טרק 3 ימים Lužnice Valley Hiking Trail בצ'כיה

Lužnice Valley Hiking Trail הוא טרק בן 55 ק"מ לאורך נהר ועמק Lužnice אשר נמצא במחוז Toulava בצ'כיה. הטרק הינו אחד מרשימת Leading Quality Trails אשר מבוקר על ידי איגוד ההייקינג האירופאי (ERA).

תאריך הטיולApril 2024
עונה מומלצתאפריל-מאי כשאירופה יוצאת מתרדמת החורף ונהיה פחות קר, או לחילופין בשלהי הקיץ כשמתחילה השלכת.

Lužnice Valley Hiking Trail הוא טרק בן 55 ק"מ לאורך נהר ועמק Lužnice אשר נמצא במחוז Toulava בצ'כיה. הטרק הינו אחד מרשימת Leading Quality Trails אשר מבוקר על ידי איגוד ההייקינג האירופאי (ERA), מה שאומר שהוא צריך לעמוד בתקני איכות מבחינת סימון השבילים, אפשרויות הלינה, שירותי לוגיסטיקה לאורך המסלול, בטיחות, מידע נגיש ברשת ועוד (לינק לאתר הרשמי בהמשך).

אני הלכתי את השביל במשך 3 ימים וזה גם החלוקה שתתואר בסיפור הדרך הזה, אם רוצים להאט את הקצב אפשר לחלק ל 4 ימים (זאת החלוקה המופיעה באתר השביל). לא הייתי מושך יותר מ 4 ימים אלא אם כן אתם באמת רוצים לנפוש ממש בכל עיירה שמגיעים אליה. בסיכומו של מסלול, חשבתי ש 3 ימים זה אופטימלי, רק שימו לב שהיום השני יכול להיות טיפה ארוך, מבחינת מרחק דו ספרתי של ק"מ, אך לא מבחינת תוואי המסלול.

אם מדברים על תוואי המסלול - הטרק הוא ברובו שטוח, והולך לצד נהר Lužnice (מבטאים לוז'ניצה), פעם על הגדה הימנית ופעם על השמאלית. מדי פעם הוא מטפס טיפה גבוה יותר על אחד הגדות עקב אילוץ תוואי או כדי להראות לך נקודת עניין כלשהי.

אני חושב שכל מטייל שעשה טרק מרובה ימים בחייו, יצלח ללא קושי את המסלול הזה, והוא מתאים גם לכאלה שזה הטרק מרובה הימים הראשון שלהם. לשם השוואה לשבילים בישראל: "המסע מים אל ים", "שביל רמות מנשה", "שביל ישו" שדומים לו מבחינת מרחק ק"מ נחשבים לדעתי יותר מאתגרים בתוואי שלהם.

מעבר לזה, צ'כיה מדינה מקסימה, זולה מאוד, אנשים חמודים, אוהבי ישראל, תחבורה ציבורית מצויינת, הטרק נגיש מאוד מפראג (כשעה נסיעה ברכבת), מה שאומר שפראג היא נקודת הגישה האופטימלית, ואפשר גם לקנח בה לעוד כמה ימים בסוף או לפני המסלול. מעבר לזה, המסלול הוא יחסית חדש. לא פגשתי ישראלים במסלול ולמען האמת, לא פגשתי כמעט מטיילים אחרים, למעט צ'כים שנראה שגרים באיזור ומטיילים בו כחלק משגרת יומם. הוא גם יותר פונה לתיירות פנים אירופאית כ getaway קצר.

במסלול ניתן להשתמש בשירות העברת התרמיל ממקום הארחה אחד לשני. אני השתמשתי בו פעם אחת. ובפעם השנייה השארתי פשוט את התרמיל בהארחה ששהיתי בה וחזרתי בסוף היום לאסוף אותו (פירוט בהמשך).

כל העלויות המפורסמות הינן נכונות ליום כתיבת סיפור הדרך ויש להתעדכן בשערי המטבע בהתאם.

המסלול מסומן בצורה יוצאת מן הכלל, אבל מבחינת אפליקציית ניווט אם בכל זאת תרצו, המסלול מתואר באפליקציית/אתר Hiiker (לינק בהמשך).

ניתן ללכת את המסלול משני הכיוונים.

יום ראשון: Planá - Tábor - (13 ק"מ)

הגעתי בטיסה ישירה מישראל לפראג שהמריאה מוקדם בבוקר ונחתה בפראג בערך ב 8:30 בבוקר.
משדה התעופה ניתן לקחת אוטובוס Airport Express אל עבר Hlavní nádraží שזוהי תחנת הרכבת המרכזית. עלות הכרטיס 100 קרון.
מהתחנה המרכזית, קניתי כרטיס בקופות אל העיירה Tábor שעלה לי 185 קרון (שימו לב שניתן לרכוש כרטיס באתר הרכבת/אפליקציה הצ'כית במחיר זול יותר של 169 קרון, וזה מה שעשיתי בפעמים הבאות, כל הלינקים בהמשך סיפור הדרך). תדעו מאיזה פלטפורמה יוצאת הרכבת קצת לפני מועד הגעה, ולכן חשוב שתעקבו אחר המידע בלוח האלקטרוני הגדול שבכניסה לפלטפורמות. שימו לב שקרה לי לפחות פעם אחת שפורסמה פלטפורמה, המתנתי עליה, ואז פתאום היא הוחלפה לפלטפורמה אחרת, במקרה הזה האפליקציה עזרה לי מאוד כי היא שלחה לי התראה שהפלטפורמה השתנתה. עוד דרך להבחין בזה היא שילוטי המידע בפלטפורמה עצמה שפתאום יחדלו להראות את הפרטים, וגם תבחינו באנשים שאתכם על הפלטפורמה עוזבים אותה וממהרים לאחת אחרת. ניתן גם לרכוש כרטיש ולשלם בצורה נוחה באפליקציה.

Tábor היא העיר המרכזית בחבל Toulava והיא גם נקודת הסיום של היום הראשון. תחילת המסלול הוא בעיירה קטנה בשם Planá nad Lužnicí כ-13 ק"מ דרום מזרחית ל Tábor. ניתן בהחלט להגיע עם הרכבת מפראג עד אליה אם ברצונכם ללכת עם כל התרמיל הגדול על הגב. אני בחרתי לרדת מהרכבת ב Tábor, לעשות צ'ק אין במלון שלי, להשאיר שם את התרמיל הגדול, ואז לקחת אוטובוס לתחילת המסלול ב Planá nad Lužnicí. מאחר וזה יום קצר, ועם תרמיל קצר אני נע יותר מהר, בתוספת העובדה שהגעתי בטיסה יחסית מוקדמת.

הגעתי ל Tábor והתאכסנתי במלון Grand Tábor מלון חמוד מאוד עם צוות אדיב, הזמנתי חדר יחיד, עם שירותים מקלחת משותפים באותה קומה. במלון היו אורחים מעטים ולכן זה הרגיש פרטי לחלוטין. ליד המלון קיים גם סופרמרקט של רשת Billa המפורסמת באירופה, שם גם הצטיידתי בקצת חטיפים לדרך ומים.
לאחר מכן תפסתי אוטובוס לתחילת המסלול (בערך 16 קרון).

Planá nad Lužnicí היא עיירה קטנטונת, ואין מה להרחיב עליה דיבור, שלט תחילת המסלול נמצא ממש מחוץ לתחנת הרכבת שלה. מתחיל בהליכה קלה ברחובות העיירה, עד שמגיע לנהר Lužnicí ומשם (ועד סוף המסלול) למעשה הולכים לצידו. בחלק הזה של המסלול יש טיילת יפה, תפגשו הרבה דייגים, מזחים קטנים עם סירות קלות, והרבה ברווזים.
השביל למעשה רוכב על שבילים מסומנים שמדי פעם מחליפים צבעים, (למשל אדום צהוב כחול) בנוסף ספציפית עבור השביל, ישנו גם סימון L שיופיע ליד סימון השביל. ככה שיכול להיות שתלכו על שביל אדום + L ואז תתחברו לשביל בצבע אחר והאדום ימשיך לכיוון אחר, אבל אתם תמיד צריכים להמשיך עם ה L שמסמן את תוואי הטרק המדובר.
ביום הזה תפגשו גם את העלייה הקלה היחידה שתפגשו לאורך המסלול כאשר השביל יטפס על גבעה קטנה שגם תוביל אתכם אל תוך יער Pintovka היפייפה. היום מסתיים על גשר Švehl. שם נפרדתי מהשביל ונכנסתי חזרה אל העיירה Tábor להעביר שם את הלילה.

Tábor עצמה עיר חמודה מאוד ואם יש לכם שעה שעתיים תקדישו להסתובב בעיירה, להצטייד, או סתם לשבת לשתות קפה באחד מבתי הקפה. אני ישבתי ב Cafe Svet שליד המלון שהיה ממש נחמד (לידו גם יש מעיין קולנוע בוטיקי קטן הנושא את אותו שם וצמוד לבית קפה).

יום שני: Tábor - Bechyně - (27 ק"מ)

מכיוון שהחלטתי ללכת את המסלול ב 3 ימים, היום השני נמתח יותר מהשאר, אבל התוואי הקל של המסלול פיצה על המרחק. בלילה הקודם עדכנתי את החבר'ה במלון שאני מעוניין שיזמינו לי מונית שתעביר את התרמיל למלון שבו אשהה בלילה הבא בעיירה ב Bechyně (מבוטא בא-הינייה). לטעמי זהו היום היפה ביותר.

הבוקר מתחיל בירידה מ Tábor על טיילת יפה שמשקיפה על כל הנהר, נקודה נהדרת לתמונות נוף. בדרך תראו דמויות מעץ מסיפורי פיות, ובהמשך תעברו מספר תחנות קמח ישנות, ואז תגיעו ל Příběnice, שם תוכלו לקנות קצת חטיפים (ייתכן שמחוץ לעונה יהיה סגור). בכלל, לאורך הנהר אתם תפגשו המון בתי קיט ממש ליד המים, בחלקם יש אנשים וחלקן ריקות, אבל אפשר לדמיין איך זה לגור שם או אפילו לבוא לכמה ימים בשנה.
אחרי 12 ק"מ אתם תגיעו למספר אתרי קמפינג, מאובזרים יותר או פחות. האתר הרשמי של השביל ימליץ לכם ללון בחווה הנקראת Stavorek, הבקתות בסיסיות ושימו לב שיש חיות משק ועוד תושבים טבעיים של האיזור.
אם החלטתם ללכת ב 3 ימים כמוני, אתם תמשיכו בהליכה ותגיעו לגשר השרשראות Stádlecký האחרון בצ'כיה. קצת אחרי שתעברו אותו השביל יתחיל לטפס עליה קצרה לגבעה קטנה עם נוף יפה שם ניצבת כנסיית Virgin Mary, בהמשך יש אחו יפה וכן עוברים ליד בית הקברות המקומי. בהמשך חוצים את גשר Rainbow ואז נכנסים לתוך העיירה Bechyně.

אני בחרתי להתאכסן ב Hotel Panská שהיה מקסים כמו קודמו. Bechyně היא עיירה מנומנמת יותר מאשר Tábor, כן יש מספר בתי קפה קטנים ומסעדות שנסגרים מוקדם, וכן יש סופרמרקט ליד המלון.

יום שלישי: Bechyně - Týn nad Vltavou - (15 ק"מ)

היום האחרון של הטרק. יום קצר יחסית. אין שינוי משמעותי בתוואי או בקושי מהימים הקודמים.

השארתי את התיק במלון שבו לנתי, כאשר התכנון לחזור לעיירה באוטובוס מסוף המסלול ולאסוף אותו.

היציאה מהעיר יפה ועוברת עם מראות של הגשר, שרידי מבצר ומנזר. ולאחר מכן הולכת ביער יפה לצד הנהר. מהעבר השני אולי יזדמן לכם לראות מסלול via ferrata ואנשים הולכים על הצוק מעל המים קשורים עם חבלים.

משם השביל ימשיך לאורך הנהר, יטפס מעט לפני העיירה, ואז יחזור ויירד אל העיירה Týn nad Vltavou עוד הליכה קצרה על הטיילת לאורך הנהר ותגיעו לשלט האחרון ליד הגשר המבשר על סיום המסלול (או ההתחלה אם התחלתם הפוך).

מכיוון שזה יום קצר, אני הקדשתי עוד שעה-שעתיים והסתובבתי קצת במרכז העתיק הקטן של Týn nad Vltavou (יש גם Tourist information אם אתם צריכים עזרה), וישבתי לאכול ולשתות קצת.

לאחר מכן הלכתי לתחנה המרכזית של העיירה, ושם עליתי על אוטובוס קצר חזרה ל Bechyně (כ 23 קרון).

לאחר שאספתי את התרמיל מהמלון, הלכתי לתחנת הרכבת של Bechyně ומשם עליתי על רכבת לפראג (עם החלפה ב Tábor). כ 230 קרון.