טיול משפחתי בהרי הטטרה הגבוהים

טיול כוכב בהרי הטטרה שכולל הרבה טבע, נופים כפרים ועיירות. מהמיטב שיש לסלובקיה להציע.

תאריך הטיולAugust 2018
עונה מומלצתחודשי הקיץ כאשר יולי-אוגוסט הם שיא העונה.

רקע והתארגנות

רקע:
אפתח ואגיד תודה למשפחת חבצלת (המשפחה של ארוסתי שיר) שהזמינה אותי להשתתף בטיול המשפחתי שלהם.
המטרה בטיול (מעבר לגיבוש ולזמן המשותף שחלקנו יחדיו) הייתה לראות מקסימום טבע מסורת ותרבות. עקב כך שרצינו לעשות הכל ביחד כקבוצה ניתן לומר שבתור קבוצה איננו בכושר ועל כן לראות את כל הדברים שכתבתי הנ"ל במינימום מאמץ.
הטיול תוכנן ע"י משפחת חבצלת ועל כן הרבה מהמחירים אינם ידועים ולא אוכל לחלוק מידע עליהם כמו שאני אוהב לפרט בדרך כלל.
הטיול עצמו היה מורכב מיומיים בוינה בה נחתנו, יומיים בברטיסלאבה ועוד 4 ימים מלאים בהרי הטטרה הגבוהים. אני אספר בסיפור דרך זה על החלק של הרי הטטרה הגבוהים.

התארגנות:
הזמנו מהארץ רכב גדול (Opel Vivo) רכב לתשעה אנשים (בפועל אנחנו היינו שבעה), את הרכב אספנו בוינה ואיתו התניידנו במהלך הטיול.
מלונות גם כן הוזמנו מהארץ, בהרי הטטרה ישנו במלון מפואר ומפנק בשם Grand Hotel Kempinski שנמצא לצד אגם יפה בעיירה Strbske Pleso (לעיירה ולאגם יש את אותו השם) בגובה של 1350 מטרים מעל פני הים.

יום 1: Stary Smokovec,Dunajec

יום זה הוקדש כולו לטבע.
לאחר ארוחת בוקר עשירה במלון לקחנו את הרכב ונסענו מערבה 16 ק"מ לעיירה בשם Stary Smokovec החננו את הרכב במרכז העיירה (6 אירו על החנייה). קנינו כרטיסים לקרונית לכיוון הלוך וחזור 11 אירו למבוגר, 9 אירו לסטודנט (יש רכבל בין השעות 7:30-19:00).
הקרונית העלתה אותנו 350 מטר בגובה ובמסילה שאורכה כ-3 ק"מ, משם התחלנו ללכת במסלול יפה מסומן בירוק עד למפלים בשם: Cold Creek Waterfalls. ההליכה אל המפלים ארכה 1.2 ק"מ בזמן של 20 דקות.
לאחר שחזרנו חזרה אל הרכב נסענו עם הרכב צפון מזרחה אל עיירה בשם צ'רבני קלאסטור Červený Kláštor. שם ניתן לעשות שייט ברםסודות עץ על נהר הדונייץ (Dunajec) שעל הגבול עם פולין ועובר בשמורת הטבע פניני.
קנינו כריטיסים לשייט (14 אירו למבוגר, 12 אירו לסטודנט\ילד מתחת לגיל 18) הסבירו לנו על השייט מעט שלוקח שעה וחצי ועוברים מרחק של 10 ק"מ. התחלנו לשוט בעזרת שני משיטים שחתרו וכיוונו את הסירה. לאחר רבע שעה של שייט התחיל מבול כבד שהרטיב אותנו עד לשד עצמותנו.
הגשם קצת פגם בחוויה אך הנופים לאורך השייט היו יפים, ראינו עופות מים שונות ואת צוקי הקראסט המתמרים לגובה.
חזרנו לרכב לאחר השיט עם מיניבוס (4 אירו לאדם), מנקודת סיום השיט יש הליכה של 800 מטר-1 ק"מ אלחניון מיניבוסים שמספק הסעה חזרה לצ'רבני קלאסטור. אל דאגה, המשיטים של הרפסודה יכוונו אתכם לחניון.
מי שמעוניין יכול לשכור גם אופניים בנקודת סיום השייט (5 אירו) ולרכב חזרה לצ'רבני קלאסטור.

יום 2: Cicmany, Bojnice

יום זה היה מזג אוויר גשום וערפילי, מה שאלץ אותנו למצוא פתרון יצירתי.
החלטנו לנסוע מערבה למקום נמוך יותר ולהתרחק מהגשם והערפל.
החלטנו לנסוע לעיירות Bojnice בוייניצ'ה ו-Cicmany צ'יצמאני.
בבויניצ'ה יש טירה יפה שנראת כמו טירה מאחת סיפורי האגדו של דיסני, הנסיעה אל בויניצ'ה ארכה שעתיים ו-40 דקו בערך ואורכה 176 ק"מ.
בדיעבד למי שאינו חובב אמנות מושבע אני ממליץ להסתפק ולראות את הטירה מבחוץ בלבד, החלק החיצוני יפה מאוד וגם הגנים שמסביב שמלאים במוכרי מזכרות, חנויות ומאלפי עופות דורסים.
אנחנו לקחנו סיור באנגלית (מומלץ לברר מתי יש) בעלות של 9 אירו למבוגר ו5 אירו לסטודנט.
בתחילת הסיור הראו לנו מעין מערת נטיפים קטנה בכניסה לטירה, אחר כך לקחו אותנו לחדרים בטירה שבאמת מאוד יפים ומרשימים אך לדעתי האישית 70 דקות של חדרים פנימיים וטיפוס מדרגות בטירה זה קצת ארוך מידי.

מבויניצ'ה המשכנו לצ'יצמאני, נסיעה של 45 דקות 40 ק"מ.
עיירת עץ יפה שמה שמייחד אותה זה הקישוטים שתושבי המקום צובעים בהם את בתיהם (כמו קישוטים של עוגיות ג'ינג'ר).

יום 3: Pleso nad skokom

יום זה הוכרז כיום חופשי, ארוסתי אחיה ואני החלטנו לנצל את זה על מנת לעשות מסלול הליכה "אתגרי" יותר (עדיין נחשב יחסית קל).
הודות למיקום של המעולה של המלון שלנו יכולנו לבחור בין עשרות (אם לא מאות) שבילי הליכה שונים שיוצאים מן המלון. החלטנו לעשות משהו לא ארוך מידי כי הבטחנו לחזור לארוחת צהריים.
לאחר התייעצות קלה עם עובדת בקבלה של המלון החלטנו לעשות את המסלול הצהוב ל Skok Waterfall (שלאחר מכן התארך בעוד כ 300 מטרים אל אגם Pleso nad skokom).
אורך המסלול כ-5 ק"מ עושים בגובה לגובה של 1850 מטר (500 מטר עליה מהגובה של המלון).
המסלול כולו מסומן בצבע צהוב באופן ברור, כיוון הכללי של המסלול הוא לכיוון צפון, אנחנו יצאנו עם מפה שקיבלנו במלון. ההליכה לקחה לנו כשעה ו-45 דקות, הליכה לא מהירה מידי עם עצירות בדרך.
בדרך אל המפל ראינו את האגם היפיפה Strbske Pleso. נהנו מפריחה יפה בתחילת המסלול ובהמשך מיער של עצים מחטניים (אורן בעיקר).
מהמפל המשכנו לאגם Pleso nad skokom בעזרת שלשלאות שעוזרות לטפס ולא להחליק, לצערנו הראות באגם הייתה ממש גרועה עקב ערפל כבד שהיה באיזור.

יום 4: Slovak Paradise National Park: Stratensky kaňon ,Dobšinská Ice Cave

ביום זה טיילנו בחלק קטן משמורת גן העדן הסלובקי.
נסענו תחילה למערת הקרח Dobšinská מרחק של 60 ק"מ מהמלון שלנו בכיוון דרום מזרח. החננו את הרכב והתחלנו לטפס ברגל במסלול הליכה מסומן בירוק כ20 דקות עד שהגענו לקופת הכרטיסים.
קנינו כרטיסים (8 אירו למבוגר, 7 לסטודנט ועוד 10 אירו אם רוצים לצלם בפנים).
הסיור אורך כחצי שעה בסלובקית\רוסית (אנגלית לקבוצות של מעל 40 איש), לא ניתן להכנס ללא סיור ולפי דעתי יש סיורים 3 פעמים בכל שעה אך מומלץ לודא את זה. הטמפ' במערה 4-5 מעלות צליוס לכן מומלץ להביא ביגוד חם !

אחרי הסיור במערה חזרנו לרכב ונסענו נסיעה קצרה של 5 דקות (3.5 ק"מ) לStratensky kaňon, לאחר שהחננו את הרכב יצאנו למסלול קצר ויפה בקניון סטרטנסקי המסלול מסומן בסימון אדום ואורך המסלול הוא 1.1 ק"מ לכיוון.