שני טיולי יום ושלל אפשרויות בשמורת Mercantour National Park

שני טיולי יום ועוד שלל רעיונות בחלק הדרומי של האלפים, על גבול צרפת ואיטליה. הליכה בפארק שמציע מגוון מסלולים נוחים ומסודרים של בין כמה שעות למספר ימי הליכה על בסיס הGR52 עם נוף אלפיני עוצר נשימה.

תאריך הטיולOctober 2022
עונה מומלצתמאי-אוקטובר

למה דרום צרפת?

חיפשתי יעד לטיול זוגי שיאפשר לי לשתף את בת הזוג שלי באהבה שלי להרים הגבוהים, יש בו סיכוי למזג אוויר טוב באוקטובר, וניתן לחבר אותו עם אטרקציות נוספות כגון טיול בפרובאנס ו\או הריבריירה הצרפתית.
ישנן טיסות ישירות מישראל לניס, ולכן בחרנו בטיול זה.

בסיפור דרך זה אתמקד בטיולים שעשינו ב-Parc national du Mercantour. זהו פארק גדול עם שלל אפשרויות, אך ללא סיפורי דרך באתר זה נכון לכתיבת שורות אלו. בנוסף טיילנו גם בגןרג' דה-ורדון (סיפור דרך נפרד) וחבל פרובאנס.

בפארק עובר שביל ה-GR5, שחוצה את אירופה מניס ועד הולנד. עליו תוכלו למצוא מידע נוסף ברשת. וריאנט של שביל זה, בשם GR52 ממש חוצה את הפארק ועובר בין בקתות בנופים מדהימים. שביל זה היה הבסיס לתכנון שלי את טיולי היום, אך הוא בפני עצמו נראה כמו רעיון מצויין למי שמחפש מספר ימי הליכה רצופים בפארק. פוסט טוב המכיל מידע על השביל, וסיפור דרך של הGR52 תמצאו בקישורים בסוף סיפור הדרך.

זמנים ולינה

נראה שרשמית עונת הטיולים בפארק מסתיימת ב30.9. הדבר בא לידי ביטוי בכך שבעת שאנחנו טיילנו, בתחילת אוקטובר הבקתות כבר נסגרו. חלקן למעשה נסגרו ממש ביום שהגענו. לכן ישנו בעיירות Roquebillière וב- Saint-Martin-Vésubie ובכל בוקר הגענו לתחילת המסלול עם רכב אותו שכרנו משדה התעופה בניס (נראה שניתן להגיע גם בתחב"צ לעיירה, אבל לא בהכרח לכל תחילת מסלול - שם אפשר לתפוס טרמפים). הנסיעה לעיירות אלו ברכב משדה בתעופה בניס אורכת כשעה-שעה וחצי ועוברת בכביש מתפתל בעמק עמוק ומקסים.

חלק מהבקתות נשארות פתוחות וחלקן רק בסופי שבוע (שבת-ראשון) גם במהלך אוקטובר. למי שמתכנן מספיק זמן מראש אמליץ לשלוח אימייל ו\או להתקשר לבקתות, את פרטי ההתקשרות ניתן למצוא דיי בקלות בגוגל כאשר מחפשים את שם הבקתה, או באתר של הבקתות אבל הוא בצרפתית.
חלק מהבקתות באזור (יש עוד הרבה):
refuge des marvelles

המלונות בהם אנחנו ישנו (80 יורו ללילה): OSTAN Hôtel Restaurant, Hôtel La Bonne Auberge

בחירת המסלולים (ואלו שלא עשינו)

אחד האתגרים, בהיעדר סיפור דרך, היה לבחור לאן בדיוק ללכת משלל האפשרויות בפארק.
לשם כך נעזרתי במספר אפליקציות: FATMAP, כדי לצפות במפה 3D של השטח ולבחון מסלולים וטופוגרפיה, All Trails כדי ממש לבחון מסלולים שאנשים עשו ולקבל רעיונות, ו-mapy.cz כדי לנווט בפועל באוף-ליין.

הסתכלות במבט על על הפארק, והתמקדות בכפרים Roquebillière ו- Saint-Martin-Vésubie מראה שישנם 3 כבישים אשר נכנסים מזרחה או צפונה לתוך ההרים: M171, M94, M89. התכנית הייתה בכל יום להכנס לעמק אחר ולעשות בו מסלול כלשהו. הגבול עם איטליה עובר בגדול על קו הרכס, ולא הייתה לנו כוונה לחצות אותו (אבל זה בהחלט אפשרי).

מסלולים שלא עשינו המתחילים בקצה הכביש של העמק הדרומי, כביש M171:
1. ניתן ללכת כ-6.5 עם טיפוס מצטבר של כ-900 מטר ל Valley of marvells שנחשב לאחת מפנינות הפארק. בסוף המסלול נמצאת הבקתה refuge des marvelles, שם ניתן לישון, או לחזור על עקבותיכם ולקבל יום של 13 ק"מ ו-1200 מטר טיפוס בסה"כ (לינק בסוף)
2.ניתן ללכת כ-12.5 עם טיפוס מצטבר של כ-900 מטר במסלול מעגלי העובר בכמה אגמים. (לינק בסוף)

ביום הראשון רצינו ללכת בעמק המרכזי מבין השלולשה, אשר בסופו נמצאת הבקתה Refuge CAF de La Madone de Fenestre שלצערנו נסגרה ביום שהגענו. אך כאשר הגענו לתחילת הכביש בבוקר, גילינו שהוא סגור לרגל עבודות בכביש (שהתחילו גם הן בתחילת אוקטובר, לאחר "סוף העונה"). שם תמצאו מספר מסלולים נוספים שלא עשינו, בינהם:
3. מסלול מעגלי חביב של 7 ק"מ עם סה"כ 530 מטר עליה, שאיתו רצינו להתחיל לחימום. (לינק בסוף)
4. מסלול מעגלי אחר באורך 8 ק"מ עם עליה של 620 מטר לאגם. (לינק בסוף)
אם אתם רוצים ויכולים לישון בבקתה זו, תוכלו לצאת ממנה לשלל טיולי יום, כמו השניים הנ"ל.

סימנתי באופן סכמתי על המפה כאן את המסלולים הללו ודומים להם שלא עשינו. שימו לב שזהו סימון סכמטי בלבד, לא הלכתי שם ולא ידוע לי טיב המסלול.

כמובן שאם אתם לא מוגבלים לטיולי יום. למשל עושים את הGR52, או מסלול אחר בפארק - תעברו בין העמקים האלו, ותגיעו לנוספים. אפשר גם לחבר מסלול מעגלי שכולל גם קטעים בצד האיטלקי של הרכס. שימו לב שהלינה באוהל אינה מותרת בכל מקום בשמורה. אז אם אתם מתכוונים לטייל עם אוהל, בידקו את איפה ומתי מותר להקים אותו. השמורה מכילה שלטים עם איומי על קנסות בגובה מאות אירו, ויש מצב שגם ראינו זוג עם אוהל מקבל קנס כזה.

טיול יום ראשון - Trécolpas Lake and Cougourde Refuge

אז לאחר שבכלל תכננו משהו אחר והכביש היה סגור החלטנו לצאת לטיול יום לאגם Lac de Trécolpas.

חנינו בחניון מתחת ל-restaurant l'alpage (יש גם חניון מעל המסעדה, אבל החלק האחרון של הכביש היה דרך אפר וזה קרוב מידי כדי לאתגר רכב שכור) והתחלנו בעליה לאגם.
יצאנו לדרך בשעה 09:30, תחילת השביל הולכת ביער, בדרך נוחה מאוד ומסומנת לעיתים באדום ולעיתים בצהוב. הסימון לאורך השביל פחות טוב מבארץ, אבל השילוט נהדר ובכל צומת גדול יש שלטים, פשוט תעקבו אחרי השילוט לאגם (כדאי גם לקחת מפה ו\או לנווט עם mapy.cz). לאחר שעה ומשהו הגענו לצומת שבה פניה ימינה מובילה לאגם ופניה שמאלה מובילה לבקתה. הצומת נמצא בעמק קטן שהוא מעין קרחת יער-גדולה.
לאחר הפניה ימינה מתחילה עליה תלולה, ובסופה מגיעים לאגם יפהפה. עשינו סיבוב סביב האגם ובשעה 11:30, אחרי סה"כ שעתיים של הליכה רצופה, אך לא מאומצת מידי התיישבנו לאכול ארוחת בוקר\צהריים בחלק של האגם שכנראה הופך לאי כאשר המפלס מלא לגמרי.

כל היום ראינו מלא פרות, ובאגם גם ראינו עז-הרים (IBEX).

אפשרות אחת היא פשוט לעלות לאגם ולרדת, אבל מכיוון שהמסלול לא מאתגר מאוד והיה לנו זמן, לאחר כשעה של הפסקה יצאנו לעבר הבקתה: חוזרים לסוף העליה, ובמקום לרדת ממשיכים עם קו הגובה בהליכה של כשעה, בשביל שעובר קצת קטעים עם בולדרים והליכה ביער דליל יותר עד שמגיעים לבקתה. מכיוון שזו הייתה סוף העונה הבקתה הייתה סגורה, אך השומר השאיר פתק בצרפתית שאומר שהוא יגיע בערב לפתוח אותה ל-4 מטיילים שקבעו איתו מראש. שבוע לפני כן כנראה שהיינו יכולים להינות כאן מארוחת צהריים, קפה או בירה.

ישבנו בבקתה עוד קצת עם זוג קשישים צרפתים-אמריקאים שהמליצנו לנו על המסלול של היום השני ויצאנו חזרה למטה. הדרך למטה לקחה כשעה וחצי.

בסה"כ יום ההליכה כולו לקח לנו 6 שעות, כולל עצירות. הלכנו בקצב בינוני ולא ניתקלנו בקושי מיוחד.
למעוניינים לקצר - ניתן לעלות לאגם ולרדת מיד.
למעוניינים להאריך - ניתן לעלות מהאגם לפס, או להמשיך מהבקתה לאגמים נוספים ופאסים שנמצאים מעליה.

טיול יום שני - Lac de Graveirette and Lac Negre

מכיוון שישנו בלילה בsaint-matin לא רצינו לחזור לעמק הדרומי, לכן ביום השני תיכננו לכת לכיוון Lac Negre, בהמלצת הזוג שפגשנו ביום הקודם. בבוקר עברנו להשאיר את התיקים במלון ובעל המקום המליץ לנו להוסיף קטע בשביל לא מסומן (אך מאוד מסודר) ולהגיע לאגם Lac de Graveirette המהמם. חמושים במפה שהוא צייר לנו על דף חלק, יצאנו לחפש את האגם המדובר.

נסענו שוב בכביש M89 והפעם פנינו שמאלה לאחר מרכז המבקרים הגדול של Le Parc Alpha (יש שם משהו של זאבים). בשעה 09:00 הגענו לחניה ששוב הייתה קצת לפני החניה המסודרת parking de saleze, מכיוון שקטע הדרך האחרון היה לא ידידותי לרכב שכור. בשעה 09:15 יצאנו לדרך, קטע השביל הראשון נראה חסום בשלט אין כניסה, אך מדובר רק באזהרה\המלצה מכיוון שמאז 2020 השביל לא מתוחזק (כסת"ח?). בעל המלון אמר לנו שאין שום בעיה ללכת שם, מה שהיה נכון.

עלינו ביער לצד הנחל, שבהתחלה זורם ואז הזרימה נעלמת. השביל באמת לא מסומן ממש טוב, וישנם גשרים על הנחל שנסחפו באחד החורפים, אבל לא באמת הייתה בעיה ללכת שם, פשוט עולים בשביל בעמק. ייתכן שבאביב הזרימה חזקה יותר וההליכה בשביל יותר בעייתית, כדאי להתייעץ עם מקומיים לפני שהולכים את הקטע הזה.
אם הקטע לא עביר, ניתן ללכת על הכביש המקביל אליו ולרדת לנחל מידי פעם, זה פשוט קצת יותר ארוך, ופחות יפה. נאמר לנו שבקטע כביש זה מותר רק למקומיים לנסוע ברכב.

לאחר שעה וחצי של עליה ביער לצד הנחל הגענו ל-col de saleze, מעבר הרים קטן עם צומת שאפשר להמשיך ממנה לעוד מסלולים. המשכנו עם הסימון האדום והצהוב לכיוון Lac Negre. לאחר עוד כקילומטר הגענו לשלט ימינה לאגם Negre. על העמוד של השלט היה כתוב המספר 269 ורק כשראיתי אותו הבנתי את ההסבר של בעל המלון והמפה שצייר. כאן אנחנו ממשיכים ישר בשביל, ויורדים מהסימון האדום. לא צילמתי את השלט, אבל עם מפת אוף ליין של mapy.cz או אפליקציה אחרת + הלינק לall trails ששמתי בקישורים בסוף והמפה שציירתי - לא תתבלבלו.

המשכנו לעלות לאגם ובשעה 12:15 לאחר 3 שעות הליכה בקצב רגוע הגענו לאגם היפהפה. עשינו סיבוב סביבו כדי להתרשם מכל הכיוונים ולבחור את הספוט המושלם לארוחת צהריים ונחנו שם קצת.

בשעה 12:55 יצאנו מהאגם וחזרנו קטע קצר כלעומת שבאנו, על מנת להתחבר לשביל העולה ל Lac Negre. על אף שבמפה זה נראה קצת כמו עיקוף, ואכן יורדים ואז עולים שוב - לא נראה לי שאפשר, ואני לא ממליץ לנסות לחתוך את הקטע בדוך. האזור הררי ויש בו ביצות ומצוקים, אז לכו על השביל, הוא קל ונוח.
לאחר 50 דקות של הליכה שמרביתה בעליה עם נוף מדהים של העמק מאחורינו הגענו לאגם השני. הוא גדול ומרשים אבל קצת פחות יפה לדעתנו.

ב14:15 יצאנו מהאגם חזרה למטה בשביל עם מדרגות שהולך ישירות לאגם, ומתחבר לשביל בו עלינו בצומת ה-269 שהזכרתי. משם חזרנו באותה הדרך שעלינו. בשעה 16:30 היינו חזרה ברכב.

סה"כ הטיול הוא משהו כמו 14-15 ק"מ עם 800 מטר טיפוס, ולקח לנו 7:15 שעות כולל עצירות. בהחלט ארוך יותר מהיום הראשון, ועם יותר עליה, אבל שוב בשבילים נוחים וללא קושי טכני.

למעוניינים לקצר ניתן לעלות רק לאחד האגמים, במקרה זה אמליץ על Lac de Graveirette (ראו קישורים).
למעוניינים להאריך ניתן לעלות לפס שמעל Lac Negre, שהוא גם הגבול בין צרפת לאיטליה (ראו קישורים). כרגיל, יש באזור עוד מלא אופציות.

אשמח שאם אתם עושים טיול באזור תכתבו כאן בתגובות ותעשירו את המידע! תהנו :)

• לכל יום לקחנו 3 ליטר מים לאדם. אני לא בטוח איפה בהרים ניתן למלא מים ואיפה לא, כי בחלק מהאזורים יש הרבה פרות (ביום הראשון ראינו הרבה יותר מאשר בשני). ליתר בטחון אפשר להביא טבליות טיהור מים.
  • הלכנו עם תיק קטן וללא מקלות הליכה, שלדעתי תמיד עוזרים.