טרק הרולוואלינג (Rolwaling)

טרק מדהים ולא מוכר בנפאל שניתן לבצע ב-2 גרסאות - גרסת גסטהאוסים לאורך עמק הRolwaling הלוך חזור או גרסה שדורשת אוהלים וציוד מתאים וחוצה את פס הtahsi labtsa לשמורת האוורסט.

תאריך הטיולOctober 2022
עונה מומלצתמרץ-אפריל ואוקטובר-נובמבר

שמורת הרולוואלינג היא שמורה פחות מוכרת לתיירים בנפאל ונמצאת בקירוב בין שמורת האוורסט ושמורת הלאנגטאנג המוכרות.

עד לשנים האחרונות האחרונות הטרק לא היה ממש מוסדר ועיקר המטיילים בו היו עושים אותו בשיטת קמפינג. בשנתיים-שלוש האחרונות המסלול עבר שיפוץ משמעותי (ועדיין עובר) וכעת ניתן לטייל בו בקלות בלינה בגסטהאוסים ובהליכה בשביל נוח ומסודר. הטרק עדיין אינו מוכר לתיירים ובשנה עוברים בשמורה כ-2,000 מטיילים לעומת עשרות אלפים באוורסט ובאנאפורנה. בשונה מטרקים אחרים פגשנו בשביל המון מטיילים נפאליים שעושים את הטרק והם מהווים כיום את עיקר המטיילים בשמורה.

את הטרק ניתן לעשות ב-2 גרסאות ששתיהן אורכות לא יותר מ-10 ימים כתלות בהתאקלמות הנדרשת.

לגרסה הראשונה יוצאים הרוב המוחלט של המטיילים - בגרסה זו עולים לתצפית ולאחר מכן יורדים בחזרה לנק' ההתחלה. גרסה זו מתאימה לכלל המטיילים ולא דורשת כושר או ציוד מיוחד. השביל נוח ומסודר ויש מספיק גסטהאוסים לאורך הדרך על מנת להתאים את הימים למספר שעות ההליכה הרצוי והתאקלמות לגבהים. הגסטהאוסים נכון להיום עדיין מאוד בסיסיים ורובם עדיין בשלבי בנייה ושיפוצים.

הגרסה השנייה כוללת חלק באוהל, חציית קרחון, ודורשת ציוד כגון קרמפונים וגרזן על מנת לחצות את פס הtashi labtsa לתוך שמורת האוורסט כאשר במקרה זה הטרק מסתיים ב-Lukla. לצורך גרסה זו כפי שיפורט בהמשך רצוי להיעזר במדריך או לקחת סיכון שיהיה צורך לחזור חזרה. אנחנו יצאנו לגרסה הזאת בלי מדריך ולא הצלחנו למצוא את הדרך בקרחון בדרך לפס ונאלצנו לחזור חזרה.

הכנות ולוגיסטיקה

הגעה וחזרה - הטרק מתחיל בכפר שנקרא Chetchet שנמצא במרחק נסיעה של 7-8 שעות מקטמנדו. ניתן להגיע אליו בג'יפ באמצעות יצירת קשר עם אחת הסוכנויות בקטמנדו או באוטובוס (לא ביררנו בדיוק איך אבל בסוכנות אמרו לנו שזאת אפשרות). למי שעושה את הטרק בגרסת ההלוך-חזור הטרק גם מסתיים בכפר הזה. אנחנו שילמנו על ג'יפ בהלוך לסוכנות 250 דולר, בחזור גילינו שעלות הג'יפ בפועל בתשלום לנהג היא 15 אלף רופי ששווים נכון להיום כ-112 דולר. לצורך הג'יפ לחזרה אפשר לברר פרטים עם הגסטהאוס בSimigaun והם יודעים לחבר לנהגי ג'יפים רלבנטיים שעושים את הנסיעה כך שאפשר לחלוק ג'יפ או לנסוע בג'יפ פרטי או דרך הסוכנות עם התרעה מראש. מי שמתכנן לחצות לשמורת האוורסט יסיים את הטרק בLukla וצריך להזמין כרטיס טיסה חזרה (אפשר גם ליצור קשר עם הסוכנות אחרי שמגיעים לThame ויש קליטה).

פרמיט - הכניסה לשמורה דורשת פרמיט שעלותו 3,000 רופי שנדרש להוציא מהסוכנות בקטמנדו (יש תחנת בדיקה בכניסה לשמורה). מי שמתכוון לחצות לאוורסט נדרש מראש גם לפרמיט לאוורסט שהעלות שלו היא גם 3,000 רופי נכון להיום.

השכרת ציוד - מי שיוצא לגרסה שחוצה לאוורסט צריך ציוד קמפינג וציוד מתאים לחציית הפס (קרמפונים וגרזן). אנחנו את הציוד לקמפינג הבאנו מהארץ ואת הציוד לחציית הפס השכרנו מהחנות של קרמבו בעלות של 100 רופי ליום לכל פריט ציוד.

קליטה - עם סים של NTC יש קליטה כמעט בכל חלק הגסטהאוסים של הטרק למעט ביום אחד בין Dongang ל-Beding. בחלק של הקמפינג אין בכלל קליטה. בסים של Ncell אין קליטה.

מדריך ופורטר - בשמורה אין חובה למדריך או פורטר ואנחנו טיילנו בלי. למי שעושה את השביל הלוך חזור ממש אין צורך במדריך, השביל מאוד ברור ומשולט היטב. למי שרוצה לחצות לאוורסט בדיעבד גילינו שמאוד קשה למצוא את השביל בקרחון בלי מדריך ואנחנו לא הצלחנו. השביל כיום עדיין בעבודה ויש סיכוי קטן שישתפר בעתיד. מקומיים שטיילו במקביל אלינו וניסו למצוא מדריך באחד הכפרים לאורך הדרך לצורך חציית הפס לא הצליחו אז יש צורך להתארגן על מדריך שמגיעים איתו מראש. שאנחנו הגענו לסוכנות הם לא הכירו את הטרק בכלל אז יכול להיות שהם ידרשו קצת יותר כסף על פורטר/מדריך למסלול למרות שאין לכך סיבה.

מזון ומים - בגרסת ההלוך חזור ניתן למצוא אוכל לכל הדרך בגסטהאוסים וגם מים בגסטהאוסים או במפלים ונחלים שזורמים לאורך הדרך (נדרש כמובן לטהר). מי שמעוניין לחצות לאוורסט צריך להגיע עם אוכל מספיק ל-3-4 ימים לחלק של הקמפינג. בנוסף כפי שיפורט בהמשך יש בחלק הזה יום ללא מים בדרך.

חלוקת הימים - חלוקת הימים מתוארת כמו שאנחנו עשינו אותה. היקף הגסטהאוסים מאפשר לעשות גם חלוקות ימים אחרות בהתאם לרצון ללכת באותו יום. כמו כן אנחנו היינו מאוקלמים מטרק אחר ולכן פחות התחשבנו בגבהים או עצרנו לימי התאקלמות, מי שזה הטרק הראשון שלו צריך לשים לזה לב.

יום 1 - Kathmandu-Simigaun

אנחנו התחלנו את הנסיעה ביום הזה ב-5:30 בבוקר והגענו לChetchet ב-13:30 בצהריים. ChetChet הוא כפרון קטן של כמה בתים ולא נראה נעים במיוחד לשהייה. את ההליכה לSimigaun מתחילים בחצייה של הנהר שנוסעים לאורכו ולאחר מכן בעליית מדרגות תלולה של 620 מטר לאורך 2.6 קילומטר. כל הכפר הוקם בשיפוע על מדרון תלול כאשר הגסטהאוסים נמצאים בקצה העליון של הכפר על הדרך הראשית (מזהים את הדרך הראשית לפי המדרגות מבטון). העלייה לתחילת הכפר לוקחת כשעה-שעה וחצי ומשם עוד 30-45 דקות עד לקצה העליון של הכפר. הדרך משמשת את המקומיים לסחיבת משאות ולאורך הדרך יש ברזים למילוי מים ונק' עצירה נוחות להתרעננות מהעלייה. אם הגעתם מאוחר אפשר להישאר לישון בChetChet ולהתחיל את העלייה בוקר שאחרי.

יום 2 - Simigaun-Dongang

היום בעיקרו הוא הליכה וצבירת גובה בתוך היער בשביל מרובה מדרגות של כ-870 מטר לאורך 9 קילומטר באורך של כ4-5 שעות נטו. היום מתחיל בעלייה לנק' תצפית ליד Simigaun על העמק שלאחריה ירידה של כ-100 מטר לנהר. לאחר כ-45 דקות מגיעים לגשר שאותו *לא* חוצים. מהשלב הזה מתחילה העלייה העיקרית של היום, לאחר כשעה ורבע-וחצי מגיעים לגסטהאוס ב"כפר" שנקרא Surmuche (מקום נחמד לעצירה לתה). מהגסטהאוס ממשיכים את העלייה התלולה שבשלב מסוים מסתיימת ועוברת למישור נפאלי (עליות וירידות לא קיצוניות). לאחר כשעתיים הליכה מהגסטאוס מגיעים לגסטהאוס נוסף שנקרא Kyalche. לאחר כ30-45 דקות נוספות ב"מישור" מגיעים לסוף היום לDongang (אין קליטה סלולרית החל מKyalche). היום קצר יחסית אם לא עושים עצירות ארוכות במיוחד ומסתיים באיזור הצהריים. לנו זאת הייתה נראית החלוקה הכי הגיוני בדרך לBeding שהוא הכפר האמיתי הבא אחרי Simigaun ובו עוברים לראשונה את הגובה של 3,500. אם לחוצים מאוד בזמן אפשר לנסות לצאת מוקדם ולהגיע לBeding ביום אחד מאוד ארוך או להתקדם עוד שעתיים לגסטהאוס שנקרא Thangthing.

יום 3 - Dongang - Beding

ביום הזה ממשיכים את העלייה לBeding. הליכה של בערך 10 קילומטר ועלייה של 925 מטר במשך 4-5 שעות נטו. היום מתחיל בשעתיים-שעתיים וחצי עלייה יחסית מתונה לגסטהאוס שנקרא Thanding. בשלב הזה בערך יוצאים מקו העצים, הנוף מתחיל להיפתח וההרים מתחילים לצוץ. מThanding יש בערך עוד שעתיים-שעתיים וחצי הליכה עד לכפר Beding. במהלך הדרך יש גשר ליד גומפה, לשים לב שלא חוצים אותו וממשיכים עם השביל הראשי (יש שילוט). במפות מסומנים עוד כפרים בדרך, נכון להיום הכפרים נטושים ואין בהם מקומות לעצירה. מי שלא מאוקלם לגבהים Beding בגובה של כ-3,700 מטר זה המקום לעצור להתאקלמות, ניתן כטיול יום לעלות לגומפה מעל הכפר בגובה של כ-3,850 או להתייעץ עם בעלי הגסטהאוס אולי יש מקומות נוספים מעניינים.

יום 4 - Beding - Chukyima camping

היום הזה מתפצל בין מי שעושה את המסלול הרגיל בעמק הלוך חזור למי שמעוניין לחצות לאוורסט. ב-2 המקרים היום מתחיל בעלייה של שעתיים-שלוש לאורך כ-6.5 קילומטרים לכפר Na שהוא הכפר האחרון והגבוה ביותר בעמק. הכפר יפה ומטופח יותר מהקודמים והגסטהאוסים בו מושקעים וברמה גבוה יותר.

טרק הלוך חזור - מי שחוזר חזרה למטה בעמק יכול ביום הזה להשאיר את התיק בגסטהאוס בNa ולהמשיך עם תיק קטן. מהשלב הזה יש מספר אופציות לכמה רחוק מעוניינים להמשיך. כשעתיים הליכה בעלייה מNa מגיעים לתצפית מרשימה על האגם Tsho Rolpa, הקרחון והרכס אחריו. לאחר מכן מומלץ להמשיך חצי שעה נוספת בעלייה קלה בעמק לcamping Chukyima ממנו אם מסתובבים ומסתכלים במורד העמק (לכיוון Na) נגלה הר מדהים שעד לשלב הזה היה ניתן לראות רק את חלקו.

למעוניינים (מומלץ מאוד) ניתן להמשיך בעלייה תלולה של כ-300 מטר (בערך שעה וחצי-שעתיים), להמשיך על השביל במעלה העמק, לעלות על המורנה ולהקיף אותה (10 דקות הקפה) לאחר העלייה ולזכות בתצפית פנורמית מדהימה על ההרים בקצה העמק. למי שרוצה להגיע לכאן ולהספיק לחזור מומלץ לצאת ביום הזה מאוד מוקדם מBeding או לצאת מNa. מהתצפית חוזרים את הדרך חזרה בירידה תלולה עד ל-NA. הזמנים בירידה הם בערך 3/4 מהזמן שלקחה העלייה, תלוי עד להיכן החלטתם להגיע.

אופציה נוספת בהקשר הזה היא להגיע עם ציוד קמפינג ואז ניתן לישון באזור הקמפינג ולחלק את היום הארוך ולהשאיר את העלייה האחרונה לבוקר או לעלות בסוף היום ולחזור רק כשעה לקמפינג. באזור הקמפינג (מסומן במפות) בקתת רועים שניתן לישון בתוכה (עדיף עם אוהל בשל הקור) ובמרחק של 600 מטר נוספים מערת אבן מסודרת ללינה (גם פה עדיף לפתוח אוהל בפנים) שלידה בית תה (שאנחנו היינו היה נעול ולא מאויש).

טרק לThasi Labtsa - למי שמעוניין לחצות את הפס היום הוא היום הראשון בקמפינג, הולכים כמפורט מעלה עד לאזור הקמפינג (ללא החלק של העלייה למורנה שיהיה ביום הבא) ונשארים לישון שם.

טרק הלוך חזור ימים 5 + 6 - Na - Chetchet

מNa ניתן יחסית בקלות ביומיים ללכת את הדרך חזרה בירידה עד לChetchet (את הלילה באמצע אפשר לישון בDongang או Kyalche) ומשם להשיג תחבורה חזרה לקטמנדו כבר ביום השני אם מצליחים להתארגן או בבוקר ישר אחריו. זמני ההליכה הם בערך 3/4 ממה שלקח לכם לעלות. אנחנו הלכנו מהקמפינג Chukyima שהוא בערך שעתיים במעלה העמק מNa ויכולנו להגיע ביומיים לChetchet אך עצרנו בסוף היום השני בSimigaun על מנת להצטרף לקבוצה שהייתה לה ג'יפ מאורגן לקטמנדו לבוקר אחר כך. כך שגם מי שמחליט לעשות לילה בקמפינג יכול להגיע ביומיים לChetchet (היום השני יהיה קצת אינטנסיבי).

*חלק מהמקומיים הלכו מNa לטיול צד לאגם נוסף שנקרא Dudkunda. לא מסומן אליו שביל במפה אבל בפועל יש אליו שביל. לא הלכנו אז אני לא יודע לתת פרטים.

טרק לפס יום 5 - Chukyima camping - glacier camping

היום הזה הוא כ-6.5 קילומטר בלבד אך הוא בשביל טכני, מרובה בולדרים ודרדרות ואיטי במיוחד (מומלץ לצאת מוקדם) לנו הוא לקח כ-7 שעות נטו ולא הגענו לסופו כפי שיפורט בהמשך. כמו כן, אין כלל מים לאורך כל היום עד לנק' הלינה אז יש להיערך מראש. היום מתחיל בהליכה של חצי שעה של עלייה מתונה במעלה העמק שלאחריה עלייה תלולה של כ-300 מטר במעלה המורנה. לאחר כ-10 דקות הקפה של המורנה לאחר העלייה מתגלה רכס פנורמי מדהים בקצה העמק. מהנקודה הזו מתחילה ירידה תלולה של כ-100 מטר לקמפינג נוסף חולי ללא מים זמינים ולכן פחות מומלץ לשינה. מכאן ממשיכים בשביל חצי בולדרי (בחלק מסוים יש 2 שבילים שמסומנים ברוג'ומים שניהם בסדר ומגיעים לאותו מקום) לכיוון הקרחון כאשר בסוף ירידה של עוד כ-100 מטר מתחברים לקרחון והולכים עוד כ-2 קילומטר במקביל אליו על בולדרים בעקבות רוג'ומים. לאחר כ-2 קילומטרים רואים רצף רוג'ומים אשר מסמנים את החבירה לקרחון.

מהנק' הזאת לא מצאנו שביל מסומן וגם לא רוג'ומים סדורים ולכן אני לא בטוח לגבי הדרך הנכונה. אנחנו הלכנו בהתאם למפות, לניווט בשטח ונק' GPX שהיו מאנשים שחצו את הקרחון בעבר. בכל מקרה ההליכה על הקרחון לא פשוטה, מרובה בולדרים, דרדרות והקפה של קרוואסים רבים כך שקצב ההתקדמות איטי במיוחד. אנחנו התקדמנו תחילה לכיוון צפון מזרח עד למרכז הקרחון ולאחר מכן על בסיס רוג'ומים ספורדיים לכיוון מזרח. באותו יום לא הצלחנו להגיע לקמפינג ומצאנו נק' לינה סבירה על הקרחון שניתן היה להקים בה אוהל והיה לידה בריכת מים קפואה. בבוקר היום לאחר מכן ניסינו להמשיך לאתר את הקמפינג בקרחון ולפי המפה הגענו עד למרחק של 200 מטר ממנו אך לא הצלחנו למצוא דרך סבירה להמשיך את ההליכה בקרחון בלי להסתכן בקרוואסים שנראו מסוכנים והחלטנו להסתובב ולחזור חזרה.

החצייה אפשרית בוודאות שכן להבנתנו הייתה קבוצה עם מדריך שחצתה יום לפנינו. הקרחון חי כך שהשביל משתנה ולא נשאר קבוע וייתכן שהיה שינוי בשנים האחרונות והדרך לא תואמת למסומן במפות העדכניות וה-GPX. כאמור בהתחלה מי שמעוניין כן לעשות את החלק הזה ולחצות את הפס מומלץ לקחת מדריך.

טרק לפס יום 6 - Glacier capming - High camping

מכאן המידע הוא על בסיס המידע שמצאנו באינטרנט ולא הליכה בפועל שלנו.
ביום הזה הולכים עד לקמפינג מתחת לפס וישנים בגובה של כ-5,400 מטר. מההליכה על הקרחון תראו את המצוק אותו תידרשו להעלות ביום הזה, מהקמפינג יש עוד כ-1.5 קילומטר הליכה על הקרחון עד אליו. לפי המקורות באינטרנט יש חבלים מוסדרים לצורך טיפוס המצוק כאשר בסופו אנחנו ראינו קיר קרח שנראה שנדרש לעלות גם אותו (קשה לקבוע מה השיפוע מרחוק). לאחר עליית המצוק הולכים יחסית בקו גובה עם עלייה מתונה עד לקמפינג. סביר שלאור אופי אזור ההליכה יש תפירות רבות. יותר פירוט של היום הזה יש בסיפור הדרך של יהודה כיאט פה באתר - https://www.sipurderech.co.il/...

טרק לפס יום 7 - חציית הפס והתחברות לשמורת האוורסט

ביום הזה מתחילים בעלייה של 300 מטר לפס שלאחריה ירידה מצוקית לכיוון שמורת האוורסט. פירוט על היום אפשר למצוא בסיפור הדרך של יהודה בקישור שנמצא בפירוט היום הקודם. אנחנו היינו בחודש אוקטובר וככלל נראה שהדרך פחות מושלגת וביותר מקומות האדמה חשופה מה שמקל על ההליכה במקומות הללו. ההתחברות לשמורת האוורסט מתבצעת בכפר Thame ממנו ניתן לרדת ביום הליכה ארוך לLukla ולסיים את הטרק או להתחיל את טרק הEBC עם או נגד כיוון השעון לבחירתכם (נגד כיוון השעון כרוך בהליכה פעמיים מThame ל-Namche (כ2-3 שעות). החלופה של ללכת מהאוורסט לרולוואלינג ולחצות את הפס מהכיוון השני גם אפשרית ומספר אנשים שעשו את שביל חוצה ההימאלאיה (GHT) עשו אותה אך רובם המוחלט עשו זאת עם מדריכים וציינו שהם התקשו למצוא מדריכים למטרה הזאת.