישון.

יום שלישי- ירידה לכיוון עמק טמגה

בבוקר ירדנו על דרך הג'יפים עד לגובה 3250. שם, קרוב לאגם קטן שמסומן בmapy.cz, התפצלנו מהדרך בשביל הולכי רגל לכיוון מזרח. זה השביל שאותו לוקחים עד סיום הטרק בעמק של טמגה.

השביל הולך באחו יפיפה על צלע ההר. יש מעבר נחל אחד רציני- בנחל טמגה עצמו. הנחל הוא נחל די רציני שלא נראה שכדאי לעבור בתוך המים. מעל המקום בו מסומן שהשביל חוצה את הנחל יש גשר עץ של רועים! הרבה מעל המעבר, בערך 20 דקות של עליה במעלה הנחל. בלי ייאוש, בסוף מגיעים לגשר.

אחרי הגשר התמקמנו ללינה, לא אחרי שרועה על סוס הציע לנו להתארח לצ'אי אצל המשפחה שלו בבקתה.

יום רביעי- עמק טמגה עד לכפר טמגה

ירדנו בשביל שלעיתים הוא דרך ג'יפים ולעיתים לא, עד לכפר טמגה. אחו ירוק שנכנס ליערות מחטניים כשברקע הרכס ומקדימה תצפית לאיסיק קול. כיוון שהתעוררנו לבוקר גשום מאוד, יצאנו מהאוהלים רק ב11:30 והגענו ב16:30 לכפר. ללא הגשם זה היה רק חצי יום, אבל תמיד להשאיר זמן להתעכבויות גשם...

טמגה הוא כפר רוסי אפרורי למדי. מטמגה תפסנו טרמפים חזרה לכפר טוסור, סחוטים (תרתי משמע) ומאוד מאוד מרוצים

חוכמת הבדיעבד

הטרק הוא מאוד ורסטילי. אם עייפים אחרי הפאס- אפשר לרדת עד טוסור על דרך הג'יפים תול כמה שעות.

אפשרות נוספת היא לקחת מהפיצול ביום השלישי (בין דרך הג'יפים לשביל לטמגה) מערבה דווקא ולהגיע עד bokonbaevo- עיירה גדולה מערבית לטוסור. זה גם המסלול שהcbt הציע לנו. הcbt טוען שזה מסלול ל4 ימים, אבל הם נשמעים 4 ימים ארוכים.

לגבי גשם- להתכונן לגרוע מכל. לבוא גם עם מכנס גשם, כיסוי גשם טוב לתיק ולארוז סט יבש ושק"ש בתיק. מה שמנחם הוא הידיעה שהגשם בסוף מפסיק ולא היה לנו גשם של יום שלם. רוב הממטרים הפסיקו אחרי שעה. ממליץ גם על סנדלים למעברי נחלים והליכה בשלוליות. לא היה צורך בחותלות או קרמפונים וההיה רק מקטע אחד של שלג על הפאס, כזה שעביר בהחלט גם עם נעלי ספורט.

ודבר נוסף- חשוב להדגיש לנהג מונית בברסקון לאיפה בדיוק אתם צריכים. שלא יעצור לכם באמצע הדרך ויבקש תשלום נוסף על להמשיך.