טרק בממלכת האגמים - שמורת Aiguestortes

טרק קליל וכיף בין בקתות בשמורה עשירת האגמים Aiguestortes. יצאנו ל-5 ימי טיול כולל הגעה לשמורה וחזרה לברצלונה. שמורה יפה, נקייה ומסודרת. טיול מושלם ונגיש לזמן קצר עם תיק הליכה קל יחסית. הכי חשוב שאפשר אחר כך להתפנק בכמה ימים נוספים בברצלונה ובביקור בחנות האירופאית הזולה לציוד טיולים וספורט decathlon. בסיפור דרך שכתבתי פרטתי ב"פרקים" על 5 ימי הטיול וב"טיפים" על כל המידע הלוגיסטי לקראת הטיול. טרק שמומלץ בחום להפוגה קצרה מהארץ לנוף האירופאי!

תאריך הטיולAugust 2016
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

יום 1- מברצלונה לבקתת d'Amitges

נחיתה בברצלונה ואירגונים אחרונים בעיר-
נתחנו ערב קודם לכן בברצלונה והזמנו מלון ללילה על יד תחנת האוטובוס Barcelona Nord ממנו יוצא האוטובוס לכיוון Espot. ניתן פשוט לכתוב בחיפוש בגוגל Hotels Neaer Barcelona Nord וזה נותן הרבה אופציות. בערב עשינו קניות אחרונות של אוכל לטיול והצטיידנו בבלון גז (פירוט ב"טיפים" על איפה קונים).

הגעה מברצלונה ל-Espot-
קמנו בבוקר, שמנו חפצים שלא רציינו לקחת איתנו לטיול לשמירה במלון ויצאנו לכיוון Barcelona Nord (סטייל תחנה מרכזית של אוטבוסים בישראל). משם יצא האוטובוס שהזמנו לכיוון Espot. בדרך עברנו במאפייה בה קנינו לחם טוב לטיול ומאפים לנסיעה הארוכה. הנסיעה ערכה כ-5:30 שעות עם עצירה אחת בדרך להתרעננות. ירדנו בצומת דרכים של Espot (כ-10 דקות נסיעה מ-Espot). מהצומת לקחנו מונית ל-Espot (10 יורו) שהורידה אותנו ליד ה-Information של Espot. ב- Information קנינו מפה של השמורה שעלתה 11 יורו ושאלנו מה שהיינו צריכים. יש שם גם מפה כללית של השמורה בעברית לישראלים הרבים שפוקדים את האזור (אל תדאגו רוב הישראלים אלו משפחות שבאות לטיול יום ואחרי שעתיים של טיול כבר לא פוגשים אותם). ההתנהלות מול ה- Information יעילה ונוחה כי הם יודעים אנגלית כמו שצריך. יש שם גם מרכז מבקרים קטן שמפרט ומציג מודלים שקשורים לשמורה.

הגעה מ-Espot לשמורה-
אחרי שסיימנו ב-Information הלכנו לדלפק שממוקם כחצי דקה הליכה ממנו מזמינים ג'יפ שמעלה לשמורה ל- Estany de Sant Maurici, האגם המפורסם, הנגיש והמתוייר ביותר של השמורה (Estany=אגם). הגענו לאגם, התפננו קצת ואכלנו צהריים ואחר כך התחלנו לעלות לכיוון הבקתה d'Amitges.

העליית ל-d'Amitges-
יש שתי דרכים לעלות לבקתה:
1. הדרך הולכת לאורך האגם מצידו הימני עד שהדרך חותכת ימינה ולמעלה. בדרך זו רואים מפלים ונביעות זורמות והדרך הולכת בתוך היער. בשלב מסויים יש חיבור עם השביל GR11 וממנו ממשיכים לבקתה.
2. הדרך כולה הולכת על ה-GR11. שביל עפר נוח להליכה.
אנחנו בחרנו באופציה מספר 1. נחשפנו מהר מאוד לאורך השביל לנופים והאגמים היפים של השמורה ומהר יחסית עלינו בגובה. הדרך נוחה ויפה ורק מעט יותר ארוכה. אין סיבה למהר כי אפשר להגיע עד השעה 19:00 לבתקה לארוחת ערב..
אנחנו הגענו לבקתה סביב 5 וחצי, מה שאפשר לנו להתארגן בנחת ללילה ולצאת לעשות פקל באגם שצמוד לבקתה לפני ארוחת הערב. אמנם יש אור עד מאוחר אבל כיף להגיע לבקתה שעה וחצי לפני שמוגשת ארוחת הערב.

הערות-
-עלינו בערך 3 שעות כולל עצירות עד שהגענו לבקתה.
- המסלול הוא כ-4 ק''מ
-עולים בגובה כ-500 מטר

יום 2- מ-d'Amitges ל-Ventosa (דרך בקתת Colomers)

קמנו ב6 ורבע ואכלנו ארוחת בוקר בבקתה. זו שעה טובה לקום בה כי רוב האנשים עוד ישנים ואפשר להתארגן בלי הצפיפות. העדפנו גם לצאת מוקדם ולהגיע בסוף היום מוקדם לבקתה הבאה. יצאנו והמשכנו עם השביל של אתמול. כל הבוקר הוא במגמת עליה לכיוון Port de Ratrea, הפס שבין בקתת d'Amitges לבקתת Colomers. עשינו עצירה בפסגה והמשכנו בטיול. זו היתה טעות כי אם יורדים 10 דקות ולא עוצרים ממש בפסגה עצמה יש תצפית מטורפת ל-5 אגמים, אחת התצפיות היפות של הטרק. שווה לעשות שם עצירה. משם ירדנו אל האגמים עליהם צפינו והלכנו אל עבר בתקתת Colomers. בקתת Colomers היא בערך בחצי היום אז גם עשינו ארוחת צהריים. מבקתת Colomers עולים לפס Port de caldes שבין בקתת Colomers ל-Ventosa. מהפס בחרנו בפיצול המורה לכיוון הבקתה Ventosa שהיא כשעה ו25 דקות הליכה מהפס.
כל היום הזה הוא יפייפה, לדעתי זה היום הכי יפה שיש לאורך הטרק. נשארים כמעט כל היום בגובה שמעל פס העצים והנוף פתוח וצופה לעשרות האגמים שבשמורה. יש הרבה קומביצניות להליכה בין הבקתות בשמורה ואני חושבת שזו קומבינציה שאסור לפספס!

-המסלול הוא כ-12.5 ק"מ
-העלייה לפס הראשון עולה בגובה 230 מטר. העלייה לפס השני עולה בגובה 440 מטר.
-הסימון מבקתת Colomers לכיוון הפס Port de caldes לוקה בחסר. סמכו על הרוג'ומים וזכרו שהדרך עולה לאורך הנחל. אז השארו צמודים אליו עד שיחזרו הסימונים.

יום 3- מ-Ventosa ל-d'Astany Llong

קמנו בבוקר בידיעה שהולך להיות יום הליכה קצר מבחינת ק''מ אך קשוח יותר מאתמול מבחינת תוואי ההליכה והטופוגרפיה. חצי יום מגמת עלייה וחצי יום מגמת ירידה. התחלנו את היום בעלייה שלקחה 3 וחצי שעות. זו עלייה באופי שונה מעליות רגילות. היא מלאה בבולדרים שצריך לקפץ בינהם והסוף שלה מאוד תלול. למרות אורכה האופי שלה פחות מעייף ומאפשר הליכה רצופה יחסית. הפס צר מאוד וכשגענו היה גם צפוץ ולכן לא נשארנו בו יותר מ-10 דקות. התחלנו את החצי שני של היום שהתאפיין בירידה שבואדיות ונחלי הרכס. הדרך נוחה יותר מהעלייה ובלי בולדרים. שווה בחלק זה של היום לקחת את הזמן בבריכות שהנחל יוצר, לשכשך רגליים ואם חם מספיק גם להתרחץ. יש באזור פטל אז תפתחו עיניים. המשכנו לרדת עד שלבסוף השביל הוביל לגשר החוצה את הנחל. במקום בו הגשר חוצה ישנה בקתה לא מאויישת. אנחנו חתכנו שם מהשביל ועשינו עצירה ארוכה לצהריים לצד הנחל. כ-10 דקות מנקודה זו נמצאת הבקתה d'Astany Llong. לא רצנו את המבלול ובכל זאת הגענו סביב 15:00 כבר לבקתה.

-המסלול הוא כ-7.5 ק"מ
-העלייה לפס עולה בגובה כ-540 מטר
-הסימון לאורך על העלייה וחלק מהירידה מסומן על ידי רוג'ומים בלבד.
-קחו את היום הזה באיזי, יש זמן!

יום 4- מ-d'Astany Llong ל-J.M Blanc

את היום הזה ניתן לעשות בשלוש אופציות:
1. מ-d'Astany Llong ל-J.M Blanc דרך בקתת Colomina- יום ארוך עם שני פסים, אחד בין כל זוג בקתות. העליות והירידות חדות יחסית ביום הזה.
2. מ-d'Astany Llong ל-J.M Blanc דרך הבקתה Ernest Mallafre (ששוכנת על גדות Estany Maurici)- יום ארוך עם שני פסים, אחד בין כל זוג בקתות. הפס הראשון קליל יחסית אך השני לפי מה שהבנו קשה. בין אופציה 1 ו-2 המקומים המליצו על 1.
3. מ-d'Astany Llong ל-J.M Blanc דרך בקתה Ernest Mallafre ודרך הכניסה לשמורה- בדרך זו עוברים את הפס בין d'Astany Llong ל-Ernest Mallafre. מ-Ernest Mallafre ממשיכים ל-Estany Maurici ומשם ורדים שעה ברגל או חוסכים את הדרך ולוקחים ג'יפ. עולים על הג'יפ מהנקודה בה יורדים ממנו ביום הראשון ומבקשים ממנו לרדת בחנייה בכניסה לשמורה איפה שעולה השביל ל-J.M Blanc (עולה 5.25 יורו). הג'יפ מוריד בדרך עפר מיוערת שכולה במגמת עלייה (מסומנת במפה באדום).
אנחנו בחרנו באופציה מספר 3. התחיעצנו עם אחד העבדיים של בקתת d'Astany Llong והוא הציג לנו את האופציות וטען כי זו האופציה ההגיונית ביותר.

יצאנו מ- d'Astany Llong ללא ארוחת בוקר כדי להרוויח שעות יום משום שלא ידענו מה יהיה קושי המסלול. הגענו לראש הפס (שמו Port de Espot) שבין d'Astany Llong ל- Ernest Mallafre כשעה וחצי אחרי שהתחלנו את ההליכה. פס קליל יחסית ליום קודם לכן! מהפס ירדנו לכיוון Estany Maurici בדרך נוחה מלווה בפריחה ופטל. הגענו מהר יחסית לתצפית אל עבר אגם Maurici ממנו התחלנו ללכת ביום הראשון! כשהגענו לאגם ישבנו לארוחת צהריים והמשכנו אל עבר תחנת הג'יפים. הג'יפ הוריד אותנו בדיוק בשביל המוביל לבקתה J.M Blanc, היה שלט שהורה שיש הליכה של 3 וחצי שעות. ההליכה עצמה מונה הרבה קילומטרים אבל בפועל הדרך מאוד נוחה להליכה וברובה היא עליה מתונה ככה שאפשר לתקתק את ההליכה. השביל האדום מתחבר אחרי שעתיים, שעתיים וחצי ל-GR11. מנקודה זו מתחילה עלייה תלולה אבל קצרה יחסית. בסוף העלייה מגלים את הבקתה הקסומה J.m Blanc. בקתה שיושבת על שפת אגם ציורי, הבקתה שאני הכי האהבתי. לא משנה איזו קומביצניות תעשו בין הבקתות תגיעו ללילה באחת הזו.

הערות-
-החלק הראשון של המסלול (עד ל-Estany Maurici) המסלול הוא כ-8 ק"מ. החלק השני של המסלול הוא כ-9 ק"מ.
-בעלייה לפס הראשון עולים בגובה כ-450 מטר. בעלייה מהשביל האדום לבקתת J.M Blanc עולים בגובה כ-670 מטר.
-הייתי ממליצה לא לקחת יותר מידי את הזמן ביום הליכה זה כי שווה לבלות זמן בבקתה הזו בשעות האור.
-תחפשו בצידי הדרכים מיני תותים ופטלים, בעיקר בדרך המיוערת מהרגע שיורדים מהג'יפ!

יום 5- מ-J.M Blanc לברצלונה

היום האחרון בשונה מכל הימים מתאפיין בירידה בלבד. הירידה מהבקתה אל עבר Espot מבקתת J.M Blanc לוקחת שעתיים ללא עצירות. בהליכה חוזרים על חלק מהדרך של יום קודם לכן, עד לחלק בו יש פיצול מה-GR11. במקום לפנות בפיצול לשביל האדום ממשיכים מטה עם ה-GR11. דרך שיורדת 1000 מטר בגובה! השביל קליל ונוח. בסופו מגיעים לעיירה Espot. הגענו סביב השעה 11:00 וחיכינו עד השעה 13:00 שתפתח מסעדת ההמבורגרים הממומלצת ב-Espot. ארוחה של אחרי טיול צריכה להיות על רמה. שם המסעדה היא Burgerplatz והיא ממוקמת 2 דקות הליכה מה-Information. כשסיימנו הלכנו לדלפק בו מזמינים ג'יפים לשמורה רק שהפעם הזמנו ג'יפ ל- La Guingueta. הגענו ל- La Guingueta תוך 15 דקות. חיכינו לאוטובוס ובתחנה והוא הגיע ממש בזמן.
וזהו נגמר, שוב ברצלונה.

-אורך המסלול הוא כ-6.5 קמ
-יורדים בגובה במלול כ-1000 מטר

• הנסיעות לטרק- את הנסיעות הלוך וחזור באוטובוס מברצלונה ל-Espot הזמנו באתר https://m.alsa.es. האוטובוס יוצא פעם ביום מברצלונה בשעה 7:30 ומ-La Guingueta בשעה 14:30. באתר כותבים בתחנת עלייה: Barcelona nord, תחנת ירידה: La Guingueta. ולהיפך לכיוון חזור. בפועל יורדים תחנה אחת לפני בצומת של Espot. אפשר להגיד לנהגים "Espot Crossroad", הם ידעו לעצור. מהצומת עלינו דקה לתחנת דלק וביקשנו מהמוכרת שתזמין לנו מונית ל-Espot (10 יורו לא משנה כמה נוסעים חש ברכב). אפשר גם לנסות לקחת טרמפים זה 10 דקות נסיעה. בחזור לקחנו מונית מ-Espot ל- La Guingueta (15 יורו). *בפועל לא חייב להזמין כרטיסי נסיעה. זה אוטובוס שאנשים עולים בו לאורך הדרך ומשלמים לנהג כמו קו רגיל בארץ (לא כמו קו לאילת שדורש הזמנה מראש). אנחנו הזמנו מראש וזה היה ראש שקט אבל גם היינו מוגבלים מבחינת תאריכי נסיעה בגלל ההזמנה מראש. בשורה התחתונה אם היינו יודעים שזה ככה לא היינו מזמינים מראש כרטיסי אוטובוס.
  • הבקתות-בספרדית "Refugi". דבר ראשון הבקתות ממוקמות במקומות יפייפים. כיף לסיים ככה יום הליכה. בכל בקתה יש מקום בין 45-34 איש, כיוצא מזאת חייב להזמין מקומות לפחות חודש מראש אחרת אין איך לבצע את הטיול (לינה באוהלים אסורה בשטח השמורה). גם אם באתר מופיע שאין מקום בבקתה ניתן ליצור קשר במייל ישירות עם הבקתה ולשאול אם יש מקום לישון ב-Dining Room על מזרונים (במחיר זהה ללינה במיטה..). את ההזמנה עושים באתר http://www.refusonline.com/ca/mapa-reserves-online. בבקתות יש אפשרות לארוחת ערב, בוקר ופיקניק לדרך. אנחנו לקחנו בוקר וערב וזה היה מפנק מאוד, צהריים הכנו לעצמנו מאוכל שקנינו בסופר בברצלונה (יש גם ב-ESPOT סופר קטן לדעתי עדיף לקנות כבר בברצלונה יש שם מבחר) והבאנו קצת דברים מהארץ. האוכל טוב ונדיב כמעט בכל הבקתות. בבקתות יש אוסף מרשים של כפכפים וקרוקס ללילה כך שאין צורך להביא סנדלים מהארץ (אסור להיות עם נעלים בתוך הבקתה). בנוסף יש חבלי כביסה נוחים לשימוש, שקעי חשמל, שמיכות עבות וכריות. בבקתות יש חדר לתיקים הגדולים וקופסאות קטנות אליהן ניתן להוציא את החפצים אליהם נדרשת נגישות. בכל הבקתות בהן ישנו יש WIFI ומקלחת חמה פרט ל-VENTOSA. *כשאתם מזמינים את הבקתות שימו לב שאתם לא מזמינים לימים עוקבים את בקתת VENTOSA ו-de la Colomina. האנשים בפארק ממליצים לא לככת ביום אחד משם לשם משום ששני הפסים שצריך לעבור בין השתיים קשוחים ודורשים כוח וזמן.
  • השמורה- השמורה מסודרת וקל לטייל בה. יש שלטי הכוונה בכל פיצול עם זמני הגעה וק"מ לכל מקום. הזמנים שהם נותנים ממקום למקום אולי מדוייקים לאירופאים שמטיילים עם ציוד קל ולא עם תיק גדול. לנו לקח תמיד יותר זמן עם העצירות והציוד, קחו את זה בחשבון. סימון שבילים בשמורה טוב ומתחלק לשלושה סימונים: 1- GR11 מסומן באדום לבן, 2-סימון של שבילים בשמורה מסומנים בעמודי עץ שהקצה שלהם צהוב, 3- לעיתים הסימון נעלם ומתחלף ברוג'ומים מושקעים שאפשר לראות מכל רוג'ום את ההבא אחריו.
  • מפה- ב-Information ב-Espot קנינו מפה של השמורה ב11 יורו (למעשה זה שתי מפות שמשלימות אחת את השנייה). למרות שהשבילים מסומנים היטב נוח ומומלץ להסתובב עם מפה. רואים את הקושי של המסלולים לפי העליות והירידות, את המרחק שנשאר ותמונה כללית של פיצולי השבילים וקיצורי הדרך האפשריים. אפשר לעשות קומבינציות רבות בין הבקתות ולא חייב לעבור לפי הסדר ההגיוני ברצף הבקתות כי יש שבילים רבים שמחברים בין הבקתות השונות. אי אפשר לדעת בברור את השבילים המחברים והתמונה הכללית ללא מפה כי מה שמפורסם באתר זו דרך אחת בלבד כשבפועל יש עוד רבות. לא הייתי מוותרת על מפה! סרקתי את המפות וצירפתי אותן בקבצים עם המקרא.
  • Carros de Foc- שביל העובר בין כל בקתות השמורה. אנשים מטיילים בו עם פנקס בו הם מחתימים כל בקתה אלייה הגיעו. אני מעריכה שזה לוקח סביב השבוע. אופציה נחמדה לטיול. למרות שלא עשינו את המסלול וחתכנו את חלק מהבקתות כי בכל זאת אנחנו בצבא ואין לנו את כל הזמן שבעולם, פעמים רבות במסלול עברנו על השביל. אז אם אתם רואים במפה את הסימון סגול עם הכיתוב "CF" תדעו מה הכוונה. האתר המסביר על המסלול: http://www.carrosdefoc.com/en/
  • GR11- מושג שתראו במפה ותשמעו עליו לאורך הדרך. זהו שביל שחוצה את הרי הפירנאים ועובר דרך השמורה. לעיתים הדרך בין הבקתות עוברת על אותה הדרך. בימון השביל בשטח הוא בסימון אדום לבן ובמפה ירוק. אין מה לשים לב אלייה יותר מידי רק להיות מודעים לקיומה.
  • ציוד- פנימית דקה למיטות בבקתות, פנס ללילה בבקתה, כיסויי עיניים כשהולכים לישון בבקתה, אטמי אוזניים ללילה בבקתה. מקלות הליכה. *לא צריך שק"ש וסנדלים*
  • עוברי אורך- יש הרבה מטיילים בשמורה וכולם מאוד נחמדים ומנומסים. יום שלא שמעתם בו את המילה Ola לפחות 20 פעם לא נחשב יום טיול. רוב המטיילים הם ספרדים וצרפתים. יודעים אנגלית ברמה נמוכה מאוד אבל אפשר להבין אחד את השני מטון הדיבור ושפת ידיים. רוב המטיילים עם תיקים של 50-30 ליטר, כנראה שהם עושים יום יומיים טיול ולא יותר לא הצלחנו לפתור את התעלומה... באזור של Estany de Sant Maurici יש הרבנ משפחות ישראליות אבל חוץ מזה לאורך הטרק בקושי פגשנו זוג בבקתה.
  • מזג אוויר- מזג האוויר היה נפלא. לפעמים מעט חמים לפעמים מעט קריר אבל בגדול היה נוח מאוד לטייל. פעם אחת כל חמשת הימים נתקלנו בגשם שירד בערך שעה. בלילה נהיה קר אבל לא קור מוגזם, סביב ה-17 מעלות. כדאי לבדוק מזג אוויר מראש.
  • מים- אנחנו מלאנו כל יום מים בבקתה בלבד. ב-Information שאלנו האם ניתן למלא מנביעות בהרים ואמרו שמעט כי זה יכול לעשות כאבי בטן (אבל הבחורה שענתה לא היתה נראית בטוחה בעצמה). נראה שיש נביעות ונחלים נקיים שניתן למלא מהם אבל הרבה פעמים נתקלנו בפרות גם בגבהים הגבוהים של הפס.. ככה שאי אפשר לדעת על בטוח מתי המים נקיים ומתי לא.
  • שמירת חפצים- אחרי הטיול אנחנו המשכנו לכמה ימים נוספים בברצלונה. בשביל לא לקחת איתנו חלק מהציוד שהבאנו בררנו 2 אופציות לשמירת חפצים: 1. להשאיר במלון בו ישנים יום לפני הנסיעה/להשאיר במלון אליו מגיעים בסוף הטיול 2. שמירת חפצים- בNord station השכרה לגג 15 יום. תא גדול עולה 5.4 יורו ליום, מידות: 61.5 ס"מ-גובה, 55.7-ס"מ רוחב, 91.6 ס"מ-עומק. תא קטן עולה 3.5 יורו ליום, מידות: 61.5 ס"מ-גובה, 28 ס"מ-רוחב, 76.5 ס"מ עומק האתר שמפרט על האכסון: http://www.barcelona-tourist-guide.com/en/transport/stations/estacio-nord/lockers-estacio-nord.html
  • בלון גז- למצוא בלום גז בברצלונה הסתברה כמלאכה לא פשוטה. אנחנו בסוף מצאנו בחנות ענק (סטייל המשביר לצרכן רק כפול 100) שנקראת El Corte Ingles שממוקמת בכיכר קטלוניה. שם מצאנו בקומה 5 על יד איזור המנגלים בלון גז *נקב*, לא היה הברגה. הספרדים לא כל כך הבינו על מה דיברנו עד שאמרנו להם "Camping Gas", אז אם אתם נתקלים בבעיות תשמשו בתרגום הזה לאנגלית.
  • אור יום- אור טוב להליכה מתחיל מאוחר מבארץ. רק סביב 6:45-7:00 אפשר להתחיל את יום הטיול. בצד השני של המטבע בערב י עד השעה 20:30-21:00.
  • ביטוח נסיעות- תמיד כיף לטוס בראש שקט ואין יותר ראש שקט מסוכן נסיעות אישי שזמין 7\24 בכל שעה בלילה. ממליצה על תומר, שתמיד עוזר כשצריך אם קרה משהו. הוא עושה ביטוח דרך כל חברות הביטוח אבל אני הכי אוהבת את פספורט קארד כי ברגע שקורה משהו במקום לקבל החזר כספי בארץ פשוט מגהצים במקום עם כרטיס אשראי שמקבלים מסוכנות הביטוח. https://www.passportcard.co.il/activateorbuy.aspx?AffiliateId=c%2be9MQXpsHz0Cuh0sXiuMg%3d%3d
  • לשאילת שאלות נוספות או סתם להתרשם מטיולים נוספים ניתן לפנות אליי בעמוד הפייסבוק שלי שנקרא "הטיול הגדול של עפרי". לכניסה- https://www.facebook.com/OfriBigTrip/