טיול רכבות באירופה - מנורבגיה ועד איטליה

בקיץ 2014 יצאנו לירח דבש של חודש באירופה. הלכנו על טיול רכבות מנורבגיה (שם שכרנו גם רכב), דרך קופנהגן, ברלין, היער השחור, ועד לאיטליה, שם שוב שכרנו רכב ושוטטנו באזור טוסקנה. טיול רכבות הוא אפשרות מצוינת לחרוש את אירופה, ולהגיע גם למקומות הפחות קלאסיים... אכתוב כאן ממש בראשי פרקים את המסלול, שכן פירוט על כל יעד יופיע בצורה טובה יותר ובהרחבה בספרי תיירות ובאתרים וסיפורי דרך אחרים. כמובן שהטיפים החשובים יופיעו, בסוף

תאריך הטיולJuly 2014
משך הטיולחודש
עונה מומלצתקיץ (בגלל נורבגיה. שאר המדינות יותר גמישות)

נורבגיה

לנורבגיה יצא שם של מדינה רחוקה ויקרה, וכנראה שבגלל זה ישראלים רחוקים מלממש את הפוטנציאל האדיר שבה.
מדובר במדינה מקסימה ביופיה, קלה לטיול ואפילו די קרובה... בקיץ יש טיסות מישראל לאוסלו, אך עדיין הדרך העיקרית להגיע מישראל לנורבגיה היא דרך קופנהגן - נמל התעופה המרכזי לסקנדינביה. ממנה יוצאות טיסות תכופות לכל יעד בנורבגיה.
הקדשנו לה 9 ימים:
יום 1:
הגעה לאוסלו וטיול קצרצר בה. האמת שמדובר בעיר די משעממת, שאין צורך להקדיש לה יותר מיום. המחמירים אף יטוסו ישירות לברגן. בגדול מה שיש לעשות בה: רחוב מרכזי, בית פרס נובל לשלום (תודו שקראתם את זה כמו "שמעון פרס"), נמל חביב, גן פסלים, ומקפצת סקי שהיא גם תצפית.
יום 2:
רכבת לברגן: נסיעת רכבת יפהפיה שלוקחת 7 שעות (ולעיתים גם 11, אבל זה כבר מקרה פרטי), ועוברת דרך רמת Hardangervidda המושלגת לפני שהיא מגיעה לארץ הפיורדים ולברגן. ברגן היא עיר נמל יפה, מאוד מתוירת ויקרה. הנמל בה שווה סיבוב, במיוחד אם נפלתם במקרה על תחרות סירות המפרש השנתית (Tall Ship Race). מעבר לזה: שוק הדגים, תצפית יפה וגם סתם להסתובב ולהנות. כאן שכרנו את הרכב.
יום 3:
נסיעה לכיוון Aurlandsfjord המפורסם, שם בחרנו לישון בכפר הנידח והאינטימי Undredal. בדרך עצרנו בעיירה Voss, ובעיקר השתלדנו להנות מהכבישים היפים והמתפתלים. מומלץ מאוד להמנע מהכבישים המרכזיים, אלא לבחור בנידחים שהם לרוב יותר יפים. ממילא באזור הפיורדים של נורבגיה נדיר שנוסעים מעל 60 קמ"ש, ככה שזה לא משנה הרבה מבחינת זמן... מומלץ בחום על כביש 314 שיוצא מהעיירה Dale להרים, בדרך ל-Voss. לכל אורך הדרך יש אפשרויות למסלולי הליכה נחמדים: נקיק ליד Voss, מלון Stalheim בהמשך, וגם לאורך כל כביש 314.
יום 4:
ביקור בעיירה Flam המתוירת ובמוזיאון הרכבת שבה (חינם), ומשם נסיעה לכיוון צפון על דרך הנוף Aurlandsfjellet. אל תוותרו עליה בשום פנים ואופן! את הדרך צפונה אפשר לעשות גם במעבורת (לכיוון Kaupanger), וגם במנהרה של 24 קילומטר, אבל זה פשוט יהיה פספוס... בהמשך היום ביקרנו גם בקרחון Boyabreen הנחמד, עד שהגענו לכפר שכוח האל Sandal, שם ישנו בבקתות נפלאות - Aud's Cottages.
יום 5:
ביקור בקרחון Briksdal והסתובבות באזור. ישנו לילה נוסף אצל Aud, ואנחנו מאוד ממליצים גם על המקום הספציפי שלה, וגם על שני לילות ברצף בחלק מהטיול. זה שובר את שגרת ה"פריקה-אריזה", ומאפשר להנות ממקומות עוד יותר.
יום 6:
נסיעה ל-Geiranger, אולי הפיורד הכי מפורסם בנורבגיה... מאוד מומלץ להגיע אליו מדרום, מדרך הנוף Strynefjell ותצפית Dalsnibba. העיירה Geiranger יפה מאוד, אם כי מתוירת בטירוף. משם לקחנו מעבורת (שהיא בעצם שייט פיורדים) לכיוון הכפר Hellesylt שבקצה השני של הפיורד. משם נסענו צפון מערבה, לכיוון העיר Alesund. אלסונד היא עיר חביבה, שאנחנו לא בטוחים אם שווה ביקור. יש בה גן חיות ימי (אקווריום?!) שזה בטח נחמד לילדים, וכמה רחובות נחמדים באזור הנמל, ותצפית יפה בשקיעה - Aksla. נסענו ממנה גם לאיים Godoya (למגדלור) ו-Giske (לראות ציפורים) שהיו בינוניים עד מאוד. בקיצור - אם כבר בחרתם להגיע, אין סיבה להישאר כאן יותר מיום.
יום 7:
בתחילת היום הסתובבנו באזור Alesund ואייהּ, ואח"כ נסענו מזרחה לכיוון Andalsnes, שלידה ישנו את שני הלילות הבאים בבקתות החביבות Bardsgarden שבכפר Innfjorden. סלחו לי מראש על ההערה הפרובינציאלית - אבל הבעלים שם הוא אוהב ישראל גדול, וזה היה שינוי נחמד לעומת ההפגנות האנטי-ישראליות שקיבלו את פנינו באוסלו (להזכירכם, היה זה שיאו של מבצע צוק איתן). ביום הזה אפשר להספיק לקפוץ לעיירה Kristiansund, ולדרך האטלנטית שסמוכה אליה ממע אליה.
יום 8:
טיול באזור דרך הטרולים (Trollstigen). מהכבישים והאזורים היותר יפים ומפורסמים בנורבגיה. אסור להחמיץ! יש באזור הדרך המון אופציות למסלולי הליכה בכל הרמות, אנחנו בחרנו בשביל שעולה לאגם Bispevatnet, שהיה קצר וקולע.
יום 9:
החזרנו את הרכב ב-Andalsnes, ולקחנו רכבת לכיוון אוסלו. תחילת הדרך (בין Andalsnes ל-Dombas) נחשבת לאחת ממסלולי הרכבת היפים בנורבגיה, ונקראת Rauma Line. עקב אכזבתנו מאוסלו, לא נשארנו בה, ובחרנו לקצר טווחים לקופנהגן - ועל כך בפרק הבא!

שבדיה ודנמרק

יום 9:
כזכור, את היום התחלנו ב-Andalsnes שבמרכז נורבגיה, אך סיימנו ב-Gothenburg שלחופה המערבי של שבדיה. סה"כ נסענו לא מעט ביום הזה: 5-6 שעות עד לאוסלו, ועוד כ-5 עד Gothenburg.
יום 10:
חצי יום הסתובבות בעיר גטבורג (ככה כותבים בעברית כנראה). יש בה רחוב מרכזי לא מרשים במיוחד, אבל שכונת Haga היא פנינה, וחובבי מאכלי הים יהנו גם מהכנסייה-שהפכה-לשוק-דגים - Feskekorka. בהמשך לקחנו רכבת לקופנהגן, שם בילינו את שני הלילות הבאים. על אף שקופנהגן היא עיר יקרה, ונחשבת לפחות מעניינת משטוקהולם או אמסטרדם הסמוכות, אנחנו נהנינו ממנה מאוד, ושווה להשקיע בה בכיף 2-3 ימים.
יום 11:
טיול עירוני בקופנהגן:
חובה: הנמל (Nyhavn), המדרחוב (Stroget), רובע קריסטיאניה
מומלץ: שוק האוכל (חדש יחסית, באי הנייר ליד ה-Experimentarium), אזור Islands Brygge (אדיר בקיץ!)
לא חובה: הפסל של בת הים הקטנה וגני טיבולי. אלא אם אתם בטיול בת מצווש.
יום 12:
תחילת הדרך לברלין!

גרמניה

החלק הגרמני של הטיול שלנו התחלק לשניים: 5 ימים בברלין, ו4 ימים ביער השחור, שם הצטרפנו למשפחה שלנו שהגיעה ל-10 ימי טיול שם. מכיוון שהחלק השני הוא מקרה ייחודי לטיול רכבות, לא נרחיב עליו כמעט בכלל. גם על ברלין לא ארחיב יותר מדי, כי לא חסר עליה המלצות וספרים.
ברלין:
יום 12:
נסיעת רכבת מקופנהגן דרך המבורג לברלין. כולל קטע של 45 דק' בהן הרכבת עולה על מעבורת וחוצה חלק בים הצפוני - די מגניב.
יום 13-14-15-16:
טיול בברלין. נקודות עיקריות:
אזור מגורים: AirBnB זו אופציה טובה לערים, ולדעתנו עדיף להתרחק מהאזור הדרומי של שכונת Neukolln. לכו על Kreuzberg כמו כולם, וכנראה לא תפספסו. גם אזור ה-Mitte הוא כמובן אחלה, אם כי יקר יותר.
סיורים בעיר: הסיורים של Sandman טובים, תקבעו אותם לימים לא גשומים!
מוזיאונים: המוזיאון היהודי היה מאכזב, מוזיאון הפרגמון היה מרשים
באופן אישי, החוויה שלנו בברלין הייתה בינונית, ואולי היינו משקיעים בה פחות זמן. אבל יכול להיות שזה רק אנחנו.
היער השחור - Schwartzwald:
יום 17:
נסיעת רכבת ל-Freiburg, ומשם הגעה למלון ביער השחור, ליד עיירה בשם Todtnau
יום 18-19-20:
טיול משפחתי ביער השחור, שכלל בגדול את כל מה שרשום בספר "משפחה מטיילת":
מלא ישראלים, קפיצה לחבל אלזס בצרפת, אגם Titisee, ובעיקר הבנה שהרבה יותר כיף לטייל לפני שיש לך ילדים...
יום 21:
יציאה מפרייבורג לכיוון איטליה, שהיא כמובן הנושא של הפרק הבא!

איטליה

יום 21:
נסיעת רכבת מפרייבורג (גרמניה), החלפת רכבות בברן (שוויץ), והגעה למילאנו (איטליה) בערב. במילאנו בילינו רק את הערב ואת הלילה, אותם העברנו בעיקר במרכז מסביב ל-Duomo המרשים מאוד. מעבר לזה, שימו לב שהמעבר בין צפון אירופה לדרומה מאוד מורגש - תחנת הרכבת של מילאנו אמנם מקסימה, אבל תזהרו בה מתורים ארוכים, טיפוסים מפוקפקים, ושילוב של שניהם.
יום 22:
רכבת לעיר הנמל La Spezia, שהיא המוצא המזרחי (והמועדף) לאזור Cinque Terre. הפארק הלאומי צ'ינקואה טרה הוא מקום מיוחד מאוד ששווה ביקור, ומצדיק את השם שהוא קיבל בתור אזור באיטליה ש"חובה" להגיע אליו. את הערב של אותו יום עשינו בכפר המזרחי ביותר מבין חמשת כפרי Cinque Terre - ששמו Riomaggiore. את הלינה עשינו בלה-ספציה, שם זול יותר ויש מקום ברגע האחרון גם לספונטנים מבין המבקרים. אגב, לחובבי ההיסטוריה של עם ישראל, מומלץ לקרוא על "פרשת לה-ספציה"...
יום 23:
ביקור בשאר הכפרים, שהם באמת מאוד חמודים. הדירוג שלנו לכפרים הוא:
מומלצים: Manarola>Riomaggiore>Vernazza
גדול ומתויר מדי, אבל יש בו אחלה חוף: Monterosso
לא הגענו: Corniglia
יום 24:
השכרת רכב בלה-ספציה, ונסיעה מצוינת דרך מחצבות השיש של Carrara, לכיוון האלפים האפואנים. הכביש בין העיר Massa לכפר Castelnuovo di Grafagnana הוא מהיפים שיצא לנו לנסוע בהם. הוא מתחיל בתור דרך ללא מספר שנקראת Via dei Colli, והופך בהמשך לכביש מספר 13. את המשך היום העברנו בעיירה Lucca המפורסמת יחסית, שלימדה אותנו לקח חשוב: ה-15.8 הוא יום חג באיטליה, והרוב סגור בו אז תהיו מודעים. בכלל באיטליה כדאי להיות עירניים להזדמנויות שלהם לא לעבוד: חגים, סופי שבוע, שעות פתיחה, ועוד... את הלילה עשינו במלון סתמי בעיירה Montespertoli שבטוסקנה, שנבחר עקב מיקום ומחיר שהתאימו לנו.
יום 25:
התאריך של יום זה היה יום שבת ה-16.8 - התאריך הקבוע של מרוץ הסוסים המסורתי של סיינה - il Palio. מדובר באירוע שקורה כל שנה בשני תאריכים (אחד ביולי ואחד באוגוסט), ואם מזדמן לכם להגיע לסיינה באחד מהם, אז אסור לותר. יש בעיר פסטיבל ביום הזה, והאוירה בלתי נשכחת. את המירוץ עצמו, שקורה בערב, לא נשארנו לראות - צריך לתפוס מקום כבר מהצהריים, או לשלם מאות יורו על כסא טוב... במוצ"ש הגענו לוילה שבה נעביר את השבוע האחרון של הטיול: Le Torri. היא מאוד מומלצת! חדרים מדהימים, בריכה, מיקום טוב, מה לא? החסרון - הם מקבלים אורחים רק בין שבת לשבת...
יום 26:
הסתובבות בטוסקנה - אזור Greve in Chianti
יום 27:
פירנצה. המלצות עיקריות:
לחנות בחינם ב-Piazzale Michelangelo, לבקר בשוק האוכל ליד San Lorenzo. כל השאר רשום בכל מקור מידע...
יום 28:
San Gimignano - שימו לב! להגיע מוקדם כי באוגוסט יש שם בעיות חנייה קשות, ודו"חות שנלווים אליהם.
יום 29:
ביקור באזור קיאנטי
יום 30:
סימון V בפיזה (כי לא הספקנו לתפור את זה ביום של Lucca)
יום 31:
השלמות בפירנצה
יום 32:
נסיעה לבולוניה, משם התחלנו את דרכנו חזרה לארץ. יכול להיות שנכון יותר לחזור משדה התעופה בפיזה, האמת שלא בדקנו...

• רכבות: כיף, מהיר, נעים, מיוחד... בקיצור, קונספט שהיינו מאוד מבסוטים עליו. את הכרטיסים הזמנו דרך האתר Eurail, שם אפשר למצוא את כל האפשרויות. הכרטיס שלנו היה תקף ל-10 ימי נסיעה בכל אירופה כמעט, למשך חודשיים. טיול בזוג (ומעלה) מוזיל את הכרטיסים, ובחלק מהמקרים אם אתם מעל גיל 26 אז האופציה היחידה היא לקנות כרטיס במחלקה ראשונה. יש עוד המון מודלים שונים ומשונים, תיכנסו ותראו. השימוש בכרטיסים מאוד נוח, וכל כרטיסן ותחנת רכבת מכירים אותם. לרוב הרכבות צריך לשריין מקום, משמע: להגיע לתחנת רכבת כמה ימים או שעות לפני היציאה, לשלם כמה עשרות שקלים, ולקבל כרטיס. אם הלו"ז שלכם סגור מראש, נוח לעשות את זה מיד עם הגיעכם לאותה תחנה. אם אתם רוצים להיות ספונטניים, פשוט תצטרכו לקפוץ רגע לתחנה ולשריין כרטיסים.
  • מזון: לאכול במסעדות חודש זה יקר ולא כיף. מה הפתרון? להסתובב עם צידנית מתקפלת, לעשות פיקניקים, לישון במקומות שיש בהם מטבח, ולהיות מוכנים לשעות רבות בסופרים.
  • חבילת גלישה בחו"ל: WiFi טוב, חינמי, ושלא דורש הרשמהבאירופה זה עדיין מצרך נדיר. חבילת גלישה הייתה הכרחית מבחינתנו. בהנחה שאין מלחמה בארץ בזמן שאתם שם, 1GB אמור להספיק לחודש. חולי Ynet, פייסבוק וכו' יזדקקו ליותר.
  • אפליקציות: בהמשך לטיפ הקודם, האפליקציות הבאות עוזרות מאוד: Rail Planner, Trip Advisor, Booking, AirBnB, Waze, Google Maps כמובן שיש עוד המון, אבל זה הבסיס.
  • השכרות רכב: חשוב לודא מה קנס על לקיחת רכב במקום אחד והחזרתו במקום אחר. בנורבגיה למשל הקנס די גדול, ומשתנה בין נקודות החזרה. באיטליה - אין קנס.
  • יוקר המחייה: השמועות לא משקרות, בסקנדינביה יקר מאוד. המענה - לא לאכול במסעדות, לישון בהוסטלים ולהתרחק מערים. אם מתכוננים טוב, אפשר לטייל שם בלי להצטער על זה. באופן מוזר, אם תביאו מצעים מהארץ זה יחסוך לכם כמה מאות שקלים בסקנדינביה, שם משום מה לא מתיחסים אליהם כחלק בלתי נפרד מהאירוח... גרמניה ואיטליה: אמנם מדינות יורו, אבל עדיין יותר זולות מהארץ.