שביל הגולן ב-6 ימים

שביל הגולן ב6 ימים!, עונה: חורף, משקל: עד 15 ק"ג, מרחק ביום: 18-25 ק"מ, כולל זמני תעבורה לשביל

תאריך הטיולFebruary 2017
עונה מומלצתחורף (שבוע שמשי) - סוף פברואר, מרץ

כללי

התקופה בה עשינו את השביל הייתה פברואר, חורף לכל דבר.
אתחיל ואומר שלא ניתן לעשות את השביל הזה בתקופה הזאת ללא שק"שים טובים מאוד, ואוהל טוב מאוד!
בנוסף, חייבים לעשות אותו בשבוע יחסית שמשי, אחרת כל הנוף, הטבע והיופי מתפספס.
אנחנו הלכנו בממוצע בין 18-25 ק"מ (לא מעט אבל לא הרבה מידי בקצב יחסית סביר).

פירוט הימים והמרחקים

יום 1 של הטיול - יום שישי: יום תעבורה בתחבורה ציבורית לקופות החרמון. הליכה מקופות החרמון לנמרוד, סה"כ 7 ק"מ. מילוי מים: נמרוד
יום 2 של הטיול - יום שבת: מנמרוד למרום גולן, סה"כ 25 ק"מ השביל + סטייה 0.5 ק"מ למרום גולן. מילוי מים: מרום גולן
יום 3 של הטיול - יום ראשון: ממרום גולן לאלוני הבשן, סה"כ 0.5 ק"מ סטייה ממרום גולן + 18.5 ק"מ השביל + 1 ק"מ סטייה לאלוני הבשן. מילוי מים: אלוני הבשן
יום 4 של הטיול - יום שני: מאלוני הבשן ליונתן, סה"כ 1 ק"מ סטייה מאלוני הבשן + 18 ק"מ השביל + 1.5 ק"מ סטייה ליונתן. מילוי מים: יונתן, יש גם ברז ממש אחרי אום אל דננאיר
יום 5 של הטיול - יום שלישי: מיונתן לאום אל קאנטיר, סה"כ 18 ק"מ. מילוי מים: אום אל קאנטיר
יום 6 של הטיול - יום רביעי: מאום אל קאנטיר לחורשת חרוב, סה"כ 1.5 ק"מ סטייה מיונתן + 20 ק"מ השביל (סטייה של 1 ק"מ באמצע השביל לגבעת יואב). מילוי מים: לולי נאות גולן, לפני העלייה לחורשת חרוב
יום 7 של הטיול - יום חמישי: מחורשת חרוב לעין תאופיק, סה"כ 15.5 ק"מ השביל (+ סטייה של 1.5 ק"מ לכיוון למפל מיצר). מילוי מים: ניתן למלא גם במוסך שעל השביל בצומת מבוא חמה

סה"כ שבוע! סה"כ 126 ק"מ

יום 1 - קופות החרמון לנמרוד (7 ק"מ)

התחלנו בתעבורה לקופות החרמון (לצערנו זה היה ביום שישי שמשי ולכן היה עומס מטורף ממג'דל שמס לקופות החרמון המושלג).
לקחנו קו לק.שמונה, אח"כ קו למג'דל שמס ומשם טרמפים. ממג'דל שמס לקח כשעתיים וחצי עד לקופות החרמון.
התחלנו בקופות החרמון, ירדנו בנחל גובתה ומשם עד נמרוד דרך מג'דל שמס ויער נמרוד.
טיפה לפני נמרוד חתכנו מהשביל לעין חרמון - חובה!
בנמרוד אכלנו במסעדה שנקראת "המכשפה והחלבן". מסעדה מצוינת ויקרה, אבל שווה כל שקל. מומלץ.
מילאנו מים במסעדה ופתחנו אוהל באיזה שטח חול בתוך היישוב וישנו. היה קר מאוד.

יום 2 - מנמרוד למרום גולן (25.5 ק"מ)

התחלנו בירידה מנמרוד תוך מעבר במסעדה וברכת רם.
א.בוקר אכלנו ממש למרגלות ברכת רם מדרום (תצפית מצוינת, שווה לחכות את כל ההליכה בפאתי הברכה ממערב).
המשכנו לכיוון יער אודם, מעבר נוף מיוחד מנוף המטעים הדרוזיים לנוף מיוער.
הגענו להר אודם ולבסוף לאנדרטת פלסר 7.
בחניון אנדרטת פלסר 7 יש מספר שולחנות פיקניק טובים, בטונדות עם קירות להגנה מרוח לפתיחת אוהל אך אין מים.
ניתן ללכת ממול לצומת, או קצת לתוך בוקעתה ולבקש מים מבעל עסק כזה או אחר במידה וישנים באנדרטה.
המשכנו לחרמונית וממנה נוף מטריף על כל רמת הגולן הסורית ועמק הבכא.
ירדנו מהחרמונית והגענו באב אל הווא תוך מעבר ביער בראון, קטע זה (מהחרמונית לבאב אל הווא) די מונוטוני ולא פרעי במיוחד.
אח"כ עברנו את מאגר בנטל המדהים לרקע החרמון ונכנסו למרום גולן.
פתחתנו אוהל על דשא הקיבוץ והלכנו לישון מרוצים אחרי ויום קשוח.

יום 3 - ממרום גולן לאלוני הבשן (20 ק"מ)

התחלנו בעלייה לבנטל, עלייה על שביל 'נקב' מדהים עם תצפית על החרמון וכל המסלול שעשינו עד כה.
בבנטל מילאנו מים ב'קופי ענן' וקנינו איזה חטיף.
אח"כ השביל יורד ירידה די קצרה אך כואב לברכיים וממשיכים למרגלות האביטל עד עין זיון.
בחניון עין זיון עצרנו לנוח, ומילאנו מים בקיבוץ עצמו (הליכה של 3 דק').
אח"כ המשכנו לקו התילים דרך הר בני רסן (הר השבשבות), הר קוטם והר חוזק.
הירידה מהר חוזק לכיוון אלוני הבשן (למעשה, מהכניסה לשמורת הר חוזק) מדהימה וכוללת פריחה מרהיבה.
המשכנו לאלוני הבשן שם הצטיידנו באוכל ומים להמשך והלכנו לישון.

יום 4 - מאלוני הבשן ליונתן (20.5 ק"מ)

השקמנו בבוקר, יצאנו לדרך.
תחילת הקטע הזה בשביל הוא מאוד מונוטוני. שביל 4X4 פתוח ואפשר די לרוץ אותו.
יש איזו נקודה יפה בדרך הזאת, ובה אנדרטה קטנה לזכר יוסף סריג (בנו של נחום סריג, מפקד חטיבת הנגב בתקופת הפלמח), נקודה מקסימה ששווה לעצור בה.
מרגע שעוברים את כביש 98 ועוברים לשמורת אירוס חושניה נכנסים לקטע 4X4 בוצי ביותר, הכמעט לא ניתן לעבור ללא כניסה של נעליכם לבוץ, בסופה מגיעים לכפר ההרוס "חושנייה" אשר כולל מסגד מרשים שהצליח להישמר ובו ניתן לטפס במדרגות הצריך עד למעלה ממש, שווה.
לאחר מעבר חושנייה, ממשיכים בדרך מדהימה לאורך נחל קשת, דרך אשר נמצאת ממש על גדת הנחל לכל אורכו תוך מעבר בעיינות פחם.
לאחר מכן, מגיעים לחרבת פרג' אשר גם שווה הצצה וממשיכים משם לאום אל דאנניר (אין הרבה מה לראות שם...)
בסוף יום זה אנחנו החלטנו להתפנק והמשכנו (סטייה יחסית גדולה - 1.5 ק"מ) ליישוב יונתן, שם קבענו עם מלאך שביל מדהים בשם יוני אשר פתח את ביתו נתן לנו לישון על מזרונים ומקלחת זריזה תוך כדי השביל.
לדעתנו, שווה יום אחד בשביל הגולן באמת ללכת למלאך גם בשביל האווירה שזה יוצר עם המשפחה וגם בשביל יום אחד להתנקות ולהרגיש "חדש" בשביל.

יום 5 - מיונתן לאום אל קאנטיר (18 ק"מ)

התחלנו בבוקר בטרמפ קטן (1.5 ק"מ) עם רכב שיצא מיונתן לכיוון השביל.
משם המשכנו לכיוון רוג'ום אל הירי ומאגר דליות.
חשוב לציין! מיד לאחר אום אל דאניר ואחרי הפנייה ליונתן בשביל הגולן, יש ברז שסידרו ממש לשביליסטים בשביל! אנחנו לא הכרנו אותו, שווה לבנות עליו, ברז נוח ומצויין לשביליסטים בקטע הזה!
הגענו לרוג'ום אל הירי שם אין הרבה מה לראות מהקרקע (בעיקר מהשמיים זה לראות את התופעה המעניינת הזאת) והמשכו למאגר דליות...
מאגר דליות הוא מאגר מגניב ממש אשר מרגיש יותר "טבעי" משאר המאגרים שעוברים בשביל הגולן וכולל בתוכו צמחייה ועצים ממש בתוך המאגר שגדלו.
עברנו דרך מפלי דליות המדהימים והמשכנו לכיוון מאגר סמך ונחל סמך.
בדרך למאגר סמך יש שוב ברז מיוחד שסידרו לשבילטסים בשביל, הברז ממוקם כ1 ק"מ מדרום לצומת דליות, סטייה של 2 דק' הליכה מהשביל.
התחלנו לרדת בנחל סמך המדהים, שם נפגשנו עם פריחה מטורפת ולהקות ציפורים עצומות.
עברנו בנחל סמך בגשר ההטייה הסורי (שווה קריאה) והמשכנו לאום אל קאנטיר ומעיין עין הקשתות שם התחילה לבצבץ הכנרת.
באום אל קאנטיר הייתה בנייה מאסיבית לקראת הקמת נקודת הדרכה ארכיאולוגית של הרט"ג. בכל מקרה אנחנו נכנסנו לאזור הבנייה מילאנו מים וישנו לצד השביל. (בעתיד - לא יצטרכו להיכנס ל"גנוב" מים מברז המים של ההפועלים העובדים שם אלה יהיה במרכז החדש שבונים שם).
שקיעה מאום אל קאנטיר לכנרת - מדהימה!

יום 6 - מאום אל קאנטיר לחורשת חרוב (22.5 ק"מ)

מאום אל קאנטיר ירדנו לכיוון נחל סמך ופיצול הנחלים אלעל וסמך, נקודה מדליקה של כמה גבים יפים.
משם עלינו למרגלות גדות נחל סמך לחרבת עדיסה ובהמשך הגענו לכיוון נחל תאנה ותחילת שביל נוף הכנרת.
בחלק שביל הנוף אנחנו נתקלנו ברוח פרצים חריגה! שממש כמעט העיפה אותנו באוויר.
בחלקים מסויימים הרוח האיצה אותנו ובחלקים ממש ממש הכבידה עלינו.
משם המשכנו לכיוון חורשת יואב, בחורשה יש מס' מגני רוח להקמת אוהלים ושולחנות פיקניק (אין ברז למילוי מים) אבל זה מאוד קרוב לגבעת יואב (0.5 ק"מ סטייה לכיוון).
אנחנו נכנסו ליואב למכולת שם וקנינו מס' מוצרים להמשך הטיול.
המשך השביל במקביל לכנרת עוברת בדרך מדהימה עם תצפית תמידית על כל הכנרת ועובר גם בבני יהודה העתיקה.
חזרנו לשביל והמשכנו לכיוון נחל אפיק ועין פיק, בדרך ישנם לולים אשר ניתן למלא בהם מים (יש שילוט וגם הלולים מכירים שממלאים בהם מים).
עלינו לכיוון חורשת חרוב, פתחנו אוהל באחד מבטונות הבנויות שבחורשה להגנה מרוח והלכנו לישון.

יום 7 - מחורשת חרוב לעין תאופיק (17 ק"מ)

מחורשת יואב עוברים את הכביש לכיוון נחל מיצר ומתחילים בירידה יחסית תלולה (לא מאוד) לכיוון הנחל.
הנחל ירוק ומדהים בשלב הזה של העונה ומפוצץ בפריחה חריגה!!
אנחנו תפסנו את הנחל ללא מים בכלל (נחל מיצר לא נשאר זורם הרבה זמן אחרי הגשם, נחל שמזכיר קצת את נחלי הדרום, מתמלא בשיטפון).
הלכנו בנחל לצד הפריחה המדהימה והמשכנו אף לכיוון מפל מיצר שגם שווה צפייה (סטייה של 1.5 ק"מ לכיוון).
מהמפל חזרנו לשביל והתחלנו בעלייה הנחשבת "קשוחה" בשביל הגולן.
לדעתנו, העלייה היא לא קלה אך גם נגמרת בסוף ועם מספיק עצירות וקצב סביר היא אפשרית לכל אדם.
מסוף העלייה מגיעים לאזורי החקלאות של דרום הגולן עד שאר מגיעים ליישוב מבוא חמה.
ממש בצומת מבוא חמה יש מוסכי טרקטורים אשר מכירים שאנשים ממלאים מים אצלם. פשוט מבקשים והם מכווונים אותך לברז ממלאים ממנו מים.
משם עברנו את הכביש והגענו ועוד קטע דרך אשר נמצא על מצוק הגולן למראות הכנרת.
דרך זאת גם דרך מדהימה הצופה תמיד על כלל הכנרת ועוברת דרך הר נמרון (שהיא גם נק' רחיפה חופשית) והר שריר ועין שויירח.
משם עולים לכיוון עין תאופיק ומסיימים את המסלול בכביש 98.

נק' ששווה לסטות עליהם במהלך השביל לדעתנו

נק' מילוי מים בכללי במהלך השביל

1. קופות החרמון
2. היישוב נמרוד
3. באנדרטת פלס"ר שווה יש ממול משתלה - שווה לקפוץ לבקש למלא מים באחד הברזים שלהם.
4. מרום גולן
5. קופי ענן
6. עין זיוון
7. אלוני הבשן
8. אחרי כ1 ק"מ מאום אל דננאיר דרומה על השביל ממש בצד הדרך יש ברז לשבילסטים
9. אחרי צומת דליות כ1 ק"מ דרומה על השביל יש ברז מים (סטייה של 250 מ' מהשביל) עם שילוט נוח