אחד הטרקים היפים בקירגיזסטן - Holy Lake Trail

חמישה ימים לא קלים בטרק יפהפה, צפונית לעיירה ארסלנבוב (Arslanbob) שממוקמת לא רחוק מהגבול עם אוזבקיסטן

תאריך הטיולSeptember 2012
עונה מומלצתיוני - אוק'

הגעה לארסלנבוב

לפני שהגענו לטרק הנ"ל טיילנו באיזור קרקול (מזרח קירגיזסטן), אחרי שבדקנו את הנושא הבנו שהדרך הכי מהירה להגיע לארסלנבוב היא לחזור לבישקק ומשם לנסוע דרומה.
האופציה השניה היא לנסוע ל-Naryn ומשם לנסוע דרומה אבל הכבישים שם לא מהירים ולכן זה לוקח יותר זמן.

כדי להגיע ל-Arslanbob צריך להגיע קודם כל ל-Bazar korgon (עיירה שנמצאת על הכביש הראשי בין בישקק ל-osh) ומשם לנסוע צפונה ל-Arslanbob.
אין מרשוטקות (מוניות שירות) ואין אוטובוסים שנוסעים דרומה, הדרך היחידה להגיע היא באמצעות מונית משותפת (מונית של 7 מקומות, הנהג אוסף אנשים ושהוא ממלא את המונית יוצאים לדרך).

אנחנו תפסנו מונית ב- New bus station בבישקק והנסיעה עלתה לנו 1200 סום לאדם (קצת פחות מ-100 ש"ח) עד ל-Arslanbob.
את הנסיעה הלוך עשינו בלילה - יצאנו ב-19:00 והגענו ב-08:30, מה שמאוד לא מומלץ לעשות.
הנהג שלנו גם חשב שהוא נהג מירוצים ונסע כמו משוגע ובאיזשהו שלב הוא היה עייף ופשוט עצר בכל חצי שעה לישון בצד.
את הנסיעה חזרה עשינו ביום וכולנו הסכמנו פה אחד שזה עדיף בהרבה גם מטעמי בטיחות וגם בגלל שהנופים מדהימים! לאורך כל הדרך.

הכנות לטרק

ה-CBT בארסלנבוב יותר טובים בכמה רמות מהחברים שלהם בקרקול.
החבר'ה שם ממש נחמדים, מדברים אנגלית מצוין ונותנים הרגשה שהם באמת רוצים לעזור.

כמה דברים שחשוב לדעת על הטרק:
1 - אין מפות נורמליות .
יש איזה מפות ישנות של 1:100,000 שאחד החבר'ה שלנו מצא באינטרנט אבל האיכות ממש נמוכה ולא מומלץ בכלל להסתמך עליהם.
2 - אין שביל/סימון
3 - באוקטובר יורד שלג מידי פעם והשלג הטרי מקשה מאוד על ההליכה.\

מדריך -
אנחנו תכננו לצאת ללא מדריך ולאחר שהבנו את התמונה , חשבנו שוב ולקחנו מדריך.
בדיעבד - ההחלטה הכי טובה שלנו בטיול.
עלות מדריך ליום - 1200 סום

אוכל -
לאורך כל הטרק לא רואים אף אחד...אז כדאי להצטייד במספיק אוכל.
החנויות נמצאות לא רחוק מה-CBT, אין שם הרבה דברים כמו במקומות הגדולים אבל זה מספיק לטרק.

מים -
כמו ברוב קירגיזסטן, לא חסרים נחלים למלא את הבקבוק או שלג שאפשר להמיס אז בקבוק של ליטר וחצי לבן אדם מספיק בהחלט וכמובן גם מטהרי מים לנחלים הנמוכים.

ציוד -
איזור ארסלנבוב פחות קר אבל עדיין בלילות הטמפ' יורדת כמה מעלות טובות מתחת לאפס אז חשוב להשקיע בלבוש מחמם.

היום הראשון

קבענו עם ה-CBT לפגוש את המדריך ב-09:00 בבוקר, בפועל יצאנו רק ב-11:00 לאחר התארגנויות אחרונות שלנו ושלו.
למדריך שלנו קראו פאזיל והוא היה פשוט מדריך מצוין! ממליץ עליו בחום.
היום הראשון בניגוד לשאר הימים של הטרק היה גשום וערפילי ולא אחת עצרנו בצד מתחת למחסה כשהגשם התחזק.

לאחר כ-4 שעות של הליכה הגענו למקום יפהפה ליד נחל ושם הקמנו את האוהלים ועשינו את הלילה.
בימים יותר יפים ניתן להתקדם עוד ולקצר מהיום למחרת אבל המז"א הכתיב אחרת.

היום השני

היום הזה הוא יום ארוך!! וגם הכי קשה בטרק.
הגשם של אתמול ניקה את כל האובך שהיה והראות היתה מדהימה אבל בנוסף לזה ירד לא מעט שלג בחלקים היותר גבוהים מה שעשה את היום להרבה יותר מאתגר..

הטיפוס עד לפס שבגובה 3700 לקח לנו לא מעט זמן וככל שטיפסנו יותר, כך גם העלייה נהייתה יותר תלולה.
במקומות מסויימים בעליה צריכים לטפס גם עם הידיים, לדעתי זה היה אחד הפסים הקשים שעברתי (כנראה שהשלג הטרי גם הוסיף לחוויה).

במס' נק' תצפית בעלייה אפשר לראות מעולה את יער האגוזים הענקי שבסמוך לארסלנבוב וגם עוד רכסי הרים שנמצאים באיזור אוש.
לפס עצמו הגענו ב-17:00! ומשם התחלנו את הירידה כאשר ידענו שב-19:30 כבר נהיה חשוך וצריך עוד זמן להקים את האוהלים וכו'.
פאזיל המדריך לא נראה מודאג במיוחד והרגיע אותנו כל הזמן שאנחנו בסדר עם הזמנים.

המפנה הצפוני של ההר, אליו מגיעים לאחר הפס היה מושלג בהרבה מקודמו והירידה היתה מתישה מאוד.
השלג היה כל כך רך והגיע לעומק של 50 ס"מ ומעלה מה שהפך את ההליכה לאיטית מאוד והזמנים התקצרו.
ב-19:30 עשינו הפסקה ופאזיל בחצי רוסית חצי אנגלית הצליח להסביר לנו שנצטרך ללכת בלילה ולהגיע עד לאגם כי שם יש בקתות ואם נקים את האוהלים על השלג יהיה לנו קר מאוד.
הוצאנו את הפנסים שלנו מהתיקים והתחלנו ללכת בשלג...
לקראת 21:30 סוף סוף הגענו ל-Holy lake ושם מצאנו באמת בקתה עם מלא שמיכות בתוכה.

יום הליכה של כמעט 14 שעות נגמר!

היום השלישי

לאחר היום הארוך החלטנו לקחת חצי יום מנוחה ופשוט לשבת ליד האגם.
אומרים שמוקדם יותר בעונה אפשר לראות את האגם בצבעי טורקיז אבל גם אצלנו הוא היה ניראה לא רע.
ב-14:00 כבר רוב הדברים שנרטבו מאתמול התייבשו והיינו מוכנים להתחיל ללכת שוב.
בניגוד לאתמול, ביום זה כמעט לא הלכנו על שלג והמז"א המשיך להיות מעולה.

ממשיכים בתוך הנחל תו"כ מעבר באגם הקטן ובאיזשהו שלב מתחילים שוב לעלות..
לקח לנו 4 וחצי שעות עד שהגענו לנק' בה פתחנו את האוהלים - אחד המקומות היותר יפים שהייתי בו, עם נוף מדהים להרים שמסביב.

היום הרביעי

אחרי לילה קפוא, היה קשה מאוד לצאת מהאוהל..
רק כשהשמש בצבצה מההרים התחלנו להתארגן לעוד יום הליכה.
שוב, יום מדהים בלי עננים.
החצי הראשון של היום מתאפיין בהליכה יחסית במישור ב-2/3 גובה של ההר.
עלייה אחת גדולה שלקחה לנו בערך שעה - שעה וחצי היוותה את רוב העליות לאותו יום ולאחר מכן מתחילים לרדת פחות או יותר עד לגובה בו התחלנו את הטרק.

עצרנו לישון במקום שמרוחק כ-שעתייים וחצי מארסלנבוב ויכלנו לסיים גם באותו היום אבל החלטנו שאין מה למהר ועשינו לילה נוסף בשטח במקום יפהפה.

היום האחרון

אחרי כמעט שלוש שעות הגענו בחזרה ל-CBT , אמרנו תודה למדריך ונשארנו עוד יום בעיירה.
טרק מומלץ מאוד!

דברים נוספים לעשות בארסלנבוב

טרק ל-Toktogul-

ממה שהצלחתי להבין מפאזיל - המדריך , יש עוד אופציה לעשות טרק ולסיים אותו באגם Toktogul.
אני לא יודע בדיוק כמה ימים זה לוקח אבל שווה לבדוק עליו.

טיול סוסים לאגם הקדוש -
ניתו לשכור מה-CBT מדריכים וסוסים.
זה לוקח שלושה ימים - יומיים עד לאגם ויום אחד בחזרה.

יער אגוזים, מפל קטן ומפל גדול -
טיול יומי שאפשר לעשות מסביב לארסלנבוב - נחמד מאוד בעונה שהמקומיים אוספים את האגוזים.

כנראה שיש עוד דברים...שווה לבדוק באתר של הCBT.

• לקחת מדריך
  • הלינה בארסלנבוב היא ב-Home stay , סוג של צימרים (עולה 350-400 סום לבן אדם). הכל דרך ה-CBT
  • נסיעות ארוכות במוניות - אומרים שכדאי לקחת נהגים מבוגרים כי כנראה שהם עושים משהו בסדר אם הם עדיין חיים