שביל הגולן מצפון לדרום באוקטובר שלושה מטיילים באוהל של שניים

הלכנו (אבא 51, אורי 18 ושחר 14) את שביל הגולן 130 קמ מהחרמון עד קיבוץ האון בחמישה ימים (ארבעה לילות) בין ה-30.9.2019 ל- 4.10.2019 שלושה לילות ישנו בלינה כפרית ולילה אחד באוהל בחניון דליות. תכלס מומלץ.

תאריך הטיולOctober 2019
עונה מומלצתאחנו טיילנו בתחילת אוקטובר. אבל היה חם, וקוצים, וצהוב... אם אפשר עדיף לטייל במאי / יוני

ציוד לשביל גולן 130 קמ באוקטובר שלושה מטיילים

ציוד לשלושה מטיילים (11 קילו במקסימום כולל 3 ליטר מים, כחצי קילו אוכל, ציוד אישי, וציוד קבוצתי שהתחלק בין שלושתנו)

ציוד אישי:
תיק 30 ליטר נוח לגב (עם כיסים לבקבוקים מבחוץ. עם מתלה למקלות הליכה)
שני בקבוקי מים 1.5 ליטר (בכיסי נשיאה מחוץ לתיק - ככה אפשר לראות כמה שותים)
שק כביסה מרשת שאפשר לתלות מחוץ לתיק
כרית ישיבה: ריבוע ספוג דק וקל 50 ס"מ X 50 ס"מ שתולים מחוץ לתיק ויושבים עליו (מאוד נוח!)
כובע רחב שוליים נוח
משקפי שמש
מקלות הליכה
שק שינה (10 מעלות טמפרטורת מינימום 5 מעלות)
פנימית לשק שינה
2 חולצות קצרות מנדפות
מכנסיים קצרים עם תוספות הארכה לארוכים (מתחבר עם ריצ'רץ)
בגד ים (לקחנו ולא השתמשנו)
2 תחתונים
2 גרביים רגילות מנדפות מונעות שפשפת
2 גרביים דקות מנדפות מונעות שפשפת (Bridgegele Coolmax Liner) (גורבים את הגרביים הדקות מתחת לגרביים הרגילות, ומאווררים את הרגליים בכל עצירה ארוכה (בערך פעם בשעה וחצי מחליפים בעצירה לרבע שעה לכפכפים) - ולאורך 130 ק"מ לא היתה לנו יבלת אחת!)
(בסוף היום מכבסים את החולצה התחתונים וגרביים שהלכנו איתם סוחטים טוב ותולים ליבוש. אם לא מתייבש תולים למחרת על התיק (עם חוט גמיש). אפשר לקחת עוד סט נוסף של חולצה, תחתונים וגרביים)
נעלי הליכה (הלכנו עם בלנדסטון והיה סבבה לגמרי - מכיוון שהולכים עם שני זוגות גרביים עדיף שהנעליים יהיו מעט גדולות (בחצי מספר). כדאי לבדוק החלפה של המדרס ל מדרס ג'ל (אנחנו לא החלפנו וזו היתה טעות).
כפכפים (קלים)
חולצה טרמית ארוכה
פליז
חם-צוואר
אם יש חשש לגשם לקחת מעיל גשם / רוח כולל כובע שמכסה גם את התיק (לקחנו ולא השתמשנו)
מצית
סכין יפנית
תחבושת אלסטית
חוט גמיש 3 מטר (לשפצורים)
חוט לא גמיש 3 מטר (לכביסה)
3 שקיות זיפלוק שקופות פשוטות (לאריזות של כל מה שצריך)
3 שקיות פח
פנס ראש + סוללות נוספות (לא השתמשנו בהן)
פלאפון + מטען רגיל
מטען נייד לפלאפון (השתמשנו! כבד אבל כדאי!)
מגבת קלה
מברשת שיניים

ציוד קבוצתי שהתחלק בין השלושה:
ספר שביל הגולן - המדריך (יעקב שקולניק וישראל אשד). מומלץ לפני הטיול לעבור על הספר עם מפה ולעדכן בכתב יד את טבלאות הגבהים והמרחקים מכיוון שהספר לא מדויק... ובהרבה מקומות מה שבספר מופיע כהליכה מישורית הוא בפועל "תפירות" עולות ויורדות של 40-50 מטר אז כדאי להתכונן... בנוסף כדאי להתעדכן באינטרנט (למרות שלא מצאנו מישהו שעשה כמונו באוקטובר מצפון לדרום, ולאורך החמישה ימים פגשנו רק זוג מטיילים אחד שעשה את השביל (והם עשו אותו מדרום לצפון).

שני מזרונים אישיים מתנפחים + ערכת טיפול בפנצ'ר למזרון מתנפח.

ערכת בישול (לוקח אותה מי שלא סוחב מזרון אישי): גזיה ומיכל שסתום 230 גרם (הרתחת 3 כוסות מים לוקח 3 דקות. מיכל מלא מספיק ל 50 דקות באש גדולה ולכשעה ורבע באש קטנה) + סיר להרתחת מים עם מכסה (שמשמש כקרש חיתוך) + 2 קערות אוכל קלות + 3 כוסות קלות + 3 כפות + סכין חיתוך (רצוי לקחת מיכל גז שסתום נוסף 100 גרם כעודף).

משחת שיניים (לכולם), סבון רחצה (לכולם), וזלין סטיק (נגד שפשפת), בנגיי, גליל לוקפלסט / פלסטרים, ספריי נגד יתושים, ספרי הגנה מהשמש, אלוורה נגד כוויות, וזלין לשפתיים, אטמים לאזניים (ללילה למי שצריך), ערכת עזרה ראשונה, ערכת תפירה, מספריים קטנים, קוצץ ציפרניים, דאודורנט. איזולירבנד שחור, נייר תואלט (שני גלילים), שתי חבילות קטנות של 40 מגבונים לחים (כבד אבל שווה)

הכנה לשביל גולן 130 קמ באוקטובר בחמישה ימים

אין לנו כושר, ולכן עשינו במשך שלושה שבועות שלפני הטיול אימוני מדרגות - שזה אומר לעלות ולרדת מדרגות בבניין של 10 קומות (עליה וירידה בלי לגעת במעקה זה סט אחד. בעליות אפשר לפעמים לשלב עליית 2 מדרגות כל פעם). כל אימון לוקח בערך שעה. עושים חימום לפני ושחרור אחרי.
שבוע ראשון בלי משקל (אבל עם הבגדים של הטיול: נעליים + גרביים כפולות + חולצה מנדפת + מכנסיים): ביום הראשון 3 סטים, יום מנוחה, 4 סטים , יום מנוחה, 5 סטים , יומיים מנוחה.
שבוע שני כנ"ל בתוספת התיק + 5 ק"ג (המקלות תלויים על התיק - לא עולים במדרגות עם מקלות).
שבוע שלישי כנ"ל עם תיק וציוד מלא ומים (כ- 10-11 ק"ג).
אחרי שלושה שבועות כאלו מתרגלים לנעליים ולבגדים ולתיק ויודעים בדיוק מה כואב ואיפה צרך למתוח את החולצה / /להדק את הרצועה וכד'. ביום האימון האחרון עשינו עוד סיבוב של כ 2 ק"מ במישור עם התיק המלא ובהשוואה למדרגות זה היה ממש קל). בכל מקרה ההכנה הוכיחה את עצמה (למרות שהטיפוס והירידה מהר בנטל, נחל סמך ונחל מיצר יותר קשים מהאימון).

קצב הליכה שביל גולן 130 קמ באוקטובר בחמישה ימים

המסלול הוא 130 ק"מ (אווירי?) מחולק ל 15 קטעים של בין 6 ק"מ ל 11 ק"מ כל אחד.
לשים לב שהרבה קטעים שמופיעים בספר (ספר שביל הגולן - המדריך (יעקב שקולניק וישראל אשד)) כמישוריים, הם למעשה "תפירות" של 30-40 מטר לגובה ואחר כך 30-40 מטר ירידה... - אז חשוב לקחת את זה בחשבון.
אנחנו עשינו כל יום שלושה מקטעים מהשביל (25-30 ק"מ) והוספנו בסוף ירידה לקיבוץ האון.

הזריחה היתה סביב 6:30 אז קמנו סביב 5:45 והתארגנו (כולל אוכל לפני היציאה) והתחלנו ללכת באזור 7:00.
בין 10:00-11:00 בערך (אחרי כשלוש שעות של הליכה) עשינו הפסקת ארוחת בוקר של כשעה
העצירות לא היו בהכרח בנקודות הסיום של המקטעים (אלא איפה שהיה צל...).

שרירים ויבלות שביל גולן 130 קמ באוקטובר בחמישה ימים

בגלל שגרבנו שני זוגות גרביים (דקים נגד שפשפות ועליהם רגילים) לא היו לנו יבלות בכלל. כן היו לנו כאבים בתחתית כף הרגל (אולי כי לא לקחנו מדרסי ג'ל), ובברכיים (בן אחד שם תחבושות אלסטיות על הברכיים וזה עזר לו), ובשכמות. דווקא הגב התחתון שחששנו שיכאב לא כאב...
בעליות ובירידות השתמשנו במקלות וזה עוזר בלהוריד עומס מהברכיים.
בעצירות הארוכות השתדלנו לעשות שחרור (ובבוקר לפני תחילת ההליכה השתדלנו לעשות חימום כשזכרנו...). בלילה לפני השינה שמנו בנגי, ובגלל שישנו בלינה כפרית שלושה לילות מתוך הארבעה אז היו לנו שלושה לילות עם מקלחת חמה ומיטה - שמאוד עזר לשרירים כי ביום שאחרי לא היינו תפוסים בכלל!

אוכל לשביל גולן 130 קמ באוקטובר בחמישה ימים

בלילה הראשון, השני והרביעי ישנו בבקתות (ולא באוהל). חשוב להזמין את הבקתות מראש וזה די זול (כ 100 - 150 ש"ח לאדם ללילה). ביקשנו מבעלי הבקתה שיקנו עבורנו 6 ביצים, לחם ושני חלב עמיד קטן (לארוחת הבוקר של למחרת - היינו מכינים ביצים קשות בערב).
בנוסף בערב הראשון, והרביעי אכלנו ארוחת ערב במסעדה (בוקעתה צפונית לאל רום, ודודיס בגבעת יואב) ובערב השלישי הביאו לנו חידוש תספוקת לחניון דליות (כי אין שם כלום, גם לא מים).

ארוחות בוקר וצהריים (לאדם):
לפני יציאה: חופן קורנפלקס עם חלב וצימוקים + בננה / תפוח + ביצה קשה (שהכנו ערב לפני)

בדרך: מנטוס פירות / צימוקים / קורנפלקס
ל"בוסט": ג'ל אנרגיה שוקולד של גו (יש כאלה שלוקחים תמרים עם שקדים במקום... זה שוקל טון, בכל מקרה לקחנו... וזרקנו...).

הפסקת בוקר (באיזור 10:00-11:00): סנדביץ עם ביצה קשה (שהכנו ערב לפני) + תה (אם יש כוח) + קורנפלקס (אם יש חלב עמיד קטן...)

ל"בוסט" (אם צריך): ג'ל אנרגיה שוקולד של גו

הפסקת צהריים (באיזור 14:00-15:00):
פתיתים / אורז (מרתיחים 300 גרם מים, מוסיפים שקית אחת ומבשלים על אש קטנה 10 דקות)
קבנוס (שלישיה) כתוספת לפתיתים / לאורז
מרק ירקות עם אטריות (מרתיחים 3 כוסות ומוסיפים שקית מרק אחת)
טונה בשקית + לחם

בדרך: מנטוס פירות / צימוקים / קורנפלקס
ל"בוסט" (אם צריך): ג'ל אנרגיה שוקולד של גו

את האוכל ארזנו בשקיות זיפלוק שלוש חבילות אוכל (צהריים וביניים) לשלושה ימים (כולל פתיתים, קבנוס, טונה, מרק, מנטוס צימוקים ג'ל וכד' - כל חבילה שקלה סביב חצי קילו), ובסוף היום השלישי סבתא ארגנה לנו תספוקת של שתי חבילות אוכל ליומיים שנשארו. לזה הוספנו את ארוחת הביניים (סנדויצ'ים וביצים).

ארוחות ערב:
ערב ראשון לינה בקמפינג אלרום (050-2207624), ארוחת ערב (שוורמה) + הצטיידות ליום שלמחרת - בבוקעתא - במרחק של 3 ק"מ!!! מהקמפינג (אפשר לסכם עם הצרכניה שנסגרת בסביבות 16:00 שיקנו תספוקת ויביאו לקמפינג טלפון של הצרכניה 050-7518852)
ערב שני אירוח כפרי באלוני הבשן, ביקשנו שיקנו לנו ליום למחרת 6 ביצים, לחם וחלב עמיד. בנוסף אין שם מסעדה אז ביקשנו שיקנו לנו לארוחת הערב חמאה, עגבניות מלפפונים ובצל ועשינו בערב (בחדר) שקשוקה וסלט ירקות.
ערב שלישי חניון דליות, אין שם כלום חוץ מעצים וחתולים (לא אוכל ולא מים!) אז סבתא הביאה לנו תספוקת (כולל מים לערב ולמחר) ונסענו לאכול ארוחת ערב יחד (חוץ ממקלחת היה מושלם).
ערב רביעי גבעת יואב - קמפינג סיני בגולן (052-3213005), אכלנו המבורגרים במסעדת דודיס שבישוב, (ביקשנו שיקנו לנו ליום למחרת 6 ביצים, לחם וחלב עמיד).

שביל הגולן יום ראשון - מקטעים 1+2+3 מהחרמון לאלרום

הקפיצו אותנו לשער התחתון שנמצא כ 2 ק"מ דרומית לקופות אתר החרמון ב 6:30 אבל היה נעול (אולי בגלל ראש השנה?) ולכן חזרנו אחורה והתחלנו את המסלול לאחר כ 4.5 ק"מ (אחרי הירידה הרצינית) בחיבור בו חוצה שביל הגולן את כביש 98 ונכנס ליער נמרוד. (למי שבכל זאת עושה את החלק הראשון שמענו שהוא מאוד תלול (ואיטי)).
המקטע השני יפה מאוד ועובר דרך מסעדה עם תצפית על ברכת רם.
במקטע השני בירידה מכיוון הר אודם יש מתלול רציני ביותר. בנוסף ההליכה דרומה לאלרום (על הכביש) מוסיפה כ 1.5 ק"מ (מי שלא סגר על תספוקת באלרום, כדאי לפנות שמאלה / צפונה על הכביש ולהיכנס לבוקעתא לאוכל והצטידות (יש ממש בכניסה שוורמה, וקצת אחרי יש סופרמרקט) מבוקעתא בחזרה דרומה עד אלרום זה עוד 3 ק"מ של הליכה על הכביש. לא צריך להצטייד במים בבוקעתא - בקמפינג אלרום יש מים ומקלחות חמות).
לינה בקמפינג אלרום ב"יורט" טיבטי (050-2207624). הצטיידות בבוקעתא (מרחק 3 ק"מ!!!)

שביל הגולן יום שני - מקטעים 4+5+6 מאלרום לאלוני הבשן

המקטע השני העליה להר בנטל קשה מאוד (במיוחד אם היא יוצאת בשעות השמש) אבל אם בית קפה קופי ענן פתוח - אז זה שווה בהחלט (נשארנו שם כשעה וחצי אכלנו פיצה ושתינו קפה). הירידה מהר בנטל מאוד (אבל מאוד) תלולה. במקטע השלישי העליה לבני רסן (שבשבות רוח) ארוכה.
בסך הכל (בגלל העליות הרציניות וקופי ענן שהיה שווה) - סיימנו את הירידה דרומה מבני רסן בשעה 17:30 ולכן במקום לפנות שמאלה על השביל ולהמשיך לכיוון הר חוזק (עוד עליה) ולהגיע לאלוני הבשן מכיוון מזרח (אחרי השקיעה) - החלטנו לפנות ימינה בחזרה לכביש 98 והגענו לאלוני הבשן ממערב (אחרי השקיעה, באזור 19:30).
העליה לאלוני הבשן על הכביש בלילה היתה מתישה - אבל מקלחת חמה ושקשוקה עשו את העבודה.
לינה באירוח כפרי באלוני הבשן (אין שם איפה לאכול אז לבקש שיקנו עבורכם)
בסך הכול כ 30 ק"מ

שביל הגולן יום שלישי - מקטעים 7+8+9 מאלוני הבשן לדליות

יצאנו מאלוני הבשן (דרך השער המזרחי) והתחברנו חזרה לשביל. בסך הכול המקטע הראשון הוא במגמת ירידה והיה סבבה כנ"ל המקטע השני מחושניה עד כביש יונתן. בסוף מקטע 8 יש מעיין מגניב עם מעיין באום אל דנאניר עם נדנדה וסככה לצל.
הגענו לכביש יונתן באיזור 15:45 והיינו צריכים להחליט האם להמשיך ולעשות את המקטע התשיעי עד חניון דליות (10 ק"מ). אבל מכיוון שחששנו להיכנס ללילה (השקיעה ב 18:30) ויתרנו על מקטע 9 פנינו ימינה, והמשכנו למושב יונתן (מכיוון מזרח) והגענו למושב באיזור 16:45 ושם אספה אותנו סבתא - הלכנו לאכול זריז במסעדה, והחזירו אותנו לחניון דליות ב 18:30 כך שהספקנו להרים את האוהל ולהתארגן עם השקיעה).
לינה בחניון דליות באוהל (שלושה באוהל של שניים חם ונעים). תספוקת - הביאו לנו (סבתא).

שביל הגולן יום רביעי - מקטעים 10+11+12 מדליות לגבעת יואב

החלק הראשון כלל הליכה די ארוכה בקוצים מעצבנים... בנוסף ליד מאגר סמך הולכים על טרסות (זה נחמד אבל קצת איטי). אחרי הירידה לנחל סמך יש גשר סורי שנחמד לנוח מתחתיו, החלק השני כולל תפירות (עליות וירידות) על הגדה של נחל סמך וירידה ואז עליה רצינית מאוד מהצד השני עד עדיסה. בעדיסה (שעל צלע ההר) יש במרכז הכפר עץ דקל אבל השביל ממשיך לתוך הבוץ (ניסינו לעקוף את הבוץ ונתקענו בקוצים... אז בסוף חזרנו לשביל והלכנו בבוץ) מקטע שלישי הוא במגמת עליה (ארוך ודי מעייף) ומגיעים לגבעת יואב. לפני השלט של סוף מקטע 12 חוזרים קצת אחורה לכיוון צפון מזרח נכנסים לישוב מהחלק המערבי (שביל של כ 2 ק"מ שעובד דרך לצד המזבלה ומגיע לגדר המערבית של הישוב שיש בה שער).
ישנו בלינה כפרית סיני בגולן ואכלנו במסעדת דודיס (בערך קילומטר של הליכה ברגל (עם כפכפים) לכל צד). בעלת הלינה הכפרית קנתה עבורנו ביצים וחלב (לבוקר של מחר)

שביל הגולן יום חמישי - מקטעים 13+14+15 מגבעת יואב כולל ירידה לקיבוץ האון

מגבעת יואב ירידה יחסית תלולה לנחל עין גב ואז עליה יחסית תלולה
בחלק השני ירידה תלולה לנחל מיצר, ועליה תלולה מאוד ומעייפת עד התצפית (ואחריה) עד שמגיעים לשדות הישרים של מבוא חמה.
בסוף המסלול יש סככת טרקטורים שמומלץ למלא בה מים.
ההמשך הוא על גבול הרמה ורואים את הכנרת ומאוד יפה אבל היה חם מאוד ואין צל בכלל - עד שמגיעים לסוף השביל באין תאופיק (מקום מאוד נחמד). לשים לב בדרך לחיבור לשביל הירוק שפונה מערבה לכיוון הכינרת (כי חוזרים אליו).
אחרי הפסקה ארוכה בעין תאופיק חזרנו מערבה לשביל הירוק וירדנו בירידה תלולה מאוד לכיוון מערב עוד כ 6 ק"מ עד קבוץ האון
משם ואספו אותנו (להתאוששות) בצימר בשער הגולן...

שביל הגולן 130 קמ' באוקטובר - הערות לסיום

אנחנו עשינו את המסלול בתחילת אוקטובר, והיה חם. במיוחד בין 14:00 ל- 16:00. משעה 18:30 נהיה קריר (שכשהלכנו אחרי השקיעה לכיוון אלוני הבשן, לבשנו מכנסיים ארוכות חולצה טרמית וחם- צוואר) ומאזור 20:00 נעים ללבוש פליז.

בלילה אחד (חניון דליות) ישנו שלושה באוהל (דו שכבתי) של שניים (עם שני מזרנים) שניים מהצדדים עם ראש לכיוון הפתח ועוד אחד באמצע עם הפנים לכיוון החלון מאחור, ולא היה קר בכלל (תכלס היה חם ונעים). ישנו בשק שינה (עם פנימית) עם חולצה ארוכה טרמית ולא היינו צריכים עוד תוספות. במובן הזה היה אפשר לישון גם ביתר הימים באוהל בלי הרבה בעיה (אבל בלי מקלחת חמה...)

בהשוואה לים אל ים (שעשינו בשלושה וחצי ימים ושלושה לילות מאכזיב עד הכינרת), והוא מסלול הרבה יותר מעניין, אבל גם יותר תלול... - אין הרבה אטרקציות בשביל הגולן. אז אם הציון שלנו למסלול ים אל ים הוא 90 הציון שאנחנו נותנים לשביל הגולן (באוקטובר) הוא 75.

• 2 גרביים רגילות מנדפות מונעות שפשפת ומתחתן 2 גרביים דקות מנדפות מונעות שפשפת (Bridgegele Coolmax Liner) גורבים את הגרביים הדקות מתחת לגרביים הרגילות, ומאווררים את הרגליים בכל עצירה ארוכה (בערך פעם בשעה וחצי מחליפים בעצירה לרבע שעה לכפכפים) - ולאורך 130 ק"מ של שביל הגולן מצפון לדרום באוקטובר לא היתה לנו יבלת אחת!
  • ספר שביל הגולן - המדריך (יעקב שקולניק וישראל אשד). מומלץ לפני הטיול לעבור על הספר עם מפה ולעדכן בכתב יד את טבלאות הגבהים והמרחקים מכיוון שהספר לא מדויק... ובהרבה מקומות מה שבספר מופיע כהליכה מישורית הוא בפועל "תפירות" עולות ויורדות של 40-50 מטר אז כדאי להתכונן...
  • אוהל זוגי דו שכבתי (שלושה נכנסים באוהל של שניים!): חלוקה: (1) שלד/מקלות (2) פנים האוהל (3) כיסוי חיצוני אטום למים יתדות וחבלים (קנינו בדקטלון, שוקל 2.2 קילו 700 גרם לכל אחד) השתמשנו לילה אחד (בחניון דליות) כי ביתר הלילות ישנו בלינה כפרית - והיה חם ומגניב.
  • קצב הליכה: כל 10 דקות בערך עשינו הפסקת שתייה קצרה, וכל 45 דקות בערך עשינו הפסקה של בערך רבע שעה (כולל להוריד נעליים - ולהחליף לכפכפים!). זה נתן לנו קצב ממוצע של כ 3-4 ק"מ לשעה (כולל ההפסקות הקצרות), למעט במקומות יותר טכניים (כמו הליכה על טרסות, או הירידה מהר בנטל) ששם הקצב יותר איטי. בין 10:00-11:00 בערך (אחרי כשלוש שעות של הליכה) עשינו הפסקת ארוחת בוקר של כשעה בין 14:00-15:00 בערך (אחרי עוד כשלוש שעות הליכה) עשינו הפסקת ארוחת צהריים של כשעה העצירות לא היו בהכרח בנקודות הסיום של המקטעים (אלא איפה שהיה צל...).
  • אנחנו עשינו את המסלול בתחילת אוקטובר, והיה חם. במיוחד בין 14:00 ל- 16:00. משעה 18:30 נהיה קריר (שכשהלכנו אחרי השקיעה לכיוון אלוני הבשן, לבשנו מכנסיים ארוכות חולצה טרמית וחם- צוואר) ומאיזור 20:00 נעים ללבוש פליז. תכלס היו הרבה קוצים והיה צהוב וחום והרבה שמש באופן כללי - אם אפשר יכול להיות שעדיף לעשות את המסלול באביב (מאי). בנוסף, במקום לעשות את המסלול בחמישה ימים נראה לנו עדיף לעשות אותו בשבעה ימים (וששה לילות) - לעשות שני מקטעים כל יום (20 ק"מ) ולהוסיף בכל יום אטרקציות שנמצאות ליד המסלול מה שיכול להיות יותר מעניין - כי השביל עצמו נוטה להיות קצת משעמם לפעמים (במיוחד אם עושים אותו בקיץ). בכל מקרה לעשות אותו מדרום לצפון נראה מהותית יותר קשה.