ספרד- הפירנאים- שמורת איגואסטורטס

9 ימים של טרק מקסים ברכס הפירנאים בספרד, מסלול 'מרכבות האש- Carros de Foc' בשמורת איגואסטורטס, אוגוסט 2023

תאריך הטיולAugust 2023

מבוא כללי וההכנות לטרק

יצאנו באוגוסט 2023 זוג הורים (55, 52) ושניים מילדנו (15 ,25) לפירנאים.

הטרק הזה הוא הגשמת חלום ותיק:)
ידענו שבשמורה היפה הזו אפשר לעשות טרק ארוך מבקתה לבקתה, כך שלא צריך לסחוב בתיקי הגב אוהל ושקי שינה והבקתות גם מספקות ארוחות לכל היום.
כדי להמנע מלסחוב אוכל לכל הימים, הזמנו ארוחות ערב ובוקר בכל הבקתות וגם ארוחת פיקניק שלקחנו איתנו לדרך מדי יום.
בערב קריר מחוץ לבקתות וטוב שהצטיידנו בבגוד חם. בתוך הבקתות נעים.
אחרי שבדקנו עלויות של מוניות משדה התעופה לשמורה ובחזרה, בחרנו לשכור רכב לכל תקופת שהותנו בספרד. הרכב חיכה לנו במהלך הטרק במגרש החניה שבעיירה Espot.

נחתנו בברצלונה, הרחוקה כ- 4 שעות מהפירנאים ובחרנו להתקרב לשמורה בהדרגה, כך שאחרי הנחיתה והשכרת הרכב ב- 19 בערב, נסענו לעיר Mullerusa  הרחוקה כשעה וחצי מברצלונה ושם התאכסנו. למחרת בבוקר נסענו משם להצטיידות בדקטלון בעיר Llieda (בלון גז לערכת קפה וכו') מרחק של כחצי שעה נסיעה. ב- Llieda גם הצייטדנו בסופרמרקט, בפינוקים לטרק: אגוזים, פירות יבשים וקצת פירות.
משם נסענו על כביש נוף יפהפה C-31 בדרך לעיירה מתוקה - Vall the cardos. הסתבר שהגענו ביום שבו היה פסטיבל מכשפות והעיירה הקטנה היתה שוקקת חיים כולל מכשפות מחופשות ודוכנים.
ישנו בלילה בעיירה בפנסיון חמוד שנקרא casa samarra שבו גם אכלנו ארוחת ערב (יש בו גם בריכה קטנה שלא הספקנו לרחוץ בה).
העיירה מרוחקת כחצי שעה מהעיירה Espot שלידה נמצאת השמורה וממנה בחרנו להתחיל את הטרק המעגלי שעשינו.
הספקנו גם לעשות גיחה ל- Espot כדי להחליט איפה נרצה להחנות את הרכב ביום למחרת.

על השמורה

שמורת הטבע ממוקמת בחלק הצפון מערבי של קטלוניה, מורכבת משרשרת הרים ובה מעל 200 אגמים וצוקים מרשימים. בתחילת הטרק ראינו עצים גבוהים, אשוחים, אורנים ועוד וככל שעלינו בגובה מעל 2,200 מ' העצים נעלמים והנוף נהייה אלפיני.

הזמנו מראש מקומות לינה בבקתות ההרים למטיילים באתר האינטרנט של השמורה - https://www.carrosdefoc.com לפי המסלול שתכננו. באתר ניתן לציין העדפות מזון (צמחונות, מזון נטול גלוטן וכו').

התשלום ברוב הבקתות הוא במזומן בניכוי הפקדון ששולם בעת הרישום. במרבית הבקתות יש להשאיר את התיקים בחדר בכניסה לבקתה ולקחת חפצים נדרשים בקופסא שהם מחלקים במקום.
גם נדרש להשאיר את נעלי הטיולים בכניסה לבקתה ולנעול כפכפים שמחלקים במקום (או שהבאנו איתנו).

ברוב הבקתות יש wi-fi חלש (אם בכלל), ב- Colomers יש קליטה סלולרית מסוימת ורק מחוץ לבקתה, ב-Ventosa אין בכלל, בבקתת Estany Long אפשר לרכוש שימוש ב wi-fi אבל הוא מאוד מוגבל ומסתכם במשלוח הודעות כשמתאפשר. בקתת Colomina היא היחידה שיש בה wi-fi שמאפשר גלישה ושיחות ווצאפ.

בשמורה הזו, יש איסור כניסה לכלל האגמים ולהקמת אוהלים.

הבאנו כאן תמצית שלנו לכל יום במסלול באופן שבו בחרנו לעשות אותו. אפשר לעשות את הטרק במגוון דרכים.
לניווט בשמורה השתמשנו באפליקציית Mapy.cz.
מדידת המרחקים והפרשי הגבהים שציינו נעשתה לפי שעון גרמין שהיה איתנו.

יום 1- מ- Espot ל-Refugi d'Amitges

התחלנו ב-9 בבוקר מהחניון ב- Espot שם השארנו את הרכב השכור.

תוך כדי הליכה, עברנו דרך 2 אגמים, Estany de sant maurici ו- Estany the rotera cascada.
תמיד מלהיב בעיננו להגיע לאגם אחרי טיפוס בעלייה משמעותית.
בין האגם הראשון לשני יש תצפית יפייפיה על האגם הראשון שנמצאת על יד מפל מרשים.
בסיום היום הראשון ישנו בבקתת -
Refugi d'Amitges.
ארוחת הערב היתה מצוינת.
בבקתה הזו, כמו בכל הבקתות, כיבוי אורות בסביבות 22.
הלינה משותפת במיטות קומותיים ביחד עם מטיילים נוספים, כמו באכסניה.
בבקתה זו, יש אפשרות לרחצה לא מוגבלת בזמן, בתשלום 2 אירו לאדם.

סה"כ - 13.3 ק"מ, עלייה 964 מ', ירידה 37 מ'

יום 2- מ-Refugi d'Amitges ל-Refugi de Colomers

ארוחת בוקר מוגשת  בין השעות 7-8 ולאחריה יצאנו לכוון לבקתת
Refugi de Colomers.

הלכנו לצד אגמים משגעים, ופרות חמודות שמצלצלות בפעמונים שלהן.

בשל הגובה, אין עצים  והמסלול חשוף כמעט כולו לשמש. בכל זאת מצאנו פינת צל ועשינו בה עצירה למנוחה ולקפה.
בבקתת Colomers אופן השינה דומה לבקתה הקודמת (קצת פחות מיטות בכל חדר) ומקלחת חמה של 5 דק' מתאפשרת באמצעות אסימון שרוכשים במחיר 4 אירו.

ארוחת הערב גם כאן היתה טעימה וכיבוי אורות ב- 22.
סה"כ- 10.3 ק"מ, עלייה 385 מ' מ', ירידה 616 מ'.

יום 3 - מ- Refugi de Colomers ל-Refugi de la Restanca

אחרי ארוחת בוקר שמוגשת מ- 7:30 יצאנו לכוון בקתת-
Refugi de la Restanca.

המסלול מתחיל בעלייה לצד הנחל כאשר תוך כדי העלייה מתגלים עוד ועוד אגמים יפים וגם פרחים סגולים שמזכירים קצת תורמוסים:).
עידו, הצעיר שלנו, מצא גם משפחת מרמיטים חמודים, שמסתתרים בין הסלעים והצליח לצלם אותם.
כשהגענו לפס אחרי עליה משמעותית עשינו הפסקת קפה בפינת צל שמצאנו המשקיפה על אגם.
משם ירדנו לאגמים לקראת עליה נוספת. לאחריה יש ירידה שבסיומה ניתן לטפס לפסגת הר Montardo שגובהו 2,833 מ' - כשעה עליה וכחצי שעה ירידה.  חלקנו עלינו וחלקנו נהננו מהפוגת צהריים בצל, לצד אגם Estany de les monges.

משם, עליה קלה וירידה דרך בולדרים עד אגם נוסף וירידה מקבילה לנחל
עד בקתת Restanca שמשיקה לשפת האגם.

בבקתה זו מקלחת בעלות 3.5 אירו, ללא הגבלת זמן.

סה"כ -10.2 ק"מ, עלייה 546  מ', ירידה 692 מ'.

יום 4- מ-Refugi de la Restanca ל- Refugi Joan Ventosa i calvell

אחרי ארוחת בוקר שמוגשת מ- 7, יצאנו לדרך לכוון בקתת-
Refugi joan Ventosa i calvell.
התברר שיש 2 דרכים להגיע לבקתת היעד. האחת,  מצריכה לחזור על חלק מהירידה שירדנו בה ביום הקודם והאחרת, שמכונה 'הדרך החדשה', מעט יותר קצרה ויותר תלולה וכוללת תוספת עליה וירידה של 80 מטר. בחרנו באחרונה מתוך ההתלהבות של להכיר מסלול שכולו חדש. כדי ללכת בדרך זו, פונים שמאלה מהבקתה ונצמדים לאגם ואז פונים שוב שמאלה לעליה לפי סימון צהוב וממשיכים עד למפל גדול שאחריו ממשיכים בעלייה לפי הסימון הצהוב, העצים נעלמים בהדרגה ובמקומם מגיעים בולדרים שבחלקם מאתגרים ואשר יש לטפס עליהם בדרך לפס לפי הסימון הצהוב.
מהפס מתחילה ירידה תלולה שבמהלכה יש שוב בולדורים עד האגם, כאשר הדרך מסומנת רק ברוג'ומים שלעיתים קשה לעקוב אחריהם, אנחנו התבלבלנו לא אחת.
ההגעה לאגם המדהים היתה שווה את הדרך המאתגרת לעיתים.
מהאגם המשכנו עוד כ- 45 דק' עד לבקתה. מלכתחילה בחרנו להשאר בבקתה זו יומיים כדי לנוח ולטייל בסביבתה.
הבקתה המיוחדת צופה על אגם בשם Estany Negre שהרים מקיפים אותו.
יש בחוץ מעין מרפסת דק חמודה שאפשר לשבת בה, ומטייל בה הכלב החמוד של הבקתה.
בבקתה זו המיטות מרוכזות בחדר אחד גדול של 66 מיטות. עלות אסימון למקלחת חמה - 3 אירו למשך 4 דקות.
סה"כ כ-12 ק"מ, עלייה 643 מ', ירידה 477 מ'.
חשוב לנו להדגיש שלמרות שהמסלול יותר קצר, העליה והירידה ביום הזה היו הכי מאתגרות עד כה ומי שלא חובב בולדרים מומלץ לו ללכת במסלול האחר.

יום 5 - לילה נוסף ב-Ventosa

יום 5- מראש, בחרנו להשאר לילה נוסף בבקתת Ventosa, לצורך מנוחת אמצע מסלול. אכלנו ארוחת בוקר בבקתה ואחרי שההמולה של היוצאים לטיול נרגעה, ירדנו לאגם היפהפה הקרוב לבקתה  - Estany Negre
ובילינו לידו כמה שעות  סה"כ 500 מ' ירידה ו-500 מ' עליה.

בשאר היום בילינו בקריאה,  בשיחות:) ובמשחקי קלפים שהיו בבקתה. לארוחת ערב הזמנו גם בקבוק יין ממותג מקומי של המסלול CARROS DE FOC.

יום 6- מ-Refugi Joan Ventosa i calvell ל-Refugi d'Estany Llong

הליכה לכוון בקתת
Refugi d'Estany Llong.
על היום הזה קראנו ביקורות שבחלקן סווגו אותו בתור היום הקשה במסלול ושיש דרדרת בעייתית בעלייה ובירידה באזור הפס. מהסיבה הזו, התלבטנו אם ללכת עליו בכל זאת או לעשות שינוי במסלול כך שנפסח עליו. אחרי בירורים נוספים מול אנשים שעשו אותו, החלטנו לתת לו ולנו צ'אנס:)
בבקתת Ventosa אפשר לאכול א. בוקר ב 6:30 או ב 7 ובחרנו באפשרות הראשונה  כדי שנוכל לצאת מוקדם ולעשות את העלייה בצורה נינוחה ככל הניתן.
ב- 7 יצאנו לדרך, התחלנו בעלייה מתונה שבהמשך הפכה למסלול בולדרים מאתגר בו הסימון לא תמיד חד משמעי.
ככל שמתקרבים לפס המסלול הופך תלול יותר ודורש ריכוז ותשומת לב. הנוף מהפס יפהפה ואפשר גם לראות ממנו את הבקתה שממנה יצאנו בבוקר.
הירידה מהפס תלולה בהתחלה, ולאחר מכן הבולדרים תופסים את מקום השביל, כך שכל השביל סביב האגם הוא שביל בולדרים. ליד האגם מצאנו פינת צל לארוחת צהריים וקפה.

מהאגם יורד שביל נוח עד מפגש הנחלים אשר מקביל למפלים ולנחל שירדו יחד איתנו. הנחל יוצר מעין בריכות מקסימות וצלולות שלצידן צומחים עצים מחטניים רבים כולל כאלו הצומחים בצורה מרשימה מתוך הסלעים. גם כאן יש מעט בולדרים במהלך הדרך, אך מרבית השביל נוח וככל שיורדים הנוף האלפיני נעלם והופך למיוער עם צל חלקי. לאחר מפגש הנחלים יש עליה מתונה של כ- 700 עד לבקתה.

שמחים שבסופו של דבר עשינו את המסלול  הזה שהיה היפה, הארוך והמאתגר בכל הטרק.
הבקתה הזו היא מהישנות שישנו בהן במסלול הזה ואנו מבינים שבאוק' 23 היא אמורה לעבור שיפוץ. מקלחת חמה 2.80 אירו ל 4 דקות, יש wi-fi חלש בתשלום נוסף.
סה"כ - 18 ק"מ, 740 מ' עלייה, 960 מ' ירידה.

יום 7- Refugi d'Estany Llong ל-Refugi de Colomina

יצאנו ב 7:30 אחרי ארוחת בוקר לכוון בקתת
Refugi de Colomina,
  במזג אויר אפרורי וטפטוף קל. עלינו במעלה השביל המיוער, בהתאם לשילוט. השביל עצמו ברור ונוח אך לא מסומן בצבע. מי מאיתנו שהתגעגע לבולדרים, הם הגיעו שוב אחרי 4.5 ק"מ. אחרי שעברנו אותם, התגלה האגם הראשון שבמזג אויר שמשי, נראה מושלם לעשות לידו הפסקה. אחרי האגם מתחילה עלייה לפס ואיתה התגברו הגשם, הרוח והקור, שהפכו את העלייה לפס והירידה ממנו למאתגרות במיוחד ונרטבנו כהוגן. לאחר מכן, מזג האויר היה טוב אלינו, השמש יצאה והבגדים התייבשו ברובם. בהמשך השביל מסומן צהוב עובר דרך פסי רכבת ישנים ומתפתל בין מספר אגמים עד לעלייה האחרונה של כק"מ לבקתה. בקתה זו נראית חדישה, גם יש בה wi-fi ומקלחות חמות חינם ללא הגבלת זמן.

סה"כ - 13 ק"מ, עלייה 894 מ', ירידה 518 מ'.

יום 8- מ-Refugi de Colomina ל-Refugi josep Maria blanc

יצאנו ב 7:30 אחרי ארוחת בוקר לבקתת
Refugi josep Maria blanc.
מזג האויר החורפי שליווה אותנו ביום הקודם המשיך בלילה ובבוקר יצאנו לדרך במזג אויר סגרירי וקריר במיוחד.
השביל המסומן אדום מתפתל בין שני אגמים ולאחר מכן עלינו את העלייה הראשונה מבין 2 העליות שנעשה ביום זה.
בהמשך עקפנו אגם נוסף ועלינו את העליה השניה שלנו לפס.
בעליה לפס, הגשם והרוחות התגברו ואחרי הפס הגשם הפך לברד.

משם השביל יורד בצורה יחסית נוחה עד לתצפית על אגם
Estany Negre de peguera.
כאן פגשנו חזרה את העצים ואיתם ירדנו בשביל יחסית תלול עד האגם.
מהאגם עלינו כ 500 מ' עד הבקתה. הגענו והתחלנו לייבש את הבגדים והנעליים שהיו ספוגים:)

בבקתה זו ניתן לרכוש אסימון למקלחת חמה של 6 דקות ב- 2.5 אירו. בפועל תוך כדי רחצה, המים חמים/קרים לסירוגין.
זו הבקתה היחידה בה ניתן להכניס את התיקים לחדרים.

סה"כ- 9 ק"מ, עליה 387 מ', ירידה 523 מ'

יום 9- מ-Refugi josep Maria blanc ל- Espot

אחרי לילה גשום מלווה ברוחות קמנו בבוקר והתברר ששלג ירד בלילה, הפסגות היו מושלגות והקור היה בשיאו (כתוצאה משילוב של הטמפרטורה והרוחות) ולכן בחרנו להזמין מונית -ג'יפ מקומי- שהוריד אותנו מההר לרכב שלנו ב- Espot.

לסיום- מונטסראט וברצלונה

אחרי סיום הטרק נסענו ישירות למונטסראט- Montserrat, רכס הרים משונן ומרשים שעליו נמצא מנזר בנדיקטי. לנו שם במלון שבמקום ובבוקר עלינו ברכבל להר (16 אירו לעלייה וירידה לאדם, עליה בלבד 10 אירו). ניתן לטייל על ההר ולרדת ברכבל או ברגל (כשעה). בילינו שם עד הצהריים ומשם נסענו ליומיים נוספים בברצלונה.

המלצות כלליות

המלצות כלליות שלנו לטרק-
-בגלל אופי המסלול שכולל הרבה עליות וירידות  להצטייד בנעלי טיולים טובות וגם מקלות הליכה יכולים להועיל;
- להביא ליינר, כי בבקתות המיטות לא מוצעות;
- להביא סבון רחצה קטן כי בחלק מהבקתות לא היה סבון לשטיפת ידיים/לרחצה;
-  לשים בתיק שקית אטומה למים ובה סט בגדים וגרביים להחלפה למקרה שירד גשם שירטיב את הבגדים שלובשים, ואת התיק (כמו שקרה לנו) וגם להצטייד במעיל גשם ובגד חם כי גם באמצע הקיץ יתכנו ימים קרים במיוחד;
- לקחת בתיקי הגב רק ציוד הכרחי כי לאורך זמן התיק מכביד. בהקשר הזה,
קראתי באחת מקבוצות המטיילים משפט שאהבתי: "יש להמנע מלקחת את הפחדים בתיק הגב" זה מדויק, ונכון לארוז את התיק לאורו של המשפט הזה:)