ידינג, שמורה של חלום

ממש בתחילת הback door, בין יונאן לסיצ'ואן נמצאת שמורה מדהימה ביופיה שמאפשרת נוף מטורף בטיולי יום פשוטים

תאריך הטיולMay 2012
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתקיץ ואביב

מידע כללי

ידינג YADING היא שמורת טבע מדהימה ביופיה, עם אגמים, הרים, מפגש עם מקומיים טיבטיים ועוד אבל עדיין מאפשרת טיולי יום פשוטים להליכה. היא נגישה יחסית לתיירים (הסינים אפילו בנו מעין שאטל שמוביל את נקודת ההתחלה). דבר נוסף ומעניין היא שהיא גולתה ע"י המערב רק ב1931.

אני הגעתי אליה בתחילת דרכי בבק-דור. משאנגרילה הגעתי לעיירה דאוצ'נג Daucheng המדליקה ומשם מצאתי נהג שהסכים לקחת אותי לבדי לידינג ב-50 יואן (אני עדיין מופתעת מהמחיר הזול). הנסיעה היא כ-3 שעות כשבדרך מגיעים לקופות השמורה שנמצאות בעיירה, עם מלונות מאוד יקרים. הנהג רצה להוריד אותי שם אבל התעקשתי ש-לא (מבלי לדעת אם יש עוד המשך) ואכן, כשנסענו אל תוך השמורה (עוד חצי שעה בערך) ירדתי כבר בדרך עפר ממש בנקודת ההתחלה של המסלולים (מעט אחרי עיירת ידינג).

באופן עקרוני אפשר לישון בעיירת ידינג וללכת ברגל את המרחק עד לתחילת השמורה. אני ישנתי בהוסטל שהיה על גבעה ממש על פתח השמורה (במפה המצויירת הוא מופיע על יד הגשר) במחיר שהיה יחסית גבוה אבל עדיין מאוד זול של 30 יואן ללילה. שימו לב שהאוכל מאוד יקר שם לכן נסו להצטייד מבעוד מועד בחטיפים, שתיה ועוד.

הכניסה לשמורה היא לא זולה (אז היא עלתה 150 יואן) אך בעזרת כרטיס סטודנט ושכנועים, הצלחתי לקבל הנחה של חצי מחיר. מהכניסה אם הנהג לא לוקח אתכם עד לידינג, יש שאטלים שעולים 80 יואן.

האזור הוא בודהיסטי-טיבטי ויש לו 3 פסגות קדושות שבורכו על ידי בודהה ובאמת אפשר למצוא כאן דגלים טיבטים ואווירת קדושה אמיתית בטבע.

שימו לב שהשמורה נמצאת בגובה רב וכדאי להצטייד בכדורים המתאימים ולעשות את ההליכה בשלבים.

*מכוון שהייתי לבד עשיתי את המסלול הפשוט ביותר והידוע (עד מילק לייק וחזרה) אך ניתן לעשות אותו מעגלי וגם להתקדם בהרים במסלולים נוספים ולהגיע לכפרים טיבטים, לפסגות הנוספות ואגמים שונים.

המסלול- יום 1

הכניסה לשמורה ליד הנחל ברורה ומצויינת בשלט עם מפת האזור. יש קיוסקים ליד שגם יוכלו לכוון אליה.

שוב, יש כמה מסלולים בשמורה. אני טייליתי במשך יומיים כאשר בכל ערב חזרתי לגסט-האוס. אם הייתי באה מצויידת כראוי (ביגוד חם, שק שינה ואוכל) ובחברה נוספת- הייתי מנסה לישון בשטח ולעשות טרק יותר גדול.

היום הראשון היה אל עבר Milk lake שהיווה את נקודת הסיום וממנה חזרתי חזרה באותה הדרך.

הולכים ביער לאורך הנחל הפסטורלי. לצד הדרך יש מקומות ישיבה ומבנים טיבטים מקסימים ביופיים. בדרך יש פיצול אל עבר המקדש chongu ואגם הפנינה (pearl lake) (את זה עשיתי ביום השני כמסלול יותר קצר ורגוע) אך המשכתי ישר לאורך הנחל.

הסינים, כמו הסינים, דאגו למין שאטל מאוד יקר (50 יואן לכל צד, 80 יואן-הלוך חזור) שמוביל עד מרגלות ההר המוביל לכיוון האגמים. השאטל נמצא כמאה מטרים אחרי המנזר בבית עץ (לא תוכלו לפספס).

כמובן שאם יש זמן שווה ללכת את זה ברגל (יש שבילי עץ בשביל כך, אסור ללכת בכרי דשא). אם לא, זה חוסך את 6 ק"מ הההליכה בכרי הדשא ולוקח 20 דקות נסיעה. לאורך הדרך יש כמה בתים של טיבטים- באופן עקרוני- אסור לישון שם.

השאטל מגיע ל-Lurrong grasslands בגובה של 4180 מטר ומשם יש תצפית ל3 ההרים הקדושים.

מהנקודה הזו נראה טיבטים שמציעים הליכה על חמור וסוס (וככה מצביעים לנו על כיוון ההליכה). אנחנו חוצים את כר הדשא לכוון מערב כחצי שעה ואז מתחילים לטפס על ההר הצפוני לנו. הטיפוס הוא לא פשוט אך גם לא מאוד קשה. בדרך נזכה לראות מפלים, הרים מושלגים, דגלים טיבטים וגם- החוויה המרנינה ביותר: פגשנו טיבטים כפריים שגרים באזור שיצאו ליום עבודה בליקוט פטריות. זה הבית שלהם.

המשכתי תחילה למילק לייק המדהים ביופיו (הדרך לקחה כ-3 שעות) מתוך ההבנה שבדרך חזרה אעבור דרך אגם חמשת הצבעים. אם בכוונתכם לעשות את המסלול המעגלי ולהמשיך- אז אני ממליצה לעבור קודם באגם חמשת הצבעים שמצריך סטיה מן הדרך אבל הוא לפני מילק לייק.

מילק לייק הוא אגם מדהים ביופיו, בצבע משגע ובהיר. הוא נמצאת בגובה 4600 מטר. והוא מכיל שלגים שנמסו. רואים המשך של מסלול שבו- הטיבטים המלקטים ממשיכים לשם. זה הכוון של המסלול המעגלי. שימו לב שצריך לברר האם מותר לישון שם (או לא לברר ולקחת את הסיכון).

בדרך חזרה לשאטל- סטינו מעט מהדרך לגבעה שנמצאת צפונית לשביל שהלכתי בו קודם והיא מובילה בחצי שעה לאגם חמשת הצבעים שנמצא בגובה 4800 מטר. ניתן לעקוב אחרי הדגלים הטיבטים. הוא נמצא על צלע ההר הדרומית של Chenresig. האגם נקרא ככה כי הוא מחליף צבעים מירוק לכחול בהיר וכחול כהה (וכנראה עוד שני צבעים).

המסלול- יום 2

ביום הראשון חזרתי חזרתי להוסטל ולמחרת חזרתי אל תחילת המסלול של היום הקודם אך הפעם כן פניתי לכוון המקדש שנמצא בגובה 3880. על אף שהגובה נמוך יותר מטיול של היום הקודם, דווקא העליה הזו הייתה לי קשה יותר. מכוון שהכילה מדרגות רבות ודרך פחות מעניינת.

תחילה מגיעים אל המנזר שנבנה לפני כ-700 שנים. אפשר להיכנס אליו, לעשות סיבוב והפסקה והוא בכלל- מדהים ביופיו ושונה מכל מנזר אחר שהייתי בו.

מהמנזר המשכתי כ-45 דקות לכוון האגם pearl lake שנמצא בגובה 4000 מטר. זה אגם מקסים אך פחות פראי מהאגמים האחרים. ישבתי על הדק ועשיתי מנוחה ארוכה של קריאת ספר בחיק הטבע המטורף.

• להשאיר תיק גדול בדאוצ'נג/הוסטל בידינג וללכת עם תיק קטן
  • אם בכוונתכם לישון- אל תשכחו לברר את החוקים ולהצטייד כמו שצריך (כולל מפה מדויקת יותר)