10 ימים בפירנאים עם טרק בשמורת ה-Aiguestortes ו- Ordesa

עשינו בספטמבר 10 ימים של טיול די צפוף עם טרק של 5 ימים בשמורת Aiguestortes וטרק של יומיים בשמורת Ordesa וסיימנו בברצלונה. הפירנאים יעד יפהפה, מלא במים ונופים מרשימים עם שבילים נוחים לטיול

תאריך הטיולSeptember 2018
עונה מומלצתאנחנו טיילנו באמצע ספטמבר והיה מזג אוויר מעולה, קריר עם שמיים כחולים, אבל יכולים להיות גם ימים גשומים בעונה הזו. שיא העונה בטרקים שעשינו הוא יולי ואוגוסט. וביוני צריך לבדוק אם כל הטרק פתוח בגלל שהפסים יכולים להיות מושלגים.

התקדמות לעבר הפירנאים

נחתנו בסביבות 21:00 בחמישי בברצלונה, שכרנו רכב ויצאנו מברצלונה לכיוון Cervera שם ישנו (כשעה נסיעה מברצלונה). העיירה מנומנמת, ישנו במלון קטן עם בעלים נחמדים Hostal Universitat במרכז העתיק של העיירה, שנראה יפה.
ביום שישי שקמנו התחילו להקים שוק גדול מול המלון שלנו.

5 ימים טרק מעגלי של חלק גדול מה- carros del foc (מרכבות האש) - יום 1 מאגם maurici לרפיוג'י saboredo- יום של 5.5 שעות

יצאנו לכיוון אספוט ב7:30 כדי להספיק את מה שרצינו ללכת מהטרק היום.
קנינו באספוט מפה בtourists information וכרטיס לגיפים שלוקחים לתוך השמורה לאגם maurici. הגיפ הקפיץ אותנו לתחילת המסלול והתחלנו ללכת ב11:30 (יש גיפים שיוצאים בדחיפות גבוהה מאספוט או קודם אם מתמלאים).
מהאגם בחרנו במסלול השמאלי שהולך לצד האגם, עם מפל בדרך ומתחבר בהמשך לשביל הראשי.
הגענו לרפיוג'י Amitges לאחר שעתיים ורבע ולרפיוג'י saboredo אחרי עוד 3 שעות. השביל היה ברור, תחילתו על דרך גיפים ומהרפיוג'י באמצע הדרך עוברים על אוכף עם נוף מהמם ואחריו עוד פס (**בין כל שני רפיוג'י יש פס) עם מלא אגמים בדרך. (עד רפיוג'י אמיטגס והפס שאחריו, רואים הרבה מטיילי יום שחוזרים לאספוט, אחריו טיילנו לבד עד לרפיוג'י סבורדו).

יום 2 מרפיוג'י saboredo לרפיוג'י ventosa - יום של 7 שעות

יצאנו לדרך ב8, אבל..
*שימו לב*- עשינו טעות רצינית במסלול ששילמנו עליה ב3 שעות של ירידה ועליה..! (ירדנו כ500 מטר בגובה על ה gr 20 שמסומן בשביל באדום, ורק אחריהם הבנו את הבלבול ועלינו הכל בחזרה לרפיוג'י ופנינו לשביל הנכון בדרך לרפיוג'י comers). פגשנו עוד זוג ישראלים שטעו בדיוק כמונו והם שמעו על עוד אנשים שחזרו על הטעות הזו. המפה ביציאה מsaboredo מטעה כאשר בה הסימון הולך מאחורי הרפיוג'י והמסלול הנכון בשטח יוצא מהרפיוג'י לכיוון הקב׳ אגמים שלידו (ולכיוון השירותים בבקתה) ואפילו יש שלט עם חץ מעל המילוי מים ליד הרפיוג'י לכיוון הנכון לפס עם שביל יחסית צר לעומת השביל שלקחנו בטעות ולא מסומן.

בחזרה לטרק, הגענו לפס הראשון לאחר שעה מהרפיוג'י, והמשכנו לרדת לכיוון רפיוג'י comers שנמצא בכיוון כללי משמאל לפס. הגענו אליו לאחר שעתיים, סה"כ 3 שעות מאיפה שישנו. comers נמצא על אגם ענק עם סכר יפה. נחנו קצת ובגלל שיצא לנו בסופו של דבר יום ארוך המשכנו די מהר לכיוון הפס השני להיום. חזרנו מהרפיוג'י לפיצול של העמוד עם ההכוונה לכיוון הפס, הטיפוס היה יחסית תלול, אך על דרך נוחה. בטיפוס לפס רואים די בהתחלה שני אוכפים, מטפסים לאוכף הימני עם הסימון האדום. לקח לנו שעה וחצי להגיע לפס, וקצת אחריו יש תצפית יפיפייה על מלא אגמים. יורדים בכיוון כללי שמאלה עם הסימון הצהוב לכיוון רפיוג'י ventosa. אנחנו היינו עייפים כבר ועצרנו הרבה. לקח לנו מהפס השני לרפיוג'י כמעט שעתיים. הגענו לרפיוג'י ventosa ב18 שנמצא במקום מהמם!

יום 3 מרפיוג'י ventosa לרפיוג'י estany llong - יום של 7.5 שעות

יצאנו מventosa ב7:30 לכיוון הפס. הדרך לפס עוברת בין הרבה קבוצות בולדרים קטנות וגדולות שבהן קופצים מאבן לאבן ומפלסים את הדרך בעקבות העמודים עם הסימון הצהוב והרוג'ומים שפרוסים עד לפס. הפס נמצא בעלייה ממול שמטפסים עם שפיצים משוננים וממש לקראת הסוף מטפסים בין בולדרים קטנים על דרדרת קצת גם בעזרת הידיים (העלייה לוקחת זמן אבל הטיפוס בין הבולדרים יחסית בסדר והם לא מחליקים (; והריכוז בהליכה מעביר את הזמן) הגענו לפס ב10:30 ויש נוף מהמם לצד השני! נחנו ועשינו הפסקת נשנוש בפס עד 11:00 והתחלנו לרדת בירידה קצת יותר נוחה לכיוון האגם שאותו חוצים אותו על בולדריה מימין. עצרנו למנוחה קצרה על גבעה שיש עליה תחנה מטאורולוגית קטנה ב12:00. משם מתחילים לרדת בירידה מעט יותר תלולה, אבל יחסית נוחה (הרוב על אדמה) שמימין יש מפל מהמם עד לעמק עם נוף מרשים להרים הגבוהים מהעבר השני של העמק. עצרנו ליד בריכה טורקיזית בהמשך לצהריים ב13:30 ומשם שוב מתחילים את הירידה האחרונה לעמק שבו נמצא רפיוג'י estany llong הירידה הרגישה לנו כבר יחסית ארוכה והגוף כבר היה עייף. היא יורדת לגובה העצים עד לעמק ואז הולכים ימינה (לכיוון ההפוך מלרפיוג'י) עד לגשר שחוצה לצד השני של הנהר ואז מתחילים לעלות בחזרה בשביל לכיוון האגם הגדול והרפיוג׳י, שמתחבר די מהר לדרך ג'יפים. הגענו לרפיוג׳י ב15:00, נחנו ועשינו טיולון קצר לאגם. הרפיוג׳י יחסית קטן והאווירה נעימה.

יום 4 מרפיוג'י estany llong לרפיוג'י J.M.Blanc - יום של 9.5 שעות

יצאנו אחרי ארוחת בוקר קלילה בבקתה ב7:30 והתחלנו לטפס בשביל שיוצא מאחורי הבקתה לכיוון הפס. הראשון. העליה מטפסת בין העצים ואחריהם היא פונה ימינה והולכת פחות או יותר באותו הגובה ומתחת עוברים קב׳ אגמים יפה בדרך לכיוון הפס, ולקראת הסוף העליה קצת יותר תלולה. הגענו לפס ב10:00, נחנו, נשנשנו משהו והמשכנו לרדת לכיוון נוף יפייפה עם אגמים בצד השני מהפס. ממשיכים ללכת לצד אגמים גדולים וקצת עולים ויורדים שעוברים בין האגמים על מעברים יפיפיים. בסוף אגם ארוך מאוד מגיעים למסילה ישנה והולכים לאורכה קצת עד שהשילוט מראה שמאלה לעליה לרפיוג׳י colomina.
הגענו לקולומינה ב12:30 (סה״כ לקח לנו 5 שעות הליכה עם קצת הפסקות). אכלנו צהריים, נחנו וב13:30 החלטנו להמשיך בדרך לרפיוג׳י J. M. Blanc.
עוברים משמאל לאגמים מרשימים שהרפיוגי קולומינה בגב שלנו. ואז מתחילים לטפס לפס השני להיום ה״קטן״ יותר מזה שאחריו, שהיה מאוד תלול אבל עבר מהר. המשכנו בגדה הימנית של אגם שהיה בשפל של הגובה שלו ואז מתחילים בטיפוס לפס השלישי להיום בעלייה נוחה, הגענו לפס עצמו ב15:00, נחנו קצת והתחלנו לרדת. המשכנו לרדת בעקבות הרוג'ומים והסימונים הצהובים על המקלות. לקראת סוף הירידה נגלה אגם מדהים עם תצפית יפה ומתחילים את הירידה האחרונה שהייתה יחסית תלולה אך קצרה. ממנה כבר נגלה הרפיוג׳י עם עוד שני בתים לידו באמצע אגם יפייפה! עוברים בהליכה על סכרים בין האגמים עד שמגיעים לרפיוג׳י J.M. Blanc, אנחנו הגענו ב17:00 (סה"כ יום של 9.5 שעות כולל עצירות). הרפיוג׳י אדיר, ממש באווירת בקתת סקי עם בירה טעימה בטעם לימונדה (cerla מומלץ) ואחלה נוף! היה לנו יום ארוך והיינו מרוצים מאוד שסיימנו אותו ברפיוג׳י הזה בסופו של דבר.

יום 5 מרפיוג'י J.M.Blanc ל- Espot - יום קצר של 2.5 שעות

קמנו מאוחר יחסית לימים הקודמים ברפיוג׳ים ב7:30, אחרי שכל שאר המטיילים כבר יצאו לדרך. אכלנו ארוחת בוקר ברגוע, ארזנו את התיק כדי לפנות את החדר על פי הכללים של הרפיוג׳י ונשארנו לנוח ולהסתכל על הנוף סביב הבקתה. ב10:00 התחלנו לרדת למטה על דרך שתחילתה דרך ג'יפים ובהמשך בפיצול מסומן ממשיכים ימינה על שביל צר. המשכנו לרדת בין העצים שהנחל לצידנו, לקראת אספוט עוברים ליד מפל גדול מימין. הגענו לעיירה ב12:15 קצת תשושים מהירידה האחרונה לטרק, ומאוד מרוצים מהטרק היפייפה שסיימנו.
נשארנו ללון בespot את הלילה, אכלנו לארוחת סיום טרק המבורגר מעולה בכניסה לכפר ליד המוניות דיפנדרים וטיילנו בסמטאות הציוריות של הכפר.

התקדמות לעבר שמורת אורדסה לעיירה Torla עם עצירות בדרך

יצאנו מאספוט ברגוע אחרי ארוחת בוקר ב9:30 לכיוון torla. נסענו בכבישים צרים עם מלא נוף. בדרך עצרנו בעיר עם מבצר ועיר עתיקה בשם Anisa (מקום נחמד לצהריים) ואחריה המשכנו לשמורת Anisclo בתחילה התחלנו לנסוע בכביש ממש צר של השמורה לכיוון החניה שלה שהיה חסום והיינו צריכים להסתובב (hu 631 מכיוון דרום) ולנסוע בכביש גבוה יותר די מקביל וגם צר לכביש של השמורה עד שהגענו לחניה של המסלול של קניון אוניסקלו Parking san urbez. יש בשמורה מסלולים ארוכים וקצרים, אנחנו עשינו מסלול מעגלי קצר של 45 דק׳ שהיה יחסית פרווה. משם המשכנו לנסוע לטורלה והגענו סביבות 17:30.
קנינו מפה טופוגרפית בחנות מזכרות וקצת נשנושים בסופר. הסתובבנו בכפר, הוא יפה וקטן והמסעדות לארוחת ערב נפתחות ב19:30.
** התחנת מידע לתיירים סגורה בימי רביעי, אנחנו נכנסנו לקבל מידע במרכז מבקרים שידעו רק באופן כללי והסבירו לנו על מפה פשוטה מה האופציות.

2 ימים טרק מעגלי בשמורת אורדסה יום 1 מ - Torla לרפיוג'י Goriz - יום של 5.5 שעות.

אכלנו ארוחת בוקר ב8:00 הזזנו את האוטו לכניסה לכפר איפה שהמרכז מבקרים והאוטובוס שחייבים לקחת לתוך השמורה (ליד קונים את הכרטיסים אליו). עלינו על האוטובוס ב8:40, הנסיעה לוקחת 20 דק׳ פנימה.
לפני שהתחלנו ללכת נכנסנו בחניה של השמורה לtourist information לקבל מידע מפורט על האופציות. החלטנו לעלות את ״דרך הציידים״ בספרדית ולהגיע דרכה כמעט למפל זנב הסוס ומשם לטפס לרפיוג׳י goriz.
התחלנו ללכת ב9:30 אחרי טיפוס תלול בזיגזג של כמעט 800 מטר הגענו לתצפית יפה ב10:45. משם השביל פחות או יותר הולך באותו הגובה שבתחילתו ולקראת סופו יש הרבה חלונות בין העצים לנופים אדירים של העמק המיוחד הזה. הגענו כמעט למפל זנב הסוס ב13:30 ומשם לקחנו שביל שמתחיל לטפס לכיוון הרפיוג׳י בעקבות הסימון האדום. המשכנו לטפס לתוך עוד עמק גבוה ומדהים עם הרבה תצורות מיוחדות בקרקע והגענו לרפיוג׳י ב15:00. נחנו אכלנו צהריים והלכנו לטיולון לפס collado de arrablo שהמליצו לנו שממנו אפשר לראות את תחילתו של עמק אוניסקלו הצר שהיינו בו אתמול. מהפס טיפסנו ל2/3 גובה מהפסגה הדרומית והשקפנו ממנה על עמק אוניסקלו לצד אחד ולצד שני על עמק אורדסה ועל ההרים הצפוניים.
יש עוד המון אופציות למסלולים באיזור שנראים יפים ( למשל קצת לפני האוכף שהיינו בו יש שביל לא מסומן, אך ניתן לראות אותו שנראה יפה ומסומן במפה שמקיף את כל ההר הדרומי מהצד המערבי ואז חוזרים דרך הקו רכס חזרה לאוכף- אפשרי לשני הכיוונים, הרפיוג׳י אמרו שזה לוקח 3 שעות).
סיימנו את היום בארוחה ולינה ברפיוג׳י אחרי מנוחה טובה מול הנוף עם בירת לימון, מומלץ (;
יחד עם עוד הרבה מטיילים מכל העולם שתכננו לעלות לפסגה ביום למחרת.

יום 2 מרפיוג'י goriz לפס וחזרה לחניון של הכניסה לשמורה - יום של 9 שעות

אכלנו ארוחת בוקר ברפיוג׳י ב7:00 והתחלנו לטפס לכיוון הפסגה עם עוד יחסית הרבה מטיילים ב- 7:30. הטיפוס מתחיל על סוג של דשא ולפעמים קצת מטפסים בין סלעים ובעיקר הולכים בעליה נוחה על שביל ברור בעזרת רוג׳ומים. די מהר התוואי מתחלף לנוף סלעי עם הרבה אבני גיר מסביב שנראים מרחוק כמו קרחונים! והעליה נהיית מעט יותר תלולה ויש מקטעים שקצת יותר מטפסים בין הסלעים, הכל מסומן ונוח (יש חלק קטן של טיפוס על סלע בעזרת שרשרת, שהיה נוח). הגענו אחרי שעה ו40 דקות לאגם helado העננים שם עברו מהר ונתנו רגעים קצרים של שמש, יחד עם רוח היה לנו שם קר, הגובה הוא 2990.
השארנו את התיקים ליד האגם הקטן, התפצלנו מכל מי שהמשיך לפסגה (שאומרים שזה עוד בין שעה ל-45 דקות של טיפוס יחסית נוח, שאנחנו היינו הם טיפסו לתוך ענן..הגובה שלה הוא 3348). אנחנו הלכנו על שביל ברור מקצה השני של האגם לפס להשקיף לצד השני שגובהו 3070. אחרי טיפוס של רבע שעה לפס שחלקו מטפס על סלע שצריך להיעזר בידיים והולכים בחלקו ליד מצוק, לא מאוד שונה מתוואי העליה עד כה (אז רק ללכת לאט ולהיות זהירים), ציפתה לנו הפתעה אדירה בפס! ראינו הרים משוננים עם אגם יפייפה מתחתם וקרחון שרובו היה מכוסה באפר. היה לנו רגעי שמש מלאים לכמה דקות לצלם תמונות וירדנו לפני שקפאו לנו הידיים מהרוח.
אספנו את התיקים, והתחלנו לרדת באותה הדרך שעלינו. הירידה לקחה לנו גם שעה ו40 עד הרפיוג׳י בחזרה והגענו חזרה ב11:30. נחנו קצת והמשכנו לרדת חזרה לעמק אורדסה עד למפל זנב הסוס, הירידה לקחה לנו שעה עד למפל. המשכנו לרדת בעמק המהמם הזה שהרגיש כמו יום טיול חדש לגמרי מבחינת הנוף, למרות שאתמול ראינו את חלקו מלמעלה.
בשלב מסויים השביל יורד ליד מפלים יפים ונכנס לגובה העצים. ממשיכים לרדת הרבה על שביל מאוד נוח ופוגשים את כל במטיילים שעושים טיול יום, עד שמגיעים חזרה לחניון, אנחנו סיימנו את המסלול ב16:30 (ירדנו ביום הזה מהפס עד לחניון כמעט 2000 מטר בגובה, מומלץ לקחת מקלות הליכה (; ).
עלינו על האוטובוס חזרה לרכב שלנו בטורלה.
**יש עוד הרבה אופציות לטרקים באורדסה- אנחנו ביררנו על מסלול מעגלי שחוזר מירידות מההרים הצפוניים של העמק והבנו שלאחת הירידות חובה ציוד סנפלינג ובשנייה מומלץ לעלות אותה ולא לרדת ודרכה זה יוצא יום מאוד ארוך מרפיוג'י Goriz שממה שהבנו עובר גם דרך קרחון וצריך קרפונים. אז חשוב לברר מראש את תוואי המסלול באורדסה.
אנחנו מאוד היינו מרוצים מהבחירה של השביל המגוון ליומיים טרק באורדסה.

באותו יום התקדמנו עם הרכב עד Anisa כדי להתקדם לכיוון ברצלונה.

יום 10 -11 לטיול

הגענו לברצלונה בצהריים המוקדמים, החזרנו את האוטו בשדה ולקחנו אוטובוס A1 ממש נוח לעיר שהגיע קרוב למקום שישנו בו ולמחרת חזרנו איתו לשדה. היינו חצי שבת וראשון בברצלונה ונפלנו על חג של הקטלונים, אז היה שמח ברחובות. ספגנו קצת את השמחה הקטלונית וראינו את היצירות של גאודי וחזרנו לארץ.

• אנחנו הלכנו על הסימון האדום במפה של ה- carros del foc (לא הסימון האדום במסלול, ההבדל חשוב!) שעושה מסלול היקפי בין בקתות שהספרדים מבצעים שנקרא carros de foc - cf. בחלק מהזמן לאורך הטרק שעשינו פוגשים את gr11 מסלול שחוצה את רוב הפירנאים ומסומן בשבילים בסימון אדום, שימו לב לא להתבלבל ולהמשיך עליו במקומות שלא צריך ( ויש עוד המון וריאציות עם שבילים מסומנים במפה לבצע טרקים בפירנאים).
  • torla tourist information- התחנת מידע לתיירים סגורה בימי רביעי, אנחנו נכנסנו לקבל מידע במרכז מבקרים שידעו רק באופן כללי והסבירו לנו על מפה פשוטה מה האופציות.
  • שגרת הרפיוג'י- בדר"כ ב1900 ארוחת ערב עשירה עם מרק, מנה ראשונה, עיקרית וקינוח צנוע (אפשר לבקש מנה צמחונית), ארוחת בוקר בדר"כ ב 7-8 ויש כיבוי אורות ב-2200. ברוב הרפיוג'ים יש מקלחת חמה בתוספת כמה יורו והלינה היא משותפת בדר"כ בחדר אחד גדול עם הרבה מיטות קומתיים מחוברות על מזרונים עם כריות ושמיכות שצמודים אחד לשני. יש רפיוג'י קטנים יחסית עם 20-30 מיטות ויש גדולים עם יותר מ-70 מיטות. למי שחשוב הניקיון אפשרי להביא ליינר. אפשר להזמין דרך הרפיוג'י שקית עם ארוחת צהריים.
  • הלינה ברפיוג'י עלתה לנו בין 40-50 יורו לבנאדם כולל ארוחת בוקר וערב בשתי השמורות. אנחנו לא הזמנו מראש מהארץ את הבקתות וכל יום הזמנו מהבקתה את הלילה בבקתה הבאה, בדיעבד לעיתים היה ספק אם יהיה לנו מקום בבקתה הבאה בגלל שחלק מהטרק יצא על סופ"ש והבקתות היו מלאות. רוב מי שטיילנו איתו הזמין הכל מראש.