5 ימי טרק בפירנאים הספרדיים - שמורת Aigüestortes

טרק מדהים בנופיו, פשוט יחסית לניווט ומשתנה בדרגות הקושי שלו בין המקטעים. השמורה נקייה ומסודרת והלינה היא בבקתות לאורך כל המסלול. יצאנו 3 חברות ברמת כושר סבירה, סיימנו עייפות אך מרוצות :)

תאריך הטיולAugust 2018
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

מבוא

באוגוסט 2018 יצאנו 3 חברות לטרק ברמת כושר סבירה, בחרנו סיפור דרך אותו קראנו מראש ויצאנו לדרך. במשך הטרק הבנו שמספר הקילומטרים הוא לא המדד היחיד, ולא באמת משקף את הקשיים בשטח, ותוך כדי תנועה ביצענו התאמות.
היתרון שהפארק מאוד מגוון ומאפשר שינויי מקומות הלינה במהלך הטיול, או יציאה מהמסלול ברוב הפעמים, מה שהופך את הטיול בפארק לגמיש ונוח מאוד.
המסלול מסומן - בעמודים עם קצה צהוב או סימון GR-11 (סימון אדום-לבן על האבנים, בדומה לארץ). במקרים בהם אין סימונים, יש רוג'ומים שמראים את הדרך בצורה טובה.

הגעה מישראל לברצלונה

המראנו מנתב"ג לשדה התעופה בברצלונה, הגענו די בלילה ולקחנו מונית למלון הראשון שלנו (35 יורו). היה לנו חשוב לקחת מלון שממוקם במרחק הליכה מהתחנה המרכזית בברצלונה (Barcelona Nord), משם יוצא האוטובוס ל-Espot, העיירה בה מתחיל הטרק.
ניתן להשאיר חפצים שלא תרצו לקחת לטרק במלון בחינם, או בתאים לשמירת חפצים בתחנה המרכזית בעלות. אפרט בהמשך על כל האפשרויות.

יום 1 - מברצלונה לבקתת d'Amitges

הזמנו אוטובוס מהתחנה המרכזית לאספוט מראש (כ-70 יורו לאדם, הלוך חזור), באתר של החברה ALSA. האוטובוס יוצא בכל בוקר ב-7:30 ומגיע לאחר כחמש וחצי שעות (עם עצירה בדרך) לאספוט.
קמנו ב-6:30 כדי לצאת ב-7:00. בדרך מהמלון לתחנה המרכזית עצרנו במאפייה ממש קרובה וקנינו לחם להמשך היום וכמה מאפים לנסיעה הארוכה.
מומלץ מאוד להזמין מקום מראש לאוטובוס, למרות שהוא לא היה מלא - אבל זה השאיר אותנו שקטות ובטוחות שנעלה על הקו. באוטובוס לכיוון הלוך היה לנו Wifi והטענה מתחת לכיסא :)
כשהתקרבנו לאספוט ביקשנו מהנהג לרדת ב-Espot crossroad (הוא היה נהג מנוסה ואמר שהוא מכיר ויוריד אותנו).
עלינו לתחנת דלק ממש צמודה לתחנה וביקשנו מהמוכרת להזמין לנו מונית לנקודת ה-Information באספוט (10 יורו), 10 דקות נסיעה משם.
* קנינו בלון גז בתחנת הדלק, שהתברר מאוחר יותר שלא מתאים לראש גזייה הברגה כמו בארץ.

בנקודת המידע באספוט עברנו עם הנציגה של השמורה על המסלול שתכננו, היא הסבירה לנו שהמדידה בשמורה היא לא בקילומטרים, אלא בשעות. אל תתבלבלו, הספירה היא על פי הליכה רצופה, עם ציוד די קל על הגב. ולכן כל מקטע שהנציגה אמרה שייקח 4 שעות - לקח לנו 8 (עצירות מנוחה, ארוחות וכו').
קנינו מפה לבנה מפורטת מאוד של השמורה (חובה חובה! על מנת להתמצא במסלול, 12 יורו) וקיבלנו מפה בעברית כללית על האיזור.

הגעה מאספוט לשמורה:
די קרוב לנקודת המידע נמצאת תחנת המוניות-ג'יפים, והזמנו מונית (15 יורו) לאגם Estany de Sant Maurici, שהוא הכי מפורסם בשמורה (בזכות הנגישות אליו) (Estany=אגם).
עשינו קצת תמונות, אכלנו ארוחת צהריים (הלחם מהמאפייה בבוקר) ויצאנו לדרך לבקתת אמיטג'ס.

העלייה לבקתת אמיטג'ס:
יש שתי אפשרויות לעלות לבקתה -
1. הדרך צמודה להאגם מצידו הימני עד שהדרך חותכת ימינה ולמעלה בתוך היער. בהמשך מתחברים לשביל GR11 ואיתו ממשיכים לבקתה.
2. הדרך כולה על ה-GR11. שביל עפר נוח להליכה.

אנחנו בחרנו באופציה מספר 2, בעיקר כי באותו הרגע לא ידענו מה ההבדל, ובעיקר הסתכלנו על זמן ההליכה. די מהר עלינו בגובה והתחלנו לראות אגמים ונופים מדהימים בדרך.
באמצע הדרך התחיל לרדת עלינו גשם מטורף (ובשלב מסוים גם ברד), הוצאנו מעילי גשם וכיסויי גשם לתיק והמשכנו ללכת - חוויה.
זאת הייתה הפעם היחידה בטרק שהיה לנו מזג אוויר הפכפך - בכל שאר הזמן השמיים היו בהירים ומזג האוויר היה מעולה לטיול.
בגלל מזג האוויר הגענו בסביבות 18:00 לבקתה לאחר 3 שעות הליכה, שמנו את הציוד לייבוש, התארגנו ללילה ועשינו מתיחות.
יש אגם צמוד לבקתה שאפשר ללכת אליו, אך בגלל הגשם לא רצינו לצאת יותר מידי.
בעיקרון במהלך הטיול יש אור עד מאוחר, אבל הרבה יותר כיף להגיע לבקתה בנחת לפני שמוגשת ארוחת הערב.

* בבקתה היה Wifi (הוא די חלש כי כולם גולשים בערב באותו הזמן, עדיף לחכות עם הכל לבוקר כשכולם ישנים).
* האוכל בבקתה היה מגוון וטעים מאוד!

הערות:
- ההליכה ארכה כ-3 שעות כולל עצירות (בעיקר בגלל הגשם).
- המסלול הוא כ-4 ק''מ.
- עולים בגובה כ-500 מטר.

יום 2 - מבקתת d'Amitges לבקתת Colomers

בתחילת היום תכננו ללכת דרך בקתת Colomers עד לבקתת Ventosa, שנמצאת במרחק 4 קילומטרים נוספים מקולומרס. כשהגענו ל-Colomers, לאחר 8 קילומטרים של הליכה, החלטנו להישאר ולהקדים את כל הבקתות ביום אחד מהתכנון המקורי שלנו.
היום בין אמיטגס לקולומרס הוא יום לא פשוט, שמתחיל עם עלייה די ארוכה ולאחר מכן ירידה נינוחה אך ארוכה גם כן.

קמנו ב6:30 כדי להתארגן מוקדם יחסית, לפני האנשים האחרים. אכלנו ארוחת בוקר בבקתה, ארזנו את כל הציוד וקיבלנו ארוחת "פיקניק" לדרך מהבקתה (מזמינים מראש כחלק מהזמנת הלינה).
יצאנו מהבקתה (לא לכיוון השביל ממנו הגענו - ימינה), אלא פונים שמאלה לכיוון העליה להרים.
השביל הולך הוא על GR-11 רוב היום, סימון אדום-לבן.
כל הבוקר הוא במגמת עלייה, לכיוון מעבר ההרים בין אמיטג'ס לקולומרס - Port de Ratrea (מעברי ההרים מסומנים בדרך כלל בשלט גדול של השמורה).

על פי המלצה שקראנו והייתה מוצלחת - לא כדאי לעצור בפסגה, אלא להמשיך עוד 15 דקות בערך בירידה, עד שרואים את אחד הנופים היפים בטיול; 5 אגמים בגבהים שונים. מראה מדהים.
משם ממשיכים לרדת לכיוון האגמים האלו ולכיוון בקתת קולומרס.
הגענו בסביבות 14:00 לבקתת קולומרס, ביקשנו שיבדקו בשבילנו שיש מקום בבקתה הבאה (Ventosa) מכיוון שחשבנו שנמשיך עד לשם באותו היום.
היום הזה הוא קצר יחסית, אך שלא יטעה אתכם! הוא לא מישורי ולא מאוד קל.

* בבקתת קולומרס אין Wifi, הקליטה הסלולרית די חלשה והאוכל הוא די פשוט.
* החדרים בבקתה הזו, בשונה מבקתות אחרות הם די קטנים (15 אנשים בחדר בערך, לעומת 70 בממוצע בבקתות אחרות).
* המשמעות של קולומרס בקטאלונית היא שובכי יונים.

הערות:
ההליכה ארכה כ-6 שעות כולל עצירות.
-המסלול הוא כ-8 ק"מ.
-העלייה למעבר ההרים עולה בגובה של כ-230 מטר.

יום 3 - מבקתת Colomers לבקתת Ventosa

קמנו כרגיל ב-6:30, התארגנו ואכלנו ארוחת בוקר בבקתה. קיבלנו ארוחת פיקניק לדרך ויצאנו.
כל הבוקר עולים לפס Port de caldes שבין בקתת קולומרס לונטוסה. העליה היא די קצרה, הדרך מסודרת אך משופעת יחסית.
הסימון מקולומרס ועד הפס הוא לא ברור כל כך, הסתמכנו על הרוג'ומים בדרך ועל סיפור הדרך שקראנו מראש, בו היה כתוב להיצמד לנחל עד שהרוג'ומים מתחילים "לשבור" ימינה ולעלייה. בפס אכלנו קצת והמשכנו. מהפס יש פיצול, בחרנו בשביל המוביל לבקתת ונטוסה (מסומן מצוין!), שעל פי השלט הדרך אורכת כשעה ו25 דקות הליכה (לנו לקח כשעתיים וחצי כולל עצירות).
כחצי שעה לפני שמגיעים לבקתה, השביל עובר מימין לאגם די גדול, עם אי באמצע (שיש אליו שביל אבנים). מומלץ ביותר לעצור שם למנוחת צהריים ארוכה!

הגענו לבקתת ונטוסה - הבקתה הכי יפה לדעתנו בכל הטרק, מעוצבת ודי מרווחת.
בגלל שהגענו יחסית מוקדם, נהננו בתצפית על האגם הצמוד לבקתה - Estany Negre.

* בבקתת ונטוסה יש Wifi אך לא מחלקים את הסיסמה, אין קליטה סלולרית, האוכל מדהים, במיוחד ארוחת הבוקר!
* המשמעות של ונטוסה בקטאלונית היא כוסות רוח.

הערות:
- ההליכה ארכה כ-5.5 שעות עם עצירות ארוכות יחסית.
- המסלול הוא כ-4.5 ק"מ.
- העלייה למעבר ההרים עולה בגובה של כ-440 מטר.

יום 4 - מבקתת Ventosa לבקתת d'Astany Llong

קמנו בבוקר וידענו שהולך להיות יום לא פשוט, אבל לא ידענו עד כמה.
אכלנו ארוחת בוקר, קיבלנו פיקניק ויצאנו לדרך.

אף סיפור דרך שקראנו לא הכין אותנו לעלייה של הבוקר - עליה שמאופיינת בקפיצה בין בולדרים ולבסוף עליה די חדה בטיפוס עם הידיים. בגלל המשקל על הגב, העליה לקחה לנו קצת יותר זמן מהרגיל - בערך 4.5 שעות. למרות אורכה האופי שלה פחות מעייף ומאפשר הליכה רצופה יחסית.
בדרך הצלחנו לתפוס שלוגיות (שאריות שלגים) ולשחק קצת (להיזהר מהחלקות!!).
כשמקפצים בין הבולדרים מומלץ להחזיר את מקלות ההליכה לתיק, וכשמגיעים לחלק של האבנים הקטנות לקראת סוף העליה - מומלץ להשתמש חזרה במקלות, שעוזרים במקרה הזה להתייצב ולא להחליק.
חשוב לשים לב איפה דורכים למשך כל העליה, לא נעים לנקוע בנקודה הזו את הרגל...

כשהגענו לפס, Collet de contraix, אחרי עליה באמת לא קלה, הוא היה ריק מאנשים, והצלחנו לאכול שם ארוחת צהריים למרות שהוא מאוד צר.
חצי היום השני היה במגמת ירידה די מתונה, בהתחלה עוד יש בולדרים ומקפצים ביניהם, ולאחר מכן לא ראינו בולדרים בכלל.
הנוף בירידה עוצר נשימה, עוברים ביער קסום ונביעות מים שמותר לשתות מהם.

כשמגיעים לסוף הירידה יש גשר מעבר מעל הנחל, ובקתה לא מאוישת, וממשיכים עם השילוט לכיוון אסטני לונג.
כשהגענו לבקתה הבנו שאין לנו מקום בחדרי שינה הרגילים, אז פתחו לנו מזרונים בחדר האוכל. זו הייתה חוויה, היה מדהים לראות את טוב הלב של המקומיים (לא ישאירו אותנו בחוץ בקור).

* בבקתת אסטני לונג יש Wifi בעלות של יורו אחד, האוכל טעים.
* המשמעות של אסטני לונג בקטאלונית היא "אגם ארוך" על שם האגם הארוך ששוכן לידה (רואים אותו למחרת בבוקר אחרי הטיפוס).

הערות:
- ההליכה ארכה כ-10 שעות (כולל עצירות קצרות רבות הדרושות ביום הזה)
- המסלול הוא כ-7.5 ק"מ (לא קלים בכלל!)
- העלייה לפס עולה בגובה כ-540 מטר.
- הסימון לאורך על העלייה וחלק מהירידה מסומן על ידי רוג'ומים בלבד.

יום 5 ואחרון - מבקתת d'Astany Llong חזרה ל-Espot וברצלונה

קמנו בבוקר בידיעה שהולך להיות יום קליל יחסית - עליה לא קשה בתחילת היום ולאחר מכן ירידה מתונה יחסית ישר לאגם מאוריצי (בו התחלנו את הטיול ביום הראשון).
אכלנו ארוחת בוקר, לא לקחנו הפעם פיקניק לדרך, מכיוון שידענו שנגיע בסביבות הצהריים לאספוט ושם נאכל המבורגר :)

יצאנו מהבקתה ופנינו שמאלה על פי השילוט ל-Port de Espot הפס בין אסטני לונג לאגם מאוריצי.
היום הזה הוא מאוד ברור מבחינת הסימונים.
כשהגענו לפס, לאחר שעתיים הליכה - הנוף היה מדהים לכיוון האגמים, ונשנשנו שאריות אחרונות של אוכל. בהמשך מגיעים לתצפית על אגם מאוריצי, וכשממשיכים להתקרב עוברים בשביל מעל בקתת Ernest Mallafre.

כשהגענו לאגם מאוריצי עשינו מתיחות לסיום הטיול, עשינו קצת תמונות ולקחנו מונית-ג'יפ חזרה לאספוט (15 יורו).
באספוט אכלנו במסעדת המבורגרים מומלצת מאוד! (ליד תחנת המוניות) שנקראת Burgerplatz.
הסתובבנו עוד קצת באספוט, לקחנו מונית-ג'יפ (15 יורו) ל-La Guinguette, כ-15 דקות, העיירה ממנה יוצא האוטובוס חזרה לברצלונה (הנהג יודע איפה להוריד בתחנה שבה האוטובוס עוצר, אבל תמיד עדיף לוודא איתו).

האוטובוס הגיע ממש בזמן, בגלל שהיה יום ראשון הוא היה רק ב17:05 במקום מוקדם יותר (בדרך כלל בסביבות 14:00-14:30, מופיע באתר בדיוק) אבל זה היה מצויין.
הגענו לתחנה המרכזית בברצלונה בסביבות 22:30, לקחנו מונית ישר למלון בראמבלה (15 יורו).

* המשמעות של אספוט בקטאלונית היא נקודה.

הערות:
- ההליכה ארכה כ-4.5 שעות (כולל עצירות).
- המסלול הוא כ-8 ק"מ.
- בעלייה לפס עולים בגובה כ-450 מטר.

• אוטובוס מברצלונה לשמורה וחזרה - הזמנו את האוטובוס באתר של חברת ALSA, ההזמנה היא די קלה, נקודת מוצא ב-Barcelona Nord ונקודת הירידה היא La Guinguetta (בפועל יורדים בצומת של אספוט (Espot crossroad). האוטובוס יצא מברצלונה ב-7:30, ובחזור יצא מ-La Guingietta ב-17:00 (בגלל שזה היה יום ראשון). האוטובוסים מגיעים בזמן, נוחים ומאובזרים בדרך כלל (בהלוך היה לנו Wifi ומקום להטענה, אבל בחזור לא היה כלום). האוטובוס לוקח כ-5.5 שעות נסיעה, עם עצירה די ארוכה בדרך (כחצי שעה-40 דקות). כשהגענו לצומת של אספוט עלינו לתחנת הדלק הצמודה וביקשנו מהמוכרת שתזמין לנו מונית לאספוט (10 דקות, 10 יורו). האוטובוס הוא כמו קו רגיל בארץ, לא באמת היינו חייבות להזמין מקום מראש, אבל זה היה "ראש שקט" והעדפנו. אני לא יודעת אם יש הבדל במחירים אם מזמינים מראש.
  • שמירת חפצים - אנחנו לא עשינו את זה, וסחבנו הכל על הגב, אבל שמענו שממש מומלץ וזה מוצלח לשמור חפצים בתחנה המרכזית. בדרך כלל אחרי הטיול ממשיכים לכמה ימים נוספים בברצלונה. יש שתי אופציות לשמירת חפצים: 1. להשאיר במלון בו ישנים יום לפני הנסיעה/להשאיר במלון אליו מגיעים בסוף הטיול 2. שמירת חפצים בתחנה המרכזית בברצלוןנה השכרה לעד 15 ימים. תא גדול עולה 5.4 יורו ליום, מידות: 61.5 ס"מ גובה, 55.7 ס"מ רוחב, 91.6 ס"מ עומק. תא קטן עולה 3.5 יורו ליום, מידות: 61.5 ס"מ גובה, 28 ס"מ רוחב, 76.5 ס"מ עומק. האתר שמפרט על האכסון: http://www.barcelona-tourist-guide.com/en/transport/stations/estacio-nord/lockers-estacio-nord.html.
  • תחנת מידע אספוט - חשוב להגיע לתחנת המידע לפני תחילת הטיול, הרבה אנשים משנים שם את המסלול מעט על פי המלצת הנציגים וזה תמיד טוב לשמוע דעה נוספת על המסלול. חשוב לדעת שהנציגים מדברים בשעות ולא בקילומטרים, ומתייחסים להליכה די מהירה עם ציוד קל יחסית. כל מה שהנציגה אמרה לנו לקח כמעט כפול (אמרה 4 ובפועל היה 8 שעות). חשוב לשים לב לזה ולא להשלות את עצמנו בתחילת הטיול - להגיע מוכנים נפשית. קנינו בתחנה מפה (12 יורו) - חשוב ממש לניווט במקרה ולא בטוחים איפה נמצאים, המפה מאוד מפורטת ונוחה לקריאה. כדאי לסמן את תוואי המסלול שלכם עליה.
  • נקודות הצטיידות - אפשר להצטייד באוכל (ובציוד טיולים, אבל לא להסתמך בשום צורה! עדיף להתארגן מהבית כמה שיותר) באספוט ובברצלונה כמובן. בברצלונה יש סופר די גדול, שמזכיר את המשביר לצרכן הנקרא El Corte Engles, סופרים של 7 קומות (ביגוד, הנעלה, קומת סופר וכו'). אפשר לקנות בלון גז ואוכל ביום לפני היציאה לאספוט. באספוט יש מכולות קטנות די מגוונות, אבל עדיין קטנות. אנחנו קנינו בהן בקבוקי מים וקצת אוכל ליום הראשון.
  • ציוד - כשהגענו לטיול חשבנו שחסכנו המון, בגלל שישנים בבקתות אין צורך להביא שק"ש, מזרון ואוהל, אבל רק לאחר שראינו איך האירופאים מטיילים, הבנו כמה אנחנו מפונקות. האירופאים סוחבים תיקים די קטנים, בין 30-50 ליטר, ומאוד מחושבים בציוד שהם מביאים. כמובן שיש ציוד שאי אפשר לוותר עליו - מקלות הליכה (חובה!!), נעלי טיולים טובות ומתאימות (לא כאלו שזה הטיול האחרון שלהן - חבל שיתפרקו באמצע), 2 סטים של בגדים להליכה (מכנס טיולים נוח וחגורה חובה!), סט פיג'מה לבקתה, מגבת מנדפת מתקפלת קטן, פנס (חשוב מאוד!), כובע, מעיל מתקפל קטן וחם (יוניקלו), מעיל גשם, ציוד שפצור, קרם הגנה, שפתון, משקפי שמש. יש דברים שהייתי מביאה אחרת, לדוגמה ליינר במקום ציפה של שמיכה (שמתקפל הרבה יותר קטן), פחות בגדים (אפשר לכבס בבקתה ולייבש בחוץ), הכל באריזות קטנות יותר (שמפו, מרכך וכו'), אין צורך להביא נייר טואלט - יש בבקתות, אין צורך להביא אלתוש או פניסטיל (כמעט אין חרקים ויתושים), אין צורך להביא סנדלי שורש/כפכפים (מקבלים בבקתות, אם חושבים על זה לעומק זה לא הכי סטרילי, אבל שווה את התיק הקליל), אין צורך להביא כרית ושמיכה - מקבלים. בנוסף, אנחנו קנינו בלון גז לא מתאים ולכן סחבנו את הפק"ל לאורך כל המסלול - מיותר. שימו לב בדיוק איזה בלון אתם קונים. בסופו של דבר, אנחנו סחבנו כ-15 קילו על הגב, בזמן שהאירופים סוחבים עד 8. הפרט השולי הזה האט אותנו מאוד במסלול וגרם ללא מעט כאבי ברכיים :) לסיכום - אם הייתי יכולה, הייתי עושה את המסלול הזה עם תיק 35 ליטר ללא שום ספק!!!!
  • ביגוד חם - בתקופה שבה טיילנו לא היה צורך בביגוד חם מעבר למעיל דק/מיקרו פליז/חולצה טרמית (לא הכל ביחד! אחד מספיק) ומעיל פוך מתקפל קטן (יוניקלו, שבקושי השתמשנו בו). זוג גרביים חמות להסתובבות בבקתה מספיק בהחלט. אין צורך בכפפות, אפשר להביא חמצוואר או כובע גרב. מבחינת ציוד לגשם - כיסוי גשם לתיק ומעיל גשם הם בגדר חובה (אם יש התראת גשם אפילו קלה), מכנסי סערה לא נחוצים.
  • ציוד עזרה ראשונה - לא השתמשנו במה שהבאנו, אבל כדאי להביא תחבושת אלסטית לטיפול בנקע, כמה פלסטרים, יוד או אלכוהול לחיטוי, משחה לשפשפות ומעט טלק. ברכיות עזרו לסובלות מכאבי ברכיים מבינינו (חשוב למי שמשתמש בדרך כלל ויש לו בבית).
  • הבקתות - אין אפשרות לישון באוהל בשמורה, ולכן ישנים רק בבקתות. נקראות בספרדית Refuji (רפוחיו). הבקתות זו חוויה בפני עצמה בטיול. מאוד נוח להגיע כל ערב למיטה חמה, מקלחת חמה וחשמל. הבקתה מכילה בדרך כלל 30-70 מקומות לינה, ולכן חשוב להזמין מקום מראש, במיוחד בעונות המתויירות בשמורה (אסור לישון באוהל בשמורה). אנחנו הזמנו חודשיים מראש את הבקתות, וכבר שתיים היו מלאות. הזמנו מראש לשני אנשים ובהמשך התווספה חברה, ובאחת הבקתות לא היה לה מקום , ולכן יצרנו קשר עם הבקתה במייל, וביקשנו לישון ב-Dining Room (חדר האוכל), פרסו לנו שם מזרון (בתשלום זהה למיטה), זה נהוג בעונות המתויירות. בבקתות יש אפשרות להזמין ארוחת ערב, בוקר ופיקניק לדרך (תשלום מראש באתר ההזמנה). אנחנו לקחנו תמיד פיקניק, חוסך לסחוב על הגב לאורך כל המסלול והאוכל שמקבלים באמת מצוין ומזין. האוכל בשאר הארוחות גם מצוין ויש מבחר כמעט בכל הבקתות. בתוך הבקתות אסור להסתובב עם נעלי טיולים ועם התיקים, ולכן משאירים הכל בחדר מיוחד בכניסה, ומקבלים מהבקתה קרוקס במקום נעליים (אם נועלים אותן עם גרביים זה באמת בסדר), וסלסלה לשים את הדברים שצריכים מהתיק ללילה (כלי רחצה וכו'). יש בבקתות חבלי כביסה, שמיכות עבות וכריות. בבקתות גובים בדרך כלל כסף נוסף על מים חמים במקלחת (2-3 יורו יזכו אתכם באסימון להכניס בקופסה מיוחדת בתוך התא, ולאחר מכן יצאו מים חמים ל-5 דקות), ההטענה היא חופשית אבל חשוב לתפוס שקע מוקדם לפני שהכל ייתפס. חשוב בבקתות להיפתח לאנשים מחו"ל, הארוחות הן בשולחנות גדולים ולכן תמיד יוצא לדבר ולהכיר תרבויות שונות. בגלל הלינה המשותפת בבקתות חשוב להביא כיסוי עיניים ואטמי אוזניים (!).
  • מים - אנחנו מילאנו כל בוקר בבקתה מים בשלוקר (3 ליטר), ובימים ארוכים יותר מילאנו עוד בקבוק קטן (סה"כ 4 ליטר). האירופאים עם התיקים הקטנים ממלאים בדרך ממי הנביעות (יש כל הדרך, אבל בטוח לשתייה רק אם אין פרות וחיות נוספות באזור). יש אפשרות כזו, אך אנחנו העדפנו למלא בבקתה בראש שקט (לא ניסינו את אופציית טיהור המים, אך אפשרית גם כן).
  • שעות וקילומטרים מול תוואי - הרבה פעמים השילוט בשמורה יהיה מטעה מבחינת כמות הקילומטרים או השעות שהדרך אורכת, אל מול התוואי. יהיו פעמים שיהיה כתוב "5 שעות וחצי" אבל בפועל המסלול הוא די קשה עם עליה תלולה וכו'. וודאו מראש שבאמת המסלול מתאים לכם והכפילו כל פעם שמדברים בשעות בשילוט (4 שעות הן 8 בפועל כולל עצירות ומנוחות).
  • שילוט וסימון בשמורה - השמורה מאוד מסודרת וקל לטייל בה יחסית. יש שלטי הכוונה בכל פיצול עם זמני הגעה לכל מקום. סימון שבילים בשמורה מתחלק לשלושה סימונים: 1. GR11 מסומן באדום לבן, 2. סימון של שבילים בשמורה מסומנים בעמודי עץ שהקצה שלהם צהוב, 3. כשהסימון נעלם הוא מתחלף ברוג'ומים כשאפשר לראות מכל רוג'ום את הבא אחריו.
  • אור יום - השמש עולה מעט מאוחר יותר מאשר בארץ. רק סביב 6:45-7:00 אפשר להתחיל את יום הטיול (וגם זה מאוד מוקדם). מצד שני, יש אור עד יחסית מאוחר 20:30-21:00.
  • צמחים בדרך - אפשר לאכול מהאוכמניות ופירות היער בדרך! פעלו בשיקול דעת אבל ללא ספק זו חלק מחווית הטיול.
  • יציאה מהשמורה - אנחנו ביצענו מסלול מעגלי, אך זו לא חובה. יש בשמורה לא מעט יציאות לכיוון הערים המרכזיות בה (Espot ו-Boi). אם אין יציאה קרובה, יש תחנת מוניות-ג'יפים קרובה. אפשר גם לשנות את המסלול ואת סדר הבקתות אם מבינים במהלך הטיול שהוא לא בדרגת הקושי הרצויה.
  • מזג אוויר - מזג האוויר אצלנו היה מושלם (בערך 22 מעלות). היום הראשון היה גשום אבל בימים לאחר מכן היה מעונן ונעים בדיוק במידה המושלמת. בערב נהיה די קר (10 מעלות) אבל בתוך הבקתה חמים ונעים. בכל מקרה כדאי לבדוק מזג אוויר מראש, אך חשוב להגיד כי במקרה שלנו היו דיווחים שבכל ימי הטיול עומד להיות גשום - ולבסוף היה נעים ללא טיפת גשם (חוץ מהיום הראשון כאמור).
  • GR11 - השביל שחוצה את הרי הפירנאים ועובר דרך השמורה (לוקח כחודש וחצי). לעיתים הדרך בין הבקתות עוברת עליו, סימון אדום-לבן (במפה ירוק).
  • Carros de Foc - זהו שביל העובר בין תשעת בקתות המרכזיות בשמורה. אנשים מטיילים בו עם סוג של פנקס שקונים/מקבלים בנקודת המידע באספוט, ובו מחתימים כל בקתה אליה הגיעו. בדרך כלל עושים את הסיבוב הזה בין 5-7 ימים. במפה הסימון הוא סגול עם הכיתוב "CF".
  • אוכל - האוכל בבקתות באמת טוב, מזין ומגוון. אנשי הבקתה מכירים את תוואי המסלול ויודעים שיש צורך באנרגיה במהלך היום. גם אם הפיקניק נראה לכם דל, זה באמת מספיק. מבחינת הארוחות, גם אנשים בעייתיים ימצאו מה לאכול. אם יש לכם אלרגיה או שאתם מעדיפים אוכל צמחוני (בלי חזיר) עדיף לכתוב במהלך ההזמנה באתר של הבקתות את ההעדפות. יש תמיד אוכל לצמחונים (אנחנו טיילנו עם אלרגי לחלב והיו פתרונות). בנוסף, הבאנו המון אגוזים, תמרים וחטיפי אנרגיה מהארץ, שהיו מוצלחים ביותר ועזרו לאחר עליות קשות להעלות את הסוכר :)
  • קליטה סלולרית ו-Wifi - לא קנינו סים מקומי כי נחתנו בשעה די מאוחרת בברצלונה, מה שהתברר כמוצלח, כי אין כמעט קליטה בבקתות (רק באמיטג'ס וקצת בקולומרס), בפסגות בדקנו עם מטיילים נוספים וגם שם לא הייתה קליטה. יש Wifi רק בבקתת אמיטג'ס בחינם, ובאסטני לונג בתשלום של יורו אחד. באספוט יש קליטה מוצלחת. בברצלונה יש אינספור נקודות Wifi להתחברות חינם, לכן אין צורך בסים אם לא שוהים זמן ארוך בעיר.
  • אוכלוסיה מקומית - הספרדים נחמדים מאוד, תמיד רוצים לעזור ולא ישאירו אתכם לישון בקור. במיוחד העובדים בבקתות ובאספוט מאירי פנים, כנראה רגילים לתיירים. אפשר לשאול את העובדים בבקתות לגבי המסלול, גם במהלך הדרך אם החלטתם לשנות או להתייעץ, הם נמצאים שם לא מעט זמן ומכירים את הדרכים טוב. חשוב להגיע בגישה חיובית והם יחזירו חיוך :)
  • אגמים - מפתה מאוד להיכנס (לא תמיד חם מספיק), אך חשוב לדעת שכל כניסה לאגם, במידה ונתפסתם על ידי פקח, תעלה לכם 500 יורו (!!!!!), הייתי ממליצה "לראותם בלבד" :)
  • בעלי חיים - יש בשמורה פרות, סוסים, איילים (די נדיר), המון ציפורים, אבל בעיקר פרפרים וצרצרים.
  • תודה לעופרי קרק על העזרה לפני היציאה לטיול ועל סיפור הדרך שעזר לנו לא מעט!