טרק שישה וחצי ימים בהארדנגרווידה

טרק בין בקתות בהארדנגרווידה. הטרק עובר בנופים מדהימים, בלשון הטרול ובהר harteigen.

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתקיץ

הקדמה ומידע אישי

אנחנו 5 חבר'ה לפני צבא וחיפשנו יעד שאפשר לעשות בו טרק של שבוע בין בקתות. במקרה הגענו לאתר ut.no (הרחבה בהמשך) מה שסידר לנו טרק מדהים. בסוף אפילו לא יצא מאוד יקר (חלק גדול מזה בגלל הנחות שנבעו מהגיל)

התארגנות לפניי

לארבעה מאיתנו לא היה נסיון בטיולים מהסוג הזה בחו''ל, ככה שהאתר UT.no עזר לנו מאוד.
זה אתר של הdnt שזה בעצם הארגון שאחראי על הבקתות בהם טיילנו, על המפות, על סימוני השבילים (המצוינים, הרחבה בהמשך) ובעצם על לא מעט ממה שקשור לשטח בנורבגיה. באתר ניתן לראות את כל הבקתות של הdnt את כל השבילים שמסומנים בשטח, את המרחקים בין בקתה לבקתה על השביל (לא קו אווירי) וגם קצת את טוואי השטח (המפות שם טופוגרפיות אבל זה לא עזר לנו הרבה). בעזרת האתר בנינו מסלול שעובר בין 5 בקתות.
באתר יש גם פרטים חשובים על הבקתות, תמונות שלהם, גודל וכו'.
כמה פרמטרים חשובים שעזרו לנו לבחור בנורבגיה (לאור חוסר הנסיון של רובנו) - יש אינסוף מאגרי מים טובים לשתייה (כל 500 מטר בערך) לכן לא הייתה סכנה שיגמרו המים וגם הדבר חסך במשקל מיותר. הבקתות מכילות המון אוכל כך שגם זו לא סכנה ממשית (למרות שלא הסתמכנו על זה, אבל בכל זאת זה עזר). השבילים מסומנים בצורה הכי ברורה שיכולה להיות (חוץ מבמקום אחד- פירוט בהמשך) וגם אין דבר כזה הבקתה מלאה גם באתר רשום וגם בפועל-במקסימום יש מזרונים נוחים שהם מספקים, וישנים על הרצפה.

הבקתות:
כל הבקתות שאדבר עליהן הן של הDNT
בגדול הבקתות בנורבגיה מתחלקות לשלוש -
בקתות מחסה:
בהן לא נתקלנו לכן לא אפרט כמעט, רק אגיד שלא ממש הבנתי מה ההבדל בינהם לבין הבקתות הלא מאויישות. הבקתות האלו מסומנות בבית לא צבוע במפה
הבקתות הלא מאוישות:
(4 מתוך 5 הבקתות שהיינו בהם) אלו בקתות ללא תפעול של צוות, כלומר מגיעים, נרשמים, מכינים את האוכל לעצמכם, מביאים מים מהאגם הקרוב (כל הבקתות ממקומות ליד מקור מים) מנקים אחריכם ויוצאים. בגלל שטיילנו בשיא העונה אז היה שומר בקתה ברוב הבקתות, בתכלס הוא לא עשה כלום. בבקתות האלו יש מחסן מזון (יש רשימה מצורפת עם מחירים באחד הקישורים, כל מה שהיה ברשימה גם באמת היה בבקתות). הבקתות מצוידות בקופסאות שימורים, אוכל יבש (פסטות, אורז וכו') רטבים, אבקות למינהם, תה, סוכר ועוד . אנחנו לא הסתמכנו על הבקתות אבל כן נעזרנו בהם (ובעיקר בbixit שהתגלה להיות בסקוויטים עם שוקולד טעימים בטירוף שהולכים מצוין עם תה). מחיר בבקתה ללילה משתנה בין לא מעט פרמטרים, אצרף קובץ שמסביר.

גם בבקתות המחסה וגם בבקתות הלא מאוישות נכנסים בעזרת מפתח שלוקחים (תמורת עירבון) מהDNT, והתשלום הוא בעזרת טופס שממלאים שם.

בקתות מאוישות: היינו בבקתה אחת כזאת (LITLOS). אלו בקתות **מאוד** יקרות ומקבלים בהם שירותים ברמה יחסית גבוהה, מקלחת (מים חמימים), מגישים שם ארוחות, חדרים נפרדים ועוד (יש שינויים בין בקתה לבקתה אבל בסהכ הקונספט דומה). הלילה בבקתה הזאת עלה לנו 350 שקל לבן אדם אחריי ההנחות בגלל הגיל (אומנם לקחנו כל מה שיש להם להציע, אבל בכל זאת) לא הייתה לנו דרך להמנע מהבקתה הזו, אבל היה כיף להתפנק ככה.
פרט חשוב וקריטי- בבקתות האלו משלמים בבקתה עצמה- אנחנו לא ידענו את זה.

נורבגיה יקרה להחריד. אתן כמה דוגמאות כדי להמחיש- פיצה שמספיקה לשלושה אנשים עם אחלה תוספות עולה 120-150 שקל. כוס שליש בירה בין 40 ל55 שקל בבר שכונתי. אוטובוס (6 שעות נסיעה, הזמנה מראש) כ270 שקל. (עובדה מעניינת- ביררנו שם ושכר המינימום לעובד בעל תואר הוא בערך 200 קורונה לשעה, דהיינו 100 שקל! מה שמסביר איך הם מצליחים לחיות שם).

תחבורה:
אנחנו היינו צריכים שני אוטובוסים ארוכים, הראשון מאוסלו לאיפה שהטרק מתחיל, והשני מסיום הטרק חזרה. את שני האוטובסים הזמנו מראש על מנת להוזיל עלויות וגם להבטיח מקום. סהכ מאוד קל ויקר להתנייד בנורבגיה (גם כל נהגי האוטובוס שידברנו איתם ידעו אנגלית ועזרו לנו מאוד)

ציוד:
למי שישן בבקתות אז חובה איזשהו ליינר\שקש (לא מלוכלך, פשוט ככה מצוין באתר, וככה מצפים להתנהל בבקתה). צריך גם ציוד יחסית רציני לגשם (גם בקיץ גשמים חזקים הם נפוצים).
במפות שקנינו בDNT היה מרחק (בשעות) הליכה רצופה בין בקתה לבקתה, לרוב עקפנו אותו אבל סהכ הוא דיי מדויק.
בנוסף לקחנו טלפון לוויני כי לאורך הטרק אין קליטה בכלל.

יום ראשון, נחיתה באסלו, אוטובוס לילה ל- HAUKELISETER

נחתנו באסלו בצהריים מה שהשאיר לנו המון זמן להתארגנות על ציוד.
קנינו בלוני גז ומפות בDNT אוסלו (5 דקות מהתחנה המרכזית). החבר'ה שם היו מאוד מאוד נחמדים ועזרו לנו מאוד. אפשר לתכנן איתם שם מסלולים ואפילו להגיע רק עם תיק (בלי תכנון מראש בכלל) ושמה לבנות את המסלול.
אכלנו המבורגר טוב, ובערך ב11 בלילה יצאנו לנסיעה ארוכה של 5 וחצי שעות להאוקליסיטר, שם התחלנו את הטרק.

יום שני (20 +1.5 קילומטר) HUAKELISETER לבקתת HELLEVASSBU

יום ראשון התחלנו ב04:30 ויצאנו, לא ידענו עוד על זה שבמפה יש את המרחקים בשעות אז הלכנו יחסית מהר. בדרך יש מפל גדול, שווה לחתוך ולהתקרב אליו. (ה+1.5 הוא בגלל זה, בפועל עשינו הקפה מטופשת ואפשר לחתוך אל המפל בהרבה פחות).
המסלול מתחיל בעלייה רצינית.

יום שלישי (16 ק''מ) בקתת HELLEVASSBU לבקתת LITLOS

יום קל יחסית ללא הערות. יש גשרים לאורך המסלול שמסומנים במפה, קל מאוד להתמצא ברגע שמגיעים לאחד מהם (בכל מקרה לסטות מהדרך זה קשה מאוד, זה רק אמצעי למדידה של מרחק מהבקתה).
התשלום בליטלוס הוא בבקתה עצמה!! והיא גם הבקתה היקרה ביותר, בפער.

יום רביעי (18 + טיפוס להר) בקתת LITLOS לבקתת TOREHYTTEN

בדרך עברנו במערת קרח מטורפת (לא בטוחים שנמצאת כל שנה אבל אם כן אז שווה להכנס). בדרך יש גם הר ממש ליד הפיצול שבילים האחרון. טיפוס עליו חובה המדרון יחסית תלול, אבל הנוף ללא ספק מדהים!! (אפשר להשאיר את התיקים למטה ולעלות "קלים" אין בעיה עם זה, ככה המקומיים המליצו לנו ואכן לא הייתה שום בעיה)

יום חמישי (18 ק"מ) מבקתת TOREHYTTEN לבקתת TYSSEVASSBU

אין הערות מיוחדות

יום שישי (24 ק"מ) בקתת TYSSEVASSBU לבקתת MOSDALSBU

היום הכי קשה מבחינת הליכה, יצאנו מוקדם בבוקר כדי להגיע ראשונים ללשון הטרול (איזור מתוייר מאוד, לפעמים יש עד שעה תור לצילומים), וגם היה תחזית לגשם בשעות אחר הצהריים כך שלא רצינו שהדבר יהרוס את השיא של הטיול.
ביום הזה הסימון לא משהו והתוואי קשה מאוד. ניווטנו קצת לפי המפה (גם אין ממש שביל כי האדמה סלעית). הניווט *מאוד* פשוט, הולכים לאורך הקווי מתח עד שהם מתעקלים בצורה חדה, משם הסימון יותר ברור.
עצרנו בלשון הטרול לפקל והמשכנו בשביל המערבי. ההליכה באותו יום כללה ירידה קשה, אחריה עוד ירידה רצחנית ואז עלייה לא פשוטה, כולנו הרגשנו את העומס על הברכיים ובאופן כללי היה לא פשוט. הירידה הרצחנית כוללת קטע כביש מפותל ויש שאטל שלוקח את כל אורכו של הכביש, ממליץ לקחת אותו בירידה למי שיש לו ברכיים בעיתיות. בעלייה העניין פחות בעייתי מן הסתם.
ראוי לציין שזה היום היחיד בטרק שנתקלנו בדברים מעשי אדם (לאורך הדרך אין גדרות בקר, חוטי חשמל, כבישים ולמעשה כלום חוץ מבקתות ומדי פעם גשרים קטנים)

יום שביעי (10 ק''מ) בקתת MOSDALSBU לעיירה ODDA

קמנו בבוקר ויצאנו בשביל לODDA, היום התחיל בעלייה רצינית ולאחר מכן יש ירידה גדולה לאודה, הנוף ביום הזה משתנה והולכים בין עצים שמסתירים הכל, פתאום בנקודה מסוימת מקבלים תצפית מדהימה לאודה.
אכלנו במסעדה ותכננו לקחת אוטובוס שהזמנו מראש לאוסלו. האוטובוס לא עובר באודה עצמה אבל יש שאטל מאודה לכביש הראשי (E134), שכלול במחיר (האוטובוס הוא NW180, ואיתו נסענו גם בהלוך) פספסנו את האטובוס של 15:30 אז היינו צריכים לחכות עד 12:30 בלילה. הנהגים מאוד נחמדים ועזרו לנו מאוד, כמו כן נתנו לנו לעלות עם הכרטיס של 15:30 לאוטובוס של 12:30 (רק מזכיר שהמחיר של הנסיעה הוא כ250 שקל, לא כסף קטן)

יום שמיני אוסלו וחזרה לארץ

הגענו רק ב6:30 בבוקר למלון (שהזמנו מראש, אך לא היה ניתן לבטל) אכלנו ארוחת בוקר, התקלחנו ולקחנו רכבת לשדה תעופה. הרכבת יותר מומלצת מהאוטובוסים בין השדה לאוסלו עצמה.