טיול בנורבגיה הקסומה

כחלק מהיורוטריפ המדהים שלנו (בדנמרק, שבדיה, נורבגיה,שוויץ ויוון לסיום), טיילנו שבועיים בנורבגיה המהפנטת. נסענו באמצע אוגוסט, זוג עם רכב צמוד ואוהל שבו ישנו רוב הלילות.

תאריך הטיולAugust 2022
עונה מומלצתהמזג אוויר בנורבגיה הפכפך מאוד ככה שקשה לצפות אותו מראש. גם בעונה המומלצת לטיול ניתן לחוות גשמים וימים קרים מאוד. אנחנו נסענו באמצע אוגוסט וזכינו למזג אוויר מדהים ברוב רובו של הטיול שלנו, למעט 2/3 ימי גשם שלא אפשרו לנו לטייל. עם זאת, אמצע אוגוסט נחשב לקראת סוף העונה- מה שעבורנו התאים, והוכיח את עצמו בכך שהקמפינגים, המסלולים השונים ובכלל האטרקציות היו פנויות ולא עמוסות בכלל.

רקע ומידע כללי

כמו שכתבתי בתיאור הטיול- את הביקור שלנו בנורבגיה עשינו כחלק מיורטריפ משגע (על כל שאר המדינות תוכלו לקרוא בסיפורי דרך נפרדים) בדנמרק, נורבגיה, קצת משבדיה, שוויץ ויוון.
טיילנו זוג באמצע אוגוסט למשך כ-15 יום, עם רכב צמוד, וברוב רובו של הטיול ישנו באוהל שהבאנו איתנו מהבית למעט לילות בודדים בהם ישנו בבקתות בקמפינגים מסודרים. את הטיול התחלנו מדנמרק, וגם שם סיימנו- ככה שזה משפיע על תכנון המסלול שלנו, ודברים נוספים כמו השכרת רכב וכו'. את כל ההתארגנות לטיול עשינו בדנמרק- לבן הזוג שלי יש שם בית, ומשם התאבזרנו בכל הדרוש לנו (כלי בישול, גזייה, מזרונים, שמיכות וכו' וכו'). ממליצה בחום לכל מי שמתכנן לטייל ולישון באוהל, להגיע מאובזרים- זה כל כך מפנק וכיף והופך את החוויה להרבה יותר נוחה ונעימה. כמו כן, המחירים בנורבגיה לעומת דנמרק יקרים בהרבה, ולכן אם יוצא לכם להתחיל משם- עדיף, וכמובן שם לקנות את כל הדרוש לכם כמו סופרמרקט, ביגוד טיולים ועוד.

- רכב- אחרי שעשיתי השוואה רצינית בין השכרות הרכב בנורבגיה, דנמרק וגם שוודיה, מצאתי שההשכרה המשתלמת ביותר תהיה מקופנהגן. השכרנו רכב דרך חברת EUROPCAR שהיה פשוט מעולה! ממליצה בחום בחום. (הרכב שהשכרנו היה פולקסווגן גולף, לגמרי מתאים לתנאי הנהיגה בנורבגיה, מאוד מרווח עבור זוג עם המון ציוד).
- סים- גם סים מקומי רכשנו בקופנהגן של חברת Lycamobile, והטענו אותו ב7 ELEVEN שם אפשר לרכוש חבילות גלישה ושיחות בסכומים מגוחכים ומשתלמים מאוד. בעיני חשוב מאוד שיהיה סים מקומי, מקל מאוד על הטיול כולו בכל מה שקשור למציאת נקודות לינה, ניווט, רכישת כרטיסים שונים מראש וכו'.
- ניווט- ניווטנו אך ורק בעזרת גוגל מפס, הפתרון המושלם.
- מזג אוויר- השתמשנו באפליקציית YR, שהרבה פעמים הייתה מבלבלת ולא מדויקת. לעומת זאת, תחזית מזג האוויר של גוגל אף פעם לא אכזבה אותנו, ותמיד הייתה מדויקת מאוד.
- אפליקציות מומלצות נוספות לטיול:
1. NordCamp- אפליקציה בה על גבי המפה ניתן למצוא את כל אתרי הקמפינג בקרבת מקום (וגם לא בקרבת מקום). נותנת דירוגים לאתרים השונים, מציינת איזה שירותים ומתקנים קיימים בה, הרבה פעמים גם יש תמונות כדי שיהיה אפשר להתרשם. התנהלנו איתה המון ובהצלחה גדולה!
2. אפליקציה נוספת שעזרה לנו מאוד היא Park4night- לכל המטיילים ברכב/קראוון, גם כאן אפשר לראות על גבי מפה נקודות עצירה וחנייה למהלך הלילה- בתשלום ולא בתשלום. גם כאן יש דירוג של המקומות, ופירוט מה יש/אין בהם (חיבור לחשמל, שירותים וכו').
- שימוש רק באשראי, לא משכנו כסף בכלל. בכל מקום מקבלים אשראי.
- דלק- הדלק בנורבגיה נע בין 20NKK ל-23NKK. שזה בערך 7.2 ש"ח לליטר. יש הרבה מאוד תחנות דלק באזורים המיושבים, אבל ככל שמצפינים ומתרחקים לתוך הטבע הפראי כמובן שגם תחנות הדלק הולכות ומתמעטות. לתכנן מראש את המסלול ואת התדלוקים ככה שלא תיתקעו.
- כבישי אגרה- כל נורבגיה מלאה בכבישי אגרה. לרוב, לא יהיה משתלם לנסות לעקוף אותם כי זה פשוט יאריך את הדרך בשעות. כבישי האגרה נעים בין 33 קרונות נורבגיות לבין 78 (הכי יקר שאנחנו עברנו בו). יש אפשרות דרך חברת ההשכרה לעשות את המנוי המקומי של הנורבגים, אנחנו לא ידענו שהאפשרות קיימת, פשוט נסענו באותם כבישי אגרה ולבסוף החשבון נשלח לחברת ההשכרה.
- מעבורות- לא פעם היינו חייבים לחצות יחד עם הרכב במעבורת. גם כאן, אין תשלום ישירות על המעבורת, אלא אנשי המעבורת מצלמים את מספר הרישוי והחשבון נשלח אחר כך לחברת ההשכרה. אנחנו לא נתקלנו בכלל בצורך להזמין את המעבורות מראש, אלא פשוט מגיעים, מחכים בתור- והתדירות בה יוצאות המעבורות בד"כ מאוד גבוהה. המחיר של חצייה במעבורת הוא בין 6-12 ש"ח.
- קנסות ומהירות מותרת- מומלץ בחום גדול לעקוב ולשמור על המהירות המותרת בכל הנסיעות שלכם בנורבגיה. יש לא מעט מצלמות לאורך הדרך, והקנסות אדירים. ברוב הכבישים מותר לנסוע 80 קמ"ש אלא אם כן כתוב אחרת.

יוצאים לדרך- היום ה1

יצאנו מדנמרק בשעת אחה"צ, דרך הלסינגור, להלסינבורג שבשבדיה. חצינו עם האוטו בעזרת מעבורת קצרה שלקחה אותנו לצד השני (המעבורת עולה 240 קרונות דניות, בערך 120 ש"ח לרכב ושני אנשים). מהלסינבורג התחלנו בנסיעה צפונה לכיוון יוטבורג. שבדיה מדהימה ממש! ואם אתם כבר עוברים דרכה, מומלץ מאוד לראות מה שיש לה להציע. כמו כן, בשבדיה יש רשת חנויות בשם BILTEMA- רשת כלבו ענקית ענקית, שמציעה הרבה מאוד ציוד טיולים במחירים מדהימים. אם עדיין חסר לכם משהו מומלץ מאוד להצטייד שם. התקדמנו בנסיעה, ועצרנו באגם חמוד ליד יוטבורג בנקודה בשם: Rådasjön badplats. את הלילה ישנו על שפת הים ליד עיירה בשם שטנונסונד. גם בשבדיה כמו בנוברגיה, אפשר לישון בכל מקום בשטח כל עוד הוא מרוחק 150 מטר ממקום מגורים.

היום ה-2

למחרת התקדמנו בדרכנו לכיוון אוסלו, ובילינו כמה שעות קסומות בשמורת טבע מהממת בשבדיה בשם: gustavbergs naturreservat. כמו חוף רחצה מסודר ומהמם, עם מקפצה משוגעת למים, המון חופים קטנים עם מדשאות , וטיילת מגניבה שחצובה בהר, מקום קסום! בדרך עברנו באואטלט ספורט לקנות מכנסי טיולים ומזרוני שטח- שהתבררו כקנייה הכי טובה (וזולה) שלנו- Stadium Outlet Torp זה שם החנות, ולידה כמובן מרכז קניות ענקי בו אפשר לקנות כל מה שעוד תחפצו בו. משם נסענו לעיירה בשם Stromstad וטיילנו בשמורה notholmens. גם כאן, הרבה חופים, יערות ומקום מאוד יפה לטייל בו.
לקראת אחה"צ המאוחרים בגשם שוטף המשכנו בנסיעה לנורבגיה. מראש ידענו שאנחנו צריכים להגיע לעיירה בשם Eidsvill לזוג נורבגים שאירח אותנו בביתם. הגענו אליהם דרך אתר שנקרא- HIT- hosting israeli travelers. באתר הזה תוכלו למצוא על גבי מפה משפחות וזוגות נורבגיים שמארחים מטיילים ישראלים בביתם, בחינם. לרוב המארחים הם נוצרים אוונגליסטים אוהבי ישראל, שפשוט פותחים את הבית והלב למטיילים מהארץ. מומלץ להכנס לאתר, לראות ולהתרשם- ולקבוע מראש.
אנחנו התאחרנו אצל זוג בשם בוגומילה ונילס- שהיו פשוט מדהימים! האירוח אצלם היה מעל ומעבר. העיירה שבה הם גרים נמצאת כשעה מאוסלו, ובדרך צפונה על המסלול שגם ככה תכננו ככה שזה היה נהדר.

היום ה-3

קמנו ליום קצת מעונן וגשום- והתחלנו בביקור באגם Mjosa, טבלנו, אכלנו ארוחת בוקר והמשכנו בנסיעה לנקודת תצפית שנקראת Hervenknappen, הנמצאת בתוך שמורת טבע (הכניסה לשמורה עולה כסף. תיתקלו בשער ובו מטחנה קטנה, אפשר לשלם רק בעזרת אשראי), מטפסים עד לנקודה מסוימת עם האוטו ומשם הולכים ברגל. מסלול כיפי וקליל. (הניווט בגוגל לוקח עד לחניה ומשם יש שילוט עד לנקודת התצפית) לא מומלץ לעשות את המסלול בזמן שיורד גשם, הכל הופך למאוד בוצי וחלקלק. ההליכה בכל כיוון לוקחת בערך חצי שעה. בדרך חזרה מהתצפית הקפנו את אגם Mjosa רק מהצד השני. חזרנו לישון שוב בEidsvill אצל בוגומילה ונילס.

היום ה-4

נפרדנו מהמארחים שלנו, והתחלנו בנסיעה לכיוון לילהאמר. בדרך עצרנו ליד העיירה Gjovik, התרשמנו מהמפלים החמודים בנקודה שנקראת: Bråstadfossen, וממש ליד טבלנו באגם המהמם והלא כל כך קר יחסית. משם המשכנו בנסיעה ללילהאמר הגשומה, הסתובבנו קצת בעיר ושתינו קפה במרכז העיירה. מלילהאמר נסענו לנקודת הלינה שלנו על נהר Lonsa, הנקודה בה ישנו נקראת: krekke rassteplass. אומנם המקום נמצא יחסית על הE6 הכביש הראשי, אבל מקום מושלם למי שמחפש להקים אוהל על המים, במדשאה ענקית. במקום יש שירותים וברז מים, ספסלים ושולחנות. היה מדהים מדהים.

היום ה-5

התחלנו בנסיעה לכיוון העיר Otta. נסענו כל הדרך על הE6, שבאיזשהו שלב מתחלף לE136, הדרך לעבר הטרול וול. הגענו לOtta והבנו שאין כל כך מה לבזבז שם זמן, ובהחלטה ספונטנית החלטנו לנסוע לכיוון העיירה Åndalsnes. מכאן הדרכים הופכות להיות עם טבע הרבה יותר פראי, מפלים והרים ושלג- כל כך הרבה נקודות יפות בדרך לעצור ופשוט להתרשם מהמים הטורקיזיים ומהנוף המטורף. עצרנו לראות מפלים מדהימים בנקודה בשם: colliding waterfalls. חונים את האוטו בצד הדרך ממש על שביל העפר, יורדים בשביל עפר לכיוון מטה, הולכים טיפה בתוך סבך העצים- עד שמגיעים לנקודה בה המפלים נגלים אליכם והנוף פשוט מדהים. משם המשכנו לכיוון הטרול וול המרשים ביותר. נקודת עצירה מהממת לפיקניק או סתם התרעננות על כביש E136 בנקודה שנקראת :Parking plus WC . הגענו לטרול וול (troll wall) עצרנו ליד מרכז המבקרים, הכנו קפה וצפינו בקיר המרהיב. משם המשכנו לעיירה אנדלוסנס בה גם ישנו. (הנקודת לינה שלנו לא הייתה מוצלחת ולכן לא משתפת).

היום ה-6

קמנו בבוקר יחסית מוקדם, ויצאנו לעשות את טיול היום בRampestreken. מדובר במסלול יפייפה שעולה לנקודת תצפית פשוט מדהימה, עלייה של 500 מטר ולאחר מכן ירידה באותה הדרך- אנחנו בחרנו לעלות ולרדת ברגל- בעוד יש אפשרות לעלות ולרדת גם ברכבל (או רק אחד מהכיוונים). חשוב לציין שהעלייה תלולה מאוד- אבל לגמרי אפשרית ובסדר (אולי לירידה כדאי להצטייד במקלות הליכה אם יש לכם) בסוף העלייה מתגלה מקום עוצר נשימה ככה שזה ממש כדאי!
ישנה חנייה קטנטנה ממש בתחילת השביל (פשוט לכתוב את שם הנקודה בגוגל) בחינם, כל השאר עולה כסף למהלך היום (100 קרונות ליום). מומלץ להתחיל יחסית מוקדם כדי לא להיתקע יחד עם הרבה מטיילים נוספים בעמדת התצפית ובתור להצטלם בה.
ירדנו למטה, והתחלנו בנסיעה לכיוון ה-Troll stigen (דרך הטרולים), עצרנו להשתשכך במים בנקודה קסומה ליד הקמפינג suggebrua. דרך הטרולים- כל מילה מיותרת. כל נקודת תצפית יותר יפה מהשנייה, פשוט חוויה אחת גדולה. כמובן ממליצים לעצור במרכז המבקרים למעלה וללכת פנימה בשבילים הקטנים, פשוט מדהים! הנסיעה בדרך הטרולים אומנם קצרה, אבל בגלל שנוסעים אותה לאט, עוצרים במיליון נקודות בדרך להתרשם מהנוף- כדאי להקדיש לה זמן.
את הלילה העברנו באוהל בפארק הלאומי בנקודה שנקראת : national park station. טבע מטורף, וגישה למי הנהר/אגמים. קר מאוד בלילה, ויש הרבה מאוד יתושים ככה שכדאי להצטייד בהתאם. בפארק יש גם הרבה מסלולי הליכה שנראים מדהים- אנחנו הגענו לעת ערב ככה שלא הספקנו לטייל בשמורה עצמה.

היום ה-7

קמנו בפארק לבוקר גשום ומלא בערפל, והתחלנו בנסיעה לכיוון העיירה Valldal. הדרך הייתה כולה ערפילית ככה שהחלטנו לעצור בבית קפה מקסים שצופה על מפלים יפייפים בנקודה בשם: Gudbrandsjuvet- אבל, אם נפלתם על יום עם מזג אוויר טוב, זו אמורה להיות אחת הדרכים הכי יפות, מלאה במפלים והרים מושלגים וממש הצטערנו שלא יצא לנו לחוות אותה. קמפינג מומלץ בדרך- Gjerde Camping. בעיירה Valldal יש קצת בתי קפה, מאפייה ומזח מהמם על המים שם אפשר לשבת קצת ולהתפעל מהנוף- אחרי עצירה קצרה חצינו במעבורת לכיוון Eidsdal. המשכנו לנסוע ובנקודה Korsmyra השקפנו על הנוף לגייראנגר שנפתח מולנו. הנקודה היא נקודת יציאה להרבה מאוד מסלולים שונים ומהממים. אנחנו יצאנו למסלול מדהים מדהים ללגונה הגדולה שיוצא וחוזר לאותה נקודה (Grandevatnet) העלייה אורכת בערך שעה וחצי, והירידה קצת פחות. המסלול לא מסומן היטב, ובמיוחד אם יורד גשם ביום שלפני או כמה שעות לפני כן, השביל הופך בוצי. כדאי להצטייד בנעלי הרים טובות ועמידות למים, ולצלם לכם את המפה שמופיעה בתחילת המסלול בנקודת היציאה. העלייה ללגונה הגדולה היא פשוט חוויה מטורפת, מקום שמעטים מגיעים אליו- מומלץ ביותר!!
סיימנו את המסלול והמשכנו בנסיעה לכיוון הפיורד גייראנגר. עצרנו בנקודות תצפית שונות בדרך וירדנו לעיירה עצמה. עשינו סיבוב (הייתה כבר שעת ערב ורוב האטרקציות היו סגורות- רצינו לעלות על אחת הסירות המהירות שעושות סיבוב בתוך הפיורד עצמו, היה נראה כמו חוויה אדירה) והלכנו בשביל שיורד ממרכז המבקרים עד למטה דרך המפלים. מגייראנגר המשכנו בנסיעה עד לעיירה Hjelle שם ישנו על שפת האגם המדהים.

היום ה-8

קמנו מוקדם בבוקר וחזרנו בנסיעה מHjelle את הדרך על כביש 15 עד למפגש עם כביש 258. נסענו בכביש 258 שהוא פשוט חוויה מטורפת בפני עצמו, כביש יפייפה בצורה שאי אפשר לתאר, עצרנו המון בדרך- מלא לגונות, קרחונים, ומיליון מקומות לעצור ופשוט להתפעל מהיופי המטורף הזה. ב-Grotli חזרנו חזרה לכביש 15. המשכנו בנסיעה עד ל-Lom, שתינו קפה ומאפה במאפייה הכי הכי הכי בשם Bakeri in lom AS- הכל שם טעים!, עשינו סיבוב בעיירה, עצרנו ליד המים הטורקיזים המושלמים באגם של Lom ואת הלילה העברנו בקמפינג Gjeilo שבעינינו היה בדיעבד הקמפינג הכי טוב לאורך כל הטיול. מומלץ (לקחנו בקתה לזוג, הכל היה נקי, מקלחות מדהימות, בעלת המקום אדיבה ועוזרת בכל דבר. לנו עלה 600 קרונות ללילה לזוג).

היום ה-9 + 10

העברנו את הבוקר בקמפינג ובאזור לום ובשעות אחה"צ נסענו לשמורת יוטנהיימן לקראת תחילת טרק הבסגן (Bessegen). את כל הקניות הדרושות לנו עשינו בלום (יש שם הרבה מאוד מקומות להצטייד לקראת ההליכה גם מבחינת ביגוד, ציוד טיולים וכמובן אוכל). חנינו את הרכב בחנייה לטווח ארוך (Long Term Parking for Gjendebåten), שם צריך לשלם חניה (החנייה היא ל24 שעות, ככה שבמידה ואתם עושים לילה בשמורה, שימו לב שככל הנראה תצטרכו לשלם ליותר מ24 שעות כדי לא להיות בלחץ לחזור חזרה בשעה שאינה ריאלית מבחינת הליכה). יצאנו בשאטל שלוקח מהחנייה לטווח ארוך לעבר המעבורת (השאטלים מגיעים כל חצי שעה).
לקחנו את המעבורת מGjendesheim לMemurubu (את הכרטיסים למעבורת הזמנו יום קודם דרך אתר האינטרנט של השמורה, אבל אנשים רבים קנו ישירות על המעבורת את הכרטיסים), התחלנו בהליכה בתוך השמורה ועשינו את הלילה על גדת הלגונה Russvatnet.
למחרת טיפסנו לתצפית הבסגן עצמו, וירדנו חזרה לGjendesheim. מסלול עוצר נשימה, כל כך כל כך יפה, ופשוט חובה בעיני. להצטייד במעיל רוח טוב, כפפות ומחמם אוזניים ואתם מסודרים. חלק מהטיפוס לבסגן הוא מאוד מאוד תלול אז כדאי לקחת בחשבון.
השאטל האחרון לכיוון החנייה יוצא בשעה 19:00 אז צריך לתכנן בהתאם את ההגעה לסוף המסלול. (אפשרי ללכת כמובן ברגל חזרה לחנייה ולא להסתמך על השאטל, זו הליכה של 20 דקות). את הלילה העברנו בקרבה לסיום המסלול בנקודה חמודה קרוב למים.

היום ה-11

בבוקר לאחר טבילה קצרה במים, עשינו את דרכנו חזרה לכיוון Lom. עצרנו בדרך באגם Lemonsojoen, בנקודה שנקראת rest stop. אחרי שעצרנו שוב בLOM בקפה האהוב עלינו, המשכנו באוטו על כביש 55 המהמם – ועצרנו בנקודה שנקראת krossbu, שם אפשר לעשות הליכה לקרחון המטורף שנגלה לעיניכם כבר מהכביש (ההליכה לקרחון לוקחת בערך שעה/שעה ורבע לכיוון).אנחנו הלכנו עד הקרחון, ולא עליו. כדי לטפס על הקרחון עצמו תצטרכו לתאם טיול מודרך מראש עם אחת מהחברות הקיימות באזור ולהצטייד בציוד המתאים.
מהטיול לקרחון המשכנו על כביש 55, דרך המון נקודות תצפית מהממות לאורך כל הדרך, ומלון נורדי מהמם אחד ששווה ביקור (או קפה)- Sognefjellshytta. ממשיכים בדרך, ועוצרים באגם Eidsvatnet- מומלץ לעצור לישון כאן באחד הקמפינגים, אנחנו המשכנו הלאה לכיוון Guapne, וישנו במקום מקסים על האגם- עם דשא, כמה שולחנות וספסלים לבישול. ממוקם אומנם על הכביש, אבל עוברת שם מכונית פעם באף פעם במהלך הלילה. -Øksnaviki Rasteplass.

היום ה12

בבוקר עלינו לאגם Tunsbergdalsvatnet- משם אפשר לעשות טיפוס על קרחון (גם כאן נדרש תיאום מראש עם אחת מחברות ההדרכה), מה שלא יצא לנו לעשות. לא מומלץ להגיע לאגם אם לא עושים את הטיפוס כי הגישה למים לא באמת קיימת- זה סכר. הדרך אליו אומנם מאוד יפה. ירדנו חזרה ונסענו לכיוון Sogndal- בדרך עצרנו להשתכשך במים קצת לפני העיירה.
משם לקחנו מעבורת מmanhaller לfodness. נסענו במנהרה עד לFlam.
הגענו למרכז העיירה המההמת, ובעקבות מזג אוויר גשום התיישבנו במבשלת הבירה המפורסמת באזור- חוויה חמודה מאוד. צפינו בפיורד המטורף, ולצערנו לא עשינו את טיול האופניים המפורסם בגלל מזג אוויר גשום (במרכז העיירה יש מרכז מבקרים ענק, שם אפשר לרכוש כרטיסים לכל האטרקציות. את הטיול אופניים מתחילים בנסיעה ברכבת המפורסמת של Flam, יורדים בנקודה כלשהי ואת הדרך חזרה חוזרים באופניים בירידה- נראית כמו חוויה אדירה, ויקרה)
את הלילה העברנו בקמפינג Vang, שיושב בלוקיישן מטריף מתחת למפלים היסטריים.

היום ה-13

מזג אוויר סגרירי- ואנחנו מתחילים בנסיעה לכיוון Odda. בדרך עצרנו בנקודת תצפית על מפלים יפייפים בנקודה בשם: Tvindefossen. המשכנו בנסיעה עד שהגענו לOdda- יום ארוך של נסיעה, במזג אוויר מאוד ערפילי. כשהגענו עשינו סיבוב בעיירה החמודה, השקפנו על המים בנקודה Wasser- Sitzplätze, ושתינו קפה.
בגלל עומס בקמפינגים השונים, נאלצנו לישון בקמפינג Hilldal- קמפינג מאוד בסיסי ולא מומלץ ביותר (אם זאת, ענה על צרכינו מתוך ידיעה שהגענו מאוחר בערב, ותכננו לצאת למסלול יום למחרת ב5 בבוקר).
בדרך בין Odda לקמפינג בו ישנו, יש כמה וכמה נקודות תצפית על מפלים מהממים, פשוט עקבו אחרי הגוגל מפס והנקודות המומלצות שהוא מציע בדרך.

היום ה-14

קמנו מוקדם מאוד בבוקר כדי לצאת לטרק ה-Trolltunga. עזבנו את הקמפינג ונסענו לכיוון החנייה בכניסה למסלול. כמה דברים שחשוב לדעת ולהיערך אליהם מראש:
- הטרק ללשון הטרול אומנם לא כולל עליות וירידות קשות במיוחד, אבל הוא כן כולל הליכה מאוד ארוכה ביום אחד (בערך 24 ק"מ). צריך להצטייד בנעליים טובות.
- ענייני חנייה- ישנן 3 חניות. P1- החנייה הכי תחתונה והכי רחוקה מתחילת המסלול (נדרשת עלייה נוספת בכביש עקלקל עד להתחלה), P2- החנייה השנייה, אשר עולה 300 קרונות ליום וגם ממנה יוצא שאטל עד להתחלה, וחניית P3- אותה צריך לשריין מראש, נמצאת הכי קרוב לנקודת ההתחלה של המסלול (עולה 600 קרונות אם אני לא טועה). את החנייה בP3 תצטרכו לשריין הרבה זמן מראש (כמה שבועות) כיוון והמקומות בה מוגבלים. את החנייה בP2 אין צורך לשריין, אבל כיוון וגם היא מוגבלת מבחינת מספר החניות בה, כדאי להגיע מוקדם! (כמה מוקדם? אנחנו הגענו ב5:45 וכבר 70% מהחנייה הייתה מלאה). גם מP2 וגם מP1 יוצא שאטל לנקודת ההתחלה של המסלול, שגם אותו צריך להזמין מראש כדי להבטיח את השעה בה תרצו לעלות. הכל נעשה די בקלות דרך האתר הרשמי של השמורה. במידה ורכשתם שאטל לכיוון אחד, השאטל בכיוון השני בחזרה יהיה במחיר מוזל יותר.
אז בחזרה למסלול שלנו- חנינו בP2 בשעה מוקדמת בבוקר, נאלצנו לוותר על השאטל כיוון שכבר לא היו מקומות בשעות המוקדמות של היום, והתחלנו לעלות ברגל במעלה הכביש. העלייה חדה, וקשה, ובעיקר מאוד מיותרת (הליכה על אספלט)- עם זאת אפשרית לגמרי למי שרוצה לחסוך את הכסף. בשלב מוקדם כלשהו הצלחנו לעצור טרמפ שלקח אותנו עד לתחילת המסלול (תודה לאל).
המסלול עצמו יפייפה ברמות!! ממש!! ההליכה נוחה, אין עליות קשות מדי או ירידות חדות מדי- באמת תענוג. כדאי להתחיל מוקדם גם מהסיבה של עומס מטיילים- זה אולי הטרק הכי מתויר בנורבגיה (ובצדק), ונהרות מטיילים מגיעים ועוברים בשביל. השביל מסומן ואין מה לדאוג- מאוד ברור לאן ללכת.
הגענו ללשון הטרול, חיכינו 5 דקות בתור לתמונה המפורסמת (אחרי שסיימנו את הפסקת ארוחת הבוקר שלנו בקרבת מקום, התור כבר עמד על שעה וחצי!!! לתמונה). קר מאוד למעלה, וממש מומלץ להצטייד במעיל, כפפות וכובע- גם אם יש יום שמשי ומזיעים בהליכה (:
אין צורך לסחוב עליכם ליטרים של מים במהלך המסלול, אפשר למלא ממש בכל פינה מהנחלים שזורמים. הדרך מתחילת המסלול ועד ללשון הטרול לקחה לנו 3 שעות עם הפסקות.
ירדנו למטה מרוצים ועייפים, וחזרנו חזרה לOdda לשתות קפה ולאכול.
משם התחלנו בנסיעה ארוכה ארוכה לכיוון אוסלו על כביש E134. נעצרנו להעביר את הלילה בקמפינג נחמד לא רחוק מאוסלו, בשם: Notodden Camping AS

היום ה-15

נסענו בבוקר לבקר באוסלו. היה זה יום ראשון, ככה שלא צריך לשלם חנייה ואפשר לחנות בכל רחבי העיר. חנינו את האוטו במרכז ויצאנו לשוטט.
אוסלו חמודה מאוד, אבל אנחנו לא מצאנו בה עניין מיוחד- היה כיף להעביר שם חצי יום וזהו. הסתובבנו בין האתרים המרכזיים של העיר ובפארקים, שבעיני כל האזור של בית האופרה הוא החביב ביותר.
אחה"צ נסענו חזרה למארחים החמודים שלנו מתחילת הטיול, כשבדרך עצרנו באגם Hurdal המהמם בנקודה שנקראת Rødvika Beach Prestsand לטבילה ופיקניק.

היום ה-16 והאחרון

קמנו בבוקר ועזבנו לכיוון אוסלו כדי לקחת את המעבורת שלנו חזרה לקופנהגן דנמרק.
עשינו עוד סיבוב קצר בעיר והחננו את האוטו במעבורת.
לכל מי ששוקל לעשות יעד נוסף בסקנדינביה אחרי נורבגיה- דנמרק היא האפשרות המושלמת, והגישה אלי דרך המעבורת היא פשוט חוויה כיפית בפני עצמה!
המעבורת יוצאת כל יום בשעה 15:00 מהנמל באוסלו, ומגיעה למחרת ב10:00 בבוקר לקופנהגן. המחיר אטרקטיבי ביותר (77 יורו לזוג + 100 יורו למעבר עם אוטו), חדרים חמודים עם מלא אופציות לשדרוג, ג'קוזי אדיר על הסיפון,בריכה, מסעדות, בתי קפה ובעיקר חוויה מדהימה לשוט בתוך הפיורדים המטורפים ולראות אותם הפעם מתוך הים. זה לא קרוז קלאסי כמו שאתם בטח מדמיינים- עם מלא בלאגן ורעש וילדים רצים למגלשות מים- הכל רגוע, בוטיקי ובאווירה אירופאית (;
אנחנו נהננו מאוד וממש ממליצים!
הגענו לדנמרק ובזאת סיימנו את חווית נורבגיה המושלמת שלנו!

• אנחנו את הטיול שלנו תכננו תוך כדי תנועה- ידענו מראש מה האתרים והמקומות המרכזיים אליהם נרצה להגיע ותכננו מסביב להם את הטיול, הנסיעות והאטרקציות. עבורנו זה עבד מצוין והתאים- כמובן שאפשר לתכנן יותר מראש ולבוא מוכנים, אבל יש גם קסם לטיול ספונטני יותר.
  • מזג האוויר בנורבגיה משתנה משעה לשעה- קבלו את זה בהבנה, ותמשיכו בטיול שלכם! אפשר לטייל בגשם, כל עוד אתם ערוכים עם ציוד מתאים, וזה אפילו כיף.
  • לאורך כל הטיול בישלנו בעצמנו את האוכל וזה היה הכי כיף בנוח. האוכל במסעדות בנורבגיה לרוב יקר מאוד. הבחירה להצטייד בסופרמרקטים ולבשל בעצמנו הייתה כיפית, חסכונית ומאוד טעימה!
  • גוגל מאפס היה החבר הכי טוב שלנו- שימו על מצב לווין, ותחקרו את הנופים דרך המפה. ככה הגענו למקומות הכי יפים ומעניינים.
  • מוזמנים לפנות בכל שאלה או בקשה (: אשמח לעזור!