שביל הגולן 'הרטוב' (מדרום- לצפון)

שביל הגולן שעובר בין עשרות מעיינות גרסת נטע וליטל . הטיול מכיל מעיינות ,טרמפים, מסלולים והרבה חוויות:)

תאריך הטיולOctober 2021
עונה מומלצתספטמבר- אוקטובר, שלא חם אבל גם לא קר

12/10 יום ראשון לשביל - דרום הגולן

התחלנו את היום בתחנה מרכזית טבריה משם לקחנו אוטובוס לעין פיק - קו 51 , לצומת אפיק ,למעיין הראשון שלנו! מהתחנה חוצים כביש לצד השני וההליכה היא בעפר לצדי הכביש לכיוון דרום, עד שמגיעים לשלט של מעיין 'עין פיק' , מגיעים לתצפית מהממת עם נוף משגע לכנרת ומשם ירידה למעיין ,מעיין עמוק (1.70), די קטן, מים קריריםו מאחורה נביעה משגעת.

משם המשכנו לעין איה , חייב טרמפ/רכב . מעיין שווה במיוחד!! עומק (1.70), מים צלולים , רחב , מקומות ישיבה גם לתנאי חורף (גשם) , קיים במקום ארגז חברתי בשם פק"ל רנה למטייל- לזכר הנערה רִנה שנרצחה לפני שנתיים במעיין עין דני ליד דולב. יוזמה מקודשת.
הארגז מכיל ציוד למטייל בשעת צורך , גז , פקל , אוכל יבש.
המקום ממוקם ליד משולש הגבולות* ואפשר לראות את גדר הפרדה.

משם המשכנו למצפה השלום , נוף משגע שמשקיף על כל הכנרת , רומנטי במיוחד! מומלץ להגיע בשקיעה , מהמצפה הולכים במדרגות כלפי מטה ומגיעים לעין שלום , מעיין סופר מומלץ! נקי בטירוף, צלול, קיים 2 פינות ישיבה אחת על השביל ואחת סמוך לנביעה. גם שם קיים ארגז רנה , שהרבה אנשים לוקחים חלק בה וזכינו לפגוש נער צעיר שהוא ומשפחתו מחספין מתחזקים את המעיין והארגז . ולוקחים חלק במייזם זה. (לפי סדר הגיוני מצפה השלום מגיע לפני שאר המעיינות אבל שווה עדיין לשמור אותו לסוף בגלל הנוף והשקיעה).

לסיום מכינת מייצר (ביחוד לחניכה מיקה )שהייתה לנו למלאך שביל בשל הגשם הכבד, קבלו אותי בזרועות פתוחות , דאגו לנו למקלחת מגורים ואוכל , מקום חמים עם חנות יד שניה חנמית (עזרה לנו עם כובעי חורף )
בסה"כ יום גשום אבל בתור פעם ראשונה שמטיילות בגשם בטיול מעיינות , זה אחת החוויות המרעננות ומגניבות , מים קרים מתחת לגשם קר ממליצות לנסות.

הליכה=10 קילומטרים ליום

13/10 יום שני לשביל- מדרום למזרח הגולן

פתחנו את הבוקר בתודות למכינת מייצר האלופים ומשם ישר לקחנו טרמפ לצומת אליעד (שלא נדבר על הטרמפ ההזוי ,חפשו בסירטונים) ירדנו בכנסיה לישוב שם מתחי לשביל למפל הלבן , מסלול כשעה הליכה עם נוף עוצר נשימה , המסלול הולך לאורך הנחל ומשקיף עליו ואט לאט יורדים לכיוון הנחל. בירידה מגיעים לצומת דרכים, מימין זה להמשיך למפל השחור ומשמאל למפל הלבן . המפל הלבן , בריכה גדולה ועמוקה (גובה- עמוק מאוד בקרבת המפל) ,מים קרים ומרעננים, מומלץ להביא מחצלת /משהו לשבת עליו , המפל הלבן יותר כיף ונח להישאר שם .
המשכנו למפל השחור עוד שעה הליכה , המעיין גובה- כתף, מים קרירים, מעיין נחמד סה"כ , אורך המסלול בלי עצירות כ - 2-3 שעות , ומסתיים במושב אבני איתן .

מאבני איתן טפסנו טרמפים לעין אורחה - הידועה בשם ג'וחדר, היא אחת מבריכות קצינים סורים .מעיין עמוק- כ 2.5 מטר , אפשר לקפוץ . מים קרים ממש, מקום נגיש לשינה וגם בו קיים ארגז רנה, המקום ממש קרוב לכביש ככה שאין בעיה להגיע עם טרמפ\ רכב.

משם המשכנו לעין ידידה וירדנו עם מספר טרמפים עד לצומת יונתן , ההליכה למעיין כ15 דקות בשביל עפר. (אפשר לעזר בעמוד ענן) ומגיעים למקום מדהים ללינה , המקום נגיש עם רכב , ישנו מתחת לעץ תאנה שהגן עלינו מהגשם , יש שולחנות , ספסלים, צל , עמדת בישול וגם כן תוכלו להעזר בארגז של רנה . המעיין גובה- כתף , מים קרירים , נועד לטבילה בלבד, המים קצת מלוכלכים בעקבות עלים ובוץ באיזור. המעיין נמצא קרוב לשטח אש, יתכן ויהיה בלילה תרגיל רטוב מהשטחים , צריך לקחת בחשבון וגם אין מה להיבהל.

*קרדיט למאור הצלם החתיך ;)
הליכה=20 קילומטרים ליום

14/10 יום שלישי לשביל - ממזרח לצפון הגולן

בוקר טוב אנשים ! התעוררנו לטבילה במעיין עין ידידה, כיף לקום בבוקר לשקט ולשלווה , אז הפעם לקחנו את הזמן (תביאו איתכם ספר טוב, Jbl), והתחלנו את היום שלנו ב12 בצהריים אחרי שנהננו מהשקט של המקום. למעוניינים כ 15 דקות מהמעיין קיים ישוב יונתן ושם יש צרכניה ומקום למילוי מים.
למי שמתחיל את הבוקר מוקדם יש אופציה להספיק את מפל עיט ונחל אניעם. מומלצים בטירוף!

משם תפסנו טרמפים עד שהגענו לעין טורבינה , שנמצא אחרי אלוני הבשן (מעיין אלוני הבשן לא מומלץ לכאן כדאי לדלג עליו) לכיוון צפון. לגבי הטרמפים במרכז הגולן- צפון הגולן, קשה יותר למצוא שם טרמפים בניגוד לדרום הגולן . המלצה לא להסתמך על הטרמפים עד לשעת החשיכה וכן להמשיך רגלית עם המפה .

עין טורבינה מעיין עם נוף יפה של טורבינות רוח, 100 מטר מהכביש ,המעיין עצמו נגיש עם רכב , גם שם יש את פק"ל רנה . לגבי המים עומק 2 מטר ,תלוי בעונה. המים לא הכי מזמנים כניסה , מלוכלכים קצת מהטבע. אבל קרים ונעימים .קיים קושי לעלות מהמעיין.

משם טפסנו טרמפ לעין מוקש שנמצא גם 300 מטר מהכביש. קיים מקומות ישיבה , אין הרבה צל , עומק המים 3-4 מטרים. מטורף לקפוץ משם ומים נעימים לא קפואים. קיצר חובה!
יש מדרגות במים למי שמפחדת מגובה.

מעין מוקש המשכנו רגלית עד לעין זיוון ומשם מצאנו טרמפ לצומת ווסט , למעיין חם בשם 'מאגר עורבים' מצומת ווסט זה 20 דקות הליכה . מהכיכר תמשיכו ישר על פארק עורבים, לא להיכנס לפארק אלה להמשיך עוד ישר לאורך הכביש עד לשביל עפר מצד ימין , ותמשיכו בשביל עד שתראו מאגר מים. המעיין זה מעיין חם , המים זורמים דרך צינור שמופעל בשעות/ ימים מסוימים. כדאי לבדוק לפני זה בקבוצה בטלגרם אם הצינור מים פועל.
אנחנו הגענו בשקיעה ועפנו על זה .
יש אחלה פינה לפקל קפה ולפייסל טוב.

מעורבים טפסנו טרמפ למאלכי שביל במרום גולן , שם חיכתה לנו ילדת הקיבוץ בשם הילה , שלקחה אותנו לבית הילדים של הקיבוץ. שיכבה ו של מרום גולן הקימה מייזם מהמם שמארח שביליסטים בבית ילדים , יש כאן כמעט הכל , מקרר, שירותים, כירים , כלים, משקי קופסה, מזגנים, שקי שינה , שמיכות, טלוויזיה , אוכל שילדי הקיבוץ מתחזקים , מוצרי חשמל . ממש הכל! יש אופציה להשאיר במקום טיפ סימלי תמורת המייזם ובכסף שהילדים חוסכים הם עושים אירוע בר/ת מצווה שיתופי לשכבה.
בקיבוץ קיים איזור מגורים של צעירים אז אנחנו הלכנו לבקש ממועדפת נטעים להתקלח אצלהם במגורים וקבלנו אירוח עם חיוך ומים חמים!!

הליכה=15 קילומטרים ליום

10\15 יום רביעי ואחרון לשביל- צפון הגולן

פתחנו את הבוקר במכתב תודה לילדי הקיבוץ,יש שם צרכניה שפתוחה מ:007 עד 19:00.
חייבות לציין ש יש קושי רב בלתפוס טרמפים בצפון הגולן אז חבל על הזמן תתחילו הליכה רגלית .
התחלנו ללכת מצומת מרום גולן לכיוון צפון עד לצומת בנטל ,משם זה 5 דקות ל מאגר בנטל , גם שם קיים צינור מים שדרכו זורמים מים חמים , אך גם עם מים קרים המקום מאוד שווה את זה . מעיין מול מאגר מים משגע , נוף עוצר נשימה , מים עומק - ברך . וקרקע בוץ.

מהצומת של המאגר תפסנו טרמפים לבוקעאתא ומשם למסעדה , אנשים מאוד טובים וחמימים! קיים בכפר מסעדה כנאפה מדהים ברחוב הראשי. ממסעדה הלכנו בטרמפ (התמזל מזלנו) לבריכת רם , אבל גם ההליכה ברגל לא מסובכת. המאגר גדול ויפה אך מזוהם , אסור להיכנס למים. אחלה פינה לקפה.
למי שעושה את המסלול באיזור מרץ ,אז קיים זרימה בנחל סער ועדיף להחליף אותו בבריכה.

מבריכת רם טפסנו טרמפ עד למסעדת Huny Huny שבמסעדה ומשם השתלבנו עם שביל הגולן המקורי עד נמרוד. הדרך היא עליה לא פשוטה של שעה ומתצפתת על נחל סער , בשביל תוכלו לראות משמאלכם את קבר אליהו הנביא ועוד נופים ירוקים. בסוף העליה תגיעו לישוב נמרוד שעל יד החרמון שם יסתיים הסימון שבילים של שביל הגולן המקורי .משם תמשיכו לעלות לכיוון החרמון ע"י העזרות במפת סימול שבילים , ותגיעו לחניון קטן של עין חרמון , משם זה ירידה של 5דקותואתם במעיין הכי מיוחד בגולן! המעיין עם נוף מדהים על הר חרמון, עומק המים- מותן ,המעיין עם בוץ בתחתית . מים קרירים תלוי בעונה. אבל נוף משגע , שווה עצירה של סיומת!
למעוניינים ללינה , יש את אוהל אברהם כ2 דקות מהמקום וגם ביקתות וחניוני לילה ע"י נמרוד.

הליכה= 15 קילומטר

תודה רבה לכל הטרמפסטים שבלעדיהם הטיול הזה לא היה ככה משוגע ! אין עליכם אנשי הגולן .
-לעילוי נשמת אביתר שלמה אסף שנלחם בסרטן. שנזכה לטייל ולגלות את הארץ-

• #חייב להצטייד במפת סימון שבילים מספר 1.