צ'כיה- פראג וסביבתה

תאריך הטיולSeptember 2013
עונה מומלצתיולי-ספטמבר

יום ראשון- נחיתה והתמקמות במלון

לטיול יצאנו אני וחברה שלי , אנו סטודנטים ומטרת הטיול הייתה לשלב טיול עירוני בעיר יפה יחד עם נופים וטבע הנמצאים מחוצה לה ,כל זה במחיר שפויי עד כמה שניתן.
נתחנו בפראג ב 21:00 ומשם התחלנו את דרכינו למלון, (לנו במלון מחוץ למרכז פראג-בPraha 10 )-כדי להגיע לוקחים אוטובוס פנימי של שדה התעופה שמגיע לתחנת מטרו, משם לקחנו מטרו ואחריה טראם שהגיע עד ממש קרוב למלון , הדרך לקחה כשעה וחצי.
הגענו למלון והלכנו לישון.
*מומלץ להמיר כ50 דולר בשדה תעופה ואת יתר הכסף להמיר ביום למחרת ולקבל שער המרה גבוהה יותר (אפרט על כך בהמשך).

*לנו במלון Exe Iris Congress שהיה זול משמעותית ממלונות במרכז פראג ונתן תמורה מצוינת למחיר (עלה כ150 דולר ל4 לילות ) , אני ממליץ עליו בחום - במלון חדרים משופצים , מיטות נוחות, מקלחת חדשה וצוות נחמד.בנוסף המיקום שלו היה ממש קרוב לתחנת טראם (רכבת חשמלית) וליד קניון שבו יש סופר מרקט עשיר.
החסרונות- בלילה (אחרי 00:00) לוקח יותר זמן לצאת מימנו ולחזור אליו.

*כסף שווה להמיר בEXCANGE שנמצא ממש על פינת רחוב kaprova ו maiselova על הגבול בין הרובע היהודי לעיר העתיקה ,הוא ניקרא eXchange - שלט כחול ובולט (100 יורו =2500 קרונות)

יום שני - טיול עירוני בפראג החדשה, הישנה והרובע היהודי

קמנו בבוקר והתארגנו בדוכן הקבלה במלון קנינו כרטיס יומי לטראם (מקנה נסיעה חופשית למשך 24 שעות בכל אמצעי התחבורה בעיר) ,נסענו בטראם מספר 22 למרכז פראג (התחנה ממוקמת כ100 מטר מהמלון והנסיעה אורכת כ20 דקות) .
שתינו קפה טוב באחד מבתי הקפה שממוקמים בכיכר סטמונצ'קה (staromestske namesti) המרכזית.
המשכנו לטייל בעיר העתיקה והחדשה:
- השעון האסטרונומי- כל שעה עגולה ניתן לצפות בחילופי המשמרות של הבובות בתוכו.
- בניין העירייה הישן.
- כנסיית טין (נמצאת ממש בכיכר המרכזית).
- מגדל האבקה וקניון פלדיום שנימצא בסמוך לו.
* יש מספר חברות שאפשר לצאת דרכם לסיור מודרך (חינם) ברחבי העיר החדשה ועתיקה, אנו וויתרנו על התענוג.

אכלנו צהריים באחד מהדוכנים הפזורים בכיכר המרכזית .
משם המשכו לאתרים ברובע היהודי:
-למוזיאון היהודי
-לבית הכנסת היהודי- מרשים מאוד
-בית הקברות היהודי
*ניתן לקנות כרטיס משולב לכלל האתרים ברובע היהודי בכ80 שקלים ,אנו קנינו את הכרטיס וביקרנו בכל האתרים ברובע, לדעתי זה לא חובה - כבר ראיתי אין ספור בתי כנסת ובתי קברות ,ולא התלהבנו יותר מידי מהאתרים ברובע.

לאחר השקיעה עלינו למגדל השעון וצפינו בכיכר המוארת ובפראג בלילה- מומלץ מאוד.

אחרי יום מעייף חזרנו למלון בטראם . נחנו קצת ,התארגנו ויצאנו חזרה למרכז העיר לאכול ארוחת ערב במסעדה איטלקית מצוינת וזולה יחסית שנמצאת משמאל למלון אמבסדור בקומה שנייה (רחוב vaciavske namesti) .
* הטראם יום עובד מ5:00 בבוקר ועד 00:00 בלילה והתדירות שלו גבוה -כל 10 דקות בערך.
הטראם לילה עובד מ00:00 עד 5:00 והתדירות שלו כל חצי שעה-שעה
הקוויים של היום והלילה משתנים (בכל תחנה הקווים במסגרת שחורה הם של הלילה והקווים בלי מסגרת בכלל הם של היום).

יום שלישי- טיול עירוני במצודת פראג ורובע מלוסטרנה,האי קמפה, גשר קארל והתיאטרון השחור.

קמנו בבוקר והתארגנו , קנינו כמה מאפים במאפיה ליד תחנת הטראם ונסענו לצידו המערבי של גשר קארל.
(מומלץ להתחיל את הטיול במצודה מצידה המזרחי (מכיוון גשר קארל) וללכת מערבה- ככה מתחילים בעלייה ומסיימים בירידה).
קנינו כרטיס המשלב כניסה לאתרי המצודה בבניין information במצודה -הכרטיס מקנה גם כניסה לסמטאות האלכימאים ששם חובה לבקר!
והתחלנו לטייל בין אתרי המצודה:
- קתדרלת סנט וויטוס .
-סמטאות האלכימאים - חובה לבקר ,רחוב קטן עם בתים נמוכים ומצוירים שבתוכם מוצגים שריונות וכלי נשק מימי הביניים.
והמשכנו לכיוון הרחוב שיורד מעטה ,שם אכלנו ארוחת צהריים (ככל שיורדים ברחוב ומתרחקים מהמצודה המחירים יורדים).
משם המשכנו לסיבוב רגלי באי קמפה- אי נחמד עם מדשאות שאפשר לנוח על אחד הספסלים הפזורים בכל מקום.
חזרנו דרך קיר גו'ן לנון וגשר המנעולים הרומנטי.
השעה הייתה כבר 17:00 הלכנו לכיכר המרכזית דרך גשר קארל כדי להספיק להצגה בתאטרון השחור (ב18:00) שסגרנו עוד בארץ כשבוע לפני הטיסה (עולה 80 שקלים לכרטיס) ההצגה כשעתיים -חובה לצפייה!
עייפים מיום ארוך סיימנו במסעדה מקומית קרוב לכיכר וחזרנו למלון .
כאן נגמר היום השלישי

יום רביעי - גבעת פטרין וסביבתה בערב יציאה למועדון גאז' רדוטה.

קמנו והתארגנו ,הלכנו לקניון שבתוכו הסופר הגדול שהזכרתי בהתחלה, קנינו מאפים ומצרכים לסנוויצ'ים להמשך היום, קפה במקדונלס (שהיה מצוין!) ותפסנו טראמ לאותה התחנה מצידו המערבי של גשר קארל כדי להגיעה לגבעת פטרין.
לקחנו רכבל לראש הגיבעה -כלול בכרטיס היומי של הנסיעות (ניתן גם לעלות ברגל דרך שבילים רבים שמובילים מעלה).
התחלנו להסתובב בגבעה ועלינו למגדל אייפל הקטן - מימנו יש נוף פנורמי על כל פראג.
המשכנו למבוך המראות- נחמד, אם אנחנו כבר שם שווה ביקור.
הסתובבנו בגנים בגבעה וכשהתחלנו לרדת ברגל תפס אותנו גשם שגרם לנו לחזור ברכבל.
עשינו עוד סיבוב רגלי בעיר וחתכנו למלון למנוחת צהריים ליצבור כוחות לערב.
בערב יצאנו למועדון גאז' מקומי בשם רדוטה - כל יום מארח להקות גא'ז מקומיות והאווירה והמוסיקה ממש טובה .(אנחנו לא חובבי גאז' גדולים אבל ההופעה הייתה בהחלט חוויה נחמדה).
למי שיש עוד כח יכול להמשיך לאחד מהפאב או המועדונים אנחנו וויתרנו וחזרנו למלון .

* חיי הלילה של פראג מתעוררים בעיקר בסוף השבוע , באמצע שבוע רוב המועדונים לא פתוחים והפאבים נסגרים בשעה מוקדמת יחסית.

יום חמישי -טיול יום בטירת קרלשטיין וחזרה לטיול לילי בפראג

קמנו בבוקר והצטיידנו במאפים וסנדוויצ'ים מהסופר ויצאנו באוטובוס לתחנת האוטובוסים המרכזית Florenc.
שם קנינו כרטיס נסיעה באוטובוס לצ'סקי קרומלוב (Cesky krumlov) דרך סוכנות Student agency האוטובוסים שלהם ברמה הכי גבוה משאר החברות .
האוטובוסים שלהם חדישים עם כיסאות נוחים, מסכים אישיים ושירותים והוא מיועד בעיקר לתיירים, הכרטיסים גם קצת יותר יקרים .
כדי לקנות את הכרטיסים מראש ,מרגע שיודעים על היום שרוצים ליסוע לצ'סקי קרומלוב, משום שהכרטיסים אוזלים במהירות ,אנו יצאנו באוטובוס ב5 בבוקר כי נגמרו הכרטיסים ל7 .
*ניתן לקנות את הכרטיסים גם בתחנת הרכבת הבינעירונית (Hlavni nadrazi), יש שם סניף של Student agency. ולחסוך את ההליכה במיוחד לתחנת Florenc.
לאחר קניית הכרטיסים , נסענו לתחנת הרכבת Hlavni nadrazi לתפוס רכבת לטירת קרלשטיין (Hrad Karlstejn).
שם קנינו כרטיסים לכיוון עיירית קרלשטיין (יש רכבות כל הזמן ) , נסיעה של כשעה וחצי עד ההגעה לעייריה.
מחוץ לתחנת הרכבת היית מונית שהציע לקחת אותנו לכיוון הטירה אך מומלץ להגיע לטירה ברגל (הליכה רגוע של כחצי שעה המוכוונת ע"י שלטים ).
למרגלות הטירה יש מספר חנויות מזכרות ודוכני אוכל (אנחנו אכלו שם קרפ עם יין חם שהיה מצוין ).
עלינו לטירה ,יש סיורים מודרכים כל שעה שמסבירים על החדרים השונים ומטרתם.
לאחר שסיימנו את הסיור בטירה שהיה מעניין יצאנו מצידה השני והלכנו כחצי שעה מסביב לטירה לכיוון הנקודה מימנה התחלנו את הטיול.
לאחר שאכלנו עוד קרפ ויין חם התחלנו ללכת חזרה לכיוון תחנת הרכבת (כדי לקחת לוח הזמנים כשרוכשים את הכרטיסים ולהתכוונן על פיו (התדירות של הרכבות חזרה היא כל שעה בערך).
חזרנו חזרה לפראג לקראת ערב, אכלנו ארוחת ערב במסעדה מקומית קרובה לגשר קארל מצידו המיזרחי והתחלנו לחזור לכיוון המלון.
הלכנו לישון יחסית מוקדם - מחר קמים ב4 וחצי בבוקר .

יום שישי -טיול יום בצ'סקי קרומלוב וחזרה בערב לפראג

קמנו השכם בבוקר ב4 וחצי ,התארגנו ויצאנו לתחנה שם וחיכינו חצי שעה עד שהגיע שעת האיסוף (לא מכניסים דקה לפני כן) ונסענו לצ'סקי קרומלוב (שעתיים וחצי).
העיירה ציורית ונידמה כאילו הזמן בה עמד מלכת , חנויות ציוריות ,רחובות יפים , גן מלכותי מתוקתק וטירה יפה גם כן.
רוב המטיילים לא מגיעים לעייריה הזאת ולפי דעתי היא שווה את הנסיעה ,פשוט מקום מדהים!
החנויות נפתחות רק ב9:00 עד אז שתינו קפה ואכלנו קרפ מצוין בבית קפה שהיה פתוח.
עד שסיימנו כבר החנויות נפתחו , בדיוק באותו יום התקיים יריד בעייריה והופיעו להקות מקומיות על במה בכיכר העיר והיו דוכני אוכל טובים וזולים.
תחילה עשינו סיבוב קצר בכיכר המרכזית ולקחנו משם מפה של העיר מהדוכן אינפורמיישן והלכנו לכיוון הגן המלכותי - גן מדהים ומתופח מאוד ,אפשר להעביר בו שעתיים בכיף ופשוט לנוח לצד האגם שבסופו .
לאחר מכן הלכנו לטירה ועשינו בה סיור מודרך .
אחרי הטירה המשכנו לטייל ברחובות ובחנויות היפות בעייריה וכל פעם שהגענו לכיכר עצרנו בה ,אכלנו שתינו ונהנינו מההופעות והדוכנים.

* בצס'קי קרומלוב מומלץ יותר לקנות צעצועי עץ למזכרות ,המחיר יותר זול מבפראג עצמה ויש מבחר גדול.

לאחר סיבוב קניות ,אוכל וצילומים הקדמנו את האוטובוס בשעה (לקחנו את האוטובוס שיוצא ב18:00)

* ניתן להקדים/לאחר את האוטובוסים של חברת סטודנט אג'נסי (אני לא יודע לגבי חברות אחרות) באחד מהחנויות אינפורמיישן בעייריה ,בעלות סימלית -בתנאי שיש מקום.

לאחר נסיעה של שעתיים חזרה הגענו לפראג בחושך, הלכנו לצלם את גשר קארל המואר בלילה מגשר אחד דרומית לו (Most legil)- פשוט הייתי חייב.

לאחר מיכן חזרנו למלון וכאן ניגמר היום החמישי

יום שביעי- התקפלות מפראג, השכרת רכב ונסיעה לגן העדן הצ'כי- prachovske skaly לטיול יום

קמנו בבוקר ,קיפלנו את המזוודות והלכתי לקחת את הרכב מחברת ההשכרה בתחנת הרכבת Hlavni nadrazi (אותה התחנה שמימנה נסענו לקרלשטיין).
גן העדן הצ'כי (Cesky raj)כשמו כן הוא -שמורת טבע אחת גדולה בה אפשר לטייל וליראות תופעות טבע רבות , המקום המתוייר ביותר בשמורה הוא צוקי פרכוב אך אפשר לטייל בשמורה מטיולי יום ועד טראק של מספר ימים .

* המפה שמחלקים בחברת ההשכרה לא טובה כלכך, השתמשתי באפליקציית ORUXMAPS שניתן להוריד אליה את מפות גוגל ולהעזר בהן לניווט בכבישים (גם שהפלאפון במצב טיסה, התוכנה פועלת רק על הGPS).

נסענו כשעה וחצי נסיעה לצוקי פרכוב prachovske skaly לכיוון JICIN , המיקום של הפארק הוא מעל היישוב Prachov.
בדרך יש מרכז מסחרי עם סופר גדול בו קנינו מצרכים לארוחה קלה, ועצנו לקפה .
לאחר מיכן המשכנו לפארק ושם חנינו בחניון בכניסה (בתשלום), הכניסה לא עולה כסף.
קנינו מפה גדולה של כל האזור שמפרטת את מסלולי הטיול השונים ובעזרתה תיכננו את הטיול למחרת.
המסלול הוא קליל ויפה מאוד ,עורך כשלוש שעות ועובר מתחת ובין המצוקים המרשימים והנופים היפים של הפארק הלאומי ,כמו כן ניתן להאריך/לקצר את המסלול- תלוי באיזה שבילים מחליטים ללכת.
את המסלול סיימנו בסביבות 18:00 והתחלנו ליסוע צפונה לכיוון פארק נוסף בשמורת הטבע הענקית הזאת, עברנו דרך כפרים ציוריים וצילמונו הרבה גם בדרך.
החלטנו להתמקם באיזור קרוב לנקודת תחילת הטיול שנצא מימנה למחרת כדי לחסוך את הנסיעה בבוקר, לאחר כמה מלונות/הוסטלים שביררנו עליהם בדרך ,התמקמנו במלון קטן במחיר סביר בשם Pension v raji שנמצא ב Hruba skala ברחוב Doubravice 82 ,מימנו יצאנו לטיול ביום למחרת בפארק מצפון לעיירה.
לאחר ההתמקמות נסענו למסעדה איטלקית מצוינת וזולה שהייתה ממש בכניסה לעיירה ואכלנו בה פיצה טובה.
לאחר ארוחה טובה חזרנו למלון וכאן ניגמר היום .

*כל השמורה והפארקים מסומנים בסימוני שבילים מאוד ברורים ככה שאפשר לקצר/להאריך את הטיול כמה שרוצים.

יום שמיני- טיול יום בצאסקי ראי ,נסיעה לשדה תעופה וחזרה הביתה

התעוררנו בבוקר והתקפלנו מהמלון, נסענו לכניסה לעייריה שם הייתה מכולת קטנה בה קנינו גם קצת קרקרים ודברים לארוחה קלה במשך הטיול , עדיף לקנות מצרכים עמידים יום לפני בסופר הגדול בדרך לJICIN וזהו.
התחלנו ללכת בשביל האדום , (הדרך שהשביל עובר בה ממש יפה ועוברת דרך יער שלאורכו יש נקודות תצפית יפות מאוד על העמק והנוף המסולע) עד המיזוג עם שביל נוסף בצבע כחול, איתו ממשיכים עוד כחצי שעה עד שמגיעים לטירת Valdstejin.
בטירה הופתענו לראות רכבים פרטים שהגיעו עצמאית כניראה דרך אותו השביל שבו הלכנו (למרות שהיו שלטים שאסור ליסוע ברכב) או מסביב מדרך אחרת .
בטירה עשינו סיבוב עצמאית שבסופה יש נוף יפה לעמק.
ההליכה ארכה כשעה עד הפיצול ועוד חצי שעה מהפיצול עד הטירה, החזרה כשעתיים דרך השביל התחתון סה"כ טיול באורך כ5 שעות.
חזרנו חזרה דרך השביל הכחול/ירוק שיורד מתחת למצוקים ועובר ביערות עם מלא פיטריות ואבנים ענקיות, עד להתמזגות עם המסלול הירוק וחזרה לנקודת ההתחלה.
החזרה דרך המסלול הכחול/ירוק אורכת יותר זמן וכוללת הרבה מדרגות ועליות וירידות, אך רצינו לגוון קצת מהמסלול שבו הלכנו בדרך הלוך (האדום).

* את המסלול ניתן לעשות עם אופניים (אני לא סגור איפה אפשר להשכיר אותם) ולעשות את כולו באופניים וכך נהנים גם מהנוף והטבע וגם חוסכים את ההליכה וזמן הירידה חזרה.
* ניתן להגיע עד הטירה עם רכב אבל אז מפספים את ההליכה שהיא חוויה בפני עצמה.

לאחר הטיול ב 15:00 הלכנו לאכול במסעדה האיטלקית בכניסה לעייריה ומשם התחלנו לחזור לכיוון השדה תעופה (הטיסה הייתה ב19:00) .
נסענו בכוונה דרך שבילים צדדים ושהאריכו לנו את הדרך (לתכנן מאיפה לחזור בעזרת המפה שקונים בפארק) אבל הרווחנו עוד כמה תמונות יפות ונוף יפה, עצרנו בדרך באותו המרכז המיסחרי עם הסופר לעצירת קפה ולבזבז את שאר הכסף שנישאר על בגדים בחנויות במתחם.

לאחר ההתרעננות המשכנו בנסיעה עד השדה תעופה והספקנו לטיסה בזמן .
חזרנו עייפים ומרוצים מהטיול המדהים הזה.

*(לבדוק מראש באיזה חניון להשאיר את הרכב השכרה משום שהשדה תעופה גדול ואפשר להסתבך עם מציאת החניון).

• לקחת מיטרייה קטנה בתיק, אי אפשר לדעת מתי יתפוס אתכם גשם -אירופה
  • לקחת בשדה תעופה מפת תחבורה ציבורית משולבת מטרו וטראם- שימושי מאוד ולא מצאנו איפה עוד יש אחת כזאת
  • תעודת סטודנט- נותן מלא הנחות בכל האתרים כמעט
  • למי שעושה הרבה קניות ורוצה לקבל החזר מע"מ- צריך פתק מיוחד של החזר מע"מ שצריך לבקש בחנות, לא מספיק רק קבלה