TMB - טור דה מון בלאן המלא באוהל

בהחלטה יחסית ספונטנית, כשבוע וחצי לפני הטיסה, יצאתי לעשות את ה tour de mont blanc באוהל, בעונת אמצע אוגוסט.

תאריך הטיולAugust 2021
עונה מומלצתאמצע יוני - אמצע ספטמבר

כללי - קמפינג בצרפת/שוויץ/איטליה

צרפת - בצרפת פזורים הרבה אתרי קמפינג מסודרים לאורך המסלול, ואיפה שלא, לא נראה שיש בעיה עם wild camping. אפילו באזור lac blanc, יש שלט המתיר קמפינג בכל מקום לאחר השעה 19:00 וקיפול לפני 09:00 (למעט על האגם עצמו)

שוויץ - יש חוקים נוקשים לגבי wild camping, אבל לאורך המסלול השוויץ פזורים מספיק אתרי קמפינג מסודרים בנקודות מרכזיות ולכן לא ראיתי צורך בwild camping שם.

איטליה - באיטליה החוק מאפשר wild camping מעל גובה של 2500. ככה שבעצם אין ממש מקומות חוקיים על המסלול לפתוח אוהל, ומצד שני אין אף אתר קמפינג מסודר על המסלול. יש שלושה אתרים ב Val veny מעל courmayeur ועוד שני אתרים ב Val ferret. לשניהם אפפר ללכת או להגיע בתחבורה ציבורית אבל הם לא על המסלול. לכן האופציות פה הן או לינה לא ממש על המסלול, לינה במקום סגור בבקתה או מלון, או wild camping. יצא לי להיות 3 לילות באיטליה ואיכשהו יצא לי לבחון את כל שלושת האופציות.

הכנות

• ציוד
מעבר לציוד הנדרש למטייל ב TMB, למטיילים עם אוהל נוסף משקל משמעותי בעקבות סחיבת האוהל, שק שינה, מזרון ולרוב גם ערכת בישול ואוכל נוסף. המשקל משמעותי ומורגש בכל מטר מ 10000 המטרים של העלייה והירידה שבמסלול.
אין פה נכון נכון לא נכון - פשוט תנסו לבוא כמה שיותר קלים, תמצאו את הפינות שלכם איפה שאפשר לחסוך במשקל.
אני, אגב, הסתובבתי גם עם מצלמה וחצובה.
• ניווט
רוב המסלול המרכזי מסומן בצורה מעולה, רק בחלק מהמסלולים הצדדיים יש בעיות בסימון. הורדתי מראש offline את המפות הרלוונטיות מאפליקציית mapy.cz. חינם ולא צריך אינטרנט זמין במסלול. השביל של TMB מסומן. בנוסף דקרתי מראש במפה נקודות שהועילו לי בהמשך - אתרי קמפינג, סופרים, פסים וכו.
• מזג אויר
בגלל שלא היה לי אינטרנט (התבססתי על וויפי) לרוב לא ידעתי מה המזג אויר. כשיכולתי - בדקתי באפליקציית clear outside שנתנה תחזיות לא רעות.
• מים
אז באמת ברוב המסלול יש מים בשפע ולא צריך לסחוב מים לאורך זמן. מדובר במשקל משמעותי אבל הכרחי, ולכן ניסיתי לסחוב כמה שפחות אבל אף פעם לא להתקע בלי. רווחת הדעה שיש "מים כל הזמן" , ובכן יש מקטעים שופעים במים ומקטעים שבהם בקושי היה! לכן בכל יום פירטתי איפה היו או לא היו לי מים. הרבה מהמידע הוא עונתי וייתכן שבתקופה אחרת של השנה, נחלים שעברתי יהיו יבשים/ מושלגים ולכן לקחת בערבון מוגבל.
אני הסתובבתי עם שלוקר ובקבוק - השלוקר היה עם קצת מים בתיק ל"חירום" ואת הבקבוק מילאתי כל פעם בדרך, בשביל לא להתעסק עם הוצאת ומילוי השלוקר בכל פעם. אפשר גם לחבר לתיק כוס עם שאקל ולעצור לשתות כך בנחלים - אבל לא להסתמך רק על שתייה מיידית. בתקופה שאני טיילתי הים חם מאוד ולכן הרגשתי שאני צורך הרבה מים.
• אוכל
לכל היותר צריך לסחוב אוכל ליומיים. כמעט כל יום בערב בישלתי, ודאגתי להצטייד מבעוד מועד למקטעים בהם ידעתי שלא אוכל לקנות מזון.
• קצב הליכה
אהבתי לקום יחסית מוקדם וללכת בסבבה שלי, וגם להגיע לקמפסייטים מוקדם ולנוח. לא מחשיב את עצמי כאחד שהולך מהר, סחבצי יחסית הרבה ובנוסף גם עושה הרבה עצירות לצלם. לכן לקחת בערבון מוגבל את הזמנים.

יום 0 - chamonix - les houches

הגעתי מוקדם מהצפוי ל les houches, נסיעה בקו 1 מ chamonix של כ 15 דקות. פתחתי אוהל בקמפינג Bellevue שנמצא ממש 5 דקות הליכה מרכבל bellevue. הסופר של les houhces נמצא כ10 דקות הליכה מהקמפינג לכיוון chamonix, ולכן הצטיידתי מראש בכל מה שהייתי צריך.
הקמפינג עלה 9 יורו , יש מים חמים כל הזמן בכיורים/מקלחת. אין וויפי, יש שקעים בודדים לחשמל. אחלה ספוט מול הנוף.

מים - מילאתי כמה שהייתי צריך בקאמפ.

יום 1 - les houches - camping du pontet

החלטתי ללכת דרך הוריאנט col de tricot, ובנוסף לקחת את הרכבל עד bellevue ולחסוך 750 מטר עליה עד לגובה 1801 מטרים ביום לא פשוט גם ככה. עליתי על הרכבל הראשון שיצא באזור 08:00 (התחנה נפתחה ב 07:45) בעלות של 15.5 יורו. סביב 9 הגעתי לגשר התלוי מעל הנהר ובערך משם מתחיל הטיפוס אל col de tricot. בהמשך המסלול היה שלט המורה על פיצול ל trail/variant. לקחתי את הוריאנט בלי לבדוק בכלל כי הנחתי שאני על הוריאנט אבל זה היה וריאנט לוריאנט. מאריך לא בהרבה אבל רואים את העמק מצפון, מה שלא רואים במסלול הרגיל (נחמד מאוד). ל col בגובה 2120 מטרים הגעתי באיזור 10:30. נחתי קצת ומשם מתחילה ירידה קשוחה (גם לאחר סיום כל הטרק, היא זכורה לי כאחת הקשות) עד refuge du miage. שם נחתי לצהריים ליד הנהר.
אח"כ עוד קצת עליה, עד auberge du truc, ומשם ירידה רצופה (אבל מרגישה יותר סבבה מהירידה הקודמת) דרך la frasse עד les contamines, לשם הגעתי באזור 14:00. כאן נמצא הסופר האחרון לתקופה הקרובה אז הצטיידתי בהתאם. מכאן הלכתי עוד כחצי שעה עד camping du pontet. אחלה קאמפסייט, עלה 10.5 יורו לאדם ואוהל ועוד 1 יורו לוויפי שעובד רק ליד הקבלה. חשמל בשפע ליד הבר (אחלה בר). יש אפרות לקנות כל מיני מוצרים בקבלה וגם להזמין לחם למחרת.

מים - בחלק הראשון של היום יש הרבה חציות נחלים שאפשר למלא בהם מים. משם אין מים עד לאחר הפס שם אפשר למלא ב miage בנהר או בבקתה. לאחר מכן נקודת מים מסודרת בla frasse.

יום 2 - camping du pontet - wild camping bonhomme

כל היום הוא עלייה בלתי פוסקת של כ 1400 מטרים עד bonhomme. יצאתי ב7 בבוקר מהקמפינג. כ-20 דקות במישור בואדי עד כנסיית notre dame de la gorge. משם עליה רצופה עד לבקתת nant borrant אליה הגעתי ב08:00. ניסיתי לקנות מהם באגט נוסף (שחכתי לקנות אתמול) אבל ללא הצלחה, כנראה זה היה מוקדם מדי. מכאן עולים בעמק יפהפה עד ל refuge de la blame. עצרתי לאכול ארוחת בוקר והמשכתי בטיפוס. יש מתחם קמפינג מסודר ליד למעוניינים!! (נטו שטח מסודר בי כלום, אך רשוםכמורשה לקמפינג בשלט) ובנוסף בבוקר ראיתי הרבה אוהלים ב wild camping בשטח קצת מעל nant borrant. בדרך עוברים פיצול לאגםlac jovet, החלטתי לא לטפס אליו (כ 300 מטרים נוספים של עליה) למרות ששמעתי המלצות טובות והיה לי זמן בדיעבד. מכאן ממשיכים בעליה תלולה עדcol du bonhomme בגובה 2329 מטרים, שם הייתי בערך ב 12:15. נחתי כהוגן ולאחר מכן יש עוד עליה (כמובן) עד לנקודת הפיצול עם הוריאנט ומשם כמה עשרות מטרים ירידה לבקתה. באזור 14:00 כבר הגעתי. רציתי ללכת את הוריאנט יום למחרת ולכן זו היתה נקודת העצירה ההגיונית עבורי. אכלתי בבקתה צהריים, ועשיתיwild camping בשטח מתחת לבקתה. לא הייתי היחיד ואפילו יש שם כמה כוכים שבנו מאבנים לטובת הגנה מהרוח. עשרות אוהלים חנו באיזור עד סוף היום.
האזור יחסית גבוה וקר, ויש המון רוחות. אופציה נוספת היא שמספר צרפתים שפגשתי אמרו לי שהם מתכננים לחנות בסמוך לוריאנט ליד lac de Mya ואכן ראיתי למחרת הרבה אוהלים שחנו על הוריאנט סמוך לפניה ל lac de Mya (לא יודע מה יש ליד האגם עצמו).

מים - באמת שהיום יש המון מים ואין שום סיבה להסתובב עם הרבה. כל הבוקר וכל הטיפוס יש נחלים קטנים שאפשר למלא מהם, גם בעליה ל col, ובכל הבקתות שציינתי יש ברזים מסודרים למילוי.

יום 3 - wild camping bonhomme - camping hobo

אתחיל מהסוף - איך הגעתי לאן שהגעתי. היום הזה הוא טריקי לאנשי האוהלים כי נכנסים לאיטליה. אין שום מקום מסודר או שמותר לפתוח בו אוהלים. לי היו 2 אופציות - אופציה ראשונה לעשות wild camping ליד Lago del miage. לא מעט אנשים שפגשתי אמרו לי שמתכננים לחנות שם, אך כשהגעתי לא היו נראים אוהלים באזור או אנשים שמחכים שיחשיך. לכן ויתרתי על הלינה שם, ויתרתי על הוריאנט הגבוה והגעתי לאחר יום ארוך מאוד ל camping hobo - שהיה אופציה ב שלי ולא על המסלול.

ידעתי שצפוי יום ארוך מהרגיל ולכן יצאתי לדרך מוקדם, לאחר שכל התה נשפך לי באוהל ולא היתה לי סבלנות להכין חדש. הלכתי דרך הוריאנט col de fours, ויצאתי בבוקר כבר לתחילת הליכה ב 06:45. בשעה 07:45 הגעתי, לאחר הליכת וריאנט מהוריאנט לtete nord des fours שהיא הנקודה הגבוהה ביותר (כמעט) על המסלול בגובה 2756 מטרים. השביל הצידי מסומן רע מאוד, התברברתי בדרך לשם ובסוף הסתמכתי על אינטואיציה להגעה לכיוון (רואים את השולחן על הפסגה משמאל – זו הנקודה). לאחר שעוברים את הבולדרים כבר רואים את השביל מסומן. לדעתי זו הנקודה היפה ביותר בוריאנט וחבל לפספס. יש שם נוף פנורמי 360, שולחן עם מפת התמצאות ואפילו נתקלתי שם בסוג של יעל – כנראה majestic Alpine ibex. משם ירידה ארוכה ארוכה עד la ville des glaciers לשם הגעתי ב 10:00. אין שם כלום למעט מחלבת גבינות קטנה ומקומית. באותו רגע היו לי בתיק כ 150 גרם משני סוגי גבינות שונות אז ויתרתי. מכאן עולים דרך refuge les mottets עד לcol de la seigne בגובה 2516 מטרים, מעבר הגבול בין צרפת לאיטליה. הגעתי לשם בערך ב2 ועצרתי להפסקה ארוכה. מפה התחילה התגלגלות בואדי, דרך elisabetta ועד combal. ופה הבנתי שכאן אני לא פותח wild camping אלא ממשיך ל hobo. ההליכה בואדי היתה יפה ממה שציפיתי, למרות שהתבאסתי על ההתקדמות וויתור על הוריאנט. את סוף הדרך אפשר לעשות עם אוטובוס עד הקמפינג, היו מיליון אנשים בתחנה אז שמתי אוזניות ושמתי גז לקמפינג, אליו הגעתי סביב 6 וחצי. הקמפינג מדהים! עלה 14.2 יורו, יש מקלחות כיפיות עם מים חמים, דשא ענק ושטוח להקמת אוהלים, מטבח מסודר וסגור לבישולים, מרכולית קטנה עם דברים בסיסיים ובר עם נשנושים ובירות.
מדובר באחד הימים הארוכים והיפים ביותר שהיו לי בטיול.

מים - כל הדרך עד col de la seigne יש מלא נחלים ומעברי מים למלא בהם מים. הקטע לאחר מכן מלא מים גם הוא אבל רובם בערוצים רחבים שאין אליהם גישה. כמובן שבבקתות אפשר למלא.

יום 4 - hobo camping - courmayeur

לאחר גשם זלעפות בלילה הקודם, ולאחר שגם ככה תכננתי ללכת רק עד courmayeur, יצאתי לדרך סביב 10:15 והלכתי הליכה משעממת למדי על הכביש הראשי עד העיירה. הגעתי לinformation לקצת מידע והבנתי שאין ממש קמפינג על courmayeur. האופציות היחידות הן או באזור Val veny שיש שם 3 אתרים (האזור של camping hobo) או באזור Val ferret שיש שם 2 אתרים. לא באתי לרוץ את השביל אלא באתי להנות, ורציתי הפסקה של חצי יום באיטליה לנוח ולבנות מהאוכל, ולכן סגרתי מלון בדקה ה90 (במחיר גבוה, מדובר ביום שישי והעיירה מלאה לגמרי). נהניתי מאוד מהשהות בעיירה, לא לפספס פיצה, גלידה, קפה ואפרול שפריץ אם כבר עוברים באיטליה.

מים - אין בעיה, מילאתי בקמפינג קצת שיהיה לי רק לירידה.

יום 5 - courmayeur - wild camping bonatti

את היום התחלתי בידיעה שנקודת החניה הכי טובה היא ליד bonatti אבל לא היה ברור לי היכן. אופציית לינה נוספת היא ב Val ferret - דורש הגעה ל bonatti, ירידה לעמק ברגל ואוטובוס לאחד מהאתרי הקמפינג באוהל
את הבוקר התחלתי מאוחר למדי לאחר ארוחת הבוקר במלון. סביב 08:15 יצאתי לדרך בעליה מ courmayeur אל rifugio bertone לשם הגעתי באזור 11:00, ונחתי בנקודת תצפית מדהימה מעל הבקתה. לאחר מכן עליתי על הוריאנט tete bernarda, בו הולכים ממש על קו הרכסים מעל העמק בניגוד למסלול הרגיל ההולך על צד ההר. נקודת השיא היא tete de la trouca בגובה 2584 מטרים לשם הגעתי ב 15:00. משם יורדים ל col spain, עולים לPas entre deux sex ויורדים לערוץ האחרון, בקצהו נמצאת בקתת bonatti. לאחר ירידה לבקתה הבנתי שwild camping אפשר לעשות רק בשביל שבאתי ממנו (מבחינת הקרקע, חוקיות הכל לא חוקי). חזרתי כשני קילומטרים אחורה ושם חניתי עם עוד מספר אנשים שפגשתי על הנחל. סיימתי את היום באזור 18:30 לאחר 1700 מ טיפוס. להערך בהתאם! האזור קר מאוד.

מים - למעט בבקתות, מכיוון שרוב היום הוא על קו הפסגות, אין כמעט מים! היה זרזיף קטן נראה עונתי בואדי לאחר col spain ונחל רציני בואדי של Bonatti, לידו גם חנינו.

יום 6 - wild camping bonatti - la fouly

יצאתי לדרך באזור 08:30 אחרי לילה קר מאוד. התחיל בירידה עד ל bonatti מהמיקום של הקאמפ, הליכה על צד ההר וירידה לChalet val ferret לשם הגעתי ב 10:00. נראה שיש שם מסעדה. לאחר מכן עליה, שלי הרגישה קשוחה מאוד עד rifujio Elena, שם הייתי ב 11:30. שתיתי שם קפה ואכלתי פאי אוכמניות ומשם יש עליה נוספת עד מעבר הגבול עם שוויץ,grand col ferret בגובה 2537 מטרים, שם הייתי סביב 11:30. משם מתחילה ירידה ארוכה דרך la peule ועוד מספר כפרים קטנים עד la fouly. הקאמפ, camping des glaciers, נמצא כמה דקות מהמרכז, עלה 16 יורו, וויפי עד לאוהל. מקלחות חמימות, מבנה סגור שבו ניתן לאכול ושם גם יש שקעים לטעינה.

מים - יש בשפע עד Chalet Val ferret. משם אין המון מים מצדי המסלול (הפשרות עונתית בודדות) וב Elena.

יום 7 - la fouly - champex lac

יום הליכה נחמד בין כפרים ציוריים שוויצריים. התכנון היה ללכת מחר את הוריאנט וגם לפי התחזית חצי יום היה אמור להיות גשם (ואכן היה). יצאתי יחסית מאוחר ב08:30 מהקמפינג, בהתחלה הליכה היא בתוך יער, לאחר מכן הולכים יחסית על הכביש בין מספר כפרים שוויצריים קטנים. לאחר מכן עליה דרך היער עד ל champex lac. בעלייה ביער יש בעונה זו המון פטריות מעניינות וגם סוג של פטל raspberries. ל champex lac הגעתי באזור 12:30. הקאמפ, roccailles, נמצא יחסית בקצה העיירה אז מי שלא רוצה לחזור - שיעבור בסופר לפני. הקמפינג עלה 17.6 יורו, הקאמפ הכי יקר בסובב. העברתי שם חצי יום בפנאן למרות שהיה גשום, עשינו סיבובים לאגם והלכנו לישון יחסית מוקדם

מים - יש המון נקודות שתיה בכפרים שעוברים בהם. מעבר לכך יש גם כמה נקודות מסודרות בעליה ביער ל champex lac.

יום 8 - champex lac - la peuty.

את היום הזה עשיתי דרך הוריאנט fenêtre d'arpette, מעבר הרים צר בגובה 2665 מטרים. על פי התיאורים מדובר ביום בין הקשים במסלול (ואכן כזה הוא) לכן כבר ב 07:00 יצאתי לדרך. תחילת המסלול (הגישה מהקמפינג על לחיבור לוריאנט) מסומן רע מאוד ושווה להצמד למפה עד שמגיעים לשביל הרלוונטי. ההתברברות גרמה לחברים הסלובנים שלי, איתם ישבתי בכל הערבים מה wild camping ב bonatti, להגיע אלי ואת כל היום הלכתי איתם. רוב הבוקר היה ערפל נמוך ולא ראינו כלום מסביב. רק לקראת הפאס עברנו את גובה הערפל וראינו הכל ממעל. הטיפוס בהתחלה הוא על שביל רחב שעביר לרכבים, לאחר מכן עליה סלעית והקטע האחרון הוא טיפוס על בולדרים גדולים. בדרך בעונה זו יש הרבה אוכמניות, למרות הקושי שבעליה עשינו הרבה עצירות ללקט ולאכול. לפאס הגענו בשעה 11:00, כלומר כ4 שעות טיפוס מפרכות. נחנו, הצטלמנו וטיפסנו בלי תיקים על ההר משמאל לפאס כדי לראות את כל הקרחון מלמעלה glacier du trinet. סך הכל היינו שם כחצי שעה והתחלנו לרדת - בהתחלה בבולדרים ולאחר מכן בירידה תלולה ומפרכת. לקראת סוף הירידה יש מסעדה קטנה בשם chalet du glacier לשם הגענו ב13:45. התכנון המקורי היה להצליח להגיע לפה מספיק מוקדם, כדי לקחת ישר מהנקודה הזאת שביל המגיע ל col de balme, מעבר הגבול עם צרפת, שם שוב מתחברים עם השביל של TMB ובעצם להיות בצרפת כבר היום. השביל הזה קרוי במפות variante des grands. החלטנו שזה לא סביר, נחנו שם איזה שעה ליד הנהר ואז ירדנו כשעה עד la peuty. היום אמנם הסתיים מוקדם אבל מדובר ביום עם עליה וירידה קשות מאוד, ואחד הימים הכי יפים בטרק לדעתי. הקמפינג בכפר הוא בעצם פיסת דשא בצורת משולש הנתחמת על ידי שלושה כבישים, וצופה מלמטה על הקרחון אותו ראינו מקרוב בוריאנט. בין 18:00-19:00 באו לגבות מאיתנו כסף - עלה 6 יורו וחוץ משירותים מקלחת וכמה ספסלים אין שם הרבה.

מים - יש בתחילת העלייה אבל לאחר מכן אין בכלל בכלל מים! רק לאחר הפאס בירידה מתחילים זרזיפי מים

יום 9 - la peuty - argentiere

יצאתי בבוקר ב 08:00 לקראת טיפוס לcol de balme בגובה 2191 מוטרים. העלייה לקחה לי שעתיים, ממש ליד הפס יש בקתה נחמדה והנוף לצד הצרפתי פשוט מדהים! שווה לשבת ולהעביר את הזמן שם. לאחר כשעה וחצי עזבתי והלכתי לכיוון aiguillette de posettes. יש ירידה עד ה col ולאחר מכן עליה עד נקודת הגובה ב 2201 מטרים. משם ירידה מתישה מאוד עד ל tre le champ לשם הגעתי ב 14:15. בעיקרון היום מסתיים בקמפינג כאן, אבל בעקבות בדיקת קורונה שהייתי צריך לעשות לפני החזרה לארץ, שיניתי קצת את התוכניות מסלול וירדתי לקמפינג ב argentière. מדובר בעוד קצת פחות משעת הליכה. הקמפינג נמצא בחלק התחתון של העיירה (העיירה היא רצועת כביש של יותר מקילומטר) אז למי שלא רוצה לצאת מהקמפינג שיעשה סידורים בהלוך.
הקמפינג camping du glacier d'argentiere, עלה 10.5 יורו והיה אחד המפנקים. מים חמים! במקלחת עד 22:00, וויפי, אפילו חדר ישיבה מקורה עם מקומות טעינה. החיסרון היחיד הוא שרוב הדשא באתר הוא בשיפוע.

מים - בעליה ל col de balme היו כמה נקודות שתיה מסודרות. לאחר מכן אפשר למלא בבקתה, ומשם ועד סוף היום לא היו מים על המסלול.

יום 10 – argentiere - wild camping lac blanc

את הבוקר העברתי ברגוע, המטרה היתה להגיע ב 14:00 לבית חולים, איך שנפתחות בדיקות הקורונה ב chamonix, וישר לאחר מכן לתפוס כיוון ל lac blanc, וככה בעצם למחרת לסיים את הטיול. אם לא היה צורך בבדיקת קורונה - הייתי מגיע ביום 9 ל lac blanc וביום 10 מסיים את המסלול. ככה שבעצם נוסף לי יום אחד למסלול. (יום 9 התפצל לימים 9 ו 10)
סביב 13:15 כבר הייתי בתור לבדיקת קורונה, אחרי ששאלתי כמה אנשים בודדים שכבר עמדו וחיכו שם אם זה המקום לבדיקה. המקום היה קצת חשוד ואכן רק חצי שעה לאחר מכן גיליתי שהם עבדו עלי, הלכנו למקום האמיתי ושם כבר היו סביב 20 אנשים לפני. יחסית תקתק ויצאתי משם דיי מהר. חזרתי ברגל למרכזית ולקחתי קו ל la flegere (קו 1 או קו 2), ולקחתי את הרכבל למעלה בעלות של 15.5 יורו. לכאן הגעתי בשעה 15:00. ל lac blanc לא הלכתי בדרך הישירה אלא הלכתי דרך המסלול של TMB מזרחה ומשם בפיצול, אליו הגעתי בערך ב16:10, לקחתי למעלה לכיוון הוריאנט.
מתחת ל lac blanc יש מספר אגמים המכונים lacs des cheserys, על יד הגדול שמביניהם חניתי wild camping. הקמפינג בצמוד ל lac blanc אסור וגם אין באמת מקומות נוחים לעשות שם. זרקתי את התיק ועליתי בלי ציוד ל lac blanc. כשירדתי למטה גיליתי גם אירופאים שהשתלטו לי על הלוקיישן ללינה איפה שזרקתי את התיק, ולכן שיניתי מיקום ובמקום לישון על האגם ממש ישנתי על המצוק. לקראת ערב חנו יותר מעשרה אוהלים בכל השטח שם.

מים - לא ממש הייתי זקוק להרבה מים. יש נקודת מים אחת על הדרך במפל היורד מ lac blanc שפוגשת גם את השביל של TMB וגם קרובה למקום הלינה שלי. שתיה מ lacs des cheserys לא מומלצת.

יום 11 - wild camping lac blanc - chamonix

קמתי בשעה 05:30 כדי לעלות ולצלם באגם. השארתי את האוהל פתוח ועליתי ל lac blanc רק עם הציוד צילום.
היה שווה כל רגע, להנות מהשקט של המקום הכל כך עמוס הזה באמצע היום, ואפילו אנשי הבקתה עוד לא יצאו לראות את הזריחה כשאני הגעתי לשם. הייתי שם פרק זמן ארוך ואז חזרתי למטה לקפל את הציוד, כשכבר היה נעים בחוץ. ב 09:00 יצאתי, ועליתי ל lac blanc בפעם השלישית, הפעם עם כל הציוד עליי. בערך בשעה 10:30 הגעתי לרכבל la flegere, מכן המשכתי לכיוון brevent. למען האמת הדרך לא היתה מרשימה במיוחד, והגעתי דיי תשוש ל planpraz. התכנון שלי היה להגיע ל brevent ומשם לקחת רכבל למטה (חסכון של 1500 מטרים ירידה בייסורים ל les houches) אבל העייפות והענן הענק שישב על brevent גרמו לי להחליט לרדת כבר מכאן ל chamonix. צפיתי כשעה במצנחי רחיפה שקופצים מ planpraz ואז ירדתי לעיר ברכבל שעלה 15.5 יורו.
הלכתי ל camping les arolles ללילה האחרון שעלה לי 11.9 יורו, קמפינג שעמוס מאוד במטפסים שמתמקמים שם וגם ברצי ה UTMB שהתחיל יום למחרת.

מים - עד לאן שהגעתי אין מים זורמים בכלל! אולי ברכבל la flegere אבל לא בדקתי.

סיכום

סיכום - נהניתי מאוד מהטיול באוהל, מעבר להוזלת העליות בצורה משמעותית יש משהו כיף בלישון בחוץ, בין אם זה באתר קמפינג או בשול מקום, ולהיות ספונטניים (יחסית) לעצור היכן שרוצים מבלי לבצע תכנונים בארץ או לסגור בקתות פרק זמן רציני מראש. מוזמנים לשאול שאלות!

למי שרוצה לראות את סיפור הדרך בתמונות שכבר העליתי או לתמונות נוספות - מוזמן להציץ אצלי באינסטגרם: