שמורת Aiguestortes בפירנאים הספרדיים

שהייה של 6 ימים וחמישה לילות, מתוכם 4 ימי טרקים. תיאור של דרך ההגעה בתחבורה ציבורית לשמורה והטרק עצמו

תאריך הטיולSeptember 2016
עונה מומלצתמאי עד תחילת אוקטובר

שמורת Aiguestortes- הקדמה

רכס הרי הפירנאים ממוקם בצפון ספרד- חוצה מזרח מערב. קיימות מספר שמורות מדהימות וכל אחת מהן מתאימה חטיולי יום / טרקים של מספר ימים או סתם ביקור קצר עם הרכב. אני ביקרתי בשמורת האגאוסטורס-Aiguesortes-- שמורת המים המנשבים. שמורה מדהימה עם עשרות אגמים שקופים הפזורים בה. ביקרנו בה בסוף ספטמבר- off season שזה אומר יותר קריר, יותר בקתות סגורות, יותר זול, פחות תיירים.
לפני שאתחיל בשמורה עצמה, קצת רקע לדרכי ההגעה.. יש הרבה מידע באינטרנט, מביאה את המידע העדכני לספטמבר 2016.
אז הגעתי לברצלונה. טיול קצר של יום ומכיוון שלשם כך התכנסנו- לפירנאים. בתכלס, הדרך הכי קלה להגיע לשם זה באמצעות רכב. עלות ההשכרה לא גבוהה וכך גם הדלק. בפועל, אנחנו הגענו לשישה ימים שבהם התרכזנו בשמורה זו בלבד. אם אתם מתכוונים לטייל משמורה לשמורה ולא לעשות טרקים של כמה ימים, תשכירו רכב. התח"צ בפירנאים היא לא מהנוחות אבל אם אתם באים לעשות כמונו, שזה אומר שימוש מינימלי בתח"צ, זו אופציה נוחה וזולה יותר.
אז אני הזמנתי את האוטובוס מראש דרך חברת ALSA- שזו חברת האוטובוסים המרכזית בספרד (https://www.alsa.es/en ) הנסיעה עלתה 330 ₪ (74 יורו) הלוך ושוב. אז לשאלה הקיומית הגדולה, מאיפה ולאיפה נוסעים? האוטובוס יוצא מתחנת Barcelona Nord- אם אתם יוצאים מוקדם בבוקר כמונו (07:30) עדיף לקחת מלון במרחק הליכה מהתחנה, תחנת היעד הסופית כבר תלויה בכם.. אז, מה שאני לא ידעתי, ואני מספרת לכם, יש תחנה במסעף של Espot- שזו העיירה שאתם רוצים להגיע אליה (העיירה הממוקמת סמוך לכניסה המזרחית והעיקרית של השמורה), בתכלס, אנחנו לא היינו בטוחים במידע הזה וירדנו בתחנה של העיר Sort הממוקמת חצי שעה נסיעה מאספוט, בדיעבד, מבחינה פיננסית, עדיף לכם לקחת אוטובוס למסעף אספוט, כי המונית בחזרה מאספוט לסורט עלתה לנו 25 יורו. לאחר נסיעה של כ 4.5 שעות (עם הפסקת ביניים של רבע שעה במושגי זמן ספרדיים) הגענו לסורט, אכלתי המבורגר (לא משהו) ויצאנו לצוד טרמפים.. אז תוך חמש דקות עצר לנו זוג נחמד מאד (מאד קל לתפוס טרמפים באיזור, מצד שני היינו בחורות) והגענו עד לתחנת הדלק במסעף של אספוט, משם מונית (שם קוד לג'יפ הררי) לעיירה עצמה- עלות של עשרה יורו.
אספוט עצמה די קטנה, מגניבה, אחלה אווירה ואנשים. מלא מלונות, אנחנו ישנו במלון Saurat- מלון מגניב, בעלות של 40 יורו ללילה כולל א.בוקר לשני אנשים.
הגענו בשישי אחהצ, שבת בבוקר כבר היינו בתחנת הסבר פניך לתייר- קנינו מפות של השמורה ב 11 יורו (אם אתם מתוכננים מראש, תביאו מהבית- איבייי וכו, יותר זול), קיבלנו בחינם מפה של השמורה (בעברית!!) והמפה הכי חשובה- של כל הבקתות עם מספרי טלפון). אז ראינו שאכן הרבה בקתות סגורות/ בדיוק נסגרות/ בדיוק סגורות בימים הספציפיים שאנחנו רוצים (אל תחפשו לוגיקה). מומלץ ביותר להגיע לתחנת המידע הזו גם אם יש לכם מפות.
בעיקרון לשמורה יש שתי כניסות- הכניסה המזרחית, העיקרית- מאספוט, וכניסה מערבית מהעיירה Boi- שזו הכניסה שבדכ רוב המטיילים מסיימים שם את המסלול הלא מעגלי.
הכניסה לשמורה עצמה ממוקמת כשעתיים הליכה (10 ק"מ) מאספוט, רוב המסלולים מתחילים מאגם Saint Maurici- אגם גדול יפייפה- המרכזי בשמורה. אתם יכולים ללכת עד לאגם, או לקחת מונית בעלות של 5.5 יורו לאדם (הלוך ושוב)- מומלץ, כי הדרך לשם לא עוצרת נשימה. אם הגעתם עם רכב, אז זה הזמן לעשות בו שימוש, אבל, ניתן להגיע איתו עד לפארק חניה הממוקם כשעה הליכה לפני האגם, אז הרבה מאנשי הרכבים מעדיפים לא לעשות שימוש בכלל ברכב.
בגדול, אתם יכולים לתכנן לעצמכם את המסלולים ונקודות היציאה שלכם, אם לעשות את זה בג'יפ או ברגל, אפשר גם וגם, ואת מס' הימים. אם אתם רוצים לעשות מסלול המשלב לינה בבקתות- אם אתם מטיילים בעונה המתויירת, רצוי להזמין מקומות מראש אחרת תצטרכו לישון באוהל או לחזור (עדיף להזמין כבר מהארץ, כחומר כמה שובעות מראש בגלל העומס) אם אתם מטיילים מחוץ לעונה, תצטרכו לקחת בחשבון שחלק מהבקתות יהיו סגורות לגמרי או פתוחות בחלק מהימים, כך או כך- לינק לאתר בו אפשר לבדוק את הזמינות של הבקתות ולהזמין מקום- http://www.lacentralderefugis....

מצורפים קבצים של מפת השמורה בעברית ומפת הבקתות כולל טלפונים והערכות זמן

היום הראשון- Espot to J.M Blanc and back to Espot

אז לפי המפה שאתם רואים, רוב המסלולים מתחילים מהאגם מלבד המסלול לבקתה J.M Blanc- מסלול יפה של כ 3 שעות הליכה עד לבקתה ושלוש שעות חזרה (תלוי בכושר, לנו ספציפית לקח כ 5 שעות ס"ה כולל עצירה לארוחה), ההליכה לבקתה- היא עלייה של כ 1000 מטר בשיפוע של 15%, עליה לא קלה, אבל הירידה קשה יותר- לסובלים מבעיות ברכיים. הבקתה עצמה פתוחה ללינה וממנה אפשר להמשיך לבקתות אחרות ולא לחזור לאספוט כפי שאנחנו עשינו.
המסלול עצמו יפה מאד, משולט לכל אורך הדרך בסימוני אדום לבן (חלק מה GR11), הבקתה עצמה נעימה, כוס קפה עלתה 1.5 יורו וסנדוויץ ענק עם טונה עלה 5 יורו. יש WiFi חינם-לא בדקנו, רצינו להתחבר לטבע.. ליד הבקתה יש סכר ומספר אגמים מדהימים- לא נכנסנו למים, היה קר מידי בסוף ספטמבר.

יום שני- Espot-Sain Maurici-De.Amitges

לקחנו מונית לאגם ומשם התחלנו לטפס לדה-אמיציס, היה יום גשום ומפה לשם, בסוף חזרנו באותו יום לאספוט (שוב, בעיקר בגלל העובדה שרוב הבקתות היו סגורות), שימו לב, מהאגם לבקתה, ניתן לטפס או דרך שביל ג'יפים או במסלול שעובר דרך מפל יפייפה- מומלץ ביותר.
המסלול עצמו חופף בחלקו לשביל הגיפים (חלק קצר מאד), תעברו ליד אגם גדול מהמם ואזור מלא בולדרים מטורפים. ואז תגיעו לצומת דרכים (שוב, הכול משולט!), בחרנו בדרך הארוכה לבקתה- זו שלא מיועדת לכלי רכב- אורכת כשעתיים של טיפוס. דרך מהממת. הרבה אנשים לוקחים ג'יפ עד לבקתה של דה אמיציס ועושים את המסלול בירידה עד לאגם. עלות ג'יפ- 20 יורו. הגענו לבקתה, יפה שם! מאחר והתחיל לרדת גשם בחרנו לרדת דרך שביל הג'יפים- גם נוח יותר וגם דרך אחרת- יפה לא פחות, משם לאגם ואז לאספוט עם מונית.

יום שלישי- Espot-De Amitges-Saboredo

שוב, לדה אמיציס, יצאנו יחסית מאוחר-11:00 בגלל שזה יום קצר- הפעם עם ג'יפ ומשם הליכה רגלית של כ 3 שעות עד לבקתה הבאה -סבורדס שם לנו את הלילה. הדרך עצמה יפה, די קלה, עוברים בדרך בולדרים עצומים, כל פרשות הדרכים בדרך משולטות והמפות עזרו המון!
לקחנו את הדרך באיזי, עצרנו לארוחת צהריים על אגם שווה (קשה לבחור..), הגענו לבקתה. בקתה מטריפה, די בסיסית, אין WiFi וחשמל להטענת מכשירים, עלות לינה זה 17 יורו, כולל א.בוקר, ערב ופיקניק- 50 יורו ס"ה. עצה שלי, תוותרו על ארוחת בוקר ופיקניק- ארוחת הבוקר כוללת קפה (שאתם יכולים לרכוש בנפרד בעלות של 2 יורו) וטוסטים עם ממרחים. ארוחת הפיקניק עצמה לא משהו- תביאו לחם וחמון בעצמכם.. הבקתה עצמה נקייה, הלינה משותפת, לכו לקומה השנייה, גם אם אתם לא ישנים שם, הנוף מהחלון מדהים!

יום רביעי- Saboredo-Colomers-Sant Maurici-Espot

היום הרביעי היה היום הכי אינטנסיבי מבחינת הליכה. יצאנו ברבע לשמונה מהביקתה, זריחה מאד מאוחרת כך שלא ניתן לצאת בשעה מוקדמת. יש כמה מסלולים היוצאים מבקתת סבורדו, אם אתם לא בטוחים, תמיד עדיף לשאול.
אנחנו יצאנו בדרך לבקתת קולומרס, המסלול הוא לא חלק מדרך ה GR11 ולכן לא מסומן באדום לבן אלא רק ברוג'ומים. אין מה לדאוג, הרוג'ומים קיימים בשפע אבל תדאגו לראות שאתם אכן הולכים בעקבותם ולא סוטים מהמסלול. המפות עוזרות הרבה במתן כיוון ולא יזיק להשתמש במצפן אם יש לכם. הדרך בהתחלה מישורית ולאחר מכן הופכת לעלייה לקראת הפלאטו של הרכס, משם יש ירידה תלולה שאורכת בערך כשעה. בסופה של הירידה תגיעו למעין פרשת דרכים עם שלט המסמן לכיוון בקתת colomers, המשיכו בעקבות השלט, הדרך מישורית ועוברת דרך אגמי מראה יפים מאד, הרבה עצים, ירוק ושקט, ופרות. לאחר מכן תגיעו למעין צומת טי עם שתי אופציות, לפנות ימינה לכיוון בקתת colomers ושמאלה לכיוון הבקתה המפורסמת שלנו De-Amitges, מכיוון שלא היה בידינו זמן מיותר (בכז עשינו מסלול של 10 שעות ביום אחד) החלטנו לוותר על העלייה לבקתה שהייתה מוסיפה לנו כשעה נוספת ופנינו שמאלה. מכאן הדרך חוברת שוב לדרך GR11- מה שאומר שחזרנו לסימון האדום לבן בנוסף לסימוני הרוג'ומים שהיו יעילים מאד. הלכנו בערך כשעה וחצי בדרך מישורית לאורך כמה אגמים ובקתות נטושות, דרך יפייפיה, שקטה, לאורך כל הדרך מהבוקר, נתקלנו במטייל אחד בלבד. לאחר כשעה וחצי הגענו לעלייה תלולה מאד. אזהרה קטנה, אנחנו פיספסנו את הסימון וטיפסנו במשך כעשר דקות במדרון תלול, משהו בדרך וההיעלמות של הרוג'ומים גרמה לנו לעצור ולעשות חישוב מסלול מחדש, ראינו מרחוק את הסימון באדום לבן שפיספסנו וחזרנו חזרה למסלול. העלייה תלולה ומפרכת אך שווה כל צעד, עם סיום העלייה ישנה דרך מישורית של כעשר דקות ואז עלייה נוספת, קצרה יותר עד שמגיעים לפרשת דרכים משולטת, אנחנו לקחנו את הדרך המובילה חזרה לאגם Sant Maurici- מכאן הדרך מישורית עם ירידות בלבד עד האגם, זו גם דרך מתויירת הרבה יותר. את הדרך חזרה עשינו בדרך שונה מהעלייה (תראו במפות שקיימות מספר דרכים, תבחרו במה שמתאים לכם). הגענו לאגם באזור השעה 17:00, מה שאומר שכל הדרך כולה לקחה כתשע שעות- כולל עצירות לאכילה.
מהאגם עצמו המשכנו חזרה במונית לאספוט, למלון למקלחת טובה (חלק גדול מהציוד השארנו במלון, את הדרך עשינו עם תרמילים קטנים מאד), ארוחה שווה ולמחרת חזרה לברצלונה..

סיכום והדגשות-

שימו לב, מחיר הארוחות באספוט נע 15-20 יורו עבור ארוחה הכוללת פתיחה, עקרית, קינוח או קפה יחד עם לחם ויין הבית (או שתייה קלה), האוכל סביר עד טעים.
המלצה שלי, תביאו מהבית צ'ופרים של חלוווה, שוקולד וחטיפי אנרגיה לטרקים, ותקנו בננות! בננה בקיבה גורמת לרגליים ללכת הרבה יותר מהר משוקולד 😉
הערכות הזמן של השמורה הם להליכה רציפה ומהירה- שימו לב שזה תואם את קצב ההליכה שלכם ועשו את ההערכה בהתאם!
מצורפים קבצים רלוונטיים ל 2016. כל המידע קיים בגוגל.
כמה מילים לסיום, הפירנאים הם מקום שווה ביותר לטרקים, בעיקר ב off seasons, זול ויפייפה!