Papua New Guenia

שלושה וקצת שבועות בפפואה ניו גיני המדהימה: תרבות, נופים ואנשים מדהימים וחמים. חוויה לכל החיים.

תאריך הטיולAugust 2019
עונה מומלצתהעונה בפפואה דומה לעונה בצפון אוסטרליה, בגדול יש עונה יבשה ועונה רטובה, העונה היבשה היא בין אפריל לאוקטובר

רקע

פפואה ניו גיני היא מדינת איים מדהימה בדרום הפסיפיק.
המדינה עם מעט מאוד תיירים ומעט מטיילים מה שהפך אותה ליעד מאוד מעניין עבורי בעיקר בגלל מעט מידע שיש עליה.
בפפואה יש 22 מחוזות ובכל אחד מהם תרבות קצת שונה ומנהגים שונים וכמובן שפות שונות, יש יותר מ-800 שפות בפפואה
אבל כולם מדברים - פ'יגיאן - ערבוב של אנגלית שבורה ועוד כל מיני שפות.
רוב המקומיים מדברים אנגלית ברמה סבירה +.
פפואה עשירה מאוד במחצבים ובמים אבל האנשים חיים חיים פשוטים ובסיסיים בלשון המעטה,
לכן בהרבה מאוד מקומות אין חשמל, בעיקר בכפרים והתשתיות בסיסיות.
בערים המרכזיות יש הכל, אבל גם פה אל תצפו למקלחת חמה, ובטח לא לוויפי והגסטהאוסים ברובם לא ברמה גבוהה במיוחד.
הקליטה בפפואה בינונית בעיקר באיזור ההיילנדס, והחברה המומלצת היא דיג'יסל, מקבלים סים בחינם בשדה תעופה.

למעט הטיסות, בפפואה אין זמנים, גם אם אנשים קובעים אתכם שעה או אומרים לכם מתי הסירה יוצאת זה המלצה, קחו את זה בחשבון.

בפפואה יש המון קהילות שממש אוהבות את ישראל, ואנחנו טיילנו בעזרתם בכל פפואה.

מבחינה תרבותית פפואה מדהימה ולאורך השנה ישנם המון cultural shows ממליץ מאוד לתכנן ככה שתגיעו לאחת, אתם לא תצטערו.
בעיקר בין יולי-אוקטובר וכמו כן גם ביום העצמאות שלהם 16.9 חגיגות ענק.

אל תתרגשו אם אתם רואים אנשים עם מצ'טות בכל מקום, זה חלק מהתרבות, הם לא יפגעו בכם😉

תתכוננו להתנתק ממה שהכרתם, ולחוויה מטורפת, לפשטות וקצת לחזור אחורה בזמן.

ויזה

כשישראלים מגיעים לפפואה מקבלים אוטומטית ויזה חינם ל60 יום, צריך להציג כרטיס יציאה

אוכל

האוכל בפפואה משתנה יחסית בין המחוזות שנמצאים בהם.
התזונה מבוססת בעיקר מירקות שהם מגדלים בגינות שלהם, והבסיס לרוב המנות זה ירקות שורש שונים שמזכירים תפוח אדמה בצורות שונות:
טארו
קאסווה
יאם
קאו קאו - בטטה
ובננות ירוקות מבושלות.
לעיתים יהיה גם בשר בדרך כלל תרנגולת.
באיזור החוף ניתן לראות גם הרבה מאכלי ים ודגים.

מטבע

המטבע המקומי הוא קינה, כמעט שווה בערכו לשקל,
אני הימרתי באוסטרליה 200 דולר אוסטרלי שיהיה לי להתחלה, אבל השער היה על הפנים, ממש ממליץ למשוך בכספומט Anz שבשדה תעופה בפורט מורסבי , אם באתם מאוסטרליה או ניו זילנד ויש לכם כרטיס בנק של Anz גם לא תשלמו עמלת משיכה.

תחבורה

התחבורה בפפואה מתחלקת ל3 סוגים:

אווירית:
בפפואה איזורים שונים שאליהם ניתן להגיע רק בטיסה.
בגלל שאין דרכים המובילות לשם.
הטיסות פנים סופר יקרות וממש מומלץ לרכוש דרך האינטרנט, ולא בדוכן של החברה.
ואם כבר הלכתם לחברה תבקשו speacial fare יוזיל לכם את המחיר בעשרות דולרים אם יש מבצע.
2 חברות תעופה
ניו גיני איירלינס - החברה המרכזית טסנו רק איתה.
Air PNG - החברה הזולה מהשניים לעיתים משמעותית, יש לה שם רע בגלל שהיו כמה תקלות בטיחות עם המטוסים לפני שנים, בדיעבד כנראה שהיינו טסים איתם.

קרקעית:
הכבישים בפפואה מהמשובשים שתראו ולפעמים לא מביישים דרך 4*4 רצינית, ולכן רוב הרכבים שם הם רכבי 4*4 או משאיות או ואנים מוגבהים בחלק מהדרכים.
אתם תראו מלא אנשים נוסעים במאחורה של מכוניות, או של משאיות לכל מקום.
התחבורה הציבורית היא ברכב שנקרא pmv - public motor vhiecle - או ואן או מיניבוס,
ובגדול יוצא ממרכז הערים לכל מיני יעדים כל הזמן, הם פשוט צועקים לפני שיוצאים, ממלאים רכב ויוצאים ליעד.
קחו בחשבון שגם נסיעות למרחקים קצרים לוקחים הרבה זמן בגלל מצב
הכבישים הירוד.
אם אתם מגיעים ליעד שהוא לא עיר מרכזית (דוגמת צ'ימבו) קחו בחשבון שעלול להיות קשה לתפוס משם רכב ואי אפשר לעשות את זה בכל שעה ביום כי אם הרכב יוצא מלא מהיעד שלו, לא יהיה מקום להעלות אתכם, אז תתחשבו בזה.

ימית:
בין פורט מורסבי לכמה איים/מקומות ניתן להגיע עם מעבורת (ferry) ובין שאר האיים או בין מקומות קטנים יש אפשרות לקחת דינגי, סירה ממונעת שלוקחת בדרך כלל כמה שעות בודדות, לא אידאלי כשהים סוער.

וכמובן הדבר החשוב ביותר בפפואה ניו גיני אין זמנים.
אנשים יקבעו אתכם ב 6 בבוקר ויגיעו ב13 ומבחינתם זה בסדר.
קחו את זה בחשבון בטיול שלכם ובתכנון זמנים.

מידע כללי

יש המון חוויות ומקומות לכתוב, אבל כדאי לא להלאות יותר מידי ולהישאר עניני אני מציין רק את שמות המקומות בכותרת, ואת הפעילות שעשינו.
כמובן שמוזמנים לפנות בפרטי למידע יותר מפורט.
אני טיילתי עם חבר שבועיים וחצי ועוד שבוע לבד.
סה"כ 22 יום.
המסלול הכללי:
* נחיתה בפורט מורסבי
* נסיעה לאזור ההילנדס (highlands):
- יומיים בואבאג cultural show
- יומיים במאונט האגן- טיפוס על ההר וטיול במפלים
- יומיים במינדי (ניסיון להגיע לליק קוטובו)
- עוד יומיים במאונט האגן cultural show
- יום וחצי בצ'ימבו/גורוקה
* נסיעה לאזור החוף וניו גיני איילנדס
- יומיים בלה
- שלושה ימים בקימבה
- שבוע בקוקופו, רבאול, וניו איירלנד
(נמאתאנאי)

הלינה והטיסות יחסית יקרות, אבל לנו לא יצא כמעט לשלם על לינה, כי התארחנו אצל מקומיים מה שהוזיל את הטיול מהותית.

Port Moresby

הטיול התחיל בנחיתה הכי רכה שאפשר, לינה המדהימה אספה אותנו מהשדה תעופה עם דגלי ישראל, קנינו כרטיסים למאונט האגן ליום המחרת והוצאנו כסף והיא לקחה אותנו למוטל, בערב הלכנו למשפחה שלה והם ערכו לכבודנו סעודה והיה ממש מדהים פתיחה מטורפת, יותר טוב ממה שיכולתי לדמיין.

Highlands - Wabag - Enga Province

כשאנחנו נחתנו במורסבי יצרנו קשר עם בחור בשם אלברט הדירקטור של תנועת aliyah rising- תנועה מדהימה שלא הכרתי, שממש קושרת את פפואה בישראל, הבחור ממאונט האגן והוא באמת עזר לנו למצוא אנשים בכל מקום שרצינו להגיע אליהם ואירחו אותנו באמת כמו משפחה.

הוא אמר לנו שיום אחרי שנגיע למורסבי יש cultural show בואבאג, ושבוע אח"כ במאונט האגן.
קנינו כרטיס ליום המחרת למאונט האגן ומשם נסענו לואבאג ב pmv (לא היה טיסות לואבאג באותו יום)
בואבאג היינו יומיים הייתה הופעה מדהימה וחווייתית, רואים את כל הצבעים והמסורות והריקודים של השבטים והיינו מהתיירים הבודדים שהיו שם.
חוויה מדהימה
הנסיעה לואבאג לקחה כ 3 שעות העברנו שם את הלילה אצל חברים מהתנועה, ולמחרת הלכנו שוב להופעה וחזרנו בערב למאונט האגן.

Highlands - Mount Hagan

הסתובבנו באזור ולקחו אותנו לראות מפלים למרגלות ההר, ממש נחמד חבר'ה מקומיים ליוו אותנו, ובכל מקום שהגענו ואמרנו שאנחנו מישראל אנשים ממש התרגשו לפגוש אותנו, חיבקו ונגעו.
המפלים היו ממש נחמדים הסתובבנו קצת בכמה כפרים שם ובשדות שלהם וחזרנו הביתה.

למחרת טיפסנו את מאונט האגן גם פה חבר'ה צעירים מהכפר קפצו על ההזדמנות להסתובב איתנו והראו לנו את הדרך, ממש כיף וחוויתי.

Southern Highlands - Mandi

גם לכאן לקח כ 4 שעות נסיעה ממאונט האגן, אנחנו תכננו להגיע ללייק קוטובו ששמענו שהוא מאוד מרשים, ולידו יש את המפלים הגבוהים בפפואה, אבל כל פעם שביררנו על המקום אמרו לנו דברים שונים, ובסוף איזה בחור הציע לקחת אותנו במחיר מופקע ואמר שהדרך ממינדי לוקחת כ 6 שעות לכיוון בדרך חתחתים אז החלטנו לוותר.
הקבלת פנים במינדי שוב הייתה מחממת את הלב, שרו לנו ובישלו לנו, ולקחו אותנו לראות תפילה שלהם, ובירכו אותנו ממש חוויה.
נשארנו במינדי להתארח בכנסייה, נפגשנו עם המקומיים, ולמחרת במהלך היום הסתובבנו בעיר ולקראת הצהריים חזרנו למאונט האגן.

Highlands - Mount Hagan cultural show

הסיבה האמיתית שנשארנו כל כך הרבה זמן באזור ההילנדס היה ההופעה בסופש, לדעתי אם היא לא הייתה היינו מקצרים באיזה יומיים את האיזור הזה ועוברים לצ'ימבו יותר מוקדם.
אבל ללא ספק היה שווה להישאר בשביל ההופעה.
בהופעה הזו כבר היו הרבה יותר תיירים והופעה הרבה יותר גדולה (יותר מחוזות השתתפו) מדהים מדהים.

Highlands - Simbo province - Juava

נסענו לצ'ימבו נסיעה של כ 4 שעות, עברנו בגורוקה, והגענו לקלווין. בחור אדיר שאירח אותנו בבית של אחד השרים המששלה, ולקח אותנו לראות את ההר הגדול באזור, לנחשייה, ולאיזה מערה שהיו גרים בה וקברו לידה אנשים, עדיין אפשר לראות גולגלות בכניסה למערה.

Lea - coastal area

יצאנו מג'ואבה סביב 11 ובמזל היה לנו מקום ב pmv, ונסענו ללאה, נסיעה ממש ארוכה של איזה 11 שעות בדרך גרועה.
הגענו בלילה למייקל בחור מלך שאירח אותנו.
נשארנו אצלו עוד יום הסתובבנו בלאה, הוא לקח אותנו לגן בוטני ולהמון מקומות נחמדים ולמחרת בבוקר טסנו לקימבה.

New britan - Kimbe

הגענו לקימבה, אספו אותנו מהשדה תעופה חברים של אלברט, ולקחו אותנו לאכסניה, הסתובבנו באיזור 3 ימים, לדעתי יום יותר מידי, הבחור שהיה איתי רצה לצלול שם, אבל המחירים היו ממש יקרים, הלכנו לשוק, לחופים, עשו לנו טקס בכנסייה וסיפרנו קצת עלינו ועל ישראל והיה ממש נחמד
בצהריים של יום המחרת יצאנו לקוקופו(רבאול) , הדרך ממש ארוכה אבל במצב טוב יחסית ליבשת המרכזית, אבל באמצע הדרך יש נהר ברוחב של כמאה מטר שחוצים עם הג'יפ, חוויה אמיתית, בגלל זה כל הרכבים מקימבה לרבאול/ההיפך הם 4*4 רציניים, ובגלל זה זה גם יקר.
200 קינה לבן אדם אבל חוויתי לאללה.
אורך הנסיעה משתנה בהתאם לנהג וכמה הוא רוצה לנוח אבל לוקח סביב ה 14 שעות.

New Britan - Kokopo & Rabaul

איזור ממש נחמד של ניו בריטן, רבאול הייתה עיר גדולה וב1994 התפרצות הר געש מחקה אותה, והעיר המרכזית הפכה להיות קוקופו (רבאול החדשה)
האיזור הזה כבר הרבה יותר מתויר משאר פפואה וכבר מידי פעם רואים תיירים אבל עדיין מעט מאוד.
אבל יותר מודרני, התחבורה הציבורית קצת יותר מסודרת ומאוד נקי בעיקר אם משווים לאזור ההיילנדס.
במהלך התקופה החבר שלי טס לטונגה, ואני המשכתי לבד, הפלגתי קצת עם מקומיים בדינגי, הלכתי לדוג איתם, התארחתי אצל משפחות מקומיות ואחרי איזה 3 ימים נסעתי לנאמאתאני.

New Irland - Namatani

לצערי, בגלל איזה חג לא היו סירות לנאמאתאני כשתכננתי, והייתי צריך לחכות ליום המחרת. בגלל שלא ידעתי שיש טיסות מקיווינג, הזמנתי טיסה חזרה מרבאול.
בדיעבד הייתי ממשיך מנמאתנאי לקיווינג כי זה איזור מדהים ולצערי לא היה לי זמן להגיע אליו.
הסירה היא סירת מנוע קטנה ולוקח שעתיים וחצי בערך להגיע לנאמאתאני. עולה 80 קינה כיוון.
הייתי יומיים באיזור נאמאתאני שנירקלתי עם ילדודס חמודים מהכפר, איזה בחור לקח אותי לכמה מקומות מסביב וחזראתי לרבאול לטיסה לפורט מורסבי.
ומכאן לאיי שלמה😎

• הכי חשוב, באמת, המקומיים נראים מפחידים, בעיקר בגלל הפה האדום (מהביטל נוט), זה טיפ שאני קיבלתי - תחייכו זה מדבק.
  • למעט בערים, אין כספומטים ושימוש באשראי בכלל אז ממליץ מאוד להסתובב עם מעט מזומן ולא להסתמך על משיכה/ תשלום באשראי במקומות
  • אם במקרה יצא לכם לקחת מונית מים, הכי טוב זה לשבת באמצע מקדימה, ואם הים סוער תתכוננו להירטב
  • ממליץ לסגור את כל הטיסות הפנימיות דרך האינטרנט ומראש, לי לא הייתה קליטה מספיק טובה לעשות את זה בכל המקומות בפפואה, ולכן הזמתי מהדוכן של החברה ואם אין spicial fare אז זה יקר מאוד בערך 150 קינה יותר.