טרק קצר ויפהיפה בפירנאים הקטלונים

4 ימים מופלאים בשמורת איגואסטורטס (Aiguestortes) שופעת הנחלים, האגמים, העליות, הירידות, הסכרים והפריחות

תאריך הטיולAugust 2013
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

הכנות, נחיתה והגעה לשמורה

שמורת הטבע איגואסטורטס (Aiguestortes) היא שמורה מדהימה ביופיה, וכמו שמה ("מים מתפתלים") כן היא מלאה במים שוצפים, גועשים ורגועים בשלל צבעים ומצבי צבירה.
הלינה בשמורה היא בבקתות (Refugio רפוחיו) שרובן יכולות להכיל כמה עשרות אנשים. הלינה עצמה היא במיטות, לרוב קומותיים ארוכות בהן כל אחד מקבל מזרון משל עצמו, שמיכה וכרית והמזרונים צמודים זה לזה לכל האורך. בבקתות אפשר להתקלח- לפעמים במים קרים בלבד ולפעמים בתשלום של יורו עד יורו וחצי על מים חמים, לאכול ארוחה חמה, לקנות נשנושים צידה לדרך ולקבל ייעוץ ידידותי מהאנשים שעובדים וגרים שם. אם רוצים להגיע לארוחת הערב המלאה והמפנקת (ארוחת מלכים בת 4 מנות) צריך להגיע עד השעה 19:00. מבחינת עלויות אם תבחרו לישון, לאכול ארוחת ערב, ארוחת בוקר ולקחת ארוחה ארוזה לצהריים (כוללת לרוב סנדויצ'ים/סלט, מיץ, פירות, חטיף אנרגיה, בוטנים...) זה יעלה לכם בסביבות ה50 יורו לאדם.

* מבחינת ציוד, אם אתם מתכוונים להסתמך על הבקתות (מומלץ להודיע מראש על הגעתכם במייל או בטלפון) אין לכם מה לסחוב אוהל ושק שינה. מים אפשר למלא במקומות בהם המים זורמים ולכן לא תראו אירופאים שמטיילים עם תיקים גדולים כמו שאנחנו טיילנו מתוך הרגל. זו גם הסיבה שכשכתוב בשלט שנותרו 3 שעות הליכה לבקתה, לכם זה כנראה ייקח יותר, לפעמים אפילו כפול בזמן.
* מבחינת מזג האוויר, לנו לא ירד בכלל גשם אבל מניסיון בטרקים כאלה תמיד מומלץ להביא מעיל גשם. ביום טיילנו בחולצות קצרות ובלילה נהיה קר מאוד אבל הבקתות מחוממות ככה שפליז די עושה את העבודה. אפשר גם להביא חולצה טרמית אקטיבית למקרה שבהליכה ייעשה קריר...

בספרד יש שני נמלי תעופה עיקריים. אנחנו בחרנו לטוס לברצלונה. נחתנו בשעה 20:00 והגענו למלון בשעה 21:30 (בעזרת האוטובוס המצויין A1 של חברת AUROBUS שיוצא משדה התעופה + נסיעה קצרה במטרו עם כרטיס מומלץ של 10 נסיעות ב10 יורו)

רצינו להגיע מוקדם להרים ולכן הזמנו חדר במלון שנמצא 300 מטר מתחנת האוטובוסים Barcelnoa-Nord דבר שחסך לנו המון זמן. הלכנו לישון, קמנו ב5:30 בבוקר וצעדנו לעבר התחנה. הזמנו כרטיס מראש לאוטובוס הראשון (6:00 או 6:30) באתר האינטרנט מה שהסתבר כנחמד ונוח אך אולי לא הכרחי כי האוטובוס לא היה מלא במיוחד.
נוסעים בערך 5 שעות עד שמגיעים לתחנה שלמרגלות הכפר Espot ממנו יוצא הטרק. הכפר מרוחק 7 ק"מ עלייה ואנחנו העדפנו להזמין מונית. המוניות הן בעצם ג'יפים איתם גם אפשר להגיע לנקודות שונות של תחילת הטרק. בכפר יש תחנת ייעוץ לתיירים על השמורה ועל אף שהאנגלית של הספרדים ברובה לא טובה בכלל הם נחמדים ואדיבים ויעשו הכל כדי לעזור לכם.

אחרי שאכלנו צהריים במסעדה מקומית חמודה להפליא בשם jullian תפסנו מונית-ג'יפ לתחילת המסלול באגם סן מאוריצי. אגם ענק ויפהיפה ממנו יוצאים כמה שבילים לעבר הבקתה הראשונה Amitges. העלייה לבקתה לקחה לנו בסביבות 3 שעות הליכה והיא לא קלה אבל שווה את המאמץ. ישנו סימון שבילים גם על אבנים וגם על גבי שלטים, לרוב הוא די ברור אבל מומלץ להצטייד בתחנת הייעוץ במפה של השמורה כי יש כמה אזורים מבלבלים ושבילים מקבילים (וגם כדי לדעת איפה אתם ולטייל בצורה אחראית).

יום שני בטרק- מAmitges לcolomers

ההליכה ביום השני מתאפיינת בעליות, ירידות ובגלל העלייה בגובה גם בשלוגיות!
בתחילת היום ירדנו מעט חזרה באותו השביל מהבקתה שבו הלכנו אתמול כדי לעלות על המסלול לכיוון הבקתה הבאה שלנו. חשוב לציין שמבחינת ק"מ ההליכות בין בקתה לבקתה לא ארוכות מאוד- אנחנו הערכנו את זה סביב ה8-10 ק"מ אבל הן לוקחות הרבה זמן בגלל תוואי השטח הקשה במיוחד אם אתם לוקחים על עצמכם הרבה ציוד כמו שאנחנו עשינו- דבר שאין בו צורך אם אתם מסתמכים על הבקתות כפי שאנחנו עשינו. יש אנשים שמדלגים על בקתה זו או אחרת, אנחנו העדפנו ליהנות מהנוף ומההליכה ולא להיות בלחץ.

אחרי שירדנו מהבקתה ועלינו על השביל התחילה עלייה מתונה בסמוך לזרם של נחל קטן שהפכה בהמשך לעלייה תלולה וקשה, אך אל דאגה הנוף שווה כל מאמץ. מישור קטן של מעבר הרים- מקום נהדר לעצור לפק"ל קפה או תה, ואחר כך ירידה תלולה אל מול אגמים מופלאים.
ליד כל בקתה יש סכר גדול ואגם וכך קרה שקצת לפני שהגענו לבקתה ראינו סכר ואגם ולידו מבנה שהיינו בטוחות שהוא הבקתה אך גילינו שהוא נטוש. צריך להמשיך עוד בשביל עד שרואים את הבקתה משמאל בצד השני של האגם.
Colomers היא בקתה חמודה וקטנה. הצוות צעיר וחביב מאוד. בערב יש סידור ישיבה מה שמאפשר לדבר ולהתחבר עם אנשים מכל העולם. מי שצמחוני ימצאו לו מה לאכול, הם מאוד מתחשבים. ואם אחרי הארוחה וההליכה של היום אתם עוד לא עייפים אפשר להישאר עוד קצת באולם האוכל ולשחק משחקי קופסה וקלפים :-) זה רלוונטי לכל הבקתות.

יום שלישי בטרק- מColomers לRestanca

אחרי השכמה מוקדמת בבקתה וארוחת בוקר קלה, העמסנו על עצמנו את תיקי הגב שלנו והתחלנו לעלות בגובה. עלינו בסביבות 600 מטר גובה במשך זמן רב.
בהמשך הגיעה ירידה די מתונה לעמק יפה שהובילה אותנו למעבר ההרים.
אחרי המעבר ציפתה לנו ירידה קשה על דרדרת אינסופית. לקח לנו המון זמן וגם לא מעט כאבי ברכיים אבל זה בהחלט גיוון את ההליכה.
הגענו לאגם מקסים שם עשינו עצירת צהריים ארוכה לאוכל ומנוחה (יש גם אנשים קשוחים שהתרחצו באגם, המים קרים מאוד ככה שחוץ מנחל אחד לא נכנסנו אליהם בכלל)
מהאגם ירידה תלולה אל בקתת Restanca!

יום רביעי ואחרון בטרק- מRestanca והחוצה אל הציוויליזציה

בבוקר קמנו לערפל משוגע שכיסה את כל האגם לצידו שוכנת הבקתה. ארזנו את עצמנו ויצאנו ליום האחרון של הטרק. אפשר לומר חצי יום.
הולכים על הגשר של הסכר שצמוד לבקתה ופונים ימינה לשביל שבעצם מתחיל את הירידה מההרים לכיוון הכפר (נדמה לי שקראו לו Arties). ההליכה לא קשה ונעימה מאוד בין העצים. בעצם יורדים כל הזמן וממשיכים לרדת עד שמגיעים לכפר.
אחרי היציאה מהאזור המיוער, ההליכה משתנה להליכה על שביל עפר ולאחר מכן להליכה על כביש. ההליכה על הכביש די ארוכה ומייגעת אבל בסופו של דבר מגיעים לכפר ואפשר להתפנק בקפה ומאפה. אנחנו הגענו לשם בסביבות 12 בצהריים. משם לקחנו אוטובוס לעיירה בשם Vielha עיירה חמודה שיושבת על נהר ובה מלונות, מסעדות, פאבים וגם כמה מוזיאונים, חנויות וכו'. נשארנו ללילה ולמחרת בבוקר מוקדם לקחנו אוטובוס חזרה לברצלונה. בעיירה יש נקודת מידע לתיירים, שם עזרו לנו להבין מאיפה אנחנו לוקחות את האוטובוס ומה כדאי לראות בזמן שאנחנו פה.

• כדאי להזמין מראש כרטיס לאוטובוס מברצלונה לאספוט ESPOT- הכפר ממנו מתחיל הטרק אבל ממש לא חובה, יהיה לכם מקום בכל מקרה.
  • מומלץ להזמין חדר במלון שקרוב לתחנת האוטובוס Barcelona Nord ממנה לוקחים את האוטובוס (חוסך הרבה זמן אם אתם רוצים לצאת מוקדם מהעיר כמו שאנחנו רצינו) קחו בחשבון נסיעה של 5 שעות בערך.
  • בעקרון צריך להזמין מקום בבקתות או לפחות להודיע במייל שאתם מתכוונים להגיע
  • רצוי ללמוד כמה מילים בספרדית או אפילו להביא שיחון- רוב הספרדים (זה הולך ומחמיר ככל שמתרחקים מברצלונה) לא מדברים אנגלית!