טיול יום (עם אופציה לעד 3) לאגמי הdamjhailoo ליד סארי מוגול

טיול יום מקסים, עם אפשרות להרחיבו לטיול של יומיים או שלושה לעמק ירוק, אוסף של אגמים בגובה של מעל ל-4000 מטרים, ונוף לרכס הפמיר והלנין פיק.

תאריך הטיולSeptember 2019
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתמאי-אוקטובר

לאחר שסיימתי את הטרק המעגלי של סארי מוגול נותרתי נפעם מיופיו של העמק, תחזית מזג האוויר לימים הקרובים הייתה מעולה (אמצע-סוף ספטמבר) וחיפשתי עוד אופציות טיול באזור.
במפה של הרי ה-Alay מופיע המסלול הנ"ל כטיול יום (מסומן בכחול) כולל הקפצה עם רכב. תיירים שפגשתי סיפרו לי על האפשרות להרחיבו ל2-3 ימים ולבסוף מכיוון שטיילתי לבד, לא מיהרתי, והתקמצנתי, בחרתי לעשותו במשך יום וחצי, כולל לילה בשטח, ללא תשלום להסעה.

אפרט כאן על מספר אופציות:
1. טיול יום לאגמים (6-9 שעות הליכה), מחייב רכב בהלוך וחזור (עולה 3000 סום נכון לספט' 19)
2. טיול של יומיים לאגמים, הליכה רגלית של דרך הרכב - המסלול שאני עשיתי.
3. טיול של יומיים-שלושה לנחל מצפון לכפר Kashka-suu, ועליה דרך פס פשוט המתחבר לאגמים - מסלול שהומלץ לי על ידי תיירים שפגשתי, אינו מסומן אך לא אמור להיות קשה במיוחד. מחייב להצטייד באוהל ומזון.

בעמק עצמו יש עוד מגוון אפשרויות של טרקים ואני בהחלט ממליץ לבלות כאן שבוע במהלך הטיול (אפשר אפילו יותר, תלוי במז"א ובתכנון שלכם).

הערה: שם הטרק והאזור מאויית באופן שונה במפות השונות. האגם הראשון נקרא kosh-kel או לחלופין kosh-köl (ולא להתבלבל עם אתר בעל שם דומה בצפון המדינה) ואילו האגמים האחרים נקראים damjailoo או damdzhailoo

אני ממש ממליץ על אפליקציית maps.cz לניווט. היא מכילה את כל המידע שיש בmaps.me (שבילים וכו') + טוגורפיה של קווי גובה כל 10 מטר. היא פועלת באוף ליין (הקובץ שמורידים יחסית כבד, מחקתי אחרי הטרקים). אני ממליץ עלייה מכיוון שהיא מכילה קו גובה כל 10 מטר ואת השבילים של מפס מי, שלא כמו אפליקציות אחרות שלרוב מכילות קווים רק כל 50 מטרים, ככה שקל יותר להתמצא איתה בשטח.

טיול יום

את המסלול ניתן לעשות כטיול יום.
כאשר שאלתי בסארי מוגול את מוסא (בעל ההום-סטאי בו ישנתי, מומלץ, 1000 סום ללילה עם ארוחת בוקר וערב) על עלות ההסעה הלוך וחזור נאמר לי, שנכון לכתיבת שורות אלו המחיר הוא 3000 סום לנהג שמביא אתכם לתחילת המסלול ומחזיר אתכם ממנו (המחיר יכול להתחלק בין 3-4 אנשים, ואולי אף יותר).
אם בוחרים לעשות זאת כדאי לצאת בשעה מוקדמת מסארי מוגול, נוסעים כ-20 ק"מ מערבה לדרך עפר שלאחר הכפר kashka-suu (מסומן במפה) ממנה הרכב נכנס לשטח.
הרכב מטפס עלייה לא קצרה, ואני מעריך שאחרי נסיעה של משהו כמו 45 דקות תגיעו לעמק ירוק בו מתחיל המסלול.

הדרך מסומנת ב-maps.me (וב-maps.cz) עד לסוף שביל הג'יפים ואז נעלמת. אך אל-חשש, השביל ברור ונוח. פשוט הולכים בעלייה יחסית מתונה על הגדה השמאלית (מערבית) של הנחל, שמלווה אותנו מימין לכל אורך הדרך. לאחר כשעתיים עד 3 של הליכה מנקודת ההורדה מגיעים לאגם הראשון, שנקרא kosh-kel. קצת לפניו השביל שב להיות מסומן באפליקציה. לפני העליה לאגם נחצה את הנחל לגדה הימנית (מזרחית) ונטפס ממש בסמוך אליו בעליה מעט יותר תלולה, אשר בסופה יתגלה לנו האגם. בסוף ספטמבר לא הייתה בעיה לחצות את הנחל על גבי האבנים.

את האגם מקיפים מימין וממשיכים עם השביל שמטפס אל עבר האגמים הבאים בעלייה ששוב נהיית תלולה יותר. לפנינו נראה כיפה בולטת שאנו מטפסים לקראתה, בדרך נעבור משמאלנו אגם קטן נוסף (השביל לא יורד ממש אליו). לאחר כשעה של הליכה מהאגם הראשון יתגלה לפנינו אגם damjailoo הראשון, ומהכיפה או מהמשך השביל נוכל לראות גם את השני שלידו (תמונות מצורפות).
משני האגמים הללו ניתן להמשיך לאגם רביעי, הנמצא מצפון להם (ראו סימון במפה).
כמו כן, לפי הסימון במפה נראה שיש במרחב אגמים נוספים גבהים גבוהים יותר, וכן שביל שממשיך לאוכף בגובה 4650. לא ניסיתי לטפס לשם ואינני יודע האם השביל באמת קיים בשטח (או מה מצב האגמים).

ניתן להסתבוב בכיף במרחב האגמים, לאכול שם צהריים וכשנמאס - לחזור על עקבותינו. זמני הליכה:
עד האגם הראשון - שעתיים עד שלוש שעות הליכה.
עד האגמים הבאים - שעה נוספת.
לאגם הרביעי - עוד 20-30 דקות.
חזרה למטה - 2.5-3.5 שעות.
בסה"כ, עם עצירה לארוחת צהריים מדובר על מסלול של 6-9 שעות, כ22 ק"מ. תלוי אם תמהרו או תשבו בנחת. אני בהחלט ממליץ לצאת מוקדם כדי להינות מהאגמים בשעות הנעימות של היום ולצאת מהשטח לפני רדת החשיכה.
(אני ממליץ לפתוח את התמונות בהגדלה כי הן נחתכות בתצוגה המקדימה :)

טיול של יומיים

מכיוון שהיה לי זמן, רצון לטייל לבד ומעט נכונות לשלם 3000 סום החלטתי לצאת לדרך ללא הקפצה.
יצאתי מסארי מוגול בשעות הצהריים ועמדתי על הכביש מחוץ לכפר לכיוון מערב לתפוס טרמפ. לא עוברות מכוניות רבות בכביש הזה, אבל אחרי כרבע שעה הגיע רכב ונדחפתי בין 6 ילדים במושב האחורי.
הורתי לנהג לעצור מעט אחרי הכפר kaska-suu והתחלתי ללכת על דרך הג'יפים המסומנת במפה. האמת היא שחתכתי את דרך הג'יפים והלכתי שם יחסית באזידוך לכיוון המיועד (ניווט עם maps.cz), אבל אני לא חושב שזה קיצור משמעותי ועדיף לדבוק בשביל הג'יפים, גם לשם הסיכוי שמישהו יעבור עליו ויציע טרמפ.
השביל עצמו לא מאוד מעניין אבל הנוף פשוט משגע, מדובר בכ10-12 ק"מ של הליכה בעלייה משמעותית, ובספטמבר המסביב היה צחיח בגובה זה.
אדגיש שלאורך השביל אין מים בעונה זו והעובדה שלא יצאתי עם הרבה מים עלי קצת הלחיצה אותי, עד שלאחר כ3 שעות הליכה מהירה הגעתי לחיבור עם הנחל, שם מילאתי מים (חובה לטהר, יש שם מלא מרעה).
המשכתי ללכת עוד כשעה-שעתיים עם המסלול שכבר לא עביר לרכב וקבעתי את האוהל שלי בגובה של 3800 מטר במישור נחמד. למעשה אפשר לישון בכל מקום בעמק הזה (רק שימו לב לגובה והאם אתם מאוקלמים), והבנתי שבשלב מוקדם יותר של העונה ניתן למצוא שם גם מקומיים שחונים שם לקיץ ואולי אף להתארח אצלם (לא הייתי בונה על זה, אבל אפשר לשאול בסארי מוגול לפני שיוצאים).
בבוקר השארתי את מרבית הציוד באוהל ויצאתי להמשך המסלול עם תיק דיי ריק, הלכתי כמתואר בפרק הקודם. בצהריים חזרתי לפרק את האוהל ולקחת את שאר הציוד (אף אחד לא נגע בכלום, וגם כמעט לא היו שם אנשים) וירדתי חזרה למטה. לאורך שביל הגי'פים בירידה קיוויתי לתפוס טרמפ, שהגיע כאשר סיימתי את הירידה כבר ואיתו חזרתי לסארי מוגול.
סה"כ העלייה בשביל הג'יפים לתחילת המסלול מוסיפה כ-4 שעות הליכה והירידה עוד כשעתיים וחצי-3 (הליכה בקצב מהיר)
במסלול עצמו כמעט ולא פגשתי מטיילים נוספים.

טיול של יומיים-שלושה

תיירים צ'כים שפגשתי בסארי מוגול המליצו לי על המסלול שסימנתי באדום על המפה.
אינני בטוח מה תוואי הדרך, וגם לא מצאתי תיאור מסודר שלה, עם זאת, נראה שזה שביל לא מאוד מסובך ואפשר לנסות לברר עליו עוד פרטים עם הCBT (לי הם סתם ניסו לדחוף מדריך ולא ממש עזרו).
הרעיון הוא להגיע לכפר kaska-suu ולצאת ממנו לנחל שעולה צפונה עד למפגש נחלים רחב בגובה 3400 מטר~ במפגש הזה פונים שמאלה, מערבה ועולים עם נחל שמטפס עד לפס הסמוך לאגמים. על פי הצ'כים השביל מצדו הדרומי של נחל זה (גדה שמאלית) ברור וקל להליכה, וקיים גם שביל בצדו הצפוני. את הפס עצמו (4170 מטר) ראיתי מן העבר השני שלו בטיול שלי והוא באמת לא נראה מאיים או מאתגר במיוחד, אך אדגיש שלא הלכתי בשביל זה ואינני בטוח מה מצבו.
כתלות בשעת היציאה ביום הראשון וההספק בעלייה ניתן לישון איפשהו בנחל איתו עולים לכיוון מערב, או אפילו להספיק לחצות את הפס ביום זה ולישון על המסלול היומי מתחת לאגמים (3900 מטר לערך). ביום השני ממשיכים בהליכה לכיוון האגמים לפי המסלול היומי ויוצאים עם רכב\ברגל\ישנים עוד לילה בעמק ויוצאים ביום הליכה קצר בבוקר שלמחרת.

מסלול זה נשמע לי מאוד נחמד ולא קשה במיוחד בהשוואה לאזור. עם זאת, הוא עובר בגובה רב ויש לוודא שאתם מאוקלמים אליו, להצטייד במפה ואפליקציית ניווט ולהזהר, שכן השבילים לא מאוד ברורים מכיוון שאזור פחות מתוייר. אני טיילתי לבד ולכן לא רציתי לצאת אליו לבדי, אם מישהו עושה אותו, או מנסה - אשמח שתכתבו בתגובות למען המטיילים הבאים.