טיול בשמורת הקאורנגי, הר ארתור מכיוון עמק הקוב (cobb valley)

מסלול בשמורת Kahurangi המדהימה שבחלק הצפון מזרחי של האי הדרומי, בחודשי החורף המושלגים!

תאריך הטיולJune 2013
עונה מומלצתכל השנה

היום הראשון

שלג רציני ראשון לעונה, התחלנו בנסיעה לקוב וואלי אל בקתת הטרילוביט, בה בילינו לילה ראשון, לא היו הרבה ברירות כיוון שכרגע אין גישה (עם רכב או בלעדיו) אל חניון פלורה עקב מפולות אדמה מסיביות שקרו לאחרונה(הדבר קורה כמעט כל עונה ועל כן גם כשהדרך פתוחה היא אין נוחה ונעימה לנסיעה).
את היום הראשון התחלנו בטיפוס (מגובה 800-830 מטר) לכיוון אגם פיל( 1360 מטר), הליכה נוחה והעליה מתונה ולא קשה על אף מעטה השלג והקרח.
כשמגיעים ליציאה מהבוש ליין(קו העצים אזור ה 1300) לא נשאר הרבה לעליה (שיא הרכס הוא כ 1400).על קו הרכס נשבו רוחות עזות (מכיוון דרום) מנסיון- הדבר אופייני. מקו הרכס יורדים לכיוון אגם פיל (כשעתיים הליכה מתחילת המסלול), שביל מעט פחות נוח, אגם פיל הוא אגם מי שלגים, מקום מהמם ביופיו, נקודה טובה לעצירה קצרה (נמוך מהסביבה ועל כן מוגן מרוחות).

אחרי העצירה הקצרה המשכנו עם השביל המסומן על ידי מוטות כתומים של כ-2 מטר.
השביל עולה מעט, יורד מעט ועולה על קו רכס (פיל- זרוע דרומית), כשהשביל מגיע לקו הרכס ישנה כיפה(סמויה) אליה עלינה לתצפית טובה יותר על הנוף. משם השביל ממשיך על קו רכס ולאחר כ 1.7 ק״מ מגיעים ל balloon hut (כשעה וחצי מאגם פיל) בה עשינו הפסקת צהריים (בבקתה יש כיריים עם גז ומים- שקפאו) ,ממנה השביל ממשיך על קו רכס ומדי פעם נכנס יוצא מקו העצים ולאחר כ 40 ד״ק הליכה ישנו פיצול(ימינה) לשביל שיורד מהרכס ומוביל לכיוון קורמיה( koramia).
אנו המשכנו על הרכס כשמולנו רכס ארתור אותו אנו עתידים לטפס מחר, עוד כחצי שעה הליכה ומגיעים לפיצול מהשביל (ימינה) המוביל לבקתה(Salisbury Lodge) בה אנו ישנים את הלילה הראשון.
שוב בקתה עם תנאים טובים, כירות גז לבישול והדברים ה״רגילים״: מים (שכרגע נמצאים במצב צבירה מוצק), שירותים (rota-loo), אח עצים, דרגשים ומיזרונים.

יום שני לטיול

יום שני לטיול, יש לציין שתוואי השביל והסימון שלו מקשים על ההליכה, בנוסף השלג היום היה עמוק (עד 60-70 ס״מ) ורך יותר.
השביל יוצא מהבקתה(1130 מטר) לכיוון דרום-מזרח, יוצא ונכנס לקו העצים מספר פעמים ומגיע לשלט ובו פיצול ל-"פות הולס" (תופעה של קריסה מקומית בקרקע היוצרת בורות גדולים- זהירות! היצמדו לשביל המסומן בעמודים) על מנת להמשיך יש לעקוב אחר סימון המשולשים ולא העמודים, המובילים לפות הולס וחזרה לבקתה.
בוחרים את השביל לכיוון גורדונס פירמיד והר ארתור, השביל מתחיל לטפס על הגורדון פירמיד, הטיפוס לא היה קל, התקדמות קשה, שלג רך ועמוק, רוחות חזקות מכיוון מערב ודרום מערב.
הגענו לפסגת הגורדונס פירמיד כשעתיים לאחר תחילת ההליכה (כולל ברבור וסטייה לפות הולס) הגובה הוא 1489מטר מעל פני הים והנוף הנפרס מהמם, ניתן לראות ולשחזר כמעט את כל המסלול שעברנו עד כה.

מפסגת הפירמיד השביל מתחיל לרדת ניתן לראות כאן מים לים, מהחוף המערבי ועד למפרץ נלסון, השביל ממשיך ויורד לאוכף ארוך וצר וממנו עולה בעליה טכנית ולא פשוטה(נדרש טיפוס-ידיים רגליים) של כמה מטרים אשר ממנה השביל עולה מעט ויורד שוב אל ההורס-שו באזין (אגן פרסת הסוס), אגן ניכוז הנמצא למרגלות הר ארתור.
האגן כולו היה מכוסה שלג עמוק מאוד (השלג מההרים הסובבים אותו עף עם הרוחות והתמקם בו) ועל כן ההתקדמות איטית ותוואי השביל אינו ברור, חשוב לציין שגם קטע דרך זה משופע בבורות צרים ועמוקים (עד כמה עשרות מטרים) על כן היו זהירים והצמדו לשביל!

העליה מההורס-שו לכיוון הר ארתור תלולה יחסית אבל הנוף בדרך וכמובן מהרכס עוצר נשימה! כשמגיעים לקו הרכס ניתן לפנות מערבה-ימינה ולטפס לפסגת הר ארתור או מזרחה ושמאלה לכיוון הבקתה.
פנינו ימינה והתחלנו את הטיפוס להר אך משיקולי זמן(מחשיך לקראת שש) וקצב ההתקדמות נעלצנו להסתובב ולחזור למרגלות הפסגה(אולי פעם אחרת...) ולעשות את דרכינו לבקתת הר ארתור( mt. Arthur hut שגובהה 1310 מטר)אחרי כ 55-45 דק' של הליכה קל במורד הרכס מגיעים לבקתה. יש אח אם עצי הסקה, דרגשים ומזרונים(אין כירת גז!).

היום השלישי לטיול

היום השלישי לטיול,
אחרי שקמנו לצלם את הזריחה חזרנו לישון והשקמנו השקמה טבעית, התארגנו בנחת...יום קל וקצר לפנינו.

יוצאים מבקתת הר ארתור וחוזרים כשלושים מטרים לכיוון ממנו הגענו אתמול (חזרה לשלט) ומשם מתחילים לרדת למטה בשביל נוח העובר בקו העצים, עקב העננות לא נהנינו מ״הנוף הרחוק״ אך גם הנוף הקרוב של החורש הניו-זילנדי מקסים!
השביל עולה מעט ויורד שוב עד שמגיע לבקתת פלורה (Flora hut), מעט פחות משעה הליכה.
מקום נחמד לעצירה, בבקתה יש דרגשים ומזרונים, אח עצים, שירותים ומים זורמים בנחל הצמוד!
מבקתת פלורה ממשיכים על דרך 4x4 במקביל לנחל ובכיוון הזרימה (אל חשש יש שילוט במקום), הדרך יורדת לה בירידה מתונה ועוברת ביער ירוק ומלא חיים!
שימו לב לקירות הסלע היפים, סלעי גיר ומסלע מטאמורפי (צפחה, קווארץ ושיש). אחרי מעבר גשר השביל ממשיך ויורד עד למעין שער עץ רחב ועליו מתנוסס הכיתוב( Gridiron Gulch, elv. 2650 Ft.),מהשער ועד הבקתה ההליכה קצרה ובירידה.

במרחק של דקות הליכה ספורות מהשער תראו מימין לשביל מקום אחסון של עצי הסקה, עבור שוכני הבקתה. מצד שמאל שביל צר ומתפתל עולה לבקתה.
בבקתה שלושה מקומות לינה, מים זורמים(לראשונה בטיול מים זורמים! לא צריך להפשיר שלג!), אח עצים קטן, שירותים, בהחלט מדובר באחת הבקתות המיוחדות שראינו או שזכינו לשהות הבן שכן היא כולה שוכנת תחת סלע ענק הניצב בזווית ומהווה מחצית מהגג וקיר אחורי לבקתה!
אנשי הדוק ניצלו את קיר הסלע המשופע וממנו תלוי מחוץ לבקתה כיסא(אולי ספסל) נדנדה(גם עליו ניתן לישון במקרי חירום) ומקום למדורה...
כיוון שיום ההליכה היה קצר במיוחד (שלוש שעות הליכה נטו), יצאנו לטייל מעט באזור(ישנו שביל מלכודות העולה מהבקתה-סימון ורוד).חשוב לדעת בבקתה ישנם רק שלושה דרגשים, אם מגיעים בקבוצה גדולה יותר ישנו בהמשך השביל מחסה נוח ובו מקום לארבעה(דרגשים ומזרונים), מים זורמים, מקום למדורה ועצים, ספסלים ושולחן(כמובן שהכל מקורה).

יום רביעי לטיול

יום רביעי לטיול, זהו היום הארוך ביותר מבחינת קילומטרים, אך כיוון שהשבילים נוחים(בחלקם דרך 4x4) והתוואי מתון יחסית זמן ההליכה אינו ארוך.
השביל כולו עובר בסבך(מלבד נקודה אחת או שתיים). היום מתחיל מירידה, עוברים ליד המחסה, חוצים גשר ומשם השביל מתמתן מעט, לאחר כמה דקות הליכה מגיעים לגשר נוסף (upper junction) ומיד אחריו מתחילים לטפס על שלוכה בעליה מתונה וארוכה(400-500 מטר אנכי).
מגיעים לlower junction וממשיכים לרדת, שימו לב שישנו אי דיוק במפה והגשר הבא אינו בצומת אלא כ500 מטר הלאה, חוצים את הגשר השלישי ואחריו ישנה עליה עד לאזור בו השביל יוצא מהסבך, ממשיך ומטפס לפסגה ומשם יורד לכיוון הדרך הסמוכה אל המאגר(ניתן לפנות שמאלה ולהמשיך ולטפס על רכס פיל ולרדת מהמקום בו טיפסנו ביום הראשון).
כשמגיעים לדרך הסלולה פונים שמאלה והולכים כ שלושה ק״מ עד ההגעה לחניון ולרכב.

• העלות היא העלות של הדלק והאוכל בלבד! השינה בקתות חינם בחורף. החל מהקיץ יש לחשב עוד 5-15$ ללילה בבקתה(המחיר תלוי בקתה)
  • מומלץ להצטייד עם ציוד כמו: חותלות(נגד שלג ומים) ואף גרזני קרח וקראמפונים (תלוי עונה ומצב השלג)