שביל המעיינות בירושלים מורחב - סובב אורה עמינדב

מסלול מעגלי פשוט של כ-12 ק"מ העובר בעד 8 מעיינות (תלוי איך סופרים) ומספר נקודות תצפית מרהיבות סביב הישובים אורה ועמינדב. מתאים לכל גיל ולכל עונה!

תאריך הטיולNovember 2020
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתכל עונה, לא בגשם או בחום קיצוני.

על המעיינות הכלולים בטיול זה תוכלו למצוא מידע רב באינטרנט ובאפליקציות השונות.
הם מוכרים וטובים ולרבים מהם ניתן להגיע בהליכה קצרה מהרכב, אני מוסיף את סיפור דרך זה משום שלא מצאתי אותו כשחיפשתי מסלול מעגלי חביב המחבר את מרבית המעיינות באזור זה של הרי ירושלים.

כמו כן, נכון לדצמבר 2020, על האזור מרחפת סכנה בניה מאסיבית שצפויה להחריב את הטבע והמעיינות ולהחליפם בבתי מגורים, לפרטים נוספים על המאבק להצלת הרי ירושלים, תכניות הבניה, החלופות המוצעות והרצון להפוך את האיזור לגן לאומי ניתן לקרוא עוד כאן: http://savejerusalem.mozello.c... או כאן: https://www.facebook.com/savet....
לתמיכה במאבק ניתן להכנס לכאן:

פרטים כלליים

אורך המסלול: כ-12 ק"מ
רמה קושי: קל-בינוני. מרבית הדרך פשוטה להליכה, בשבילים מישוריים ואף בדרכים כבושות, ישנן 2 עליות ו-2 ירידות: לישוב אורה וליד קנדי. הירידות מעט תלולות ועשויות להיות מאתגרות לסובלים מקשיי הליכה (במקרה זה מומלץ להיעזר במקל הליכה).

נקודות התחלה אפשריות (המסלול מעגלי ומשיק לכביש במספר מקומות):
1. אנדרטת יד קנדי - שימו לב, השער לאנדרטה נפתח בשעה 8:00 ונסגר בשעה 16:00 ולא ניתן להוציא את הרכב אם חניתם בפנים, לכן יש לחנות מחוץ לאתר, יש שם מקום ולא תהיו היחידים כנראה.
2. חרבת סעדים.
3. חניון עין שריג בסמוך להדסה עין כרם.
4. צומת אורה או הישוב אורה.
5. עין לבן.
אנחנו חנינו ביד קנדי, יש משם תצפית מרהיבה בבוקר ובשקיעה. זה לא ממש משנה מאיפה מתחילים, ובאיזה כיוון הולכים את המסלול, למגיעים בתחבורה ציבורית מומלץ להתחיל בצומת אורה.

ציוד:
מומלץ להגיע עם נעלים נוחות להליכה, 3 ליטר מים לאדם (בשיא הקיץ יותר), כובע, ונישנושים לדרך. ניתן להצטייד בערכת קפה, אך יש להזהר אם מבעירים אש בשטח, ובחלקו זה אף אסור משום חשש להתלקחות שריפות.

ניווט:
מפת סימון שבילים מספר 9 מכסה את האזור. אני ממליץ על 2 אפליקציות שיחד מאפשרות ניווט פשוט ונוח: israel hiking map לתכנון המסלול ומעקב אחר סימון שבילים, ועמוד ענן למידע על נקודות עניין לאורך הדרך.

מיד קנדי לשביל המעיינות

מחניון יד קנדי ירדנו בירידה תלולה עם הסימון הכחול לחרבת סעדים, ושם סיירנו מעט בין עצי אלון עתיקים ומרשימים ושרידי ישוב מהתקופה הביזנתית. מהחורבה מתחברים לשביל הירוק ("שביל המעיינות") והולכים עמו לכיוון צפון מזרח. לאחר כמה מאות מטרים אנו חולפים על פני "עינות עמינדב" שכנראה ראו ימים יפים יותר, ואולי שווים טבילה בסוף החורף, אבל בנובמבר היו יבשים לגמרי, מה שלא מפריע להתפעל מהנקבה המרשימה המובילה לאחת הבריכות.
לאחר עוד כ-ק"מ הליכה מבריכות אלו מגיעים לעינות עוזי, זוג מעיינות שגם לפני החורף הכילו מים צוננים ונעימים לטבילה. המעיין המזרחי חשוף לשמש ולכן ירקרק וחמים יותר, ואילו המערבי גדול יותר ומכיל מים רעננים יותר בסוף הקיץ.
מעין עוזי ממשיכים עם השביל הירוק עוד כ-300 מטר לעין תמר היפה והיבש גם הוא (השלטים הקוראים לשמור על ניקיון הבריכה מזכירים שרק לפני כמה שנים היה מעיין זה מלא ושופע גם כן), ועוד כק"מ מזרחה ממנו ועד לעין שריג, בריכה לא גדולה, אך נעימה ומוצלת.

מעין שריג לעין לבן

מעין שריג עלינו בדרך ג'יפים שמתחברת לדרך סלולה לעבר מושב אורה. בו צועדים כמה דקות ברחוב הערבה, ממנו לרחוב הדקל ויוצאים מהשער הראשי של המושב. שם פנינו שמאלה לכיוון צומת אורה, חצינו אתהכביש והתחלנו בירידה לכיוון עין לבן.
העליה מתבצעת בשבילים נוחים ולכן אינה קשה במיוחד, בירידה לכיוון עין לבן הקפידו ללכת על הגדה המזרחית של הנחל. אנחנו הלכנו בגדה המערבית והתברברנו טיפה ביער. זה לא מאוד נורא למי שלא איכפת לו לרדת כמה טרסות של אבנים, אבל כדאי לנסות לדבוק בשביל הראשי העובר כאמור בעיקר בגדה המזרחית של ערוץ הנחל.

בסוף הירידה מגיעים למעיין הגדול והמרשים ביותר במסלול - עין לבן. שימו לב שבאזור אז הבערת אש אסורה על מנת למנוע שריפות, ושכנראה לא תהיו שם לבד, בכל זאת פינת חן יוצאת דופן במרחק קצר מהעיר.

מעין לבן דרך עין איתמר ועין במבה ליד קנדי

מעין לבן המשכנו עם שביל ישראל שמתחבר לסימון כחול, שהופך לשחור ושוב לכחול עד לעין איתמר (עין אל בלד). עין איתמר נמצא מעט אחרי המפגש עם השביל שעולה לכיוון עמינדב. המשכנו למעיין, שטפנו פנים במים הצוננים וחזרנו לשביל הכחול כדי לעלות איתו לעין עוד מלבדו (יבש) ולעין במבה שהכיל מעט מים.

השביל הכחול מקסים ובדרך פגשנו צבאים (OMG) ונהנו מצבעי השלכת העזים. שימו לב לא להמשיך עם הכביש כדי לא לפספס את הערוץ היחודי הזה.

לאחר עין במבה המשכנו לעלות, חצינו את כביש 3877 לטיפסנו בדרכים לא מסומנות לכיוון הישוב עמינדב. שימו לב שיש בשטח יותר שבילים מאשר במפה והדרך יחסית ברורה. זוהי העלייה הארוכה והמשמעותית במסלול אבל עם מז"א טוב ונוף מקסים גם היא עברה בקלילות. משם התחברנו למזבלה של עמינדב, הלכנו מעט במקביל לכביש וחזרנו לרכב שהשארנו ביד קנדי. שוב פגשנו את הנוף הנפלא מהבוקר וסיימנו מרוצים.

שימו לב שאם משאירים את הרכב באתר יד קנדי חובה לסיים את המסלול לפני השעה 16:00, ולא ינעל לכם הרכב בתוך האתר.