טרק סובב המון בלאן (TMB) ב- 9 ימים בקמפינג

טרק מעגלי ויפהפייה המשלב נופים הררים ומושלגים, עמקים, נהרות וכפרים פסטורליים, העובר בצרפת, איטליה ושווייץ. בסיפור המצורף אתאר את המסלול שעשיתי נגד כיוון השעון מלה ז'וש.

תאריך הטיולJune 2018
עונה מומלצתאמצע יוני עד ספטמבר

רקע כללי למסלול ולסיפור הדרך

המקיפים את הטרק במלואו יעברו סה"כ מעל 170 ק"מ ומעל 10,000 מטר של עליות וירידות. בשל כך, למרבית האנשים מדובר על טרק בדרגת קושי בינונית-גבוהה.
יחד עם זאת, נתקלתי במהלך ההליכה במס' ימים שלדעתי היו קצרים מדי מבחינת "ההמלצות הקלאסיות" שנמצאות בספרים ובאתרים השונים של הטרק, ולכן חשוב לי לכתוב סיפור דרך שיוכל לשפוך אור מעט שונה ולהבין שהמסלול יותר גמיש, מהרושם שמתקבל באתרים השונים.
בנוסף, אנסה לתת דגש גם על אתרי הקמפינג הפזורים במהלך הטרק, מכיוון שראיתי שהמידע בעניין מועט.
מבחינת ציוד - בנוסף לציוד הקמפינג הבאנו איתנו גם כ70% מהאוכל לטיול (דוסים) ולכן היינו מאוד כבדים בימים הראשונים והתחלנו, כולל מים, במשקל של למעלה מ20 ק"ג.
לגבי מים - בתחילת היום מילאתי את שקית השתייה ב1-1.25 ליטר ובנוסף, היה איתי בקבוק קטן של חצי ליטר בשלף, שהייתי ממלא בכל פעם שנתקלתי בנחל זורם, וכך לא הייתי צריך למלא את שקית השתייה במשך היום.
במהלך הטרק, לשמחתנו, כל הימים (למעט הליכה של כחצי שעה) היו במזג אוויר מצוין ואף חם, ולכן שתיתי הרבה מאוד.

* חשוב לי להדגיש, שלדעתי זמני ההליכה שאציין, מיועדים לאנשים בעלי כושר בינוני-גבוה.
שאר הטיפים, כמובן, יוכלו לעזור לכל השאר.

יום ראשון 24.06.18 הגעה לה זוש

יצאנו בטיסת easyjey והגענו בכחצי שעה איחור לג'נבה, בשעה 17:00.
היינו בטוחים שאנחנו הולכים להפסיד את השאטל שהזמנו מבעוד מועד דרך alpybus, ל17:30, ולמזלנו הגענו ממש בשעה היעודה.
הנסיעה לפי הנהג עד לקמפסייט בלה זוש הייתה אמורה להמשך כשעה וחצי, ולכן ידענו שנצטרך לקנות בלון גז ומיקרוספייקס (ירדו כמויות אדירות של שלג בחורף 2017-2018 ולכן המסלול היה מושלג מאוד והמליצו לא להסתכן ולקנות אותם) רק למחרת, מכיוון שכל החנויות נסגרות ב19:00.
איכשהו כבר ב18:40 היינו בלה זוש ולכן, לשמחתנו, הספקנו לקנות את המוצרים (היו מיקרוספייקס מאוד מאוד פשוטים, בשמוני למעוניינים יש הכל בשפע), מה שגרם לנו לא להתעכב בתחילת ההליכה למחרת.
בשעה 19:30 כבר היינו בקמפסייט בלה זוש שנקרא Bellevue.
עלויות - 5.5 יורו לראש + 2.5 יורו לאוהל. יש מקלחות, שירותים, שקעים לטעינה.
בעיה שכבר ביומנו הראשון הבנו שהולכת ללוות אותנו עד סוף הטיול - האורות באירופה לא נכבים בתקופה זו ומחשיך רק ב22! בבוקר כבר תקבלו השכמה סביב 5:00 לכן, כבר מראש אני מציין לאנשי הקמפסייטס - מיותר להביא פנסי ראש! יחסוך לכם כ200 גרם משקל.

יום שני 25.06.18 שלב 1 - מלה זוש עד du pontet דרך וואריאנט col de tricot

התעוררנו לבוקר מעונן כאשר היריעה החיצונית של האוהל הייתה רטובה לגמרי (מסתבר שבכל יום באלפים תתעוררו לאוהל רטוב).
קנינו באגטים ליום הראשון במאפייה שממש סמוכה לרכבל, החוסך עליה של כ600 מטר. כבר ב8:00 החל להשתרך תור לא מבוטל ליד הרכבל, שנפתח לדעתי ב8:30 ועולה סביב ה14 יורו.
התחלנו בשעה 8:00 רגלית את העליה הארוכה דרך היער, עד לגובה של כ1650 מטר. מנקודה זו השביל מתפצל לדרך נמוכה ולדרך גבוהה, וואריאנט, שנקרא col de tricot - הפס הגבוה של היום, הנמצא בגובה של 2120 מטר.
כבר מתחילת העליה פגשנו בשלום, ישראלי כבן 50 ממעלה אדומים, שעשה שינוי משמעותי באורח חייו, וירד כ50 ק"ג. שלום היה אחד האנשים המהירים ביותר שפגשתי בסובב וגם אחד הנחמדים שבהם! מאוד נהנינו לפגוש אותו און אנד אוף במהלך השבוע, וביום שישי של אותו שבוע, נפרדו דרכנו בקורמאיור. אין ספק שהוא היווה השראה לכל מי שפגש בו.
במהלך כל היום היה לפרקים מעונן ולפרקים עם ראות מעולה. סה"כ היה מזג אוויר נח מאוד.
בדרך לcol פגשתי אב ישראלי עם שני ילדיו התאומים, בן ובת, העושים טיול בר מצווה. התלוותי אליהם כחצי שעה ולאחר מכן נפרדנו. בסוף היום עוד נפגשנו בקמפסייט, וכך גם היה בימים הבאים.
לcol הגעתי בשעה 12:00 ומשם החלה ירידה קשוחה ותלולה (מהירידות הקשות שהיו לי בסובב כולו) של כ500 מטר עד רפיוג'י דה מיאז, שם גם עשיתי עצירה לארוחת צהריים (כשעה ירידה).
משם יצאתי לדרך להמשך ירידה, מתונה יותר, ללה קונטמין (שם ניתן להצטייד בבגאט ליום הבא) ומשם הליכה עד לקמפסייט du pontet, הנמצא מרחק של כ40 דקות מלה קונטמין.
הגעתי לקמפסייט ב16:00 עייף מאוד ביום שהוגדר מתחילת הסובב ועד סופו, כאחד הימים הקשים בטרק.
מחיר קמפינג 8 יורו. יש מקלחות, שירותים, שקעים לטעינה. יש אפשרות לwifi, כביסה ולהשתמש במטבח של הקמפסייט עבור תוספת תשלום.
בנוסף, ניתן להשכיר שם אוהלים.
סה"כ הליכה כ22 ק"מ עם טיפוס מצטבר של כ1600 מטר.

יום שלישי 26.06.18 שלב 2 - מdu pontet עד bonhomme דרך lac jovent

ביום זה מדובר על עליה רציפה וארוכה עד לבקתת בונהום הנמצאת בגובה של 2443 מ'.
בנוסף, מדובר על יום שדובר על הקושי שלו לא מעט, בגלל השלג הרב שעוד נותר בשבילי הליכה.
מלבד העלייה הרציפה, מדובר על יום די קצר מבחינת קילומטראז - כ11 ק"מ בלבד ומסיבה זו, תכננתי גם לחתוך לlac jovent ולאחר מכן להמשיך במסלול.
ביום זה אין וואריאנטים.
התחלנו הליכה ב8:30 והגעתי עד לנקודת הפיצול לאגם בשעה 11:00. תוך 45 דקות של הליכה די רגועה כבר הייתי באגם (בדיוק כפי שהשלט הורה). קחו בחשבון שעליה לאגם תוסיף לכם עוד כ300 מטר של עליה.
האגם מדהים ביופיו ומומלץ מאוד! לקחתי שם הפסקה די ארוכה ולנקודת הפיצול חזרה הגעתי בשעה 13:00.
משם המשכתי את העליה במסלול הרשמי וכבר בגובה של 1800 מ' החלו שלוגיות שהלכו והתגברו ככל שטיפסנו לגובה. מגובה 2000 מ' כבר הייתה הליכה רציפה בשלג.
לרפיוג'י Croix du bonhomme הגעתי בשעה 15:00 ביום שהרגיש לי די קל, ביחס ליום הקודם שהתיש אותי לגמרי.
עקרונית ניתן להמשיך עד לכפר Les chappieux, שגם שם יש קמפסייט, אבל מכיוון שמאוד רציתי לקחת את הווארייאנט למחרת, החלטנו ללון בבונהום.
הקמפסייט בבונהום לא עולה כסף ונמצא מעט בירידה מהבקתה. יש שם 4 גלי אבנים, המיועדים ל4 אוהלים, האמורים לחסום את הרוח.
מדובר על מקום גבוה וקר מאוד משעות הערב, אבל למעשה בתוך האוהל היה לנו חמים ונעים.
בנוסף, החבר'ה שמתפעלים את הבקתה הרשו לנו להשתמש בשקעי החשמל שלהם לטעינה, לבשל במטבח עם הציוד שלנו וגם לאכול במתחם הבקתה המחומם. סה"כ מאוד מאוד נחמדים.
בנוסף, הייתה שם גם קליטה חלשה שעזרה לתקשר עם הבית.
סה"כ הליכה כ13.5 ק"מ עם טיפוס מצטבר של כ1700 מ'

יום רביעי 27.06.18 שלב 3 - מבונהום עד רפיוג'י du combal דרך הוואריאנט

לאחר שתיית תה + עוגיות בבקתת בונהום המחוממת, הייתי מוכן לצאת לדרך כבר ב7:30.
היו הרבה מאוד אנשים שחששו לעשות את הוואריאנט, בשל השלג הרב וסכנת ההחלקה, וחיפשתי משהו לעשות את זה אתו.
עוד בערב שלפני, שתי קבוצות אמרו לי שהן מעוניינות, אבל בטלו לי למחרת בבוקר.
היו מס' ישראלים בבקתה שניסיתי לדבר אל לבם ולבסוף יצאתי עם קסניה, שנראה שהתעייפה מהשכנועים שלי, ומאחורינו יצאו קצת באיחור יוני ומיקי.
בואריאנט זה מטפסים עד לcol des fours בגובה של 2665 מ' ומשם יש אפשרות להגיע לתצפית שנקראת Tete nord des fours בגובה של 2756 מ, שזוהי גם הנקודה הגבוהה ביותר במסלול.
כאמור, יצאנו לדרך בסביבות 7:30. לשנינו היו אותם מיקרוספייקס פשוטים, ונעלנו אותם על הנעליים שלנו. השלג התקשה מאוד בבוקר ונראה שהם עזרו לנו בצורה כלשהי. יוני ומיקי הלכו עם נעליהם בלבד.
העליה לפס לא ארוכה והגענו תוך כחצי שעה. משם זרקנו את התיקים וטיפסנו כ10 דקות עד לשיא הגובה.
התצפית משם יפהפייה הכוללת את רכס המון בלאן וההרים והעמקים מסביב, מומלץ!
משם מתחילה ירידה תלולה חדה ומושלגת שבתחילה בצענו בזהירות, ודי מהר התחלנו לבצע בהחלקה, כל אחד בדרכו, כך שלא ארכה זמן רב והייתה מהנה מאוד!
בסיום השלג החלה ירידה ארוכה מאוד עד לville des glacier. הירידה לוותה בנופים מהיפים במסלול - מרבדי פרחים , גבעות מושלגות ומוריקות, תענוג!!!
ב12:00 אני וקסניה עצרנו לארוחת צהרים בדה גלסייר (סיום הואריאנט ומפגש עם המסלול הרשמי) וחזרנו ללכת סביב 13:00.
תוך כ20 דקות הגענו לבקתת des mottes ומשם החלה עליה ארוכה עד למעבר הגבול עם איטליה, הנמצא בגובה של 2515 מ'.
בדרך, חברו אלינו 3 סיניות שבקשו להתלוות אלינו, מה שהאט מאוד את הקצב. קסניה הייתה מאוד סבלנית אליהן ואיכשהו היא הדביקה אותי בסבלנותה, וכך התלוונו אליהן כל הדרך.
בבקתת אליזבתה נפרדנו מקסניה, ואני והסיניות המשכנו עד בקתת du combal.
מעט לפני הבקתה עצרתי ב18:30 לווילד קמפינג ליד אגם שחציו עדיין היה מושלג. הייתי עייף, אבל לאחר יום נהדר, שהוכתר רשמית (בסיום הסובב) כיפה ביותר בטרק.
* סביב 20:30 חלפו על פנינו האבא עם שני הילדים מטיול הבר מצווה שלהם, בדרך לcombal, עייפים מאוד אך מרוצים. תותחים!
קילומטראז - כ18 ק"מ עם עלייה מצטברת של כ900 מטר.

יום חמישי 28.06.18 שלב 4 - מdu combal עד בקתת bertone דרך הוואריאנט וקורמאיור

יצאתי לדרך ב7:45 ותוך 5 דקות עליתי על הוואריאנט לבקתת maison vieille. היום התחיל בעליה לא נוראית אך ארוכה עד לגובה של כ2400 מטר (400 מ' עליה) שגם לוותה, בנוהל, בהליכת שלג (מעל גובה 2000 מ'). בתחילת היום היה ערפל די כבד ובנוסף, גשרי השלג שהיו מעל הנחלים החלו להפשיר, מה שיצר תקרית לא נעימה (אותה אחסוך מכם). באופן כללי, כדאי מאוד להיזהר מגשרי השלג הללו, אם מטיילים בתחילת העונה. בהמשך השמים התבהרו לגמרי והיה יום נפלא.
מבקתת מייסון וילה מתחילה ירידה קשוחה מאוד עד קורמאיור, דרך כפר קטן בשם dolonne.
לקורמאיור הגעתי די מהר, סביב 12:00, ושם הורדתי ציוד בדירת airbnb שסגרתי עוד מהארץ, ובה גם אלון בשישי-שבת (דוסים כבר אמרנו?).
המטרה שלי הייתה להרוויח את יום ההליכה בשישי ולא לבזבז יום נוסף בקורמאיור, והורדת הציוד הקלה עליי מאוד את סוף יום חמישי והליכת יום שישי.
בשעה 13:30 יצאתי מקורמאיור לטיפוס של כ700 מ' עד לבקתת ברטונה. בדרך נגלה אליי מחזה מדהים - זוג אמריקאי בני 82 ו80 הצועדים את הסובב (תמונה מצורפת)! בהחלט השכיח ממני את כל היבלות לכמה דקות (קצרות מאוד).
קצת מעל הבקתה, בנקודת הפיצול בין המסלול הרשמי לוואריאנט, הקמתי את האוהל בכר הדשא הרחב הקיים שם.
את היום סיימתי בשעה 15:30.
סה"כ קילומטראז כ22 ק"מ עם עליות מצטברות של כ1100 מ'.

* יש לשים לב שבין קרמאיור לברטונה וברטונה לפס למחרת, אין מים לשתייה. יש להצטייד בהתאם!

יום שישי 29.06.18 שלב 5 - מברטונה לval ferret דרך הוואריאנט Tete bernard

סביב 7:00 כבר הייתי מוכן ליציאה והבוקר היה מאוד מעונן וערפילי.
3 בריטים שלנו באוהל לצידי, החליטו לקחת את הדרך הנמוכה ולא ללכת דרך הוואריאנט הגבוה, מחשש למזג אוויר אפרפר.
תחזית מזג האוויר המעודכנת לא דיברה על גשם לפני הצהריים והחלטתי לעלות על הוואריאנט.
ההתחלה לוותה בטיפוס ארוך של כ500 מ' ולאחר מעל שעה הגעתי לכיוון Tete bernard (כמעט 2600 מ' גובה). בשלב מסוים הולכים על קצה הרכס במן הליכת סכין, כאשר רואים את כל הנוף הירוק המטורף מסביב. בכלל, הצד האיטלקי פחות מושלג והרבה יותר ירוק מהצד הצרפתי, בתקופה שבה טיילתי.
משם מגיעים למעבר ההרים col sapin וממשיכים בירידה די מתישה דרך חציות נחלים רבות, חלקם עוד מושלגות (להיזהר מהחציות כבר הזכרתי?) עד בקתת bonati, אליה הגעתי קצת לפני 11:00.
נכנסתי לבקתה ודי התחננתי אליהם לבאגט (כל החנויות בקורמאיור היו בסיאסטה המטרידה שלהם כשחיפשתי באגט ביום שלפני) ולבסוף התרצו, ואפילו לא הסכימו שאשלם להם.
יצאתי לדרך ב11:20 לכיוון val ferret שממש בצמידות אליה יש תחנת אוטובוס ARP NOUVAZ שבתקופה זו (חודש יוני) יוצאים אליה אוטובוסים של SAVDA לכיוון קורמאיור אחת לשעתיים. בחודש יולי כבר התדירות עולה משמעותית - כל חצי שעה.
הייתי בקצב מאוד טוב וזכרתי שהאוטובוס יוצא ב12:20 מהתחנה. חששתי להפסיד את האוטובוס ולבלות שעתיים בשיממון, לכן די מיהרתי והגעתי כולי מתנשף ב12:23 לתחנה, בכדי לגלות שטעיתי והאוטובוס יוצא רק ב12:40.
בכל אופן היה לי יום מאוד קצר (ואחד היפים בסובב), והגעתי לקורמאיור כבר ב13:30.

* את שישי-שבת העברנו במנוחה ובטלה בדירת הairbnb שהזמנו.

יום ראשון 01.07.18 שלב 6 - מוואל פרט עד לאגם campex

אתחיל ואציין שהשבוע השני לדעתי הוא השבוע שניתן לשחק בו הכי הרבה מבחינת תכנון המסלול, מכמה סיבות:
1) הגוף התחזק משמעותית.
2) המסלולים די קצרים.
3) התיק שוקל הרבה פחות.
אני תכננתי לעשות ביום זה הליכה ארוכה עד אגם שמפה וע"י זה לסיים את הסובב ב10 ימים, במקום התכנון הקלאסי של 11 הימים (בסוף סיימתי לאחר 9 ימים).
לקחנו מקורמאיור את האוטובוס הראשון שיוצא לכיוון וואל פרט - ב7:50. האוטובוס היה מ-פ-ו-צ-ץ תיירים, בעיקר דרום קוריאנים והיה די מחניק. הגענו לוואל פרט ב8:40 ומשם התחיל הטיפוס עד למעבר הגבול בין איטליה לשוויץ, בגובה של כ2500 מ'.
לאחר כשעה וחצי הליכה הגעתי למעבר הגבול, grand col ferret, ובכך רשמית נכנסתי לשווייץ. עוד לפני הcol, פגשתי בזוג הורים ונער, שגם הולכים עד שמפה. בכל פעם שהתקרבתי אליהם הם החלו לתת גז והרגשתי שהם עושים איתי תחרות, שמסתבר שתימשך עד ליום הטיול האחרון (בהמשך תגלו מי ניצח ;)
עשיתי עצירת חטיפי אנרגיה וצילומים, ומשם החלה ירידה ארוכה עד la fouly דרך la peula. בדרך פגשתי ברצי המרתון של הTMB (תמונה מצורפת).
ללה פולי הגעתי ב13:30 ושם עשיתי עצירת צהריים של כחצי שעה.
בשעה 14:00 התחלתי את ההליכה לכיוון אגם שמפה. סה"כ ההליכה מאוד יפה ורגועה; נכנסים לתוך יער עם פלגי מים ונחלים לעיתים, ובין לבין עוברים דרך כפרים קטנטנים ויפים.
לפני שמפה מתחיל טיפוס של כ300 מטר ולאגם הגעתי בשעה 17:00, ישר לקמפסייט Les rocailles, בעלות של 16 סוויס פרנק או 15 יורו. מדובר על קמפייסט מאוד נחמד והמוני, ואפילו הייתה שם טלוויזיה שבה יכולנו לראות את משחקי המונדיאל.
סה"כ קילומטראז: כ32 ק"מ.
* לא מעט אנשים לוקחים מלה פולי אוטובוס לאגם שמפה ובכך בעצם מדלגים על המסלול.

יום שני 02.07.08 שלב 7 - משמפה עד לLe peuty קמפסייט

משמפה יש 2 אפשרויות להגיע לקמפסייט - דרך וואריאנט שמוגדר כקשה ביותר במסלול, ודרך ALP BOVINE שגם היא דרך גבוהה אבל פחות מאתגרת.
בעקבות השלגים הרבים, היו בלי סוף דיווחים שהדרך הזו סגורה ומסוכנת מאוד (שבועיים לפני, ישראלי התרסק שם אל מותו), ולכן, לצערי, נבחרה הדרך הנוחה יותר.
יצאתי לדרך בשעה 8:15 וכמו בדרך מלה פולי לשמפה, מדובר במסלול מאוד נינוח. כמובן, שגם במסלול זה יש טיפוס, הפעם "רק" של כ600 מ', וכך יצא שכבר ב13:30 הגעתי לקמפסייט! העברנו את הזמן עם תומאס ודנה - זוג מלטביה שגרים בשבדיה (מסתבר שאבא של תומאס יהודי ואפילו יש להם משפחה בישראל, שהם ביקרו לפני כשנתיים).
הקמפסייט היה אפילו ללא חשמל ולכן לא כ"כ ברור לי למה גבו מאיתנו 3 יורו (או 4 סוייס פרנק).
למי שמגיע מוקדם, אני ממליץ בחום להמשיך עד הקמפסייט בטרה לה שאמפ (4-5 שעות הליכה).

יום שלישי 03.07.18 שלב 8 - מלה פואטי עד tre le champ דרך וואריאנט Aiguillette des posettes

כבר בערב הקודם החלה לרדת כמות משמעותית של גשם (לא לפני שהיה ח-ם מאוד במהלך היום!), שהמשיכה לתוך הבוקר. יצאתי בשעה 7:00, לאחר שפעם ראשונה הוצרכתי להשתמש בציוד הסערה שלי, אך לאחר כחצי שעה כל הגשם פג לו והשמיים התבהרו.
היום מתחיל בעלייה ארוכה של כ900 מ', שלקחה כשעתיים וחצי, עד למעבר הגבול שווייץ-צרפת - col de balm.
משם ישנה נקודת פיצול בין הירידה למסלול הנמוך (דרך le tour) או דרך הוואריאנט.
מסלול הוואריאנט הוא סה"כ די פשוט, מכיוון שמרבית העלייה המשמעותית כבר נעשתה עד לcol.
מהווריאנט חוזרים סוף-סוף לנופים האלפיניים שכ"כ התגעגעתי אליהם ביום וחצי האחרונים.
גם פה, היום מסתיים מאוד מוקדם - כבר ב12:00 הגענו לטרה לה שאמפ ושם התמקמנו בקמפסייט pierre semard - הקמפ הטוב ביותר שהיינו בו ואני ממליץ עליו בחום! העלות הינה 7.5 יורו לראש במקום שיש בו פשוט הכל - מסך ע-נ-ק לשידורי המונדיאל, בר, שולחנות סנוקר בתשלום למי שרוצה, ובכלל אחלה מקום להעביר בו את הערב!
יש לשים לב שיש בטרה לה שאמפ עוד קמפסייט, הנמצא על הדרך ללק בלאנק, והרבה נוחתים בו מכיוון שהוא על המסלול, ולא מודעים לקמפ המצוין שנמצא בתור העיר.
אין מכולת בטרה לה שאמפ וניתן ללכת כ12-15 דקות ברגל לargentiere ושם יש כל מה שצריך - ממכולת מצוינת עד מסעדות.
גם פה, כמו אתמול, העברנו את מרבית יומנו עם תומאס ודנה ולמרות שסיימנו מוקדם, המשך היום היה מוצלח מאוד.

סה"כ כ12 ק"מ.

יום רביעי 04.07.18 שלב 9 מטרה לה שאמפ עד לה זוש דרך 2 וואריאנטים

מטרה לה שאמפ עד לסיום המסלול אין כ"כ מקומות טובים לעשות קמפינג מסודר, והאפשרות היחידה היא (לפי מה שאני יודע) היא ווילד קמפינג (וגם ראיתי לא מעט שעושים זאת במהלך היום). בתחילת היום, עוד לא החלטתי אם אסיים את המסלול או אעשה וויילד קמפינג, אבל הדיווחים על גשם משמעותי ביום שלאחריו (חמישי), גרמו לי לרצות לסיים את המסלול במזג אוויר טוב.
מהקפסייט יצאנו בשעה 8:00 לאחר שגם תומאס ודנה שוכנעו (על ידינו) לעשות את הוואריאנט ללק בלאנק.
מדובר על עליה של כ1000 מטר עד לגובה של 2350 מ' המשלבת גם טיפוס במס' סולמות על דרך מבולדרת (הדרך המבולדרת תלווה חלק גדול מהיום). העלייה קשה ואורכת זמן.
בדרך, פגשתי את זוג ההורים והנער (שכבר ליוו אותי מיום ראשון השבוע) ולראשונה, הצלחתי לעקוף אותם, לאחר שדי האטו קצב בסולמות (ובכל מקרה אמרו לי שמתכננים לרדת ברכבל בלה פלג'ר היישר לשאמוני).
השלט מסמן על 2:45 שעות עד לק בלנק, בפועל הגעתי בשעה 10:30. משם מתחילה ירידה עד רכבל לה פלג'ר ובדרך רואים כמויות של תיירים ותלמידי בית ספר שעולים משאמוני ברכבל בכדי לטפס ללק בלאנק, ולאחר מכן חוזרים לשאמוני ברכבל.
לקח לי שעה להגיע ללה פלג'ר ומשם החלטתי סופית שאני מסיים את היום בלה זוש.
הדרך מלה פלג'ר יורדת לתוך שטח מיוער ובשלב מסוים מתחיל טיפוס עד brevent, הנמצא בגובה של 2525 מ'.
יש אפשרות לעשות וואריאנט שמגיע עד לcol brevent ומשם ניתן לטפס לשיא הגובה, עליו אני ממליץ מאוד! בלי להיות מודע לכך, הבנתי רק תוך כדי הליכה שמדובר על אחד הוואריאנטים היפים ביותר שעשיתי! כמויות השלג מהcol היו עדיין מרשימות (הזכירו את ימים 2+3) ולכן יש לנקוט במשנה זהירות. מדובר בהליכה די מאתגרת, שלא נראה שהרבה עשו עד זמן הטיול שלי (לפי כמויות העקבות בשלג). בוואריאנט זה יש כ2-3 סולמות, לפי מה שזכור לי.
בשעה 15:00 הגעתי לשיא הגובה brevent, ומשם התחלתי ירידה ארוכה של כ1500 מ' עד לה זוש.
קצת אחרי שיא הגובה יש אפשרות לרדת לאגם יפה מאוד (lac brevent), למי שיש זמן נראה מקסים!
הירידה (מאמין שבשילוב עם ההבנה שהכול נגמר עוד רגע) הייתה לא פשוטה ואכן לאחר 3 שעות, בשעה 18:00, נפגשתי עם המאפייה בלה זוש, ממנה קניתי את הבאגט הראשון שלי לפני היציאה לסובב, וכך בעצם תם ונשלם לו הTMB שלי.

סה"כ הליכה כ25 ק"מ עם כ1800 מ' עליה מצטברת ו2300 מ' ירידה.

* יום חמישי לא אכזב את החזאים ואכן היה גשום ללא הפסקה. העברתי אותו בשאמוני בcamping les arolles בעלות של 8.5 יורו לראש. ביום שישי בבוקר כבר טסנו בחזרה לארץ.

סוף דבר

1) אני אישית מאוד נהניתי מחופש הבחירה שהיה לי לאורך המסלול, בגלל ההחלטה ללון בקמפינגים, כך שאני ממליץ על כך, למי שיש ביכולתו ובכוחו.
2) בשבוע השני לדעתי יש אפשרויות די גדולות לאחד ימים, כל אחד לפי בחירתו.
3) כל הוואריאנטים היו מאוד יפים אבל אני רושם לכם לדעתי את סדר הוואריאנטים היפים ביותר מהמוצלח ביותר וכן הלאה (את וואריאנט fenetre darpette לצערי לא עשיתי אז הוא לא נכלל):
קול דה פורוס, הוואריאנט מברטונה לבונאטי, הוואריאנט של brevent, קול דה טריקוט, לק בלאנק, הוואריאנט מקול דה באלם לטרה לה שאמפ, הוואריאנט למייסון ווילה בדרך לקורמאיור.
4) עלויות - הטיול עלה לי 2500 ש"ח בסה"כ על 13 ימי שהייה ברוטו (ו9 ימי טיול נטו). הסכום כולל הכל - מזון שקניתי בארץ ובחו"ל, ביטוחים, כרטיס טיסה, שאטלים וכו'.
5) טרק מדהים ומומלץ מאוד, כאשר אני חושב שהתקופה הטובה ביותר לצאת, היא התקופה בה יצא לי לטייל, כאשר הכל עוד ירוק ומושלג.