חודש במונגוליה עם ואן

סיפור דרך מפורט של טיול 25 יום בואן בכל רחבי המדינה.

תאריך הטיולJune 2019
עונה מומלצתיוני-אוגוסט

הכנות-ויזה, טיסות, הכנות, עלויות

ויזה:
מקבלים אוטומטית ויזה ל30 יום. בעבר היה ניתן להאריך מה שהיום הפך למסובך. הדרך היחידה היא לצאת מגבולות המדינה קרקעית ולהיכנס שוב וכך לקבל 30 יום נוספים. ניתן לעשות זאת דרך אולגי או אולן באטר.
לעיתים מתבקשים להציג כרטיס יציאה מהמדינה ולכן כדי שיהיה אחד פיקטיבי למקרה חירום.

הכנות לטיול:
מפות:
המפות במונגוליה לא מאוד 'עשירות' אבל עדיין כדאי שיהיה.
להוריד מפה של מונגוליה בmaps me. ומפות לא מקוונות בgoogle maps.
אפליקציה נוספת שמאוד מועילה בעיקר לניווט בטרקים היא mapy.cz. מפות טופוגרפיות.
במונגוליה ניתן לקנות בחנויות טיולים מפות כבישים ומפות של שמורות טבע. (בחנות Seven summit)

ציוד חם:
הטמפ בלילה יורדות מה0° ויש רוחות חזקות ולפעמים לא מעט גשם.
מומלץ מאוד אוהל רציני ולא להתקמצן על משהו זול. אני קניתי בdecathlon אוהל פצצה ב500₪.
במונגוליה האוהלים הטובים לא זולים ועדיף להביא מלפני. חשוב לשים לב שהוא עמיד ברוח חזקה (50-70 קמש) וwater proof
אותו דבר לגבי שקש, שיהיה איפשהו בין -5 ל0.
להביא גטקס טרמי, מיקרו פליזים, סופטשל טוב, כובע חם, כפפות טובות, בקבוק חם, גרביים עבות.

דרכי הגעה:
רכבת ואטובוסים מסין:
יש פוסט נעוץ ארוך בקבוצת פייסבוק שמתאר לפרטים. בגדול 30 שעות של אוטובוסים ורכבת מבייגין. חשוב לשים לב שחובה ויזה לסין כדי להגיע בדרך זו, כיוון ששוהים למעלה מ24 שעות בסין. זו דרך ארוכה ומייגעת, והמחיר הוא בערך 200$ לכל המסע הזה.

טיסות:
הזולות ביותר הם דרך הונג קונג, בנגקוק, סיאול.
ממליץ לחפש באתר החברה של miat חברה מונגולית, כיוון שזה לא תמיד יופיע באתרים המוכרים ויש להם לעיתים טיסות זולות.
חשוב לציין שהטיסות למונגוליה לא זולות.

*אופציה נוספת היא הרכבת הטרנס סיבירית מבייגין/מוסקווה. לא מכיר פרטים, ניתן למצוא באינטרנט. היא עולה בערך כמו הטיסה.

עלויות:
הטיול עלה לי ל25 יום 900$ לא כולל טיסות.
כאשר הואן ליום עולה 90$ והוא כולל דלק, ציוד בסיסי לשטח, ואת עלויות הנהג.
מעבר לזה הוצאות של אוכל, אישורי כניסה לשמורות טבע, ולינה בger בחלק מהלילות.

סיפור דרך

התארגנות באולן באטר:
אנחנו סגרנו מראש עם הסוכנות golden gobi ועשינו בוקינג אצלם ליומיים.
הם מציעים לאסוף בואן מהשדה בחינם אם אתם 6 אנשים. אם לא, ניתן לקחת מונית ב20,000 טוגריק.
בהוסטל ישנה סוכנות טיולים מאוד טובה בניהולה של ogi.
ממליץ לדבר איתה שבוע מראש ולשריין ואן ונהג כדי לא להגיע וסתם לחכות לנהג פנוי.
ישבנו איתה בערב הראשון על מסלול הטיול כמעט 3 שעות.
חשוב לרדת לפרטים ולרשום מה עושים כל יום ואיפה ישנים ולא ללכת עיוורים אחרי הנהג, אנחנו גם סימנו הכל במפות. היא יודעת הכול ותמליץ לכם מסלול לפי כמות הזמן שיש לכם ולפי מה שמעניין אתכם לעשות.
המסלול המתוכנן בגדול היה:
מדבר גובי-5 ימים
מרכז - טרק 8 האגמים -3 ימים
צפון מונגוליה (חובסגול וטרק סוסים לשבט האיילים)-6 ימים
נסיעה מערבה-יומיים
מערב מונגוליה (טרק tavan bogd, ציידי העיטיים)-8 ימים
סיום באולגי וטיסה לאולן באטר
סהכ 25 ימי נטו לטיול!
בבוקר פגשנו את הנהג bagi. לא יודע אנגלית ככ טוב וזה הקשה עלינו. אבל היה סופר נחמד ומקצועי. עדיף להתעקש על נהג דובר אנגלית. אבל חוץ מזה הוא היה על הכיפאק לגמרי.
בכל מקרה תלמדו כמה מילים בסיסיות במונגולית ותלמדו אותו מילים באנגלית כדי שתוכלו לתקשר.

משם יצאנו לסבב קניות. כדאי לקנות כמה שיותר באולן בטאר כי זה זול ויש מבחר. להתארגן על ציוד כמו שצריך ולא לחסוך בזה-שמיכות חמות, מזרוני שטח/מתנפחים, גרזן וכו'
יש שוק שחור מעולה עם מבחר של דברים ממליץ לעבור שם.
ממליץ לקנות בכמויות גדולות (לדוגמא 10 קילו אורז וכו' כי זה מוזיל עלויות וחוסך עשרות קניות מיותרות בכפרים בדרך)

מדבר גובי:
ביום הראשון לטיול יצאנו רק בשעה 18:00 אחרי יום ארוך של קניות והכנות ולכן לא התקדמנו הרבה עד החושך בדרך לmandalgovi, וביום השני עשינו נסיעה ארוכה ליעד הראשון - yoliin am. קניון במדבר עם קרחונים. שם עשינו את הלילה.
בבוקר טיול בקניון. מקום מדהים, קרחון ענק בתוך מדבר. בערך שעה לכל כיוון, הלוך חזור.
באותו היום יצאנו בצהריים בנסיעה ארוכה לכיוון הkhorong els. דיונות חול ענקיות.
בדרך עצירה בred cliff. מצוקים בצבע אדום חזק באמצע מרחב עצום ומישורי, ממש מרשים אפשר לטייל שם שעה-שעתיים גג.
לקראת ערב הגעה לדיונות.
בבוקר למחרת טיול בדיונות של שעתיים ומשם נסיעה צפונה לשבת באזור העיירה guchin us שם עשינו עוד קניות פעם ראשונה מאולן באטר.
ביום ראשון יצאנו בנסיעה לכיוון טרק הnaiman nur.

טרק 8 האגמים (naiman nuur) והמרכז:
תחילת הטרק אצל משפחה כ12 קמ מהאגם הראשון והגדול ביותר.
במיקום הזה: 46°27'21.2"N 101°54'24.0"E
Uyanga, מונגוליה

שינה אצל המשפחה ולמחרת יציאה ב12:00 כאשר יש לנו סוס אחד שסוחב ציוד ומדריך אחד. בעלות של 40,000 לשניהם יחד ליום.
היום הראשון מסתיים באגם shireet. יש שם גר נטוש שישנו בו בחינם.
יום למחרת הליכה לאורך האגמים עד הbureg camp. שינה בגר בעלות של 15,000 לאדם, ומשם סיימנו והנהג בר לאסוף אותנו.
נסיעה ארוכה צפונה לכיוון hovsgol. בדרך עצרנו במעיינות החמים (tsenkehriin) מקום נחמד לא יותר מזה.
סוף היום בעיר tsetserleg לקניות ומקלחת.
יום למחרת נסיעה לטיול יום בkhorgo uul volcano הר געש יפה מול אגם, ולאחר מכן נסיעה לאגם terkhiin tsagan.

אגם חובסגול (khovsgol):
המשך נסיעה ארוכה צפונה, עצירה בmoron לקניות והגעה לחופסגול. אגם ענק, כולו היה קפוא, ממש מיוחד.
עשינו שבת בגר קמפ על האגם, ממליץ לא לעצור בעיר hatgal. אלא להמשיך עוד עשרים דקות לחלק יותר יפה של האגם צפונה.
אפשר לצאת לטיולים יום מסביב לאגם, אנחנו פשוט נחנו שם.

טרק סוסים לשבט איילי הצפון (tsatan):
אחרי hovsgol נסענו נסיעה ארוכה צפונה לכיוון שבט הtsatan.
טרק סוסים של יומיים הלוך חזור.
הטרק התחיל אצל משפחה במיקום הזה:
51°06'58.5"N 99°17'20.8"E
Renchinlkhumbe, מונגוליה

משם יצאנו לרכיבה של 16 קמ עד השבט, אנשים מאוד נחמדים, רועים באיילי צפון, מאוד מכניסי אורחים. אפשר לישון גם באוהל וגם באוהל מסורתי שלהם, בעיני חוויה נחמדה. יום למחרת חזרה לרכב באותה הדרך.
הרכיבה על סוסים היא לא אירוע פשוט.
לנו היו קצת תקלות בתחילת הטרק עם חבר שנפל מהסוס ולכן ממליץ לוודא שהאוכף קשור טוב, להכריח אותם להסביר היטב איך שולטים בסוס, שיחזיקו את הסוס בחבל שאתם עולים ומתרגלים ובקיצור לא להיות שאננים כי מי שרוכב פעם ראשונה זה לא כזה פשוט כמו שזה נשמע.
חוץ מזה חוויה מדהימה ובעיני תחנת חובה בטיול במונגוליה.
המחיר היה 20,000 לסוס ליום ועוד 10,000 למדריך ליום. יש יחס של מדריך על כל ארבעה/חמישה וטוב שכך כי הסוסים לא תמיד ממושמעים, ויש סוס עם ציוד כי אי אפשר לרכב עם תיק על הגב, גם הוא 20,000 ליום.

נסיעה מערבה:
אחרי הטרק סוסים נסיעה ארוכה מאוד מערבה של יומיים שלמים.
תחנה ראשונה הייתה turgen uul. הר גדול שאפשר לעשות שם טיולי יום, אנחנו עשינו שם שבת בOT ger camp. מקום ממש יפה עם אנשים סופר נחמדים.

משפחה קזחית golden eagle:
אחרי שבת יצאנו בנסיעה לכיוון שמורת הtavan bogd.
בדרך עצרנו אצל משפחה קזחית מאוד אותנטית במיקום הזה:
49.1169891, 89.4095375

המשפחה מגדלת את הgolden eagle. עיט זהוב מבוית שאיתו הם צדים שועלים, מסורת עתיקה של הקזחים.
יצאנו איתם לטייל בסוסים, לראות את העיטיים, את הקנים שלהם הייתה חוויה מאוד מיוחד ממליץ מאוד לא לפספס.
אפשר גם לישון שם אנחנו וויתרנו כי היה קצת מגעיל.
האזור של המשפחות האלו נמצא שעה מהעיר olgii לכיוון מערב.

טרק הtavan bogd:
אחרי המשפחה הקזחית נסענו מערבה עד לranger house הצפוני בכניסה לשמורה.
עשינו שם את הלילה ואת ההכנות לטרק ובבוקר למחרת יצאנו.
יצאנו עם גמל לסחיבת הציוד בעיקר כי רצינו המון ציוד חם כמו שמיכות צמר ומזרונים והרבה אוכל. עם הגמל בא מדריך שניהם בעלות של 55,000 ליום.
את הטרק עשינו ביומיים.
יום ראשון עד הbase camp כ 15 קמ.
יום שני משאירים את הציוד הכבד בbase camp עם המדריך ומטפסים לmalchen peak. טיפוס קשוח לגובה 4050 מטר. אין צורך ביותר מתיק קטן עם מים ומקלות הליכה. אין בעיה של מחלת גובה או קושי בנשימה יותר מידי. באותו היום גם ירדנו חזרה וחזרנו עד לרכב בranger house. סהכ 27 קמ. ניתן לחלק לשלושה ימים ולעשות עוד לילה בbase camp.
קר מאוד שם בלילה וממליץ לא להיות גיבורים וכן לקחת גמל ולשים עליו שמיכות, מזרונים, הרבה אוכל להתחמם, שלא יחסר לכם כלום.
אחרי הטרק אפשר לנסוע לעוד יום בkhoton nuur אגם מהיפים במונגוליה, אנחנו וויתרנו מקוצר בזמן.
משם חזרה לאולגי, שחרור של הנהג וטיסה לאולן בטאר.

המלצות

-מגבות לייבוש כלים
-חבילת טישו גדולה

סים:
יש 3 חברות מרכזיות במונגוליה שהם: unitel, mobicom, gmobile.
ניסינו את כולם ויוניטל הייתה הטובה ביותר למעט במערב ששם הקליטה של mobicom עדיפה.
יש כל מיני מקומות מפוקפקים שמציעים סים בחינם או במחיר בדיחה של 1000 טוגריק, נשמע סקסי אבל זה עובד חרא.
אני ממליץ ללכת לחנות רשמית של יוניטל ולקנות סים של 25G ב40,000.

קניות:
יש איזה שמועה שאין כמעט מקומות לקנות אוכל אז זה ממש לא נכון.
בכל כפר יש סופר קטן עם מוצרים בסיסיים כמו ירקות, לחם, חלב, צוקולוקים, מוצרי הגיינה ועוד.
עדיף לקנות באולן באטר כמה שיותר אבל לא לדאוג כי יש הכל בדרך, בערך כל שעה וחצי נסיעה יש כפר.
כנל לגבי מים, אפשר להביא טבליות טיהור או life strew אבל לנו לא היה והסתדרנו פיקס. יש water house בכל כפר ואפשר למלא מים, וגם במרבית הנחלים המים טובים לשתיה, תשאלו את המקומיים.