לאוס בשבועיים וחצי

מסכמת את הטיול המדהים שלנו בלאוס האותנטית שלקח שבועיים וחצי שבהם חצינו את לאוס מצפון לדרום. קצת עלינו, שני תרמילאים בני 24, משתדלים לאכול מקומי, ישנים בחדרים פרטיים זולים, ומתניידים קרקעית כמה שאפשר.

תאריך הטיולMarch 2024
עונה מומלצתהעונה המומלצת היא אוקטובר- פברואר. אנחנו היינו במרץ והיה חם ויבש.

ויזה- עשינו ויזה במקום במעבר גבול קרקעי בין תאילנד ללאוס, היה דיי פשוט בלי ניסיונות עוקץ מיותרים חוץ מכמה שקלים שלקחו שלא היה לצורך. עדיף שתשתלמו בדולר ולא בבאט שלא יקחו ממכם סכומים מיותרים.
מעבר קרקרעי בין מדינות- אפרט על המעבר שאנחנו עשינו מצפון תאילנד שהוא פחות מוכר אך לאט לאט תופס תאוצה בגלל היעילות שלו. סגרנו מעבר של יום אחד מהבוקר עד הערב דרך חברת נסיעות, המעבר כולל וואן מצאנג ראי מהמלון שלוקח לגבול, מעבר גבול שבזכות הסוכנות שסגרנו דרכה העבירו אותנו לפני כל התור כדי שנספיק לואן השני, הואן השני יצא מהמעבר גבול לעיירת גבול שם קיבלנו כריך , מים, ואופציה להמיר קצת כסף ולעשות סים. הסים יקר אם לא לחוץ לכם אפשר לעשות בהמשך והעמלת המרה גם כן אפשר למצוא בנמוך יותר אבל אפשר להמיר קצת למקרה שתצטרכו בהמשך היום. משם לקחנו ואן מהעיירת גבול לעיר הכי קרובה שיש בה תחנת רכבת, משם לקחנו רכבת ללואנג ומלואנג לקחנו מונית למלון שעליה כבר שילמנו בנפרד. הם מקבלים גם באט וגם דולר. סהכ הכל יצאנו לפנות בוקר ועד הערב כבר היינו במלון בלאוס, בלי לינה מיותרת באמצע, מהיר זריז, הנסיעות קצת קשות כי הואן קטן צפוץ בלי מזגן והכבישים שבורים, אבל זה כבר אופייני לכל לאוס, מעבר מאוד מומלץ וזריז יחסית.
כסף- עדיף להמיר לקיפ ולא להשתמש במטבעות אחרים. יותר פשוט, והכספומטים של bcel עם עמלה יחסית נמוכה (3 שקלים) אז אפשר בכייף להתנהל ככה אם אתם לא רוצים להסתובב עם הרבה דולרים עליכם.
מעברים בתוך לאוס- כדאי להתכונן, המעברים בלאוס לא פשוטים,הוואנים והאוטובוסים בדרך כלל במצב לא טוב, או שאין מזגן או שדוחפים יותר אנשים ממה שאמור, אין אופציות יותר טובות מזה ואם אתם לא רוצים לטוס זה לגמרי חלק מהעניין, אבל זה לגמריי חלק מהחוויה וחלק מהקסם של לאוס, מה שכן מה שאתם יכולים לעשות ברכבת תעשו, הרכבת היא רכבת שסין בנו ללאוס והיא מפותחת יותר והרכבת ממוזגת ויש לך מושב קבוע.

לואנג פרבנג

הגענו ללואנג פרבנג בלילה, לואנג פרבנג היא לשעבר בירת לאוס, היום היא העיר המרכזית לתיירות ומשם יוצאים טיולים ונסיעות לצפון ולדרום, גם בה יש מה לעשות ומה לראות וגם בסביבתה.
מה לעשות:
מפלי kuang si- מפל מהיפים שראיתי בכל הטיול, מים תכלת צלולים והרבה בריכות שחייה,יש גם הר שאפשר לטפס ולמעלה יש עוד בריכות, המפל בערך 40 דקות נסיעה מהעיר, תתאמו עם טוקטוק שייקח אתכם, ככל שתלכו בקבוצה גדולה יותר ככה כנראה זה יעלה פחות, המקום עצמו עולה כניסה.
הר פו סי- תצפית שנמצאת במעלה ההר עם מקדש למעלה, מומלץ ללכת בשקיעה או בזריחה גם כדי לצפות בנוף וגם כי פחות חם, תצפית מהממת על העיר והנהר שעובר בה, ממש רואים את השילוב של הטבע עם העיר.
* אני אישית לא עשיתי אבל שמעתי שיש המון סדנאות של מלאכת יד לאוהבים.
* יש מול הכניסה להר פו סי מוזיאון שרצינו ללכת אך היה סגור כשהגענו וזה משתנה כל הזמן אז מומלץ לבדוק לפני שמגיעים.
אוכל וקניות:
שוק הלילה: שוק לילה ענק שכולל גם חלק גדול של מזכרות וגם חלק גדול של אוכל, אפשר ממש לרדת ישירות אליו מהר פו סי אחרי שבאים לראות שם את השקיעה.
two little birds- בית קפה מערבי נחמד בריא וזול.
la salipa italian&lao kitchen- מקום איטלקי נחמד.
redbul sport bar: מקום נחמד לשתות בירה בערב.
חיי לילה:
luang prabang bowling alley: בלואנג פרבנג אין באמת חיי לילה שנמשכים עד השעות הקטנות מיכיוון שיש עוצר על העסקים מחצות, לכן נפתחה סצנה נחמדה של אולמות באולינג במרחק כמה דקות נסיעה מחוץ לעיר, יש שם אלכוהול מוזיקה ובאולינג דיי שבור אבל החוויה ממש נחמדה.
לינה: chitlada central bila house- המיקום מצויין, יש לו את כל השירותים הנחוצים כמו סים במחיר טוב , כביסה, ארוחת בוקר וכו, החדרים דיי בסיסיים אך נוחים. המחיר יצא לנו קצת מעל התקציב שלנו אך שווה לנסות לסגור במקום.
*מציינת לטובה את בית חב"ד בלואנג. באנו לעשות שם ארוחת שישי אחרי הרבה זמן שלא היינו, היה אינטימי ממש עם אוכל מעולה והרב ומשפחתו היו מקסימים.

נונג קיאו

על נונג קיאו שמענו במקרה בלואנג פרבנג והחלטנו לנסוע לבדוק את המקום אפילו שזה לא בכיוון ותכננו לרדת דרומה. נונג קיאו נמצאת שלוש שעות צפונה מלואנג פרבנג, עיירה יפייפיה על הנהר. יוצאים ממנה מגוון טרקים מיוחדים וכל מה שנותר זה לבחור ולצאת לחקור את הכפרים ואת החיים האותנטיים של לאוס. ראינו כפרים שנראה שהם נמצאים בעידן אחר, חיות בכל מקום, טבע מדהים והכי חשוב הרגשנו שהמקומיים במינון המושלם בין נחמדים לבין זה שהם חיים את החיים שלהם ולא בדיוק אכפת להם מאיתנו ולא מנסים "לעקוץ אותנו", אותנטי ונעים.
מה לעשות: אז כמו שאמרתי טיולים. יש של יום , יומיים ושלושה, יש טיולי זריחה ושייט ועוד המון סוגים. יש המון סוכנויות שדיי מתואמות במחיר ככה שאין יותר מידי מה להשוות מחירים, רק לבחור מה מתאים לכם ומה מעניין אותכם.
אנחנו עשינו טיול של יומיים דרך הסוכנות evergreen שיש לה שני סניפים בעיירה, היה מדהים ולגמריי חווית פיק שלנו בכל הטיול.
מה עוד לעשות: הרבה אנשים באים לנונג קיאו גם סתם בשביל להרגע, להתבודד, לשחות בנהר ולשבת במרפסת של ההוסטלים המקסימים ולצפות בנוף.
יש גם תצפית מגניבה שאפשר לעלות אליה בשקיעה או בזריחה.
יש בנוסף עוד כפר קטן אף יותר שעה שיט מנונג קיאו שנקרא מונג נוי, שגם שם אנשים באים לנוח, ככה שאפשר לחלק את הימים בניהם.
אוכל:
באופן מפתיע יש מגוון אוכל טעים בנונג קיאו.
אציין לטובה את:
deen indian food- מסעדה הודית ממש מוצלחת שאכלנו בה כמה פעמים, המנגו לאסי הכי טעים ששתיתי.
couleur cafe resturant- בית קפה שיש דיי הכל, אפילו שקשוקה.
לינה: phoulisack geust house- באנו להוסטל וסגרנו לילה במקום, היה חדר בסיסי במצב ממש טוב עם נוף מדהים מבחוץ, יש עוד מלא זולים וטובים חלקם גם ממש על הנהר ורק צריך לבחור.

ואנג ויאנג

ואנג ויאנג היא עיירה במרכז לאוס, העיירה עצמה לא מאוד מעניינת חוץ מהמסעדות שיש בה והמלונות, אך משם יוצאים לכל האטרקציות מסביב. לגונות, תצפיות וכו.
מה עושים:
אנחנו הלכנו כל יום ללגונה אחרת והיה שם דיי רגוע בשבילנו. יש שם גם כדור פורח ועוד כל מיני אטרקציות שלא עשינו.
לגונות: לזכרוני יש שש, אנחנו היינו בלגונה 1, 3,4. כש4 הייתה הלגונה שהכי אהבנו, שקטה ויפה.
אם אתם לא אוהבים מאוד מתויר, הימנעו מ1.
אוכל:
בואנג ויאנג מגוון מסעדות טובות.
mama's sandwich- יש באחד הרחובות המרכזיים שורה של מאמות שמכינות כריכים שווים, מזכירים קצת את הבאן מי הויאטנמי, זול וטעים.
pizza luka- מסעדה איטלקית שמנוהלת על ידי בחור צרפתי, המחירים בהתאם כי זאת מסעדה מערבית ברמה יחסית גבוהה, האוכל דיי טעים ומומלץ לבוא כשרוצים להתפנק.
naked espresso- מקום טוב לקפה של הבוקר, יש שם גם ארוחות בוקר אבל דיי יקרות.
bamboo bistro garden- מסעדה שיש בה הכל מהכל, מחירים יחסית גבוהים אבל דיי נוחים.
veggies- מקומית צמחונית.
victor place- ה"ישראלי התורן" ויקטור הוא לא ישראלי אבל אהוב על הישראלים במיוחד ושם בדרך כלל כולם נפגשים כדי לאכול ארוחת שישי שבה ויקטור גם מפנק באלכוהול. יש לו אוכל ביתי ישראלי שיכול ממש לנחם אנשים שמזמן לא אכלו אוכל של בית.
full moon- בר נחמד שטוב לשבת להכיר בו אנשים.
לינה: malany villa- חדרים גדולים אנחנו קיבלנו גם חלון גדול, מחיר סופר נוח ומיקום מעולה, סגרנו דרכם גם סליפר ליעד הבא.

הלופ של פקסה

אתחיל ואגיד שבלאוס יש שני מסלולי לופ.
יש את הלופ של טה קק ואת הלופ של פקסה, פקסה הסתדר לנו יותר אך אין לופ טוב יותר או פחות זו בעיקר החוויה.
את שניהם אפשר לעשות או ברכב או באופנוע ששוכרים, לכל אופציה חסרונות ויתרונות.
הלופ מאוד עצמאי, אתה שוכר רכב, לוקח מפה ויוצא לדרך.
הלופ של פקסה לקח לנו שני לילות ושלושה ימים, בהם עברנו במגוון מפלים וכפרים.
אציין כאן המלצות אוכל ומקומות לינה מהלופ וגם את המפלים שהיינו בהם.
נקודות עניין בלופ
(לא לפי הסדר)
tad fane waterfall: מפלים ענקיים,יפים ביותר אך לצפייה בלבד, יש שם את הזיפליין הכי גבוהה בלאוס, שעולה יחסית יקר שאותו לא עשינו.
tad champee waterfall- אין מה להוסיף, מהמם ממש.
tad gneuang waterfall- עוד מפל מהמם
shared happy farm- משמש גם כהומסטיי ומסעדה אבל מציינת את זה כאטרקציה, זאת חווה מתוקה שמגדלים בה ירקות עם נוף מהמם, ממש נחמד לבוא לאכול שם צהריים, שמכינים ממה שמגדלים.
tad hang waterfall
tad lo water fall
captain hook- כפר מקומי שבתוכו אפשר לעשות עצירה לשתות משהו, יש שם לעתים תרמילאים שמתנדבים עובדים בפונדק שם ומלמדים את הילדים של הכפר אנגלית.
mr vieng coffe homestay- חוות קפה שמעבירה סיורים ואפשר לשתות שם מהקפה שלהם, עצירה ממש נחמדה.
המלצת לינה: בלילה הראשון ישנו אצל mama pap הומסטיי בצורת רחבה משותפת עם מיטות כילות ומאווררים, שירותים מקלחת משותפים כשבקומה למטה גרה המאמא, יש תפריט ארוחות אוכל ושתייה והמקום משמש גם כמסעדה משפחתית , בערב כל האנשים שישנים בהומסטיי עוזרים למאמא להכין ארוחת ערב גדולה לכולם ( ארוחה מגוונת ומאוד טעימה) שעלייה כל אחד משלם גם כן. אווירה סופר ייחודית ומגניבה , מאמא פאפ מהממת ודואגת להכל.
המלצת אוכל:
bolaven bistro- מסעדה שמנוהלת על ידי בחור גרמני בחצר הבית שלו, בחור סופר נחמד שמכין אוכל ממש טעים, מומלץ ללכת להפיג את שגרת האוכל המקומי.

דון דט

דון דט היא עיירה ממש בגבול הדרומי של לאוס עם קמבודיה.
יש בה נהר והמון איים קטנים שנוצרו לכן נקראית דון דט -ארבעת אלפים האיים.
לי המקום קצת הזכיר את סיני, רוב ההוסטלים הם בונגלואים בלי מזגן ובסיסיים ביותר.
מקום מעולה להרגע ולהיות בו בחברה טובה.
אנחנו לא תכננו להגיע לשם ושמחנו שהגענו, חשוב לציין שהיינו באמצע מרץ וכבר היה מאוד מאוד חם, הייתי ממליצה לבוא קצת מוקדם יותר.
מה עושים:
שוכרים אופניים במחיר מצחיק ליום ומסתובבים באי, רואים את החיים של המקומיים בכפר ונהנים מהנוף של הנהר.
li phi somphamit waterfalls- מפל נחמד.
אוכל: יש מגוון יחסית לא קטן של אוכל בדון דט.
datta bananaleaf resturant- מסעדה הודית במחירים נוחים.
mojo- מסעדה איטלקית ברחוב נסתר באווירה לגמריי אחרת, רמה גבוהה מאוד ואוכל טעים, מחירים לא מאוד זולים, מומלץ לשבור שם שגרת אוכל מקומי.
keas backpackers paradise- בר שהוא גם מסעדה שיש בה דיי הכל, יש שם גם שולחן סנוקר ומוזיקה טובה.
wrap and roll/ mango bar- מסעדה על הנהר עם פינות ישיבה, ממש כמו החוף של מוש באילת מבחינת צורת ישיבה.
משם עברנו במעבר קרקעי לקמבודיה.

• -להצטייד בספריי יתושים חזק.