הקרטרה אוסטרל - הרפתקת הטרמפים של פטגוניה

10 ימים של טיולים, נופים ואינסוף חוויות בלתי נשכחות לאורך הכביש היפה בדרום היבשת - הקרטרה אוסטרל. יערות, הרים, מפלים, אגמים - ונוף אנושי בלתי ייאמן, שהיוו את אחת החוויות החזקות של הטיול. קריאה נעימה!

עונה מומלצתדצמבר - מרץ

עבורנו (אילן וגולי, נעים להכיר) הקרטרה התחילה בחוסר וודאות אחד גדול - החל ממה הולך להיות המסלול וכמה ימים, ועד לעובדה שבחיים לא נפגשנו עד ליום הראשון. התוכנית הכללית הייתה להתנייד בטרמפים, לבשל הכל בעצמנו, לישון באוהלים בקאפמינגים לא רשמיים ומידי כמה לילות להתפנק גם בקאמפינג מוכרז עם מקלחת חמה וחשמל.
אחרי המפגש בצ'ייטן, כמה תכנונים ותיאום ציפיות (חשוב מאוד לעשות על ההתחלה) יצאנו לדרך בהמתנה לטרמפ הראשון (שלהפתעתנו היה הרכב הראשון שראינו, מזל של מתחילים?)

יום 1 - פארק Pumalin וגשר Cárdenas

כאמור, את הדרך התחלנו בצ'ייטן, שם קיימת אופציה לעשות מסלול קליל שיוצא מהעיירה למפל מדהים (חצי שעה הלוך חזור).
היעד הראשון שלנו, pumalin park, נמצא 20 דק' נסיעה מצ'ייטן. הפארק הוא שמורת טבע חינמית מדהימה ובאחזקה מצויינת, עם 3 מסלולים עיקריים ואתרי קמפינג בתשלום בין לבין (7000$ ללילה). את המוצ'ליות אי אפשר להשאיר בכניסה, אבל בעלים הנחמד של הוסטל קבאנות בצד השני של הגשר נתן לנו להשאיר אותן אצלו. אנחנו בחרנו לעשות את המסלול השני, 5.3 ק''מ מהכניסה לפארק ועד ההתחלה שלו. המסלול עצמו הוא מעגלי, אורכו 7 ק''מ כולל עלייה של 400 מטר לתצפית על קרחון ונוף יפה (לכאורה). אנחנו עלינו ביום מעונן וגשום, לכן לא ראינו כלום כמעט, אבל ההליכה ביער הייתה מדהימה. לנו לקח 2.5 שעות לסיים את המעגלי, וטרמפ לקח אותנו חזרה לכניסה לפארק. מקום חמוד מאוד להתחיל ממנו את הקארטרה!
משם המשכנו לגשר cárdenas , גשר חבלים עם נוף מהמם על הנהר Yelcho, ושם מתחת לגשר (מטר מהמים ועם מחסה מגשם) (iO) התמקמנו ופתחנו אוהלים, ביחד עם מספר מקומיים נחמדים שגם באו לישון בספוט המדהים הזה. מומלץ בחום!

יום 2 - העיירות La Junta ו- Puyuhuapi

אחרי טבילת בוקר באגם המקומיים הנחמדים פינקו אותנו במלא אמפנדס וספינג ממש טעימים. עלינו חזרה לכביש וחיכינו לטרמפ שייקח אותנו לla junta. כשהגענו ללה חונטה חיפשנו מקום להשאיר את התיקים על מנת שנוכל ללכת לאגם שליד. כל המקומות שבדקנו מבקשים בין 1000-3000$ לשמירת התיקים, אנחנו השארנו בCabañas y Camping Vientos Del Sur (היה הכי זול). הלכנו לאגם מדהים שנמצא על דרך עפר לפני העיירה Rosselot lake ממליצים לתפוס טרמפ עד לאגם (יש שער עץ גדול) שמשם הולכים כמה דק עד שמגיעים לאגם (iO). חזרנו לעיירה ונסענו לPuyueuapi, שם ישנו בCamping GETZEMANI - Agua Caliente ב5,000$, אחלה קמפינג, מים חמים, וויפי וכיור.
פיוהפי היא עיירה קטנה עם 2-3 סופרים (רק אחד פתוח עד מאוחר) וחוף יפיפיה ועצום. חשוב לציין שאי אפשר להוציא כסף בעיירה. אפשר לצאת ממנה לסיור סירות שכולל בריכות חמות (20,000$) או לנסוע לבריכות חמות אחרות (25,000$). אנחנו החלטנו לוותר על התענוג, מים חמים יש גם במקלחת.

יום 3 - מפל Salto Padre García ועיירת הנמל Puerto Cisnes

אחרי שהתפנקנו בחביטוסט לארוחת בוקר (למתכון צרו קשר, לא מבטיחים לשתף) יצאנו מפיוהפי 40 דק' דרומה עם זוג פקיסטנים הזויים, בדרך יש את הכניסה לשמורה טבע Parque Nacional Queulat ממנה אפשר להגיע לקרחון התלוי (11$USD כניסה) אבל אנחנו היינו שם ביום שני וכל השמורות בצילה סגורות ביום הזה (חשוב לזכור את זה!) אז המשכנו למפל בשם Salto Padre García, כמה דק' הליכה מהכביש הראשי, מפל יפה עם צבעים מדהימים. ביציאה לכביש תפס אותנו הגשם הרציני הראשון של הקרטרה (אחד מבין רבים) אז עלינו על הטרמפ הראשון שעצר בלי לשאול יותר מידי שאלות, שלקח אותנו לעיירת הנמל Puerto Cisnes, שנמצאת חצי שעה נסיעה מערבה מהקרטרה עצמה. הדרך לעיירה מדהימה, מלאה במפלים ותצפיות על הנחל שזורם לאורכה, אבל לעיירה עצמה אין יותר מידי מה להציע חוץ מכמה הוסטלים וקאמפים. חשוב לציין שהתנועת רכבים ממנה חזרה לכביש 7 היא יחסית דלה. ב27-28/02 מתקיים שם פסטיבל הדג המטוגן, פיספסנו ביומיים אבל נשמע מעניין וטעים. ישנו בקאמפינג בשם Camping Sra Anita - 6000$ לאוהל, מים חמים, מחסה טוב מהגשם, וייפיי ומקום מקורה לבשל בו. סגרנו את היום בבולונז ויין מקרטון והלכנו לישון.

יום 4 - puerto cisnes והיער המכושף (Bosque Encantado)

קמנו בבוקר למזג אוויר סוער, לאחר התארגנות ודייסה החלטנו לצאת ליער המכושף. לאחר שחיכינו הרבה זמן לטרמפ ליציאה ולטרמפ נוסף לתחילת המסלול הגענו ליער. החבאנו את המוצילות הגדולות לצד הדרך והתחלנו את המסלול. מסלול לא פשוט בכלל (סבוך מאוד ויש הרבה גזעים שחוסמים את הדרך) אך אחד היפים שעשינו. לאחר שחווינו היפוטרמיה קלה (היו כמה נפילות למים) מומלץ לא לעשות את המסלול במזג אוויר סוער (הגזעים והאבנים מחליקים, מסוכן!) ולהביא בגדים להחלפה. בול כשסיימנו את המסלול התחיל המבול, חיכינו לטרמפ שייקח אותנו למקום ללא גשם. עצרה לנו אישה נחמדה עם קראוון שנסעה לפארטו סיסנס, אז נשארנו לישון שם לילה נוסף.

יום 5 - Villa Mañihuales

אחרי שייבשנו את הבגדים הרטובים והחזרנו את הצבע לאצבעות יצאנו פעם נוספת לצומת של פוארטו סיסנס לתפוס טרמפים חזרה לקרטרה ודרומה. אחרי שעה המתנה זוג זקנים מתוק עצר ולקח אותנו חזרה לכביש 7, ומשם תפסנו טרמפ דרומה במהירות. החלטנו לישון באותו לילה ב Villa Mañihuales, הנסיעה לשם לקחה לנו שעה וחצי (לא כולל עצירה שעשינו בטעות בדרך), והדרך מדהימה ועוברת מספר נהרות ואגמים. העיירה עצמה היא קטנה ובלי יותר מידי חנויות ואתרי לינה, אך עם טבע מאלף! יש גשר שחוצה אותה לשניים, וממנו לכיוון מערב יש אגם מדהים וממזרח שביל שהולך לאורך נהר ושטחי חקלאות גדולים, שני המיקומים מאוד שלווים ופשוטים להגעה, ממליצים לגמרי! ישנו בקאמפינג Camping BordeRio, (בעלים חמודים עם ילדה מתוקה שאין דברים כאלה), מספר עצים שיוצרים מחסה מסויים מגשם, רפוחיו לבשל ולתלות בו בגדים, מקלחות חמות (בלי אור) וביתן קטן עם ווי פיי וחשמל, 6000$ לאדם.

יום 6 - Coyhaique

יום סידורים! קמנו בבוקר, התארגנו ועשינו עצירה בבית קפה מומלץ עם עוגת קיווי וגזר (iO) - לצערנו הוא היה סגור. אז התחלנו את דרכנו לכיוון coyhaique , לקח לנו שעה וחצי להגיע והדרך היתה מהממת! היו כמה מפלים לצד הדרך שהיה אפשר לעצור בהם. הגענו לעיר והלכנו למשרד תיירות שנמצא ליד הפלאזה, ביררנו לגבי דברים שיש לעשות באזור (הם עזרו לנו ממש) - שביל שעוקף את העיר עם מספר אתרים ומוזיאון, שמורת טבע עם עלות כניסה שיש בה כמה מסלולים, ורחוב חנויות שאפשר למצוא בו חנויות טיולים ומסעדות. חשוב לציין שזו העיר האחרונה עם Scotiabank! אם הבנק סגור תשאלו מקומיים ויכווינו אותכם למרקחת עם כספומט נוסף. סיימנו את הסידורים והלכנו להתמקם בקאמפינג Kooch Camping - חצר אחורית של בחור נחמד שהציע גם כביסה (בתשלום) ושימוש במטבח ומקלחת חמה (6000$). מי שמעוניין לישון אצלו צריך לשלוח לו הודעה בוואטצאפ או להתקשר +56 9 3386 5494

יום 7 - ביקור בPuerto Aysén והגעה לCerro Castillo

על הבוקר עלינו על הכביש שיוצא מערבה לכיוון Puerto Aysén, בלי שידענו אף פיסת ידע על העיירה וכמה זמן נהיה שם. לאחר מספר רכבים עצר לנו מוסכניק שעובד באייסן שישר הודיע לנו שהוא הולך לעצור לנו במספר מפלים, נקודות תצפית ואפילו מקום שמוכר אמפנדס מדהימים! זו הייתה אחת הנסיעות החוויות שהיו לנו (שעה נסיעה לא כולל העצירות). Puerto Aysén היא עיירה קטנה אך קצת ארוכה, באמצע חותך אותה גשר שמחבר לכביש שממשיך מערבה לעיירת נמל, ומתחת לגשר עובר נהר שממשיך לכל אורך העיירה. בסביבה יש לגונה, נקודות תצפית, ואפילו טרק בשמורת טבע, אבל אנחנו הסתפקנו בסיבוב בעיירה ובפלאזה, וישיבה בבית קפה נחמד במרכז עם קפה חמוץ (אבל שוקו חם וסינמון חבל על הזמן). מלבד פסטיבל שהיה עוד בשלבי הכנה, העיר הייתה דיי רדומה, אולי בגלל שהיה עוד מוקדם. אחרי שחזרנו ל- Coyhaique ניצלנו את הסופרמרקט הגדול לקניות ועלינו חזרה על הכביש הנצחי - הקרטרה. אחרי שעתיים ו3 טרמפים שונים (לא לפחד לרדת בצומת בדרך ליעד ולתפוס טרמפ חדש!) הגענו ל Cerro Castillo- עיירה זה שם גדול למקום, מאחר והוא מסתכם במספר רחובות, כולל סופר או שניים, כמה בתי קפה ואתרי קאמפינג. אנחנו ישנו בקאמפינג בקצה העיירה El Rincon שכלל משטחי דשא, מחסה מעץ עם מקום למדורה, שירותים ומקלחות חמות (בלי חשמל), 3000$ לאדם (הבעלים לא נמצאת במקום, צריך להתקשר אליה או לחכות שתבוא לגבות את הכסף)

יום 8 - Cerro Castillo

הטרק ללגונה והטירה, יצאנו ב10:00 לכיוון תחילת המסלול. הלכנו 4 ק"מ על דרך עפר עד לכניסה לשמורה (ממליצים לקחת טרמפ) הכניסה לשמורה עולה 19,000$ ליום ו30,000$ ליומיים או יותר. הטרק לוקח בסביבות ה6 שעות (3/4 שעות עליה ושעתיים ירידה). הנוף בדרך מהממם ומשקיף על כל האזור. טרק יחסית יקר אבל לדעתנו שווה את זה (מומלץ לעלות ביום שאינו מעונן). חזרנו לקראת ערב והחלטנו להישאר עוד לילה בעיירה.

יום 9 - הגעה ל- Rio Tranquilo ו- Lago Tranquilo

לאחר בוקר של ביצות עין עלינו על הכביש האהוב עלינו, אחרי שעה וחצי המתנה עצר לנו טנדר עם זוג ששמח לארח אותנו במטען הפתוח מאחורה. למרות שעף קצת אבק ויש רוח זו חוויה מדהימה לראות משם את הנוף העוצר נשימה של פטגוניה חולף! אם יש אפשרות ממליצים לעצור בכמה מהאגמים והנהרות הרבים שיש בדרך. אחרי שעתיים של נסיעה הגענו ל- Rio Tranquilo, עיירה קטנה ומאוד תיירותית עם המון סוכנויות שמוכרות סיורים שונים למערות השיש. אנחנו החלטנו ללכת נגד הזרם ולוותר על האטרקציה, ובמקום זה עשינו טיול יום קצר לנקודת תצפית קרובה, ממנה ראינו את אחד הנופים היפים שראינו ביבשת- יש להגיע להוסטל *Rincon Austral* ומשם להמשיך לשביל שיוצא מערבה מהעיר ועולה למעלה עד למצוק, ניתן לבקש הכוונה אצל אחד הבתים הקרובים בערך 50 דק' הליכה. (iO)
לאחר הטיול החלטנו להיות אמיצים ולנסות לתפוס טרמפ ל- Lago Tranquilo שנמצא 20 דק' מערבה בנסיעה. האגם לא סתם נקרא ככה - אזור מאוד שקט, רק רכב שעובר מידי פעם והמים והנוף מדהימים! מצאנו שם קאמפינג לא מוכרז דרך ה- iOverlander (ראה פרק 'טיפים') ונשארנו לישון שם. הכביש ממשיך לעוד אגמים, ומגיע בסוף לקרחון מפורסם. למי שיש זמן ממליצים בחום להמשיך מערבה עד הסוף גם אם לא מתכננים לטפס על הקרחון.

יום 10 - Puerto Guadal

התחלנו את היום בניסיונות לתפוס טרמפים מהאגם חזרה לריו טרנקילו, לקח קצת זמן בגלל שלא עוברים הרבה רכבים באזור. הגענו חזרה לריו טרנקילו וישבנו במסעדה בשביל להטעין קצת את הטלפונים, תוך כדי התחלנו לנסות לתפוס טרמפים דרומה. חיכינו הרבה מאוד זמן לטרמפ עד שתייר ומקומית עצרו לנו ולקחו אותנו עד לצומת עם הכביש המתפצל לכיוון צ'ילה צ'יקו. הדרך היתה מהממת- מומלץ לעצור בנק׳ תצפית בדרך. ירדנו בצומת וחיכינו לטרמפ נוסף לכיוון פוארטו גוואדל שנמצאת כרבע שעה נסיעה מהפיצול על כביש 265. הגענו והשארנו את המוצילות באחד הקאמפים בקצה העיירה (קצת מרוחק)(iO) והתחלנו את דרכנו לאחד המפלים ליד העיירה. הולכים 3 ק"מ לכיוון צפון מזרח על הדרך עפר שמובילה לצ'ילה צ'יקו, אנחנו התבלבלנו ועשינו מסלול למפל נחמד אחר שיצא אחרי הגשר הראשון. המסלול היה קצרצר אך גם הסתבכנו בדרך- ממליצים לשאול מקומיים מאיפה מתחיל המסלול למפל. חזרנו בטרמפ לעיירה והלכנו לישון בקאמפ לא מוכרז ליד האגם (מאוחרי הבית קברות)(iO)

זה היה היום האחרון של הקרטרה המשותפת והמדהימה שלנו, מפה התפצלנו לכיוונים שונים(גולי לצ'ילה צ'יקו, אילן לדרום הקרטרה)

סיכום

לראש ולראשונה אנו רוצים לציין ולהדגיש - החוויה בטרמפים שונה ומיוחדת מאוד! מעבר לעובדה שזה הרבה יותר זול מכל אופציה אחרת (חוץ מאולי אופניים, אבל זו כבר סטייה מסוג אחר...), זאת אחת החוויות המיוחדות שהיתה לנו ביבשת, השילוב של נוף טבע, נוף אנושי נותן לה רובד אחר לחלוטין, במיוחד כשלא מפחדים לצאת משביל החומוס (מה שלגמרי אפשרי גם עם רכב/וואן שכור) - רק ככה מוצאים את הפנינות האמתיות של פטגוניה!
קחו את הזמן, אם זה אפשרי אל תקציבו הגבלת ימים, תיסעו ותחקרו כל מקום שבא לכם.
אם יש לכם שאלות בכל נושא קשור לסיפור דרך מוזמנים ליצור קשר עימנו, אילן (+972525784585) וגולי (+972 52-487-5666) ונענה בכיף!
מקווים שתהנו!

פתיחה אלטרנטיבית והמשך הקרטרה

ישנן מספר דרכים להתחיל ולסיים את הקרטרה, אני אישית (אילן) בחרתי להתחיל אותה מהאי צ'ילואה (Chiloé) (האי השני בגודלו ביבשת עם תרבות מיוחדת ונופים מדהימים) וסיימתי אותה בסוף הרשמי שלה בווילה הוהיגנס (Villa O'Higgins), משם חציתי לארגנטינה דרך מעבר גבול רגלי ווילה הוהיגנס - אל צ'אלטן.
צ'ילואה - 3-4 ימים
דרום הקראטרה - 3-5 ימים
גם על צ'ילואה וגם על דרום הקרטרה וחציית הגבול הייחודית אני ממליץ בחום! בדגש על ווילה הוהיגנס, אין תחושה דומה ללסיים את הקרטרה עד הסוף ולראות את השלט המפורסם.
מי שמעוניין בפרטים מוזמן ליצור קשר בוואטצאפ.

• להתכונן לכל סוג של מזג אוויר, עלינו ירד גשם זלעפות בחצי הראשון של המסלול, בחצי השני היה שמשי ואפילו חם.
  • בהתאם לרמת הספרדית שלכם, קחו זמן ללמוד כמה שורות שיחה בסיסיות בספרדית (מה שלומך, מאיפה אתה, לאן אתה נוסע). כל השאר כבר יבוא מעצמו ואתם תרגישו את הספרדית שלכם משתפרת מטרמפ לטרמפ!
  • סבלנות - אם תבואו בגישה לחוצת זמן לטרמפים אתם לא תהנו. כדאי להחליף גישה, להבין מראש שיהיו ימים איטיים שלא תספיקו הרבה ותחכו הרבה זמן לטרמפ. כשבסוף מישהו עוצר זאת תחושה מטורפת ואל תתביישו להראות את ההתלהבות שלכם לנהגים!
  • כמה אפליקציות ש ח ו ב ה להוריד מראש: 1) גוגל מפס - יש לכולם, כנסו להגדרות ותורידו מפת אופליין של כל צ'ילה החל מהקו של פוארטו מונט ועד ווילה הוהיגנס (או צ'ילה צ'יקו תלוי איפה אתם מסיימים/ מתחילים). 2) ‏Mapy.cz - דומה לMaps.me אבל עם קווי גובה, תמונת תצ''א והרבה יותר נקודות עניין ומסלולים מסומנים. גם שם יש צורך להוריד מפת אזור (Los Lagos, Aysén, Chubot, Santa Cruz). באפליקציה יש גם מידע עם מספרי חירום ומדריך עזרה ראשונה, שימושית מאוד לכל היבשת! 3) ‏iOverlander - האפליקציה שללא ספק עשתה לנו את הקראטרה! היא מרכזת מידע שהשאירו מטיילי עבר לגבי נקודות תצפית, מסלולים, הוסטלים, מסעדות, אתרי קאמפינג, אתרי קאמפינג לא מוכרזים (המקומות הכי שווים - ובחינם!), שירותי כביסה, שירותים, מוסכים - מה לא! דרך האפליקציה מצאנו מקומות מדהימים והרבה פחות מתויירים. חובה! (בסיפור דרך כל פעם שתראו (iO) זה אומר שהמיקום מסומן באפליקציה הזאת).