דרום קזחסטן

קזחסטן היא הגדולה שבמדינות מרכז אסיה וכוללת בתוכה טבע מדהים ורב- גוני של הרים מושלגים ויערות לצד מדבריות וקניונים צבעונים, כל זאת לצד תרבות מקומית מסקרנת וערים מודרניות.

תאריך הטיולSeptember 2018
עונה מומלצתמאפריל עד אוקטובר

קזחסטן היא מהמדינות הגדולות בעולם (תשיעית מבחינת שטח) עם חלק קטן באירופה, גבול עם סין ומיעוט רוסי גדול, דבר שהופך אותה לכור היתוך מעניין תרבותית. בעבר עבר בקזחסטן חלק מדרך המשי, לאחר מכן היא נכבשה ע"י הצארים ולבסוף הפכה לרפובליקה סובייטית בבריה"מ. את עצמאותה קיבלה ב-1991 ומאז היא שחקן משמעותי בפוליטיקה בינלאומית (מקיימת יחסים עם כל חברות האו"ם ומארחת ועידה שנתית לפיוס בין דתי, למשל). בשונה משכנותיה כאן העבר הסובייטי כבר לא כל כך מורגש, אלמטי (אלמא אטא) היא עיר עם גורדי שחקים מערבים, קניונים ענקים ומטרו מצוחצח וחדש, אולי הודות לנפט והגז הטבעי המצויים בה בשפע. מבחינה דתית רוב האוכלוסיה מוסלמית סונית ומיעוט נוצרי גדול, כמו כן יש קהילה יהודית קטנה (0.2% מהאוכלוסיה) בעיקר בערים הגדולות. השפה המדוברת היא קזחית ולצדה רוסית והמטבע המקומי הוא טנגה (Tenge) כאשר 100 טנגה=1 שקל בערך.

כאמור קזחסטן מודרנית משכונותיה במידת מה, בסופרמרקטים יש יותר מגוון מאשר בקירגיזסטן (למשל), יש קווי אוטובוסים בין עירונים וקווי מטרו בערים הגדולות, היא טיפה יותר יקרה מקירגיזסטן אבל עדיין מאוד נוחה לכיס. החל משנת 2017 אין צורך בויזה לישראלים המבקרים בה.

דגשים לטיול בקזחסטן

תחבורה: כאמור בתוך הערים ובין הערים הגדולות אין בעיית תחבורה אך לאתרי הטבע (כפר סאטי, קניון צ'ארין, אלטין אמל וכו') אין תחבורה ציבורית ולכן ההגעה אפשרית על בסיס מוניות או השכרת רכב, פגשתי ישראלים ששכרו שם רכב (והדגישו שצריך להיזהר מאוד מהשוטרים הקזחים) והגדילו משמעותית את מרחב הגמישות שלהם, אנחנו העדפנו לא לנהוג שעות ארוכות ונסענו על בסיס מוניות משותפות או טרמפים. לקחנו כמה פעמים טרמפים עם מקומיים (באתרי טבע, מחוץ לעיר) והם היו מאוד נחמדים, רק חשוב לומר להם כבר בהתחלה שאתה מעוניין בטרמפ ללא כסף ולכן פשוט תאמרו איך שעוצרים לכם "בלי כסף" (ביז דנג, biz deneg. ברוסית- без денег). חשוב לבדוק מחירים מראש במוניות המשותפות שאתם רוצים לקחת (תשאלו אנשים שהיו שם וכו' מה מחיר סביר) כי גם שם יש שיטת מצליח של זריקת מחירים מופקעים לתיירים תמימים. המלצה למציאת קווי תחבורה בערים היא אפליקציית 2GIS שעובדת כמו Moovit אבל offline ושימושית מאוד בקרב הארצות הדוברות רוסית. הצילה אותי באלמטי כמה פעמים.
לינק להורדה- https://play.google.com/store/...

הגעה ל/מ קירגיזסטן: לוקחים מרשרוטקה מבישקק מתחנת האוטובוסים המערבית (Western Bus Station, Западный Автовокзал) ונסיעה עולה 500 סום לאדם ולוקחת כ-5 שעות, תלוי בנהג ובמעבר בגבול. אחרי 30 דקות של נסיעה מבישקק מגיעים למעבר הגבול אק- ז'ול/ קורדאי (תלוי באיזו מדינה) ויורדים ועוברים אותו ברגל, המעבר די מהיר ואפילו לא העבירו את התיקים שלנו בשיקוף (רק כלבים רחרחו) ובסופו מחכה הנהג עם המרשרוטקה ונוסעים עוד 4 שעות עד אלמטי, ירידה בתחנת האוטובוס סאיראן (Sayran Bus Station, Автовокзал Сайран). בכיוון ההפוך לוקחים מרשרוטקה מתחנת סאיראן, 2500 טנגה ליחיד, ויורדים בבישקק בתחנת האוטובוס המערבית.

תקשורת: כאן יודעים מעט מעט טוב יותר אנגלית מהשכנות אבל עדיין חשוב לדעת לפטפט קצת ברוסית.

אינטרנט: בהוסטלים שהיינו בהם קונים בקבלה סים מקומי עם 1 ג'יגה לשבוע ב600 טנגה, עובד מצוין גם באזורים מרוחקים.

ביגוד: אלמטי קצת קרירה לעת ערב, בסאטי קר מאוד בלילות (היינו בספטמבר).

אלמטי

אלמטי היא עיר עם ניגודים רבים, רובה של העיר מוזנח וישן אבל חלקים רבים עוברים שיפוצים וחידושים מאסיבים (בדומה למה שקורה בבירה אסטנה/נור- סולטן) שמשווים לעיר מראה חדשני. יש בה מותגים מערבים ומרכזי קניות גדולים לצד באזארים טיפוסים למדינות האזור.

אני אביא כאן רשימה של האתרים השווים ביקור בעיר:

בית האופרה של אלמטי - מבנה גדול ומפואר המציע אופרות מוכרות ומפורסמות במחיר מצחיק, אנחנו הגענו בזמן פגרה ולא הספקנו לבחון אבל מבחוץ נראה שווה ביקור.

הבאזאר הירוק (Zelenyy Bazar) - שוק מקורה גדול עם מבחר ענקי של פרות וירקות ועוד קומות של ביגוד, כלי בית ומזכרות.

לחובבי היסטוריה יהודית/ מסורת- בעיר מצוי קברו של רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של הרבי מליובאוויטש, שהוגלה לאזור ע"י הקומוניסטים בעוון הפצת יהדות ונפטר באלמטי. לציון הקבר ניתן להיכנס בתיאום עם בית חב"ד המקומי.

קתדרלת זנקוב (Zenkov) - קתדרלה שנבנתה עוד בימי העיר תחת שלטון הצארים, היא מזכירה את המבנים במוסקבה ומסביבה חורשה וגן גדול השווה ביקור.

אנדרטת אנשי פאנפילוב- אנדרטה למיתוס צבאי סובייטי (שקרי לפי ממצאים היסטורים שהתגלו אחרי נפילת מסך הברזל) המספר את גבורתם של 28 לוחמים בני אלמטי בקרב על מוסקבה נגד הגרמנים.

המוזיאון הקזחי למוזיקה- מוזיאון נחמד (סמוך לאנדרטת פאנפילוב) על מוזיקה אתנית קזחית עם תצוגה ושמיעה של כלים מקזחסטן וכן תערוכת כלים מכל העולם.

המסגד המרכזי- מסגד גדול עם כיפות מוזהבות בצפונה של העיר.

באזאר ניקולאי וקתדרלת סנט ניקולאי- עוד באזאר נחמד עם קתדרלה בסגנון רוסי בצמוד לו.

כיכר הרפובליקה- הכיכר הראשית של העיר, הכיכר רחבת הידיים נמצאת מתחת לבניין הפרלמנט הקזחי ויש בה גנים, מזרקות ופסלים עם דמויות מההיסטוריה הקזחית.

פארק קוק טובה (Kok Tobe park, Парк Кок Тобе)- גבעה שנמצאת ממזרח לעיר המשקיפה על כל העיר. אל הגבעה מגיעים ברכבל היוצא מצומת הרחובות Dostyk ו- Abay ויש בה מרפסת רחבה עם מסעדות, כדאי לבוא בזמן שקיעה.

פארק הנשיא הראשון- פארק רחב ידיים ומטופח מאוד, מלא במזרקות ופרחים.

מומלץ להקדיש לה יום או יומיים, לא יותר.

לינה:
אנחנו לנו בשלושה מקומות באלמטי-
(1) "European" backpackers hostel in Almaty וילה גדולה במזרח העיר המחולקת לחדרים זוגיים או חדרי דורמס עם מטבח גדול, יש כאלה שפותחים אוהל בדשא שלה. האווירה במקום ביתית ונחמדה אם כי המקום עמוס מדי לטעמי. מומלץ למי שאוהב לעשות ארוחות ענק עם מטיילים מכל העולם. מחיר - 5000 טנגה ללילה לחדר זוגי (מקלחת/ שירותים משותפים).
(2) Freedom Hostel Almaty- המקום המועדף עלינו באלמטי, נמצא 10 דקות הליכה מתחנת המטרו Abay והוא חלק מהוילה של אולגה (שהייתה בישראל), לאולגה יש אנגלית מצויינת והמקום פשוט טוב בלי שום מגרעות. מחיר- 4200 טנגה ללילה לחדר זוגי (מקלחת/ שירותים משותפים).
(3) DA Hostel Almaty- בגזרת ההוסטלים מומלץ לקחת את הDA, החברה במקום צעירים והמקום מטופח ומשופץ היטב. אנחנו היינו שם בגלל שהוא נמצא מרחק 10 דקות הליכה מתחנת סייאחאט (איפה שיוצאות המוניות המשותפות לסאטי). מחיר- 1700 טנגה ללילה בדורמס.

אגם אלמטי הגדול

אגם אלמטי הגדול הוא מאגר מים טבעי הנמצא מדרום לעיר אלמטי. הגובה של האגם הוא 2500 מטרים מעל פני הים הוא בעל צבע טורקיז משגע, האגם מספק מים לעיר אלמטי. בחורף יש שם אתר סקי שפופולרי מאוד באזור אלמטי.
הדרך הנוחה להגיע אליו היא במונית, אך זו תעלה לכם 8000 טנגה. אנחנו הגענו באוטובוס לפארק הנשיא הראשון ומשם לקחנו עוד אוטובוס עד תחנה שממנה מתחילים הליכה של 14 ק"מ אליו, מתישהו הבנו שאנחנו הולכים במקביל לכביש והחלטנו לעצור טרמפ שייקח אותנו לאגם. הנוף באגם עצמו הוא אלפיני כזה, עם שלג בפסגות ההרים ועצים מחטניים, מאוד יפה. בדרך חזור ממנו לקחנו גם כן טרמפ. מקום נחמד ששווה את ההשקעה בלהגיע אליו.

סאטי- אגמי קולסאי ואגם קאיינדי

איך מגיעים לסאטי?
זאת שאלה שבמשך הרבה זמן לא הייתה לי תשובה אליה, נברתי בבלוגים ברחבי הרשת ובקבוצות בפייסבוק עד שהגעתי למישהי שהייתה שם וגם התשובה שהיא אמרה לי הייתה שגויה, הבעיה היא שהבנתי את זה רק כשהייתי במונית בדרך לכפר סאטי.
אז הנה התשובה איך מגיעים לכפר הזה- אין שום מרשרוטקה שיוצאת מוקדם בבוקר מצומת הרחובות אסאנובה- קולפקובסקי. פשוט לא קיימת וגם כנראה מעולם לא הייתה קיימת, אנחנו הגענו לשם בשעה 5:30 וחיכינו וחיכינו עד שהבנו שלסאטי לא נגיע באותו יום. מה שצריך לעשות זה להגיע לרחבה שלפני תחנת סייאחאט (Sayakhat Bus Station) ולשאול את נהגי המוניות המשותפות שם מי מגיע לסאטי, המחיר לנסיעה לשם הוא גג 3000 טנגה ואל תסכימו ליותר מזה. הכי טוב זה למצוא מקום לשהות בסאטי ולבקש מהמארח לשמור לך מקום במונית המשותפת, ככה כשתגיעו בבוקר לתחנת סייאחאט יקראו בשמות שלכם הנהגים במקום ותחסכו המון טרטורים מיותרים, כמו כן תבקשו מהמארח לדעת מה המחיר בכדי למנוע עקיצות מיותרות של הנהגים.

הנסיעה לסאטי לוקחת 3.5 שעות והיא עוברת בנופים מדבריים משגעים. אנחנו התארחנו בסאטי אצת טמרחאן ב3000 טנגה ללילה ללא ארוחות (שומרי כשרות), לא ממליץ על להתארח אצלו הוא די התעלם מאיתנו כשחזרנו מהטיולי יום לא מצאנו מים חמים וגם הוא לא הדליק דוד אחרי שביקשנו, וגם לקח לו זמן להדליק חימום בחדרים לבקשתנו, בגדול הוא פשוט התעלם מקיומנו. אין לי מושג למה הוא התנהל ככה כי שמעתי עליו הרבה דברים טובים מכמה כיוונים, בכל מקרה אני ממליץ להימנע מלהתארח אצלו ולחפש מקום אחר.

הגענו בסביבות 10:30 לסאטי ויצאנו מיד לאגם קאיינדי, המרחק שלו מהכפר הוא קצת יותר מ-15 ק"מ בהליכה מישורית ונוחה, מונית מהכפר לאגם (ג'יפ או לאדה סובייטית ישנה) תעלה 8000 טנגה, אנחנו התחלנו ברגל ומדי פעם תפסנו טרמפים עם חבורות של קזחים עליזים שהתפעלו מהתיירים שהגיעו מישראל והציעו לנו להצטרף אליהם לעל האש שהיה נראה שווה ממש. האגם עצמו הוא ייחודי, רעידת אדמה שהייתה בשנת 1911 גרמה להצפה של העצים וכך נוצר האגם המוזר שהעצים מבצבצים ממנו, מי הטורקיז שלו מעצימים עוד יותר את הקסם שבו.

למחרת התחלנו ללכת לאגמי קולסאי, מדובר בשלושה אגמים הנמצאים מדרום לסאטי קרוב לגבול עם קירגיזסטן, לאגם השלישי לא ניתן להגיע כבר (הוא גם הפחות מרשים מבניהם) ובאגם השני ישנו עמדה צבאית (כנראה חשש מהברחות בגבול או משהו), האגם הראשון נמצא כ18 ק"מ מסאטי והמרחק בין האגם הראשון לאגם השני הוא 8 ק"מ של דרך מפותלת וטיפה תלולה. אנחנו התחלנו ללכת ברגל תוך כדי לקיחת טרמפים שקירבו אותנו לאגם, בכניסה לשמורה משלמים 700 טנגה ליחיד, ומשם עוד 8 ק"מ ומגיעים לאגם. האגם הראשון יפה ומרהיב וכשאנחנו היינו קבוצה של פנסיונרים ציירו אותו מכל מיני זוויות, משם התחלנו ללכת לאגם קולסאי השני בדרך שלקראת סופה נהיית תלולה (לוקח בערך 3 שעות לכיוון) וגם הוא משגע עם עצי מחט והרים מסביב. באגם השני היו הרבה אוהלים והבנו מהם שהם הגיעו מסאטי לאגם השני ביום אחד, לנים בו ולמחרת חוזרים לסאטי, לי זה נראה מיותר שכן עד הראשון ניתן להגיע עם כל רכב (כביש סלול) וההליכה היחידה שחובה ביום הזה היא רק מהאגם הראשון לאגם השני.

משם חזרו לסאטי ולמעשה מיצינו את האטרקציות באזור זה.