מסלול של שבוע בנורווגיה

שבוע עם רכב בנופיה המופלאים של אחת מהמדינות היפות בעולם- נורווגיה: פיורדים, קרחונים, אגמים ומפלים אינספור, יערות, מצוקים והרבה הרבה סלמון

תאריך הטיולAugust 2013
עונה מומלצתיוני- ספטמבר

רקע ומנהלות

יצאנו שלושה בני משפחה לטיול נינוח בנורבגיה. עד שהגענו, וגם תוך כדי, לא האמנו עד כמה יפה כאן! (וכן, גם יקר...).
טיילנו עם רכב שכור, כאשר בכל יום נסענו בין 200-300 ק"מ. לא עשינו מסלולי הליכה של יותר משעתיים או פעילות אתגרית אחרת אבל חשוב להדגיש שנורווגיה מציעה מגוון רחב של מסלולים מעולים לטרקים וכן אפשרויות רבות לפעיליות כמו קיאקים, טיפוס, רכיבת אופניים ועוד.

תחבורה
השכרנו רכב בשדה התעופה בברגן והחזרנו אותו בשדה באוסלו (ללא עלות נוספת). ברכב היה ג'י פי אס מובנה (מה שחברת ההשכרה לא מצאה לנכון לציין כשהשכרנו גם אחד נייד. שווה לבדוק לפני שמזמינים). הניווט בכבישים פשוט ונוח. מהירות הנסיעה הממוצעת היא באזור ה-60 קמ"ש, ואפילו בכבישים הראשיים לא נוסעים כל כך מהר. יש המון מנהרות בכבישים בהם נסענו, מה שפחות מלהיב כאשר אתה רוצה להתרשם מהנוף, לכן אם ניתן מומלץ לחפש דרכים עוקפות למנהרות.
חנייה אף פעם לא הייתה לנו בעיה למצוא, גם לא במרכז אוסלו/ ברגן.
מעבורות- עובדות יעיל ואני תמיד שמחתי להזדמנות לעלות לגג המעבורת ולהנות מהשייט היפה.

לינה
הזמנו מראש רק מלונות בברגן ובאוסלו. היינו בתחילת אוגוסט (נחשב בעונה העמוסה) ואף פעם לא הייתה בעיה למצוא מקום. להפך, פעמים רבות מצאנו את עצמנו כמעט לבד.
אנחנו ישנו רק במלונות טובים יחסית, אך יש אפשרויות רבות שמוזילות עלויות: לטייל עם קרוון/ אוהל ולישון באתרי קמפינג הרבים הפזורים בכל מקום, לישון בצימרים בהם ניתן לבשל לבד וכו'.

עלויות
מה זה אומר יקר? כוס קפה תעלה כ-20 ש"ח, ליטר בנזין 9-9.5 ש"ח, סלמון כמעט כמו בארץ(:

יום 1: ברגן

לאחר טיסה דרך ווינה לאוסלו, המשכנו בטיסה לברגן (עלתה כ-70 דולר). הגענו ב-15:00, אספנו את האוטו ונסענו לעיר (כחצי שעה נסיעה מהשדה).
ישנו ב-Best Western Hordaheimen שהיה נעים ובמיקום מצויין.
התחלנו את אחה"צ שהתחיל גשום והפך לערב שמשי ובהיר בסיבוב בשוק הדגים היפה והמפתה (בו טעמנו מרק דגים משובח). משם המשכנו לתחנת העלייה ל"רכבת" (קרן אחד,נסיעה של כמה דקות) Floibanen המובילה לתצפית יפה על העיר. אפשר גם לרדת באחד השבילים הנכנסים ליער ומגיעים חזרה לעיר.
המשכנו לסיבוב בBryggen, העיר העתיקה של ברגן, וסיימנו בארוחת ערב שהייתה טובה מאוד במסעדה .zupperia הממוקמת מול שוק הדגים. המרק התאילנדי עם הפירות ים מומלץ!

יום 2: שייט בנרופיורד, סוגנפיורד, סוגנדאל

התחלנו את היום בנסיעה על כביש E16 לכיוון העיירה VOSS שם עצרנו להפסקת קפה על שפת האגם (בשלב זה כל אגם עוד ממש ריגש אותנו). משם המשכנו לכפר Gudvangen היושב על גדות הפיורד הצר naeroyfjord שהינו שלוחה של הפיורד sognefjord, הפיורד הארוך והעמוק בנורווגיה. מהכפר לקחנו שייט לכפר Flam שארך כשעתיים. המפגש הראשוני עם מיימי הפיורד הצלולים הנתחמים במצוקים גבוהים וירוקים, המפלים הנשקפים מכל פינה והשחפים שליוו אותנו הפכו את השייט לחוויה מרהיבה.
מפלאם נסענו דרך Undredal, ובמקום להמשיך לכיוון סוגנדאל במנהרה הארוכה ביותר בעולם לכלי רכב, תענוג מפוקפק בעייננו, נסענו דרך הכביש העוקף שהיה בחירה מוצלחת מאוד. לקחנו את המעבורת מ-Fodnes ל-Mannheller ולאחר כמה דקות נסיעה ירדנו מכביש 5 ונסענו לבקתה Timberlids hytter (כ-15 דקות לפני העיירה Sogendal ). נסענו בכביש המתפתל בתוך היער עד שמצאנו את הבית, דפקנו על הדלת ושאלנו אם יש מקום. לשמחתנו מצאנו בקתת עץ מקסימה ובה מרפסת עם נוף לפיורד. מחיר הלינה לשלושתנו היה 700NOK , ועוד 300 NOK למצעים ומגבות. אחרי מפגש מרגש עם משפחת איילים מחוץ לבקתה נסענו לארוחת ערב בסוגנדל ולהצטיידות לארוחת הבוקר שנכין בבקתה.
כשחזרנו בלילה עוד השמש האירה בשמיים ואנחנו המשכנו להנות מישיבה במרפסת היפה שלנו...

יום 3:קרחון בריקסייל, גרנייר פיורד (הליסט)

בבוקר נסענו על כביש לעבר העיירה Fjærland, "בירת הספרים של נורווגיה" ובה למעלה מ-... ביקרנו במוזיאון הקרחונים שהכניס אותנו יפה לאווירת הקרחונים של היום. במוזיאון סרט יפה, אך מעט מיושן העוסק בשמורת הקרחונים בה נטייל Jostedalsbreen, ומיצגים העוסקים בהווצרות הקרחונים. כמה דקות נסיעה נגלה לעיננו המראה המרהיב של קרחון Boyabreen. משם המשכנו דרך המנהרה ל- Olden. משם פנינו לעבר קרחון Briksdal. הנסיעה שארכה כחצי שעה, הייתה יפייפיה. השמש יצאה והאירה את האגמים שהיו בצבעי טורקיז וירוק לצד המפלים הכפרים והירוק האינסופי... תענוג. מהחנייה הקרובה לקרחון עלינו כ-45 דק' עד לאגם הנמצא למרגלות הקרחון המרשים. ניתן גם לנסוע לנק' בהסעות של המקום היוצאות כל חצי שעה. בדרך נתקלנו בשלט שסימן שביל הליכה היורד מהשביל הראשי ונכנס ליער ובסוף מגיע לתצפית אחרת על הקרחון. מומלץ. לקח לנו עוד כחצי שעה הלוך חזור.
בסביבות 17:00 עזבנו את האתר והמשכנו עד לכפר Hellesylt היושב לגדות הפיורד Geirangerfjord. בכפר ישנו במלון המעט מוזר Hellesylt Grand Motell בחדר היושב ממש על המזח- מדהים! זכינו לערב שמשי ויצאנו לטיול בעיירה היפה והפצפונת. הצלחנו לאתר מסעדה אחת (חוץ ממנה יש עוד מסעדת פאסט פוד אחת ליד המזח) במחירים יחסית סבירים ואוכל בהתאם.
במלון היינו כמעט לבד ובארוחת בוקר למחרת היינו היחידים.

יום 4: אלסונד, באד

מהליסט המשכנו בכביש 60 (בדרך יש מעבורת) עד לעיר Alesund. החננו את הרכב במרכז העיר (על בעיות חנייה לא שמעו בנורווגיה, לפחות אנחנו לא). מרכז העיר קטן אך יפה ומקושט בבניינים מיוחדים בסגנון ארט-נובו. עלינו דרך הפארק במדרגות לתצפית מומלצת בהר Aksla על העיר המוקפת אוקיינוס מכל עבר, האיים הרבים והגשרים המחברים בינהם. לתצפית יש גישה גם עם רכב. מאלסונד המשכנו בכביש E136 והתחברנו עם כביש E39 . מ- Vestnes לקחנו את המעבורת לMolde. לפי זכרוני המעבורת יוצאת כל כעשרים דקות. משם המשכנו דרך כביש 664 עד לכפר הדייגים הקטן Bud אליו הגענו בסביבות 16:00. הכפר ממוקם על גדות האוקיינוס ובעייני האווירה השלווה והפסטורלית בו מאוד מיוחדת. לאחר כמה סיבובים בכפר מצאנו את המלון שהוא בעצם כמה בקתות ליד המזח בצמוד למסעדת דגים בשם Bryggjen I Bud (יש בכפר גם אתר קמפינג שנראה נחמד).
הבקתה הייתה גדולה ומאובזרת: שני חדרי שינה, אחד מהם עם מיטת קומותיים, סלון, מטבחון והכי חשוב מרפסת על המזח. שילמנו 1200NOK בלי א. בוקר. הבעלים מאוד נחמד וכשאכלנו במסעדה זכינו לסיפורים על לוויתנים וחיות ימיות אחרות אותם ראה/דג בכפר. המסעדה מקושטת במיני אביזרים הקשורים לדייג שיוצרים אווירה מתאימה לבירה קרה וארוחת דגים טובה (שאכן הייתה כזו, מרק הדגים מומלץ).
בגבעה הירוקה שמאחורי המסעדה תמצאו עשרות שחפים, וגם מוזיאון קטן(פתוח עד 18:00) וכמה תעלות (ממש גבעת התחמושת) הקשורים להיסטוריה של המקום בזמן מלחע"ה ה-2. הנוף הנשקף מהמרפסת כשישבנו בה בלילה- שמיים נקיים מעננים "שהתחברו" עם מי האוקיינוס בגוון כחול עמוק ואחיד יצרו את אחד המראות המיוחדים והיפים בטיול. מקסים!

יום 5: הדרך האטלנית,דרך הטרולים

בבוקר יצאנו אל אזור הדרך האטלנטית- קטע כביש לאורך האוקיינוס ובו נק' תצפית וגשרים מרשימים המחברים בין האיים הקטנים. האזור מציע המון פעיליות- מסלולי הליכה, קיאקים, ספארי לוויתנים ועוד. אנחנו פשוט הסתובבנו בכבישים הצדדים המגיעים לכפרים הקטנים והיפים באזור. זכינו לבוקר שמשי שהפך את מראות היום ללא ספק למרשימים עוד יותר- הכפרים הציורים, הירוק האינסופי, ההשתקפויות במים הצלולים- פשוט יפייפה. בצהרים הגענו לעיר Kristiansund. היום היפה הוציא את הנורווגים מבתיהם והרחוב בו מצאנו קפה טוב ונוף לים היה אפילו שוקק בתיירים וזקנים שנהנו משמש ואוכמניות בישיבה על אחד הספסלים הפזורים לאורך הטיילת. מכאן המשכנו בכביש 70 , דרך מנהרה ארוכה (בתשלום) העוברת מתחת לאוקיינוס. במקום להמשיך דרך E39 ומעבורת נוספת לעיירה Andalsnes , עשינו עיקוף דרך כביש 62 ו-660 הנוסע לאורך הפיורד. הדרך הייתה מאוד יפה, עצרנו לארוחת צהריים (מהסופר) באחת מנק' התצפית היפות באזור והגענו לעיירה בסביבות 16:00. משם המשכנו ל"דרך הטרולים" (Trollstigen). שמחנו לגלות כי לא בכדי זהו אחד מהאתרים המפורסמים בנורווגיה. הדרך התלולה והמפותלת והמפלים השוצפים מצדדיה מהממים ביופיים! את היום היפה סיימנו ב-Valldal הנמצאת על גדות הפיורד Storfjorden. ישנו בFjellro Turisthotel-l, מלון טוב אך יחסית יקר 1300 NOK, כולל א.בוקר. זכינו לערב שמשי וטיילנו באזור העיירה הקטנה, ממשיכים להתפעל מהפיורד והיופי שסובב אותנו. אכלנו ערב במסעדת המלון (טובה אך יקרה), שחוץ ממנה ועוד מסעדת ג'אנק פוד אחת לא מצאנו עוד אופציות.

יום 6: גרנייר, שמורת יוטנהיימן

בבוקר יצאנו במעבורת מ-Linge ונסעו בכביש לכפר המאוד תיירותי Geiranger. נהנו מתצפית ויפה על הפיורד המפורסם והתחלנו לעלות בכביש 15 לעבר שמורת jotunheimen. כ-20 דקות נסיעה אחרי הכפר עלינו לתצפית Dalsnibba. העלייה לתצפית כרוכה בתשלום של 100 NOK, וללא ספק שווה את הנוף היפה הנפרש פתאום מכל הכיוונים. משם המשכנו עד ל-Lom, שם פנינו לכביש 55 החוצה את השמורה. אני כבר הייתי בשלב שבו חשבתי "כמה יפה זה כבר עוד יכול להיות?", ונורווגיה המשיכה להפתיע- הנסיעה בכביש 55 היתה אחת הנסיעות היפות בטיול! מכביש 55 ירדנו לכביש משני, צר ומפותל עד לעיירה Ovre Ardal. משם נסענו בכביש 53 עד לעיירה fagernes, בה כמה מלונות ומסעדות. כעשרים דקות לפני העיירה ישנו שילוט ל-Furulund Pensjonat שמציע חדרים פרטיים/ דורמס במחירים סבירים מאוד (700 NOK לשני אנשים כולל א. בוקר), והבעלים מאוד נחמדים.

יום 7: אוסלו

מ- fagernes נסענו כארבע שעות והגענו בסביבות הצהריים לאוסלו.
אוסלו הפתיעה אותנו לטובה- מצאנו עיר יפה ופעילה, כנראה שהרושם הטוב נוצר תודות ליום השמשי והחם שהיה. מה שגרם גם למראה הקצת מוזר של עשרות אנשים משתזפים בבגדי ים באמצע היום בפארקים במרכז העיר. ביקרנו במקומות הבאים:
מוזיאון מקפצת הסקי- את המקפצה הנמצאת על גבעה בתוך העיר רואים כבר מרחוק. זוהי מקפצת סקי שנבנה לרגל אולימפיאדת החורף שהתקיימה כאן. כיום אפשר לעלות עם מעלית לראש המקפצה, להנות מתצפית יפה על העיר ולדמיין את עצמך קופץ לקול תשואות או אפילו לעשות אומגה המדמה את הקפיצה (תמורת כ-100 דולר...) בתחתית יש מוזיאון קטן וחמוד המוקדש להיסטוריית הסקי באזור.
מוזיאון מונק- מוזיאון לא גדול המוקדש לצייר הנורווגי הכי מפורסם.
מרכז פרס נובל לשלום- ממש במרכז העיר, בצמוד למזח, נמצא המבנה בו מוענק הפרס ובו תערוכה אודותיו. המרכז נסגר ב-18:00, אנחנו הגענו דקות לפני הסגירה, והצטערנו שלא הגענו קודם.
המשכנו בטיול בשדרת קארל יוהנס גאטה היפה וסיימנו בארוחת ערב חגיגית במסעדה המקסימה והמומלצת kafe Celsius שנמצאת בבניין מהמאה ה-15 הצמוד לכיכר כריסטיאנה טורב.
ישנו במלון Scandic Kna הנמצא במיקום מעולה במרכז העיר, ולפנות בוקר, אחרי שהצטיידנו בסלמון לארץ, כבר יצאנו לשדה (נסיעה של כ-45 דקות בשעות אלו), שם גם החזרנו את הרכב.

• שקע חשמל- כמו בארץ
  • אז לפי הלונלי פלנט הנורווגים הם האומה עם צריכת הקפה לנפש הגבוהה בעולם, בכל מקרה קפה טוב לא מצאנו בהרבה מקומות, אך קפה פילטר מקנקנים יש פה בשפע-אני עליתי רק בסוף הטיול על האפשרות לעשות refill כשמזמינים קפה כזה
  • מפה- אנחנו השתמשנו במפה שקנינו בארץ של freytag&berndt, קנה מידה 1:250,000, "Norvegia Centrale" שהייתה מצויינת וכיסתה כמעט את כל הכבישים בהם נסענו