טרק וואי וואש למטייל העצמאי

אנחנו זוג אוהבי טרקים, אחד בכושר על ואחת בכושר סביר פלוס (מינוס), וכיוון שפחות מחבבים טרקים באווירת קייטנה, החלטנו לצאת עצמאית. שמחים לשתף במידע לאמיצים שזה מדבר אליהם :)

תאריך הטיולJuly 2022
עונה מומלצתמרץ-ספטמבר

טרק עם נופים עוצרי נשימה ברכס הרי האנדים הצופה על ה-Cordillera Huayhuash.
במהלך המסלול מגיעים לגובה 5,000 מ', עוברים בין הרים מושלגים, אגמים ולגונות בגוונים שאין מילים לתאר.
הטרק בדרגת קושי גבוהה, צריך לקחת בחשבון את העליות והירידות אל/מ הפאסים, הגובה והמשקל.

1. כל יום ישנה עלייה אחת לפחות ל"פאס" בגובה (גובה כ-5,000 מ').
2. חוסר החמצן בגבהים מקשה, כמובן יש צורך להכיר את חוקי העלייה בגובה ולהתאקלם לגובה בעת ההגעה ל-Huaraz (בהמשך מצויינים רעיונות לטיולי יום להתאקלמות).
3. הרים גבוהים מובילים לשינויי מזג אוויר מהירים ותכופים, ממליצים לקרא קצת ולהכיר את הנושא.
4. אורך הטרק נע בין 8-9 ימים כתלות במסלול הנבחר, בהתאם, יש צורך בציוד לינה וכמות אוכל מספקת. מיותר לציין שהמשקל של התיקים הוא בהתאם (בהמשך רשימת הציוד שלקחנו, להשראה). אנחנו הארכנו מעט את המסלול ולכן עשינו אותו ב-9 ימים.
5. יש שני מסלולים: Main Trekking Trail ו-Cairned Route. המסלול הראשי הולך בדרך מעט יותר היקפית, עליו הולכים הפורטרים והחמורים ולרוב עובר בנקודות פחות מרשימות (אבל באמת שגם יפיפיות!) ומסלול משני (שנקרא גם הדרך האלפינית) שמגיע לתצפיות מטורפות. ממליצים לתכנן מראש ולהכיר את שני המסלולים בשביל לדעת את הקשיים של כל אחד מהם ולבחור בהתאם למשקל, אנרגיות ויכולות את הדרך המיטבית עבורכם. נציין לאורך סיפור הדרך איזה מסלול הלכנו בכל יום ולמה.
6. המסלול מסומן ברובו על ידי רוג'ומים בלבד (נכון ליולי 2022). בהתאם, ישנם מקומות שבהם הרוג'ומים לא בולטים לעין, נפלו או לא וודאיים. תקפידו ללכת מרוג'ום לרוג'ום בשביל לא לאבד את השביל. הדבר נכון בעיקר ל-Cairned Route, השביל הראשי שבו הולכים החמורים הרבה יותר ברור.
7. אפליקציית MapsMe מצויינת ונותנת הרבה אינפורמציה על המסלול גם במצב offline, אבל אנחנו לא ממליצים להסתמך עליה ללא מפה.

באמת אחד הטרקים המרשימים ביותר שעשינו והיופי מצדיק את הפופולריות הגבוהה שלו.
תהנו :)

התארגנות בארץ והתאקלמות בעיר Huaraz

בארצינו הקטנה-
ממליצים מאוד להגיע ערוכים עם כל ציוד הטיולים הנדרש מהארץ, המחירים ב-Huaraz לא זולים, גם לא ביחס לארץ.
ברשימת הדברים החשובים ביותר להביא מהארץ- טלפון לוויני (השכרנו), סוללה ספייר למצלמה וכרטיס זיכרון נוסף, תרופות (מחלת גבהים, סטופאיט, אדוויל), טבליות טהרמים או בקבוק עם פילטר לטיהור מים.

Huaraz-
עיירה תיירותית למטיילים שפוקדים את האיזור, עם חנויות טיולים ברמה גבוהה (ציוד איכותי ויקר, לא יותר זול מבארץ), סוכנויות טיולים בכל פינה, חנויות טיולים להשכרת ציוד (פתרון מצוין למי שלא מתכנן לצאת לטרקים נוספים בהמשך הטיול ולא הביא מהארץ) ובתי קפה מערביים. מצד שני, יש גם איזורים עם אווירה מקומית, מרקט מרשים בצבעיו ורחותיו.
אנחנו התאקלמנו לגובה תוך שהעברנו את הימים בעיירה במרקט המקורה ובשוטטות ברחובות המקומיים, ככל שמתרחקים מהאיזור המתוייר מגיעים לרחובות נעימים ומרשימים. תוך כדי, השלמנו קניות אוכל וציוד שהיה חסר לנו לטרק. את יתר הזמן העברנו במעבר בין הסוכנויות, עד שמצאנו אחת שסמכנו עליה בקבלת ברכת דרך לצאת באופן עצמאי וווידוא רשימת הציוד שלנו.

דמי פרוטקשן-
לאורך המסלול, בכל נקודת לינה, מתבקשים לשלם דמי פרוטקשן. קראנו על המס גם בסיפורי דרך אחרים וגם בסוכניות הזהירו אותנו לגביו. מצד אחד מכעיס (אולי?), מצד שני, הסיפורים מספרים שבעבר מטיילים היו נשדדים, או גרוע מכך, ולכן עדיף לשלם ולסיים בשלום את המסלול. טיפ חשוב, במהלך הימי התארגנות פרטנו את כל השטרות שהוצאנו מהבנק לשטרות על סך סכומים קטנים. ככה, גם כשלא היה עודף לגובי הפרוטקשן, היינו מסודרים! כל לילה עלה לאדם בין 20-50 סול נכון ליולי 2022. ממליצים לחשב על אקסטרה בהתאם.
בנוסף, יש תשלום בעת הכניסה לשמורה, (שילמנו 70 סול) ומקבלים קבלה. את הקבלה הזו מציגים ביום האחרון כאשר יוצאים ממנה, תשמרו אותה היטב, אחרת תאלצו לשלם שוב.

התאקלמות לגובה-
נהוג להתייחס לגבהים שמעל 2,500-3,000 מ' כבעלי משמעות מבחינת הסיכון לפתח תופעות הקשורות לחשיפה לגובה. בגבהים האלו לחץ האוויר נמוך יותר ולכן גם לחץ החמצן באוויר שאנו שואפים לריאות פוחת. מניסיונינו בעבר עם מחלת גבהים, חובה ללמוד את כל ההנחיות, הסימפטומים ומהלך המחלה, שכן, כשיוצאים עצמאית לטרק מתמודדים לבד בשטח.

על מנת להתאקלם לגובה, אחרי יומיים בעיר, יצאנו ל-2 טיולי יום-
- Laguna Churup (4,450 מ') - נסענו וחזרנו בקולקטיבו עד Pitec ומשם עלינו ללגונה. מסלול של כחצי יום קצר וקליל, למרות שהגובה מאוד מקשה.
- Laguna 69 (4,600 מ') - ביררנו אופציות נסיעה עם קולקטיבו ותחבורה מקומית וגילינו שלא יתאפשר להשלים את המסלול כטיול יום בדרך הזו, ולכן, הצטרפנו לסוכנות טיולים. ההסעה יצאה ב-04:30 ואספה אותנו מהכניסה לגסטהאוס שבו ישנו בתיאום מראש. החלטנו לקחת תיק גב גדול עם אוכל למהלך היום ומים, על מנת לתרגל קצת הליכה עם משקל בגובה. בסוף המסלול הגענו ללגונה הכי מרשימה שראינו, גם ביחס ל-Huayhuash!!!!

רשימת ציוד שלקחנו (להשראה)

ציוד אוכל-
פק"ל קפה (פינג'אן), גזיה, 2 בלוני גז גדולים, מצית, לדרמן, 2 צלחות שטוחות (שימשו גם כקרש חיתוך), סיר ומכסה, 2 כפות.

אוכל ל-9 ימים-
בוקר- קוואקר, סוכר, אגוזים.
צהריים- לחם, גבינה קשה, טונה (יום כן יום לא...).
ערב- אורז, קנור בטעמים שונים כרוטב.
אנרגיה- עוגיות, המון אגוזים, שוקולד, עלי קוקה לתה.

לינה-
אוהל, 2 שק"ש איכותיים מאוד, 2 מזרונים.

ציוד אחר-
שקית אטומה למים, כיסוי גשם, 2 פנסים, קינדל, משקפי שמש, כובעים, קרם הגנה, שפתון עם הגנה, טבליות לטיהור מים (קנינו בארץ).
ארנק עם מזומנים קטנים עלינו, ארנק עם יתר הסכום ודרכונים עמוק בתיק.
מטען נייד, מצלמה, טלפון לוויני, פלאפונים, מפה.

בגדים-
תחתונים, גרביים, טופ, גטקס, תרמית, מכנס טיולים, חולצת טיולים, פליז, מעיל חם מאוד, חמצוואר, כפפות, מעיל גשם.

כלי רחצה-
אדוויל, כדורים נגד מחלת גבהים, סטופ איט, אנטיביוטיקה.
מברשות שיניים, משחת שיניים, מברשת שיער, קליפסים, דאודורנט, נייר טואלט, סבון, מגבונים, אלקו ג'ל.

הגעה ויום 1 - Huaraz > Quartelhuain > Janca

נקודת התחלה- Huaraz (גובה 3,050 מ')
נסיעה עד- Quartelhuain (גובה 4,150 מ')
נקודת לינה- Janca (גובה 4,200 מ')
הליכה של כ- 7 ק"מ
פאס- Cacananpunta (גובה 4,690 מ')

נסיעה-
התחלנו את הבוקר ב-04:15 ליד הסוכנות שהצטרפנו להסעה שלה לתחילת המסלול. לאחר שביררנו דרכי הגעה לתחילת המסלול (קולקטיבו, הסעה פרטית, הצטרפות לקבוצה), הבנו שהדרך הפשוטה והמהירה ביותר היא להצטרך להסעה שיוצאת מטעם סוכנות שמוציאה קבוצה מאורגנת. לרוב, הסוכנויות לא מצליחות למלא מיניבוס מלא ושמחות להרוויח קצת כסף על חשבון אלו שרוצים רק להצטרף לנקודת ההתחלה.
במהלך הנסיעה עצרנו לשלם פרוטקשן ודמי כניסה לשמורה בעלות של 70 סול. כמו שהזכרנו, לא לשכוח לשמור את הקבלות האלו כי צריך להראות אותן ביציאה מהשמורה בסוף הטיול.
הגענו ל-Quartelhuain באיזור 10:00, לקחנו את התיקים מהרכב וישר לקחנו כיוון אל עבר הפאס.

מסלול-
כבר מהרגע שירדנו מהמיניבוס התחלנו לטפס לכיוון הפאס. עלייה יחסית מתונה בתחילתה, שמהר מאוד הופכת תלולה יותר ויותר ככל שמתקדמים לסופה. הנוף מהפאס מדהים!
הירידה מהר מאוד הופכת לירידה מתונה יחסית, כזו שנוח להתחיל איתה את הטיול הזה וממשיכה עד לנקודת הלינה הראשונה. המסלול עובר על הגדה הימנית של הנחל. ככל שמתקדמים לכיוון הגיא, מתקרבים לנחל.

הערות-
ממליצים לקחת בחשבון- היום הראשון לרוב הוא היום הכי קשה, גם בעקבות שעת הקימה, התיק שעוד כבד מאוד וההסתגלות לגובה ולתיק. במהלך העלייה, עקפו אותנו לא מעט קבוצות ופורטרים, הרי היינו היחידים שסחבו את התיק בעצמם, אבל לא נתנו לזה להוריד לנו את המורל.

לינה-
הגענו למחנה הראשון שנקרא Janca. משטח דשא משני צידי נחל קפוא, מאוכלס על ידי מליון אוהלים של כל הקבוצות. עצרנו בנקודה הרחוקה ביותר, לצד הגדר, בשביל קצת תחושת פרטיות והתמקמנו. לקראת השקיעה הגיע מקומי לגבות פרוטקשן כמובן.

יום 2 - Janca > Carhuacocha

נקודת התחלה- Janca (גובה 4,200 מ')
נקודת לינה- Carhuacocha (גובה 4,150 מ')
הליכה של כ- 9.5 ק"מ
פאס- נטול שם במפה (גובה 4,750 מ')

מסלול-
קמנו מוקדם והחלטנו לבחור ב-Cairned Route בשביל לא ללכת עם כל הקבוצות שעקפו אותנו יום קודם לכן (ולהרגיש קצת בטבע). מהר מאוד איבדנו את המסלול, נעלמו כל הרוג'ומים, השביל התפצל למספר שבילים שאיבדו את הקצה שלהם והתחלנו להרגיש מתוסכלים מהליכה הלוך וחזור עם התיקים הכבדים ובעלייה שלא נגמרת. בין חזרה אחורה ונסיון למצוא את השביל, מציאת השביל שנעלם והתברברות, עלינו וראינו מימיננו את Laguna Mitococha ובהתאם קיבלנו הערכה של המיקום שלנו. המשכנו לאורך הרכס מימין ומצאנו את השביל, עד שנעלם שוב... זה היה יום מאוד קשה ומתסכל.
החלק האחרון של העליה לכיוון ה"פאס" עולה במקביל לנחל, על הצד הימני של הרכס (אנחנו התברברנו שם כשעה, חיפשנו מצד שמאל וימין ולכן מדגישים שהשביל מצד ימין!!!!!). צריך לשים לב להיות מימין לנחל ולהתחבר למסלול שעולה מהצד הזה במקביל למפל.
הגענו ל"פאס" עוצר נשימה, מרוצים שסוף סוף הגענו... משם התחלנו לרדת, השביל נעשה ברור הרבה יותר והרגשנו בטוחים יותר. עם זאת, גם בשלב הזה, לקראת הירידה לנחל, השביל שוב נאבד ומצאנו את עצמינו יורדים למטה לכיוון השביל הברור שראינו בעמק.

הערות-
אנחנו התברברנו המון במהלך המסלול ביום השני, דבר שהתיש וכילה את כוחותינו הפיזיים והנפשיים.
ממליצים, בדיעבד, לקחת את המסלול שבו הולכות כל הקבוצות ביום הזה. בעקבות כל ההולכים והצועדים השביל מסומן טוב יותר. המסלול היה יפיפה, אבל המאמץ הקשה וההליכה העודפת התישו אותנו לקראת יום המחרת.

לינה-
לקראת לגונה Carhuacocha מגיעים לצומת T, בה פונים שמאלה וממשיכים בשביל מתון עד שמגיעים לנקודת הלינה (לא יורדים עד שפת הלגונה), קשה לפספס את האוהלים, הברז והריח מהשירותים. הגענו ממש אחרונים ומצאנו פינה שקטה ורחוקה, עד כמה שניתן. כמובן שהגיעו לגבות מאיתנו פרוטקשן.

יום 3 - Carhuacocha > Huayhuash

נקודת התחלה- Carhuacocha (גובה 4,150 מ')
נקודת לינה- Huayhuash (גובה 4,345 מ')
הליכה של כ- 14 ק"מ
פאס- Punta Carnicero (גובה 4,600 מ')

מסלול-
עם רגליים מותשות מהיום הקודם, החלטנו לקחת את המסלול הראשי עם הפאס הנמוך יותר....
המשכנו בחציית הקמפסייט עד הגעה לנחל, יש צורך לחצות את הנחל רגלית. חלצנו נעליים והאמת, למרות הקור, נהנינו לרענן ולשטוף את הרגליים קצת. השביל התחיל בעלייה מתונה, שהפכה תלולה לכיוון הפאס. באופן יחסי ליום האתמול, השביל ברור וקל יותר, מתון יחסית ואיפשר לנו לשחרר את השרירים. לאחר הפאס, עברנו בין 3 לגונות יפות, ליד אחת מהן עצרנו לארוחת צהריים והפסקה.

הערות-
אחרי ששברנו את הרגליים ודשדשנו ביום הקודם, החלטנו לקחת את היום באיזי וללכת במסלול Main Trekking Trail. לפי המספר הרב של החמורים והפורטרים שעקפו אותנו ואפילו לא הולך רגל אחד, אנחנו בטוחים להגיד שהמסלול השני מרשים יותר. עם זאת, המסלול היה יפייפה ומהמם, ובעיקר, היה מאוד מאוד כיף ללכת לבד במסלול ברור ובלי ללכת לאיבוד.

לינה-
ישנן שתי נקודות חציה של הנחל, ללא צורך בהליכה בתוך המים. לאחר הנקודה השניה, אותה גם ניצלנו למלא מים ליום המחרת, מגיעים לנקות לינה הכי "יקרה" במסלול. הלינה היא לאורך הנחל, כיוון שהגענו הרבה אחרי כל החמורים, היה קל למצוא פינה שקטה ואינטימית.

יום 4 - Huayhuash > Laguna Jurau

נקודת התחלה- Huayhuash (גובה 4,345 מ')
נקודת לינה- מעל Laguna Jurau (גובה 4,750 מ')
הליכה של כ- 10 ק"מ
פאס- Trapecio Punta (גובה 4,900 מ'), Jurauraju (גובה 5,200 מ')

מסלול-
קמנו ב-05:00 בבוקר, קיפלנו את האוהל עם ידיים קפואות ויצאנו לדרך. המסלול מתחיל בחלקו הימני של המחנה ומהר מאוד מצטרף לעלייה מתונה שלאט לאט הופכת תלולה עד לפס (הכנה נפשית, מרגע היציאה מהמחנה עד הפאס נמצאים בעלייה).
במהלך ההליכה היו חלק מהנקודות תצפית ונוף היפות ביותר לאורך המסלול, בכללי- זהו אחד הימים היפים לדעתינו! מהפאס נשקף הקרחון מצד אחד ולגונות טורקיז מצד שני ולמרות שהפאס צר וכל הקבוצות מתקבצות באותו זמן, ממליצים לקחת נשימה ומנוחה להנות מהנוף.
הגענו לפאס וחידשנו אנרגיות עם קצת לחם-נוטלה ואז הבנו שצריכים לקבל החלטה:
לעלות לנקודת התצפית עם התיקים הכבדים (כ-300 מ' נוספים של עליה תלולה מאוד) ולהמשיך לכיוון Laugna Jurau ולקמפסייט לידה - או - להניח את התיקים, לעלות לתצפית בלעדיהם, לרדת חזרה ולהמשיך בשביל הממשיך דרומה אל עבר Campamento Elefante. יש לציין שכל הקבוצות המאורגנות הלכו באופציה השניה, מלבד משפחה ישראלית נוספת שפגשנו ערב קודם, שגם הם סחבו את כל הציוד על הגב.
השיקול העיקרי- על פי המפה, האופציה הראשונה דרשה מעבר על פני קרחון, הליכה מסוכנת שדורשת ציוד (קרמפונים) שאין לנו. לאחר בירור מעמיק עם מדריכים של קבוצות אחרות ועם המשפחה הישראלית, הוסבר שבעקבות נסיגת הקרחון, ההליכה לכיוון Laguna Jurau היא כבר לא על הקרחון ויש שביל שעוקף אותה.
החלטנו לשנות את המסלול המתוכנן המקורי ויצאנו להרפתקה!

העליה לתצפית דרך מסלול הפונה צפון-מערב מהפאס, יחסית יותר קלה ממה שנראית על גבי המפה, בעיקר כיוון שבאופן יחסי לכל היום, היא קצרה יחסית. הנוף משם מ-ט-ו-ר-ף, ולכן, גם אם בוחרים במסלול הפונה דרומה, אל תוותרו עליה. משיא התצפית, המסלול ממשיך ועוקב אחרי הרכס מצידו השמאלי. בשלב הזה, ולאחר הניסיון המר שלנו ביום השני לטיול, הלכנו מבלי לוותר על מציאת רוג'ום כל 50-100 מ'. במידה ולא מצאנו, חזרנו אחורה ולא וויתרנו. המסלול עקף את כל הקרחון מהצד השמאלי, בתחילה ההליכה היתה בירידה די תלולה על גבי בולדרים ודרדרת ולאט לאט התעקלה סביב הקרחון (לכיוון ימין) והתמתנה.
כמו שניתן לראות במפה, לאחר התמתנות הירידה, מגיעים לירידה תלולה מאוד מאוד מאוד, שדרשה גם ירידה על התחת בחלק מהמקומות והיתה מאוד קשה לבירכיים. בשלב הזה, עננים כיסו כבר לגמרי את השמיים והתחיל לרדת עלינו שלג. הבנו שלא נצליח להגיע לנקודת הלינה, השלג הפך את הבולדרים והסלעים לחלקים מאוד, וכל צעד היה מועד לפורענות. בתום הירידה בבולדרים-מדרגות-משהו כיפי הזה (אני אדם של עליות אם זה לא היה ברור....) ולפני הירידה ל-Laguna Jurau, היה איזור מישורי עם נוף מהמם ללגונה, כר דשא קטן וזרזיף מים זורם, שם החלטנו לפתוח אוהל.
לידינו גם המשפחה הישראלית פתחה אוהל, מתוך אותם שיקולים (הליכה על פני המסלעה והירידה התלולה בשלג מחליקים) וההליכה לא נעימה.

הערות-
מאוששים, נחושים וטובי לב החלטנו לקום מוקדם בשביל להספיק יום ארוך וקשוח וגם בשביל ללכת קצת לבד. אבל כבר תוך כשעה עקפה אותנו קבוצה ראשונה ואחריה מיהרה להגיע השניה והשלישית.. מפה ההמלצה, להתחיל את היום באמת מוקדם.
בעת בחירת המסלול- חייב לברר אם ההליכה אינה דורשת הליכה על פני הקרחון, אנחנו הרגשנו שאין בידינו את הידע להליכה כזו עליו, ובטח גם לא את הציוד הנדרש. ממליצים לא להיות פזיזים, שאננים וישראלים....
בנוסף, המסלול, בעקבות היותו בתוך מסלעה ובולדרים מסומן על ידי רוג'ומים רבים. אל תוותרו על מציאתם, מחוויתינו, מכל רוג'ום היה אפשר לראות את האחד הבא, המסלול הרגיש קצת כמו "איפה אפי?" וזה היה חוויתי וכיפי!

לינה-
ויתרנו על הגעה לקמפסייט, למזלינו אף מקומי לא חלף שם ולא העיר לנו. בעיקרון, התכנית היתה להגיע ל-Cutatambo.

יום 5 - Laguna Jurau > Sarapococha

נקודת התחלה- Laguna Jurau (גובה 4,750 מ')
נקודת לינה- Sarapococha (לא נקודת לינה רשמית, אילוצי מזג אוויר... שוב) (גובה 4,450 מ')
הליכה של כ- 4.5 ק"מ

מסלול-
קמנו והמשכנו את הירידה של יום האתמול. השמש האירה לנו פנים, הסלעים התייבשו וההליכה הייתה נינוחה. עקפנו את הלגונה מהצד הדרומי שלה והמשכנו על הגדה המערבית, מצד ימין של העמק לכיוון Sarapococha. בתחילה, השביל ברור לחלוטין, אך מהר מאוד הופך למטושטש ולא מסומן, ומלווה בבולדרים מעייפים ורבים שגורמים לאיבודו. בשלב זה, גם המשפחה הישראלית הלכה באותו מסלול וגם זוג ספרדים. רוב הזמן, התקשקשנו יחד להבין את המסלול והמלצתינו פשוט להמשיך מימין לנחל כפי שרואים במפה. גם ה-MapsMe לא עזר מדי בשלב זה.
כשהגענו ללגונה מזג האוויר שנכנס יום קודם חזר והשמיים כבר התכסו עננים שוב. את המשך השביל ואת הפאס ניתן לראות על הגדה ממערב לעמק, ייתכן וקשה לזהות את נקודת ההתחלה של השביל, אבל לאחר מכן הוא די ברור.

הערות-
אמנם פתחנו את הבוקר עם שמיים כחולים, אבל המזג אוויר שהתחיל להשתנות יום קודם לכן, חזר. ראינו את הפאס מרחוק מתכסה עננים, עקב הרוח החזקה והשלג, החלטנו לדחות את המשך המסלול ולהשאר לצד הלגונה ולעשות יום התאוששות. כיוון שארזנו מספיק אוכל, יכלנו להרשות לעצמינו להוסיף יום למסלול.

לינה-
לצד הלגונה יש מספר איזורים שטוחים שמאפשרים הקמת אוהל. מעבר לגדה היה זוג ספרדים שנשאר לישון, מאותן סיבות שאנחנו בחרנו. היום הפך ליום הליכה קצר, עם נוף מהמם וזמן לקרוא קצת ספר ולנוח, לאכול ולישון מוקדם.

יום 6 - Sarapococha > Huayllapa

נקודת התחלה- Sarapococha (גובה 4,450 מ')
נקודת לינה- Huayllapa (גובה 3,450 מ')
הליכה של כ- 17 ק"מ
פאס- סמוך ל- Co Gran Vista (גובה 5,100 מ')

מסלול-
את הבוקר פתחנו רעננים, אחרי אחה"צ רגוע ושקט לצד הלגונה. השביל עולה על הרכס מערבית ללגונות ומסומן עם רוג'ומים. יש צורך לחזור מעט אחורה, ולאחר מכן מתחילה העלייה. יחסית לימים אחרים במסלול, השביל היה מסומן היטב ומצאנו אותו בקלות.
השביל עולה לפאס בעלייה שמתחילה תלולה מאוד ומעט מתמתנת, גם כשנראה שהטיפוס נגמר, העלייה ממשיכה עד שמגיעים לפאס פסיכי על פני אדמה מגורגרת וחולית. לא ראינו כלל את הנוף בגלל העננים שהסתירו והשלג שירד עלינו (ההפסקה שלקחנו לא עזרה....) ולמרות שאומרים שמדובר באחד הפאסים היפים, השתדלנו לא להתאכזב. הירידה מהפאס קצת לא ברורה, רואים את המשך המסלול, אבל תחילתה חולית ומתדרדרת. מצאנו שהשיטה הבטוחה והמהירה ביותר היא לגלוש בעמידה עם הפנים מאונכים לירידה ולהעזר בדרדרת החולית לירידה מהירה לכיוון המשך השביל. לאחר מכן, השביל מגיע לבולדרים והופך ברור יותר עד הצטרפותו לשביל במרכז העמק לצד נחל Rio Segya.
משם, הירידה מתונה יחסית וממשיכה באופן ברור מאוד עד הכפר.
לקראת הכפר נאלצנו לחצות מספר ערוצי נחל אקראיים ש"השתלטו" על השביל, הרטיבו לנו את הנעליים והרסו את השביל באופן מוחלט בחלק מהאיזורים. מתחתינו משמאל בעמק, אפשר לראות את השביל שבו Main Trekking Trail.

הערות-
מדובר ביום הליכה מאוד מאוד ארוך. כ-17 ק"מ שמרביתם בירידה. בשלב זה של המסלול, פגשנו יותר מקומיים, כך שגם מציאת נקודת לינה לפני הגעה לכפר, אינה אפשרית.
לקראת הכפר, השביל הופך להיות יותר רחב וחוצה גשר לכיוון הכפר.

לינה-
מיטה! גסטהאוס! אפילו יש מקלחת לאמיצים!!
הגענו ל-Huayllapa שבורים (בעיקר הבירכיים), רעבים ותשושים. בכפר יש מספר מרקטים קטנים שבהם אפשר לחדש מלאי אוכל, ממה שיש.
עצרנו בגסטהאוס הראשון מימין, זכינו לקבלת פנים מקסימה ואפילו לקצת ווייפיי, הצלחנו להסביר לבעלת הגסטהאוס שאנחנו צמחונים והארוחה היתה מצויינת בטירוף. ממליצים מאוד!! אין לנו את השם של המקום, הקירות היו צבועים ירוק ובאמת, בעקבות העייפות, מדובר בגסטהאוס הראשון מימין.

יום 7 - Huayllapa > Tapush Punta

נקודת התחלה- Huayllapa (גובה 3,450 מ')
נקודת לינה- Tapush Punta (גובה 4,650 מ')
הליכה של כ- 7.5 ק"מ
פאס- Tapush Punta (גובה 4,750 מ')

מסלול-
חוזרים את סיום המסלול של יום האתמול בשביל מאוד דרוך ומסודר עד לשער קטן משמאל לשביל צפונה. המסלול בעלייה, יחסית מתונה, במשך כל היום... בתחילה לצד הנחל, ולאחר מכן מטפס לכיוון ההרים. ישנם מספר גשרים לחציית הנחל באותו היום, מתחילים כשהנחל משמאל, ולאחר חצייה הנחל נמצא מימין למסלול לאורך כל אורכו.

הערות-
ממליצים להתכונן ליום שכולו עלייה, מלבד ה-1.5 ק"מ האחרונים. מרבית ההליכה היא בעלייה קלילה, אבל בכל זאת עלייה ללא הפסקה. בפועל מטפסים כ-1,200 מ'!!!

לינה-
כ-1.5 ק"מ אחרי הפאס יש נקודת לינה נחמדה. ברור שיש דמי פרוטקשן..

יום 8 - Tapush Punta > Jahuacocha

נקודת התחלה- Tapush Punta (גובה 4,650 מ')
נקודת לינה- Jahuacocha (גובה 4,050 מ')
הליכה של כ- 13 ק"מ
פאס- Yaucha Punta (גובה 4,845 מ')

מסלול-
לאחר כ-1.5 ק"מ, ממשיכים ימינה על המסלול Main Trekking Trail (יש פיצול שממשיך ישר, לא להתבלבל). באיזור הזה רואים הרבה קבוצות וקשה לאבד את המסלול.
לאחר הפנייה ימינה, מתחילים לטפס אל עבר הפאס האחרון!!!! העלייה אורכת כ-1.5 שעות.
מיד אחרי הגעה לפאס, אפשר לראות משמאל סלע ענק שכולם מטפסים עליו לראות את הנוף.

משם גם ראינו שיש שני מסלולים שיורדים מהפאס לכיוון Jahuacocha. מסלול אחד ממשיך למטה לכיוון העמק והמסלול השני שומר גובה על גבי הרכס משמאל. יש שלט שמסמן את המסלול ששומר על הגובה ואפשר גם לראות אותו ב-MapsMe (במפה שאנחנו קנינו, המסלול הזה לא מסומן).
השביל ממשיך על שיא הרכס כך שאפשר לראות את הנוף מכל הכיוונים וזה באמת באמת אחד מרגעי השיא של המסלול. מלבד הרוח המאוד מאוד חזקה, יש שם נוף באמת מדהים. השביל יחסית מאוד ברור ומסומן עם רוג'ומים.
בקצה השביל, צופים על 2 הלגונות Jahucacocha + Solteracocha, השביל פונה ימינה ומתחילה ירידה חדה מאוד למטה ועוד למטה ועוד למטה ועוד למטה עד שמגיעים לעמק ומשם כבר קל מאוד לראות את הקמפסייט האחרון!!!

הערות-
ממליצים לקשור כל מה שלא מחובר לתיק כמו שצריך, הרוח על שיא הרכס היתה מטורפת (כובעים, שק"שים, כל מה שיכול להתעופף).

לינה-
קמפסייט ענקי ומפנק, אפילו יש "חנות" עם אינקה קולה, אנחנו פחות היינו בעניין, אבל היתה תחושה טובה של מסיבת סיום.

יום 9 - Jahuacocha > Llamac

נקודת התחלה- Jahuacocha (גובה 4,050 מ')
נקודת סיום- Llamac (גובה 3,300 מ')
הליכה של כ- 13 ק"מ
פאס- (גובה 4,270 מ')

יום אחרון!!!!
לפי סיפורי דרך, המלצות והתייעצויות, הבנו שצריך לקום ממש מוקדם בבוקר בשביל להספיק להגיע בזמן ל"אוטובוס" שאמור לצאת מהכפר באיזור 11:00 בבוקר. התעוררנו ב-04:00, קיפלנו הכל בחושך מוחלט ויצאנו למסלול לאור פנסים. השביל נמצא על הגדה הימנית של הנחל, יש מספר שבילים שעולים על השלוחות מימין ויורדים לצד השני של העמק. ממליצים להמשיך על השביל שממשיך כמעט על אותו קו גובה מנקודת הלינה ולבסוף להמשיך בשביל שעובר בצמוד לאמת מים מבטון. כיוון שהשביל סמוך לאמת המים, הוא מישורי באופן יחסי וממשיך דרך טרסות, שדות וכפרים עד לכפר Llamac.
לפס כבר הגענו עם הזריחה ולאחר מכן המשכנו לירידה האינסופית עד לכפר.

הערות-
הגענו לכפר רק כדי לגלות שלפי דעתם של כל המקומיים, אין אוטובוס חזרה ל-Huaraz כמו שהבטיחו לנו. הלכנו את הכפר הלוך וחזור בשביל לוודא את זה, אבל... כנראה שאו שלא הבינו אותנו או שבאמת אין אוטובוס או שסתם באותו הבוקר הוא לא הגיע.
יש בכפר כמה מרקטים קטנים לקנות נשנושים ופירות.
החלטנו לעמוד בכניסה לכפר ולקוות לטרמפ.
עמדה שם זקנה ששמרה על השער (?) ובדקה לנו את הכרטיסים שקנינו בנסיעה הלוך בכניסה לשמורה (זוכרים?). בתחנה הצטרפו אלינו אמא ובן צרפתים שעשו את הטרק ושגם להם אמרו שאין אוטובוס. לא הרבה זמן עבר עד שעצר ג'יפ שהציע לקחת אותנו ל-Huaraz בעד תשלום. חלקנו איתם את הנסיעה בעבור תשלום סמלי של כ-70 סול לאדם. בפועל זה היה שווה כי הנסיעה התקצרה משמעותית והוא אפילו הוריד אותנו ממש איפה שביקשנו.....

נסיעה-
יכול להיות שאכן יש אוטובוס, אנחנו לא הצלחנו למצוא עליו מידע. בפועל, לא לקח הרבה זמן להמתין לטרמפ.

מקווים שהיה לכם גם מושלם! :)

• מים - המים יחסית נקיים, אנחנו טיהרנו מים עם טהרמים שקנינו עוד בארץ.
  • אוכל - לא התפנקנו במהלך הטיול, חוץ מהיום בו לנו בכפר. לדעתינו, שווה את ההקרבה...
  • פרוטקשיין - כבר צוין והוזכר, אבל בכל זאת. אל תשכחו לצאת עם מספיק מזומנים קטנים שתוכלו לשלם בכל נקודה את הסכום המבוקש.
  • מצלמה - אנחנו שכחנו סוללה נוספת למצלמה, זה הפך את הטיול להיות ממוקד יותר מבחינת תמונות, אבל בחייאת אל תשכחו גם :)
  • טלפון לוויני - כל ערב שלחנו להורים נ.צ דרך הטלפון מחברת עולם קטן ששכרנו בארץ.. טיפ מאחת שהיתה מנותקת קשר ברעידת אדמה באמצע האוורסט וההורים שלה דאגו מאוד.
  • גובה - אל תזלזלו במחלת גבהים, תלמדו מה מותר ומה אסור ותהיו קשובים לגוף שלכם. עדיף להיות עם מקדמי בטיחות מאשר להתחיל להתבלבל ולהיבהל בגבהים לבד.
  • מזג אוויר - לבדוק מזג אוויר לפני, יש כל מיני אתרים שסקרנו וגם בדקנו אל מול סוכנויות טיולים ב-Huaraz. עם זאת, להרים גבוהים יש את הקטע שלהם וצריך להיות עירניים ולהכיר בשינויים מהירים. גם בטלפון הלווייני יש אופציה לבדוק מזג אוויר.
  • מפה - אם אתם יוצאים ללא מדריך, אל תצאו בלי מפה וידע בניווט. בידקו את עצמכם אל מול המפה, אפליקצייה ורוג'ומים. אל תתביישו לשאול מדריכים של קבוצות מאורגנות במידה ואתם מתלבטים.