חודש מדהים בנורווגיה טיול תרמילאים

שלום לכולם, אפרט לכם על טיול ארוך שעשיתי במדינות סקנדינביה שעיקרו היה בנורווגיה ואיסלנד,בפוסט זה אפרט על נורווגיה ופוסט נפרד על איסלנד. נהניתי מכל רגע, הוקסמתי כל יום מחדש ואני חושב שאלו מהמדינות היפות ביותר שיש לעולם להציע . מי שמעוניין בטיול שונה משביל הישראלים, נופים שאין כמותם באף מקום אחר, תרבות מרתקת, אוירה שלווה ונעימה, ומוכן להשקיע את הכסף, זה המקום בשבילו, וכל שקל שווה את זה! מקווה שהסיפור יעזור, אל תשכחו להסתכל בטיפים. אם יש שאלות, מוזמנים להצטרף לקבוצת פייסבוק- נורווגיה איסלנד למטיילים. נ.ב-בגלל שאני כותב על חודש שלם, אשתדל לכתוב רק מקומות וטיפים בלי הרבה סיפורים וחויות.

תאריך הטיולJuly 2016
עונה מומלצתאני טיילתי בנורווגיה מה24.7 עד ה23.8. החודשים החמים בנורווגיה הם יוני עד אוגוסט וזו נחשבת לעונה הטובה ביותר לטייל במדינה. נורווגיה מדינה מתוירת אך לא ברמה שיש עומס, בגלל מחיריה הגבוהים, והגודל העצום שלה, כך שלא תסבלו מצפיפות יתר בשום תקופה, לכן לדעתי עדיף לנסוע בשיא העונה ולהנות מאור בלתי נגמר וחום יחסי, בדגש על יחסי (:

צפון נורווגיה, 9 ימים ללא חושך. 25.7-2.8

בגדול ב8 ימים טיילתי עם אבי בצפון, נחתנו באלטה, עלינו לנורדקאפ ומשם ירדנו עד איי לופוטן ובודו. לא הצלחתי לקבוע שהחזרת הרכב תהיה מבודו כי המחיר עלה בעוד 2000 שקלים, לכן נאלצתי לחזור במשך יום וחצי לאחר מכן את הדרך חזרה לאלטה, אמנם לא סבלתי מלראות את הנופים המדהימים שוב, אך כדאי לנסות להחזיר בעיר דרומית כדי למנוע נסיעה מיותרת, אם לא תצליחו, באמת שלא תסבלו מעוד יומיים בדרכים המדהימות הללו. שבוע זה מייקר את הטיול בגלל הטיסות הפנימיות והרכב המושכר בנורווגיה עצמה, אך כולל את איי לופוטן המדהימים שבהחלט אסור לפספס ואת תופעת שמש חצות, שהיא לא פחות משגעת, אני חשבתי שהשמש שוקעת בחצות, אך שהגעתי הופתעתי לגלות שבצפון היא בכלל לא שוקעת, לקום ב2 בלילה ולא לדעת אם 8 בבוקר או 5 בערב זו בהחלט חוויה שאזכור לעד. אני מאוד ממליץ על הצפון, יש שם אוירה קסומה של שקט וסוף העולם וחושב שאם כבר נוסעים שווה לעשות הכל. אם בכל זאת אתם קצרים בכסף או זמן, וחייבים לבחור דרום או צפון, הייתי בוחר בדרום, בגלל שהוא מציע אטרקציות רבות יותר וזול יותר מהסיבות שציינתי.

25.7 טסתי מפינלנד לאוסלו, ומשם טיסה לעיר הצפונית ALTA. לקחתי את האוטו שהשכרתי דרך חברת יורופקאר, ועלינו באותו היום לכיוון NORDKAPP. הנקודה הצפונית ביותר באירופה, הדרך די שוממת וכמעט חסרת יישובים, אך מלאה באיילי צפון מדהימים ומרחבי טבע עצומים. בשעה 20:00 בערב אחרי 3 שעות נסיעה יצאנו להליכה במסלול שנקרא KNIVSKJELLODDEN(כי החושך פשוט לא מהווה פקטור). למרות הדעה הרווחת שהנורדקאפ הוא המקום הכי צפוני באירופה, מסלול זה מגיע קילומטר יותר צפונית ומספק תצפית יפה על הנורדקאפ מהצד, ונותן תחושת קצה העולם בצורה מושלמת ומרגשת. אחרי יום ארוך, הקמנו אוהל והלכנו לישון מרוצים, באור החזק של חצות..שאפילו לא חשב לרגע לשקוע..ההליכה לוקחת שעתיים לכיוון בערך. ובחינם (:
26.7 למחרת התחלנו לחזור דרומה, בדרך עצרנו בסופר הזול ביותר בנורווגיה REMA 1000, מה גם שיש בו ווי פי נפלא, לכן שווה לזכור את השם. קנינו אוכל להמשך הטיול, בערב ישנו בחניון על הים כ5 דקות צפונית מהעיירה TALVIK.
27.7- הסתובבנו קצת בעיירה TALVIK והחלטנו "לזרום" על מסלול שראינו במקרה. עלינו כשעה בערך, בדרך עוברים מפל יפה וגשר על נחל והגענו לפסגה הנקראת BJORKELITIND. (מופיע בMAPSME). נקודת תצפית מדהימה שמשקיפה על פיורד יפיפה ואגמים נוספים. גם בלילה הזה ישנו על צד הדרך באוהל(באזור מורשה המסומן בעץ וספסל) לאחר נסיעה דרומה לכיוון טרומסו.
28.7-נסענו לאיי לופוטן, בדרך עברנו פיורד מדהים הנקרא GRATANGEN. וגשר יפיפה שבעצם ממנו מתחילים איי לופוטן. נקרא TJELDSUNRTGUA. באופן כללי כל הנסיעות בנורווגיה פשוט מדהימות ואי אפשר שלא לעצור כל מספר דקות לצלם. לפחות הנורווגים מודעים לזה וליד מקומות יפים יש בדרך כלל מקום לעצור.
29.7- עשינו שייט בסירה מהירה לפיורד TROLLFJORD. עלה לשנינו 1500 קורונות והיה כיף מאוד! הסירה קופצת בגלים של הים ולדעתי שייט רגיל קצת ממצה בזמן מסוים. הסתובננו אחר כך בכפר HENNINGSVAER, ממש נחמד שם . בלילה ישנו בדירה שניתן להשכיר, עלה 700 קורונות לוילה מאובזרת עם מכונת כביסה. שווה לחפש באיי לופוטן מקומות שינה כי ניתן למצוא שם "מציאות"(ביחס לנורוגיה כמובן). לקח לנו זמן למצוא כי רוב המקומות היו בתפוסה מלאה, אז שווה אולי להזמין כמה ימים מראש.
30.7- טיילנו בכפר MOSKENES ו -A. כן, כתבתי נכון. יש כפר ששמו פשוט אה. האמת שאין בו מה לעשות אבל נחמד להגיע לכפר עם השם הקצר ביותר בעולם אני מניח..אחר כך עשינו טרק שנקרא REINEBERGEN. ממש ביציאה מהכפר REINE. העליה קצת קשה, בייחוד אם אתם בגיל ה50 פלוס כמו אבא שלי, אבל תאמינו לי שאסור לכם לפספס! מקום שנכנס בקלות לטופ 3 של כל הטיול בנורווגיה, נוף משגע של כל איי לופוטן שבאמת אסור לפספס. לקח לנו בערך 3 שעות הלוך חזור(אבא היה גיבור בירידה).
31.7-הסתובבנו עוד באיים והעברנו את הזמן, בצהריים נסענו לMOSKENES כי משם יוצאת המעבורת לבודו. אין צורך להזמין מראש, רק לעמוד שעה-שעתיים לפני כן בתור. כדאי לבדוק כמובן לפני כן מתי יש מעבורת...תמיד יש כמה פעמים ביום. בערב הגענו לבודו וישנו במלון רבע שעה הליכה מהשדה תעופה ממש ליד המזח של המעבורות. נקרא SKAGEN. עלה 800 קורונות לחדר עם אחלה ארוחת בוקר.
1.8- אבא חזר לארץ בבוקר, ואני התחלתי בנסיעה חזרה לאלטה..
2.8- החזרת רכב לאלטה וטיסה לאוסלו. סיום פרק הצפון.

אני חושב שהזמן שהייתי בו הוא בערך הזמן שמומלץ להיות בצפון, רצוי להקדיש הרבה מהזמן ללופוטן. 3 ימים בערך לדעתי ואפשר גם יותר. בטרומסו לא הספקנו להיות, מכיוון שהנסיעות היו ארוכות משחשבנו. יש לציין שהמרחק בין הנורדקאפ ללופוטן הוא בערך 9-10 שעות נטו. לכן צריך להיערך בהתאם ולעשות את הנסיעה ביומיים לפחות, ולשכור רכב שחוסך בדלק, שלנו עשה 23 לקילומטר וזה ממש חסך( סקודה ידנית קטנה). מזג האויר בצפון האיר לנו פנים ולמעט יום אחד של גשם נהנינו משמש תמידית, אך ממה שהבנתי זה די נדיר ויש להתכונן לגשם בכל עת.

דרום נורווגיה-פיורדים,אגמים, מפלים, קרח, צוקים, שלמות.

3.8 הגעתי לאוסלו, בעוד שחברי הטוב גיא טס מהארץ לשטוקהולם על מנת להביא את רכבינו (ראו בטיפים פירוט) . נפגשנו בשדה התעופה והתחלנו במגמת ירידה לדרום מערב המדינה, משם נתחיל סוג של מסלול מעגלי כדי לחסוך בדלק ונסיעות. לאורך כל דרום נורווגיה ראינו מאות מפלים( אני לא מגזים), לכן כדאי להסתכל כל פעם בדרך במפה אם עוברים ליד מפל יפה, לפעמים נוסעים בכביש ואם סוטים 5 דקות מהדרך נפתח מפל אדיר משום מקום!
4.8 המשכנו בנסיעה, ראינו נוף מדהים לאורך כל הדרך, עצרנו במפלים, בדרך עלינו על מעבורת,יש המון מעבורות שחייבים לקחת כי זו הדרך היחידה להתנייד, במיוחד בפיורדים במערב. אין צורך להזמין מראש, זה פשוט כמו ליסוע בכביש רגיל רק שמגיעים לקצה ועולים על מעבורת שבדרך כלל מחכה שם. לקראת ערב הגענו לPREIKSTOLEN. אחד המקומות המפורסמים בנורווגיה, נקרא גם צוק הכס המטיף, עלינו למעלה בערך ב7 בערב, בדיעבד, שעה מצויינת לעלות, בדרך כלל בכל רגע נתון בקיץ יש על הצוק מעל 150 איש, אך בגלל שעלינו מאוחר היו פחות מעשרה...אני אומר את זה על כל מקום אבל באמת שהיה שם מדהים ושווה להגיע עד לשם בשביל זה. חניה עולה בערך 50 שקל.
5.8 עלינו בנסיעה צפונה לטרק TROLLTUNGA. לשון הטרול בעברית, בדרך פגשנו במקרה ישראלי שגר בנורווגיה שעשה לנו את היום ואירח אותנו לארוחת צהריים.
6.8- העברנו את היום ברגוע, בצהריים עלינו למעלה, אך לאחר שראינו שהחניה עולה למעלה 400 קורונות ליום החלטנו לרדת למטה ולחנות ב100 קורונות. אחת הגאוות שלנו בטיול ללא ספק, עקיצת מערכת לשמה. זהו טרק מפורסם מאוד גם כן ולכן לא היה קשה לתפוס טרמפ למעלה. רצינו לישון בפסגה של הלשון כדי להיות שם לבד בבוקר בלי אנשים, לכן התחלנו מאוחר ועלינו עם אוהל, יש לציין שהעליה די קשה. בערך 11 קילומטר, 4 קילומטר ראשונים עליה קשה.
7.8- בבוקר באמת היינו כמעט לבדינו בפסגה וזה היה מושלם, ממליץ לעשות ככה גם, איכשהו הצלחנו להיות בשני האתרים המפורסמים בנורווגיה כמעט לבד. ירדנו ותפסנו שוב טרמפ למטה. חזרנו הביתה לאוהל ונסענו לכיוון SOGNEFJORD. הפיורד הארוך והעמוק ביותר במדינה. על הפיורד עצרנו בעיירה ששמה ויק, רצינו לצאת לפאב אחרי הטרק אך בחיי לילה הנורווגים לא משהו.. היו רגעים שפחדנו שזו עיר רפאים מרוב שלא ראינו נפש חיה מהשעה 7 בערב. הפיורד עצמו יפה מאוד ומציע מגוון של שיט אך אנחנו ויתרנו על העניין..
8.8-המשכנו ליסוע, חלפנו על הפיורד היפה NORDFJORD. רצינו ללכת לתצפית על קרחון BRIKSDAL אבל ירד מבול רציני ונאלצנו לבטל את התוכנית. גם בלשון הטרול ירד גשם , אבל בנורווגיה זה חלק מהטיול ואין דרך להתחמק לגמרי מגשמים. בערב הגענו לGEIRANGERFJORD שנחשב בעיני רבים לפיורד היפה ביותר בעולם, לא יכלנו לחוות דעה על כך בגלל שהגשם לא הפסיק לרגע,
8.9-יום שבעיקר בוזבז על תפילות לאל הטרולים שיפסיק את הגשם הנורא..הסתובבנו בכפר שנקרא גם כשם הפיורד וניסינו למצוא תוכנית חלופית ולברוח מהמבול שלא הפסיק לרגע במשך 48 שעות. מה שכן האוהל עמד יפה . רגע משמח קרה שהשארנו אותו מונח במקום בו ישנו(סתם ליד הכביש) במשך יום שלם כי פחדנו לקפל ולהרטיב אותו, נסענו ליום שלם לכפר, ושחזרנו הוא עוד היה שם ללא פגע, רק בנורווגיה אפשר לסמוך על אנשים ככה.
10.8- החלטנו לברוח לשמורת JOTUNNHEIMEN, שם המזג אויר היה טוב. ממש 5 דקות לפני שעזבנו אל הטרולים נענה לבקשתנו והבהיר את כל השמים לשעה כדי שנוכל להתפעל מהנוף כמו שצריך. הגענו בשמורה לעיירה ששמה LOM, ממש חמודה ונחמדה, עם מסלולים קצרים סביבה, מסעדות ,סופרים ובנק. הלכנו לחנות התיירים והתייעצנו איתם על המשך המסלול.
11.8- יצאנו לGALDHOPIGGEN. הפסגה הכי גבוהה בנורווגיה, 2470 בערך. מבוקר היום הזה מזג האויר הפסיק להתל בנו ועשו לנו את שאר הטיול למושלם, הגענו לשם בבוקר ועשינו טיול מודרך שמשלב הליכה על קרחונים(לא יקר יחסית), יש אפשרות גם לעשות את הטרק לבד אך מהצד השני שאינו כולל קרחונים. היינו קבוצה של 20 איש בערך, הטמפרטורה היתה -5 והנוף כולו מושלג, והמזג אויר היה בהיר לחלוטין. שהגענו לפסגה החל לפתע לרדת שלג כבד במשך 30 דקות,(אמצע אוגוסט כן?) ועשה לנו טוב על הלב כישראלים שבקושי יודעים מהו שלג. לאחר מכן חזר להיות בהיר מאוד וירדנו מאושרים לרכב הקפוא. יש בהר גם אתר סקי פעיל בקיץ למי שמעוניין. אם יש לכם זמן לשני אתרים בנורווגיה, הייתי ממליץ על זה כאחד מהם.
12.8-יום מנוחה, גלידה, שיחות נפש, קריאת ספרים ושחמט.
13.8-בבוקר יצאנו לBESSEGEN. לכוון במפה לGjendesheim. חניה עולה בערך 120 קורונות, כולל מעבורת שלוקחת אתכם לסוף הטרק למקום שנקרא MEMURBU, בטרק הזה ישנה אפשרות לעשות אותו מההתחלה לסוף ואז לקחת מעבורת להתחלה, או להיפך. יש המון טרקים באזור הזה ואפשר גם לקחת מעבורות למקומות רחוקים יותר, וכך להגיע לבסגן לאחר מספר ימים. הטרק עצמו מדהים ביופיו, ונחשב בצדק לאחד הטרקים הטובים ביותר במדינה, אך כולל בתוכו מאמץ פיזי רב ואם אינם בכושר אולי לשקול לוותר. הטרק לוקח בערך 7 שעות וכולל עליה קשה באמצע, אך הנוף מתגמל כאשר נחשפים שני אגמים משני צידי הרכס. באופן כללי שמורת JONUTEHEIMEN נחשבת לאחת הטובות ביותר לטרקים, ובצדק. יש אנשים שמגיעים במיוחד רק בשבילה, לדעתי שווה לחוות עוד מקומות מלבדה, אך מי שמעוניים בטרקים ארוכים, זו אחלה בחירה לכך.
14.8-אהבנו מאוד את העיירה LOM, לא ברור למה כל כך, אולי כי בישרה לנו על מזג אויר טוב אחרי ימים קשים, לכן החלטנו להישאר שם עוד יום נוסף. מה גם שירד גשם בנקודה הבאה שלנו ורצינו להגיע אליה במזג אויר מושלם.
15.8-נסענו לעיירה OTTA. נופים יפים בדרך, והגענו לאנדלסנס, עיירה על פיורד. הסיבה שהתמהמנו בימים לפני כן היא כדי להגיע לכאן בימים מושלמים מבחינת מזג אויר, וזה אכן קרה. הסתובבנו באזור וראינו את הצוק הגבוה ביותר באירופה TROLSVEGEN.
16.8- תכננו לעשות את הטרק ROMSDALSEGGEN שקיבלתי עליו המלצה אישית מנורווגי שהוא הכי יפה במדינה, אך יש אליו הסעה מיוחדת שעולה די הרבה כסף, נזכרנו שפגשנו חבורת ישראלים כמה ימים קודם לכן והצענו להם לבוא לאזור ולעשות הקפצת רכבים איתנו כדי לחסוך את הכסף (וכדי לבלות יחדיו כמובן). לשם כך, היינו צריכים לחכות יום נוסף, החלטנו לנצל את היום וללכת לדרך הטרולים TROLLSTIGEN. דרך מדהימה ומפותלת מאוד. הגענו לשם וראינו מסלול שעולה למעלה. אחרי כמה ימים של בטלה, החלטנו להיות ספונטנים ועלינו למעלה, לקח לנו בערך 5 שעות הלוך חזור באחד המקומות הכי הכי יפים בנורווגיה, ואם יש לכם מוטביציה, אני ממליץ בחום! קרחונים, אגמים, ירוק, ולבסוף הגענו ונפתח לפנינו נוף עצום של כל העמק, ואם זה לא מספיק, עמדנו ליד הצוק הכי גבוה באירופה שראינו יום קודם. אין לי מושג איך קוראים לטרק, אבל במרכזי התיירים מכירים אותו ואם תשאלו על הטרק שליד דרך הטרול יתנו לכם מידע עליו.(זה האתר השני שאני ממליץ אם יש זמן רק לשניים, אם מישהו התעניין)
17.8- נסענו עם חבורת הישראלים לטרק ROMSDALSEGGEN. טרק לא קל בכלל, לוקח בערך 4-5 שעות, אבל עליה קשה בתחילתו, מי שלא בכושר להליכות, שישקול אם לעשות זאת. בכל מקרה טרק מדהים ביופיו שחושף את כל הפיורד ואת כל העמק מהצד השני של הTROLLSTIGEN. בהחלט טרק מהמם. סיימנו את תהליך הקפצת הרכבים בעוד חיסכון נחמד ושנינו התחלנו להתקדם לשמורה האחרונה בטיול- HARDANGERVIDDA.
18.8-רקע לשמורה- ממקורות זרים, נחשבת לאחת השמורות היפות במדינה ומושלמת לטרקים, אני בעיקרון תכננתי שנבלה שם כמעט שבוע, בדיעבד לא קרה מכל מיני סיבות, וכשהגענו הבנו שזה היה לטובה, אולי כי ראינו כבר הכל, אבל לא מקום ששווה להיות בו יותר מיום לדעתי. שמורה יפה, אבל לא מדהימה ביחס לשאר נורווגיה. עשינו מסלול הליכה של שעתיים בערך, נעקצנו קצת מיתושים, אך לבסוך קנינו נקניק מוס, המעדן האהוב עלינו בטיול, נמצא בכל מיני חנויות קטנות במקומות הזויים באמצע שום מקום, כמו זו.
19.8- בילינו את היום בעיר GEILO שבמרכז השמורה, הזמנו הוסטל לכבוד ארוחת שישי וראינו אולימפיאדה בנחת. עלה 110 שח לאחד,שזה זול ביחס לנורווגיה. שמו הוא FALLON RAFTING. אפשר לעשות גם רפטינג במקום.
20.8-היינו בהוסטל עד מאוחר ונסענו לכיוון אוסלו, ישנו בדרך באוהל, שלפתע נראה לנו לא נוח כל כך אחרי שינה במיטה טובה.
21.8-יצאנו ליום טיול באוסלו, חנינו את הרכב בפרברי אוסלו כדי להימנע ממחיר מופקע על חניה ולקחנו רכבת קלה למרכז. ביקרנו בפארק, רחובות ראשיים ובעיקר עשינו סיור קולינרי בעיר. עיר יפה ושקטה מאוד ביחס לערי בירה. אחר הצהריים חזרנו לאוטו והלכנו לישון באותו מקום שישנו יום קודם לכן, כי קשה מאוד למצוא מקומות שינה באוהל באזור אוסלו וצריך להתרחק ממנה לפחות חצי שעה. חוץ מאזור אוסלו, חשוב לציין שכל עניין השינה באוהלים ממש לא מהווה מכשול, קל מאוד למצוא מקום שינה בכל מקום, כי תמיד יש מקומות פתוחים. אנחנו הכי אהבנו לישון יחסית ליד הכביש ככה הרגשנו לא מבודדים לגמרי, וגם ליד הכביש יש המון מקומות עצירה למשאיות, כך שזו באמת לא בעיה.
22.8- בצהריים נפרדנו לשלום, גיא נסע חזרה לשטוקהולם, אליה יגיע רק יום למחרת כי הוא פיצל את הנסיעה, ואני נסעתי ברכבת לילה לברגן, משם היתה לי טיסת המשך לאיסלנד, יום למחרת. נסעתי ברכבת לילה כדי לחסוך בהוסטל, אני יודע שזה נשמע קצת מוגזם, אבל ההוסטלים באוסלו יקרים למדי, אני לא הצחלתי למצוא מארח בCOUCHSURFING, אבל באופן בכללי המון מחברי כן עושים זאת ומצליחים במקומות רבים בעולם.
23.8- טיסה לאיסלנד

סיכום- מקום מושלם. הרפתקה מדהימה, העצמאות שקיימת עם רכב ואוהל זה משהו שאי אפשר לתאר אם לא חווים אותו, ובדיעבד אני אפילו שמח שיצא לי לחוות טיול רק באוהל, פשוט ליסוע לאן שרוצים, ולישון איפה שרוצים. נשמע כמו חלום, וזה באמת היה חלום שהתגשם.

• להזמין טיסות כמה שיותר זמן מראש! חוסך מאות שקלים. הזמנתי טיסות 8 חודשים מראש לנורווגיה ובתוכה וזה הגיע לרמה ששילמתי על טיסה 40 דולר במקום 250 דולר אם הייתי מזמין שבועיים לפני
  • בשלו לעצמכם! המסעדות בנורווגיה יקרות להחריד! להביא מהבית מחבת טובה, סיר קטן, כלי בישול ותבלינים. אפשר לעשות דברים מדהימים ממוצרים בסופר!
  • בנורווגיה יש חוק אשר אומר שניתן להקים אוהל ולישון בו בכל מקום במדינה כל עוד הוא מרוחק 300 מטר משטח פרטי. לכן עובדה זו מוזילה מאוד מאוד את הטיול בנורווגיה. ישנתי כמעט כל לילה באוהל ולכן הצלחתי להרשות לעצמי לטייל חודש במחיר זול מאוד יחסית באחת המדינות היקרות בעולם
  • את הרכב כדאי מאוד להשכיר בשוודיה! השכרנו גולף משבדיה ל21 ימים ב2500 שח, במקום 6000 שח אם היינו משכירים בנורוגיה, החסרון היחיד זה שצריך לעשות הלוך משטוקהולם לנורווגיה שזה 6 שעות וגם חזור. אבל אני מניח שאתם לא רוצים לשלם עוד 3500 שקל סתם. לכן ממליץ גם את הטיסות להזמין לשטוקהולם ולא לאוסלו! חשוב מאוד
  • REMA 1000. הבית שלי בנורווגיה, מקור וויפי חזק, שירותים ואוכל יחסית זול.
  • חובה להוריד אפליקציית ניווט. אני ממליץ על MAPSME. יש גם את OSMAND. שתיהן בחינם ולא דורשות אינטרנט, צריך להוריד את המפות בוויפי,
  • מי שמעוניין לקנות כרטיס סים בנורוגיה על מנת לאפשר אינטרנט ושיחות, זה יכול לעזור בכל מיני התלבטויות בדרך וזה גם לא יקר יחסית, עולה בערך 70 שח לחודש. ניתן לעשות זאת בהמון חנויות. בדרך כלל כמו קיוסקים. תשאלו אותם על פרטי חבילה שאתם חפצים בה ויעזרו לכם בשמחה. כמעט כל הנורווגים מדברים אנגלית שוטפת דרך אגב כך שעניין התקשורת קל מאוד.
  • אני ממליץ על שילוב של תכנון מסלול, על מנת לא לבזבז זמן מיותר, אך להשאיר מקום לספונטניות ושינויים, כי כל מקום שתבחרו יהיה מדהים, ובסוף הדברים הספונטנים נזכרים כהכי טובים
  • אם תבחרו לישון באוהל, חפשו שלטים בדרך שמצביעים על נקודת תצפית או ציור של עץ וספסל, בהן בדרך כלל יש מקום טוב לישון ולהחנות את האוטו ולעיתים קרובות גם שירותים כימיים נקיים יחסית.
  • בנורווגיה פזורים כמעט בכל עיר סניפי מרכז תיירים שתמיד עוזרים ומספקים גם וויפי ושירותים. אל תהססו להעיזר בהם. הם מסומנים באות i.
  • רצוי להשכיר רכב נוח וחוסך בדלק. נורווגיה ענקית והנסיעות בה ארוכות ורבות, כמעט בכל יום יש נסיעה של שעתיים שלוש לפחות . אם רוצים להיות ממש בכל המדינה.
  • לפני טרקים או לפני שמחליטים ליסוע לאזור אחר, רצוי מאוד להסתכל במזג האויר ולוודא שהוא סביר, אחרת יכולה להיהרס תוכנית שלמה. אנחנו מספר פעמים שינינו יעד בגלל מזג אויר וחזרנו ליעד שרצינו בשלב מאוחר יותר בטיול, על מנת לא לפספס דבר.
  • כבישי אגרה! ללא הספק החיסרון של נורווגיה, מכה לכיס, ברוב הכבישים אין ברירה אלא ליסוע ולהתבאס על כמה עשרות שקלים שהלכו לפח, אך יש כמה כבישים יותר יקרים שעולים גם 100 שקל ומהם כדאי להיזהר, לפי מה שאני יודע יש שניים כאלה, וכדאי לנסות להימנע מהם..בדרך כלל זה לא מצליח \: בMAPSME כבישי אגרה מסומנים בקטן, רק שלנו לקח שבוע להבין את זה..
  • טרמפים- לא ממליץ! יש כאלה שעושים את זה אך רובם ככולם היו נראים מסכנים מאוד שעצרנו להם, רטובים ושבוזים מכך שהנורווגים לא עוצרים..מה שכן זה מוזיל מאוד, אבל אין על עצמאות של רכב ולכן שוב, אם עושים את הטיול, כדאי לעשות אותו כבר כמו שצריך.
  • אוהל טוב חובה. יש המון גשמים, וכדאי שיהיה נוח כי שם תגורו רוב הזמן
  • מקלחות וכביסות אפשר לעשות באתרי קמפינג. לישון בהם לדעתי מיותר כי הם מאוד יקרים ולא נותנים משהו מיוחד ששווה לשלם עליו. על מקלחות וכביסות אפשר לשלם בנפרד ולבוא רק לזה