ארבעה ימים לפסגת טריגלב

טרק בקתות ברכס הטריגלב בסלובניה. שלושה לילות וארבעה ימים של יער, אגמים, פסגה ועמקים יפיפיים.

תאריך הטיולAugust 2021
עונה מומלצתיולי-אוגוסט

מידע כללי על הסיפור ועל טריגלב

לטריגלב הגענו במקרה, לאחר המלצות בעת טיול באירופה. לא עשינו הכנה מוקדמת לטרק ולכן גם הבקתות לא הוזמנו מראש וגם המסלול תוכנן ממש ביום היציאה אליו.
כשניסינו לתכנן את המסלול לא מצאנו סיפור דרך בשום מקום ולכן החלטנו לכתוב כאן לדורות הבאים :)

בסלובניה משתמשים ביורו, יש שפה מגניבה שאם תדעו כמה מילים בה יהיה לכם כיף. היא הוקמה ב1991, לאחר פירוק יוגוסלביה ונהייתה מוצלחת על כלכלית. היא יותר זולה ממערב אירופה אבל יותר יקרה ממזרח אירופה.

מגניב לדעת - הסלובנים ממש גאים בהר שלהם, ויש כאלה שאומרים שרק מי שטיפס על פסגת הטריגלב נחשב לסלובני אמיתי!

איזור הטריגלב הוא בעצם חלק מהאלפים היוליאנים, עד גובה 1800 יש יער אירופאי קלאסי, עם פטריות, פירות יער, עצים מאוד מאוד גבוהים, מחטניים וגם לא, והמון המון פרחים.

לאחר גובה 1800 עולים מעל קו העצים ורואים מעט פרחים, דשא, ומעט שיחים.
ניתן לראות גם עיזי הרים, ציפורים, וסנאים.

הגעה לאגם בוהין

ניתן להגיע מליובליאנה (עיר הבירה) באוטובוס ישיר.
אנחנו הגענו מונציה, ברכבת לגוריציה, ואז בעוד רכבת מנובה גוריציה היישר לבוחינסקה ביסטריצה. משם יש שאטלים חינמיים לאורך הקיץ אל אגם בוהין ואל סטרה פוזינה, שם ישנו לפני הטרק.
התחבורה בסלובניה די נוחה אבל לרוב לא קיימת בגוגל מפס, לכן כדאי לשאול מקומיים או ללכת פיזית לתחנה ולראות את לוח הזמנים.
למרות הקורונה, לא צריך להראות דבר כשנכנסים לסלובניה יבשתית.

בסטארה פוזינה יש שתי מכולות, ובכפר הקרוב יש גם חנות ציוד טיולים, בלוני גז ומפות.

מתחילים ללכת!

את היום הראשון התחלנו בשעת צהרים, (13:00) לאחר קניות אוכל לארוחות צהריים במכולת שבסטארה פוזינה, בללכת סביב לאגם ל- ukanc, בדרך לשם עבר לידנו אוטובוס אז עלינו עליו והגענו לukanc, משם הלכנו למפל סביצ'ה (slap savica). המפל יפה אך לא ניתן להכנס למים, והכניסה עולה 3 יורו למבוגר ו2 יורו לילד. הגענו אליו ב14:30. משם מתחילים לעלות כ-720 מטר בעליית סללומים נוחה לעבר בקתת dom na komni שנמצאת בגובה 1520. הגענו אליה בשעה 17:00.
בבקתה היה לנו מקום למרות שלא הזמנו מראש, אך נאמר לנו שזה רק בגלל שאמצע השבוע. האנשים בבקתה מאוד נחמדים ויש אוכל טעים מאוד, קליטה, ונוף יפיפה לאגם.

ממשיכים ללכת

לאחר ארוחת בוקר טעימה בבקתה יצאנו בשעה 8:00 לעבר יום "שבעת האגמים"
בתחילת היום צריך לשים לב לפנות לעבר בקתת koca pri, ולא לעבר בקתת koca pod.
ההליכה עד לאגם הראשון מאופיינת בטופוגרפיה משונה ביותר, של ודיות קטנים שכיוונם לא אחיד. בגדול עולים ויורדים לסירוגין עד שמגיעים לאגם הראשון. השביל מסומן היטב ולא קשה לעקוב אחריו.
בקוצ'ה פרי (בשעה 10:45) ישבנו ואכלנו אוכל שהבאנו איתנו מלמטה, והמשכנו לטפס במעלה הואדיות וליד האגמים היפיפיים לעבר בקתת zasavska koca. הגענו בשעה 14:30.
הבקתה נמצאת במיקום מרהיב עם נוף 360 מעלות על ההרים והעמקים ועל אגם קרח קטן.
בבקתה זו לא היה לנו מקום ולכן ישנו בחדר האוכל עם עוד כמה לא מתכננים שכמונו.
לאחר ששמנו את התיקים ירדנו ורחצנו באגם הקרח. מומלץ לאמיצים!

הולכים ברבאק

ביום השלישי (והיפה ביותר) קמנו קצת לפני 6:00, וב6:00 כבר היינו בחוץ מנסים להספיק להגיע לפסגה לפני העננות.
מתחילים את היום בירידה חזרה לאגם הקודם לפיצול שבילים, וממנו עולים כ370 מטר בעלייה לא פשוטה אך גם לא נוראית, לאוכף שממנו רואים את פסגת הטריגלב לראשונה!
לאוכף הגענו בשעה 7:30, וישבנו לאכול ארוחת בוקר. מהפס יורדים בירידה תלולה ולאחריה עולים בעליה נוחה ברובה (בסופה יש קצת יתדות) לבקתת dom planika.
בבקתה השארנו תיקים גדולים, לקחנו משהו מתוק ומים, והשאלנו קסדות כדי לעלות בבטחה לפסגה.
בבקתה כבר לא היו קסדות טובות כי היה עומס לכן נתנו לנו קסדות די מעפנות של שיפוצניקים.

העלייה לפסגה מאוד מאתגרת, תלולה ולאורכה ישנם כבלים שניתן להתחבר אליהם עם רתמה. יכולים להיות "פקקים" אנושיים, אבנים מתגלגלות, ורוחות. מומלץ לעלות רק כשיש תחזית טובה. למעלה היה ענן אך מספרים כי הנוף מטורף. יש גם גזלן למעלה עם בירות ומשקאות.

העליה לוקחת כשעה וחצי והירידה מעט פחות. התחלנו לעלות ב10:30.

הגענו למטה ב14:00 וישבנו לאכול צהריים ולשתות תה מהבקתה.
מהבקתה ממשיכים לרדת כ580 מטר לעבר בקתת vodnikov dom.
הגענו בשעה 16:30 לבקתה.
בבקתה לשמחתנו היה מקום, ולצערנו האוכל לצמחונים היה מעט דל.

יורדים מטה מטה

קמנו לארוחת בוקר בבקתה, והתחלנו לרדת בנחת 1270 מטר לעבר סטארה פוזינה. בדרך חוזרים אל היער המוכר מהיום הראשון, והולכים ליד נהר שוצף עם נקיקים יפים ומפלים!

הגענו חזרה לסטארה פוזינה בשעה 10:30 לאחר שעתיים וחצי של הליכה.

• אוכל- כדאי לקנות אוכל לארוחות ביניים בכפרים ליד האגם, כי בבקתות יקר לקחת סנדביץ'. ניתן לאכול ארוחת ערב ובוקר בבקתה והן עולות עד כ-10 יורו לאדם. כמובן שניתן גם להביא גזייה ולבשל, אנחנו היינו בקטע של פינוק.
  • גילינו שהרבה אנשים סוחבים קסדה מלמטה כדי לעלות לטריגלב - מומלץ! בבקתה בפלניקה לאו דווקא יהיו פנויות. אנחנו החלטנו לעלות בלי רתמה, אבל בתכלס אין סיבה - אפשר ללכת על בטוח יותר! תלוי ביכולותיכם. קסדה היא לדעתנו חובה.
  • בעונת העומס רב הבקתות יהיו מלאות או כמעט מלאות. רצוי להזמין מקום מראש! אם לא ניתן - רוב הסיכויים שיתנו לכן לישון בחדר האוכל בכל מקרה.
  • גם ללפני ולאחרי הטרק כדאי להזמין מקום לינה מראש כי המקומות באגם בוהין מפוצצים בעונה.
  • אסור לפתוח אוהל בשמורה, אך אנחנו מכירים גם אנשים שפשוט פתחו מאוחר וסגרו מוקדם במקומות קצת רחוקים מבקתה והכל עבר להם חלק.
  • רק בבקתה האחרונה יש מקלחת - אז אל תצפו ליוקרה :)