שביל הרי אילת ב5 ימי הליכה

״שביל הרי אילת״ הוא כינוי ל85 ק״מ האחרונים של שביל ישראל- אנחנו עשינו את המקטע משחרות עד אילת ב 5 ימי הליכה + יום הלוך.

תאריך הטיולFebruary 2022
עונה מומלצתפבואר- אפריל

את הרעיון לטיול קיבלנו מהפוסט של עידן ארד באותו נושא גם כן באתר.
יצאנו לשביל ביום שישי (כשלא הלכנו בכלל בשישי - רק משחרות עד לחניון הלילה) וסיימנו הליכה ביום רביעי בצהריים של שבוע לאחר מכן ( רביעי בלילה כבר היינו בבית במרכז)
את קבצי ה GPX שצירפנו פה הכנתי בדיעבד באתר israel hiking map (לא הצלחתי להעלות אותם על המפה באתר הזה, אפשר להוריד אותם בקבצים המצורפים ולפתוח שם)

ציוד

את השביל עשינו באמצע פברואר 2022, מזג האוויר בלילה היה קריר (רק בחניון הלילה של הר יהורם היה קר בצורה שהצריך מאיתנו לשים את כל השכבות שלנו)
- שנינו היינו עם תיקי 48 ליטר, אוהל ,שקי שינה חורפיים, מקלות הליכה
-מבחינת ביגוד חם, אני הייתי עם חולצה טרמית, פליז ומעיל פוך (בדיעבד הייתי מוותר על הפליז או על החולצה הטרמית)

אוכל

בפארק האגם בתמנע היה מסעדה שהגישה פיצות ובירות ( כל מה שאתם רוצים באמצע יום הליכה חם) אבל זהו בערך
מבחינת סופרים אמיתיים, לאורך השביל יש את המכולת בבאר אורה בסוף היום השני- יש שם כל מה שמטייל צריך+ היא נפתחת ממש מוקדם (אזור 6 בבוקר) ונסגרת מאוחר (אזור 22:00)

מים

בסוף כל יום יש נקודת מילוי מים מברז
ביום של תמנע לקחנו רק חצי מכמות המים ומילאנו בברז המים הקרים במסעדה

תחבורה

לקחנו קו ישיר לאילת עד לצומת לוטן ומשם קו 24 של מועצה אזורית ערבה (צריך להזמין את הקו מראש- אנחנו הזמנו שבוע מראש מקום, לינק בסוף)
בחזור לקחנו אוטובוס עירוני מחוף האלמוגים למרכזית אילת ומשם אוטובוס הביתה

יום 0 (יום תחבורה לשחורת)

יצאנו בבוקר המאוחר ממרכז כי היה יום שישי וחששנו שהאוטובוסים יפסיקו עלינו ונתקע בצומת לוטן
אחרי נסיעה ארוכה באוטובוס צפוף לאילת של שישי הגענו לצומת לוטן, משם עשינו את ההחלפה לקו 24 (זה מיניבוס) שהגיע בזמן
הגענו לשחרות באזור 14:00
יש בישוב מספר שלטים שמבקשים ממטיילים לא להסתובב בישוב יותר מדי כדי לא להפריע לתושבים, אנא כבדו אותם
הלכנו לתצפית של שחרות, שם שתינו קפה וארגנו את הציוד שלנו כל עוד אור בחוץ
משם הלכנו לחניון לילה שחרות ( לא על שביל מסוים, פשוט הלכנו לפי אגני ניקוז)
החניון מאוד נוח, יש שם מקומות רבים לפרוס אוהל, ברז מים, שירותים אקולוגיים ואפילו חנות אמון ( יש שם קפה שחור, עדשים בלוני גז בערך)

יום 1- משחורת עד מרכז מבקרים תמנע (27 ק״מ)

התחלנו ללכת באזור 7:30 שלפנינו היום הכי ארוך לטיול
את השביל הלכנו על התוואי הישן שלו ( על המצוק)- הסימון שם היה קצת בעייתי עד שהתחברנו לתוואי החדש
היה יום ארוך של הרבה עליות, ירידות ועוד קצת עליות כשבסופו ירידה מאוד אינטנסיבית
במקור תכננו לישון בחניון נחל מנגן אבל הגענו אליו עם חצי ליטר מים כל אחד אז החלטנו לעשות את ההליכה הנוספת עד מרכז מבקרים של תמנע ( כ2 ק״מ על שבילי ג'יפים במישור)
החלטה שהסתברה כטובה מאוד, בחניון שביליסטים של מרכז המבקרים של תמנע יש ברז, שירותים ומקום נחמד לעשות מדורה- ממליצים לכוון לשם מראש! לחניון תמנע הגענו בערך ב17:45 (חושך כבר)

יום 2- ממרכז מבקרים תמנע עד באר אורה (16 ק״מ)

יצאנו לדרך בערך ב7:30, לקחנו קצת פחות מ 3 ליטר מים לאחד כי ידענו שבצהריים יהיה לנו נקודת מילוי באגם.
התחלנו בטיפוס לכיפת תמנע, מאתגר אך מתגמל מאוד, אכלנו שם ארוחת בוקר ועשינו תצפית (360 מעלות לכל כיוון, אחת הנקודות הכי יפות בטיול)
משם המשכנו בשביל עשינו עיקוף קטן בשביל ללכת לעמודי שלמה ( מוסיף בערך 800 מ׳ לכל כיוון ושווה את זה ממש, יש שם ציור מצרי עתיק מגניב)
הגענו לאגם המלאכותי בתמנע בערך בשעה 13:30, לפי כל מקום שהצלחנו למצוא היה רשום שהמסעדה שם אמורה להיות סגורה (הגענו ביום ראשון בשבוע) אבל היא בכל זאת הייתה פתוחה, הפתעה נעימה.
היינו שם בערך שעתיים וחצי, בהם נחנו, שתינו בירה, אכלנו פיצה והתקלחנו במקלחות של אתר הקמפינג (הם קצת מוחבאות, צריך לדעת איפה לחפש, אנחנו קיבלנו טיפ ממטייל שפגשנו בחניון)
המשכנו ללכת לבאר אורה, הליכה שהייתה די משעממת ברובה ודי מנהלתית
בצרכניה של באר אורה הצטיידנו להמשך השביל
לצרכניה הגענו באזור 17:00, החניון הוא עוד כרבע שעה הליכה משם.
ישנו בחניון הלילה שצמוד למכינה של באר אורה (נמצא בקצה היישוב) יש שם שוקת עם מים, שירותים ו2 שקעי חשמל.

יום 3- מבאר אורה לחניון שחורת (17 ק״מ)

יצאנו לדרך באזור 7:30, והתחברנו לשביל ישראל חזרה.
היום הזה הוא יום הליכה בנחל רחם, רובו בדרכי ג'יפים בתוך הנחל רחב הידיים. בסיפור הדרך שאנחנו קראנו היום הזה תואר כשמשעמם אבל אנחנו מאוד נהנינו ההליכה בנחל.
לקראת סוף היום עולים את מעלה רחם (יתדות!) שבסופו רואים לראשונה את אילת ואת הים האדום
משם ירידה עד לחניון לילה בשחרות.
הגענו לחניון בערך ב15:30
שימו לב- בעמוד ענן רשום שיש חניון יום וחניון לילה שחורת, נקודה שרשומה בתור חניון היום הוא חניון לילה לשביליסטים, שנו שם! יש שם ברז ושירותים אקולוגיים.
אנחנו לא הבנו את זה ישנו בנקודה שרשומה בתור חניון לילה, דבר שהתגלה כטעות חמורה ביותר בגלל שחנה לידנו טיול שנתי שעשו רעש עד מאוחר מאוד בלילה :(

יום 4- מחניון שחורת לחניון הר יהורם (12 ק״מ)

יום שמתחיל בהליכה קלילה בקניון שחורת וממשיך בעליה לאוכף מתחת להר שחורת, משם יש תצפית מרהיבה ורוחות מטורפות (אחת הנקודות שיותר נהנינו בה בטיול)
משם המשכנו על השביל, עשינו את העיקוף לגיא האבוד ( תוספת של עוד 700 מ׳ לכיוון בערך), נקודה ממש יפה שווה לעשות את הסיבוב בשבילה
משם המשכנו על השביל עד לעין נטפים (שיהיה יבש אך מגניב בכל זאת) והמשכנו בטיפוס לחניון לילה הר יהורם ( סטיה קלה מהשביל על סמש שחור, קשה לפספס)
הגענו לחניון באזור 16:00, היה לנו רעיון לנסות לפנק את עצמנו במשלוח אוכל מאילת אבל לא הצלחנו למצוא מקום שמוכן לשלוח להר יהורם.
בחניון ברז ,שירותים אקולוגיים וספריית שביל.

יום 5- מהר יהורם לאילת (13 ק״מ)

את היום הזה התחלנו קצת יותר מוקדם משאר הימים, התחלנו הליכה באזור 6:30 בבוקר כדי להספיק לחוות קצת את אילת לפני החזרה הביתה
התחלנו בהתחברות לשביל (הליכת כביש של בערך 500 מ׳ די מבאסת, אבל זה מה יש)
את היום המשכנו בנחל גשרון, עצרנו לתצפית בנקודה שבה הנחל הופך לגבול.
משם המשכנו בשביל בעצלתיים, בפסגת הר צפחות, לפני הירידה האחרונה נהנינו מאוד מהנוף על הים האדום מצד אחד ומצד שני על המדבר המרשים.
מבחינת תוואי הליכה, היום הזה היה היום הכי יפה לדעתנו.
הגענו לנקודת הסיום של השביל באזור 14:30.
משם הלכנו לשנרקל, לנוח ולהתקלח בחוף האלמוגים (כניסה+ השכרת שנורקלים+ משקפות עלתה לנו בערך 50 ש״ח לאדם עם הנחת חייל)
לאחר מכן הלכנו לאכול במסעדה במרכז העיר ומשם לקחנו את האוטובוס של השעה 19:00 למרכז

סיכום

מאוד ממליצים על הטיול, אנחנו נהנינו מאוד. ממליצים לעשות עצירות לאורך הדרך להנות מהנוף, יותר ממה שאנחנו עשינו כי להגיע לחניון הלילה כשיש עוד שעתיים אור סתם מרגיש כמו בזבוז זמן ( יצא שישנו בערך 10 שעות כל לילה)
במהלך הטיול פגשנו כל מיני מטיילים אחרים, חלקם מהארץ וחלקם מחו״ל. ממליצים מאוד לדבר איתם ולטייל איתם אם הם הולכים בכיוון שלכם או סתם לעצור לקשקש, בסופו של דבר אחת החוויות הכי זכורות לנו מהטיול היא המפגש עם מטיילים אחרים והשיחות איתם.