Rolwaling

טרק מאתגר, יפה, לא מתוייר כמעט, דורש מעט מעברים טכניים ולינה באוהל. מומלץ כתוספת לאוורסט 3 הפסים.

תאריך הטיולMay 2017
עונה מומלצתמומלץ באמצע העונה מרץ-אפריל או אוקטובר-נובמבר

כללי

טרק קצר ויפה מאוד, מערבית לטרק האוורסט הידוע.
הטרק עובר בתחילתו בכפרים נפאלים-טיבטים אותנטיים שכמעט לא סובלים מתיירות, קלומטרים ספורים מהגבול עם טיבט.
עובר באגם מדהים, חוצה קרחונים, ומטפס וחוצה את רכס הTashi labsts המדהים.

יצאתי לטרק דרך פלייאסט, וממש ממליץ לעבור אצל אבי מפלייאסט לפני היציאה לטרק.

הטרק כולל מעברים טכניים ודורש ציוד איכותי (לא תופס פה הזיופים הזולים והמביכים), בחלק מהטרק צריך לישון באוהל (וב5,400 קר..), צריך ציוד טיפוס - קרפונים של טיפוס והליכה, וזוג גרזיני קרח (לי היה גם 30 מ' חבל והשתמשתי בו שנתקעתי על צוק).
**אין לי נסיון בטיפוס וכד'.

ניתן ומומלץ לשלב את הטרק עם האוורסט (אפשר להתחיל בRolwaling ולהמשיך ל-3 הפסים, או להתחיל ב-3 הפסים ולעשות את ה Rolwaling הפוך).
פה אפרט רק את הRolwaling.

פרמיט וטימס - לאורך הדרך מGonggar לThame לא פגשתי צ'אק פויינט של הRolwaling. וב-Thame יש צ'אק פויינט של האוורסט (אפשר להצטייד מראש באישורים).

עונה - אני עשיתי את הטרק בסוף העונה, 11-16/5, היה מזג האויר גרוע, כל יום ירד גשם או שלג (בגובה) מאיזור 11 בבוקר, והיתה ראות לא טובה בכלל, גם לפנות בוקר. מה שאילץ אותי ללכת ימים מאוד קצרים.

גובה - עשיתי את הטרק בסוף העונה אחרי האגמים, אוורסט 3 הפסים, אנפורנא ודאלוגרי, לא התחשבתי בטרק הזה בגובה, עליתי לפי המזג אויר.
בכל מקרה מומלץ לעשות את הטרק הזה אחרי נסיון וצבירת בטחון באיזור.

יצאתי לטרק לבד, הייתי עם כמות ציוד יחסית גדולה (30 ק"ג), ציוד טיפוס, אוכל לשבוע, אוהל - זה האט את הקצב בתחילת הטרק, ובכל מקרה אם יוצאים קבוצה זה יותר קל..

זהירות!
הקרחונים בטרק הזה פעילים וקשוחים, המון דרדרות ונפילות קרקע.
מעברים טכניים קשים ומסוכנים, עדיפות לעבור מוקדם בבוקר שהשלג עדיין קשה.

החלוקה לימים פה לא ממש רלוונטית, היא לגמרי תלויה במזג-האויר (הלא טוב שהיה), ולזה שהתחלתי את הטרק ביום חמישי (עצרתי לשבת).

נסיעה ימים 1 ו-2

יציאה מקטמנדו, מתחנת אוטובוס קרוב לתאמל, purano bus park (מרחק הליכה), אני יצאתי ב-10:00, (אפשר לצאת יותג מוקדם, מ-06:00 יש אוטובוס כל שעה).
נסיעה ל-Dhulikhel, יש כל הזמן אוטובוסים וזה נסיעה של כשעתיים. יורדים בתחנה האחרונה, בצומת למערב, ממשיכים ברגל, בירידה, לכיוון דרום, 350 מ' עד עיכול מזרחה מיד אחרי צומת למערב (מייד אחרי Dhulikhel bas park).
משם לוקחים אוטובוס ל-Dolakha (דולח'א). נסיעה של כ-6 שעות.
בדולח'א התחנה האחרונה כ-100 מטר מזרחית לכיכר, מהכיכר הזאת יוצא אוטובוס ב07:00 למחרת לכיוון singati. סמוך לצומת יש משרד של האוטובוס (כדאי לנסות לקנות כרטיס), ויש אכסניות דרומית לצומת.

יום נסיעה שני
07:00-13:00
נסיעה ל-gonggar, האוטובוס ל-singati, (פעם ראשונה שישבתי על הגג - מומלץ מאוד( הוא עושה שם עצירה ארוכה, ורוב האנשים יורדים שם, אבל הוא ממשיך עד gonggar.
לפני gonggar יש מתקן הידראולי או משו כזה (קשה לפספס אותו, ובכלל כל האיזור בפיתוח בכיוון הזה), אחרי המתקן האוטובוס חוצה ערוץ והגענו לכפר, כפר קטן, יש בו אכסניה וכמה חנויות לאוכל.

יום 2

אני התחלתי ללכת ב-13:00, הליכה על שביל ג'יפים מערבית לערוץ, לכיוון צפון, עד שהשביל מתעכל ועולה מערבה, בכפר קטן בשם chhetchhet, יש שלט באנגלית לכיוון מזרח ל-sumigaun, הכוונה ל-simi. השביל יורד לצפון-מזרח, ופונה מזרחה במדרגות, לפני בית ראשון במזרח. יורד לגשר ואחריו מתחילה העליה ל-simi. עליה קצרה, נוחה ומאוד תלולה, עולים במדרגות בטון נוחות, עליה של 700 מ', כ-45 דקות עד simi.

את simi צריך לחצות לכיוון צפון (למעלה מובהק) כדאי לשאול מקומיים, בכל מקרה לשמור צפון-למעלה.
(ב-simi יש לפחות אכסניה אחת, נמצאת בראש הכפר, לפני המשך הדרך).

בראש הכפר יש שלט באנגלית להמשך הדרך, בהתחלה יורדת לכיוון מקבץ קטן של בתים ואז עולה במדרגות נוחות (אחרונות לטרק) עד שיא השלוחה ומתעכלת לכיוון צפון-מזרח, מכאן הדרך ארוכה בתוך היער, באיזה שהו שלב הדרך עוברת סמוך למקבץ בקתות ומתחילה לעלות בתלילות (יחסית) עד בקתה בודדת, שם צריך לעלות ולא להמשיך באותו גובה.
ממשיכים בשביל, עוברים מקבץ בתים נוסף, ואחרי כ-15 דק' מגיעים לבקתה גדולה עם הרבה דשא, זה אכסניה, ואני ישנתי בדשא בחוץ (הגעתי שכולם ישנו וקמתי לפני שקמו, אז לא יודע אם מבקשים על זה כסף).
גובה 2811
מיקום
N 27*54.0673'
E 86*16.4969'

יום 3

(לי זה היה יום שישי, היה לי חשוב להגיע לBeding בצהריים המוקדמים - אם עושים כך זה יום קצר וקליל)

מהבקתה השביל מתנהל בנוחות עד Dokhang, כפר קטן סמוך לערוץ Rolwaling khola, בכפר יש אכסניה והמון דשא לאוהל.
משם השביל ממשיך דרומית לערוץ (ולא כמו שמסומן במפה) כ-4.5 ק"מ עד שמגיע לגשר תקול, והשביל ממשיך עוד כ-5 דק' עד גשר רעוע אבל בבנייה.. חוצים את הגשר, עולים עלייה תלולה וממשיכים לכיוון מזרח, צפונית ל-Rolwaling khola.
מכאן השביל ממשיך בגדה הצפונית כ-4.5 ק"מ. עובר מס' בקתות לא מאויישות, (אולי campist), עובר גשר שחוצה את הנהר לדרום, לא חוצים, ממשיכים בגדה הצפונית, עוברים בכפר קטן Ramding, חוצים ערוץ וממשיכים עד שמגיעים לפתחה רחבה, הנהר מתחיל להתעכל דרומה, יש שם איזה מפעל הידראולי קטן, והרבה בקתות (חלקם שבורות), זה chhimu.
מגיעים לגשר גדול שחוצה את ה-chhesugolohha khola, ואפשר לראות שם מפל ערובה מדהים.
חוצים את הגשר וממשיכים מזרחה 600 מ' עד בית ספר לנזירים גדול או משו כזה. ומשם עוד כ700 מ' מגיעים ל-beding.

בכניסה ל-Beding יש סטופה גדולה ומקדש ישן בשיפוץ ובהמשך הכפר יש מספר אכסניות (לינה עלתה לי 500 רופי ללילה, דאל-באט 500 רופי, צאפטי 150 רופי, עשיתי פה שבת)
גובה 3693

יום 4

מBeding השביל ממשיך במגמת עליה כ-5 ק"מ, נוחה מאוד, צפונית לערוץ, מתחילים לראות את הרכסים המושלגים במזרח ובצפון.
בדרך אני לא ראיתי את dhogre שמסומן במפה.
עד שמגיעים לשני מתחמים עם דגלים גדולים מאוד, וצפונית אליהם מקדשים. משם יש כ-1 ק"מ עד תחילת Na, הכפר הזה יחסית יותר גדול לאזור, עם יותר אכסניות (ויותר יפה מBeding). הכפר מתחלק לשניים, החלק הראשון והגדול לפני הגשר, וחלק שני אחריו, השביל בכפר לא הכי ברור, צריך לשמור את הצד הדרומי של הכפר, סמוך לערוץ, עד הגשר. (כ-400 מ' מתחילת הכפר).
חוצים את ה-Rolwaling khola לדרום וממשיכים בגדה הדרומית כ-2.5 קמ, עד גשר שחוצה אותו חזרה צפונה.
חוצים את הנהר ומתחילים לטפס, עוברים אנטנה בכתף של השלוחה, יורדים קצת ואז עולים עלייה חדה וקצרה לסוללה של האגם, מהגשר עד האגם כ-1.5 ק"מ.

השביל חוצה את הנחל שיוצא מהאגם (גשר על סכר, סמוך למתקן), ויורד מהסוללה, וממשיך לעלות מקביל לאגם (דרום), לאורך הערוץ, עובר מס' בקתות לא מאויישות ואחריהם מתחיל עליה תלולה (כ-300 מ') שעוברת נפילת קרקע ויורד חזרה לחיבור של האגם והקרחון.

מכאן ההליכה לאורך הקרחון Trakardng בהתחלה בצידו הדרומי כ-2 ק"מ, ואז חוצה את מרכז הקרחון לצפון כ-1.5 ק"מ וחוזר לדרום מזרח 1.5 ק"מ, עד ה-Glacier camp, כ-4 משטחים לאוהל, דגלי תפילה וזבל.
בגובה 4699.

(אפשר להמשיך עוד כ-1 ק"מ יש עוד כמה משטחים נוחים לשינה, ליד רוג'ום גדול)
ההליכה בקרחון קשה, אין ממש שביל, הולכים ע"פ רוג'ומים, הקרחון חי ועוצמתי, המון דרדרות ונפילות קרקע (יצא לי להשתמש בגרזן קרח פעמיים בחציה שלו)

יום 5

מה-Glacier camp הקרחון נהיה פחות קשוח, השביל ממשיך לעלות עם רוג'ומים כ1.5 ק"מ עד שהרוג'ומים מושכים לסוג של ערוץ צפונית לקרחון. עולים כ200 מ' ואז השביל שובר בחדות מערבה וחוצה את השלוחה (נראה בהגיון שהוא ממשיך למקבץ בולדרים 100 מ' צפונה, למעלה, זהירות, אני עליתי ונתקעתי על הצוק שעה וחצי).

ממשיכים עם השביל מערבה וצפונה, עוברים קטע טכני פשוט עם יתדות וחבלים (שעברתי שם היו חבלים), ועולים צפונה, עד שמגיעים סמוך למפל גדול, משם השביל עולה בחדות סוג של ערץ שלג וקרח של כ 30 מ', זה הזמן לשים קרפונים ולהוציא גרזיני קרח.

אחריו ממשיכים בעליה יותר פשוטה לאורך הערוץ, עד תחילת הקרחון Drolambou, ההליכה לאורך הקרחון, של כ-3 ק"מ, בצידו המזרחי, במגמת עליה, לא קשה מדי, אבל ארוך, השביל לא תמיד ברור, ויש פחות רוג'ומים.
אחרי 3 ק"מ מגיעים לעלייה האחרונה. צפון מערבית לעלייה, בתחילת הקרחון יש מתחם לינה טוב, מס' משטחים לאוהל, אפשר לזהות לפי הזבל..

גובה 5405
מיקום
N 27*50.9090'
E 86*32.5131'

יום 6

מכאן העלייה האחרונה לפס, 1,000 מטר, 350 מ' גובה. העלייה מחולקת ל3 מדרגות. חובה קרפונים איכותיים ולפחות במעבר מהמדרגה הראשונה לשנייה שימוש בגרזן קרח.
בסוף העלייה עוברים את הפס ומגיעים לאוכף קרחוני, ומשם צריך לחזור לפס. זהירות! יש סדקים עמוקים מכוסים בשלג (נפלתי לאחד..) ללכת רק על עקבות או ע"פ הסימון של העמודי מתכת.

הירידה לא פחות קשה והרבה יותר מסוכנת. מתחילים לאורך העמודי ברזל, עד שנצמדים למצוק והולכים ממש על קצה המצוק מצפון מזדקר מצוק סלע שמדרדר שבבי קרח, ודרומית לשביל צוק תלול, השביל צר ומסוכן, כדאי שימוש בקרפונים.
אחרי כ-200 מ' יש רוג'ום גדול, השביל יורד צפונה ונגמר בקצה צוק. מכאן יורדים את צוק השלג לכיוון דרום. אני השתמשתי פה בשני גרזנים וקרפונים, צריך להיצמד לצד הימני של הירידה ולרדת בזהירות (כ-80 מ'). ירידה קשוחה ומסוכנת, תוכ יש המון דרדרות של קרח, והירידה ארוכה.
בסוף הירידה נגמר החלק הטכני של הטרק.

ממשיכים לרדת בצורה נוחה יחסית לכיוון דרום מערב, עד הגעה למתחם לינה קטן בערוץ (אפשר לזהות לפי הזבל).
משם השביל יורד כ-1.5 ק"מ לאורך הקרחון, עוקף כמה נפילות קרח, השביל לא הכי ברור, וככל שמזריחים הרוג'ומים יותר, ויותר גדולים. עד שמגיעים לרוגום גדול, דרומית ל2 בריכות קטנות. מכאן השביל מתחיל להיות רגיל ונוח..

מהרוג'ום הגדול אפשר לראות אגם גדול ובקתה עם גג כחול דרום מזרחית ממנו. השביל יורד בתלילות לבקתה, כ300 מ'.
הבקתה היא ככל הנראה Parchemuche Tsho camp שאני עברתי שם היא היתה פתוחה ולא מאויישת ונראה שאפשר לישון בה. אם לא יש עוד מתחמי שינה מפנקים באיזור.

מהבקתה השביל עולה מעט, השביל לא כ"כ ברור, עובר בין סלעים ומסומן ברוג"ומים בצורה טובה.
אחרי העליה הקצרה השביל פונה חזרה לדרום-מזרח. ומשם השביל מאוד ברור, מסומן ברוג'ומים ועובר באיזור קסום עד הגעה למתחם גדול של שטחים מגודרים ובינהם מספר בקתות, ערוץ גדול מדרום.
ממשיכים מזרחה, עד עוד מתחם כזה, עוקפים אותו דרך ערוצון צפוני, ובמפגש בין הערוצים יש איזור מדהים שהנחל מתרחב, עוברים לצד הצפוני של הערוץ, וממשיכים כ-3 ק"מ עד בית ספר לנזירים בין Thame לThambuteng. (את Thame אפשר לראות לפני הבית ספר).
הדרך מהבקתה של הParchemuche Tsho Camp עד Thame היא כ-9.5 ק"מ ולוקחת לא יותר משעתיים.

ממשיכים על השלוחה, עוברים כמה סטופות ומגיעים לצומת שבילים, ימינה או ישר מגיעים ל-Thame, מי שרוצה לישון ב-Thame מומלץ לרדת ימינה, ומי שלא רוצה לעבור בצ'אק פויינט שימשיך ישר עד הפניה הבאה ימינה (כ'100 מטר) וירד, השביל עוקף את Thame מצפון ומתחבר לשביל לכיוון Namche.
מפה השביל ברור מאוד עד נמצ'ה כ-9 ק"מ.

• אפשר ומומלץ להמשיך מThame לRenjo la, וממנו לעשות את שאר הפסים הפוך מהסדר הרגיל (בעיני יותר יפה ונכון), או לסיים בנמצ'ה וממנה לחזור במטוס מלוקלה/טרמפ עם מסוק מנמצ'ה/באוטובוס מסלרי (70 ק"מ הליכה).
  • אוכל - אחרי כמה טרקים הגעתי לאוכל הכי נכון (לי) וממליץ עליו.. במהלך היום גרנולה (מוזלי) מוכרים בזול בכל מקום בנפאל ואני מוסיף לזה פירות יבשים, שוקולד, דבש וטחינה (700 ר ב-or2k קטמנדו) - מזין ועושה את העבודה. ובערב אני מכין נודלס, מוכן מהר, נותן קצת פחמימות וחם.. (ומוכרים בכל מקום בנפאל, בממש זול (20 ר), ואפשר גם לאכול לא מבושל)
  • ציוד - ציוד מקורי יקר (מעט יותר זול מהארץ), יש חנויות מצויינות בתאמל - אבי מפלייאסט הפנה אותי לאחת וממנה הגעתי לעוד אחת. בנוסף יש את המקוריות בכניסה לתאמל. הרבה מהציוד שלי קניתי פעמיים, פעם ראשונה מזוייף, ופעם שנייה מקורי. ממליץ מאוד לקחת את עצמכם ברצינות (מהתחלה), להבין שהציוד הזה הוא החבל לחיים שלכם בטרקים כאלה (נשבר עלי אוהל מזוייף בסופה ב-5200). ולהשקיע מראש בציוד איכותי!
  • סוכנות - תכלס הטרק הזה (והוא היה מטורף) כולו מאבי מפלאייסט, אז תודה! וממליץ להתייעץ ולהעזר בו בטרקים כאלה ובכלל. הוא גם סידר לי טרמפ מנמצ'ה עם מסוק..